Voiko yöpyä yksin sysimetsässä?

Mies 21 w Helsinki

Moi! Olen ketterä liikkuja, ja olen ollut monesti telttailemassa tunturissa ja saaristossa.

Yhden kerran olen ollut Ivalon seudulla kokeilemassa kunnon erämaameininkiä, ja parin yön jälkeen tulin pois, kun nukkuessani heräsin siihen että teltan vieressä joku eläin ilmeisesti oli tutkimassa, pedon pelossa ei paljoa huvittanut katsoa mikä oli kyseessä.

Jonkin kissaeläimen myös näin paljain silmin ehkä 30 metrin päästä edellsienä päivänä eli petoja tuolla siis on.

Tuo nukkumistapaukseni voi myös olla kuvitelmaani, olen varma että ne oli askeleet mutta en väitä vastaan jos joku ehdottaa että kuvittelin, koska kyseessä vain kuulohavainto.

Itselläni on ollut jo monta vuotta valtava kaipuu luontoon, mutta tuo petojen pelko on estänyt niihin kauneimpiin metsiin vaeltamisen.

Ajatelkaa, miten ihana tunne on kävellä syvään, syvään metsään monta päivää, ja laittaa teltta ja olla yksin, vapaudessa sammalta vasten katsella taivasta ja männynoksia ja kuunnella vapauttavaa luonnonääntä kun kukaan ei tiedä missä olet, saat olla kaukana ihmisistä ja vapaa, ehkä muutama kilo mysliä ja 10 litraa vettä mukanasi, ja herättyäsi katselet ihailleen aamuauringon oranssinsävyjä, siellä uskomattomassa vapaudessa :)

Mulla on lievä pelko ja ahdistus ihmisiä kohtaan, ja kaupungista pitäisi päästä edes hetkeksi karkuun, uskon että kestäisin vaikka mitä kun välillä pääsisi luontoon.

Kauheasti puhutaan että karhun tai susilauman hyökkäys on harvinaista, mutta ei puhuta siitä että hyvin harvinaista on myös yksinäisen ihmisen yöpymiset syrjämetsissä.

Mikä on todennäköisyys, että jos 2 viikoksi menen tuonne seikkailemaan vaikkapa Keski-Suomen tai Kainuun metsiin, niin yöllä nukkuessani tulisi karhu tai sudet tutkimaan ja nuuskimaan teltan ympäristöä?

Tarkoitus on siis mennä mahdollisimman kauaksi kaikista valmiista reiteistä, tarvitsen kokea olevani osa luontoa, edes kerran elämässäni. Olen kaupunkiin syntynyt, mutta kärsin, kaipaan, rakastan luontoa, sammaleen kosketusta, mäntyjen tuoksua, lehtien värejä ja eri vuorokaudenaikojen tunnelmia ja oksien napsahtelua jalkojen alla ja kymmeniä juttuja mitä tuolla kokee!

On pakko tehdä tämä.

Mutta mikä on todennäköisyys vahingolle? Jos yhteentörmäys pedon kanssa on 2 viikon aikana varmaa, niin perun koko homman.

Mutta jos riski ei ole suuri, haluan sen ottaa.

Onko liioittelua ottaa pippurisuihkeet ja 10 varapuukkoa messiin, mielelläni en ottaisi kuin myslit ja kynät ja paperit ja vettä.

Ahdistaa perkeleesti kun ei ole eräkavereita jotka kertoisivat realistisia juttuja, ja sitten vielä tuo karhu-uutinen ei kauheasti mieltä lämmitä.

Apua tarttisin siis ehkä rohkeudenkin keräämisessä, tarkoitus olisi mennä luontoon nauttimaan, onhan ihmisellä oikeus metsiin kuten eläimilläkin, kaupungithan on lähinnä bisnesmiesten kehittämiä orja-asutuksia joten minä kaipaan juurilleni, sinne missä isoisänikin ovat eläneet.

Idea siis on pitää hauskaa ja nauttia elämisestä, eikä pelätä kuolemaa niin olisi kiva saada viestejä.

Ja kuka tietää vaikka löytyisi toinenkin samanlainen taidesielu täältä.

Hyvä kesää kaikille!

53

893

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rtkk

Ei ole hauskaa varmaankaan yöpyä synkässä metsässä! Suomen pedot ja eläimet voi kyllä nopeasti luetella, niin vähän niitä on! Mutta yöpymispaikan tulisi olla riittävän kuiva ja paikan todella kaunis! Ja kauniin vesipaikan lähellä!

• Mies 21 w Helsinki

..mutta en itse ole oikein noiden vesistöjen perään, vaan kaipaan varjoja ja rauhaa, niitä vihreitä vehreitä sammalniittyjä :)

Eli oma näkemykseni kauneudestakin saattaa poiketa, itse kun näen risukossakin kauneutta siinä aitoudessaan. Ainoastaan joku mutainen työmaa olisi semmoinen mihin en telttaani laittaisi, mutta juuri semmoisista olen kauas nyt hakeutumassakin.

Myöskään soista en tykkää, vaan kyllä sen metsää on oltava ja tiheää mielellään.

Ei ole väliä onko mäntyä, koivua vai kuusta.

Helppo saalis kyllä olisin susilaumalle varmaankin. Ja eihän nuo eläimet ihmistä pelkää silloin kun ihminen nukkuu, eikö vaan?

Kun ohjeissa sanotaan että pidä ääntä ja laula, niin eihän nyt kukaan ole koko matkan ajan valveilla laulamassa!

Siinä mielessä nuo eräoppaat on jotenkin todella puuttellisia. Harmittaa.

• kun nukut

on aivan sama,mikä maisema. pää turpeeseen ja unta palloon. ei elukat purematta syö,sääsket voi vähän kupata.
        karhu voi korkeintaan kuopaista päänahan niskaan,mutta nykäse takasin,kun heräät.
        hyviä unia mättähillä sysumetsien.

• vaaraa

Kyllä se on harvinaista että teltassa yöpyjän on karhu syönyt, ihan huoleti voit yösi nukkua rauhassa.....D;D

Ps. Ota eukkosi mukaan, jos jotain kuuluu niin laitat sen ottamaan asiasta selvää.

• Mies 21 w Helsinki

Tyynessä säässä pimeällä makoilet unissasi, niin eihän nuo eläimet sa sinusta vainuakaan, uteliaana tulevat tutkimaan telttaa, ja jos herättyäsi kokevat itsensä uhatuiksi niin eivät juoksekaan pois?

Tuohan olisi ihan unelmaa jos eläimet ihmistä oikeasti pelkäisi.

Mutta katsoin joltain susisivustoltakin niin sielläkin oli ohjeita miten menetellä jos susi ei pelkääkään. Ei ne ohjeet varmasti turhaan siellä ole, eihän?

Ulvontaa olen kuullut Keski-Suomen reissuilla yöllä, eipä ole pahemmin huvittanut jäädä telttailemaan.

• Mies 21 w Helsinki
        Mies 21 w Helsinki kirjoitti:

Tyynessä säässä pimeällä makoilet unissasi, niin eihän nuo eläimet sa sinusta vainuakaan, uteliaana tulevat tutkimaan telttaa, ja jos herättyäsi kokevat itsensä uhatuiksi niin eivät juoksekaan pois?

Tuohan olisi ihan unelmaa jos eläimet ihmistä oikeasti pelkäisi.

