Onko joku tutkinut aurinkolämmitysjärjestelmiä?
SolarMax lämmittää paneeleilla kattilavettä. Rica lämmittää ensin kattilavaraajan ja edelleen kattilaa jos aurinkoenergiaa riittää.
Riittääkö aurinkoenergia kattilaveden lämmitykseen (SolarMax)? (Kattilavesi n. 80 asteista)
Aurinkolämmitys, SolarMax vs. Rica kattilavaraaja
22
17513
Vastaukset 22
- Hanski
Aurinkokeräimien (aurinkopaneelit tuottavat sähköä) teho riippuu keräinpinta-alasta. Keräinpinta-ala lasketaan yleensä lämpimän veden käytön mukaan niin, että kesäkuukausina koko keräimien tuotto riitäisi lämpimän käyttöveden tuottoon, eikä lisäenergiaa (esim. sähkö/öljy) tarvita. Tämän mitoituksen hoitaa myyjä. Keräimet ovat koko systeemin kalleimpia osia, joten siksi mitoitus on yleensä tällainen.
Muina vuodenaikoina keräimet tuottavat vain osan lämpimästä käyttövedestä. Aurinkoenergia siis tukee muuta lämmitystapaa.
Alla oleva linkki sisältää lisää linkkejä & muuta faktaa:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=100&conference=4000000000000009&posting=22000000001758521 - Kepa
Yhden artikkelun mukaan keräimillä lämmittää käyttöveden kesällä aurinkoisena päivänä, mutta muuna aikana lämpöteho on varsin vaatimaton. Hyvällä systeemillä vuosienergian saanto on luokkaa 10% matalaenergiatalon energian tarpeesta.
Jossain olen nähnyt systeemejä, joissa paneleilla tehdään sähköä ja tällä lämmitetään vettä. Se onkin sitten jo täysin hölmöläisten homaa, koska lämmönkeräinten veden lämmityksen hyötysuhde on paljon parempi kuin paneleiden sähkön tuotossa. - Nurkkala
Aurinkolämmitys
Rakensin oman käyttöveden lämmityksen 80-luvun alussa. Omakotitaloni öljynkulutus oli ennen aurinkolämmityksen käyttöönottoa 5000 l/vuosi. Öljyn kulutus putosi 50 %, eli nykyisin menee 2500 l/vuosi. Lisäksi lämmitän uima-altaan joka vuosi n. 25°C:een. Perusasia näissä on se, että järjestelmässä ei saa olla pakkasnesteitä eikä ylimääräisiä lämmönvaihtimia. Minulla on puhdas vesi keräimissä. Veden ominaislämpö on paljon tehokkaampi kuin glygolin. Lämmönvaihdinta ei ole lainkaan, vaan aurinkovesisäiliössä on pallomainen säiliö, johon kylmä vesi tulee. Vesi lämpiää säiliön seinien läpi.
Keräimissä, 40 m², on tuntoelin joka antaa komennon pumpulle (läpivirtausmalli), kun lämpöä on saatavilla (lämpötilaero keräin-säiliö on n. 15 astetta).
Kun lämpöä ei tule, keräimet valuvat tyhjiksi rst-pellistä tehtyyn säiliöön, joka on tynnyrimäinen, tilavuudeltaan 4 m³ ja varustettu ylivuotoputkella.
Käyttövesi alkaa lämpiämään helmikuulla ja loppuu lokakuulla.
Säilion vesi kiertää altaan lämmönvaihtimeen lämmittäen altaan veden. Kesällähän lämpöä riittää.
Tein aurinkopanelit itse. Systeemi maksoi omana työnä 9000 mk.
Olen säästänyt öljyä 25 vuoden aikana 25*2500 l=62500 litraa.
Nykyisin on saatavana tehokkaita, selektiivisiä paneleita metritavarana, josta panelit voi kätevä ihminen koota itse.
Putket pitää olla kuparia ja liitososat rst-säiliöön messinkiä. Ohjainyksiköitä saa monia malleja kaupasta.
Keväällä ja syksyllä, kun lämpöä tulee vähemmän, käyttövesi esiläpiää pallomaisessa säiliössä, josta se johdetaan öljykattilan vaihdinkierukan kautta verkostoon.
