hakeneet Helsingin kolmen papin toimeen. Hienoja hakijoita peräti kahdeksan (8).
Jotkut
56
946
Vastaukset
- hakijoista on
vaikea valita. Larikka, Ahlbäck, Parviainen, Korhonen, ... tarkistakaa loput ort.fi.
- sivusilmin
Työkokemuksen ja muiden ansioiden perusteella vahvimmilla varmaankin ovat Larikka, Parviainen ja Penttonen. Loput hakijat taitavat olla jokseenkin vastavalmistuneita tai jopa ilman soveltuvaa teologista tutkintoa.
- saa työkokemusta
sivusilmin kirjoitti:
Työkokemuksen ja muiden ansioiden perusteella vahvimmilla varmaankin ovat Larikka, Parviainen ja Penttonen. Loput hakijat taitavat olla jokseenkin vastavalmistuneita tai jopa ilman soveltuvaa teologista tutkintoa.
ellei saa töitä?
- yksi ollut
sivusilmin kirjoitti:
Työkokemuksen ja muiden ansioiden perusteella vahvimmilla varmaankin ovat Larikka, Parviainen ja Penttonen. Loput hakijat taitavat olla jokseenkin vastavalmistuneita tai jopa ilman soveltuvaa teologista tutkintoa.
nainen?
- sivusilmin
saa työkokemusta kirjoitti:
ellei saa töitä?
Määräaikaisissa papin tehtävissä, sijaisuuksissa ja vastaavissa eri puolilla Suomea työskentelemällä. Myöskin kirkkoherran hommia Itä-Suomen pikkuseurakunnista on joku tainnut saada suoraan koulun penkiltäkin.
Nyt kun hakijoiden joukossa on kirkkoherrana toimineita, on täysin selvää, ettei heitä niin vain sivuuteta.
Muiden vuoro tulee siinä vaiheessa, kun hakijoina ei ole heitä pätevämpiä. - luin väärin
yksi ollut kirjoitti:
nainen?
hän olikin Oleg eikä Olga.
- kertaa vaaleissa
sivusilmin kirjoitti:
Työkokemuksen ja muiden ansioiden perusteella vahvimmilla varmaankin ovat Larikka, Parviainen ja Penttonen. Loput hakijat taitavat olla jokseenkin vastavalmistuneita tai jopa ilman soveltuvaa teologista tutkintoa.
papinvaaleissa on jo monta kertaa todettu, ettei arkkimandriitta Larikka ole päässyt Helsingin seurakunnan papistoon, mikä ei tietenkään ole mikään ihme, sillä noin korkea-arvoinen pappismunkin pitää aina elää omassa luostariyhteisössään Jumalaa palvellen. Mistä löydettäisiin isä Andreakselle sopiva luostari?
- missä ollaan oikeasti
saa työkokemusta kirjoitti:
ellei saa töitä?
jos suostuu pätkätöihin syrjäseuduilla.
Näin se on muidenkin kohdalla: hurskaalta kalskahtaa, mutta tämä se kasvattaa.ja opettaa tosiasiat suomalaisesta yhteiskunnasta. - heinrich
kertaa vaaleissa kirjoitti:
papinvaaleissa on jo monta kertaa todettu, ettei arkkimandriitta Larikka ole päässyt Helsingin seurakunnan papistoon, mikä ei tietenkään ole mikään ihme, sillä noin korkea-arvoinen pappismunkin pitää aina elää omassa luostariyhteisössään Jumalaa palvellen. Mistä löydettäisiin isä Andreakselle sopiva luostari?
Arkkimandriitan paikka on luostarissa - tässä tapauksessa tietenkin siinä, missä hänet on arvoihinsa vihitty. Luostaripapiston paikka ei ole seurakunnissa! Piste.
- on usein
heinrich kirjoitti:
Arkkimandriitan paikka on luostarissa - tässä tapauksessa tietenkin siinä, missä hänet on arvoihinsa vihitty. Luostaripapiston paikka ei ole seurakunnissa! Piste.
tapana, että pienen seurakunnan pappi ei toimi rippi-isänä, ja silloin tehtävässä toimii läheisen luostarin pappismunkki, mutta Suomessa eikä edes Karjalassa ei tietenkään tällaista käytäntöä ei ole voinut kehittyä
- ole oikeutta
on usein kirjoitti:
tapana, että pienen seurakunnan pappi ei toimi rippi-isänä, ja silloin tehtävässä toimii läheisen luostarin pappismunkki, mutta Suomessa eikä edes Karjalassa ei tietenkään tällaista käytäntöä ei ole voinut kehittyä
toimia rippi-isinä. Usein varsinkin pienten maaseurakuntien papit ovat niin kouluttamattomia, ettei heille ole myönnetty oikeutta toimia rippi-isinä. Nämä ns kolmannen luokan papit ovat saaneet vain sen verran koulutusta, että osaavat toimittaa tavallisimmat jumalanplvelukset. Rippi-isän tulee osata vastata pulmallisiin kysymyksiin. Hänen tulee tuntea ortodoksisen kirkon dogmatiikka ja etiikka, Pyhä Raamattu, kirkkoisien kirjoitukset ja kirkon kanonit.