Mutta katsoin joltain susisivustoltakin niin sielläkin oli ohjeita miten menetellä jos susi ei pelkääkään. Ei ne ohjeet varmasti turhaan siellä ole, eihän?

Ulvontaa olen kuullut Keski-Suomen reissuilla yöllä, eipä ole pahemmin huvittanut jäädä telttailemaan.

Vain niin väsynyt tähän pelkäämiseen. Suomen ainoa hyvä puoli, rakas luonto ja sekin vain 2 kuukautta mukava, niin ei saa mennä mettään...ottaa päähän. Haluan vaan varmuuden ettei mitään käy.

• kuin kysyä;

kuinka monta metsässä yöpyjää on joutunut petoeläinten hyökkäyksen kohteeksi vaikkapa viimeisen viidenkymmenen vuoden sisällä? Uskoisin erilaisia retkeilijöitä kulkeneen tuona ajanjaksona lukemattomia polkuja, kuin myös yöpyneen monenlaisissa maisemissa. Itse pidän erittäin paljon suuremana todennäköisyytenä joutua ihmisten hyökkäyksen kohteeksi tai vaikkaa liikenneonnettomuuteen kuin minkään kokoisen eläimen.

• Mies 21 w Helsinki

retkeilijöitä kuitenkin katoa silloin tällöin?

Varmasti on niitäkin tapauksia jotka on metsään menneet eivätkä ole palanneet.

Esim 5 kymppinen mies jolla ei ole perhettä eikä vanhemmat enää elossa.

Itsellänikään ei ole tuttuja eli kukaan ei jäisi edes kaipaamaan ja jos jotain sattuisi niin enhän itse uhrina voisi tulla kertomaan tapauksesta.

On myös mahdollista että noita onnettomuuksia on pimitetty?

Ja eikös juuri viimeisen 50 vuoden aikana 99,9% reissajista ole reissanneet porukalla, ja yksinäiset reissaajat lähinnä tunturilapissa missä kivikoissa ei juuri karhut viihdy?

Itse olisin juuri noille riskialueille menossa eli synkkiin metsiin missä nuo karhutkin ja muutkin eläimet tykkää rauhan takia olla.

Jokatapauksessa, haluan uskoa sinua. Ja itselläni on enemmän motiiveja nyt uskoa kun olla uskomatta, tavallaan haluan kuulla ihmisiltä että olen väärässä, että voin unohtaa pelot, vaikka ne olisikin aiheellisia.

• Mies 21 w Helsinki

Itsellänikään ei ole tuttuja eli kukaan ei jäisi edes kaipaamaan ja jos jotain sattuisi niin enhän itse uhrina voisi tulla kertomaan tapauksesta.

Ja eikös juuri viimeisen 50 vuoden aikana 99,9% reissajista ole reissanneet porukalla, ja yksinäiset reissaajat lähinnä tunturilapissa missä kivikoissa ei juuri karhut viihdy?

Itse olisin juuri noille riskialueille menossa eli synkkiin metsiin missä nuo karhutkin ja muutkin eläimet tykkää rauhan takia olla.

Jokatapauksessa, haluan uskoa sinua. Ja itselläni on enemmän motiiveja nyt uskoa kun olla uskomatta, tavallaan haluan kuulla ihmisiltä että olen väärässä, että voin unohtaa pelot, vaikka ne olisikin aiheellisia.

Itse koen että nämä yöpymiset ihmisillä toteutuu lähes kaikki niillä alueilla missä nuita petoja ei edes ole juurikaan.

Esimerkiksi Saanatunturin louhikoissa tuli joka päivä vastaan yöpyjää, mutta heti kun mentiin tuonne Ivalon metsäisempiin paikkoihin niin eipä tullut ketään enää vastaan.

Samaten Savossa, Korpilammella, ja Itäsuomessa päiväreissuilla ei ole kertaakaan tullut ketään vastaan, mutta lappi on täynnä turisteja.

Eli itse katson olevani enemmän vaarassa koska varmasti eläimetkin hakeutuu semmosiin paikkoihin missä ihmisiä ei ole, ja sitten kun itse lähdet myös niihin paikkoihin missä ihmisiä ei ole niin olet eläinten seassa yksin. Tätä tarkoitan, ja mieelstäni ei oteta koskaan huomioon noissa petopuolustuksissa =)

• Mies 21 w Helsinki

Itse koen että nämä yöpymiset ihmisillä toteutuu lähes kaikki niillä alueilla missä nuita petoja ei edes ole juurikaan.

Esimerkiksi Saanatunturin louhikoissa tuli joka päivä vastaan yöpyjää, mutta heti kun mentiin tuonne Ivalon metsäisempiin paikkoihin niin eipä tullut ketään enää vastaan.

Samaten Savossa, Korpilammella, ja Itäsuomessa päiväreissuilla ei ole kertaakaan tullut ketään vastaan, mutta lappi on täynnä turisteja.

Eli itse katson olevani enemmän vaarassa koska varmasti eläimetkin hakeutuu semmosiin paikkoihin missä ihmisiä ei ole, ja sitten kun itse lähdet myös niihin paikkoihin missä ihmisiä ei ole niin olet eläinten seassa yksin. Tätä tarkoitan, ja mielestäni ei oteta koskaan huomioon noissa petopuolustuksissa =)

Harvoin kukaan noihin keskisuomen tai kainuun metsiin lähtee, yleensä hakevat juuri niitä järvimaisemia ja tuntureita. Itse olen juurikin niihin sysisusimetsiin menossa ja ei taida olla muilla kokemusta noista?

• paskahousu

Samanlaiset pelon hetket teltassa on koettu täälläkin. Unihorroksen läpi kuulin jonkun kiertelevän ja nuuskivan telttaa. Heti aamulla en tapahtunutta muistanut ja niin jäljet jäivät tarkistamatta. Nyt vanhana ja varovaisena retket ovat saaneet jäädä. Haaveilu niistä riittää meikäläiselle.

Kuten näissä keskusteluissa on jo moni todennut, metsä on karhujen valtakuntaa jossa aseeton ihminen on saaliseläimen asemassa. Eli jos metsään haluat mennä, niin isolla porukalla tai koiran ja pyssyn kanssa.

• Tomppak

Kyllä ja suosittelen lämpimästi, mutta kannattaa varoa metsissä lymyileviä somalian ja etelä afrikan petoja, eli jos on vaimo mukana kannattaa hommata ansoja pihalle:D

• Mies 21 w Helsinki

Meikä lähtee reissuun!

Kompassia EN ota mukaan, täysin turha keskisuomessa.

Karttaa EN ota mukaan, täysin turha keskisuomessa.

Sitten kun olen eksynyt, veikkaan että viimeistään seuraavana päivänä, niin tavoite on saavutettu.

Uskoisin, että löydän jollekkin tielle 2 viikossa, ikävä kyllä todennäköisesti jo parissa päivässä.

Puhelimen otan mukaan vastahakoisesti, ,muutama puukko susia varten, sekä liekinheittimen, haarniskan karhua vastaan, muutama litra öljyä- suojaavan metsäpalon alustamiseen, ja tietenkin vettä janoon ja porevitamiinitabletteja.

Eduikseni lasken, että en usko juurikaan ufoihin enkä kummituksiin.

Uskon kuitenkin, että todennäköisesti minut tuolla sudet tappaa, kun ihminen, siksi kyselen mielipiteitä tällaisesta reissusta.

• rthrthr

Meikä lähtee reissuun!

