Kokemuksia vapaakirkon toiminnasta

Järkyttynyt!

Eräs tuttu on jo useamman vuoden käynyt kyseisen kirkon tapahtumissa ja osallistunut toimintaan. Aluksi käynnit tuntuivat normaaleilta, noin kerran viikossa. Vähitellen käynnit lisääntyivät ja nyttemmin hän viihtyy kirkon toiminnassa lähes täysipäiväisesti. Työt ovat unohtuneet eikä uusia etsitä koska jumala antaa hänen mukaansa toimeentulon. Hän myös "unohtelee" perheen tärkeitä ennalta sovittuja tapaamisia ja muita tärkeitä asioita. Puhelimeen hän ei vastaa tuskin ollenkaan. Ajan taju on hävinnyt, kotiin tullaan myöhäänkin yöllä.

Edellä olevista asioista jos hänelle mainitsee, kuittaa hän ne vain naureskelulla ja puhumalla jostain valitusta tiestä ja sen hyväksymisestä. Joko perheen on hyväksyttävä asiat niinkun ne ovat tai sitten poistua hänen tieltään. Mielisairaaksi perhettään nimittely kuuluu myös hänen toiminsa. Toisin sanoen hän on valmis jättämään perheensä asiansa vuoksi.

Onko vapaakirkosta vastaavia kokemuksia muilla?

129

11687

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyviä

      mene itse ja katso.
      Kannattaa otta asioista selvää eikä kuulopuheilla mässäillä.

      Ootko muuten varma että hän yleensäkkään käy kyseisessä paikassa.

      Minulla on myös tuttu joka kertoi viettävänsä aikaansa meidän kanssa mökillä.
      Muuten hyvä mutta mökki ei ollut talvikäytössä eikä siellä oltu käyty kahteen vuoteen.

      Tämä kyseinen henkilö vietti aikaansa vieraissa naisissa ja ravintoloissa.

      Turha syyllistellä jos ei tiedä!

      • voihan sitä

        peitenimike vapaakirkolla käydä missä vain.
        Tästäkin on kokemuksia ja psyyke ei heitä.


    • Ev. lut.

      Psyyken manipulointi vie mainitsemaasi käytökseen. Vapaakirkoissa se on enemmän sääntö kuin poikkeus. Tällaiset psyyken manipuloimiseen tähtäävät uskonnot ovat vaarallisia mielenterveydelle.

      Tätä ihmistä ei kuitenkaan pidä jättää vaan hänelle on annettava mahdollisimman paljon rakkautta, mutta samalla selvästi osoittaen että kysymyksessä ei ole terve usko.

      • jotain muka tiedät.Oletko se sinä joka manipuloit ja mustamaalaat.

        Miksi muuten kijoitat vapaakirkoissa? Jos haluut jotain sanoa älä yleistä.

        Milloin kävit kyseisen seurakunnan tilaisuudessa?

        Joo varmaan saa rakkautta mutta ei luterilaiselta jossa sukupuolikin vaihtuu.

        Ennen oli mies ja nyt on nainen.Jos jossain psyyke heittää niin..
        Kato vaan peiliin ettei siellä kurkista joku toinen...


      • järkyttynyt!
        kirjoitti:

        jotain muka tiedät.Oletko se sinä joka manipuloit ja mustamaalaat.

        Miksi muuten kijoitat vapaakirkoissa? Jos haluut jotain sanoa älä yleistä.

        Milloin kävit kyseisen seurakunnan tilaisuudessa?

        Joo varmaan saa rakkautta mutta ei luterilaiselta jossa sukupuolikin vaihtuu.

        Ennen oli mies ja nyt on nainen.Jos jossain psyyke heittää niin..
        Kato vaan peiliin ettei siellä kurkista joku toinen...

        Kyseinen asia ei ole kuulopuhetta koska olen sen kuullut perheenjäseniltä ja itsekin läheltä sitä seurannut.

        Ja he eivät pilailleet päinvastoin he olivat todella epätoivoisia kertoessaan asioista...

        He ovat harkinneet jo pois muuttoa tilanteen mahdottomuuden vuoksi...

        Henkilö ei ole samanlainen puheissaan kuin ennen ja huomaa että sanavalintoja ja mielipiteitä on selvästi saatu muualta.
        Maailmanlopusta puhuminen ja sillä pelottelu on myös tullut perheen elämään.

        En itse halua osallistua mitenkään tälläiseen toimintaan joten en itse halua mennä katsomaan vapaakirkon toimintaa. Tämän vuoksi haluaisin kokemuksia muilta. Onko samanlaista sattunut muille ja onko tämä yksittäinen tapaus?


      • pysy kotona
        järkyttynyt! kirjoitti:

        Kyseinen asia ei ole kuulopuhetta koska olen sen kuullut perheenjäseniltä ja itsekin läheltä sitä seurannut.

        Ja he eivät pilailleet päinvastoin he olivat todella epätoivoisia kertoessaan asioista...

        He ovat harkinneet jo pois muuttoa tilanteen mahdottomuuden vuoksi...

        Henkilö ei ole samanlainen puheissaan kuin ennen ja huomaa että sanavalintoja ja mielipiteitä on selvästi saatu muualta.
        Maailmanlopusta puhuminen ja sillä pelottelu on myös tullut perheen elämään.

        En itse halua osallistua mitenkään tälläiseen toimintaan joten en itse halua mennä katsomaan vapaakirkon toimintaa. Tämän vuoksi haluaisin kokemuksia muilta. Onko samanlaista sattunut muille ja onko tämä yksittäinen tapaus?

        vaan.
        Kyseinen asia ei ole kuulopuhetta koska olen sen kuullut perheenjäseniltä ja itsekin läheltä sitä seurannut.

        Kuitenkin älä arvostele ellet tiedä edelleenkää muuta kuin kuulopuheita.
        Reippaasti nyt ulos ja tutustumaan uusiin ihmisiin!

        En itse halua osallistua mitenkään tälläiseen toimintaan joten en itse halua mennä katsomaan vapaakirkon toimintaa. Tämän vuoksi haluaisin kokemuksia muilta. Onko samanlaista sattunut muille ja onko tämä yksittäinen tapaus?


      • nimetön 48

        Heippa! minäkin olin aktiivinen jäsen vapaakirkossa 15 v ja kävin koska oli pakko joka alkoi ahdistaa.
        vapaakirkossa käydään jatkuvaa sielunhoito keskustelua tutkitaa koko historai onko käytetty hyväksi.
        minulla alkoi mielenterveys pettää näissä.Näissä en ole enää kun en saanut olla oma itseni aina jotain vikaa vikaa......saa vastailla ahdistus siellä on paha juttu ihmisten kesken.


      • nuppu sika
        kirjoitti:

        jotain muka tiedät.Oletko se sinä joka manipuloit ja mustamaalaat.

        Miksi muuten kijoitat vapaakirkoissa? Jos haluut jotain sanoa älä yleistä.

        Milloin kävit kyseisen seurakunnan tilaisuudessa?

        Joo varmaan saa rakkautta mutta ei luterilaiselta jossa sukupuolikin vaihtuu.

        Ennen oli mies ja nyt on nainen.Jos jossain psyyke heittää niin..
        Kato vaan peiliin ettei siellä kurkista joku toinen...

        Minusta on HYVIN MUKAVVOO, kun pappikkii teki tuomosen. Kun akat suavat olla pappina, niin ulokkaan ukkopappikkii akkana.


      • ty765098+08hmä
        kirjoitti:

        jotain muka tiedät.Oletko se sinä joka manipuloit ja mustamaalaat.

        Miksi muuten kijoitat vapaakirkoissa? Jos haluut jotain sanoa älä yleistä.

        Milloin kävit kyseisen seurakunnan tilaisuudessa?

        Joo varmaan saa rakkautta mutta ei luterilaiselta jossa sukupuolikin vaihtuu.

        Ennen oli mies ja nyt on nainen.Jos jossain psyyke heittää niin..
        Kato vaan peiliin ettei siellä kurkista joku toinen...

        Jokaisen sukupolven maailmanlopun uskonto. Ihmiset katoaa kohta.


      • ??777???
        pysy kotona kirjoitti:

        vaan.
        Kyseinen asia ei ole kuulopuhetta koska olen sen kuullut perheenjäseniltä ja itsekin läheltä sitä seurannut.

        Kuitenkin älä arvostele ellet tiedä edelleenkää muuta kuin kuulopuheita.
        Reippaasti nyt ulos ja tutustumaan uusiin ihmisiin!

        En itse halua osallistua mitenkään tälläiseen toimintaan joten en itse halua mennä katsomaan vapaakirkon toimintaa. Tämän vuoksi haluaisin kokemuksia muilta. Onko samanlaista sattunut muille ja onko tämä yksittäinen tapaus?

        Niinpä niin .Lahden vapaaseurakunnassahan ei totuuteen uskota, vaan juuri kuulopuheisiin, jotka ovat niinsanottuja juoruja.Voi niitä ihmispolosia jotka joutuvat vapaakirkon maalaistollojen pyörityksen uhreiksi.Muutamat lahden vapaakirkkolaiset uskovat olevansa Jumalasta seuraavia ylöspäin. Ulkopuolelta katsottuna narsisti sadistiuskovaiset pitävät valtaa ja mielikuviensa mukaan valehtelevat sisäpiirille mitä älyttömäpiä valheita ihmisistä.Vetoavat siihen, että uskovaista uskotaan aina, koska uskovainen on rehellinen. Nyt on todistettu että uskovaiset eivät ole rehellisiä eivätkä pysy totuudessa, vaan juoruavat valheita vielä pahemmin kuin tavalliset ihmiset.Siispä älä usko nykyuskovaiseen ne puhuu aina valhetta. nim.KSKELTÄ SEURAKUNTAA?


      • katkeromalja
        nuppu sika kirjoitti:

        Minusta on HYVIN MUKAVVOO, kun pappikkii teki tuomosen. Kun akat suavat olla pappina, niin ulokkaan ukkopappikkii akkana.

        Nuppu sialle. Ota oikeasti jotain totuutta mukaan sinne viimeiselle tuomiolle, tai käy huonosti?


      • Anonyymi
        pysy kotona kirjoitti:

        vaan.
        Kyseinen asia ei ole kuulopuhetta koska olen sen kuullut perheenjäseniltä ja itsekin läheltä sitä seurannut.

        Kuitenkin älä arvostele ellet tiedä edelleenkää muuta kuin kuulopuheita.
        Reippaasti nyt ulos ja tutustumaan uusiin ihmisiin!

        En itse halua osallistua mitenkään tälläiseen toimintaan joten en itse halua mennä katsomaan vapaakirkon toimintaa. Tämän vuoksi haluaisin kokemuksia muilta. Onko samanlaista sattunut muille ja onko tämä yksittäinen tapaus?

        Ja rahat viedään seurakunta vaatii rahaa kynii tyhjäksi varokaa


    • Mikäli kysymys on Suomen Vapaakirkon toiminnasta niin, kokouksia on yleensä vain pari viikossa mahdolliset pienryhmät, sekä nuortenilta, eikä niistä yleensä tulla yömyöhään kotiin nuorteniltoja lukuunottamatta.