- kyllä jokainen
ole oikeutta kirjoitti:
toimia rippi-isinä. Usein varsinkin pienten maaseurakuntien papit ovat niin kouluttamattomia, ettei heille ole myönnetty oikeutta toimia rippi-isinä. Nämä ns kolmannen luokan papit ovat saaneet vain sen verran koulutusta, että osaavat toimittaa tavallisimmat jumalanplvelukset. Rippi-isän tulee osata vastata pulmallisiin kysymyksiin. Hänen tulee tuntea ortodoksisen kirkon dogmatiikka ja etiikka, Pyhä Raamattu, kirkkoisien kirjoitukset ja kirkon kanonit.
suomalainen käännynnäis-körtti kolmannen luokan kreikkalaisen papin voittaa
- Eivät taida
kyllä jokainen kirjoitti:
suomalainen käännynnäis-körtti kolmannen luokan kreikkalaisen papin voittaa
Eivät taida "käännynnäis-körteille" kelvata vihkimykset meidän piispoilta. Eikä taida siksikään tuo kommentti kuulua tähän ketjuun.
- sivusilmin
heinrich kirjoitti:
Arkkimandriitan paikka on luostarissa - tässä tapauksessa tietenkin siinä, missä hänet on arvoihinsa vihitty. Luostaripapiston paikka ei ole seurakunnissa! Piste.
"Arkkimandriitan paikka on luostarissa"
Arkkimandriitan paikka on suuren ja arvovaltaisen luostarin johtajana tai ehkä poikkeustapauksessa naisluostarin rippi-isänä. Vaikka täällä Suomessa keitä hyvänsä on näköjään ruvettu vihkimään arkkimandriitoiksi, ennen arkkipiispa Paavalin kuolemaa tällainen peli ei todellakaan tullut kyseeseen, ja on myöskin täysin tuntematonta kaikkialla muualla, kuten siellä, missä on enemmän kuin kourallinen hurskaita ortodoksisia kristittyjä, jotka mm. eivät pistele poskeensa kalaa ja fetasalaattia paastopäivinä, vaikka meidän piispamme sitä täysin häpeilemättä tekevätkin. - mistä palkitaan
sivusilmin kirjoitti:
"Arkkimandriitan paikka on luostarissa"
Arkkimandriitan paikka on suuren ja arvovaltaisen luostarin johtajana tai ehkä poikkeustapauksessa naisluostarin rippi-isänä. Vaikka täällä Suomessa keitä hyvänsä on näköjään ruvettu vihkimään arkkimandriitoiksi, ennen arkkipiispa Paavalin kuolemaa tällainen peli ei todellakaan tullut kyseeseen, ja on myöskin täysin tuntematonta kaikkialla muualla, kuten siellä, missä on enemmän kuin kourallinen hurskaita ortodoksisia kristittyjä, jotka mm. eivät pistele poskeensa kalaa ja fetasalaattia paastopäivinä, vaikka meidän piispamme sitä täysin häpeilemättä tekevätkin.munkkipapille kuten seurakuntapapille rovastin arvo?
Tämä ei nyt ole piruilua: tunnut näistä asioista jotain tietävän joten kerro minkätyyppisistä ansioista saa arkkimandriitan arvon? - osaatko ollenkaan
Eivät taida kirjoitti:
Eivät taida "käännynnäis-körteille" kelvata vihkimykset meidän piispoilta. Eikä taida siksikään tuo kommentti kuulua tähän ketjuun.
kirjoittaa mistään asiasta asiallisesti?
- sellainen ansio
mistä palkitaan kirjoitti:
munkkipapille kuten seurakuntapapille rovastin arvo?
Tämä ei nyt ole piruilua: tunnut näistä asioista jotain tietävän joten kerro minkätyyppisistä ansioista saa arkkimandriitan arvon?että siitä saadaan Kreikassa arkkimandriitan arvo. Meillä sellainen arvonimi on annettu vain luostarin johtajille. Arkkimandriitta on kirkollisessa hierarkkiassa vähän rovastia korkeampi. K.P. Nikean metropoliitta Johannes (emeritus arkkipiispamme siis) sai arkkimandriitan arvonimen heti munkkivihkimyksensä jälkeen, koska oli teologian tohtori.
- tapauksessa on
sivusilmin kirjoitti:
"Arkkimandriitan paikka on luostarissa"
Arkkimandriitan paikka on suuren ja arvovaltaisen luostarin johtajana tai ehkä poikkeustapauksessa naisluostarin rippi-isänä. Vaikka täällä Suomessa keitä hyvänsä on näköjään ruvettu vihkimään arkkimandriitoiksi, ennen arkkipiispa Paavalin kuolemaa tällainen peli ei todellakaan tullut kyseeseen, ja on myöskin täysin tuntematonta kaikkialla muualla, kuten siellä, missä on enemmän kuin kourallinen hurskaita ortodoksisia kristittyjä, jotka mm. eivät pistele poskeensa kalaa ja fetasalaattia paastopäivinä, vaikka meidän piispamme sitä täysin häpeilemättä tekevätkin.käsittääkseni sekä munkiksi vihkiminen suoritettu että arkkimandriitan arvo saatu Kreikassa jonkun aivan muun kuin suomalaisen piispan toimesta, joten "täällä Suomessa EI NYT SENTÄÄN keitä hyvänsä ole ruvettu vihkimään arkkimandriitoiksi"
- kirjoittajalle,
osaatko ollenkaan kirjoitti:
kirjoittaa mistään asiasta asiallisesti?
joka aina tuo keskusteluun mukaan käännynnäiset, körtit ja lestadiolaiset keskusteltiin sitten mistä hyvänsä.