Kompassia EN ota mukaan, täysin turha keskisuomessa.

Karttaa EN ota mukaan, täysin turha keskisuomessa.

Sitten kun olen eksynyt, veikkaan että viimeistään seuraavana päivänä, niin tavoite on saavutettu.

Uskoisin, että löydän jollekkin tielle 2 viikossa, ikävä kyllä todennäköisesti jo parissa päivässä.

Puhelimen otan mukaan vastahakoisesti, ,muutama puukko susia varten, sekä liekinheittimen, haarniskan karhua vastaan, muutama litra öljyä- suojaavan metsäpalon alustamiseen, ja tietenkin vettä janoon ja porevitamiinitabletteja.

Eduikseni lasken, että en usko juurikaan ufoihin enkä kummituksiin.

Uskon kuitenkin, että todennäköisesti minut tuolla sudet tappaa, kun ihminen, siksi kyselen mielipiteitä tällaisesta reissusta.

Tuo haarniska kuulostaa hyvältä idikseltä. Alumiinia, sopivasti peittävä ja piikitetty, haisunäätä-co2-pommilla varustettu ja lisäksi aseena miekka.

• Mies 21 w Helsinki
        rthrthr kirjoitti:

Tuo haarniska kuulostaa hyvältä idikseltä. Alumiinia, sopivasti peittävä ja piikitetty, haisunäätä-co2-pommilla varustettu ja lisäksi aseena miekka.

Kattelin tossa noita haarniskoja ja myös kilpiä ja miekkoja nettikaupasta.

Muutamalla tonnilla pitäs jo saada ihan ok vehkeet.

Hintaa tulee tietty lisää kun pitäisi kypärä hankkia, sekä panssaroidut hanskat ja kaulalle kait erillinen suojus kans tarvitaan.

Täytyy katella voi olla että joutuu vuoden verran tekee duunia et saa kasaan noi rahat tohon varustukseen.

Mut sit ei tarttis pelätä kummituksiakaan, olis aika varma fiilis =)

• tyhtyhtyh

Kattelin tossa noita haarniskoja ja myös kilpiä ja miekkoja nettikaupasta.

Muutamalla tonnilla pitäs jo saada ihan ok vehkeet.

Hintaa tulee tietty lisää kun pitäisi kypärä hankkia, sekä panssaroidut hanskat ja kaulalle kait erillinen suojus kans tarvitaan.

Täytyy katella voi olla että joutuu vuoden verran tekee duunia et saa kasaan noi rahat tohon varustukseen.

Mut sit ei tarttis pelätä kummituksiakaan, olis aika varma fiilis =)

Piikkipuku päälle ja metsään ja eikä pidä unohtaa että ihmisuroskin voi olla aika perkeleelinen peto. Eli ASENNETTA ja pelko persiiseen.

• heh heh
      • Mies 21 w Helsinki

Ei täällä ole kukaan ollut kunnon kuusimetsässä yksin.

Porukalla ootte menneet kuten pahoinpitelijät vain porukalla uskaltavat käydä kimppuun.

• erferferf

Porukalla ootte menneet kuten pahoinpitelijät vain porukalla uskaltavat käydä kimppuun.

Harvassa taitaa olla ne miehet jotka kestää sysimetsässä viikon. Eli aloittaja lienee loppujen lopuksi aika rohkea toisin kuin kuvittelee.

• korpiseutulainen m

Teet ohovista, karvasmanteliöljystä ja pikiöljystä seoksen. Sivelet tököttiä goisipaikkasi ulkopuolisiin puihin tai oksiin.
        Oikeastaan karhu vaan voisi petoeläimistä tehä uhkaa metsässä nukkuvalle. Karhu on tunnetusti herkkänenäinen otus.
        Huisin kaukaa se voi jo tehä johtopäätöksen: Jahas, katkusta päätellen tuolla asuu turisti-haisuli. Enkä koskisi siihen pisimmälläkään karahkalla.

• Kyllä on

joskus nuoruusvuosina tullut kuljeksittua ja nukuttua metsissä useampaankin kertaan. Virhe on tapahtunut siinä ettei minulle kukaan kertonut Keski-Karjalan metsien olevan vaarallisia, niinpä en osannut mitään pelätä enkä ole siihen vieläkään oppinut vaikka ikää on kertynyt. Jotain on varmaankin mennyt pahasti pieleen koulutuksessa koska tunnen metsän olevan enemmänkin turvallinen paikka kuin että siellä mikään minua uhkaisi. (paitsi..kun hirvenmetsästys ajat koittaa niin silloin pysyttelen erittäin kaukana pienimmästäkin pusikosta, en halua tulla ammutuksi vielä tässä vaiheessa.)

• erämies..

Nauhuri mukaan ja tallentaa leijonan karjumis ääniä. Voit sitten toistaa sitä ärjyntää mankasta. Kyllä pedot lähtee.

• Mies 21 w Helsinki

Ei rohkeutta tarvita, jos saa semmoisen asenteen päälle että mitään ei satu.

Tietysti saattaa olla, että todennäköisemmin saa turpaan baarireissulla, mutta kun niitä reissuja viikonloppuiseen keskustaan on takana kohta tuhat, eikä kertaakaan ole tullut turpaan, niin sitä aika luottavaisesti menee ensi viikonloppunakin.

Metsäreissut kuusikkoon taas niitä on ollut vain se kerta, joten onhan sitä epävarmepi kun tekee semmoista mistä ei ole kokemusta niin paljon.

Jonkinnäköinen haarniskaviritelmä tietysti lisäisi turvallisuudentunnetta, mutta pelastaisiko sekään. Sudet ainakin käy kurkkuun kiinni.

Katselin netistä niin noita susikohtaamisia on ollut, että susi on ihmistä seurannut. On tainnut olla aika riskejä miehiä kun ei ole susi ollut halukas iskemään kiinni.

Itse muistutan vartaloltani lähinnä poikaa.

• kehtaa

Tietysti saattaa olla, että todennäköisemmin saa turpaan baarireissulla, mutta kun niitä reissuja viikonloppuiseen keskustaan on takana kohta tuhat, eikä kertaakaan ole tullut turpaan, niin sitä aika luottavaisesti menee ensi viikonloppunakin.

Metsäreissut kuusikkoon taas niitä on ollut vain se kerta, joten onhan sitä epävarmepi kun tekee semmoista mistä ei ole kokemusta niin paljon.

Jonkinnäköinen haarniskaviritelmä tietysti lisäisi turvallisuudentunnetta, mutta pelastaisiko sekään. Sudet ainakin käy kurkkuun kiinni.

Katselin netistä niin noita susikohtaamisia on ollut, että susi on ihmistä seurannut. On tainnut olla aika riskejä miehiä kun ei ole susi ollut halukas iskemään kiinni.

laihojen takia itseään rasittaa. Pulska se olla pitää, tai sitten ei ensinkään.

• tyhtyhtyhtyh

Mitä näihin turvalaitteisiin, karkotekemikaaleihin ym. tulee, ni aika vähän niistä puhutaan. Outoa, onhan tuo ison pisneksen mahdollisuus, ei tarvitse kuin pelotella niin kauppa käy. Ehkä Ameriikassa on vaikka mitä vitkuttimia.

• ylijäämävarastossa

myydä käytettyjä panssarivaunuja? Sillä olisi näppärä kulkea erämaassa ja turvallista yöpyä.

