Valmisteverotettujen tuotteiden kuten alkoholin ja tupakan kauppaa ja liikkumista EU:ssa säädellään direktiivillä "valmisteveron alaisia tuotteita koskevasta yleisestä järjestelmästä sekä näiden tuotteiden hallussapidosta, liikkumisesta ja valvonnasta". Asiaa koskeva uusi direktiivi 2008/118/EY korvaa vanhan 92/12/ETY.
Uusi: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:32008L0118:FI:NOT
Vanha: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:31992L0012:FI:NOT
Onko joku perehtynyt noihin siinä määrin, että voisi arvioida muuttaako uusi direktiivi jotain olennaista kuluttajan kannalta?
Ainakin perusasia omaan käyttöön tuonnista on säilynyt jokseenkin ennallaan:
"8 artikla
Yksityishenkilöiden omiin tarpeisiinsa hankkimien ja itse kuljettamien tuotteiden valmistevero on sisämarkkinoiden periaatteen mukaan kannettava siinä jäsenvaltiossa, josta ne hankitaan." -->
"32 artikla
1. Yksityishenkilön omaan käyttöönsä hankkimien ja yhdestä jäsenvaltiosta toiseen itse kuljettamien valmisteveron alaisten tavaroiden valmistevero kannetaan ainoastaan jäsenvaltiossa, josta valmisteveron alaiset tavarat hankitaan."
Kokonaan uutta on etämyyntiä koskeva artikla:
"Etämyynti
36 artikla
1. Valmistevero kannetaan määräjäsenvaltiossa sellaisista yhdessä jäsenvaltiossa kulutukseen jo luovutetuista valmisteveron alaisista tavaroista, jotka toiseen jäsenvaltioon sijoittautunut muu kuin valtuutettu varastonpitäjä tai rekisteröity vastaanottaja, joka ei harjoita itsenäistä taloudellista toimintaa, on ostanut ja jotka myyjä tai joku tämän puolesta on suoraan tai välillisesti lähettänyt tai kuljettanut toiseen jäsenvaltioon.
Tässä artiklassa "määräjäsenvaltiolla" tarkoitetaan jäsenvaltiota, jonne lähetys tai kuljetus saapuu.
2. Edellä 1 kohdassa tarkoitetussa tapauksessa valmisteverosaatava syntyy määräjäsenvaltiossa, kun valmisteveron alaiset tavarat luovutetaan. Tällöin sovelletaan niitä valmisteverosaatavan syntymistä koskevia edellytyksiä ja sitä valmisteverokantaa, jotka ovat voimassa verosaatavan syntymispäivänä.
Valmistevero on maksettava määräjäsenvaltion vahvistamaa menettelyä noudattaen.
3. Myyjä on velvollinen maksamaan valmisteveron määräjäsenvaltiossa.
Määräjäsenvaltio voi kuitenkin määrätä, että verovelvollinen on määräjäsenvaltioon sijoittautunut veroedustaja, jonka tuon jäsenvaltion toimivaltaiset viranomaiset ovat hyväksyneet, tai, jos myyjä ei ole noudattanut 4 kohdan a alakohdan säännöstä, valmisteveron alaisten tavaroiden vastaanottaja.
4. Myyjän tai veroedustajan on täytettävä seuraavat vaatimukset:
a) rekisteröidyttävä ennen valmisteveron alaisten tavaroiden lähettämistä ja annettava vakuus siitä, että valmistevero maksetaan erityisesti nimetyssä toimivaltaisessa toimistossa ja määräjäsenvaltion vahvistamin edellytyksin;
b) maksettava valmistevero a alakohdassa tarkoitetussa toimistossa valmisteveron alaisten tavaroiden saavuttua;
c) pidettävä kirjaa valmisteveron alaisten tavaroiden luovutuksista.
Asianomaiset jäsenvaltiot voivat määrittämillään edellytyksillä yksinkertaistaa näitä vaatimuksia kahdenvälisten sopimusten mukaisesti.
5. Edellä 1 kohdassa tarkoitetussa tapauksessa ensimmäisessä jäsenvaltiossa kannettu valmistevero on myyjän pyynnöstä palautettava tai peruutettava, jos myyjä tai hänen veroedustajansa on noudattanut 4 kohdassa vahvistettuja menettelyjä.
6. Jäsenvaltiot voivat vahvistaa erityissääntöjä 1–5 kohdan soveltamiseksi sellaisiin valmisteveron alaisiin tavaroihin, joita koskevat erityiset kansalliset jakelujärjestelmät."
