Japanin aivokuume yms.

Kolkutta

Tää ehkä kuuluisi terveys-palstalle mutta kun koskee nimenomaan Intiaa pistän tänne.

Eli Japanin aivokuume, kantsiiko ottaa? Lennän Delhiin syyskuussa ja olen sieltä ajatellut suunnata ekaksi juuri pohjoiseen, Dhramsalaan jne.

Myös kolerasta ja lavantaudista olen epävarma sen suhteen, pitäisikö ottaa.

Mulla on vanhastaan hepa a (b pitää kait ottaa), polio, tetanus.

Malariaa mietin myös, estolääkkeet ei oikein nappaa mahd sivuvaikutusten (ja vain osittaisen suojan) takia mutta joku kyllä varmaan sanoo, että takuulla kantsii ottaa.

Onko jollakulla suositella paikallista, siis Intiasta ostettua, hyttysmyrkkyä. Saisi varmaan olla aika vahva (etenkin jos en ota Japanin aivokuumetta).

Kiitos jo etukäteen.

6

1910

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kannattaa ottaa

Japanin aivokuumeeseen ei tietenkään törmää joka paikassa, mutta sitä kuitenkin esiintyy Intiassa. Tauti on siitä paha, ettei siihen ole hoitoa, jos sen sattuu saamaan. Itse olen sen rokotuksen ottanut ja otan uudelleenkin.

Kolera ja lavantautirokotuksissa on kuulemma niin huono teho, että on vähän kyseenalaista kannattaako niitä ottaa. Intiasta saa halvalla tehohoitoa noihin, jos sattuu sairastumaan. Lääkäriin vaan heti, kun vatsa siellä reistailee. Turha sairastella, koska siellä tosiaan saa vatsatauteihin todella tehoavia lääkkeitä, eikä maksa paljon mitään.

Polio pitää olla ja jäykkäkouristus. B-hepatiitti ei ole ihan välttämätön, mutta suositeltava. Sehän tarttuu pääasiassa veri- ja sukupuoliteitä, mutta kun eihän sitä tiedä esim. jos joutuu johonkin onnettomuuteen jne. Se on voimassakin niin kauan, että se kannattaa mielestäni olla kaikilla.

Malaria on todellinen uhka Intiassa, suurin terveysuhka intialaisille itselleen. Riippuu vähän missä päin matkailee, millaista malarialääkitystä tarvitsee tai tarvitseeko ollenkaan. Daramsala esim. taitaa jo olla niin korkealla vuoristossa, ettei siellä malariaa esiinny. Malarone on sellainen malarialääke, josta ei yleensä tule sivuoireita. Intiastakin saa malarian estoon lääkkeitä ja paljon halvemmalla.

Intiassa myydään kaikkialla Odomos-nimistä hyttysmyrkkyä. Se on tosi hyvää ja vieläpä luontaistuote, joka tuntuu hyvältä ihossa ja tuoksuukin hyvältä - ja ennenkaikkea pitää kyllä itikat poissa. Siellä saa myös halvalla sellaisia pistorasiaan laitettavia hyttysmyrkkylaitteita. Hyttysverkko yöllä ja suojaaavat vaaleat vaatteet päälle heti auringon alkaessa laskea, niin aikapitkälle selviää kyllä ilman estolääkitystäkin.

Tuolta löytyy asiantuntija ohjeet:
      http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/ktl.mat?p_artikkeli=mat00055#s69

• ohjeet ktl:ltä

Tässä suora kopio edellisessä kommantissa olevasta linkistä KTL:n ohjeista Intiaan matkaavien rokotuksista:

"Intia
        Keltakuume

Maassa ei esiinny keltakuumetta. Todistus rokotuksesta vaaditaan kuitenkin yli 6 kk:n ikäisiltä matkailijoilta, jotka ovat olleet kuuden päivän sisällä keltakuumeen esiintymisalueella (ks. kartassa 3 merkityt maat). Maa katsoo esiintymisalueiksi myös Sambian sekä maat, joissa on raportoitu keltakuumetapaus (WHO:n Weekly Epidemiological Report). Koska Suomessa ei esiinny keltakuumetta, ei suoraan Suomesta saapuva tarvitse rokotustodistusta.
        Malaria

Malariaa esiintyy ympäri vuoden koko maassa alle 2 000 metrin korkeudella paitsi pohjoisessa Himachal Pradeshin, Jammun, Kashmirin ja Sikkimin vuoristoalueilla ja niemimaan eteläkärjessä Bangaloren eteläpuolella. 40–50 % tapauksista on falciparum-malariaa.

Matkailijan malariariski on pieni. Kaupungeissa ja turistikohteissa ei pääsääntöisesti tarvita estolääkitystä (Goa ks. tarkemmin alla). Estolääkitystä ei tarvita esimerkiksi matkustettaessa Delhiin, Kolkataan (Kalkuttaan), Mumbayhin, Agraan, Jaipuriin, Varanasiin, Hyderabadiin, Bangaloreen, Chennaihin tai Keralan alueelle.

Estolääkitystä suositellaan Pohjois-Goan rantakohteissa oleskeleville riippumatta matkan kestosta, muualla Goan alueella yli 2 viikkoa oleskeleville ja matkailijoille, jotka tekevät yli yön kestäviä retkiä maaseudulle. Estolääkitykseksi suositellaan meflokiinia (Lariam) tai atovakonin ja proguaniilin yhdistelmää (Malarone) tai doksisykliiniä. On kuitenkin todennäköistä, että myös klorokiini (Heliopar) tehoaa näillä alueilla.

