Prosentien vaikutus makuun

Ekat oluet

En ole aikaisemmin oluita maistellut enkä liion niitä ostellut joten en niistä mitään ymmärrä mikä on laadukasta olutta, mitään humalatilaa en hae olutta juomalla vaan lasillinen riittää kerta pari viikossa.

Millainen vaikutus oluen laatuun on alkoholiprosenteillla, tekeekö 10% pitoisuus oluesta hyvän vai voiko 2-5 prosenttinen olla laadukasta.

Jotain 0.0% olen ostanut lähinnä janojuomaksi mutta kehnoja ovat maistuvat lähinnä saippualle.
Tänään hain alkosta muutaman pullon erikoisoluthyllystä St.Bernardus Wit ja Velkopopovický Kozel Dark ihan vaan makuihin tutustuakseni.

9

919

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaan maulla

      Jos juot todella noin vähän, niin onneksi olkoon, sittenhän sinulla on varaa kunnon tavaraan. Pointtihan on siinä, että eri oluttyypeillä on jokaisella sille ominainen alkoholipitoisuutensa, joka sopii juuri sille laadulle. 0% oluet eli alkoholittomat oluet ovat todellakin huonoja, sillä niistä on kienotekoisesti poistettu niihin luontaisen käymisen kautta tullut alkoholi. Eli älä kiinnitä mitään huomiot prosentteihin, vaan opettele tuntemaan eri olutlajeja ja -merkkejä, ja löydä niistä suosikkisi.

      Tila ei tässä riitä kattavaan esittelyyn, joten hyvä sivusto on esim. http://olutopas.info/ Periaatteessa vältä bulkkia, osta kotimaisten pienpanimoiden tuotteita tai sitten ulkomaista laatua. Tämä on täysin subjektiivista mutta itse ulkomaisista maistuuu Newcastle Brown Ale, Weihenstephaner, Hoegaarden, Anchor Steam Liberty Ale jne. muutamia vain mainitakseni.

      Siitä vain kokeilemaan!

      • Ekat oluet

        Alkossa käydessä tulikin mieleen että sieltä erikoisoluthyllystä voi löytää niitä "parempia" oluita.
        Muualta kuin alkosta täällä ei löydä mitään erikoisempaa sitä koffin 3:tsa ja muita vastaavia kyllä, täytyy kierrellä isommissa ja pienemmissä alkon liikkeissä tutkaillen hyllyjä ja netistäkin näkee mitä minkäkin liikkeessä hyllystä löytyy.
        olutopas.infossa onki runsaasti tietoa ja luettavaa.

        Tää mun oluen juonti jos sitä nyt yleensä juomiseksi voi edes sanoa on tosiaan vaan pienimuotoista nautiskelua/fiilistelyä.


      • Ekat oluet

        Ei perhana nää oluet ole mun juttu, ei ne hyvälle maistu, oluet saa pysyä kaupanhyllyillä ei mun niitä enää tarvi ostaa.
        No tulipa maisteltua.


      • tai sitten lageria
        Ekat oluet kirjoitti:

        Alkossa käydessä tulikin mieleen että sieltä erikoisoluthyllystä voi löytää niitä "parempia" oluita.
        Muualta kuin alkosta täällä ei löydä mitään erikoisempaa sitä koffin 3:tsa ja muita vastaavia kyllä, täytyy kierrellä isommissa ja pienemmissä alkon liikkeissä tutkaillen hyllyjä ja netistäkin näkee mitä minkäkin liikkeessä hyllystä löytyy.
        olutopas.infossa onki runsaasti tietoa ja luettavaa.

        Tää mun oluen juonti jos sitä nyt yleensä juomiseksi voi edes sanoa on tosiaan vaan pienimuotoista nautiskelua/fiilistelyä.

        no vitsi vitsinä, onneksi tilanne on muuttunut viimevuosina erittäin paljon. Isoista marketeista löytyy aivan kunnon oluita, jopa monia - 4.7 % tai alle tietenkin.

        Alkosta löytää luonnollisesti parhaat valikoimat. Alkoholi on erittäin hankala asia, sitä voi olla oluessa liikaa jolloin se tulee läpi ja pilaa ainakin oman makunautinnon. Moni hyvä olut kestää jopa 10% alkoholipitosuuden, hyvin hyvin harva siitä yli. Yleensä parhaat oluet liikkuvat siinä 5-8% välillä, joka ei ole mikään ehdoton raja - olutta ostaessani en koskaan valitse juomia prosenttien perusteella.

        Nautintoaineena minäkin olutta pidän.


      • Ekat oluet
        tai sitten lageria kirjoitti:

        no vitsi vitsinä, onneksi tilanne on muuttunut viimevuosina erittäin paljon. Isoista marketeista löytyy aivan kunnon oluita, jopa monia - 4.7 % tai alle tietenkin.