Kesällä vettä ei tarvitse kierrättää kattilan kautta, vaan kattilan voi sammuttaa. - ekp
Suunnittelen aurinkolämmön varastoimista kattilaveteen, joka lämpiää öljyllä
- tobi
Yritän tässä keksia systeemia missä on öljykattila, omatekoinen aurinkojärj. kytkettynä vesikiertoiseen patteri ja lattialämmitykseen
- Urpo82
tobi kirjoitti:
Yritän tässä keksia systeemia missä on öljykattila, omatekoinen aurinkojärj. kytkettynä vesikiertoiseen patteri ja lattialämmitykseen
Mulla olisi kaupan tuollaisia aurinkokeräin järjestelmiä. Itselläni on ollut reilun vuoden käytössä ja virallisen tehomittarin mukaan vuosituotto on n. 2500kW/h kun keräin pinta-ala on 9 neliötä. Laittakaa s-postia niin tehdään teitille tarjousta niin pääsette tekin nauttimaan ilmaisesta energiasta. joni.tiittanen(a)ren.to
- käteen jäänyt
Urpo82 kirjoitti:
Mulla olisi kaupan tuollaisia aurinkokeräin järjestelmiä. Itselläni on ollut reilun vuoden käytössä ja virallisen tehomittarin mukaan vuosituotto on n. 2500kW/h kun keräin pinta-ala on 9 neliötä. Laittakaa s-postia niin tehdään teitille tarjousta niin pääsette tekin nauttimaan ilmaisesta energiasta. joni.tiittanen(a)ren.to
Taisi Turun poika iskeä kirveensä kiveen, kun noita Kiinan halpiksia yritti Suomessa kalliilla myydä.
Kiinasta lähettelevät LVI-osaajille melkeinpä viikottain s-postia, kuinka heiltä olisi saatavana juuri ne parhaat keräimet erikoishintaan. Hinta on Kiinasssa kyllä halpa. 50,00 Eurolla saa jo koko järjestelmän. Kestävyys ja tuotto onkin sitten juuri tuon hinnan mukainen. - Urpo82
käteen jäänyt kirjoitti:
Taisi Turun poika iskeä kirveensä kiveen, kun noita Kiinan halpiksia yritti Suomessa kalliilla myydä.
Kiinasta lähettelevät LVI-osaajille melkeinpä viikottain s-postia, kuinka heiltä olisi saatavana juuri ne parhaat keräimet erikoishintaan. Hinta on Kiinasssa kyllä halpa. 50,00 Eurolla saa jo koko järjestelmän. Kestävyys ja tuotto onkin sitten juuri tuon hinnan mukainen.En tiedä kehen tuolla "Turun pojalla" viittaat, mutta olen kanssasi samaa mieltä ettei noihin kiinan halpis kamoihin kannata sekaantua. Lähes jokaisen tyhjiöputkikeräimen lasiputkiosa valmistetaan kiinassa, mutta itse keräin ja kaikki muu oleellinen tekniikka tulisi olla Euroopassa valmistettua. ostaessa kannattaa kyselä EN12975 standardi testien tuloksia keräimistä. On sitten virallista testitulosta mistä voi ostaja vertailla.
- Isä Aurinkoinen
Urpo82 kirjoitti:
En tiedä kehen tuolla "Turun pojalla" viittaat, mutta olen kanssasi samaa mieltä ettei noihin kiinan halpis kamoihin kannata sekaantua. Lähes jokaisen tyhjiöputkikeräimen lasiputkiosa valmistetaan kiinassa, mutta itse keräin ja kaikki muu oleellinen tekniikka tulisi olla Euroopassa valmistettua. ostaessa kannattaa kyselä EN12975 standardi testien tuloksia keräimistä. On sitten virallista testitulosta mistä voi ostaja vertailla.
Miksi europpassa valmistettu keräin on parempi?? Mitä Euroopassa keräimen osalta tehtäisiin paremmin?
- Hymypoika :)
Isä Aurinkoinen kirjoitti:
Miksi europpassa valmistettu keräin on parempi?? Mitä Euroopassa keräimen osalta tehtäisiin paremmin?
Sanoppas sinä,mitä Kiinassa osataan tehdä parempilaatuisesti kuin Euroopassa?
- Urpo82
Hymypoika :) kirjoitti:
Korjaisin hieman tuota edellistä lausuntoani koskien keräimen valmistusta. Eihän sillä keräimen valmistus maalla ole juurikaan merkitystä. Eihän siihen keräimeen tyhjiöputkilon jälkeen jää kuin se collectori ja sen tärkein ominaisuus jossa voi esiintyä eroja on lähinnä eristys. Tärkeintä on vaan tietää mitä on ostamassa kun tyhjiökeräimiäkin on monia erinlaisia, kuten esim. tyhjiössä olevia pinnoitteitakin on olemassa kahta eri mallia ja niiden välillä on huomattava teho ero. Epäilevälle vielä tiedoksi että Kiina on maailman johtava tyhjiöputkikeräin valmistaja ja kiinassa hyödynnetään kaiketi kaikkein eniten aurinkoenergiaa.