1. kohdan mukaan verot kannetaan määränpäässä ja 3. kohdan mukaan myyjä on vastuussa valmisteverojen maksusta määränpäässä ellei ole asettanut hyväksyttävää veroedustajaa. 6. kohdan nojalla kai Suomessa voidaan asettaa erityissääntöjä - mutta erityissäännöt eivät kai voi haitata tavaroiden vapaata liikkuvuutta? Epäselvää on, miten toimitaan jos myyjä ei järjestä kuljetusta, ei suoraan eikä välillisesti.
Uusi direktiivi
13
1127
Vastaukset
- eräiden
nettikauppojen toimintaa.
Näillä jotka jo nyt toimivat siellä harmaan alueen reunoilla. - hyvältä
tarkennukselta, jolla estetään veronkierto ja kermankuorinta. Alkoholin ja tupakan terveys- ja kansanterveyshaitat ovat niin suuria, että EU:n jäsenmailla on oltava mahdollisuus säännöstellä niiden kulutusta mm. veropolitiikalla eikä sitä mahdollisuutta pidä vesittää liiallisilla kaupan vapauksilla.
- kohta3
Myyjä on velvollinen maksamaan valmisteveron määräjäsenvaltiossa. eikö tuo merkitse että viinikauppa maksaa jatkossa verot
- joka maksaa ..
kohta3 kirjoitti:
Myyjä on velvollinen maksamaan valmisteveron määräjäsenvaltiossa. eikö tuo merkitse että viinikauppa maksaa jatkossa verot
Kyllä se on kuule aina asiakas joka maksaa ...
Kauppias vain kerää verot ja tilittää ne ...
Hyvähän uudessa direktiivissä on se, että sen avulla velvoitetaan jäsenvaltiot palauttamaa lähtömaan verot. Eli hinnat eivät välttämättä nouse ihan hirveästi. - tilanteen
joka maksaa .. kirjoitti:
Kyllä se on kuule aina asiakas joka maksaa ...
Kauppias vain kerää verot ja tilittää ne ...
Hyvähän uudessa direktiivissä on se, että sen avulla velvoitetaan jäsenvaltiot palauttamaa lähtömaan verot. Eli hinnat eivät välttämättä nouse ihan hirveästi.uuteen valoon jos asikas näkee verot suoraa hinnoissa ja ei tarvi odottaa verolappua tullista kolmeavuotta. asiakas maksaa tietysti verot muodossa tai toisessa. Hienoa että homma rupeaa selkiintymään, vielä kun selviäis ne tullin haltuunotot.
- ennen kuin mopo
tilanteen kirjoitti:
uuteen valoon jos asikas näkee verot suoraa hinnoissa ja ei tarvi odottaa verolappua tullista kolmeavuotta. asiakas maksaa tietysti verot muodossa tai toisessa. Hienoa että homma rupeaa selkiintymään, vielä kun selviäis ne tullin haltuunotot.
karkaa kokonaan käsistään. Direktiivit eivät suoraan määrää yhtään mitään muuta kuin sen mitä paikallisen lainsäädännön pitää ottaa huomioon.
Eli kun EU:lta tulee direktiivi se pitää vahvistaa paikallisessa lainsäädännössään ja tulee aikanaan voimaan lakina, asetuksena tai esim ministeriön ohjeena.
Määritelmä: direktiivi - EU:n direktiivissä vahvistetaan jäsenvaltioille tavoitteet, mutta jäsenvaltiot voivat itse valita keinot, joilla ne saavutetaan....Direktiivissä säädetään määräpäivä, johon mennessä se on saatettava osaksi kansallista lainsäädäntöä. Kun jäsenvaltiot panevat direktiivejä täytäntöön, niille jää liikkumavaraa ottaa huomioon kansalliset erityispiirteet. Direktiivit on pantava täytäntöön niissä säädetyn määräajan kuluessa.
Määritelmät ja direktiivit sekä keskustelut ja lausunnot löytyvät ec.europa.eu sivuilta. Kannattaa tutustua asiaan. - sitovuus ? ?
ennen kuin mopo kirjoitti:
karkaa kokonaan käsistään. Direktiivit eivät suoraan määrää yhtään mitään muuta kuin sen mitä paikallisen lainsäädännön pitää ottaa huomioon.
Eli kun EU:lta tulee direktiivi se pitää vahvistaa paikallisessa lainsäädännössään ja tulee aikanaan voimaan lakina, asetuksena tai esim ministeriön ohjeena.