Ja sitten vielä valkosipulia vampyyrien varalta mukaan, ja hopealuoteja ihmissusien torjumiseen. Näillä jo pärjää pari viikkoa.

• mies 21 w helsinki

Jos on kerta Keski-Karjalassa yövytty niin kyllä minä perkele selviän Savon, Kainuun ja vaikkapa Juukan seudun öistä, eikö vain!

Eli homma alkaa olla varma, kaippa nuo tulta pelkää jos jonkun polttopullosysteemin kehittää.

Tosin ei haluaisi metsää tuhota vain oman hengen takia.

• Nyt on asennetta
        mies 21 w helsinki kirjoitti:

Jos on kerta Keski-Karjalassa yövytty niin kyllä minä perkele selviän Savon, Kainuun ja vaikkapa Juukan seudun öistä, eikö vain!

Eli homma alkaa olla varma, kaippa nuo tulta pelkää jos jonkun polttopullosysteemin kehittää.

Tosin ei haluaisi metsää tuhota vain oman hengen takia.

ja vielä oikean suuntaista. Näillä mennään. Kyllä varmasti selviät siinä kuin miljoonat muutkin on selvinneet eri puolilla maailmaa metsissä yöpymisistään. Ajatuksenani oli laittaa otsikoksi että "Nyt on tulta", mutta huomasin ajoissa sen muuttaa tuon viestisi loppulauseiden takia..

• mies 21 w helsinki
        Nyt on asennetta kirjoitti:

ja vielä oikean suuntaista. Näillä mennään. Kyllä varmasti selviät siinä kuin miljoonat muutkin on selvinneet eri puolilla maailmaa metsissä yöpymisistään. Ajatuksenani oli laittaa otsikoksi että "Nyt on tulta", mutta huomasin ajoissa sen muuttaa tuon viestisi loppulauseiden takia..

Ei hätää, saa tulivinkkejäkin laittaa, en mä ihan kaikkea usko sanasta sanaan täällä.

Ehkä ;)

• mies 21 w helsinki

Ei hätää, saa tulivinkkejäkin laittaa, en mä ihan kaikkea usko sanasta sanaan täällä.

Ehkä ;)

, että mitä nuo eläimet oikeen ihmisessä pelkäävät? Mahdollisia potkuja pehmoiseen turkkiin?

Eikös luonnossa ole kuitenkin aika viidakon lait, ja mies luontoon astuessaan asettuu eläinten kanssa tasaveroiseen henki-hengestä asemaan eläinten kanssa?

Vai älykkyyttäkö sudetkin pelkää, ja vaistoaa ajattelijan?

Mut ei niistä matikanlaskuista paljon hyötyä ole, kyllä kynsiä tuolla metässä enemmän kaipaisi tosipaikassa.

• uiluilu

, että mitä nuo eläimet oikeen ihmisessä pelkäävät? Mahdollisia potkuja pehmoiseen turkkiin?

Eikös luonnossa ole kuitenkin aika viidakon lait, ja mies luontoon astuessaan asettuu eläinten kanssa tasaveroiseen henki-hengestä asemaan eläinten kanssa?

Vai älykkyyttäkö sudetkin pelkää, ja vaistoaa ajattelijan?

Mut ei niistä matikanlaskuista paljon hyötyä ole, kyllä kynsiä tuolla metässä enemmän kaipaisi tosipaikassa.

Samaa on tullut pohdittua eikä ole vastauksia paljon löytynyt. Vastemieliset sivistyksen hajut?

Valkohai kuulemma sylkäisee ihmisen suustaan siksi että se ei tykkää sen mausta.

• suurempi

mahdollisuus kuin joutua pedon raatelemaksi on, että joku luonnevikainen mielipuoli lajitoveri eli ihminen yllättää ja surmaa sinut.
      Ihminen on suurin peto, siksi ehkä kannattaakin mennä kauas korpeen johon näitä mielipuolia ei eksy. Hehän ovat paskiaisia ja pelkääviä raukkoja pohjimmiltaan ja ikään kuin rohkeutensa ja itsetuntonsa kohentamiseksi käyvät juuri avuttomien kimppuun esim. nukkuvat ihmiset, naiset, vammaiset jne.
      Koira saattaisi olla hyvä kaveri metsässä.
      Uskoisin lisäksi, että itikka karkote haisee niin voimakkaasti ja varmaan on pedoille erittäin vastenmielinen haju. Karhu haistaa sen varmaan kilometrin päähän.
      Kanadassa käytetään tietääkseni pippurisumutetta karhujen karkotteena ja nopeasti syttyviä tulisoihtuja ja voimakkaita ääniä tuottavia painepulloja.

• mies 21 w helsinki

Osaatko sanoa onko järkeä siinä että menisi johon retkiliikkeeseen ja kysyisi sieltä eläinten varalle jotain ?

Vaikka niitä elukoita ei ikinä tulisikaan lähelle, niin kyllä olen valmis tonninkin maksamaan siitä että on kivempi mieli ja turvallinen olo tuolla reissussa. Johan jo suojeluvaisto pistää pelottamaan pimeässä metsässä jonkin verran se on kait luontaistakin ihmiselle kun näköaisti on poissa pelistä, niin homma on rutkasti kivempi jos on muutakin taskuissa kun kotiavaimet ja nenäliina kyyneleitä varten ;D

Mut kiitos vielä, mielenkiintoisia vinkkejä laitoit, pommeja en ainakaan kanna mukanani vaikak nyt tuli hauska idea että ilotulitusraketteja alkaisi tähtäillä susia kohti saisivat söpöliinit vähän kulttuurishokkia varmasti metsänasukkaat :D

• suurempi vielä

Osaatko sanoa onko järkeä siinä että menisi johon retkiliikkeeseen ja kysyisi sieltä eläinten varalle jotain ?

Vaikka niitä elukoita ei ikinä tulisikaan lähelle, niin kyllä olen valmis tonninkin maksamaan siitä että on kivempi mieli ja turvallinen olo tuolla reissussa. Johan jo suojeluvaisto pistää pelottamaan pimeässä metsässä jonkin verran se on kait luontaistakin ihmiselle kun näköaisti on poissa pelistä, niin homma on rutkasti kivempi jos on muutakin taskuissa kun kotiavaimet ja nenäliina kyyneleitä varten ;D

Mut kiitos vielä, mielenkiintoisia vinkkejä laitoit, pommeja en ainakaan kanna mukanani vaikak nyt tuli hauska idea että ilotulitusraketteja alkaisi tähtäillä susia kohti saisivat söpöliinit vähän kulttuurishokkia varmasti metsänasukkaat :D

kirjoittaa. Olin kerran Afrikan safarilla Serengetin kansallispuistossa Keniassa. Kaveri yöpyi yksin teltassa savannilla!!
        Oli vaan merkattu camping alue jonkin puun juurella. Ei vartijoita ei mitään villi luonto ympärillä. Kertoi aamulla, että oli mahtava yö tähtitaivaan alla kuului leijonien kumeaa karjuntaa!
        Yöllä sitten oli kyllä herännyt kun tanner oli tömähdellyt ja jotakin rapsetta oli kuulunut.
        Valtava norsun hahmo oli piirtynyt tähtitaivasta vasten melkein teltan vieressä!
        No oli kaveri siinä tilanteessa joutunut ryömimään vieressä olleen autonsa alle ja kurkottanut sieltä oven auki ja mennyt sisälle loppuyöksi.
        Itse kyllä yövyin lähistöllä olleessa lodgessa (majatalo).
        Mutta onhan Afrikan luonto Suomeen verrattuna ihan jotain muuta. Ei siellä kuljeskella vapaasti aivan missä vaan.

• euiop

Totta kai riskejä kannattaa eliminoida niiltä osin kuin se on mahdollista eikä ole mitenkään noloa kysyä neuvoa kaupasta.

Suomesta saatavia helposti käyttöönotettavia ja kuljetettavia välineitä tulee mieleen: karhukello, veneilijöiden käyttämät paineilmatorvi ja merkinantosoihtu. No, eipä paljon tullut mieleen, ehkä joku keksisi jotain...

• ujuj
        suurempi vielä kirjoitti:

kirjoittaa. Olin kerran Afrikan safarilla Serengetin kansallispuistossa Keniassa. Kaveri yöpyi yksin teltassa savannilla!!
        Oli vaan merkattu camping alue jonkin puun juurella. Ei vartijoita ei mitään villi luonto ympärillä. Kertoi aamulla, että oli mahtava yö tähtitaivaan alla kuului leijonien kumeaa karjuntaa!
        Yöllä sitten oli kyllä herännyt kun tanner oli tömähdellyt ja jotakin rapsetta oli kuulunut.
        Valtava norsun hahmo oli piirtynyt tähtitaivasta vasten melkein teltan vieressä!
        No oli kaveri siinä tilanteessa joutunut ryömimään vieressä olleen autonsa alle ja kurkottanut sieltä oven auki ja mennyt sisälle loppuyöksi.
        Itse kyllä yövyin lähistöllä olleessa lodgessa (majatalo).
        Mutta onhan Afrikan luonto Suomeen verrattuna ihan jotain muuta. Ei siellä kuljeskella vapaasti aivan missä vaan.

Voipi olla että norsun läsnäolo pelasti kaverisi!

• mies 21 w helsinki
        euiop kirjoitti:

Totta kai riskejä kannattaa eliminoida niiltä osin kuin se on mahdollista eikä ole mitenkään noloa kysyä neuvoa kaupasta.

Suomesta saatavia helposti käyttöönotettavia ja kuljetettavia välineitä tulee mieleen: karhukello, veneilijöiden käyttämät paineilmatorvi ja merkinantosoihtu. No, eipä paljon tullut mieleen, ehkä joku keksisi jotain...

No jos karhunkellot on sallittuja niin mielummin sitten kuuntelen akkukäyttöisistä kaiuttimista rockia tai jotain nätimpää rauhallistakin mutta siis musiikkia?

Tietty on kehotettu että meteliä ei saisi pitää ettei elukat häiriinny, mitä mieltä olette tästä, eikö ihmisillä ole oikeus olla oma itsensä luonnossakin, onhan kaupungitkin rakennettu metsiin?

Itselle ainakin tuli syrjäytyteksi saatetun olo jos ei saisi oma ihmisellinen itsensä olla, metsissä me ollaan kaikki synnytty ja siihen lienee ihmisellä ja apinalla yhtäläinen oikeus.

Eikö musiikkiakin ole soitettu jo aikoja sitten ennen kaupunkien rakentamista!

Linnutkin laulaa jne.

Mut entä jos ne eläimet kiinnostuu rokista?

Uteliaat ketut tai sudet kiinnostuu uteliaana tasaisesta hiljiasesta melusta (tuskin yöllä kovaa soittaisin et pystyy itekin nukkuun)

Olispa elukoilla huumorintajua edes.

Luulen meinaan, että tuun kuoleen omiin varotoimenpiteisiini tuolla esim:

Riippumatto liian korkeelle -> sieltä yöllä alas kun ei kestä painoa -> ilmat pihalle ja nikamat poikki -> päälle vielä maassa repussa ollut karhupommi räjähtää omille kasvoille tai rintaan

Tai luiskahtaa kalliolta alas kun ei ole tottunut arviomaan askelia pehmeällä mättäällä normaalia kovempi asevarustus selässä.

Tai nälkä/jano kuolema edellisen kohdan kantamusten takia.

Mut ilman minkään näköstä suojaa tai aseita mun pulustuskyky on muutenkin lähinnä haaskan tasoa. Pakko sinne jotain on roudata mukaan.

Itsekin sain kerättyä rohkeutta kun selasin netistä että monessa muussa maasa eläinavaroja on paljon enemmän. Tosin ne ideologiat on unohtunut jo jonnekkin...

• opöopö

No jos karhunkellot on sallittuja niin mielummin sitten kuuntelen akkukäyttöisistä kaiuttimista rockia tai jotain nätimpää rauhallistakin mutta siis musiikkia?

Tietty on kehotettu että meteliä ei saisi pitää ettei elukat häiriinny, mitä mieltä olette tästä, eikö ihmisillä ole oikeus olla oma itsensä luonnossakin, onhan kaupungitkin rakennettu metsiin?

Itselle ainakin tuli syrjäytyteksi saatetun olo jos ei saisi oma ihmisellinen itsensä olla, metsissä me ollaan kaikki synnytty ja siihen lienee ihmisellä ja apinalla yhtäläinen oikeus.

Linnutkin laulaa jne.

Uteliaat ketut tai sudet kiinnostuu uteliaana tasaisesta hiljiasesta melusta (tuskin yöllä kovaa soittaisin et pystyy itekin nukkuun)

Riippumatto liian korkeelle -> sieltä yöllä alas kun ei kestä painoa -> ilmat pihalle ja nikamat poikki -> päälle vielä maassa repussa ollut karhupommi räjähtää omille kasvoille tai rintaan

Tai luiskahtaa kalliolta alas kun ei ole tottunut arviomaan askelia pehmeällä mättäällä normaalia kovempi asevarustus selässä.

Mut ilman minkään näköstä suojaa tai aseita mun pulustuskyky on muutenkin lähinnä haaskan tasoa. Pakko sinne jotain on roudata mukaan.

Itsekin sain kerättyä rohkeutta kun selasin netistä että monessa muussa maasa eläinavaroja on paljon enemmän. Tosin ne ideologiat on unohtunut jo jonnekkin...

Luultavasti vaarallisin, eli emokarhu väistää ja vie lapsensa turvaan kuullessaan outoa ääntä, mutta suuri rohkea uroskarhu voi tulla uteliaaksi...

• mies 21 w helsinki
        opöopö kirjoitti:

Luultavasti vaarallisin, eli emokarhu väistää ja vie lapsensa turvaan kuullessaan outoa ääntä, mutta suuri rohkea uroskarhu voi tulla uteliaaksi...

Tässä pari juttua joita löysin netistä:

http://www.youtube.com/watch?v=RB9uzMjiYSQ

Tuossa yllä vähän lähikuvaa karhuista, sekä mietittävää niistä syistä, miksi karhut ei enää ihmisiä niin pelkää.

http://en.wikipedia.org/wiki/Timothy_Treadwell

Tässä seuraavassa juttua dokumenttikuvaajasta, jonka karhut söivät eräreissun päätteeksi, ilmeisesi tyttöystävä meni kanssa.

http://keskustelut.iltasanomat.fi/thread.jspa?threadID=18316&start=60&sourceStart=40

Sitten tämä viimeinen keskustelu suomesta, josta löytyi juurikin tuota kokemusta uteliaista karhuista jotka on tulleet teltalle. Mielestäni täysin mahdollista, ja en yhtään ihmettele että kenelläkään ei noissa tapauksissa tule ensimmäisenä mieleen alkaa räpsimään valokuvia. Ehkä jollain tyhmänrohkealla toimittajalla.