- Isä Aurinkoinen
Hymypoika :) kirjoitti:
Satojen keräimien kokemuksella voin sanoa, että Kiinassa valmistettujen keräimien kanssa ei mitään ongelmaa. Ei vuotoja eikä mitään muutakaan. Toimivat kuin junan vessa ennen vanhaan ennen Pendolinoa... ja lämmön tuotto on kunnossa. Varmaankin sieltä löytyy kuitenkin monentasoista toimijaa, kuten muiltakin aloilta, mutta jos valitsee laajasti Euroopan ja muillakin ns. kehittyneillä alueilla myynnissä olevan tuotteen/tuotteet ei tule ongelmaa. Sitäpaitsi vastuullinen maahantuoja varautuu myös reklamaatioihin ja voi toimittaa varaosat viipymättä. Tässäkin on valitettavasti pikavoittojen haalijoita liikkeellä, joilla nämä asiat jäävät hoitamatta ja heiltä ostaneet joutuvat tai saavat hankkia esim. tyhjiöputket rikkoutuneiden tilalle niiltä joilla niitä sattuu olemaan. Hintalappu niillä on tietty eri kuin omilla asiakkailla.
- tilastot kertovat
Isä Aurinkoinen kirjoitti:
Satojen keräimien kokemuksella voin sanoa, että Kiinassa valmistettujen keräimien kanssa ei mitään ongelmaa. Ei vuotoja eikä mitään muutakaan. Toimivat kuin junan vessa ennen vanhaan ennen Pendolinoa... ja lämmön tuotto on kunnossa. Varmaankin sieltä löytyy kuitenkin monentasoista toimijaa, kuten muiltakin aloilta, mutta jos valitsee laajasti Euroopan ja muillakin ns. kehittyneillä alueilla myynnissä olevan tuotteen/tuotteet ei tule ongelmaa. Sitäpaitsi vastuullinen maahantuoja varautuu myös reklamaatioihin ja voi toimittaa varaosat viipymättä. Tässäkin on valitettavasti pikavoittojen haalijoita liikkeellä, joilla nämä asiat jäävät hoitamatta ja heiltä ostaneet joutuvat tai saavat hankkia esim. tyhjiöputket rikkoutuneiden tilalle niiltä joilla niitä sattuu olemaan. Hintalappu niillä on tietty eri kuin omilla asiakkailla.
Jos sinulla on satojen tyhjiöputkien kokemus, niin asut jossain muualla kuin Suomessa. Suomessa asennetut keräimet nimittäin lasketaan vasta kymmenissä. Tasokeräimiähän Kiinasta suomeen ei tuoda.
Kiinasta tulee Eurooppaan toki hyviä, mutta silloin myös kallita keräimiä. Paljon kuitenkin tulee selvää sitä ihteään. Nämä ovat sitten joko kalliita tai halpoja. - Isä Aurinkoinen
tilastot kertovat kirjoitti:
Jos sinulla on satojen tyhjiöputkien kokemus, niin asut jossain muualla kuin Suomessa. Suomessa asennetut keräimet nimittäin lasketaan vasta kymmenissä. Tasokeräimiähän Kiinasta suomeen ei tuoda.
Kiinasta tulee Eurooppaan toki hyviä, mutta silloin myös kallita keräimiä. Paljon kuitenkin tulee selvää sitä ihteään. Nämä ovat sitten joko kalliita tai halpoja.Sinähän hupsu olet kun luet joitain vanhoja tilastoja ja vielä uskot niihin. Joka kuukausihan niitä on kesän -09 aikana mennyt kymmenissä laskettavia määriä. Yhdeltä, jos toiseltakin myyjältä.
- Utelias savolainen
http://nakoislehti.viivamedia.fi/lammolla/2009/2/13
Valokuvan alla ja oikealla puolella.
Eli seurantakohteista 16% keskimäärin kokonaisenergiasta tai 28-55% LKV:stä- vähään tyytyväisiä
Jos lämmön kulutus on 20.000kWh vuodessa ja auringosta saa 16%, niin se tekee 3200kWh vuodessa. Jutun laitteisto maksoi 6900€, joten 10 vuoden jaksolla säästetyn kilowattitunnin hinnaksi tulee 21,6c/kWh. Kyllä on säästäminen kallista.
- nykyaikaa
eikös tällaiset vanhentuneet tiedot voisi poistaa
nykyään auringosta saadaan jo niin paljon enemmän- tulevaisuudessa?
jeps linkkikuvassakin asenneltiin vielä jotain kupariputkikeräimiä.Mutta toisaalta sellaisen voi kuka tahansa itse rakennella ja silloin saa pienillä kustannuksilla hyödyn
- realisti...