Arkkimandriitta Andreas Larikka ei ole käännynnäinen, vaikka onkin Kreikassa munkiksi ja papiksi vihitty ja on saanut siellä arkkimandriitan arvon. - seurakuntamme
sivusilmin kirjoitti:
Määräaikaisissa papin tehtävissä, sijaisuuksissa ja vastaavissa eri puolilla Suomea työskentelemällä. Myöskin kirkkoherran hommia Itä-Suomen pikkuseurakunnista on joku tainnut saada suoraan koulun penkiltäkin.
Nyt kun hakijoiden joukossa on kirkkoherrana toimineita, on täysin selvää, ettei heitä niin vain sivuuteta.
Muiden vuoro tulee siinä vaiheessa, kun hakijoina ei ole heitä pätevämpiä.eriarvoisia toimia täytettäessä? Siis jonnekin Itä-Suomeen saa valita koulunpenkiltä suoraan kirkkoherran, mutta Helsinkiin ei kelpaa edes arkkimandriitta? On tässä nyt jotain kummallista!
- ihmettelen vain
kyllä jokainen kirjoitti:
suomalainen käännynnäis-körtti kolmannen luokan kreikkalaisen papin voittaa
Kukapa noista ehdokkaista, tai hakeneista on käännynnäis-körtti? Ja mitä pahaa niissä körteissä on? En ole tutstunut vielä koskaan körttiläiseen ortodoksiin, varsinkaan pappiin?
- sivusilmin
sellainen ansio kirjoitti:
että siitä saadaan Kreikassa arkkimandriitan arvo. Meillä sellainen arvonimi on annettu vain luostarin johtajille. Arkkimandriitta on kirkollisessa hierarkkiassa vähän rovastia korkeampi. K.P. Nikean metropoliitta Johannes (emeritus arkkipiispamme siis) sai arkkimandriitan arvonimen heti munkkivihkimyksensä jälkeen, koska oli teologian tohtori.
"Arkkimandriitta on kirkollisessa hierarkkiassa vähän rovastia korkeampi."
Näin meillä Suomessa tietysti on yritetty asia esittää. Tosiasiassa rovastin ja arkkimandriitan arvot eivät ole verrattavissa (lähinnä arkkimandriitta voisi ehkä vastata mitrarovastia). Valkoinen papisto (seurakuntapapisto) ja musta papisto (luostaripapisto) kuitenkin edustavat eri kategorioita. Suomessa tämäkin hämärtyy (mahdollisesti Kreikassa myös), kun luostaripapistosta suurin osa huseeraa luostarien ulkopuolella ja hakee mitä tahansa avoimena olevia hommia, ja toisin kuin muualla, todellakin ilman, että kyseessä olisi luostarin johtajan määräämä kuuliaisuustehtävä.
"K.P. Nikean metropoliitta Johannes (emeritus arkkipiispamme siis) sai arkkimandriitan arvonimen heti munkkivihkimyksensä jälkeen, koska oli teologian tohtori."
Paljonko aikaa kului tuon munkkivihkimyksen ja piispaksi vihkimisen välillä? - sivusilmin
tapauksessa on kirjoitti:
käsittääkseni sekä munkiksi vihkiminen suoritettu että arkkimandriitan arvo saatu Kreikassa jonkun aivan muun kuin suomalaisen piispan toimesta, joten "täällä Suomessa EI NYT SENTÄÄN keitä hyvänsä ole ruvettu vihkimään arkkimandriitoiksi"
"käsittääkseni sekä munkiksi vihkiminen suoritettu että arkkimandriitan arvo saatu Kreikassa"
Ei pidä paikkaansa. Arkkimandriitan arvo on myönnetty Suomessa. Yleensä Suomen kirkon jäsen ei edes saa vastaanottaa tuollaisia arvoja ulkomailla. Mitä siitäkin tulisi, jos joku täkäläinen pappi menisi vaikka Venäjälle käymään ja palaisi sieltä mitrarovastina?
Sitä paitsi ei ole yhtään vähemmän epäilyttävää, että joku menee turistimatkalle Kreikkaan ja palaa sieltä munkkina. Mutta se nyt tietysti ei ole suomalaisten syytä, vaan kyseisen henkilön munkiksi vihkineiden kreikkalaisten. Olisiko kukaties rahaa tai muunlaisia palveluksia liikkunut. - siinä vain
ihmettelen vain kirjoitti:
Kukapa noista ehdokkaista, tai hakeneista on käännynnäis-körtti? Ja mitä pahaa niissä körteissä on? En ole tutstunut vielä koskaan körttiläiseen ortodoksiin, varsinkaan pappiin?
parodioitu täällä kilpaa kirjoittelevia"tietoviisaita", eikä mitenkään suunnattu mitään kritiikkiä papistoon
- elämäkertaa
sivusilmin kirjoitti:
"Arkkimandriitta on kirkollisessa hierarkkiassa vähän rovastia korkeampi."
