Kuka korvaa vahingot?

ösöP

Eilen 9.7. n. klo 16.40 tapahtui seuraavaa:

Ajelin Hämeenlinnan moottoritietä Klaukkalan ja Nurmijärven välillä. Väylällä on asfalttityöt menossa. Oikenpuoleinen kaista oli jyrsitty vanhasta asfaltista ja ohituskaistalla oli jo uusi sellainen. Kuljin jonossa oikeanpuoleisella kaistalla (nopeus n. 75 km/h, rajoitus 80km/h) ja pidin edellä ajavaan reilua turvaväliä. Vasemman puoleiselta kaistalta tuli iso bemari käymämään edessäni noin 10 sekunniksi, päästäen nopeamman auton ohitseen, ja palasi pikaisesti takaisin vasemmalle kaistalle.
Samalla, kun bemari siirtyi eteen, lensi ilmeisesti uuden asfaltin reunasta kivi/asvalttisade autoni päälle ja konepeltiin tuli ainakin 20 kiven/asvaltin iskemää (maali lähtenyt pisaroittain).
Peläistyin tuota "sadekuuroa" ja tein jarrutuksen, jonka seurauksena en nähnyt tuon BMW:n rek. tunnusta, (tällä ei liene suurta vaikutusta asiaan).
Kysynkin teiltä arvon asiantuntijat: Kuka on vastuussa autoni vaurioitumisesta/konepellin maalaamisesta!!??

7

1248

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dfghfhgfh

      Kyllä se Suomessa on niin että artisti maksaa.

    • se menee´´

      kuten ylläkin sanottiin. Pykälät puhuvat ´kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa´´. Eiköhän tietyömaa-alue kuulu edellämainittuun. Siihen en ota kantaa kuinka harkittua ja muita huomioon ottavaa oli sitten tuon Bemarin käytös.
      Omaan piikkiin menee, vaikka olisi kuinka hieno ja iso auto alla ja velattomana ostettu.

    • hankalaa...

      Tienpitäjällä on ns: ankara vastuu. Käytännössä tarkoittaa sitä, että tahallisuutta tai tuottamuksellisuutta ei tarvitse todistaa vahingonkorvaus vastuun syntymiseen.
      Sinun tapauksessa menee niin, että jos pystyt todistamaan ajaneesi rajoitusten mukaan ja noudattaneesi tarpeellista huolellisuutta, niin vastuu vahingosta siirtyy tienpitäjälle. Voit ottaa paikasta kuvia ja lähettää vahingonkorvaus vaatimuksen tienpitäjälle ja vedota siihen, ettei tienpitäjä ole noudattanut tarpeellista huolellisuutta estääkseen vahingot korjaus töiden aikana. Mikäli saat kielteisen vastauksen, niin tuskin kannattaa oikeuteen mennä, sillä ongelmana on olosuhteiden toteen näyttäminen, kun sen bemarin rekkariakaan et saanut ylös. Jos olisit saanut ja kuski olisi todistanut oikeudessa, että hänen autosta ne kivet lensi, niin vakuutusyhtiön sijaan korvaaja olis tien pitäjä.

      • usko...

        Ensinnäkin: Olit työmaa-alueella. Tietyömerkit ovat kovin laajasti kuljettajaa velvoittavia. Niiden vaikutusalueella pitää olla aina varautunut kaikkeen, mukaan lukien kuorma-autoa pienemmät kuopat. Ja väistää nekin itse.

        Toiseksi: Selostamasi tapaisella kohdalla ei ole tuon kokoisella tiellä *ikinä* kahdesankympin rajoitus. Se on ihan varmasti ollut 60 tai 50 ja paikalla on ollut lisäksi irtokivimerkit vielä erikseen, vaikka niitä ei tietyömerkkien vaikutusalueella tarvitsisi pystytellä. Nämä kaikki siirtävät vastuuta itsellesi.

        Kolmanneksi: Vastaan tuleva auto ei heitä kiviä sinun päällesi. Se vain nostaa ne ilmaan. Oman autosi kärsimät vauriot ovat suoraan riippuvaiset siitä, kuinka lujaa ajat pahki ilmassa oleviin kiviin. Se vaan nyt on niin, että auton rengas ei heitä kiviä eteenpäin, ainoastaan taakse ja ylös. Helppo tapa vähentää auton vaurioita tuollaisessa tilanteessa on hiljentää omaa nopeutta.