• Viskiä ja mysliä

Linnutkin laulaa jne.

Kannattaa huomioida, että pelkät akkukäyttöiset kaiuttimet eivät vielä auta pätkääkään, jollei ole mukana jonkinlainen soitin. Lisäksi kannattaa ottaa mukaan sellaista musiikkia mistä karhut(kin) tykkää eli vaikka Led Zeppelin, Deep Purple, Uriah Heep, Black Sabbath, Doors jne. valikoimasta. Ja olla erittäin tiiteränä sitten kun akku/musiikki loppuu; suuttuvat ne otukset(kin).

Ja aivan oikein, on ihmiselläkin oikeus olla oma itsensä siellä metsien siimeksessä, siimekset ovat kaikkien luomakunnan olentojen yhteistä temmellyskenttää, joissa kaikki saavat toimia omien alkukantaisten(kin) mielitekojensa ohjaamina. Kannattaa kuitenkin muistaa varsinkin seksuaalisten mielitekojen eriskummallisesti yllättäessä, että karhun kanssa ei kannata. Vaikka kuinka tekisi mieli samalla siinä laulaa luikauttaa se tuttu biisi ("...metsän poika tahdon olla, sankar jylhän kuusiston (vaihtoehtoisesti 'koivikon', 'lepikon', 'männikön', 'havumetsän', 'sekametsän', 'jorpakon', 'hetteikön' ja 'hakkuuaukeaman' jne) Tapiolan (tai sen paikan nimi missä nyt satut olemaan) vainioilla karhun kanssa painiin lyön..."). Vai miten se meni. Ja kun ne ovat niin karvaisiakin.

Vähän särähti silmään, ja pakko mainita, että eihän kaupunkeja missään nimessä metsiin rakenneta. Eihän niiden puiden ja muun kasvillisuuden sekaan saa talojakaan mahtumaan, saatikka isompia liikekeskuksia sun muuta. Ensin ne pitää sieltä pois raivata ne puut sun muut romppeet. Käsittääkseni entisiin metsiin niitä on rakenneltu ja laajenneltu.

Ja totta, musiikkia on soitettu erilaisilla viritelmillä jo kautta aikain. Villieläinten kohdalla lienee kuitenkin harvinaisempaa. Tietenkin, jos sinulla oikeen hyvä mäihä käy, niin tiedä vaikka pääset kuuntelemaan Wolf Gang Ahmadeus Mozbear -rytmiorkesteria.

Kaikkinensahan siellä ei varmaankaan niin vaarallista tule olemaan mitä mielessäsi kuvittelet. Todennäköisempäähän on jäädä auton alle. Mutta eihän niitä metsässä ajele? Tai saada turpaan vittuilun jälkeen. Mutta kenelle siellä vittuilisit? Tai tukehtua ruokaan. Mutta jos pelkkiä myslejä ja vettä, niin aika epätodennäköistä sekin. Tai taivas putoaisi niskaan. Mutta tuokin on kyllä aika hypoteettistä ja varsinkin epätotta, koska sehän on vaan erilaisia kaasuja ja sitä kauemmas mentäessä ei niitäkään juurikaan. Tottahan toki, jos haluaa pelata varman päälle, niin ei makoile mahallaan vaan nukkuu selällään tai on seisoma-asennossa koko ajan.

Ja eihän sulla nyt mitään hätää siellä ole, kunhan vaan pysyt erossa karhuista ja susista ja muista mahdollisista vapauttasi ja terveyttäsi uhkaavista, kuten metsänpeikot, maahiset, menninkäiset, maalaiset, marjanpoimijat, makkarat, marlboro, mallasjuomat jne. Viskiä kyllä voi poikkeuksena, niin paljon kuin vaan haluttaa.

Ja ennen kuin lähtee, niin kannattaa vielä muistin virkistämiseksi katsoa se elokuva Syvä Joki.

Kyllä näillä eväillä (sen myslin ja veden lisäksi :) pärjää, luulisin!

Ja eiku menoksi!

• mies 21 w helsinki
        Viskiä ja mysliä kirjoitti:

Kannattaa huomioida, että pelkät akkukäyttöiset kaiuttimet eivät vielä auta pätkääkään, jollei ole mukana jonkinlainen soitin. Lisäksi kannattaa ottaa mukaan sellaista musiikkia mistä karhut(kin) tykkää eli vaikka Led Zeppelin, Deep Purple, Uriah Heep, Black Sabbath, Doors jne. valikoimasta. Ja olla erittäin tiiteränä sitten kun akku/musiikki loppuu; suuttuvat ne otukset(kin).

Ja aivan oikein, on ihmiselläkin oikeus olla oma itsensä siellä metsien siimeksessä, siimekset ovat kaikkien luomakunnan olentojen yhteistä temmellyskenttää, joissa kaikki saavat toimia omien alkukantaisten(kin) mielitekojensa ohjaamina. Kannattaa kuitenkin muistaa varsinkin seksuaalisten mielitekojen eriskummallisesti yllättäessä, että karhun kanssa ei kannata. Vaikka kuinka tekisi mieli samalla siinä laulaa luikauttaa se tuttu biisi ("...metsän poika tahdon olla, sankar jylhän kuusiston (vaihtoehtoisesti 'koivikon', 'lepikon', 'männikön', 'havumetsän', 'sekametsän', 'jorpakon', 'hetteikön' ja 'hakkuuaukeaman' jne) Tapiolan (tai sen paikan nimi missä nyt satut olemaan) vainioilla karhun kanssa painiin lyön..."). Vai miten se meni. Ja kun ne ovat niin karvaisiakin.

Vähän särähti silmään, ja pakko mainita, että eihän kaupunkeja missään nimessä metsiin rakenneta. Eihän niiden puiden ja muun kasvillisuuden sekaan saa talojakaan mahtumaan, saatikka isompia liikekeskuksia sun muuta. Ensin ne pitää sieltä pois raivata ne puut sun muut romppeet. Käsittääkseni entisiin metsiin niitä on rakenneltu ja laajenneltu.

Ja totta, musiikkia on soitettu erilaisilla viritelmillä jo kautta aikain. Villieläinten kohdalla lienee kuitenkin harvinaisempaa. Tietenkin, jos sinulla oikeen hyvä mäihä käy, niin tiedä vaikka pääset kuuntelemaan Wolf Gang Ahmadeus Mozbear -rytmiorkesteria.

Kaikkinensahan siellä ei varmaankaan niin vaarallista tule olemaan mitä mielessäsi kuvittelet. Todennäköisempäähän on jäädä auton alle. Mutta eihän niitä metsässä ajele? Tai saada turpaan vittuilun jälkeen. Mutta kenelle siellä vittuilisit? Tai tukehtua ruokaan. Mutta jos pelkkiä myslejä ja vettä, niin aika epätodennäköistä sekin. Tai taivas putoaisi niskaan. Mutta tuokin on kyllä aika hypoteettistä ja varsinkin epätotta, koska sehän on vaan erilaisia kaasuja ja sitä kauemmas mentäessä ei niitäkään juurikaan. Tottahan toki, jos haluaa pelata varman päälle, niin ei makoile mahallaan vaan nukkuu selällään tai on seisoma-asennossa koko ajan.