Näin meillä Suomessa tietysti on yritetty asia esittää. Tosiasiassa rovastin ja arkkimandriitan arvot eivät ole verrattavissa (lähinnä arkkimandriitta voisi ehkä vastata mitrarovastia). Valkoinen papisto (seurakuntapapisto) ja musta papisto (luostaripapisto) kuitenkin edustavat eri kategorioita. Suomessa tämäkin hämärtyy (mahdollisesti Kreikassa myös), kun luostaripapistosta suurin osa huseeraa luostarien ulkopuolella ja hakee mitä tahansa avoimena olevia hommia, ja toisin kuin muualla, todellakin ilman, että kyseessä olisi luostarin johtajan määräämä kuuliaisuustehtävä.
"K.P. Nikean metropoliitta Johannes (emeritus arkkipiispamme siis) sai arkkimandriitan arvonimen heti munkkivihkimyksensä jälkeen, koska oli teologian tohtori."
Paljonko aikaa kului tuon munkkivihkimyksen ja piispaksi vihkimisen välillä?Nikean metropoliitta JOHANNES (oik. Johannes Wilho Rinne)
Liittyi ortodoksiseen kirkkoon 1966. Vihitty diakoniksi, papiksi, munkiksi ja arkkimandriitaksi 1967. Suomen ortodoksisen kirkon apulaispiispaksi (Lapin piispa) 1969, Helsingin hiippakunnan vt. piispa 1969-1970, Helsingin hiippakunnan piispa 1970-1972, Helsingin hiippakunnan metropoliitta 1972-1988, Suomen ortodoksisen kirkon arkkipiispa 1987-2001, Nikean metropoliitta (Ekumeeninen patriarkaatti) 2001-
http://www.ort.fi/fi/uutispalvelu/henkilokuvat.php?we_objectID=310 - sivusilmin
seurakuntamme kirjoitti:
eriarvoisia toimia täytettäessä? Siis jonnekin Itä-Suomeen saa valita koulunpenkiltä suoraan kirkkoherran, mutta Helsinkiin ei kelpaa edes arkkimandriitta? On tässä nyt jotain kummallista!
"Siis jonnekin Itä-Suomeen saa valita koulunpenkiltä suoraan kirkkoherran, mutta Helsinkiin ei kelpaa edes arkkimandriitta?"
Jos ja kun sinne Itä-Suomeen ei hae kukaan muu kuin joku suoraan koulun penkiltä, niin eikö hänet sitten mieluummin valita kuin jätetään paikka täyttämättä?
Jos arkkimandriitta olisi ainoa hakija mihin tahansa toimeen, kyllä varmaankin hänet siihen myös valittaisiin. - sivusilmin
elämäkertaa kirjoitti:
Nikean metropoliitta JOHANNES (oik. Johannes Wilho Rinne)
Liittyi ortodoksiseen kirkkoon 1966. Vihitty diakoniksi, papiksi, munkiksi ja arkkimandriitaksi 1967. Suomen ortodoksisen kirkon apulaispiispaksi (Lapin piispa) 1969, Helsingin hiippakunnan vt. piispa 1969-1970, Helsingin hiippakunnan piispa 1970-1972, Helsingin hiippakunnan metropoliitta 1972-1988, Suomen ortodoksisen kirkon arkkipiispa 1987-2001, Nikean metropoliitta (Ekumeeninen patriarkaatti) 2001-
http://www.ort.fi/fi/uutispalvelu/henkilokuvat.php?we_objectID=310"Liittyi ortodoksiseen kirkkoon 1966. Vihitty diakoniksi, papiksi, munkiksi ja arkkimandriitaksi 1967. Suomen ortodoksisen kirkon apulaispiispaksi (Lapin piispa) 1969"
Siitä huolimatta, että kanonit sanovat, ettei äskenkääntyneitä tule vihkiä kleerukseen, paitsi siinä tapauksessa, että näin tapahtuu 'jumalallisen armon' järjestämänä. - maalikyliin
sivusilmin kirjoitti:
"Siis jonnekin Itä-Suomeen saa valita koulunpenkiltä suoraan kirkkoherran, mutta Helsinkiin ei kelpaa edes arkkimandriitta?"
Jos ja kun sinne Itä-Suomeen ei hae kukaan muu kuin joku suoraan koulun penkiltä, niin eikö hänet sitten mieluummin valita kuin jätetään paikka täyttämättä?
Jos arkkimandriitta olisi ainoa hakija mihin tahansa toimeen, kyllä varmaankin hänet siihen myös valittaisiin.on tunkua. Meillä pitäisi olla piispan käskyvalta että määrätään joku jonnekin ja sillä hyvä. Mikä noissa kaupungeissa kiehtoo noin kovasti pappeja?
- vain miettimään,
maalikyliin kirjoitti:
on tunkua. Meillä pitäisi olla piispan käskyvalta että määrätään joku jonnekin ja sillä hyvä. Mikä noissa kaupungeissa kiehtoo noin kovasti pappeja?
että mitkä sitten mahtavat olla ne Länsi-Suomen suuret seurakunnat, kun ortodoksit ovat joka tapauksessa enemmän sieltä Karjalan kunnailta. Onkohan Kokkolassa, Porissa, Raumalla tai Laihialla kovinkin suuret ortodoksiset seurakunnat? Ottakaa nyt ryppyotsaisen tosissanne tämä kysymys ... Pohjois-Karjalassa on monta seurakuntaa, koska siellä on ortodoksien suhteellinen osuus väestöstä ihan perinteisesti suurempi kuin Keski-Pohjanmaalla.