      • Vapislainen myös

        Niinpä! Eikä ketään pakoteta osallistumaan. Tietysti olisi toivottavaa että jokainen kristitty kävisi seurakunnassa mutta tosiaan kukaan ei pakota käymään. Toi käytös kyllä viittaa vakavaan psyykkiseen häiriöön, esim. psykoosiin, jolloin ihminen kadottaa ajantajun ja sulkee mielestään ja elämästään kaiken muun, paitsi sen mikä on tullut pakkomielteeksi. Jos tällä henkilöllä on puoliso, niin kannattaa keskustella puolison kanssa asiasta. Kyllä vika on ihan jossain muualla kuin seurakunnassa. Psyykkisesti sairas vaan uppoutuu mielessään liian syvälle johonkin tiettyyn asiaan, ja helposti pitää itseään muita parempana...


      • Järkyttynyt!

        Elikä käännät asian samalla tavalla kun kyseinen henkilö ja kyseenalaistat muitten kun vapaakirkko seurakuntalaisten mielenterveyden?

        En ole arvostelemassa vapaakirkkoa vaan halusin tietää onko muilla samanlaisia kokemuksia ihmisistä jotka ovat kirkon toimintaan osallistuneet?


      • Järkyttynyt!

        Henkilö viettääkin aikaansa muitten "vapislaisten" kotona.


      • sä vaan
        Järkyttynyt! kirjoitti:

        Elikä käännät asian samalla tavalla kun kyseinen henkilö ja kyseenalaistat muitten kun vapaakirkko seurakuntalaisten mielenterveyden?

        En ole arvostelemassa vapaakirkkoa vaan halusin tietää onko muilla samanlaisia kokemuksia ihmisistä jotka ovat kirkon toimintaan osallistuneet?

        ihmisiin ja arvostele.
        Kurkkaa sinne oman paidan alle jos vika lieneekin siellä.

        Vastaa ihmisten takiako kirkossa käyt???

        Ja arvostelemassa kuin jokin pyhimys.


      • jotain selviää
        Järkyttynyt! kirjoitti:

        Henkilö viettääkin aikaansa muitten "vapislaisten" kotona.

        Nyt sitten kysynkin oletko varma että ovat vapislaisia?
        Jos ystäväsi on mies nii oletko varma ettei vaan ole joku nainen jossa viettää aikansa.

        Teen ammattia jossa näkee paljon ja tässä pariviikkoa sitten helluntailais saarnnaja tuli kotiosoitteesta oli humalassa niin että puheesta ei ihan selvää saanut mutta veimme herran kotiinsa.
        Odotteli siinä ulkona tupakka suussa.


      • Vapislainen myös

        Kyllä meidän seurakunnassa ohjataan. Seurakunnassa on monta sairaanhoitajaa ja myös psyykkisiä sairauksia sairastaneita, jotka kyllä osaavat ohjata ja neuvoa muutenkin kuin hokemalla "Jeesus parantaa".


      • En unohda
        sä vaan kirjoitti:

        ihmisiin ja arvostele.
        Kurkkaa sinne oman paidan alle jos vika lieneekin siellä.

        Vastaa ihmisten takiako kirkossa käyt???

        Ja arvostelemassa kuin jokin pyhimys.

        Sinä "leipuri"olet jo tunnistettu valheveljeksi.Turhaan täällä ylpistelet ja mesoat muita nimittelemässä.Jonain päivänä kohtaamme ja teen sulle selväksi mitä maksaa panettelut ja valheet.Sinulla on tiettävästi paha alemmuudentunne,ja se näkyy,sekä myös kuuluu.Et ole sananopettaja,kuitenkin luulet olevasi.Olet pelkkä valheveli,ja tekopyhä tyyppi.Tommosille on ihan oma rangaistuksensa,ja sen tulet vielä näkemään ja kokemaan,kun seuraavan kerran kohtaamme.


      • Säälittävää porukkaa
        En unohda kirjoitti:

        Sinä "leipuri"olet jo tunnistettu valheveljeksi.Turhaan täällä ylpistelet ja mesoat muita nimittelemässä.Jonain päivänä kohtaamme ja teen sulle selväksi mitä maksaa panettelut ja valheet.Sinulla on tiettävästi paha alemmuudentunne,ja se näkyy,sekä myös kuuluu.Et ole sananopettaja,kuitenkin luulet olevasi.Olet pelkkä valheveli,ja tekopyhä tyyppi.Tommosille on ihan oma rangaistuksensa,ja sen tulet vielä näkemään ja kokemaan,kun seuraavan kerran kohtaamme.

        Onnittelut teille taas terveen kristillisyyden välittämisestä toisille.

        Varsinkin niille kenellä on toinen jalka epäuskon ja toinen uskon puolella. Mitäs luulette kumman jalan siirtää ja kummalle puolelle?

        Saatte varmaan oikein ansiomitalin ja kunniamaininnan sillä "viimeisellä tuomiolla"


      • minun mielestäni
        Järkyttynyt! kirjoitti:

        Elikä käännät asian samalla tavalla kun kyseinen henkilö ja kyseenalaistat muitten kun vapaakirkko seurakuntalaisten mielenterveyden?

        En ole arvostelemassa vapaakirkkoa vaan halusin tietää onko muilla samanlaisia kokemuksia ihmisistä jotka ovat kirkon toimintaan osallistuneet?

        Hei,

        Minun sisareni käy Vapaakirkossa. Hän tuli uskoon ja löysi sitten Vapaakirkosta hengellisen kodin. Hän on saanut sieltä ystäviä, hyviä sellaisia. Hän käy siellä pari kertaa viikossa. Ja pitää kovasti pastorinsa saarnoista. Minäkin olen siellä käynyt ja olen kovasti pitänyt. Olen ollut uskossa jo noin 25 vuotta. Ja minäkin pidän sen miehen saarnoista. Siellä on kiva käydä ja ihmiset ovat ystävällisiä. Ja ystäviähän me kaikki tarvimme.

        Eli, minulla on ollut erittäin hyvä kokemus Vapaakirkosta.


      • munkeli9076
        minun mielestäni kirjoitti:

        Hei,

        Minun sisareni käy Vapaakirkossa. Hän tuli uskoon ja löysi sitten Vapaakirkosta hengellisen kodin. Hän on saanut sieltä ystäviä, hyviä sellaisia. Hän käy siellä pari kertaa viikossa. Ja pitää kovasti pastorinsa saarnoista. Minäkin olen siellä käynyt ja olen kovasti pitänyt. Olen ollut uskossa jo noin 25 vuotta. Ja minäkin pidän sen miehen saarnoista. Siellä on kiva käydä ja ihmiset ovat ystävällisiä. Ja ystäviähän me kaikki tarvimme.

        Eli, minulla on ollut erittäin hyvä kokemus Vapaakirkosta.

        Teeskentelyä kaikki tyynni . Näkisit ne omana itsenään etkä uskonnon rooli päällä niin tietäisit


      • #¤#777`&&
        Säälittävää porukkaa kirjoitti:

        Onnittelut teille taas terveen kristillisyyden välittämisestä toisille.

        Varsinkin niille kenellä on toinen jalka epäuskon ja toinen uskon puolella. Mitäs luulette kumman jalan siirtää ja kummalle puolelle?

        Saatte varmaan oikein ansiomitalin ja kunniamaininnan sillä "viimeisellä tuomiolla"

        Viimeinen tuomio, se alkaa jo täällä, omassa tunnossa. Hyvät siskot ja uskon veljet . uskon niin ,ettei sinne taivaaseen mene ne, jotka sinne luulee pääsevänsä, vaan ne, jotka Jumalan armosta on valittu.


      • hethero
        Järkyttynyt! kirjoitti:

        Elikä käännät asian samalla tavalla kun kyseinen henkilö ja kyseenalaistat muitten kun vapaakirkko seurakuntalaisten mielenterveyden?

        En ole arvostelemassa vapaakirkkoa vaan halusin tietää onko muilla samanlaisia kokemuksia ihmisistä jotka ovat kirkon toimintaan osallistuneet?

        Kirkkoa ja kirkon ihmistoimintaa saa arvostella, niinkuin kaikkea muutakin maanpäällä.Mutta jätetään Jeesuksen Isä ja Jeesus arvostelun ulkopuolelle. Arvostellaan niitä ihmisiä jotka aina vaan ovat vajavaisia ja synnissä piahtaroivia.Mutta omaisuutta osataan kerätä itselle. Seurakunnalle annetaan vain aikaa arkisin. Viikonloput vietetään mielellään omissa oloissa. Sivusta seurannut.Mielenterveys alkaa hajota,jos joutuu painostuksen tai henkisen taikka hengellisen painostuksen uhriksi. Ne juorut ,ne juorut ovat uskovaisten pravuri osasto, sillähän vähä-älyiset saavat väriä ja vipinää elämäänsä. Tunnettua toimintaa vapaissa suunnissa.Eräs ekonomi saarnaaja sanoi, miksi hän jätti maallisen työnsä, ja alkoi saarnata.Saarnaamisen jälkeen ei ole vastuuta mistään,mutta ekonomina on vastuu kaikesta mitä tekee.Voi teitä kateelliset uskovais porukat.


      • life,life

        Vapaakirkkolaisilla kun on se outo valo taivaasta, joka tekee valheesta totta.Tämä taas lahden vapaakirkkolaisille.


      • voi voi
        sä vaan kirjoitti:

        ihmisiin ja arvostele.
        Kurkkaa sinne oman paidan alle jos vika lieneekin siellä.

        Vastaa ihmisten takiako kirkossa käyt???

        Ja arvostelemassa kuin jokin pyhimys.

        Eiks sen perheenjäsenen täytyisi tehdä parannus, koska on hylännyt perheensä? Ja palata maan tasalle.... Moni muukin voisi täällä tehdä parannuksen toisten haukkumisesta yms.


      • voi voi
        jotain selviää kirjoitti:

        Nyt sitten kysynkin oletko varma että ovat vapislaisia?
        Jos ystäväsi on mies nii oletko varma ettei vaan ole joku nainen jossa viettää aikansa.

        Teen ammattia jossa näkee paljon ja tässä pariviikkoa sitten helluntailais saarnnaja tuli kotiosoitteesta oli humalassa niin että puheesta ei ihan selvää saanut mutta veimme herran kotiinsa.
        Odotteli siinä ulkona tupakka suussa.

        Eiks vois myöntää, jos seurakunnassa on annettu väärää hyväksyntää ja kannatettu moisen miehen tai naisen käytöstä? Väittääkö täällä joku, että ihminen tai srk tulee täydelliseksi maan päällä? Hyi että. Inhottaa oikein sellainen.


      • Muunuskoinen

        Eiköhän esimerkiksi ole perheen asia ohjata sairastunut jäsen psykiatriseen hoitoon ei jonkun "vapaakirkon" joka kuitenkin on eräänlainen "harrastus, ehkä kaukaa haettu vertaus mutta ymmärtänette pointin. ". Perhe on se yksikkö jonka pitäisi pitää ensisijaisesti huolta omistaan.


      • Hyvääkö mainosta
        Säälittävää porukkaa kirjoitti:

        Onnittelut teille taas terveen kristillisyyden välittämisestä toisille.

        Varsinkin niille kenellä on toinen jalka epäuskon ja toinen uskon puolella. Mitäs luulette kumman jalan siirtää ja kummalle puolelle?

        Saatte varmaan oikein ansiomitalin ja kunniamaininnan sillä "viimeisellä tuomiolla"

        Sinut sinne lähetetään.Itse olet säälittävä tyyppi


      • Anonyymi
        #¤#777`&& kirjoitti:

        Viimeinen tuomio, se alkaa jo täällä, omassa tunnossa. Hyvät siskot ja uskon veljet . uskon niin ,ettei sinne taivaaseen mene ne, jotka sinne luulee pääsevänsä, vaan ne, jotka Jumalan armosta on valittu.

