Kuka korvaa vahingot?

ösöP

Eilen 9.7. n. klo 16.40 tapahtui seuraavaa:

Ajelin Hämeenlinnan moottoritietä Klaukkalan ja Nurmijärven välillä. Väylällä on asfalttityöt menossa. Oikenpuoleinen kaista oli jyrsitty vanhasta asfaltista ja ohituskaistalla oli jo uusi sellainen. Kuljin jonossa oikeanpuoleisella kaistalla (nopeus n. 75 km/h, rajoitus 80km/h) ja pidin edellä ajavaan reilua turvaväliä. Vasemman puoleiselta kaistalta tuli iso bemari käymämään edessäni noin 10 sekunniksi, päästäen nopeamman auton ohitseen, ja palasi pikaisesti takaisin vasemmalle kaistalle.
Samalla, kun bemari siirtyi eteen, lensi ilmeisesti uuden asfaltin reunasta kivi/asvalttisade autoni päälle ja konepeltiin tuli ainakin 20 kiven/asvaltin iskemää (maali lähtenyt pisaroittain).
Peläistyin tuota "sadekuuroa" ja tein jarrutuksen, jonka seurauksena en nähnyt tuon BMW:n rek. tunnusta, (tällä ei liene suurta vaikutusta asiaan).
Kysynkin teiltä arvon asiantuntijat: Kuka on vastuussa autoni vaurioitumisesta/konepellin maalaamisesta!!??

7

1472

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dfghfhgfh

      Kyllä se Suomessa on niin että artisti maksaa.

    • se menee´´

      kuten ylläkin sanottiin. Pykälät puhuvat ´kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa´´. Eiköhän tietyömaa-alue kuulu edellämainittuun. Siihen en ota kantaa kuinka harkittua ja muita huomioon ottavaa oli sitten tuon Bemarin käytös.
      Omaan piikkiin menee, vaikka olisi kuinka hieno ja iso auto alla ja velattomana ostettu.

    • hankalaa...

      Tienpitäjällä on ns: ankara vastuu. Käytännössä tarkoittaa sitä, että tahallisuutta tai tuottamuksellisuutta ei tarvitse todistaa vahingonkorvaus vastuun syntymiseen.
      Sinun tapauksessa menee niin, että jos pystyt todistamaan ajaneesi rajoitusten mukaan ja noudattaneesi tarpeellista huolellisuutta, niin vastuu vahingosta siirtyy tienpitäjälle. Voit ottaa paikasta kuvia ja lähettää vahingonkorvaus vaatimuksen tienpitäjälle ja vedota siihen, ettei tienpitäjä ole noudattanut tarpeellista huolellisuutta estääkseen vahingot korjaus töiden aikana. Mikäli saat kielteisen vastauksen, niin tuskin kannattaa oikeuteen mennä, sillä ongelmana on olosuhteiden toteen näyttäminen, kun sen bemarin rekkariakaan et saanut ylös. Jos olisit saanut ja kuski olisi todistanut oikeudessa, että hänen autosta ne kivet lensi, niin vakuutusyhtiön sijaan korvaaja olis tien pitäjä.

      • usko...

        Ensinnäkin: Olit työmaa-alueella. Tietyömerkit ovat kovin laajasti kuljettajaa velvoittavia. Niiden vaikutusalueella pitää olla aina varautunut kaikkeen, mukaan lukien kuorma-autoa pienemmät kuopat. Ja väistää nekin itse.

        Toiseksi: Selostamasi tapaisella kohdalla ei ole tuon kokoisella tiellä *ikinä* kahdesankympin rajoitus. Se on ihan varmasti ollut 60 tai 50 ja paikalla on ollut lisäksi irtokivimerkit vielä erikseen, vaikka niitä ei tietyömerkkien vaikutusalueella tarvitsisi pystytellä. Nämä kaikki siirtävät vastuuta itsellesi.

        Kolmanneksi: Vastaan tuleva auto ei heitä kiviä sinun päällesi. Se vain nostaa ne ilmaan. Oman autosi kärsimät vauriot ovat suoraan riippuvaiset siitä, kuinka lujaa ajat pahki ilmassa oleviin kiviin. Se vaan nyt on niin, että auton rengas ei heitä kiviä eteenpäin, ainoastaan taakse ja ylös. Helppo tapa vähentää auton vaurioita tuollaisessa tilanteessa on hiljentää omaa nopeutta.

        Ja lopuksi: Tienpitäjä vastaa siitä, että tie on normaalioloissa liikennöitävässä kunnossa. Tietyön ajaksi vastuu siirtyy työn suorittajalle. Eli jos todella haluat tuottaa hyvät naurut jollekulle, mene urakoitsijan luokse kertomaan tuo sama tarina. Nauravat vaatimuksillesi vielä ensi viikollakin.


      • Vielä on lomaa jäljellä
        usko... kirjoitti:

        Ensinnäkin: Olit työmaa-alueella. Tietyömerkit ovat kovin laajasti kuljettajaa velvoittavia. Niiden vaikutusalueella pitää olla aina varautunut kaikkeen, mukaan lukien kuorma-autoa pienemmät kuopat. Ja väistää nekin itse.