Tuskimpa auringon teho ja vuosienergia on kasvanu merkittäväsi... Laitteet vaan on hienompia ja kalliimpia, joten kannattavuus vaan heikkenee heikkenemistään.
- Spektristä spektriin
Pahoittelut tietämättömyydestä, mutta eikö etenkin aurinkoenergiaa käytettäessä olisi hyötysuhteeltaan tornivaraajat (esim. savupiippuvaraajat) tehokkaimmat? Vai kerääntyykö tuossa liikaa lämpöä ja painetta ylös, kattilavaraajaan verrattuna?
- Suomi aina jälkijuna
Savupiipuvaraajissa lämpö karkaa taivaan tuuliin, sillä niissä ei ole eristystä savusolan suuntaan. Pelti tietysti päässä on, mutta ei se paljoa estä.
Mistähän johtuu, että muutama vuosi sitten keskieuroopassa asennettiin paljon tyhjiöputkikeräimiä. Nykyään melkein pelkästään tasokeräimiä.
- r020242
Mulla on SolarMax öljypannu ja siihen integroitu aurinkopaneelit. Siis pannussa on 300l vettä ja siinä aurinkovesikierukka. Tasopaneeleita on 2. Yht. n.4,5m2.. Systeemi on toiminut tähän asti 5 vuotta hyvin. Nytkin kattoanturi näyttää 80 ja käyttövesi 60. Ensimmäinen vika tuli kun keväällä panin käyntiin. Kattoanturi oli vioittunut ja sen kävi asentaja vaihtamassa. Omituinen asia on, että sen paneelin, johon paluuvesi tulee, lasin alainen pinta on puoliksi höyrinen, jopa niin paljon, että rupeaa valumaan alalaitaan. Kiertoveden paine ei ole laskenut eikä ulkoista vuotoa näy. Toinen paneeli on aivan kirkas. Luulin, että eristysvilloihin on voinut päästä vettä lumien sulaessa mutta eipä vain ole kuivunut kuukaudessa. Kun olen pölyä huuhdellut paneelipinnoista sadevesitynnyristä otetulla vedellä , toinenkin puoli tästä paneelista huuruuntuu! Mutta toinen paneeli pysyy kirkkaana! Ei kyllä käy järkeen mistä se voisi johtua. Kuka neuvoo? Joku kertoi putkien kuumuudesta ja miten pitäisi eristää. Mulla asentaja laittoi sellaiset kupariputket jotka oli muovitettu. Nyt tiedän, että se muovi kestää 120 astetta ja lämpö saattaa kohota lähtöpaneelissa jopa lähelle 200. Tosin laitteittoissa on säätö jossa tulolämpöä voi säädellä. Putkien päällä on eristeenä mustaa 170 nimellisesti kestävää solueristettä. En ole kurkannut muten valkoisen putkimuovin on käynyt. Ulommaisena on vielä alumiinipaperi. Olen ollut tyytyväinen. Käydään päivällä saunassa ja suihkuissa ja taas aamulla voi huoletta käydä suihkussa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan bisneksillä ei mene hyvin
https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/c46da6ab-340f-4790-aaa7-0865eed2336 Yrityksen konkurssihakemus on tullut kärä3271628Tiesitkö? Martina Aitolehden isäpuoli on tämä suosittu laulaja
Martina Aitolehti on seurattu julkisuuden henkilö. Lähipiiriin mahtuu muitakin tunnettuja henkilöitä. Tiesitkö, että Ma341340Jos SDP ei voita reilusti, persut kumoavat demokratian Suomesta
Näin tekisi ainakin Rydman seuratessaan idolinsa Trumpin mallia https://www.is.fi/politiikka/art-2000012187244.html5441329- 651051
- 741000
- 53776
Kiteen Pallon superpesisjoukkue pelaa huumeiden vaikutuksen alaisena
Huumerikos. Yleisesti uskotaan, että se seikka, että eräs KiPan pelaaja kärähtää huumeista, on vain jäävuoren huippu. M112765Mies, olenko ymmärtänyt oikein?
Ystävyys/salainen suhde/molemmat ovat täysin poissuljettuja asioita? Nainen75749Anteeksi arkuuteni
Olen säälittävä, mitä tulee sinun kohtaamiseen. Tunnen vaan itseni todella epävarmaksi sun kanssa. Jos minun olisi pitän42703Perussuomalaisten kannatus nousi rytinällä Ylen tänään julkaisemassa tuoreimmassa gallup-kyselyssä.
https://yle.fi/a/74-20239449 Perussuomalaisilla hurja- ja ylivoimaisesti suurin nousu tässä uudessa Ylen gallupissa. Kyl468667