        Hyvin sanottu 👍


      • Anonyymi

        Kokous alkoi 19.00 ja kokous kesti vain muutaman tunnin ja kotona 23.00 sekä aamulla kouluun lapset meni 8-9 ja kesti 15-16 ei kovin myöhäistä eikä raskasta . Ma seurat ti rukous ke kerhot to kokous pe-la nuoret. su kokoukset 11,14 ja 18 tai 19.


    • Ei nimi miestä pahenna

      Itse kuuluin nuoruusvuosinani vapikseen. Erosin muutama vuosi sitten, kun en ollut käynyt seurakunnassa pariin vuoteen.

      Itse sain noottia eräästä paidasta, jonka selässä oli painettu (mustalla värillä) hyppivän ihmisen silhuetti. Mummot olivat sitä mieltä, että se oli pirun kuva ja olisivat halunneet polttaa paitani. (IHAN OIKEASTI!!!) Sattui vielä olemaan meikäläisen lempipaita... Puhuin asiasta nuorisotyöntekijän kanssa ja hän sanoi, että jos paitani on pahennukseksi vanhemmalle väelle, ei minun pidä pukea paitaa päälleni seurakuntaan tullessani. Minunhan tulee kunnioittaa myös vanhempia seurakuntalaisia, joten jo tuon vuoksi paita kaappiin, kirpparille tai saunan uuniin.

      Seuraavaksi sitten erehdyin sanomaan, että mielestäni on ikävää, että seurakunnassa juorutaan. Eipä tuo ollut vanhemman väen mielestä niin paha synti. Tosin juuri tuosta syystä lähti pari ihmistä yhteydestä pois, heistä kun oli levitetty tosi ikäviä perättömiä juttuja. Ystävieni puolesta harmitti. Mutta nuo juoruämmät kävivät sitten ripittäytymässä seuraavassa isossa tapahtumassa ja heti tuli synninpäästö, ei tarvinnut edes pyytää uhreilta anteeksi.

      Sattuihan siellä muitakin juttuja, varsinkin vanhempi väki käyttäytyi usein todella törkeästi minua kohtaan (varsinkin, kun perheeni ei ole mukana seurakunnassa). Kukaan ei pyydellyt anteeksi, ja jos jollekin ihmiselle, johon vielä luotin, asioista puhuin, niin minua kehoitettiin tekemään parannus katkeruuden synnistä. Sitäpaitsi minun tulee kunnioittaa vanhempia ihmisiä...

      • mutta vain vähän

        Voihan sitä vanhuksissakin olla joitakin tuollaisia ilkeitä persoonallisuuksia, ja kokemukseni mukaan aina joukkoon mahtuu sellaisia pari kappaletta. Mutta yleensä uskovaiset mummot ovat kivoja ja rauhallisia, eivätkä he jää kyttäilemään toisia ihmisiä. Ehkä kuulut pienen kaupungin seurakuntaan, koska yleensä nuorille on omia kokouksia joihin voi mennä? Niissä ei vanhukset kyttäile jos niitä on tuollaisiakin siellä joukossa. Puserohan on vain vaate, olisithan voinut pitää sitä vapaa-ajalla, ja jättää seurakunnan kokoukseen laittamatta. Ei ne kotiin tule kaappeja kurkkimaan, tai ainakaan minä en päästäisi mokomia ovestani sisään. Rajat kaikella...! Uskonasioiden kuuluisi olla pääasia eikä toisten arvostelu, olen pahoillani että sinulla on tuollaisia kokemuksia!


      • joka paikassa

        Taannoin kun vanhemmillani oli elintarvikeliike oli olutta myynnissä.
        Patsasteleva seurakuntamme pappi, hyvin meille tuttu tuli sanoi "olut on postettava myynnistä".
        Voi reppanaa.

        Samaan aikaan hallitukseen kuuluva piti huoltoasemaa ja siellä myytiin kondomeja kassan vieressä,heti käteen sopivasti.

        Pappi tankkasi myös tällä asemalla.Samoin monet seurakuntalaiset.

        No annettakoon anteeksi sillä huoltoasemaa piti papin sukulainen.
        Tiedä vaikka kortsuista meni provikat seurakunnalle,heh.


      • Ei nimi miestä pahenna
        mutta vain vähän kirjoitti:

        Voihan sitä vanhuksissakin olla joitakin tuollaisia ilkeitä persoonallisuuksia, ja kokemukseni mukaan aina joukkoon mahtuu sellaisia pari kappaletta. Mutta yleensä uskovaiset mummot ovat kivoja ja rauhallisia, eivätkä he jää kyttäilemään toisia ihmisiä. Ehkä kuulut pienen kaupungin seurakuntaan, koska yleensä nuorille on omia kokouksia joihin voi mennä? Niissä ei vanhukset kyttäile jos niitä on tuollaisiakin siellä joukossa. Puserohan on vain vaate, olisithan voinut pitää sitä vapaa-ajalla, ja jättää seurakunnan kokoukseen laittamatta. Ei ne kotiin tule kaappeja kurkkimaan, tai ainakaan minä en päästäisi mokomia ovestani sisään. Rajat kaikella...! Uskonasioiden kuuluisi olla pääasia eikä toisten arvostelu, olen pahoillani että sinulla on tuollaisia kokemuksia!

        Tottakai ne uskonasiat olivat seurakunnassani pääasioita. Niiden varjolla kytättiin toisen elämää, ts. näitä näkyviä syntejä. Niitä sitten "rukousaiheina" levitettiin mummolta toiselle. Rukouskokoukset olivat mahtavia tiedotustilaisuuksia. Rukoiltiin tyyliin: "Mattikin on nähty kapakassa, Herra, syntiähän se on. Kai sillä on paha olla Herra, kun sen vaimo lähti kävelemään. Isä, sinä tiedät mitä tuossa perheessä tapahtuu, kun lapsetkin käyttää huumeita, Herra." Eli siis "rukoiltiin" pitkiä litanioita ja mentiin yksityiskohtiin. Tosin muistettin sanoa väliin "Herra", että se ei olisi juorua vaan rukous.


      • juorut pannaan
        Ei nimi miestä pahenna kirjoitti:

        Tottakai ne uskonasiat olivat seurakunnassani pääasioita. Niiden varjolla kytättiin toisen elämää, ts. näitä näkyviä syntejä. Niitä sitten "rukousaiheina" levitettiin mummolta toiselle. Rukouskokoukset olivat mahtavia tiedotustilaisuuksia. Rukoiltiin tyyliin: "Mattikin on nähty kapakassa, Herra, syntiähän se on. Kai sillä on paha olla Herra, kun sen vaimo lähti kävelemään. Isä, sinä tiedät mitä tuossa perheessä tapahtuu, kun lapsetkin käyttää huumeita, Herra." Eli siis "rukoiltiin" pitkiä litanioita ja mentiin yksityiskohtiin. Tosin muistettin sanoa väliin "Herra", että se ei olisi juorua vaan rukous.

        Tuollaista se on aina ollut uskontokunnasta riippumatta. Eräs luterilaismummo rukoili just noin. On jo kuollut ja luulin, että se on katoavaa kansanperinnettä, mutta kyllä niitä juoru-ukkoja ja juoruämmiä on vielä 2000-luvullakin. Parempi kun pysyy pois. Olen uskovainen ihminen, mutten käy minkään kirkkokunnan kokouksissa. Telkusta voi katsoa jp:n ja levyiltä kuunnella musiikkia. Raamattua osaan lukea itsekin ja teologiaa voi opiskella yliopistossa ihan kuka haluaa vaikka avoimessa yliopistossa. Ihmisiin ei pidä ripustautua eikä tulla läheisriippuvaiseksi.


      • näin se käy

        se, että jos uskoo niin perustaa itse oman seurakuntansa ja siihen kuuluu vain itse. Ei tarvi kaikkia lakihenkisiä pölvästejä sietää, jotka suorittavat lakihenkisyydellä sitä taivaspaikan lunastamista.

        Pelastus on siinä vähintään yhtä tosi kuin noille toisten panettelijoilla, jotka käyvät seurakunnissa vain lähimmäisiä kiusaamassa.


      • al ko ho lis ti

        Ei nimi miestä pahenna,mutta toiset saattaa pahentaa miehen nimen, eikä mies itse.


      • oja allikko
        joka paikassa kirjoitti:

        Taannoin kun vanhemmillani oli elintarvikeliike oli olutta myynnissä.
        Patsasteleva seurakuntamme pappi, hyvin meille tuttu tuli sanoi "olut on postettava myynnistä".
        Voi reppanaa.

        Samaan aikaan hallitukseen kuuluva piti huoltoasemaa ja siellä myytiin kondomeja kassan vieressä,heti käteen sopivasti.

        Pappi tankkasi myös tällä asemalla.Samoin monet seurakuntalaiset.

        No annettakoon anteeksi sillä huoltoasemaa piti papin sukulainen.
        Tiedä vaikka kortsuista meni provikat seurakunnalle,heh.

        Mitä ihmeen ajattelemattomuutta. Tarkotuksella ne sen tekee, ja on tehneet niin kauan kuin tätä uskonnonmuotoa on ollut olemassa, ja tekevät edelleen .Ei siis ajattelemattomuuksissaan.


      • Anonyymi
        Ei nimi miestä pahenna kirjoitti:

        Tottakai ne uskonasiat olivat seurakunnassani pääasioita. Niiden varjolla kytättiin toisen elämää, ts. näitä näkyviä syntejä. Niitä sitten "rukousaiheina" levitettiin mummolta toiselle. Rukouskokoukset olivat mahtavia tiedotustilaisuuksia. Rukoiltiin tyyliin: "Mattikin on nähty kapakassa, Herra, syntiähän se on. Kai sillä on paha olla Herra, kun sen vaimo lähti kävelemään. Isä, sinä tiedät mitä tuossa perheessä tapahtuu, kun lapsetkin käyttää huumeita, Herra." Eli siis "rukoiltiin" pitkiä litanioita ja mentiin yksityiskohtiin. Tosin muistettin sanoa väliin "Herra", että se ei olisi juorua vaan rukous.

        Julmaa


    • päinvastaista kyllä

      Ystäväni kuuluu myös vapaakirkkoon, ja hän kannustaa ihmisiä menemään töihin ja rukoilee heidän puolestaan, että he löytäisivät töitä. Tämä ihminen on itse jo vanha. Olen iloinen että olen saanut tutustua häneen, ja olen oppinutkin häneltä paljon. Vanhuus tuo mukanaan viisastumista, ja itse arvostan elämänkokemuksen mukanaan tuomaa viisautta. Hän on ollut erittäin hyvä esimerkki uskossa elävästä ihmisestä, ja hänan luonaan on mukava ja rauhallista käydä kylässä.

      • Anonyymi

        Olen kuullut sanonan, että iän myötä kaikki ominaisuudet mitä meissä on vain lisääntyvät. Ei pelkkä ikä tee viisaammaksi. Ikävät henkilöt saattavat tulla entistä ikävämmäksi ja mukvat entistä mukavammaksi. Meissä kaikissa on molempia ominaisuuksia tahdoimme tai emme. Aika näyttää mitkä ominaisuudet nousevat pintaan. Tsempiä kaikille 👍


    • nena2

      minulla on ihan samoja tapahtunut.olen ollut poiss 4 vuotta ja nyt vasta tasapainottuu oma elämä ja persoona....kirjoittele jos haluat [email protected]

    • Minäpä vaan..