- käännynnäis ex-körtti
sivusilmin kirjoitti:
"käsittääkseni sekä munkiksi vihkiminen suoritettu että arkkimandriitan arvo saatu Kreikassa"
Ei pidä paikkaansa. Arkkimandriitan arvo on myönnetty Suomessa. Yleensä Suomen kirkon jäsen ei edes saa vastaanottaa tuollaisia arvoja ulkomailla. Mitä siitäkin tulisi, jos joku täkäläinen pappi menisi vaikka Venäjälle käymään ja palaisi sieltä mitrarovastina?
Sitä paitsi ei ole yhtään vähemmän epäilyttävää, että joku menee turistimatkalle Kreikkaan ja palaa sieltä munkkina. Mutta se nyt tietysti ei ole suomalaisten syytä, vaan kyseisen henkilön munkiksi vihkineiden kreikkalaisten. Olisiko kukaties rahaa tai muunlaisia palveluksia liikkunut.Käännynäis ex-körtti kaukaa idästä tai lännestä kyselee tyhmiä. Mikä on esteenä, ettei mainittu arkkimandriitta voisi hakea papiksi ja toimia papin virassa? Estääkö se, että on munkki ja elää luostarin ulkopuolella?
Vain hiukan asioita seuraavana olen saanut käsityksen, että hän on fiksu, osaava ja riittävän koulutuksen hankkinut. Henkilökohtaisesti en tiedä enkä tunne. Miksi täällä pitää riehua ja räyhätä. - joka oli piispana
sivusilmin kirjoitti:
"Liittyi ortodoksiseen kirkkoon 1966. Vihitty diakoniksi, papiksi, munkiksi ja arkkimandriitaksi 1967. Suomen ortodoksisen kirkon apulaispiispaksi (Lapin piispa) 1969"
Siitä huolimatta, että kanonit sanovat, ettei äskenkääntyneitä tule vihkiä kleerukseen, paitsi siinä tapauksessa, että näin tapahtuu 'jumalallisen armon' järjestämänä.noin 340-397 valittiin piispaksi katekumeenina. Hänet kastettiin ja voideltiin ja vihittiin hyvin nopeasti kaikkiin virka-asteisiin. Tämän rinnalla Nikean metropoliitan nopea karriääri ei ole mitään.
J.W Rinne oli jo parinkertainen teologian tohtori ja yliopiston opettaja, kun hän liittyi ortodoksiseen kirkkoon. - Juudas Iskariot
joka oli piispana kirjoitti:
noin 340-397 valittiin piispaksi katekumeenina. Hänet kastettiin ja voideltiin ja vihittiin hyvin nopeasti kaikkiin virka-asteisiin. Tämän rinnalla Nikean metropoliitan nopea karriääri ei ole mitään.
J.W Rinne oli jo parinkertainen teologian tohtori ja yliopiston opettaja, kun hän liittyi ortodoksiseen kirkkoon.No enpä sitten ihmettele, että Ambrosiuksen jutut julkisuudessa ovat hieman erilaisia, kuin muiden ortodoksipiispojen.
Olisiko sittenkin pitänyt valita Helsingin metropoliitaksi joku ortodoksi? - Juudas Iskariot
käännynnäis ex-körtti kirjoitti:
Käännynäis ex-körtti kaukaa idästä tai lännestä kyselee tyhmiä. Mikä on esteenä, ettei mainittu arkkimandriitta voisi hakea papiksi ja toimia papin virassa? Estääkö se, että on munkki ja elää luostarin ulkopuolella?
Vain hiukan asioita seuraavana olen saanut käsityksen, että hän on fiksu, osaava ja riittävän koulutuksen hankkinut. Henkilökohtaisesti en tiedä enkä tunne. Miksi täällä pitää riehua ja räyhätä.Missä sitten se Mitro Revon maatuska on? Ymmärsin vaalijutuista, että myös Mitro on naimattomuuslupauksen(munkki?) tehnyt ja valittiin seurakuntapapiksi. Joku sanoi, että pariinkin kertaan?
Jos Mitro on kelvannut papiksi ilman maatuskaa, niin varmaan silloin kelpaavat muutkin. - ehtoollista
ole oikeutta kirjoitti:
toimia rippi-isinä. Usein varsinkin pienten maaseurakuntien papit ovat niin kouluttamattomia, ettei heille ole myönnetty oikeutta toimia rippi-isinä. Nämä ns kolmannen luokan papit ovat saaneet vain sen verran koulutusta, että osaavat toimittaa tavallisimmat jumalanplvelukset. Rippi-isän tulee osata vastata pulmallisiin kysymyksiin. Hänen tulee tuntea ortodoksisen kirkon dogmatiikka ja etiikka, Pyhä Raamattu, kirkkoisien kirjoitukset ja kirkon kanonit.
tule käydä ripittäytymässä? Mikä ekumeeninen hanttapulikirkko Kreikan kirkko oikein on? Ottaisi oppia Äitikirkosta, kaiken tiedon ja totuuden alkulähteestä.
