PHP server

Ei osaa niin ei osaa

Olen tässä yrittänyt saada PHP 5.x serveriä asentumaan windows 2000 serveriin.

Olen mm. noilta sivuilta koittanut hakea apua vaan tuloksetta.

http://hallstrom.fi/php_opas/php_1.html#otsikko1_3_2
http://www.2kmediat.com/php/asennus_w2k.asp

Nyt rupeepi loppumaan eväät kesken eli mun pitää joko unohtaa koko PHP ja yrittää opiskella jotain muuta tai ehkä sitten testalilla jollain ulkoisella palvelimella.

Ajattelin tässä kuitenkin kysäistä, että missä voisi vika olla.

.php päätteistä tiedosta ei FF eikä IE tunnista ja jos upotan sen .html:ään niin sekään ei kyllä toimi eli PHP ei ole asentunut, poluissa vikaa, tai jotain muuta (no polut olen kyllä käynyt läpi ja path muuttujan ja vähän kaiken laista muutakin.

IIS:ää olen säätänyt edellä olevien sivujen ja muutamien muidenkin sivujen ohjeiden mukaisesti vaan ei tulkkaa ei.

Joskus olen saanut kyllä toimimaankin mutta sen jälkeen nyt on tullut asennettua windows uudestaan.

Nyt oon tosin vähän aikaa poissa mutta koska selitykseni oli puuttellinen eikä siitä varmaan muutenkaan saa mitään tolkkua niin ei tarvitse turvautua kristallipalloon vaan voi kysyä litätietoja niin annan niitä kyllä auliisti kykyjeni mukaan.

6

399

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "Nyt rupeepi loppumaan eväät kesken eli mun pitää joko unohtaa koko PHP ja yrittää opiskella jotain muuta tai ehkä sitten testalilla jollain ulkoisella palvelimella."

      Mitä jos koitat parempaa käyttöjärjestelmää? PHP kun tulee mukana melkein jokaisessa serverikäyttiksessä ja työasemakäyttiksessäkin niin ei tarvitse nysvätä. Raksi vaan ruutuun ja toimii. Jos sinulla on palvelinkone opiskelua varten niin varmaan ilmaiskäyttis olisi hyvä ratkaisu. Hyviä serverikäyttöjärjestelmiä tuohon tarkoitukseen olisi esimerkiksi Debian 5, Ubuntu 8.04 LTS Server Edition tai CentOS 5.3.

      Debianin ja Ubuntun vahvuus olisi laajat pakettivalikoimat, joista Debian erottuu edukseen sillä, että myös ihan kaikkia paketteja tuetaan tietoturvapäivityksin. Debianissa olisi valmiina esimerkiksi foorumisoftaa yms. näppärää jotka on tietoturvapäivitysten piirissä. Debian 5:n heikkoutena sitten tuki sitten kestänee enää vain 2-2.5v ja Debinissa Apachen konffaus on vähän poikkeavaa. Ubuntussa ei tätä kummallisuutta ole Apachen konffauksessa, ja tätä tuetaan tietoturva päivityksin huhtikuuhun 2013 saakka. Ubuntussa kaikkia paketteja ei tueta tietoturvapäivityksin samalla takuulla ja esimerkiksi se phpbb on valmistajan tietoturvapäivitysten ulkopuolella.

      CentOS 5.3:ssa on heikoiten valmiina PHP:n lisäpalikoita (Pear toki löytyy), mutta tätä sitten tuetaan tietoturvapäivityksin maaliskuuhun 2014 asti.

      Ja sitten tiedoksi vaan, Windows Server 2000:n tietoturvapäivitykset lakkaavat vuoden päästä, että en tämän säätämiseen käyttäisi aikaa jos se pönttö näkyy julkiseen verkkoon. Enkä käyttäisi muutenkaan.

      ---

      Mutta nämä siis jos sinulla on kotipalvelin kehitystä varten. PHP toki löytyy työasemakäyttöjärjestelmistäkin ja edellämainituista Debian ja CentOS sopivat myös työpöydälle, joskin Debian 4 oli heikosti suomennettu (tuosta nykyisest viitosversiosta en tiedä) ja CentOS on aika kömpelö. Työasemaan PHP:n asentamiseen kannattaa sitten miettiä jotain sopivamman käyttöjärjestelmän hankkimista kuin näitä kun koneella ehkä tehdään muutakin kuin webbisoftaa..?

      Mutta palataan asiaan sitten kun selvität tarkemmin, että onko sinulla ihan kotipalvelin vai haluatko PHP:n työasemalle ja hoidetaan tuo käyttöjärjestelmäasia kuntoon niin pääsee keskittymään siihen käyttämiseen eikä säätämiseen.

      • Kun ei osaa niin ei osaa

        Juu mulla on tarkoitus pyörittää serveriä ja clienttia samamassa koneessa eli kotipalvelin mutta ei kahta erillistä konetta vaan ihan localhost tyyliin.

        Toki tähän pääsee muualtakin kiinni, jos satun NAT:ista IP uudelleen ohajuksen tekemään mutta se ei ole tarkoitus. Tarkoitus olisi vaan testailla PHP koodia, joka nyt ei oikein onnistu, jollen sitten sijoita sitä jollekkin ulkopuoliselle serverille kuten ISP:n palvelimelle mutta ajattelin testailun kautta opettelimisen olevan tehokkaampaa ihan tämän yhden koneen varassa.