      Ajan taju hävinnyt..hehe..

      • keskustelun ulkop.

        ..aloitukset ja muut viestit saattavat helposti tuntua feikeiltä, mutta alkaa väsyttään nämä jatkuvat "feikkiepäilyt". Voi tuntua pahalta ihmisestä, joka ei oikeesti ole sellainen, vaan oma persoonansa tai vilpittömän tietämätön joistain asioista. Jos kirjoituksen aihe liittyy palstan aihepiiriin ja on muuten asiallisesti kirjoitettu, voi siihen koittaa ystävällisesti vastata.


      • en kerro

        aijaa mikä viesti.et oo varmaan ollu missään niin et tiedä miten paljon painostettiin ja piti käydä
        sielunhoitoa koko ajan joka hajotti minut.ei todellakaan ollu kivaa kun tajusi missä on mukana ja en meinannu päästä pois.piti keksii hyvät keinot.minulle ainakin tehtiin niin ja lisättiin muitakin hommia koska olin yksin ilman miestä.,niin sain muualtakin sitten hommia.mutta ei sanottu muuta mihin se johtaa.voisitko olla ystävällinen meille muille jotka ovat käyneet läpi asioita.mä en oo mik'ään häiriintynyt kakara ja jne.olis pitäny nauhottaa kaikki asiat kasetille salaa ja kirjeet ja kortit.perheenikin sai ihan sairaan kirjeen.


      • Anonyymi
        en kerro kirjoitti:

        aijaa mikä viesti.et oo varmaan ollu missään niin et tiedä miten paljon painostettiin ja piti käydä
        sielunhoitoa koko ajan joka hajotti minut.ei todellakaan ollu kivaa kun tajusi missä on mukana ja en meinannu päästä pois.piti keksii hyvät keinot.minulle ainakin tehtiin niin ja lisättiin muitakin hommia koska olin yksin ilman miestä.,niin sain muualtakin sitten hommia.mutta ei sanottu muuta mihin se johtaa.voisitko olla ystävällinen meille muille jotka ovat käyneet läpi asioita.mä en oo mik'ään häiriintynyt kakara ja jne.olis pitäny nauhottaa kaikki asiat kasetille salaa ja kirjeet ja kortit.perheenikin sai ihan sairaan kirjeen.

        Surullista😪


    • Rekkapappi

      Kiitos mielenkiitoisesta viestistäsi. On hyvä asia, että tälläinen asia askarruuttaa mieltäsi. Keskustelemalla saamme asioita selväksi.
      Olen toiminut vapaaseurakunnan pastorina useita vuosia. Olen opettanut seurakunnassamme perheen, avioliiton ja lasten merkitystä ja pidän niitä ensisijaisen tärkeänä heti Jumalan jälkeen. Myös työ kuuluu ihmisen elämään. Uskovan elämän peruspilaireita on perheyhteisö. Myöskin seurakunta on Jeesukseen Kristukseen uskovien perheyhteisö. Molemmilla yhteisöllä on merkitys ihmisen elämässä, mutta niitä ei voi asettaa veratailuksi keskenään.
      Uskon näin kun otatte kaikki asiaankuuluvat henkilöt saman pöydän ääreen niin tilanne ratkeaan hyvään suuntaan. Sillä meillä on hyvä ja rakastava Jumala joka ajattelee meidän parastamme. Joskus vain ehkä elmäntilanteistamme johtuen temme hätäisiä tulkintoja uskostamme ja teemme sen mukaisia ratkaisuja. Siunaavin terveisin rekkapastori pohjoispohjanmaalta.

    • Giljotiini

      Kun lähimmäinen tarvitsee huolenpita, tukea ja välittämistä, sanooko vapaakirkkolainen, että hänelle on tämä usko tärkeämpää? - Se että ravaa kirkossa alvariinsa jeesustelemassa, ei ole oikeaa uskoa, vaan vastuunpakoa ja arkielämän mystifiointia.
      Ympärilläni on pilvin pimein näitä ulkokullattuja.
      Oikea usko on aitoa lähimmäisenrakkautta; vuorovaikutusta vaikeissakin tilanteissa.

      • qwrevq

      • Hengenmies

        Harvinaisen selväjärkinen kirjoitus.


      • paljos

      • tietää milloin

        ja missä nykyisen opiston rehtori S.L. kertoo kokeneensa uskoontulon.
        Monia vuosia ruotsissa olleena oli niin mailmanmies.
        Aikanaan kun olimme samaan aikaa opistolla oppilaina hän touhusi ja huseerasi
        viikonloppuina jossain haisi niin julmetusti tupakalle ja oli kai pientä kankkustakin ilmassa.
        Sitten kun oli taas kokouksia niin oltiin niin pyhäkoulupoikaa.
        Monista hengellisistä lauluista hän sorvasi erilaisia pilkkalauluja joita sitten esitti
        kitaransa säestyksellä.


      • yhy yhy
        tietää milloin kirjoitti:

        ja missä nykyisen opiston rehtori S.L. kertoo kokeneensa uskoontulon.
        Monia vuosia ruotsissa olleena oli niin mailmanmies.
        Aikanaan kun olimme samaan aikaa opistolla oppilaina hän touhusi ja huseerasi
        viikonloppuina jossain haisi niin julmetusti tupakalle ja oli kai pientä kankkustakin ilmassa.
        Sitten kun oli taas kokouksia niin oltiin niin pyhäkoulupoikaa.
        Monista hengellisistä lauluista hän sorvasi erilaisia pilkkalauluja joita sitten esitti
        kitaransa säestyksellä.

        Just joo..
        Nyt rukkoillaan kaikki yhessä Forresterin Ridgen puolesta, on jätetty tällainen rukkouspyyntö, voisko sisar Sisko johdatella meidät rukkoukseen...


      • _sukulainen_
        tietää milloin kirjoitti:

        ja missä nykyisen opiston rehtori S.L. kertoo kokeneensa uskoontulon.
        Monia vuosia ruotsissa olleena oli niin mailmanmies.
        Aikanaan kun olimme samaan aikaa opistolla oppilaina hän touhusi ja huseerasi
        viikonloppuina jossain haisi niin julmetusti tupakalle ja oli kai pientä kankkustakin ilmassa.
        Sitten kun oli taas kokouksia niin oltiin niin pyhäkoulupoikaa.
        Monista hengellisistä lauluista hän sorvasi erilaisia pilkkalauluja joita sitten esitti
        kitaransa säestyksellä.

        Hah, olipas hauskaa löytää tällainen, kyseinen mies kun on mun sukulainen. :D Tarkemmin en nuoruuden toilailuistaan tiedä, sen vain että niitä on jossain vaiheessa ollut. Et kai aseta 30-40 vuotta vanhoja nuoruuden toilailuja häntä vastaan vieläkin? Ja laulujen uudelleen sanoittaminen? Come on... Onko syntiä, jos sanoittaa tuttuja lauluja uusilla hauskoilla sanoilla? Tuskinpa... Itsekin olen harrastanut moista. Meidän suvussa kun ei nääs oteta kaikki asioita niin vakavasti.;) Mitäpä jos löysäisit hieman pipoa, herättelisit huumorintajuasi, ja tuomitsisit kyseisen miehen hänen nykyisen (ja elämän-)työnsä hedelmien mukaan, etkä sen mukaan, millainen hänen muistelet olleen joskus nuoruudessa? Tiedän hänen olevan kyllä äänekäs ja vahvamielipiteinen ja mielipiteitä jakava persoona, mutta se on taas sitten ihan eri asia, kuin epäilyt siitä onko hän "oikeasti uskossa".

        P.S. Onko tupakan polttaminen suurikin synti? Mietipä nyt ihan tarkkaan, oikeasti??
        Epäterveellistä ja siksi erittäin epäsuositeltavaa toki, mutta se on eri asia.

        P.S.2 "Monia vuosia ruotsissa olleena oli niin mailmanmies." Niin että mitä? Aika epämääräinen syytös... Tottahan toisessa maassa asuminen antaa paljon vaikutteita ja muuttaa ihmistä. Ettet olisi ollut ehkä jopa kateellinen? :P Kuten sanoin, persoonan ärsyttävyys (:D) ei anna riittävästi perusteita hänen henkilökohtaisen uskonsa epäilemiseen. Älä ole katkera ja panetteleva, tutkiskele omaa sydäntäsi ennen kuin muiden.

        P.S.3 Sorry jos vaikutan liian hyökkäävältä, on vaan sen verran rakas sukulainen kyseessä että karvat nousi pystyyn ja menin vahvasti puolustuskannalle.:) Niin ja mietipäs: Olisiko ihminen tehnyt elämäntyönsä ko. kirkon parissa, jos ei omaisi henkilökkohtaista uskoa? Really??


    • tsemiä

      Veikkaampa, että kaikkea syytä ei voi laitaa kirkonkaan syyksi. Hän on varmastikkin haksahtanut hieman vakavammin aiheeseen. Kaikkihan tietysti tapahtuu hänen päänsä sisällä. hän on varmastikkin Suggestio Herkkä Ihminen ja on hieman herkempi reakoimaan asioihin. Muistutakaa Häntä myös maalisista velvollisuuksista ja täyttämisestä. Tseppiä.

    • raivostunut

      veljeni on hurahtanut myös kyseiseen toimintaan.
      unohtaa aina kertoa esim. viikonlopun kestävistä leireistä joihin osallistuu toisella puolella suomea. Puhelimeen ei vastaile. Kulkee raamattu kädessä kylillä paasaamassa ikätovereilleen kuinka he ovat "syntisiä" ja väärässä.
      Toiminnan takia menetti työpaikkansa, ystävänsä ja pian myös tyttöystävänsä.
      18 vuotias veljeni on nyt siis koditon, työtön ja yksin tämän takia !!! Kuka siitä ottaa vastuun?!?!
      Kuka häntä ruokkii, antaa kodin ja kuuntelee??? Jumalako??? Tuoko hän sillan alle kalaa ja leipää kun on nälkä?!? Tuskimpa!!!
      Mieleni tekisi laittaa hänet johonkin pakkohoitoon hetkeksi jotta saataisiin sama vanha veli takaisin. Hänen koko persoonallisuus on muuttunut aivopesun takia.
      Ja aivan turha tulla lässyttämään mitään jumala-juttuja, minä tunnen veljeni ja tiedän kyllä kun kaikki ei ole kunnossa.

      • Anonyymi

        Surullista 🥲


    • komeetta-ukko

      Minulla on pahoja kokemuksia Kouvolasta,ja vapaakirkosta siellä.Seurakuntakuri siellä puuttuu,kuka vain sai leikkiä profeettaa,oli sitten vaikka kuinka selvästi todistettukin valheelliseksi.Myös ihmiset oli siellä töykeitä.