- tee juhlallista
Juudas Iskariot kirjoitti:
Missä sitten se Mitro Revon maatuska on? Ymmärsin vaalijutuista, että myös Mitro on naimattomuuslupauksen(munkki?) tehnyt ja valittiin seurakuntapapiksi. Joku sanoi, että pariinkin kertaan?
Jos Mitro on kelvannut papiksi ilman maatuskaa, niin varmaan silloin kelpaavat muutkin.selibaattilupausta, mutta hän tietää, että jos hänet naimattomana vihitään papiksi, niin hän ei voi avioitua menettämättä pappeuttaan. Jos esim isä Mitro joutuisi viidenkympin villityksen kouriin, rakastuisi johonkin nasiseen ja haluaisi mennä naimisiin, hän ei enää koskaan saisi toimia pappina. Myöskään leskipappi ei voi avioitua uudestaan menettämättä pappeuttaan. Naimaton pappi ei ole sama kuin pappismunkki. Mitro ei ole munkki, vaan vain naimaton pappi.
- päästiin asiaan
tee juhlallista kirjoitti:
selibaattilupausta, mutta hän tietää, että jos hänet naimattomana vihitään papiksi, niin hän ei voi avioitua menettämättä pappeuttaan. Jos esim isä Mitro joutuisi viidenkympin villityksen kouriin, rakastuisi johonkin nasiseen ja haluaisi mennä naimisiin, hän ei enää koskaan saisi toimia pappina. Myöskään leskipappi ei voi avioitua uudestaan menettämättä pappeuttaan. Naimaton pappi ei ole sama kuin pappismunkki. Mitro ei ole munkki, vaan vain naimaton pappi.
minusta on yhdentekevää vaikka eronneet papitkin naisivat ja naivatkin, tämän tästä uudelleen eri vaimon kanssa. Mitä tekemistä näillä naimisilla on tämän kanssa?
kanonia pitäisi muuttaa. - noita kahta
Juudas Iskariot kirjoitti:
No enpä sitten ihmettele, että Ambrosiuksen jutut julkisuudessa ovat hieman erilaisia, kuin muiden ortodoksipiispojen.
Olisiko sittenkin pitänyt valita Helsingin metropoliitaksi joku ortodoksi?kirkkoisä Ambrosiusta ja Helsingin metropoliittaa?
- sivusilmin
päästiin asiaan kirjoitti:
minusta on yhdentekevää vaikka eronneet papitkin naisivat ja naivatkin, tämän tästä uudelleen eri vaimon kanssa. Mitä tekemistä näillä naimisilla on tämän kanssa?
kanonia pitäisi muuttaa."kanonia pitäisi muuttaa."
Kanonit ovat kanoneita juuri siksi, että Kirkko on päättänyt niiden olevan muuttamattomia. - täytyy asennoitua
sivusilmin kirjoitti:
"kanonia pitäisi muuttaa."
Kanonit ovat kanoneita juuri siksi, että Kirkko on päättänyt niiden olevan muuttamattomia.uudella tavalla. Sovelletaan lakiakin koko ajan.
- Juudas Iskariot
täytyy asennoitua kirjoitti:
uudella tavalla. Sovelletaan lakiakin koko ajan.
Onko kanoni joku suomen kirkon laki vai kansainvälinen laki? Kuka, tai mikä sen on säätänyt? Kanoneista muistaakseni puhuttiin myös uutisissa, kun piispat päättivät ojentaa Mitro Repoa.
- on vaikea selittää
Juudas Iskariot kirjoitti:
Onko kanoni joku suomen kirkon laki vai kansainvälinen laki? Kuka, tai mikä sen on säätänyt? Kanoneista muistaakseni puhuttiin myös uutisissa, kun piispat päättivät ojentaa Mitro Repoa.
muutamalla sanalla kanoneita on vaikea selittää niin, ettei asiaa yksinkertaistaisi liikaa ja siitä seuraisi väärinkäsityksiä. Mutta opiskele asiaa hieman, linkin takaa löydät hyvän artikkelin, jonka on kirjoittanut KP arkkipiispa Leo:
Arkkipiispa Leo: Kanoneissa on historian kokemuksen viisautta
http://www.ort.fi/fi/uutispalvelu/uutiset.php?we_objectID=5678 - Eipäs vähätellä
vain miettimään, kirjoitti:
että mitkä sitten mahtavat olla ne Länsi-Suomen suuret seurakunnat, kun ortodoksit ovat joka tapauksessa enemmän sieltä Karjalan kunnailta. Onkohan Kokkolassa, Porissa, Raumalla tai Laihialla kovinkin suuret ortodoksiset seurakunnat? Ottakaa nyt ryppyotsaisen tosissanne tämä kysymys ... Pohjois-Karjalassa on monta seurakuntaa, koska siellä on ortodoksien suhteellinen osuus väestöstä ihan perinteisesti suurempi kuin Keski-Pohjanmaalla.
Tervetuloa Poriin! Löytyy parikin ortodoksista kirkkoa!
- onkin
Eipäs vähätellä kirjoitti:
Tervetuloa Poriin! Löytyy parikin ortodoksista kirkkoa!
omaaluokkaansa vähän kaikessa!