Määritelmä: direktiivi - EU:n direktiivissä vahvistetaan jäsenvaltioille tavoitteet, mutta jäsenvaltiot voivat itse valita keinot, joilla ne saavutetaan....Direktiivissä säädetään määräpäivä, johon mennessä se on saatettava osaksi kansallista lainsäädäntöä. Kun jäsenvaltiot panevat direktiivejä täytäntöön, niille jää liikkumavaraa ottaa huomioon kansalliset erityispiirteet. Direktiivit on pantava täytäntöön niissä säädetyn määräajan kuluessa.
Määritelmät ja direktiivit sekä keskustelut ja lausunnot löytyvät ec.europa.eu sivuilta. Kannattaa tutustua asiaan.Ei sinulla olisi tarkempaa linkkiä, jossa direktiivin sitovuutta selvitettäisiin kansantajuisesti? Se kai ei ole välittömästi suoraan sitova mutta ei sille voi aivan kintaallakaan viitata? En oikein usko, että Suomi olisi vapauttanut matkustajatuontia, ellei jostain syystä (ts. vanha direktiivi) olisi ollut pakko.
Jos jokin asia viedään EU:n tuomioistuimeen, niin siellä asioita tulkitaan sen mukaan, mitä direktiiveissä (ja asetuksissa ja perussopimuksessa) on kirjoitettu.
Välittömästä verotuksesta löytyi tulkinta: "...vakiintuneen oikeuskäytännön mukaan välitön verotus kuuluu jäsenvaltioiden toimivaltaan, mutta jäsenvaltioiden on tätä toimivaltaansa käyttäessään noudatettava yhteisön oikeutta"
Tässä on kyse välillisestä verotuksesta, jota on osittain harmonisoitu (mm. säätämällä minimitasot valmisteveroille), niin onko tämä direktiivi sitovampi kuin joku toinen? Lienee kuitenkin odotettavissa, että uuden direktiivin säännöt tulevat aikanaan Suomessakin voimaan. - vaikka verot
tilanteen kirjoitti:
uuteen valoon jos asikas näkee verot suoraa hinnoissa ja ei tarvi odottaa verolappua tullista kolmeavuotta. asiakas maksaa tietysti verot muodossa tai toisessa. Hienoa että homma rupeaa selkiintymään, vielä kun selviäis ne tullin haltuunotot.
vähän nousiskin suomi/saksa myynti nousee moninkertaiseksi saattais hinnat jopa tippua
- mutta saattaa
vaikka verot kirjoitti:
vähän nousiskin suomi/saksa myynti nousee moninkertaiseksi saattais hinnat jopa tippua
käydä kauppiaalle kalliiks ja tulla lappu luukulle varmaan moni myyjä ei enää uskalla myydä tänne ja muualle eurooppaan
- ja direktiivi
kohta3 kirjoitti:
Myyjä on velvollinen maksamaan valmisteveron määräjäsenvaltiossa. eikö tuo merkitse että viinikauppa maksaa jatkossa verot
Jos etämyyntipykälää lukee tarkasti, niin siellä sanotaan "...ja jotka myyjä tai joku tämän puolesta on suoraan tai välillisesti lähettänyt tai kuljettanut toiseen jäsenvaltioon."
Suomen ohjeissa taas myyjää kielletään millään tavoin osallistumasta kuljetuksen järjestelyihin, jotta etämyyntiä voisi pitää laillisena alkoholilain kannalta. Onko sittenkin niin, että myyjästä ei tule verovelvollista?
Uusi direktiivi astuu voimaan 1.4.2010, ja kaikki siihen mennessä aloitetut siirrot käsitellään vanhan direktiivin mukaan (46 artikla). - taitaapi
ja direktiivi kirjoitti:
Jos etämyyntipykälää lukee tarkasti, niin siellä sanotaan "...ja jotka myyjä tai joku tämän puolesta on suoraan tai välillisesti lähettänyt tai kuljettanut toiseen jäsenvaltioon."
Suomen ohjeissa taas myyjää kielletään millään tavoin osallistumasta kuljetuksen järjestelyihin, jotta etämyyntiä voisi pitää laillisena alkoholilain kannalta. Onko sittenkin niin, että myyjästä ei tule verovelvollista?