Malarian lääke-ehkäisy on tarpeen myös oleskeltaessa Andamanin ja Nicobarin saarilla ja oleskeltaessa useampi yö maaseudulla lukuun ottamatta maan pohjoisosien vuoristoalueita ja alueita etelässä Bangaloren eteläpuolella. Tällöin estolääkitykseksi suositellaan Assamissa sekä Andamanin ja Nicobarin saarilla meflokiinia (Lariam) tai atovakonin ja proguaniilin yhdistelmää (Malarone) tai doksisykliiniä ja muualla klorokiinia (Heliopar).
        Kaikille suositeltava rokotesuoja

Kurkkumätä-jäykkäkouristus (dT), MPR, polio, hepatiitti A
        Riskinarvion perusteella harkittava rokotesuoja

Hepatiitti B, Japanin aivotulehdus (esiintyy maan pohjoisosassa heinä-joulukuussa, eteläosassa eri alueilla touko-joulukuussa ja sadekautena, useita epidemioita on raportoitu viime vuosina), kolera, lavantauti."

• Kolkutta

Suurkiitokset vastauksista!

Kävinkin jo yhdellä jos toisella suositussaitilla (ktl, terveysportti yms), mutta just tuo 'harkinnanvaraisuus' askarrutti esim. Japanin aivokuumeen, koleran yms. takia - eli mitä siis käytännössä. Mutta nyt kun tiesit kertoa, ettei Japanin aivokuumeeseen ole hoitoa, asia on aika pläkki - eli piikki lihaan kiitos.

Kiitos kiitos kiitos neuvoista.

• Intiassa,,,,
        Kolkutta kirjoitti:

Suurkiitokset vastauksista!

Kävinkin jo yhdellä jos toisella suositussaitilla (ktl, terveysportti yms), mutta just tuo 'harkinnanvaraisuus' askarrutti esim. Japanin aivokuumeen, koleran yms. takia - eli mitä siis käytännössä. Mutta nyt kun tiesit kertoa, ettei Japanin aivokuumeeseen ole hoitoa, asia on aika pläkki - eli piikki lihaan kiitos.

Kiitos kiitos kiitos neuvoista.

Sadekautena ilmenee kyseistä tautia, että kannattaa ottaa. hauskaa matkaa

• intiaan matkaava
        Intiassa,,,, kirjoitti:

Sadekautena ilmenee kyseistä tautia, että kannattaa ottaa. hauskaa matkaa

Moi!
        Sadekautena todellakin esiintyy kyseistä tautia, mutta sen riski on todella pieni! Rokotetta suositellaan pitkään maaseudulla oleskeleville (yli 1kk) ja ns.alkeellisissa oloissa yöpyville. Tauti on ennemminkin paikallisten kuin turistien sairaus, esiintyvyys turisteissa 1/milj. Ja rokotuksen sivuvaikutukset kannattaa punnita myös.. Itse olemme matkalla Gurgaoniin, Delhiin ja kathmanduhun nyt monsuunikaudella, mutta emme oleskele maaseudulla ja matkamme kesto on vain n.2vk joten emme ottaneet rokotetta.Sen lisäksi hotellimme ovat ns.länsimaalaista tasoa(ainakin internetin kuvien perusteella..). Minulla on yleisimmät polio, jäykkäkouristus ja a-hepatiitti ja niillä pitäisi pärjätä.

• keväänä Goassa
        intiaan matkaava kirjoitti:

Moi!
        Sadekautena todellakin esiintyy kyseistä tautia, mutta sen riski on todella pieni! Rokotetta suositellaan pitkään maaseudulla oleskeleville (yli 1kk) ja ns.alkeellisissa oloissa yöpyville. Tauti on ennemminkin paikallisten kuin turistien sairaus, esiintyvyys turisteissa 1/milj. Ja rokotuksen sivuvaikutukset kannattaa punnita myös.. Itse olemme matkalla Gurgaoniin, Delhiin ja kathmanduhun nyt monsuunikaudella, mutta emme oleskele maaseudulla ja matkamme kesto on vain n.2vk joten emme ottaneet rokotetta.Sen lisäksi hotellimme ovat ns.länsimaalaista tasoa(ainakin internetin kuvien perusteella..). Minulla on yleisimmät polio, jäykkäkouristus ja a-hepatiitti ja niillä pitäisi pärjätä.

Muistan, kun luin Herald Goan nettisivuilta viime keväänä vähän ennen Goaan lähtöäni, että siellä oli tullut ilmi pari tapausta Japanin aivokuumetta. Silloin ei ollut sadekausi, vaan kuivin mahdollinen aika siellä.

Ei Japanin aivokuumetartunta ole todellakaan kovinkaan todennäköinen. Se tauti on vaan siitä ilkeä, ettei siihen ole parantavaa lääkitystä. Minä olen sen rokotuksen ottanut ja aion ottaa uudelleenkin. Yhtään minkäännäköisiä oireita rokotuksesta ei ole minulle tullut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      48
      1538
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      22
      1050
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      87
      1026
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      87
      955
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      896
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      841
    8. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      835
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      811
    10. 70
      769
    Aihe