asuntolainan vakuus toiseen lainaan?

jaakko-

Terve.

Tarkoituksena olisi yhdistellä joitakin kulutusluottoja, joita on heikkona hetkenä ottanut. Takaajiahan varmaankin kysellään hetimmiten, mutta en haluaisi sululaisten puoleen tuollaisessa kääntyä.

Voikohan asunto-osaketta käyttää useammassa lainassa vakuutena? Ts. osakkeen arvo on huomattavasti enemmän, kuin jäljellä oleva asuntolaina kyllä.

Tai hyväksytäänköhän pankeissa autoja vakuudeksi... Vai haluavatko aina sen takaajan silti..?

6

1014

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "vakuutena"

Monesti se on juuri niin, kun kysymys on samasta pankista, eikä asiakas voi edes estää sitä uuden lainan yhteydessä. Jos siis asunto on asuntolainan yhteydessä yleispantattu pankille, niin kyseinen panttaus koskee myös tulevia lainoja. Et siis välttämättä tarvitse mitään vakuutta tai takaajaa siihen uuteen lainaan, jos otat sen samasta pankista minne asuntosi on jo pantattu, sillä pankilla on jo pantti.

• rollonfriday

Juuri noin, kuin ensimmäinen vastaaja kertoi. TOTTAKAI asunto voi olla kulutusluotonkin vakuutena, kunhan vain sen vakuusarvo riittää. Ihme, että tuo oli sinulle epäselvää.

Henkilöauto ei kelpaa vakuudeksi pankille, koska joko auto tulisi käteispantiksi eli pankki ottaisi sen haltuunsa ja parkkeeraisi koko laina-ajaksi lukkojen taakse holviinsa, tai sitten pankki tulisi auton omistajaksi ja sinä vain haltijaksi (sama kuvio kuin liikkeestä otettavassa autorahoituksessa, eli auto on myyty omistuksenpidätysehdolla). Muutenkin auto on turhan helposti arvoaan menettävä, koko ajan kuluva hyödyke vakuusesineeksi.

Autokiinnitys on olemassa, mutta se voidaan vahvistaa vain raskaan liikenteen ajoneuvoihin (linja-autot, kuorma-autot) ja tiettyihin työkoneisiin (pyöräkuormaajat, kaivinkoneet tms.). Autokiinnitystä siis käytetään rahoituksena yritystoiminnassa, ja kiinnityksen kohteena olevat ajoneuvot ovat sellaisia, että niissä arvo pysyy paremmin kuin henkilöautossa .

• Senior2

Asumme paritalon puolikkaassa (as Oy naapurin kansa ) Espoossa. Poikamme opiskelee yht 3 lukuvuotta yksityisessä opinahjossa EU massa. Olemme taanneet poikamme opintolainan (50 000e) omalta pankiltamme vakuutena asunto-osakkeemme ko lainamäärään. Omaa asuntolainaa meillä on enää vähän. Paritalon puolikkaan nykyarvo(myyntihinta) tällä hetkellä 380 000e.

Miten ko lainan vakuus rasittaa asunto-osakepääomamme tulevaisuudessa?

Senior

• näin on

""Miten ko lainan vakuus rasittaa asunto-osakepääomamme tulevaisuudessa?""

No ei mitenkään mikäli poikanne työllistyy ja maksaa sen lainan itse. Muussa tapauksessa teillä on 50,000 euroa enemmän asuntovelkaa...

• senuior2

Aivan, mutta entäpä jos haluamme myydä asuntomme, jonka rasitteena on tuo lainan takaus?

Senior

• Vastapalloilija
        senuior2 kirjoitti:

Aivan, mutta entäpä jos haluamme myydä asuntomme, jonka rasitteena on tuo lainan takaus?

Senior

Lainan vakuus on järjesteltävä pankin kanssa uudelleen. Eihän asunto-osaketta voi muuten myydä, jos osakekirja on pankilla panttina. Kauppahinnasta voi esimerkiksi tallettaa pankkiin riittävän vakuussumman ja pantata sen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      96
      1886
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1340
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1037
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      119
      1010
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      873
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      791
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      782
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      741
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe