turust:lle

absurd

alla oleva kommenttisi huvitti.
Systeemi ei antanut periksi tunnustaa sitä siellä, niin oli pakko avata uusi viestiketju.
En olisi ikinä kuvitellut, että turkulainen absurdismi saattaisi aiheuttaa minulle tahattomia poskilihaskouristuksia.
Luulen että olen tulossa vanhaksi,
terv. Markus 16 vuotta

eräiden kirkkojen kirkhakkiskannat on aikanaan tuhottu. Ev.lut. kirkon nykyiset isät ovat tästä kovasti pahoillaan. Parhaillaan on pyrkimyksenä palauttaa nuo kirkolliset siivekkäät. Ongelmaksi jää, että useissa eri kirkoissa tiedetään olevan aivan oma kirkhakkis populaationsa. Näistä joku saattaa olla lopulisesti tuhottu.

Muistelisin ainakin Mynämäen kirkon nettisivuilla puhuttavan jotakin tästä asiasta. Google löytää kirkhakkisista lukuisia sivuja.

Minä annan sinulle anteeksi ymmärtämättömyydestäsi antamastasi lausuman. :pp. on vakavahenkisempi uskovainen joten hänestä en voi mennä takuuseen. Olen valmis tarvittaessa tukemaan sinun noyrästi esittämääsi tietämättömyyttäsi. :-)

14

427

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Turust

tämä usko on lopultakin iloinen asia. Totuus on muuten usein taruakin ihmeellisempi. Kirkhakkinen on Mynämäen kunnan nimikkolintu. Tässä suoraa lainausta Mynämäen kunnan sivuilta.

"Naakka eli kirkhakkinen on kunnan nimikkolintu. Naakan löytää mitä varmimmin Mynämäen kirkosta. Mitä olisi Mynämäen keskusta kesäisinä iltoina ilman naakkojen tuttua jutustelua kirkon harjalla tai lähistön hopeapajussa. Naakan pesintämahdollisuuksien turvaaminen kirkon.
      vintillä on mynämäkeläisten kunnia-asia"

Kirkoilla on tosiaankin tarkoituksena palauttaa tuo lintu niihin kirkkoihin josta se on hävitetty.

Minä olen runsaasti 6 kymppinen, eli olemme lähes samanikäisiä. Miksi ei huumorintajumme voisi kohdata?

Kirjoitusten ihanne olisi tietysti, että niistä saisi iloa itselleen ja muutkin lukisivat niitä mielellään. Mikäli on pakko nimittää toista esim. hulluksi olisi hyvä miettiä vähän tarkemmin sanallista ilmaisua. Ei tuollainen solvaus tai nimittely muutoin kenellekkään iloa tuota.

PS. On minulla ihan oikeasti nuoria hyviä ystäviä jotka poikkeavat minua varsin usein katsomassa.

Kiitos sinulle huomiostasi ja kaikkea hyvää elämällesi.

• :pp.

muistaaksen "Muhoksen Mimmikin" omi sen kuntansa nimikkolinnuksi?
        Tässä nyt sitten väännetään kättä, Naantalilaisten ja Turkulaisten kanssa, onko Turun populaattio peräisin Naantalin luostarista, vai toiko Henkka sen Kölnin tuomiokirkosta?
        Minä vain tässä olen ihan puolueton "tutkija".

• kaikentietävä(?)
        :pp. kirjoitti:

muistaaksen "Muhoksen Mimmikin" omi sen kuntansa nimikkolinnuksi?
        Tässä nyt sitten väännetään kättä, Naantalilaisten ja Turkulaisten kanssa, onko Turun populaattio peräisin Naantalin luostarista, vai toiko Henkka sen Kölnin tuomiokirkosta?
        Minä vain tässä olen ihan puolueton "tutkija".

pikkukunta kuin Sauvo Turun lähellä pitää naakkaa ihan vaakunassaankin ja olen kuullut että näitä lintuja myös pörrää siellä melko runsaastikin kirkon nurkissa. Mistäköhän ne linnut sitten ovat tulleet?

kaikentietävä(?) kirjoitti:

pikkukunta kuin Sauvo Turun lähellä pitää naakkaa ihan vaakunassaankin ja olen kuullut että näitä lintuja myös pörrää siellä melko runsaastikin kirkon nurkissa. Mistäköhän ne linnut sitten ovat tulleet?

Täytyisi tietää, onko näillä Sauvon Kirkkhakkisilla pientä valkoista täplää kaulassaan, vai onko ne kokonaan mustia, jolloin ne voisivat tietysti myös olla peräisin Naantalin populaattiosta, Birgitta luostarin hävittämisen jälkeen sinne pesiityneet läntistä alkuperää?