- Juudas Iskariot
on vaikea selittää kirjoitti:
muutamalla sanalla kanoneita on vaikea selittää niin, ettei asiaa yksinkertaistaisi liikaa ja siitä seuraisi väärinkäsityksiä. Mutta opiskele asiaa hieman, linkin takaa löydät hyvän artikkelin, jonka on kirjoittanut KP arkkipiispa Leo:
Arkkipiispa Leo: Kanoneissa on historian kokemuksen viisautta
http://www.ort.fi/fi/uutispalvelu/uutiset.php?we_objectID=5678Luin linkin, sehän on ihan järkevää ohjeistusta.
Mutta miksi sitten esipaimen Ambrosius saa esiintyä televisiossa, kuin kanonit ja arkkipiispan tulkinnat eivät lainkaan liikuttaisi häntä? - tärkeää on
sivusilmin kirjoitti:
Työkokemuksen ja muiden ansioiden perusteella vahvimmilla varmaankin ovat Larikka, Parviainen ja Penttonen. Loput hakijat taitavat olla jokseenkin vastavalmistuneita tai jopa ilman soveltuvaa teologista tutkintoa.
lopultakin tuo muodollinen pätevyys? Olen tavannut seminaaripappeja joilla on todella hyvä lähestymistapa tehtäväänsä. Samaa ei voi sanoa muutamista päteväistä. En haluaisi että pappimme olisivat sellaisia toimenhaltijoita kuin luterilaisella puolella.
- seminaaripappi
tärkeää on kirjoitti:
lopultakin tuo muodollinen pätevyys? Olen tavannut seminaaripappeja joilla on todella hyvä lähestymistapa tehtäväänsä. Samaa ei voi sanoa muutamista päteväistä. En haluaisi että pappimme olisivat sellaisia toimenhaltijoita kuin luterilaisella puolella.
on edelleen pätevä hakija. Vanhempi pätevyys kelpaa siinä missä uudempikin. Nuorilla on enemmän koulutusta, kun taas vanhemmilla on enemmän kokemusta.
- kyllästynyt kysyjä
sivusilmin kirjoitti:
"käsittääkseni sekä munkiksi vihkiminen suoritettu että arkkimandriitan arvo saatu Kreikassa"
Ei pidä paikkaansa. Arkkimandriitan arvo on myönnetty Suomessa. Yleensä Suomen kirkon jäsen ei edes saa vastaanottaa tuollaisia arvoja ulkomailla. Mitä siitäkin tulisi, jos joku täkäläinen pappi menisi vaikka Venäjälle käymään ja palaisi sieltä mitrarovastina?
Sitä paitsi ei ole yhtään vähemmän epäilyttävää, että joku menee turistimatkalle Kreikkaan ja palaa sieltä munkkina. Mutta se nyt tietysti ei ole suomalaisten syytä, vaan kyseisen henkilön munkiksi vihkineiden kreikkalaisten. Olisiko kukaties rahaa tai muunlaisia palveluksia liikkunut.sai nopean karriäärin nousun koska oli poliittisesti sopiva. Ja luterilaislla puolella häntä tuskin olisi nimitetty piispaksi. Karriäärikysymys.
- -o-o-
käännynnäis ex-körtti kirjoitti:
Käännynäis ex-körtti kaukaa idästä tai lännestä kyselee tyhmiä. Mikä on esteenä, ettei mainittu arkkimandriitta voisi hakea papiksi ja toimia papin virassa? Estääkö se, että on munkki ja elää luostarin ulkopuolella?
Vain hiukan asioita seuraavana olen saanut käsityksen, että hän on fiksu, osaava ja riittävän koulutuksen hankkinut. Henkilökohtaisesti en tiedä enkä tunne. Miksi täällä pitää riehua ja räyhätä."Mikä on esteenä, ettei mainittu arkkimandriitta voisi hakea papiksi ja toimia papin virassa?"
Ei mikään näytä olevan. Useimpia ruuhka-Suomen avoimia paikkoja onkin ahkerasti hakenut viimeisten muutaman vuoden ajan.
"Vain hiukan asioita seuraavana olen saanut käsityksen, että hän on fiksu, osaava ja riittävän koulutuksen hankkinut. Henkilökohtaisesti en tiedä enkä tunne."
Miksihän häntä ei ole haluttu ottaa yhteenkään niistä avoimessa haussa olleista työpaikoista, joihin hän on viime vuosina ollut tarjokkaana, voi itse kukin miettiä. - sopii kysyä
-o-o- kirjoitti:
"Mikä on esteenä, ettei mainittu arkkimandriitta voisi hakea papiksi ja toimia papin virassa?"
Ei mikään näytä olevan. Useimpia ruuhka-Suomen avoimia paikkoja onkin ahkerasti hakenut viimeisten muutaman vuoden ajan.
"Vain hiukan asioita seuraavana olen saanut käsityksen, että hän on fiksu, osaava ja riittävän koulutuksen hankkinut. Henkilökohtaisesti en tiedä enkä tunne."
Miksihän häntä ei ole haluttu ottaa yhteenkään niistä avoimessa haussa olleista työpaikoista, joihin hän on viime vuosina ollut tarjokkaana, voi itse kukin miettiä.miksi? Käsi sydämellä vanhat fobikot!
- Juudas Iskariot
noita kahta kirjoitti:
kirkkoisä Ambrosiusta ja Helsingin metropoliittaa?