        Tähän koneeseen en voi, paitsi dualbootilla, mitään muuta kuin windowsia laittaa kun ei Delphi sitten enää toimi ja sen käytöstä mä taas saan elantoni. Voisin toki kasata tuolta toisen koneen ihan linuxia varten se olisi ehkä hyväkin vaihytoehto kun tätä ei viitsisi jatkuvasti boottailla kahteen eri järjestelmään.

        Tosin noi osat toisen koneen kasaamiseen on enemmän tai vähemmän vanhentuneita, että eipä niistä mitään tehomyllyä saa aikaiseksi.


      • Kun ei osaa niin ei osaa kirjoitti:

        Juu mulla on tarkoitus pyörittää serveriä ja clienttia samamassa koneessa eli kotipalvelin mutta ei kahta erillistä konetta vaan ihan localhost tyyliin.

        Toki tähän pääsee muualtakin kiinni, jos satun NAT:ista IP uudelleen ohajuksen tekemään mutta se ei ole tarkoitus. Tarkoitus olisi vaan testailla PHP koodia, joka nyt ei oikein onnistu, jollen sitten sijoita sitä jollekkin ulkopuoliselle serverille kuten ISP:n palvelimelle mutta ajattelin testailun kautta opettelimisen olevan tehokkaampaa ihan tämän yhden koneen varassa.

        Tähän koneeseen en voi, paitsi dualbootilla, mitään muuta kuin windowsia laittaa kun ei Delphi sitten enää toimi ja sen käytöstä mä taas saan elantoni. Voisin toki kasata tuolta toisen koneen ihan linuxia varten se olisi ehkä hyväkin vaihytoehto kun tätä ei viitsisi jatkuvasti boottailla kahteen eri järjestelmään.

        Tosin noi osat toisen koneen kasaamiseen on enemmän tai vähemmän vanhentuneita, että eipä niistä mitään tehomyllyä saa aikaiseksi.

        Jos tarvitsee toosaa työkoneessa niin kotipalvelimen pystytys jostain osista olisi kyllä paras idea. WWW-palvelin nyt ei mitään tehoa tarvitse.

        Jos tämä ei onnistu niin seuraava ratkaisu voisi olla hieman yllättävä, ja ehkä jopa varsin järkevä ratkaisu jos enemmänkin ohjelmoi. Nimittäin asentaa työkoneeseen uuden käyttöjärjestelmän mikä sopii hyvin softakehitykseen ja mikä sopii muuhun käyttöön mitä koneellasi teet, mutta asentaa tähän Virtualboxiin Windows Delphin pyörittämistä varten. Virtualbox pyörittää todella saumattomasti Windowsia, että ei juuri huomaa eroa onko kyseessä natiiviohjelma vaiko virtualisoitu kun ikkunan kokoa voi venyttää ja vanuttaa ja osaa kaapata myös hiiren. Lähinnä siinä ohjelmassa vaan näkyy sitten näkyy toosan työpöytä mutta siihen voi laittaa Delphin fullscreenille ja käyttää sitä kuin melkein mitä tahansa softaa. Isäntäkoneeseen saa yhteyden niin, että jakaa jonkun kansion niin että se näkyy Windowsin verkkoyhteyksissä jaettuna.

        Tässä ratkaisussa etuna olisi se, että saisi kunnon työkalut koneelle yhdessä paketissa kun Windowsin käyttö ohjelmoinnissa on aika syvältä. Paremmissa käyttiksissä kun tekstieditorikin tajuaa merkistöt, syntaksikorostukset yms. ja mukana tulee kaikki tarpeellinen kun Windowsissa joutuu aina säätämään sen työympäristön eteen. Tämä voi myös olla järkevää jos vanhat osat on jotain metelöiviä ettei korvat kestä..

        Mikä sitten olisi hyvä käyttis tarpeisiisi työasemaan niin en osaa sanoa kun en tarpeitasi tiedä. Itselläni on kuitenkin WWW-palvelin työasemassa eikä erillisessä koneessa kun olen vasta ostamassa kotipalvelimeksi toista myllyä. Odottelen nyt vaan että tulee ne 3 teraiset levyt myyntiin niin pääsen siirtämään sitten kaiken roinan sinne..


    • wamp...
      • Jokohan nyt osais

        Latasin tuon WAMPin ja nyt alkais toimimaan. Oli tosiaan helppo tapa.

        Kiitos.


      • Koodi_amatööri
        Jokohan nyt osais kirjoitti:

        Latasin tuon WAMPin ja nyt alkais toimimaan. Oli tosiaan helppo tapa.

        Kiitos.

        Aloittelin tässä PHP:n opiskelua ja asensin WinXP ympäristöön WAMPin. Jostain syystä .php tiedostot näkyvät tyhjinä selaimen ikkunassa. WAMP palvelut ovat käynnissä. Mikähän mahtaa olla vikana?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      274
      2780
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      211
      1789
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1492
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      1
      1241
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      79
      1176
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      237
      1086
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      80
      1022
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      963
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      77
      865
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      750
    Aihe