Olen koittanut toimia vastuullisesti seksiasioissa,käyttänyt kumia nuoruuden irtosuhteissa ym.nyt olemme miesystäväni kans olleet 10v kimpassa,ennen kortsusta luopumista ja pillereitä kävin sukup.taut.polilla testeissä ja mies aids testissä(luulin että muissakin),puhtaita oltiin.
Nyt mulle pamahti herpes alapäähän,ei olla syrjähypelty,mulla ei ole koskaan ennen ollut herpesrakkuloita missään,nyt kun selviteltiin niin mies muisteli että hänellä on nuorena ollut huulessa välillä jotain pahkuroita,muttei enää aikuisena.
Oon tosi masentunut ja itkettää,voinko ikinä edes suudella ketään,pussata poskelle tai juoda samasta lasista ilmoittamatta että olen tautipesäke?
Tuntuu että elämä on pilalla.
Haluaisin joskus ehkä kokeilla seksiä naisen kanssa,tai suutelua,mutta kukaan nainen tuskin haluaisi enää suudella tällaisen kanssa.Itsarifiilikset kieltämättä,miestä ei asia hetkauta yhtään.
Lohduttakaa ja auttakaa mua pliis!
masentunut herpeksestä
6
828
Vastaukset
- niin ei se
suutelemalla tartu, ellei sitten joku suutele sinua genitaalialueelle. Niin, jos miehellä on olut huuliherpes, niin hänellä on se virus edelleen ja on voinut tartuttaa sen sinuun, vaikka käsien välityksellä, se virushan ei koskaan poistu elimistöstä.
Se virus on voinut olla sinulla oireeton vuosikausia, nyt vain puhkesi rakkulat.
En nyt ymmärrä laisinkaan tuota suutelemisasiaa...ei se sieltä genitaalialueelta huulesi hyppää.. Toki olet voinut saada sen yläkertaankin.
Virus tarttuu sitten oireettomana ja kondomi ei juurikaan suojaa.
AIDS-testissä? Siis HIV-testissä. Mitä muuta häneltä testattiin? Testattiinko se herpes verikokeella? Entäpä hepatiitit ym.
Yleensä kun ei testata kuin klamydia, kuppa ja HIV, ellette sitten olleet yksityisellä.
Olet voinut aikoinasi saada herpeksen alapäähäsi HUOLIMATTA kondomista, eli herpes on voinut olla sinulla oireeton jo iät ajat. Eli voi olla peräisin sieltä nuoruuden irtosuhteista, eli miestä en osoittaisi sormella. - siitä
Mä sain herpeksen 16-vuotiaana. Aloin seurustella nykyisenkin poikaystäväni kanssa 15-vuotiaana, jolloin molemmat kävi testeissä (minä neitsyt, poikkiksella yksi kumppani). Kaikki negatiivista. Eka puolivuotta käytettiin kortsua, sitten aloitin e-pillerit. Vuoden seurustelun jälkeen sitten mulla puhkes herpes ja huhhuijjaa että se oli raju... Kuukauden päästä siitä taas tosi raju. Itkeä vollotin lääkärissä, koska mähän olen tosi tarkka näissä asioissa ja tiedän kaikesta kaiken. Lääkärit luuli, että mulla on astma tai jotain muuta vialla, kun en pystynyt rauhottumaan. Kukaan ei ollut koskaan kertonut, että voi saada taudin vaikka toinen on käynyt testeissä ja saanut negatiiviset tulokset.
Mietittiin sitten että mistä se tuli... poikkis ei ollut pettänyt, joten ilmeisesti hänellä se oli oireettomana ylä- tai/ja alapäässä. Hän oli tositosi pahoillaan (olihan vasta vuoden harrastanut ja muutenkin 16-v). Päätettiin sitten, että jatkossakin vedellään paljaaltaan tai ei ainakaan ton takia käytetä. Edelleen hänen kanssa seurustelen.
Silloin mietti, että miten pitää jatkossa toimia. Entäs jos erotaan ja tulee uusia kumppaneita. Silloin pitää vain selittää tilanne toiselle ja mitkä on riskit (yleisen käsityksen mukaan). Jos suhde vaikuttaa vakaalta, niin kaippa sitä voi harkita luopuvansa kortsusta. Aika monella toisaalta on sukuelinherpes, että niitä vaan metsästämään. ;)
Mulla on siis sukuelinherpes (ei huulissa) ja poikkiksella ei mitään oireita. Nykyään neljän vuoden kantoajan jälkeen, herpes oireilee 4-6 kertaa vuodessa, usein niin, että juuri ja juuri pissatessa huomaa pientä kipua, kerran pari vuodessa, niin että tarttee puuduttavan geelin pissakipuihin. En ole välttänyt pussailemista kenenkään kanssa (tyttökavereiden kanssa harrastetaan), eihän mulla ole huuliherpestä. Mun käsittääkseni suuseksissä herpekset voi tarttua. En tiedä tarkalleen miten nää virusjutut menee. Mutta siis jos sukuelinherpes oireilee ja joku antaa sulle suuseksiä, niin se joku voi saada huuleensa herpeksen. Mut jos sulla on oireillut vaan alakerrassa, niin juo vaan samoista laseista. :) Huuliherpes sitä paitsi on varmaakin yleisempi ja se näkyy ulospäin!