Uusi direktiivi astuu voimaan 1.4.2010, ja kaikki siihen mennessä aloitetut siirrot käsitellään vanhan direktiivin mukaan (46 artikla).taas etsiä porsaan mentävää aukkoa... hommahan käy mielenkiintoiseksi toivotaan että kuluttaja voittaa asiassa
- on useita
taitaapi kirjoitti:
taas etsiä porsaan mentävää aukkoa... hommahan käy mielenkiintoiseksi toivotaan että kuluttaja voittaa asiassa
monessa EU-maassa. Useimmilla vain ei netin kautta/välityksellä/avustuksella jne. myynnillä ole painopiste, esim. siksi, että ko. kauppiaat ovat pieniä toimijoita. Toivottavasti mitkään Suomen direktiivitulkinnat/soveltamiset tule vaikeuttamaan sellaisten kauppaa Suomeen. Esimerkiksi jos vaaditaan veroedustajaa tai muuta sellaista lisäkustannuksia ja vaivaa aiheuttavaa etteivät viitsi ryhtyä, jolloin suuret nettimyyntiin keskittyvät vain kannattaisivat--varmaan täysin päinvastainen tilanne lainsäätäjien tavoitteisiin nähden. Ja kuluttajille jotka haluaisivat pieniä määriä laatutuotteita olisi tarjolla vain bulkkiroskaa nimellisesti alkon hintoja halvemmalla. Toivottavasti siis veronmaksuOIKEUS säilyy tilaajalla.
- että määrä
on useita kirjoitti:
monessa EU-maassa. Useimmilla vain ei netin kautta/välityksellä/avustuksella jne. myynnillä ole painopiste, esim. siksi, että ko. kauppiaat ovat pieniä toimijoita. Toivottavasti mitkään Suomen direktiivitulkinnat/soveltamiset tule vaikeuttamaan sellaisten kauppaa Suomeen. Esimerkiksi jos vaaditaan veroedustajaa tai muuta sellaista lisäkustannuksia ja vaivaa aiheuttavaa etteivät viitsi ryhtyä, jolloin suuret nettimyyntiin keskittyvät vain kannattaisivat--varmaan täysin päinvastainen tilanne lainsäätäjien tavoitteisiin nähden. Ja kuluttajille jotka haluaisivat pieniä määriä laatutuotteita olisi tarjolla vain bulkkiroskaa nimellisesti alkon hintoja halvemmalla. Toivottavasti siis veronmaksuOIKEUS säilyy tilaajalla.
ratkaisee.totuushan on se että verotonta viinaa tulee maahan jatkuvasti josta ei ole tarkoituskaan maksaa veroja, tähän seikkaan on tultava muutos ja ainut konsti millä se saadaan aikaan on pistää kauppa tilittämään verot. Valitettavasti joknun laillisesti toimivan harrastajan harrastus saattaa tästä vaikeutua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Stubb jo paljon tunnetumpi kuin kaikki persut yhteensä
Nyt on aika ottaa mittaa tunnettavuudesta, herrat ja narrit! Joku tuolla toisessa ketjussa väitti, että "persujen rivimi7810295Miksi persuilla ei ole firmoja?
Kuten vasemmisstolaisilla, esim. Sannalla MA\PI. Eikö ole aika erikoista?827046Persut hommasivat Suomeen 35 000 pientä lasta v. 2015
Onko Riikka Purra nyt tavoittelemassa tätä samaa historiallista persujen utopiaa? Purram kaksinaamaisessa pelissä vaadit267023Persu Keskisarja on politiikan Uuno Turhapuro
Asiantuntija luonnehtii Keskisarjaa Trumpin ajan Turhapuroksi, joka ärsyttää kokoomusta. – Keskisarjan känni-imago j1016265Purran tuhoja tuskin saadaan koskaan korjatuksikaan
Purra on aiheuttanut Suomen taloudelle karmaisevat tuhot. Sen lisäksi Purra on ajanut myös suuren osan Suomen kansasta k1066133Tutkielma Marinin hallituksen epäonnistumisista rankkaa luettavaa
Marinin hallituksen epäonnistumiset voi tiivistää negatiivisessa sävyssä seuraavasti: Hallitus teki useita vakavia virh945807Persujen kaksoisstandardit: Räsäsen uhkailu paha, Virran uhkailu hyvä
Tässä taas nähdään kuinka kaksinaamaista porukkaa persut ovat. Mitäs persut tähän?455374Miksette persut irtisanoudu Kirkin lausunnoista?
Kirkhän muun muassa vaati raiskattuja naisia pidättäytymään abortista ja vaimoja alistumaan aviomiestensä tahtoon. Mik845208Demarikultin uhri kertoo
Demarikultin uhri kertoo: “En saanut mennä edes suihkuun ilman lupaa” – Seksuaalisen hyväksikäytön uhri kertoo vuosistaa605153Miksi vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa?
Vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa joka työllistäisi ihmisiä. Miksi? No siksi, että jos vasemmistolainen perus405078