Ja eihän sulla nyt mitään hätää siellä ole, kunhan vaan pysyt erossa karhuista ja susista ja muista mahdollisista vapauttasi ja terveyttäsi uhkaavista, kuten metsänpeikot, maahiset, menninkäiset, maalaiset, marjanpoimijat, makkarat, marlboro, mallasjuomat jne. Viskiä kyllä voi poikkeuksena, niin paljon kuin vaan haluttaa.

Ja ennen kuin lähtee, niin kannattaa vielä muistin virkistämiseksi katsoa se elokuva Syvä Joki.

Ja eiku menoksi!

Varmaan molempia ja muutamasta muustakin paska-aineksesta olet koostunut.

Suosittelisin perehtymään ihan vaikka viime vuosisadan historiaan, että mihin nämä Suomen kaupungit on rakennettu.

Yleensäkin itsesi sivistämistä suosittelen, jos 2009-luvun kannettavat musiikintoistolaitteet niin ihmetyttää, että täytyy niistä erikseen mainita.

• olpää
        Viskiä ja mysliä kirjoitti:

Ja eiku menoksi!

Juu juu, nää on just näitä puhepuolen miehiä. Kun ei ole kiinnostusta retkeillä, ni ei oo vaivautunut tietenkään selvittämään mielessään mitä kaikkea voikaan sattua. Tahi sitten ei viisaus riitä.

• mies 21 w helsinki
        olpää kirjoitti:

Juu juu, nää on just näitä puhepuolen miehiä. Kun ei ole kiinnostusta retkeillä, ni ei oo vaivautunut tietenkään selvittämään mielessään mitä kaikkea voikaan sattua. Tahi sitten ei viisaus riitä.

En tosta hänen viestistään minkäännäköistä apua tai informaatiota löytänyt, tuntui hänellä olevan vain tarve tapella. Tällä kertaa tekstitse, mutta mitä luultavammin tuolla kadullakin ellei ole jo vammautunut kaltaisensa käsissä.

Justiin löytyi tällainen juttu:

http://www.aamulehti.fi/sunnuntai/teema/asiat_paajutut/7689300.shtml

Samalla tavalla netissäkin huomaa miten aggressiivisia ja negatiivisia ihmiset on toisiaan kohtaan. Tietynlaista kehittyneen moraalin puutetta mun mielestä.

Eläimeltä nyt en odotakaan mitään tassun silittelyä ja romanttisia hetkiä nuotion äärellä, mutta ihmiseltä jo odottaisi hienostuneempaa käytöstä kanssaeläjiään kohtaan. Joidenkin ihmisten kapasiteetin, tai sen minimaalinen hyödyntäminen-miten vain, jaksaa hämmästyttää, tuottaa pettymystä ja turhauttaakin.

Mutta itse olen ottanut tavaksi ilostua ja innostua sitten kunnolla aina kun tapaa kivoja ja ystävällisiä ihmisiä, plussaa vielä jos fiksuja ovat, mutta eniten arvostan hyvää sydäntä, eikä tarvitse niin loputtoman fiksukaan olla :) Mutta usein tuntuu että se hyvä sydänkin kumpuaa viisaudesta, asioiden miettimisestä ja niin edelleen.

Paljon on negatiivisia ihmisiä maailmassa, hyökkääviä...verbaaliseti, mutta myös fyysisesti. Välillä miettii, miten tää maailma voi olla näin. Koittaa selvitä jotenkin, hakeutua niiden ystävällisten ihmisten pariin.....väliin vaan tuntuum, et heitä on niin vähän *suru*

Mutta niitä etsien..

• rtrth
        olpää kirjoitti:

Vähän yritin googlettaa aiheesta "sähköpaimen" (akkukäyttöinen, teltan ympärille ja sovellettuna "kannettavaksi"), vaan ei helpolla kielitaidottomana löytynyt mitään kiinnostavaa. Luulisi nykyisellä kevyellä akkutekniikalla olevan mahdollisuuksien rajoissa retkikäyttöön?

• ...johan jysähti...

Suosittelisin perehtymään ihan vaikka viime vuosisadan historiaan, että mihin nämä Suomen kaupungit on rakennettu.

Yleensäkin itsesi sivistämistä suosittelen, jos 2009-luvun kannettavat musiikintoistolaitteet niin ihmetyttää, että täytyy niistä erikseen mainita.

vaikka ei varmaankaan ollut alkuperäisen - en muistaakseni minä, vaan ehkä joku toinen minä - kommentoijan tarkoitus :)

Kaikki muuten koostuu samoista 'paska-aineksista'. Toisille ne vaan jää täyttämään paikkoja. En tarkoita sinua(kaan).

Ja jos et ymmärtänyt, niin se ei todellakaan ole kirjoittajan vika.

Pidä ny hyvä ihminen hauskaa ja siellä reissullas myös :D

• ...johan jysähti...

vaikka ei varmaankaan ollut alkuperäisen - en muistaakseni minä, vaan ehkä joku toinen minä - kommentoijan tarkoitus :)

Kaikki muuten koostuu samoista 'paska-aineksista'. Toisille ne vaan jää täyttämään paikkoja. En tarkoita sinua(kaan).

Ja jos et ymmärtänyt, niin se ei todellakaan ole kirjoittajan vika.

Pidä ny hyvä ihminen hauskaa ja siellä reissullas myös :D

• mies 21 w helsinki
        rtrth kirjoitti:

Vähän yritin googlettaa aiheesta "sähköpaimen" (akkukäyttöinen, teltan ympärille ja sovellettuna "kannettavaksi"), vaan ei helpolla kielitaidottomana löytynyt mitään kiinnostavaa. Luulisi nykyisellä kevyellä akkutekniikalla olevan mahdollisuuksien rajoissa retkikäyttöön?

Kysellä eräliikkeistä tuotakin. Itseasiassa jos raskaitakin suojaviritelmiä tulee otettua mukaan, niin voisi samantien tehdä sitten kuukausienkin reissun.

Meinaan noilla reissuilla aika menee pirun nopeesti, pari kuukautta ei riitä mihinkään.

Mites sitten kiväärit, pistoolit, mahdolliset muut aseet? Onko vaikea saada lupia itsepuolustusta varten?

• uyjuyj

Kysellä eräliikkeistä tuotakin. Itseasiassa jos raskaitakin suojaviritelmiä tulee otettua mukaan, niin voisi samantien tehdä sitten kuukausienkin reissun.

Meinaan noilla reissuilla aika menee pirun nopeesti, pari kuukautta ei riitä mihinkään.

Mites sitten kiväärit, pistoolit, mahdolliset muut aseet? Onko vaikea saada lupia itsepuolustusta varten?

Haulikkoon saanee luvan suoritettuaan metsästäjän tutkinnon. Siinä voisi sitten pitää ladattuna karkeita susikuulia.

• mies 21 w helsinki
        uyjuyj kirjoitti:

Haulikkoon saanee luvan suoritettuaan metsästäjän tutkinnon. Siinä voisi sitten pitää ladattuna karkeita susikuulia.

http://www.mountainnature.com/wildlife/Bears/BearCampingTips.htm

Lukiessa tuli mieleen pari vinkkiä jo.

Toinen kännykkä kaulaan, joka on AINA kaulassa mukana..eli hädän hetkellä jos joutuu puuhun vaikka kiipeämään niin on se kännykkä edes mukana.