Mä olin kanssa tosi järkyttynyt, että miten mulle näin kävi (ja vähän vihainen poikkikselle). Vääh olin vaan 16! Mutta kun suhde edelleen jatkuu, niin ei ole tarvinnut levittämisasioista stressata. Kipukynnys on kyllä kasvanut korkealle! :) Oireiluunhan on se joku estohoito, jos oireilee usein ja kivuliaasti. Musta tuntuu, et toi mun 4-6 kertaa vuodessa on aika paljon...
Mut hei kyllä sen kanssa oppii elämään. En tiedä tartuntatodennäköisyyksiä, mutta ei nyt ainakaan kantsi oireillessa vetää paljaaltaan (kuka nyt tahtois/sietäis). Saa esittää kysymyksiä, seurailen tätä kunhan muistan. :) - todellista
tietoa:
Kirjautumaton käyttäjä kirjoitti23.02.09 20:40
Hei, voiko sukuelinherpes olla piilevänä kuinka monta vuotta ja voiko sen laukaista stressi? Voiko se tarttua yleisistä vessoista, saunoista yms?
TriDoc kirjoitti (vastaus nimimerkille: Kirjautumaton käyttäjä)23.02.09 21:29
Sukuelinherpes voi tarttua huomaamatta ja siirtyä vähäoireisena toiselle ihmiselle ilman että hän välttämättä sitä huomaa. Suurella osalla ihmisistä oireet ovat tunnistettavissa kuitenkin esimerkiksi satunnaisesta seksikontaktista jälkeenpäin syntyneiksi. Ensimmäiset oireet voivat olla kuitenkin vähäiset ja virus voi jäädä oireettomaksi elimistöön, josta se voi myöhemmin esimerkiksi vuosien kuluttua syystä tai toisesta (stressi) aktivoitua ja aiheuttaa voimakkaampia tulehduksia. Sukuelinherpes on sukupuoliteitse tarttuva sairaus. Ei tietysti ole mahdotonta saada sukupuoliherpestä esimerkiksi eritteisestä vessanpytyn kannesta, mutta uskon sen olevan epätodennäköistä sukupuoliyhteyteen verrattuna. Tartuntaan liittyvän oireettoman kantajuuden ja muiden seikkojen takia olisin varovainen sairauden alkuperään liittyvien tulkintojen kanssa. Sukupuoliherpes on tätä nykyä yleinen ja tarttuva ongelma, jonka kanssa yleensä oikealla ja vastuullisella hoidolla pärjää hyvin, eikä se rajoita yleensä normaalia elämää.
Sukuelinherpes on maassamme tavallisimpia seksitauteja. Sen synty liittyy Herpes simplex II-tyypin viruksen infektioon, joka on yleisempi sukuelinalueella. Yskänrokkoa aiheuttava Herpex simplex I on vastaavasti tavallisempi kasvojen alueella, huulissa tyypillisenä yskänrokahtumana.
Virus tarttuu yleensä sukupuoliyhteydessä ja ensimmäisessä infektiossa esiintyy yleensä yleisoireita, kuten lämpöilyä ja heikotusta. Tulehdus saattaa jäädä ainoaksi tai toistua myöhemmin. Stressitilanteet, valvominen ja muu kuluttava elämäntapa saattaa tuoda oireet herkemmin esille ensitartunnan jälkeen. Virukselle tyypillistä on läpinäkyvien, pienten, kutiavien tai aristavien rakkularykelmien ilmaantuminen iholle.
Tautiin on olemassa asikloviirilääkitys, joka lieventää ja estää taudin oireita, mutta lopullisesti parantavaa hoitoa ei ole olemassa.
Lähde: http://www.hoitonetti.fi/sairaudet/sukuelinten_herpes/
Herpesvirukset
Wikipedia
Ohjattu sivulta Herpes
Loikkaa: valikkoon, hakuun
Herpesviridae
Elektronimikroskooppikuva Herpes simplex-viruksesta.
Tieteellinen luokittelu
Kunta: Virus
(unranked) (-)dsDNA virus
Alaheimot
Alaheimo Alphaherpesvirinae
Simplexvirus
Varicellovirus
Mardivirus
Iltovirus
Alaheimo Betaherpesvirinae
Sytomegalovirus
Muromegalovirus
Roseolovirus
Alaheimo Gammaherpesvirinae
Lymphocryptovirus
Rhadinovirus
Luokittelematon
Ictalurivirus
Herpesvirukset eli Herpesviridae on virusheimo, johon kuuluvat useat DNA:ta sisältävät herpesvirukset.
Herpesvirukset jäävät ensi-infektion jälkeen pysyvästi isäntäänsä. Yleensä ne ovat piileviä, mutta aktivoituvat aika ajoin aiheuttaen oireiltaan vaihtelevia tauteja. Herpesvirukset voivat tarttua.
