mitä eroa CSS ja HTML?

???

Mitä eroa näissä on? ja jos minulla on sivut rakennettu HTML koodilla, mitenkäs saan sen muutettua CSS muotoon?

Pitääkö sivut tehdä kokonaan uudestaan ?

15

1033

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • citysen-kane

      ei niitä voi muuttaa toisikseen.
      Ne toimivat rinnakkain.
      CSS on lähinnä sivuston ulkonäköön vaikuttava
      ohjeisto HTML:llä tehtyä varsinaista koodia varten.
      CSS on yleensä erillinen tiedosto, mutta voidaan myös
      "upottaa" sisään HTML-tiedostoon.
      kts.
      http://www.menthal27.net/css/

      • citysen-kane

        mainittakoon vielä että jos sinulla jo on HTMLää koodattuna
        ei sitä kokonaan uusiksi tartte kirjoittaa.
        Teet vaan CSS-tiedoston ja lisäät HTML-koodiin sen nimen
        ja merkaat sopiviin kohtiin tagit jotta se osaa lukea niitä CSS:n
        ohjeita.


    • ???

      Minulla on sivut koodattuna HTMLää käyttäen, ja minulla ne toimii hyvin, mutta toisilla, joilla on eri selaimia ei meinaa toimia ja minun käskettiin tekemään ne CSSllä.

      Mitä siis koodissa pitää muuttaa, että se muuttuu HTMLstä CSSksi? ja mistä tiedän mitkä niistä koodeista on CSS koodeja ja mitkä HTML koodeja?


      Olen kyllä lukenut kaikenmaailman tekstejä, mm. tuolta menthalista, mutta empä ole paljon mitään ymmärtänyt.

      • fundamentalist

        CSS:n käyttäminen mitenkään pakollista ole.

        Jujuhan on että tehdään vaan YKSI CSS-tiedosto
        jota sitten voi käyttää KAIKISSA sivustoissa jota tekee
        jotta saa tyylin ja ulkonäön yhtenäiseksi.
        Helpottaa koodaamista ja vähentää kirjoittamista.

        Teet vaan standardia koodia, CSS:llä tai ilman
        ja kokeilet eri selaimilla niin eiköhän se siitä.

        "Olen kyllä lukenut kaikenmaailman tekstejä,
        mm. tuolta menthalista, mutta empä ole paljon mitään ymmärtänyt."

        Tuolle on paha tehdä mitään, mutta sitkeys kovankin
        pään voittaa.

        http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/webjulk/
        http://gamma.nic.fi/~tapio1/Opetus/index1.php3
        http://www.helsinki.fi/~korpimie/vtktv/kirja/osa6.htm


      • keksa1

        joka määrittelee sivuston rakennetta. HTML-koodia ei voi muuttaa CSS-koodiksi ja toisin päin, koska ne eivät ole sama asia. Toinen vastaa rakenteesta (HTML) ja toinen muodosta (CSS)


        Sivu


      • keksa1
        keksa1 kirjoitti:

        joka määrittelee sivuston rakennetta. HTML-koodia ei voi muuttaa CSS-koodiksi ja toisin päin, koska ne eivät ole sama asia. Toinen vastaa rakenteesta (HTML) ja toinen muodosta (CSS)


        Sivu

        sinne meni taas koko koodi moppen perseeseen. Eikö vois tehdä enkoodauksen noille html-koodeille ja näyttää ne enkoodattuna? helevetti


      • käsittämättömästä
        keksa1 kirjoitti:

        sinne meni taas koko koodi moppen perseeseen. Eikö vois tehdä enkoodauksen noille html-koodeille ja näyttää ne enkoodattuna? helevetti

        syystä tämä s24 ohjelmointiosasto on melkein tuhottu
        sillä että täällä ei voi antaa esimerkkikoodinpätkiä
        koska systeemi "syö" koodin.

        Ylläpito ja kehitys HOIHOI, tehkää asialle jotain.


      • Väärä apina

        Jos halauat sivustojen samannäköisyyden eri selaimissa sun täytyy käyttää myös miuta scriptejä kun pelkästään HTML, esim. PHP ja ASP.

        IE ja FF ynnä muut selaimet näyttävät melken joka sivut erillaisella tavalla. Yleensä FF'n näyttö on lähimpänä Web Standardia. Sivut jotka on validoitu ja muokattu W3C ohjeiden mukaan.


      • käsittämättömästä kirjoitti:

        syystä tämä s24 ohjelmointiosasto on melkein tuhottu
        sillä että täällä ei voi antaa esimerkkikoodinpätkiä
        koska systeemi "syö" koodin.