Kirkkoisä Ambrosiuksesta en tiedä, mutta eikö metropoliitta ole ottanut esikuvakseen kyseisen kirkkoisän, vai mitä se nimi sitten tarkoittaa?
Joka tapauksessa viittasin Helsingin Metropoliitan puheisiin televisiossa, enkä kunnioitettuun kirkkoisään, jonka oletan saaneen aikaan jotain hyvääkin.
Mutta tämän palstan kirjoitusten perusteella metropoliitta Ambrosius ei ole aivan kiistaton henkilö. - lahjattomat ovat
Juudas Iskariot kirjoitti:
Kirkkoisä Ambrosiuksesta en tiedä, mutta eikö metropoliitta ole ottanut esikuvakseen kyseisen kirkkoisän, vai mitä se nimi sitten tarkoittaa?
Joka tapauksessa viittasin Helsingin Metropoliitan puheisiin televisiossa, enkä kunnioitettuun kirkkoisään, jonka oletan saaneen aikaan jotain hyvääkin.
Mutta tämän palstan kirjoitusten perusteella metropoliitta Ambrosius ei ole aivan kiistaton henkilö.kiistattomia!
- laumaeläinten keskuudess
-o-o- kirjoitti:
"Mikä on esteenä, ettei mainittu arkkimandriitta voisi hakea papiksi ja toimia papin virassa?"
Ei mikään näytä olevan. Useimpia ruuhka-Suomen avoimia paikkoja onkin ahkerasti hakenut viimeisten muutaman vuoden ajan.
"Vain hiukan asioita seuraavana olen saanut käsityksen, että hän on fiksu, osaava ja riittävän koulutuksen hankkinut. Henkilökohtaisesti en tiedä enkä tunne."
Miksihän häntä ei ole haluttu ottaa yhteenkään niistä avoimessa haussa olleista työpaikoista, joihin hän on viime vuosina ollut tarjokkaana, voi itse kukin miettiä.suosittuja; jos joku poikkeaa porukasta häneen suhtaudutaan ennakkoluuloisesti.
- ei tarvitse
ehtoollista kirjoitti:
tule käydä ripittäytymässä? Mikä ekumeeninen hanttapulikirkko Kreikan kirkko oikein on? Ottaisi oppia Äitikirkosta, kaiken tiedon ja totuuden alkulähteestä.
mutta kreikkalaiset käyvät aika harvoin ehtoollisella. Ei siellä ole tapana käydä usein.
- annetaan nimet
Juudas Iskariot kirjoitti:
Kirkkoisä Ambrosiuksesta en tiedä, mutta eikö metropoliitta ole ottanut esikuvakseen kyseisen kirkkoisän, vai mitä se nimi sitten tarkoittaa?
Joka tapauksessa viittasin Helsingin Metropoliitan puheisiin televisiossa, enkä kunnioitettuun kirkkoisään, jonka oletan saaneen aikaan jotain hyvääkin.
Mutta tämän palstan kirjoitusten perusteella metropoliitta Ambrosius ei ole aivan kiistaton henkilö.munkiksi vihittäville. Ei niitä itse oteta. Valamossa on joku tietty järjestys, jossa nimet jaetaan, mutta en tiedä minkälainen. Ainakin luostarin perustajien Sergein ja Hermanin nimet ovat aina käytössä. Ambrosiuksen maallikkonimi oli Risto eli Kristoforos.
Helsingin hiippakuntalaiset ovat tyytymättömiä piispaansa siksi, että K.P. meropoliitta Ambrosius puuhaa muuta eikä kaitse laumaansa. - vaan omasta
annetaan nimet kirjoitti:
munkiksi vihittäville. Ei niitä itse oteta. Valamossa on joku tietty järjestys, jossa nimet jaetaan, mutta en tiedä minkälainen. Ainakin luostarin perustajien Sergein ja Hermanin nimet ovat aina käytössä. Ambrosiuksen maallikkonimi oli Risto eli Kristoforos.
Helsingin hiippakuntalaiset ovat tyytymättömiä piispaansa siksi, että K.P. meropoliitta Ambrosius puuhaa muuta eikä kaitse laumaansa.puolestasi.
- hmnn
kirjoittajalle, kirjoitti:
joka aina tuo keskusteluun mukaan käännynnäiset, körtit ja lestadiolaiset keskusteltiin sitten mistä hyvänsä.
Arkkimandriitta Andreas Larikka ei ole käännynnäinen, vaikka onkin Kreikassa munkiksi ja papiksi vihitty ja on saanut siellä arkkimandriitan arvon.Arkkimandriitan arvon isä Andreas sai Suomesta edelliseltä arkkipiispa Johannekselta
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 424310
Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen
Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot1374075- 643726
- 883562
Purra on kantanut vastuuta täyden kympin arvoisesti
Luottoluokituksen lasku, ennätysvelat ja ennätystyöttömyys siitä muutamana esimerkkinä. Jatkakoon hän hyvin aloittamaans333537Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"
Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe653351- 862921
- 542835
- 252626
Korjaamo suositus
Vahva suositus Kumpulaisen korjaamolle vanhan 5-tien varrelta! Homma pelaa ja palvelu ykköslaatuista. Mukavaa kun tuli p142344