        Alkosta löytää luonnollisesti parhaat valikoimat. Alkoholi on erittäin hankala asia, sitä voi olla oluessa liikaa jolloin se tulee läpi ja pilaa ainakin oman makunautinnon. Moni hyvä olut kestää jopa 10% alkoholipitosuuden, hyvin hyvin harva siitä yli. Yleensä parhaat oluet liikkuvat siinä 5-8% välillä, joka ei ole mikään ehdoton raja - olutta ostaessani en koskaan valitse juomia prosenttien perusteella.

        Nautintoaineena minäkin olutta pidän.

        Otsikon olutta eilen maistelin, prosentteja tais olla 5...jotain, kyllä tuossa oluessa se alkoholin epämiellyttävän kirpakka maku aika selvästi löi läpi oikeastaan muuta eroa en 0.00 prosenttisiin huomannut kuin vaahto jota oli runsaasti, iso pettymys oli tää St.Bernardus Wit vehnäoluttako tää tais olla, vatsa ei olikein tykästynyt koko oluisiin kirvelee perkele.

        Noh juodaan kahvia ja teetä näissäkin makuja riittää tutkittavksi moniksi vuosiksi, moccamasteri-kahvia,esppressoa, made by japan matcha ja muita vihreitä.


      • sanoa, että
        Ekat oluet kirjoitti:

        Otsikon olutta eilen maistelin, prosentteja tais olla 5...jotain, kyllä tuossa oluessa se alkoholin epämiellyttävän kirpakka maku aika selvästi löi läpi oikeastaan muuta eroa en 0.00 prosenttisiin huomannut kuin vaahto jota oli runsaasti, iso pettymys oli tää St.Bernardus Wit vehnäoluttako tää tais olla, vatsa ei olikein tykästynyt koko oluisiin kirvelee perkele.

        Noh juodaan kahvia ja teetä näissäkin makuja riittää tutkittavksi moniksi vuosiksi, moccamasteri-kahvia,esppressoa, made by japan matcha ja muita vihreitä.

        kirpakkuus ei tullut alkoholista - et voi maistaa 5% alkoholia oluesta. Tämä asian on testattu niin monet kerrat.

        Tehkää sokkotesti esim näin. Hankkikaan viisi eri vahvuista olutta, ennestään maistamattomia joiden alkoholipitoisuudet ovat alle 2.8%, noin 3.5-4.5 noin 4.5-6.0 noin 6.0 - 7.5 ja 7.5 - 9.0.

        Ne jotka osallistuvat testiin eivät tiedä näistä oluista ennestään yhtään mitään, eivätkä ole olleet ostamassa niitä. Tämän jälkeen oluet samanlaisiin laseihin ja maistelemaan satunnaisessa järjestyksessä. Voi kertoa mitä tapahtuu, hyvin hyvin kokenut maistelija voi tuurilla saada enemmän oikein kuin väärin - samoin voi saada arvaamalla. Maistamalla tämä on tekemätön paikka, kokeiltaa kun , ette kumminkaan usko.

        Edellinen tekemämme testi tehtiin noin kolme vuotta sitten, testissä oli alkoholiton, I,III, IV ja V oluet, yksikään kahdeksasta ei saanut kaikkia oikein.

        Ei muuta kuin aurinkoisia päiviä ja makoisia oluita.


    • suoraan makuun

      Samasta kantavierteestä tehdään useita oluita lisäämällä kantavierteeseen kantavierteen säätöainetta. Suomeksi tämä tarkoittaa sitä että pannaan olutta (vahvaa 10-15%) jota jatketaan vedellä. Veden määrä määrittää väkevyyden. Esim Lapin kullan IVA on tasan samaa kuin III sillä erotuksella että III versioon on lisätty enemmän vettä. Tämä on yksi keskeinen syy siihen että suomalainen III-lager olut ei maistu juuri miltään. Nopea käyminen tärkkelyksellä viimeisteltynä pitää huolen siitä että suomalainen "olut" on jatkossakin "olutta". Oluen kanssa Suomi-virityksillä on aika vähän tekemistä.

      • pläyer

        alkosta ostin saarenmaa X nimistä olutta jossa 10% hinta siinä 4€ paikkeilla 0,5l pullo. hyi helvetti et oli kamalaa metallin ja viinan makuista tököttiä jolla oluen kanssa ei mitään tekemistä. Mut kyl sit lopulta meni naama irvessä alas. 5 kaveriani maistoi myös eikä pystyny olemaan virnistämättä.En suositele!!!


      • Salainen_Agentti

        Nyt taisi mennä puurot ja vellit vähän sekaisin... Kantavierrevahvuus tarkoittaa oluen kantavierteen sokeripitoisuutta, sillä ei ole sinäänsä mitään tekemistä alkoholiprosenttien kanssa. Toki mitä enemmän käymiskelpoista sokeria kantavierteessä on, sitä vahvempaa olutta siitä pystyy halutessaan panemaan.

        Tuon olen tosin minäkin kuullut, että kotimaisia lagereita tehdään lähinnä vain yhtä vahvuutta, ja I, III ja IV-luokan blandataan siitä. Varmaksi en osaa tuota kuitenkaan sanoa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2793
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      75
      1496
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1450
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      33
      1223
    5. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      10
      1180
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1173
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1170
    8. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1164
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1099
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      10
      1090
    Aihe