        Ja lopuksi: Tienpitäjä vastaa siitä, että tie on normaalioloissa liikennöitävässä kunnossa. Tietyön ajaksi vastuu siirtyy työn suorittajalle. Eli jos todella haluat tuottaa hyvät naurut jollekulle, mene urakoitsijan luokse kertomaan tuo sama tarina. Nauravat vaatimuksillesi vielä ensi viikollakin.


      • Vielä on lomaa jäljellä
        usko... kirjoitti:

        Ensinnäkin: Olit työmaa-alueella. Tietyömerkit ovat kovin laajasti kuljettajaa velvoittavia. Niiden vaikutusalueella pitää olla aina varautunut kaikkeen, mukaan lukien kuorma-autoa pienemmät kuopat. Ja väistää nekin itse.

        Toiseksi: Selostamasi tapaisella kohdalla ei ole tuon kokoisella tiellä *ikinä* kahdesankympin rajoitus. Se on ihan varmasti ollut 60 tai 50 ja paikalla on ollut lisäksi irtokivimerkit vielä erikseen, vaikka niitä ei tietyömerkkien vaikutusalueella tarvitsisi pystytellä. Nämä kaikki siirtävät vastuuta itsellesi.

        Kolmanneksi: Vastaan tuleva auto ei heitä kiviä sinun päällesi. Se vain nostaa ne ilmaan. Oman autosi kärsimät vauriot ovat suoraan riippuvaiset siitä, kuinka lujaa ajat pahki ilmassa oleviin kiviin. Se vaan nyt on niin, että auton rengas ei heitä kiviä eteenpäin, ainoastaan taakse ja ylös. Helppo tapa vähentää auton vaurioita tuollaisessa tilanteessa on hiljentää omaa nopeutta.

        Ja lopuksi: Tienpitäjä vastaa siitä, että tie on normaalioloissa liikennöitävässä kunnossa. Tietyön ajaksi vastuu siirtyy työn suorittajalle. Eli jos todella haluat tuottaa hyvät naurut jollekulle, mene urakoitsijan luokse kertomaan tuo sama tarina. Nauravat vaatimuksillesi vielä ensi viikollakin.

        Usko nyt ei taida itsekään uskoa tuota kirjoittamaasi höpinää; Et tainnut lukea ihan ajatuksella tuota juttua!? Miksi tuo syyttävä sävy viestissäsi?

        Yritä itse ajaa ns. neljän ruuhkassa moottoritietä 80 rajoituksella 5 kymppiä. Ehkä Kitee-Rääkkylä välillä tuo on mahdollista, mutta näillä liikennevirroilla, kesäajasta huolimatta, ei E-Suomessa! Siksi nuo työt tehdäänkin yöaikaan.

        Kaverihan kertoo ajaneensa fiksusti jonossa ja pitäneensä reilua väliä edellä menevään. Eikä kukaan saa mielestäni haukkuja tuossa viestissä?

        Ajelen itse päivittäin Helsinki-Riihimäki väliä ja tiedän, että tuo 80 pitää paikkansa.
        Työ saatettiin loppuun viikonlopun aikana.


    • tuolaista

      Jos pystyt todistamaan että autosi vauriot ovat tulleet keskellä tietä olleen asvaltin reunasta irroneita kivistä, eikä paikalla ollu kielletty kaistanvaihtoa, niin periaatteessa urakoitsijalla voisi olla korvausvelvollisuus.

      Mutta taittaa olla mahdoton todistaa että kivet irtosi asvaltista bemarin vaihtaessa kaistaa?

      Ehkä ne kivet olikin jossain bemarin rakenteissa ja varisi sieltä kun ajoi kynnyksen yli? Silloin korvausvelvollinen olisikin se bmw kuljettaja.

      Mitenkäs auton oma vakuutus... pitäisi vain miettiä tapahtunut vahinko sellaiseksi että se varmasti korvataan vakuutuksesta....

    • ajaakontissa

      Suositeltava vähimmäisetäisyys edellä menevään ajoneuvoon on taajaman ulkopuolella vähintään 3 sekuntia, joka 80 km/h nopeudella tarkoittaa noin 70 metrin matkaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2620
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      89
      1966
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      39
      1501
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1038
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      67
      923
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      881
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      860
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      854
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      765
    Aihe