      • ex-vapislainen

        Etenkin se "sairaanhoitaja",joka käy välillä työssä ulkomailla asti.Moni on sen kohdattuaan sanonut,että "jos uskovat on tommosia,en tahdo uskovaksi tulla"


    • 4+1

      Eipä tuo nyt taida mitenkään olla nimenomaan vapaakirkkoon liittyvä piirre. Paljon on ihmisiä, mitkä haksahtaa esim. juuri noihin uskonasioihin ja käyttävät kaiken tarmonsa ja energiansa siihen. Ei se sitä tarkoita, että vapaakirkosta häntä manipuloitaisiin käyttäytymään noin. Kyseessä on henkilökohtainen valinta.
      Itse olen käynyt vapaakirkossa myös ja ei siellä ole kukaan tullut mua pakottamaan tilaisuuksiin tai sielunhoitoon mukaan. Menen sinne ihan omilla ehdoillani. Tuollaisia ihmisiä voi löytää muidenkin seurakuntien piiristä, urheilun parista, tietokonepelien parista jne. Joillakin on taipumus haksahtaa.. Kotikaupungissani on mahdollisuus joka päivä olla mukana jossain hengellisessä paikassa tai toiminnassa. Joka päivälle riittää sillä saralla ohjelmaa. Ja niitä ihmisiä löytyy välillä, ketkä pyörivät ympäri kaupunkia aina uudessa tilaisuudessa.

    • terttulanväki

      Minulla on velipoika joka uusiutu uskossaan. Hän kuuluu helluntaiseurakuntaan mutta on kanssa menossa lähes jatkuvasti. Työnsä hän kuitenkin hoitaa ja häntä näkeekin joskus mutta yleensä käy niin että kun yritetään kavereiden kanssa saada jotain tekemistä aikaiseksi velipoika on kuskaamassa jotain väkeä jonnekkin hevonkuuseen kokouksiin.

      Välillä kun hän käy kauempana niin tulee joskus 5 aikaan aamuyöllä vasta kotiin. Olen kyllä itse huolestunut hänestä, oikeita lähimmäisiään hän ei osaa enään huomioida vaan menee mielummin noiden tyypien mukana jotka ei kuitenkaan vapaa-aikana häneen ota yhteyttä muutoin kuin silloin kun tarvitsee kyytiä yms.

      Olen itsekkin kokenut samaa, hylkäsin vanhat ystäväni ja osa heistä hylkäsi minut kun tulin uskoon. Kokouksissa toitotettiin että uskovat ystävät ovat parempia ja uskoin että näin on. Kuitenkin on vuosia kulunut eikä uskovat "ystäväni" pidä minuun oikein yhteyttä, nähdään vain kokouksissa. Alkuksi monet heistä vaikuttivat mukavilta ja kyseli kuulumisia kirkossa mutta nyt olen todella yksinäinen.

      Vanhat kaverit on unohtunut, uskovat ei pidä myöskään yhteyttä. Onneksi on minulla on vaimo sentään seurana :)

      Haluan kuitenkin varoittaa että ei kannata uskoa että uskovat ystävät olisi jotenkin parempia kuin ne "maalliset". Niitä suhteita ei kannata katkaista ellei ne ole selvästi haitallisia, lisää päihteiden käyttöä tms.

      Ja olemalla heidän kanssaan hekin saattavat paremmin kiinnostua uskonasioista kuin silloin että hylkäät heidät.

    • Elämää ja erotiikkaa

      Kannattaa katsoa hänen peräänsä että menee varmasti kirkkoon ettei käytä esim. huumeita. Huumeidenkäyttäjillä tuollainen käytös on yleensä normaalia. Ei vastata puhelimeen, tullaan myöhään kotiin kun höyryt ovat haihtuneet, syyttelee helposti muita ja on kiukkuinen.

    • en kerro-67

      älä jätä tätä ystävääsi yksin.osoita hänelle sun rakkautes ja ohjaa oikeeseen,niin minunkin vanhempani ja sisko teki kun hurahin vapaakirkkoon jossa alkoi manipulointi siihen ryhmään.minulla on vielä vaikeuksia tavallisen elämän kanssa pysyä pystyssä.kantsii mennä psykiatrille niikuin minä menen taas asian kanssa kun neuvotaan tekee itsemurha.kannattaa puhua järkeä ettei ala pyyke heitellä,,,,,,,,,,juu

      • Anonyymi

        Hyvin kirjoitettu👍


    • varovaisuuskannattaa

      Vapaakirkko on tietääkseni yleensä ihan hyvällä pohjalla mutta ylilyöntejähän löytyy joka ryhmästä.Tiedän myös sellaisen yksittäisten ihmisten ryhmän, jossa joskus käyn ja sielläkin on tapana se, että kokoukset jatkuvat myöhään yöhön. Joskus jätän lähtemättä sen takia, koska en jaksa valvoa.

      Alla olevassa linkissä oli hyvää tietoa siitä, mikä on tervettä ja mikä epätervettä uskon asioitten suhteen

      http://www.jariiivanainen.net/harhaaskel2.html

      Ihmisellä on usein todella suuri vaara ylpistyä kun hän pääsee kokemaan että hän on osa jotain hyvin erikoista ja "valittua" ryhmää joka pääsee vielä kokemaan hyvin erikoisia ja ihmeellisiä asioita, jotka eivät aina ole Jumalan Sanan mukaisia, mutta jos niitä alkaa tutkimaan ja arvostelemaan niitä, niin sanotaan vaan ettei saa "arvostella Pyhää Henkeä". Tässä saa olla varovainen, koska meidän tulee koetella ja tutkia kaikki.

      "...he ottivat sanan vastaan hyvin halukkaasti ja tutkivat joka päivä kirjoituksia, oliko asia niin." (Apt.17:11b)

      "Rakkaani, älkää jokaista henkeä uskoko, vaan koetelkaa henget, ovatko ne Jumalasta; sillä monta väärää profeettaa on lähtenyt maailmaan." (1.Joh.4:1)

      "Henkeä älkää sammuttako,
      profetoimista älkää halveksuko,
      mutta koetelkaa kaikki, pitäkää se, mikä hyvää on;
      karttakaa kaikenkaltaista pahaa." (1.Tess. 5:19-22)

      • HANE71

        itse olin kolmannen polven helari,mutta 12.12.2010 minut siunattiin Vapaakirkkoon.vapiksesta minulla on etupäässä hyvä kuva,vaikka emoseurakunnassa käydessä voi tulla yksinäinen olo.sinne on luotani 58 km.mutta varsinaiseen hengelliseen kotiini 20 km päässä,on aina helppo tulla.jokainen halukas saa todistaa tai minä itse laulaa keskiviikoin tilaisuuksissa.on kodikasta ja helppo harjoitella todistamista yms,kun ei ole sata määrin yleisöä...helareista lähdin hyvillä mielin,mutta jälkikäteen on ollut painostusta ja haukkumisia jne.


      • Jeesuksen pelastama
        HANE71 kirjoitti:

        itse olin kolmannen polven helari,mutta 12.12.2010 minut siunattiin Vapaakirkkoon.vapiksesta minulla on etupäässä hyvä kuva,vaikka emoseurakunnassa käydessä voi tulla yksinäinen olo.sinne on luotani 58 km.mutta varsinaiseen hengelliseen kotiini 20 km päässä,on aina helppo tulla.jokainen halukas saa todistaa tai minä itse laulaa keskiviikoin tilaisuuksissa.on kodikasta ja helppo harjoitella todistamista yms,kun ei ole sata määrin yleisöä...helareista lähdin hyvillä mielin,mutta jälkikäteen on ollut painostusta ja haukkumisia jne.

        Minä liityin erääseen vapaaseurakuntaan muutama vuosi sitten. Se oli virhe sillä paljastui, että seurakunnassa ajettiin demoneita uskovista siis jopa seurakunatlaisista. Minustakin niitä yllätyksekseni alettiin ajaa eräässä rukoiltavaksi mennessäni, päähän siinä meni aluksi pyörälle!
        Onneksi tajusin, etteivät "ajajat" olleet oikealla asialla. Jumala johdattikin minut pian pois tästä seurakunnasta. Sanouduin irti heti Jeesuksen nimessä tuosta opillisesta harhasta, sekä pastorin opetuksesta, sekä väärästä vallankäytöstä ja vapauduin heti ahdistuksesta johon minua sidottiin.
        Jälkeenpäin olen kokenut myös painostamista ja haukkumista ja olen kuullut luotettavalta henkilöltä, että pastori on sanonut minussa olevan demonin!??


      • dshdfhfjhj
        Jeesuksen pelastama kirjoitti:

        Minä liityin erääseen vapaaseurakuntaan muutama vuosi sitten. Se oli virhe sillä paljastui, että seurakunnassa ajettiin demoneita uskovista siis jopa seurakunatlaisista. Minustakin niitä yllätyksekseni alettiin ajaa eräässä rukoiltavaksi mennessäni, päähän siinä meni aluksi pyörälle!
        Onneksi tajusin, etteivät "ajajat" olleet oikealla asialla. Jumala johdattikin minut pian pois tästä seurakunnasta. Sanouduin irti heti Jeesuksen nimessä tuosta opillisesta harhasta, sekä pastorin opetuksesta, sekä väärästä vallankäytöstä ja vapauduin heti ahdistuksesta johon minua sidottiin.
        Jälkeenpäin olen kokenut myös painostamista ja haukkumista ja olen kuullut luotettavalta henkilöltä, että pastori on sanonut minussa olevan demonin!??

        Onko vaitteistänne mikään totta, ettei ne ole mielikuvitusjutuja, tunnen ainakin yhden luonnehäiriöisen, joka kärsi vainoharhoista, entinen huumeiden käyttäjä.


      • nettiselailija
        Jeesuksen pelastama kirjoitti:

        Minä liityin erääseen vapaaseurakuntaan muutama vuosi sitten. Se oli virhe sillä paljastui, että seurakunnassa ajettiin demoneita uskovista siis jopa seurakunatlaisista. Minustakin niitä yllätyksekseni alettiin ajaa eräässä rukoiltavaksi mennessäni, päähän siinä meni aluksi pyörälle!
        Onneksi tajusin, etteivät "ajajat" olleet oikealla asialla. Jumala johdattikin minut pian pois tästä seurakunnasta. Sanouduin irti heti Jeesuksen nimessä tuosta opillisesta harhasta, sekä pastorin opetuksesta, sekä väärästä vallankäytöstä ja vapauduin heti ahdistuksesta johon minua sidottiin.
        Jälkeenpäin olen kokenut myös painostamista ja haukkumista ja olen kuullut luotettavalta henkilöltä, että pastori on sanonut minussa olevan demonin!??

        Terve

        Onko kyseinen vapaaseurakunta Pohjois-Karjalassa?

        Tunnen kyseisen seurakunnan ja sen toimintatavat. Minulla ja ystävilläni on monia samanlaisia kokemuksia tuosta seurakunnasta kuin mitä sinä olet saanut kokea.

        Heitä postia niin jutellaan: [email protected]

        terveisin, nettiselailija


      • het te rot
        dshdfhfjhj kirjoitti:

        Onko vaitteistänne mikään totta, ettei ne ole mielikuvitusjutuja, tunnen ainakin yhden luonnehäiriöisen, joka kärsi vainoharhoista, entinen huumeiden käyttäjä.

        Lahden vapaakirkossa ajettiin demooneja ja pahojahenkijä seurakuntalaisista kolmekymmentävuotta sitten Kirkon alakerrassa oli tilaisuus, ja manaajapastori paikalla.Se tilaisuus oli kielletty heikkohermoisilta.Rankka meteli ja huuto sieltä kuului.Toisinaan huusi autettava ja toisinaan manaaja.Jälkeenpäin ajatellen aikamoinen sekä jollainlailla vakuuttava esitys, vaikka sen todellisesta puolesta en sano muuta kuin sen että Ylivainion mekastuksessa oli vaikuttavaa katseltavaa, mutta kukaan ei oikeasti parantunut mistään.