        Toiseksi: Selostamasi tapaisella kohdalla ei ole tuon kokoisella tiellä *ikinä* kahdesankympin rajoitus. Se on ihan varmasti ollut 60 tai 50 ja paikalla on ollut lisäksi irtokivimerkit vielä erikseen, vaikka niitä ei tietyömerkkien vaikutusalueella tarvitsisi pystytellä. Nämä kaikki siirtävät vastuuta itsellesi.

        Kolmanneksi: Vastaan tuleva auto ei heitä kiviä sinun päällesi. Se vain nostaa ne ilmaan. Oman autosi kärsimät vauriot ovat suoraan riippuvaiset siitä, kuinka lujaa ajat pahki ilmassa oleviin kiviin. Se vaan nyt on niin, että auton rengas ei heitä kiviä eteenpäin, ainoastaan taakse ja ylös. Helppo tapa vähentää auton vaurioita tuollaisessa tilanteessa on hiljentää omaa nopeutta.

        Ja lopuksi: Tienpitäjä vastaa siitä, että tie on normaalioloissa liikennöitävässä kunnossa. Tietyön ajaksi vastuu siirtyy työn suorittajalle. Eli jos todella haluat tuottaa hyvät naurut jollekulle, mene urakoitsijan luokse kertomaan tuo sama tarina. Nauravat vaatimuksillesi vielä ensi viikollakin.

        Usko nyt ei taida itsekään uskoa tuota kirjoittamaasi höpinää; Et tainnut lukea ihan ajatuksella tuota juttua!? Miksi tuo syyttävä sävy viestissäsi?

        Yritä itse ajaa ns. neljän ruuhkassa moottoritietä 80 rajoituksella 5 kymppiä. Ehkä Kitee-Rääkkylä välillä tuo on mahdollista, mutta näillä liikennevirroilla, kesäajasta huolimatta, ei E-Suomessa! Siksi nuo työt tehdäänkin yöaikaan.

        Kaverihan kertoo ajaneensa fiksusti jonossa ja pitäneensä reilua väliä edellä menevään. Eikä kukaan saa mielestäni haukkuja tuossa viestissä?

        Ajelen itse päivittäin Helsinki-Riihimäki väliä ja tiedän, että tuo 80 pitää paikkansa.
        Työ saatettiin loppuun viikonlopun aikana.


    • tuolaista

      Jos pystyt todistamaan että autosi vauriot ovat tulleet keskellä tietä olleen asvaltin reunasta irroneita kivistä, eikä paikalla ollu kielletty kaistanvaihtoa, niin periaatteessa urakoitsijalla voisi olla korvausvelvollisuus.

      Mutta taittaa olla mahdoton todistaa että kivet irtosi asvaltista bemarin vaihtaessa kaistaa?

      Ehkä ne kivet olikin jossain bemarin rakenteissa ja varisi sieltä kun ajoi kynnyksen yli? Silloin korvausvelvollinen olisikin se bmw kuljettaja.

      Mitenkäs auton oma vakuutus... pitäisi vain miettiä tapahtunut vahinko sellaiseksi että se varmasti korvataan vakuutuksesta....

    • ajaakontissa

      Suositeltava vähimmäisetäisyys edellä menevään ajoneuvoon on taajaman ulkopuolella vähintään 3 sekuntia, joka 80 km/h nopeudella tarkoittaa noin 70 metrin matkaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia

      Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell
      Maailman menoa
      315
      6817
    2. Kysymys muille miehille

      Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss
      Ikävä
      69
      3906
    3. Sinä eräs, pyydän......

      AUTA mua ole kiltti. Ei mun takia vaan.... Miten saan sut kiinni?
      Ikävä
      207
      3106
    4. Kohta katson sun kuvaasi

      ja päästän ajatukseni liitämään. Jo kuvasi näkeminen rauhoittaa, ja pistää hyrräämään vähän muutakin. Ihanan kaunista sa
      Ikävä
      24
      2807
    5. Nimikirjaimet

      Kuka kaipaa ketä 🥰
      Ikävä
      74
      1932
    6. Ahneus iski Fazeriin, suklaalevy kutistuu 180 grammaan

      Kun mikään ei riitä. Shrinkflaatio. Mitä isot (Marabou) edellä, sitä pienet (Fazer) perässä. Pienikin voi siis olla a
      Maailman menoa
      210
      1682
    7. VOI TÄTÄ ILON

      JA ONNEN PÄIVÄÄ 😂
      Tuusniemi
      146
      1682
    8. Minkä asian haluaisit muuttaa kaivatussasi?

      Mikä kaivattusi luonteessa tai ulkonäössä ärsyttää sua?
      Ikävä
      120
      1528
    9. Jos kaivattusi on perääntynyt lähestyessäsi

      jossain tilanteessa, ymmärrätkö miksi hän saattoi tehdä sen?
      Ikävä
      163
      1521
    10. Mies, ajattelemmekohan toisiamme juuri nyt?

      Olet mielessäni, vanhempi mies
      Ikävä
      89
      1408
    Aihe