        Ylläpito ja kehitys HOIHOI, tehkää asialle jotain.

        Eipä ne taida tehdä mitään. Sivusto on uusittu, paljon rahaa on poltettu, projekti on varmaan asianmukaisesti lopetettu.

        Tietääkö joku jonkin järkevän foorumin CSS- ja yleensä Web-aiheiselle keskustelulle? Järkevyyteen tietysti sisältyy, että viestintää rikota ainakaan sellaisilla ”uudistuksilla” kuin täällä on tehty.


      • Väärä apina kirjoitti:

        Jos halauat sivustojen samannäköisyyden eri selaimissa sun täytyy käyttää myös miuta scriptejä kun pelkästään HTML, esim. PHP ja ASP.

        IE ja FF ynnä muut selaimet näyttävät melken joka sivut erillaisella tavalla. Yleensä FF'n näyttö on lähimpänä Web Standardia. Sivut jotka on validoitu ja muokattu W3C ohjeiden mukaan.

        PHP ja ASP tuiottavat HTML:ää (tai CSS:ää tai mitä vaan), mutta ne suoritetaan servupäässä.

        Suurin osa sivustoista näkyy käytännössä samalla tavalla IE:llä, FF:llä ja miksei muillakin selaimilla. Poissa ovat ne ihanat ajat, kun NN 4.05 poisti framesta omavaltaisesti satunnaisen (?) määrän pikseleitä...

        Joskus javascriptiä joutuu viilaamaan, joskus DHTML vaatii toimiakseen jopa erilliset CSS-tyylitiedostot eri selaimille, mutta se on sitten vähän eri asia (ja pääsääntöisesti väärä tapa tehdä asioita).


    • ???

      eli eikö siis ole mitenään "huono" asia jos en ollenkaan tee sivujani CSS:n avulla?

      • citysen-kane

        "eli eikö siis ole mitenkään "huono" asia jos en ollenkaan tee sivujani CSS:n avulla?"

        Ei.
        Netissä on paljon hurjan hyviä sivustoja jotka eivät
        ole CSS:ää ikinä nähneetkään.


    • Vokallo

      HTML-kielellä tehdään sivujen runko, mihin tulee tekstit, kuvat yms. elementit. CSS:n avulla annetaan sivuille ulkoasu, eli värit, taustakuva, fontin koot, elementtien sijainnit jne. HTML:llä pystyy nämä myös OSAKSI määrittelemään, mutta suosittelen lämpimästi tutustumaan kotisivujen oikeaoppiseen ja validiin tekotapaan.

      HTML: Termi on lyhenne englannin kielen sanoista “Hyper text markup language”.
      HTML on kuvailukieli, jolla rakennetaan kotisivuja. HTML:llä ei kuitenkaan ole tarkoitus määrittää sivujen ulkoasua, kuten fonttien värejä, vaikka siinä periaatteessa onkin siihen valmiudet.

      CSS: Lyhenne CSS tulee englannin kielen sanoista “Cascading Style Sheet”. Suomeksi käännettynä se tarkoittaa kaskadista tyylitiedostoa, kaskadista tyyliarkkia.

      CSS on muotoilukieli, jolla määritellään kotisivuille värejä, taustakuvia, viivoja, fontteja ja muita ulkoasuun liittyviä asioita. Nykyään yleisimmin käytössä on CSS 2.

      Lisäapuja: http://www.menthal27.net/

    • webmaster91

      Kysymyksesi oli, että mitä eroa CSS:llä ja HTML:llä on..vastaus kuuluu. Ei MITÄÄN samaa =D

      Eli et voi mitenkään muuttaa HTML-tiedostoa CSS-muotoon...täysi mahdottomuus!

      CSS on sivujen ulkoasumuotoiluihin vaikuttava koodauskieli.
      ja HTML on sivujen rakennetta kuvaava kieli.

      Voit ottaa sivuilla css:n käyttöön, kun lisäät sivujen HTML-koodin joukkoon -tagien väliin koodirivin: ...tämän muutokseen teet kaikille sivuille, joilla aiot käyttää CSS:ää...

      ET SIIS MUUTA TIEDOSTOMUOTOA HTML:stä CSS:ään vaan lisäät vain yhden koodirivin lisää koodiin ja TEET CSS-tiedoston.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      121
      1738
    2. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      62
      1103
    3. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      145
      1079
    4. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      76
      910
    5. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      97
      905
    6. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      23
      871
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      850
    8. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      42
      759
    9. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      61
      754
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      721
    Aihe