      • on parantunut
        het te rot kirjoitti:

        Lahden vapaakirkossa ajettiin demooneja ja pahojahenkijä seurakuntalaisista kolmekymmentävuotta sitten Kirkon alakerrassa oli tilaisuus, ja manaajapastori paikalla.Se tilaisuus oli kielletty heikkohermoisilta.Rankka meteli ja huuto sieltä kuului.Toisinaan huusi autettava ja toisinaan manaaja.Jälkeenpäin ajatellen aikamoinen sekä jollainlailla vakuuttava esitys, vaikka sen todellisesta puolesta en sano muuta kuin sen että Ylivainion mekastuksessa oli vaikuttavaa katseltavaa, mutta kukaan ei oikeasti parantunut mistään.

        Olen lukenut paljon todistuksia henkilöiltä jotka ovat parantuneet Yli-Vainion kokouksissa.


      • 11valo11
        on parantunut kirjoitti:

        Olen lukenut paljon todistuksia henkilöiltä jotka ovat parantuneet Yli-Vainion kokouksissa.

        On parantunut. Tietysti tolleen, että sinä sanot, on parantunut. Tarkotin ihan oikeasti parantunut.Kirjoittakoon parantunut omalla nimellään.


      • 1todellisuus1

        Totta tosiaan varovaisuus kannattaa.Mistä tunnistat narsistisadistin. Et mistään, ja jos on tietämättömyys senkaltaisesta sairaudesta et ollenkaan, vaan ihmettelet mitä tuo henkilö meinaa noilla juoruillaan ja teoillaan.Narsisti saa sairaaseen maailmaansa valehdeltua vaikka pitkäaikaisia uskovaisia.Totuus paljastuu narsistin valheista aina liian myöhään .Tuho on jo tapahtunut, ja narsisti hekumoi voitostaan yleisesti.Voi Herra Jeesus Kristus miksi sallit narsisteja pilaamassa valheilla ihmisten elämää.Lahden vapaakirkko on narsisti sadistin saastuttama. Ihmettelen ettei Pyhähenki johdata totuuteen.


      • Tosi näin 077

        Suuri harhautus, älkää kaikkia henkiä uskoko, vaan koetelkaa henget.Erottaahan täyspäinen henkilö totuuden valheesta.


      • terveytys
        on parantunut kirjoitti:

        Olen lukenut paljon todistuksia henkilöiltä jotka ovat parantuneet Yli-Vainion kokouksissa.

        On parantunut .Annappa niiden jotka parani, kirjoittaa itse ja todistaa paranemisensa?


      • Parantunut on.
        on parantunut kirjoitti:

        Olen lukenut paljon todistuksia henkilöiltä jotka ovat parantuneet Yli-Vainion kokouksissa.

        On parantunut nuhasta kolmenpäivän kuluttua.


      • niinpä niin

      • Läski
        dshdfhfjhj kirjoitti:

        Onko vaitteistänne mikään totta, ettei ne ole mielikuvitusjutuja, tunnen ainakin yhden luonnehäiriöisen, joka kärsi vainoharhoista, entinen huumeiden käyttäjä.

        Tunnet yhden luonnehäiriöisen narkkarin,ja väität siis että kaikki kielteisesti vapaakirkkojatai kokemuksiaan sieltä ovat narkkareita,voi helvetti sinun juttujasi.


      • jhkhjkkhhk
        nettiselailija kirjoitti:

        Terve

        Onko kyseinen vapaaseurakunta Pohjois-Karjalassa?

        Tunnen kyseisen seurakunnan ja sen toimintatavat. Minulla ja ystävilläni on monia samanlaisia kokemuksia tuosta seurakunnasta kuin mitä sinä olet saanut kokea.

        Heitä postia niin jutellaan: [email protected]

        terveisin, nettiselailija

        Tarkoititko kouvolan ahdinkadulla olevaa vapaakirkkoa nettiselailija?


      • pimpelo
        dshdfhfjhj kirjoitti:

        Onko vaitteistänne mikään totta, ettei ne ole mielikuvitusjutuja, tunnen ainakin yhden luonnehäiriöisen, joka kärsi vainoharhoista, entinen huumeiden käyttäjä.

        Niin varmaan.Sinä itse.


      • Anonyymi
        Jeesuksen pelastama kirjoitti:

        Minä liityin erääseen vapaaseurakuntaan muutama vuosi sitten. Se oli virhe sillä paljastui, että seurakunnassa ajettiin demoneita uskovista siis jopa seurakunatlaisista. Minustakin niitä yllätyksekseni alettiin ajaa eräässä rukoiltavaksi mennessäni, päähän siinä meni aluksi pyörälle!
        Onneksi tajusin, etteivät "ajajat" olleet oikealla asialla. Jumala johdattikin minut pian pois tästä seurakunnasta. Sanouduin irti heti Jeesuksen nimessä tuosta opillisesta harhasta, sekä pastorin opetuksesta, sekä väärästä vallankäytöstä ja vapauduin heti ahdistuksesta johon minua sidottiin.
        Jälkeenpäin olen kokenut myös painostamista ja haukkumista ja olen kuullut luotettavalta henkilöltä, että pastori on sanonut minussa olevan demonin!??

        Surullista voimia sinulle


    • Ikävät muistot.

      Kouvolan vapaaseurakunnasta erosin kuutisen vuotta sitten.Kaikki mitä täällä on kirjoitettu siitä seurakunnan tilasta oli ainakin tuolloin totta.Siellä oli joitakin iäkkäitä vanhempia jäseniä jotka olivat perinnäissääntöjensä orjia,usein myös valittivat ettei heitä kunnioiteta.Raamatullinen tosiasia kuitenkin on,että ainoastaan Jumalaa on palvottava,ei ihmisiä.Tässä seurakunnassa olikin liki mahdoton käydä vain rukoilemassa ylistämässä,ym Jumalan palvontaa joutumatta vainotuksi omien seurakuntalaisten taholta.En ymmärtänyt sitä silloin enkä vielä nytkään miksi he estivät ihmisiä palvomasta Herraa.Yksi selitys tosiaankin voisi olla että se kirkko kouvolassa on pahojen henkien vallassa.Paljon oli asiatonta vainoa,kuten panettelua,henkistä väkivaltaa,suoranaisia valheita.Se oli ahdistava kokemus,en ole täysin toipunut muistoista sieltä.Jumalan tahto kaiketi on että annamme anteeksi meitä vastaan rikkoneille,ja myönnän sen olevan itselleni vaikeaa tässä tapauksessa tai tapauksissa.Yritystä siihen kuitenkin on ollut ja on edelleen.

    • ...

      Entä mikä on sen kirkon nimitys?

    • Pauuna on jo soinut

      Mitä tarkoitit ? Kouvolassa on vain 1 vapaakirkko

    • Ikävät muistot.

      Tarkoitin Ahdinkatu 25 kouvolassa olevaa vapaaseurakuntaa.Unohdin,että Kouvola on laajentunut.Muutin Kouvolasta pois ennen sen yhdistymistä muihin naapurikuntiin.En ole muuttoani katunut.Kouvolassa uutisten mukaan on maa järähdellyt,no sepä oli mielenkiintoinen uutinen.

    • PUHDISTUS7

      Kaikki asiat vapaissa suunnissa on annettu Herran Jeesuksen Kristuksen haltuun.

    • Tehdään jotakin.

      Olen harkinnut asiaa,että ehkäpä tarttisi tehdä jotakin näille kahdelle pahimmalle vapaakirkolle suomessa,elikä Lahti ja Kouvolan.Minulla on jo lista annettu rankaisijoille niistä kyseisten seurakuntien henkilöistä jotka ovat pahimmin panetelleet juoruilleet ja vainonneet uskovia.Olen myös jo aiemmin lähettänyt kouvolan vapaaseurakunnalle kehoituksen lopettaa panettelut,vainot ja kaikkinainen pyhien kiusaaminen.Odottelen tietoa vielä onko tilanne muuttunut.Vaikeus on siinä kun sain joitain ristiriitaisia tietoja,mutta asiaa tutkitaan. .

    • Kosto on Herran

      Nykyään on sellainen aikakausi menossa,että nuo kirkot on liki jokainen maallistuneet.Juoruilua ja kunnianloukkauksia niissä tapahtuu paljon.Neuvon,että eroatte maallistuneista seurakunnista.Älkää menkö niihin mukaan ettette tulisi osallisiksi heidän pahoihin tekoihinsa.Odotellaan vielä,maailma on menossa tiensä päähän.Pahuus on niin karmivasti lisääntynyt että pian ei kukaan ole turvassa,ja poliisivoimia vaan aiotaan taas vähentää.Suomi on jo liki nyt kaaoksessa ja on kyllä syntiensä mitan täyttänyt.Edessä on kovat ajat ja aivan jokaista ne tulee koskettamaan,loppuun asti.Jumala kyllä kostaa niille panettelijoillekin,ne saa ansionsa mukaan ilman meidän vaikutustammekin.

    • Sitä saa mitä kerjää

      PUHDISTUS7 .14 pahimman vainoojan nimet on kouvolan vapaaseurakunnassa ahdinkadulla annettu myös muiden käsiin.

    • En lähtisi erittelemään seurakuntia. Kaikista niistä voi löytää vääränlaisia piirteitä, toisista enemmän ja toisista vähemmän. Aina on harhaoppia ja asioiden väärin hoitamista !

      Jeesus johdattakoon totuuteen !

    • Vainoajista

      Varmaankin olet oikeassa,jääköön asia korkeimman tuomiovaltaan.Totta on sekin,että eroja on seurakunnissa.Monet ovatkin kertoneet että kaikissa muissa seurakunnissa mihin ovat siirtyneet tai käyneet heitä on kohdeltu hyvin,paitsi tuolla kouvolan ahdinkadulla.Kuitenkin useimmiten syyttä kiusatut ja vainotut niin seurakunnissa kuin muuallakin esim.työelämässä vaikenevat.Minusta näistä ei pidä vaieta,sillä vääryys on aina vääryys,ja kaikilla on oikeus jopa lainkin mukaan harjoittaa Jumalan palvontaa kenenkään kiusaamatta.Muistan kun itselläni oli työnantaja joka vaikeutti työtäni henkisellä väkivallalla,ja teetti muutoinkin toisten töitä minulla omieni lisäksi.Väsyin siihen,odottelin pomoa portilla ja annoin selkäsaunan,enkä aivan vähäistä.Samoin tekisin näille seurakunnan vainoajille jos joutuisin heidän uhrikseen.Uskovat niin ei toimi,he vaikenevat,ja useimmin luopuvat uskostaan kokonaan.Kuinka arvokkaana te pidätte ikuisuuselämää taivaassa,pidän itse sitä niin tärkeänä asiana että nuo kiusaajat seurakunnissa on saatava kuriin,vaikka joutuisin sen tekemään itse,jottei luopumisia näiden saatanoiden takia tapahtuisi.

    • NO MUTTA EI KAI!