Ja se ensimmäinen kännykkä vaikka taskussa, yleensäkin kaikkea tarpeellista pitäisi olla ainakin 2 kappaletta jos ei toimikaan. Yhden puhelimen varaan en jättäisi kun elektroniikka voi aina pettää.

Sitten ymmärsin että on kuin onkin olemassa tuommoinen kuin "bear spray"

Eli karhusumute/kaasusuihke varta vasten esim tilannetta että karhu tulisi päälle aggressiivisessa mielessä. Tai susi tai mikä vaan.

Lisäksi mielenkiintoienn vinkki tuolta vaellussaitilta:

Ruuat AINA vähintään sadan metrin päähän omasta teltasta!!, tuolla puhuttiin jopa _muutamista_ sadoista metreistä.

Lisäksi löytyy paljon tarkempiakin varautumisohjeita, voin suomentaa jos joku haluaa jonkun termin tietää.

• mies 21 w helsinki

http://www.mountainnature.com/wildlife/Bears/BearCampingTips.htm

Lukiessa tuli mieleen pari vinkkiä jo.

Toinen kännykkä kaulaan, joka on AINA kaulassa mukana..eli hädän hetkellä jos joutuu puuhun vaikka kiipeämään niin on se kännykkä edes mukana.

Ja se ensimmäinen kännykkä vaikka taskussa, yleensäkin kaikkea tarpeellista pitäisi olla ainakin 2 kappaletta jos ei toimikaan. Yhden puhelimen varaan en jättäisi kun elektroniikka voi aina pettää.

Sitten ymmärsin että on kuin onkin olemassa tuommoinen kuin "bear spray"

Eli karhusumute/kaasusuihke varta vasten esim tilannetta että karhu tulisi päälle aggressiivisessa mielessä. Tai susi tai mikä vaan.

Lisäksi mielenkiintoienn vinkki tuolta vaellussaitilta:

Ruuat AINA vähintään sadan metrin päähän omasta teltasta!!, tuolla puhuttiin jopa _muutamista_ sadoista metreistä.

Lisäksi löytyy paljon tarkempiakin varautumisohjeita, voin suomentaa jos joku haluaa jonkun termin tietää.

Karhusuihke pullot vyöllä aina messissä!

Lisäks...suositellaan puuhun kiipeämistä.

Suomalaisissa neuvoissa kun kehotetaan perääntymään hitaasti, niin itse ehkä mielummin kiipeäisin ensisijaisesti puuhun hitaasti! Ehtii sitä kävellä taas karhun kanssa samassa tasossa myöhemminkin, kun on poistunut.

Jos haluaa puuhun kiivetä sun perässä, niin olisi se suhun käynyt käsiksi maissakin, eli puuhun vaan, sieltä on helpompi suihkutella ruiskeita, tökkiä puukkoja (niitä KANNATTAA olla monta, kun eivät maksa kuin 1e kappale!) kun karhu joutuu aina toiselle käpälällä pitämään otetta, mielummin "miekkailee" yhtä terävää tassua vastaan kuin kahta ja lisäks vielä maissa karhulla on massaetu.

Jos ehtii niin itsensä voi sitoa vielä köydellä vyötäröstä siihen puun runkoon, että saat molemmat kätes vapaaks taistelua varten.

Ja teltta siis sen näkösen puun viereen, joka saattaisi kestää sen karhunkin ja itses painon, paksu, ja kiivettävät oksat.

Tietysti korkeita kiviäkin löytyy silloin tällöin.

Hurjaa meininkiä kyllä kun ajattelee, vaikka ois mikä suojaus niin mikään pelastuminen ei kyllä varmaa ole.

• juyjuyjuy

Karhusuihke pullot vyöllä aina messissä!

Lisäks...suositellaan puuhun kiipeämistä.

Suomalaisissa neuvoissa kun kehotetaan perääntymään hitaasti, niin itse ehkä mielummin kiipeäisin ensisijaisesti puuhun hitaasti! Ehtii sitä kävellä taas karhun kanssa samassa tasossa myöhemminkin, kun on poistunut.

Jos haluaa puuhun kiivetä sun perässä, niin olisi se suhun käynyt käsiksi maissakin, eli puuhun vaan, sieltä on helpompi suihkutella ruiskeita, tökkiä puukkoja (niitä KANNATTAA olla monta, kun eivät maksa kuin 1e kappale!) kun karhu joutuu aina toiselle käpälällä pitämään otetta, mielummin "miekkailee" yhtä terävää tassua vastaan kuin kahta ja lisäks vielä maissa karhulla on massaetu.

Jos ehtii niin itsensä voi sitoa vielä köydellä vyötäröstä siihen puun runkoon, että saat molemmat kätes vapaaks taistelua varten.

Ja teltta siis sen näkösen puun viereen, joka saattaisi kestää sen karhunkin ja itses painon, paksu, ja kiivettävät oksat.

Tietysti korkeita kiviäkin löytyy silloin tällöin.

Hurjaa meininkiä kyllä kun ajattelee, vaikka ois mikä suojaus niin mikään pelastuminen ei kyllä varmaa ole.

Eihän kaikkea varmaksi saa oikein millään. Kannattaa sinun käyttää kuitenkin kaikki varmuuskeinot ja lisäksi pitäytyä änkeämästa pahimmille petoalueille. Varmaan löytyy Etelä-Suomesta upeita hiljaisia metsiä.

• mies 21 w helsinki

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuinka Riikka Purra on parantanut Suomen kansalaisen elämää?

Haastan kaikki perussuomalaisten kannattajat kertomaan konkreettisia esimerkkejä kuinka Riikka Purran harjoittama politi
      Maailman menoa
      242
      4770
    2. Venäjän armeijan evp-upseeri: Armeija surkeassa tilassa, jonka läpäisee kaiken kattava

valehtelu. Venäläiset alkaneet pohtia julkisesti maan todellisia tappioita. Z-bloggari ja 3. luokan kapteeni (evp.) Mak
      Maailman menoa
      86
      2307
    3. Kehu kaivattuasi

Mikä hänessä on parasta? Jos osaat kertoa muuta kuin ulkonäköön liittyvää, niin ansaitset mitalin.
      Ikävä
      117
      1500
    4. Mahtavaa, Trump pelasti lentäjän, Irania nöyryytettiin

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011917601.html Taas osoitus kuinka ylivertainen maa USA on Trumpin johdolla.
      Maailman menoa
      319
      915
    5. Minkälaisen viestin

Laittaisit ikävöinnin kohteelle, jos rohkenisit?
      Ikävä
      72
      864
    6. Keskiviikkona 8.4.2026 se tapahtuu

Nimittäin tulevana keskiviikkona 8.4.2026 Donald Trump ilmoittaa Naton pääsihteerille että Yhdysvallat eroaa Natosta. N
      NATO
      270
      829
    7. Miten voit olla niin tyhmä

että et tajunnut että sua vedätettiin? Tietäisitpä miten hyvät naurut on saatu. Naiselle
      Tunteet
      112
      756
    8. Rakastin sua niin paljon ettei löydy sanoja sille tunteenpalolle mitä silloin koin

Sellaista tunnetta ei koe kuin ehkä kerran elämässä. Tuntui, että sekoaa, että menee järjiltään. Tuntui että räjähtää si
      Ikävä
      33
      737
    9. Hitto mulla

On sinua ikävä ihana.
      Ikävä
      38
      716
    10. Millaisena uskot

Kaivattusi kokevan tunteensa?
      Ikävä
      67