• epäilijä
        :pp. kirjoitti:

Täytyisi tietää, onko näillä Sauvon Kirkkhakkisilla pientä valkoista täplää kaulassaan, vai onko ne kokonaan mustia, jolloin ne voisivat tietysti myös olla peräisin Naantalin populaattiosta, Birgitta luostarin hävittämisen jälkeen sinne pesiityneet läntistä alkuperää?

kirkhakkiset ovat mustia. Mun viimeinen näköhavinto on kyllä muutaman vuoden takaa mutta kokomustia olivat.

• .pp.
        epäilijä kirjoitti:

kirkhakkiset ovat mustia. Mun viimeinen näköhavinto on kyllä muutaman vuoden takaa mutta kokomustia olivat.

lännestä tulleisiin, siis Ruottalaisia "kokomuslaisia", eli "Birgitan Kirkkhakkisia" selvästi?
        Tosin Affenanmaan saaristossa oli yksi luostari aikoinaan?
        Muistaakos kukaan?

• kaikentietävä(?)
        .pp. kirjoitti:

lännestä tulleisiin, siis Ruottalaisia "kokomuslaisia", eli "Birgitan Kirkkhakkisia" selvästi?
        Muistaakos kukaan?

tarkoitat? Siellä oli fransiskaaniluostari keskiajalla. Suomessa ei noita luostareita montaa ollut, Turussa dominikaanit, Naantalissa birgittalaiset ja fransiskaanit Raumalla, Viipurissa ja Kökarissa. Ahvenanmaalla ei muistaakseni luostaria ollut, voin tosin olla myös väärässä.

• Turust
        .pp. kirjoitti:

Muistaakos kukaan?

ja kristinopinkin historiassa meikäläisen hyväkin muisti on kuitenkin varsin lyhyt. Tuskin kuuttakymmentä vuotta.

Kökarissakin olen muutaman kerran käynyt, minulla ei vaan ole pienintäkään muistikuvaa kyrkhak'eista ei liioin nunnista tai luostarista.

Kumma kun näinkin tärkeä asia on ikävästi unohtunut. Kirkon kyllä juuri ja juuri muistan.

• Turust

tarkoitat? Siellä oli fransiskaaniluostari keskiajalla. Suomessa ei noita luostareita montaa ollut, Turussa dominikaanit, Naantalissa birgittalaiset ja fransiskaanit Raumalla, Viipurissa ja Kökarissa. Ahvenanmaalla ei muistaakseni luostaria ollut, voin tosin olla myös väärässä.

koskien sinuakin tuonne toden avaukseen. Ota nyt lopultakin sinäkin opiksesi. :-)

• epäilijä

kökär ole osa ahvenanmaata? Voipi tietysti olla
        että sillon kun tämä luostari perustettiin niin niin ei kökär ollut osa ahvenanmaata.
        ja onhan noita ortodoksien luostareita ollut ja on vieläkin suomessa.

Mä olen pyöräillyt pitkin ja poikin ahvenanmaata enkä ole löytänyt muita raunioita kuin linnan tai puolustukseen tarkoitettuja. Toki niitä siellä on saattanut olla jossain, mutta ei ole reitelleni osunut.

Jos joku tietään niin otan vastaan lisäinfoa.

• Turust
        epäilijä kirjoitti:

että sillon kun tämä luostari perustettiin niin niin ei kökär ollut osa ahvenanmaata.

Mä olen pyöräillyt pitkin ja poikin ahvenanmaata enkä ole löytänyt muita raunioita kuin linnan tai puolustukseen tarkoitettuja. Toki niitä siellä on saattanut olla jossain, mutta ei ole reitelleni osunut.

ollut luostari. Kökar on kunta samannimisellä sarella lauttamatkan päässä itään Ahvenamaan "mantereelta" aivan hieno saaristokohde. Oma kirkko. Luostarista ei taida olla mitään jäljellä. Mökkejä löytyy majoitukseen varattava hyvissä ajoin hieno purjehduskohde. Kesä säällä voi purjehtia avomeren kautta. Laivareitti kulkee saaren pohjoispulelta.

Luostarista en löytnyt juurikaan aineistoa. Tässä vähän historiaa.

1300-luku

1309
        Ahvenanmaa kuuluu Turun voutikuntaan ja Turun hiippakuntaan.    

Varhaisin Kastelholma, rekonstruointiehdotus  
        1388
        Kastelholman linna mainitaan ensimmäisen kerran.    

1400-luku
        Ahvenanmaa muodostaa oman hallintoalueen Kastelholman linna keskuksenaan.    

1442
        Kristofferin maanlaki vahvistetaan. Ahvenanmaalaiset saavat käydä kauppaa ainoastaan Turkuun ja Tukholmaan.    

1472
        Kökarin luostari mainitaan
        ensimmäisen kerran.

Kirkhakkiskantojen geeniperimää pitäisi verrata Naantalin luostarin ja Turun tuomiokirkon vastaaviin. Tuohon piispa Henrikin tarinoihin en oikein usko. Pidän ev.lut. kirkon ansiona noiden luidenkin varastamisen ja lopulta kadottamisen.

Minusta oli uloste jätkä koko Herik. Lallin kunnia olisi tuon rosvon tappamisesta pikimiten palautettava.

• kaikentietävä(?)
        epäilijä kirjoitti:

syyllistyin tyypilliseen virheeseen ja puhuessani kirkosta ja sen luostareista puhuin ainoastaan läntisestä kirkosta ja sen luostareista ja unohdin kokonaan itäisen kirkon. Olet oikeassa, ortodoksisella kirkolla on ollut keskiajasta lähtien myös luostareitaan Suomessa, tosin nykyisin nuo kaikki vanhat luostarit taitavat olla rajan takana.

Ei siitä Kökarin luostarista tainut mitään jäljelle jäädä, Kustaa Vaasan innoittamat uskonpuhdistajat repivät sen kappaleiksi 1500-luvulla. Voi siellä joku kivenmurikka olla jossain pystyssä. Samalla tavalla revittiin palasiksi myös Turun dominikaanikonventti, Rauman luostari, Kuusiston piispanlinna ym. Naantalin luostarista on tainut jotain jäädä jäljelle, mutta ei paljoa siitäkään.

Katolilaisia luostareita on muuten myös nykyään Suomessakin, ne eivät vain ole julkisuudessa niin usein kuin Valamo ja Lintula. Turussa on ainakin birgittalaisluostari, Helsingissä erilaisia sääntökuntia luostareineen taitaa olla useita. Enontekiöllä on luterilainen luostari. Naantalissa toimii ilmeisesti evankelinen Mariantyttäret tms. luostarijärjestö.

just, Kökaria.

• .pp.
        Turust kirjoitti:

ja kristinopinkin historiassa meikäläisen hyväkin muisti on kuitenkin varsin lyhyt. Tuskin kuuttakymmentä vuotta.

Kökarissakin olen muutaman kerran käynyt, minulla ei vaan ole pienintäkään muistikuvaa kyrkhak'eista ei liioin nunnista tai luostarista.

Kumma kun näinkin tärkeä asia on ikävästi unohtunut. Kirkon kyllä juuri ja juuri muistan.

minäkin olen joskus antanut purteni kiinnittyä sinne ja tosi on, ei näy luostaria, nunnia tai kyrkhak´ei, mutta jattelinkin, etä mahdollisesti olisi ollut, ja jotka sitten luostarin hävittämisen jälkeen olisivat liihoitelleet tänne lännemmäksi iloksemme?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Onko kaivattusi ulkonäkö

tarpeeksi miellyttävä? 🥕
      Ikävä
      123
      1845
    2. Toivotko koskaan mies...

Että nähtäis ja aloitettais alusta, puhtaalta pöydältä tutustuminen. Olit oikeassa ei me kunnolla tunnettu. Olin hölmö.
      Ikävä
      126
      1579
    3. Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin

Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras
      Maailman menoa
      76
      1365
    4. Svty paska työpaikka

Elekää kukaan hakeku sinne töihin.
      Suomussalmi
      30
      1312
    5. Kyllä näin 45 vuotiaana miehenä pitää sanoo, että 40-50v naiset näyttää vanhoilta

Niin väsynyttä, silmäryppyä, harmaata hiusta jne jne
      Ikävä
      127
      1146
    6. Olisin valmis salaisiin tapaamisiin

Juuri sinun kanssasi mies. Olet saanut minun pääni pyörälle ja ajatukseni pyörimään ympärilläsi. Hittoon velvollisuudet
      Intohimo
      48
      1035
    7. Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot

Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks
      Kaste
      422
      1011
    8. Onko viisikko aktivoitunut

Taas ruumis !! Viisikko ryskää kukaan ei pärjää
      Seinäjoki
      22
      987
    9. Olisit voinut olla...

....ihan tavallinen ihminen, terve mieleltään ja kropaltaan, hyvä seuraihminen ja luotettava kumppani. Mutta ei, olit n
      Ikävä
      66
      858
    10. Olet ihana mies

Mun söpöliini 🙊😘
      Ikävä
      46
      783
    Aihe