      OH-HOH! Vai aikuinen ihminen oikein tuli MYÖHÄÄN illalla kotia?? No sehän ei nyt sentään sovi! Heti ilmotus poliisille jotta jotain OUTOA on meneillään! Voi että te ihmiset osaatte olla...oliko tämä ihminen jotenkin teidän ORJA ennen kun otti uskon harrastuksekseen, ja ei saisi itse olla jotain mieltä mitä haluaa? Ja nyt ootte suuttuneita? Tehän sitä olette outoja! Menkää mukaan katsomaan mitä outoa toimintaa siellä kokouksissa on, ehkä tulette itsekkin uskoon! P.s Suomessa on uskonVAPAUS uskoa miten haluaa, myös tällä tuttavallaan. Saa uskoa tai saa olla olematta.
      Olisitte kiitollisia, ettei tuttunne makaa ojan pohjalla kuset housussa sammuneena juopporetkiltään, niin kun täällä vanhempani tekee, ajatelkaa sitä häpeää! Se se vasta hajottaa perheen, saa muut muuttamaan pois, eikä vastaa kännissä puhelimeen, tai soittelee yöt häirikköpuheluita. Oudot on murheet teillä!

    • Tapane

      Ehkäpä meidän kuuluisi murehtia sitä,että meillä on hallituksessa johtavina politiikkoina saatanan riivaamia ihmisiä.

    • katohan kehveliä

      Totuus on kuitenkin se että yksikään kirkko tai seurakunta ei täyttäisi jumalan seurakunnan vaatimuksia. Kaikissa poljetaan jumalan sanaa,vääristellään evankeliumia,manipuloidaan ihmisiä,tehdään kauppaa... Pieniä seurakuntia joita saattaa johtaa joku vanha juoppo tai narkkari,puhutaan kaksimielisiä,hipelöidään toisia jumalanpalveluksessa kun muka jumalan koskettava voima siirtyy...esimerkkinä kuulemani eräs `'evankelista',nahkahousut ja harley davidson takki ja aurinkolasit päässä kouri kokouksessa vanhaa rouvaa ja hoki että anna minun täyttää tyhjänä ammottava rakkauden reikäsi jumalalta saadulla rakkaudella...kuvottavaa jumalanpilkkaa...varsinkin vapaan suunnan kirkkoihin pesii kaikenlaisia juoppoja ja hyväksikäyttäjiä...kokemusta on,käyn tilaisuuksissa eri kirkoissa mutta en kuulu enkä liity yhteenkään niistä. Uskossa olen kyllä. Pidä itsesi teveessä uskossa ja pysy kaukana näistä salaseuroista ja lahkoista.

      • Anonyymi

        Niin kyllä on asianlaita.Olisiko se osasyynä miksi Jumala lähitulevaisuudessa hajoittaa kirkot,ja seurakunnat,jolloin he menevät piiloon,ns,maanalaisiksi .
        Silloin voi kohdata sattumaltakin aidosti pyhityelämässä elävän kristityn.-Nyt se on yhtä harvinaista kuin löytää sattumalta 5 kilon palasen puhdasta kultaa.
        Kirjoitettu 13,1-2021


    • Lilliputtilainen

      Käyt kuitenkin eri kirkoissa ,seurakunnissa?

    • Kouvolan vapaakirkoille,sekä myös muille seurakunnille/kirkoille:

      Teillä on paljon uskontoa ilman Pyhää Henkeä.”

      Uskosta on tullut tieteisuskolla marinoitua uskonnollisuutta, jossa rituaalit ja perinnäissäännöt ovat korvanneet elävän uskon, neitseestä syntyneen ja kuolleista ylösnousseen Jeesuksen sekä yhä vieläkin ihmeitä tekevän Jumalan.

      Se on voimatonta kristillisyyttä, joka toimii ilman Pyhää Henkeä. Sellainen on uskonnollisuutta ja tämän maailman tapoihin mukautunutta kulttuurikristillisyyttä, joka ei puhuttele eikä haasta muutokseen ja parannuksentekoon:
      Yhä useammin hengelliset puheet ja saarnat tuntuvat viestittävän: ”Tule sellaisena kuin olet – ja jää vapaasti juuri sellaiseksi kuin olet”. Puheella synnistä ja parannuksenteosta ei haluta pahoittaa ihmisten mieliä. Synnistä, parannuksenteosta, pyhästä elämästä ja itsensä Jumalalle pyhittämisestä ei enää saarnata. Sellaisen myötä armo on käynyt niin halvaksi, ettei Jeesuksesta tarvitse paljon edes puhua.

      Raamatun profetian mukaisesti saarnataan korvasyyhyyn. Kuulijat määräävät, mitä saarnatuoleista julistetaan: ”Puhukaa lempeitä, makeita sanoja. Puhukaa taivaasta, jättäkää meidät vapaiksi, jotta emme joutuisi rasittumaan, kun saarnaatte helvetistä.”


      ”heissä on jumalisuuden ulkokuori, mutta he kieltävät sen voiman.” (2 Tim. 3:5)

    • Odottelen

      Eli ovat tekopyhia valhesisaria ja veljiä monet siellä.Parempi olisi,ja joskus niin onkin että semmoisia ei seurakunnissa ole.Jumala on heidät niistä ajanut ulos.

    • Itse käyn vapaaseurakunnassa pääkaupunkiseudulla, ja ihan mukavaa on ollut. Kukaan ei aivopese eikä manipuloi. Seurakuntayhteys on tärkeää, joten jos on sellainen asenne, että löytää kaikista jäsenistä vikaa, niin kannattaa kuitenkin joku valita. Jumalan takiahan siellä kai käydään, eikä ihmisten. Yksin ei muuten uskossaan pärjää, koska ennemmin sitä on vajavaisten sisarten/veljien kanssa kun sellaisten kanssa, jotka eivät lainkaan usko.

      Juoruilu, panettelu, valehtelu ym. kielen synnit on nekin Raamatussa tuomittu ja ovat kaiketi aika pahoja, koska kielen vallassa on elämä ja kuolema. Että sellaisille sisarille ja veljille saa kyllä antaa noottia, jotka moiseen syyllistyy. Mutta tosiaan kukin lankeaa mihin lankeaa ja yleensä seura tekee kaltaisekseen.

      Tärkeää on kuitenkin, että vaikka saisi minkälaisen kuvan uskovista tai seurakunnista, niin ettei elävästä Jumalasta luovu.

      • Aabpro

        Ei seurakuntakokouksissa käynti pelasta ketään.Monesti huonossa seurassa luopuu uskosta.En ymmärrä tuota mitä viestit.Vertaat seurakunnassa käymistä Jumalalle kuulumiselle.?? Olet täysin hakoteillä.Jumalako muka olisi riippuvainen paikasta?EI varmasti ole.Hän on kaikkialla läsnä oleva.Aliarvioit myös pahojen puheiden,sekä juoruilijoiden vaikutusta,sekä syytit minua että löydän kaikista jäsenistä vikaa,pötypuhetta,vääristelit viestiäni.Jonain päivänä nuo juorukellot ja valehtelijat kulkeekin turpa verillä,eiköhän se sitten ole sopivaa oppia heille,että vastuu myös puheistaan kannetaan.Terveisiä vaan kouvolan paskaseurakunnan jäsenille.Turpiin tulee kun tapaan juoruilijat ja valehtelijat.


      • Aabpro
        Aabpro kirjoitti:

        Ei seurakuntakokouksissa käynti pelasta ketään.Monesti huonossa seurassa luopuu uskosta.En ymmärrä tuota mitä viestit.Vertaat seurakunnassa käymistä Jumalalle kuulumiselle.?? Olet täysin hakoteillä.Jumalako muka olisi riippuvainen paikasta?EI varmasti ole.Hän on kaikkialla läsnä oleva.Aliarvioit myös pahojen puheiden,sekä juoruilijoiden vaikutusta,sekä syytit minua että löydän kaikista jäsenistä vikaa,pötypuhetta,vääristelit viestiäni.Jonain päivänä nuo juorukellot ja valehtelijat kulkeekin turpa verillä,eiköhän se sitten ole sopivaa oppia heille,että vastuu myös puheistaan kannetaan.Terveisiä vaan kouvolan paskaseurakunnan jäsenille.Turpiin tulee kun tapaan juoruilijat ja valehtelijat.

        Taidanpa perua tuon turpiinvetämisen.Saavat kuitenkin pahemman rangaistuksen kun joutuvat jäämään vihan aikaan.Harvat on pyhiä,ja pelastuu vihalta,tuskin pelastuisin itsekään,mutta sittenhän tuon näkee selviämmekö puhdistuksesta,monet ei selviä.


      • Anonyymi
        Aabpro kirjoitti:

        Taidanpa perua tuon turpiinvetämisen.Saavat kuitenkin pahemman rangaistuksen kun joutuvat jäämään vihan aikaan.Harvat on pyhiä,ja pelastuu vihalta,tuskin pelastuisin itsekään,mutta sittenhän tuon näkee selviämmekö puhdistuksesta,monet ei selviä.

        Niinhän se on.Mutta jäätyään vihan aikaan ,saavat he kyllä turpiinsakin,ja osa heistä kohtaa luodin.


    • pullaposki

      Niin se kyllä on.Toisaalta voi olla yksinkin,parempi niin kuin huonossa seurassa.En etsidy muuallakaan seuraan jossa minusta ei pidetä,tai jossa on ihmisiä jotka ovat pahoja.Oli minulla ystäviä eräässä inkeroisten seurakunnassa,ja he kohtelivat vieraitakin hyvin,mutta he jäi kauas taakse kun muutin toiselle puolen suomea yli 500 km päähän.Kaikkea hyvää toivon heille.

    • hulluutettu

      En jaksanut lukea ketjua,kukaties jo olet kerännyt monia auttavia vastauksia,mutta voin henkilökohtaisen kokemukseni kautta kertoa (olen hyvin perillä vapaiden suuntien toimintatavoista ja aivopesujärjestelmistä)että ystäväsi on nyt todella pahasti koukussa ja sinun kannattaisi jotenkin saada hänet havahtumaan ennenkuin jotain ikävämpää kuin työpaikan menetys tulee eteen..Itseltäni katkesivat välit sukuun,lähiomaisiin,koulut jäivät kesken,menin naimisiin skitsofreniaan sairastuneen väkivaltaisen hullun kanssa,jouduin uskon seurauksena lopulta itsekin sairaalaan ja nyt koitan päästä eläkkeelle. Lapseni on huostassa,minkäänlaista työhistoriaa ei ole,ellei sellaiseksi lasketa ilmaistyötä kirpputoreilla kaduilla ja kahviloissa,ajankäyttöä aamuöihin saakka "jumalan ja jeesuksen" palvelumsessa..paskanmarjat! Yli kymmenen vuoden musta pimeä aukkoa elämässäni...nauttikaa pastorit palkkioistanne,ne palavat helvetissä kyllä tuhkaksi:)
      Hanki tietoa,puolueetonta ja puolueellista,molemmista näkökulmista,keskustele asioista ymmärtävien kanssa,äläkä usko kaikkea,mitä sinulle sanotaan..Ystäväsi tarvitsee herätyksen POIS tuosta missiostaan jesselle...hän toivottavasti sen saa. Onnea!

    • minnaliini3

      ainakin minulle tehtiin jyväskylän vapaakirkossa hirveetä seurantaa 15 vuotta ja aina jonku piti tulla mun rinnalle ja sitten yks yritti riistää mun uskon jeesukseen ettei se ole oikea ja en riitä...........

    • Tiedän

      Tiedän tuon naisen.Tämä mummeli on syyllinen monen seurakuntalaisensa eroon .

    • käsidesi

      Uskon korostajat on itse mielenterveysongelmaisia.Pitäisivät suunsa kiinni ja rukoilisivat yksikseen kotona,Jumala kuulee kai yksinäisiä parhaiten kun laumassa kaikenlaisia temppuja tekeviä pellejä.