[muokkaa] Ihmisten herpesvirukset
HHV-1 = HSV-1 (Herpes simplex -virus 1): aiheuttaa huuliherpestä (yskänrokko), suun limakalvon rokkoja (gingivostomatiitti) ja genitaaliherpestä
HHV-2 = HSV-2 (Herpes simplex -virus 2): aiheuttaa huuliherpestä (yskänrokko), suun limakalvon rokkoja (gingivostomatiitti) ja genitaaliherpestä
HHV-3 = VZV (Varicella zoster -virus): vesirokon ja vyöruusun aiheuttaja
HHV-4 = EBV (Epstein-Barrin virus, lymfokryptovirus): mononukleoosin aiheuttaja
HHV-5 = CMV (Sytomegalovirus): mononukleoosin, keuhkotulehduksen ja kehityshäiriöiden aiheuttaja
HHV-6 = roseolovirus: vauvarokon (Exanthema subitum) aiheuttaja
HHV-7 = samankaltainen vauvarokon aiheuttaja
HHV-8 = rhadinoviruksen tyyppi = KSHV (Kaposin sarkoomaan liittyvä herpesvirus): HIV-potilaiden Kaposin sarkooman aiheuttaja- äiti kolmelle
Olisiko sinulla tietoa tästä asiasta: Mieheni seurusteli ennen minua tytön kanssa, joka ilmoitti, että mieheni on tartuttanut häneen herpes-viruksen. He olivat seurustelleet kaksi niikkoa ennen seksiä. Nainen sanoi, että hänellä ei ole ollut ikinä herpesoireita aiemmin. Miehelläni ei ole ollut ikinä herpesoireita, eikä myöskään minulla.
Kaikkein todennäköisemmältä tuntuu, että naine oli saanut sen aikaisemmin, ja nyt se vaan uusi tämän seksikokemuksen jälkeen (josta hän väitti tartunnan saaneensa). Eli onkohan hänellä ollut herpeksen ensioireet joskus aiemmin, ei vaan kertonut, vai olikohan ensioireet ollut niin lievät, että hän ei ollut huomannut niitä, vai olikohan hän pettänyt miestäni, eli silloista poikaystäväänsä. Mahtaakohan minulle ja miehelläni olla herpes? - että näin
äiti kolmelle kirjoitti:
Olisiko sinulla tietoa tästä asiasta: Mieheni seurusteli ennen minua tytön kanssa, joka ilmoitti, että mieheni on tartuttanut häneen herpes-viruksen. He olivat seurustelleet kaksi niikkoa ennen seksiä. Nainen sanoi, että hänellä ei ole ollut ikinä herpesoireita aiemmin. Miehelläni ei ole ollut ikinä herpesoireita, eikä myöskään minulla.
Kaikkein todennäköisemmältä tuntuu, että naine oli saanut sen aikaisemmin, ja nyt se vaan uusi tämän seksikokemuksen jälkeen (josta hän väitti tartunnan saaneensa). Eli onkohan hänellä ollut herpeksen ensioireet joskus aiemmin, ei vaan kertonut, vai olikohan ensioireet ollut niin lievät, että hän ei ollut huomannut niitä, vai olikohan hän pettänyt miestäni, eli silloista poikaystäväänsä. Mahtaakohan minulle ja miehelläni olla herpes?Ei mun mielestä herpes aina välttämättä oireile ollenkaan. Eli jos naisella on ollut viisi suojaamatonta seksikumppania, niin ei se voi varmasti sanoa keneltä se on sen saanut (etenkin jos kukaan ei tiedä kantavansa herpestä). Jos se on pari ekaa vuotta ollut oireeton (tai tosi lievät ekaoireet... ei ne kyl yleensä ole) ja sitten se alko oireilla.
Toi on vähän kinkkinen juttu, kun on niitä oireettomia kantajia. Teillä se saattaa täten myös olla, mutta mitä sitä ajattelemaan nyt, kun oireita ei ole ja olette parisuhteessa? Aikalailla kaikilla se voi olla ketkä vaan on joskus harrastanut suojaamatonta seksiä. Mäkin sain sen ekalta kumppanilta (jolla ei ollut oireita) ja jolla oli ollut yksi kumppani mua ennen (en tiedä sen oireista). En tiiä tuliko tää siis poikakaverin ekalta vai suuseksissä huuliherpeksestä vai mistä.
Synnytyksessähän oireileva herpes aiheuttaa vähän toimenpiteitä lasta ajatellen. Mutta toivottavasti teille ei tule oireita. Pitäisin itseäni en-kantajana, jos oireita ei ilmaannu. :)
- Nwofrl
Herpes simpex-1 voi esiintyä alapäässä - tavallinen yskänrokko.
Mikäli olettee puhtaita HSV-2 viruksen suhteen, niin rakkulat alapäässä juontavat simplex - 1 : seen. Ei ole vikasi mikäli HSV-1:sen rakkulat esiintyvät alapäässä!
Noin 85-90 % ihmisistä on Herpes-1 virus...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Korjaa toki jos...
Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä293035- 1191245
Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu61047- 58961
- 66925
olet kaiken rakkauden arvoinen
Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy26897Olisi kiva
Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä38871Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa
Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu161851Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?
Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.65834Oot mun koko maailma
Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹75784