      • Eksyny7

        Oisin tarvinnut apua, mut oli ovet kiinni. Valoa oli vanhemmiston huoneessa.


      • Eksyneelle

        Kun etsit apua Kristukselta,olet jo saanut avun,vaikket sitä heti huomaisikaan.
        Ole turvallisella mielellä,olet korkeimman käsissä.


    • Tämäajatus

      Ehkä tämä sivuaa hieman aloitusaihetta,mutta rangaistus ja puhdistus kristityille on jo alkanut.
      Se on tullut muslimien muodossa.Heidän vainoamisensa,etenkin kristittyjä kohtaan on lisääntynyt,ja tulee lisääntymään,jolloin seurakunnat joutuvat menemään piiloon,ns."maan alle".Tosin he kohtelevat kaltoin kaikkia länsimaalaisia,mutta etenkin kristittyjä.
      Puhdistuksesta on se seuraus,että tekopyhät uskovat karsiutuvat pois,sillä he eivät vainoa kestä.Myös moni vakavasti Kristusta etsivä tulee kaatumaan,mutta Herra Jumala nostaa heidät ylös,ja antaa uuden voiman.
      Tämä on tavallaan hyvä aika,sillä silloin kristityt pitävät yhtä,ja kaikki valhesisaret ja veljet,perinnäissääntöinen on karkotettu heidän keskuudestaan.
      Niin on pakko tehdä,sillä heidän on voitava luottaa toisiinsa täysin,sillä muutoin voi mennä henki vainoajien toimiessa yhdessä uskosta eronneiden kanssa,ja ei vähempää kuin pyrkien murhaamaan jokaisen Kristuksen valitun.
      Nämä nykyään seurakunnissa olevat pahanpuhujat,juorukellot ja kaikki jotka kärsimystä aiheuttavat kanssapalvelijoilleen,niin uskon,ovat mukana murhaamassa Herran palvelijoita.
      En muuten sano itse olevani pelastuneiden joukossa,sitä en nyt voi tietää,mutta mikäli kestän vainot,ja mikäli saan uuden voiman,silloin olen,sillä uudessa voimassa en pelkäisi kuolemaa,en vainoajien uhkauksia,vaan toimisin kuten Herra Jumala tahtoo,Hänen ohjauksessaan jotka olisivatkin silloin Jumalan tekoja,ei ihmisen itsensä.

      • UskoRauha

        Vaikein vaino tulee uskontovereilta. Fariseuspastoreilta.


    • vittuuntunutkokonaan

      olen uskossa mutta sanonpahan suoraan että vittu että ahdisti käydä seurakunnassa vuosia. siis aivan kauheaa hyi vittu. uskovilla on hysteerisellä tavalla juurtunutta "vanhoollisuutta" ja lakihenkisyyttä. ja uskovan pitää olla jotenki esimerkillinen ja muuta. olen nähnyt läheltä miten moni uskossa oleva on kuin joku robotti. ei kyllä varmana ole jumalasta semmonen

      • Anonyymi

        Älä suotta vittuunnu,ainakaan liikaa.Niin täytyy käydä,jotta aidosti pyhityselämässä olevat erottuisivat.-Toisaalta ihmetyttää se,miksi he yhä ovat maalistuneiden kirkkojen jäseninä,vaikka tietävät joutuvansa osallisiksi kirkon/seurakunnan synteihin.
        Vuodelta 2000 alkaen kristuksen seurakunnat ovat kuuluneet saatanan omistukseen ja hallintaan,ja loppua kohti ne tuhotaan.-Aidosti Jeesukselle kuuluvat joutuvat pian piiloutumaan.


    • Anonyymi

      Kokemuksia Kouvolan Vapaaseurakunnasta.

      Homma ei toimi niinkun pitäisi. Eli Pyhän Hengen johdatuksessa.

      Takahuoneessa tehdään seurakunnan palkkalistoilla aivan muiden yhdistysten bisneksiä. Parannusta synneistä ei saarnata.

      Profetian henkeä ei sallita, vaikka seurakunta on hukassa.

      Koronan pelko on ylittänyt Herran pelon.

      Kasteelle menoakin saa uskova odottaa kuukausia, vaikka on uskonsa jo teioilla näyttänyt toteen.

      Evankeliointia ei tueta millään tapaa.

      Aina kun on kyse rahasta, puhujaa kuullaan, muutoin naureskellaan jopa Jumalaa pilkkaaville vitseille.

      Korruptio rehottaa. Vuosikokous ei mene lain mukaan, jos haluat tutkia papereita niin sinulle näytetään vain osa, niin että pastori on vieressä tarkkaamassa. Aletaan tarjota lahjuksia että hiljentyisit autoa, yms. Jos tarjoat apuasi johonkin joka ei liity rahantekoon, esim. opetuksiin ja saarnoihin, tai haluat järjestää nuorille iltoja raamatunlukuun, jne, tukea ei tule, mitään ei järjestetä. Ei vaikka kustannuksia ei syntyisi.

      Seurakunnan piikkiin saat kyllä ruuat lähipitseriasta tai thaimaalaisesta ravintolasta, vaikka kaappi olisi täynnä riisiä ja tonnikalaa ja hernekeittoa.

      Opetuslapseuskurssikin keskeytyy kesken kurssia, ihan ilman syytä.

      Minua ei kasteen jälkeenkään edes kirjoitettu seurakuntaan kirjoille, mikä nyt näin jälkikäteen on hyvä asia.

      Ainoa mitä voin suositella on rukousillat joissa rukoillaan ja kuunnellaan mitä Herra haluaa sanoa seurakunnalle, mutta varmaan löytyy parempi seurakunta tähänkin hommaan, ja tuskimpa enää edes järjestävät tuollaisia iltoja koronan pelossa.

      Etsikää itse uskovat ystävät, joissakin seurakunnissa niitä saattaa jopa olla. Luottakaa yksin Herraan sillä Häneen yksi voi luotta..

      Älkää antako näitten satanistiseurakuntien polkea uskollisuuttanne Kaikkivaltiaalle! Paavalismi ja Armon Aika on valetta, joka eksyttää synnin tielle!

      Pyhä Hengen viitoittamaa Kristus tie, on käytävä loppuun asti, ja yksin ylitämme kuoleman virran, Jumalan kanssa!

      Jeesus näytti meille tien! Hän on tie, totuus ja elämä! Vain Hänen elämänsä, ja kuolemansa kautta pelastumme!

      Etsikää käsiinne kaikki kirjoitukset, siellä on suuria viisauksia. Ei riitä pelkästään 66 raamatun kirjaa jos tahtoo kaiken oppia.

      Ja avainsana on tuo YHTEYS JUMALAAN. Hän voi meille kaiken kertoa, jos vain jaksamme kuunnella..

    • Anonyymi

      Varovaisuutta ainakin Hki kirkon suhteen, joka on pitkälti yhden salmen… suvun hallussa. Hirveää hurskastelua ja yhden muita tahallaan rikkoneen, yrityselämässä mukana olevan vaimo ja lapsi työllistetty sinne! Ei voi enää puhua muusta kuin sisäpiirin suosimisesta!

      • Anonyymi

        Isot suvut perustaneet srk:n keskittymän,kuten myöhemmin elojuhlissa käydessäni nuorena myöhemmin maakunnan sukuja seuratessa huomasin suuren suvun,jossa sitten rasitusta toisista srk johtajia ja muita vastuunkantajia,jos ei päästy niin oltiin kynnysmattoja ja mentiin toiseen srk:n koko suvun voimalla siinä meni 40 henk sitten. Perheistäkin pieni osa aktiivisia,vaikka vanhimmistojen jäsenten lapsia ovat kaukana vanhempien yhteisöstä.


    • Anonyymi

      Ei taida sillä "kirkolla" paljon olla eroa helluntailaisten lahkoon.

    • Anonyymi

      Korostukset hieman erottaa,mutta monessa srk:n johtavakin perustavat uusia,kun toiminta lähti toimimaan tultiin takaisin lähtösrk. Pyöritty eri srk:ia nyt ollaan taas johtamassa.Kokouksia viikottain ma ompeluseurat,ti rukous ja sana,ke kuoroharjoitus,to sana ja ylistys,pe nuorten la naiset päivällä ja nuoret toimintaa sekä su päiväkokous, klo 11 päiväkokous vieraileva puhuja klo 14 sekä evankeliumia iltakokous klo 19 kaikkiin ei voi,vaikka oli tekosyy koulu,työ,harrastukset sekä perheen sisäiset asiat.Sairastuessaan liikuntakyvyn tilapäisesti heikentynyt vamman takia,voisi osallistua aktiivisemmin heidän tilaisuuksissa,kun omaankaan pääse kuin netin kautta ja vielä korona ja muut virukset.Joihinkin srk jäseniin ei olla edes yhteydessä,vaikka vuosikymmeniä mennyt,mutta tiedetään asiat selllaisena kuin totta ovat.

    • Anonyymi

      Eripuolilla Suomea vapaaseurakuntien hajaannukset ja uudet seurakunnat ehkä toimivat jotenkin.Seurakuntalaiset kulkevat sen mukaan,missä samanhenkiset kokoontuu.

    • Anonyymi

      Kirkko?
      Jumala?
      Uhrilahjat?
      Vääräuskoiset?
      Kirkollisvero?
      Vapaaehtoiset kk maksut?
      Sisältöä elämään?
      Hautapaikka?
      Uurnalehto?
      Siunaus?
      Palvontariittejä kaikki?
      Saturnuksen?Jupiterin vai Nibirun ns. Jumalille?

    • Anonyymi

      Vapaa Kirkko on LAHKO

      Vapaa Kirkko pakottaa heidän toiminnastaan kiinnostuneet käymään Aikuisten
      Upotuskasteella!
      Muuten ei pääse heidän jäseneksi.

      Vapaa Kirkko vaatii usein ja äänekkäästi osallistujia antamaan tuloistaan
      Kymmenykset heille!

      Vapaa Kirkko ei nimensä mukaan ole "vapaa" vaan hyvinkin tiukasti lahko!
      Olen ollut heidän toimnnassaan mukana ja jokaisen Sunnuntain Päiväkokouksen aluksi käytiin läpi kyseisen SRK talustilanne!
      Rahaa vaadittiin antamaan enemmän seurakunnan toiminnan pyörittämiseen!

      Luterilaisena tuollainen toiminta ihmetytti ja osin järkytti - se rahan vaatiminen!

      • Anonyymi

        Kynnysmatona pidetty suku lähti toiseen seurakuntaan 40 henkilöä sitten vähemmän.Vähän ajan päästä jakautui seurakunta kahdeksi,josta perustettiin parempi seurakunta sekä myöhemmin pariskunta perusti oman seurakunnan.Kuinkahan monta lähtenyt ja moniko jäänyt?Vanhimmistojen perheestä monikaan jäänyt hoitamaan vaan lähtenyt maailmalle.Perheensä jättäneet ja uuden perheen kanssa toimitaan.Vastuunkantajn perheessä kriisi oli mitä oli lapset menettivät henkensä ja muutama hukkuminen,kun vaikeaksi menee.Julkisuus puhuu seurakunta vaikeni ei kovin hetkauttanut.Jotkut muuttaneet ja mueten elämä vienyt puol vuosisataan saa olla tietämättä.


    Ketjusta on poistettu 21 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1505
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1305
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1212
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1102
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      10
      1026
    7. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      999
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      991
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe