Kierroslukumittarin kalibrointi?

arviostako

Mikäli kierroslukumittari kytketään laturin W-liittimeen kuten yleensä tehdään niin miten se kalibroidaan näyttämään oikein.
Laturin antamien pulssien määrähän lienee laturissa vakio mutta laturin kierroksiin vaikuttaa sekä laturin että moottorin hihnapyörien halkaisija. Ovatko ko. hihnapyörät siis aina vakiokokoisia, ei kai.
Kuinka toimitaan, vai näyttävätkö mittarit mitä sattuu.

12

3942

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mittarin

      vertaamalla sitä oikein näyttävään kierroslukumittariin.

      • arviostako

        Tehdäänkö venepajalla niin vai asennetaanko vain se mittari. Onko mittarreissa edes mitään säätöä jolla se kalibroitaisiin. Bensavehkeiden mittareissahan on säädöt sylinterimäärän mukaan mutta entäs näissä latureista lukevissa.


      • joka
        arviostako kirjoitti:

        Tehdäänkö venepajalla niin vai asennetaanko vain se mittari. Onko mittarreissa edes mitään säätöä jolla se kalibroitaisiin. Bensavehkeiden mittareissahan on säädöt sylinterimäärän mukaan mutta entäs näissä latureista lukevissa.

        mittaa tunnistamalla esim. kampiakselinpäähän laitetun tarran avulla ei ole pajallekkaan iso investointi. Kalibrointi mittarintakaa tai kondensaattoreita vaihtamalla.
        En tiedä näyttävätkö yleensä oikein, mutta tämä oli vain kaupunkilaisjärjellä ajateltua..


      • onko se syötävää
        joka kirjoitti:

        mittaa tunnistamalla esim. kampiakselinpäähän laitetun tarran avulla ei ole pajallekkaan iso investointi. Kalibrointi mittarintakaa tai kondensaattoreita vaihtamalla.
        En tiedä näyttävätkö yleensä oikein, mutta tämä oli vain kaupunkilaisjärjellä ajateltua..

        Mikä on kondensaattori joita pitää vaihtaa? Miten se tehdään? Onko se sellainen karamellin tai väriliidunpätkän näköinen osa vai mikä.
        No oikeasti tiedän kyllä elektronikkamiehenä asiat mutta tietääkö moni muu. Tuskin. Suurin osa uskoo ja luottaa siihen mittarin näyttämään kuin kallioon. Harvalla on edes mahdollisuutta käyttää tarkkaa mittaria johon vertaisi omaa mittariaan. Ei minullakaan ennenkuin sellaisen ostan jostain halpahallista.
        Ihan aiheellinen aloitus, mitähän ne mittarit näyttävätkään.


    • R K-S

      Käytetään ns. valokennomittaria tai mekaanista mittaria. Ei mittareiden kalibrointiohjeet on erilaiset. Pitää olla hyvät ohjeet.

      • 987

        on tähän hommaan tarkoitettu, käy kyseleen jostain nyrkkipajalta lainaan :P


    • arviostako

      Vastauksiakin tuli. Ei kuitenkaan siihen mitä kysyin että kalibroidaanko mittarit ko. koneeseen vai asennetaanko vain. Ilmeisesti asennetaan välittämättä hihnapyörien halkaisijasuhteista. Mikäli minullakin olisi joku tarkka verrokkimittari niin toki ammattitaitoni riittäisi vertailemaan mittareitten näyttöjä. Nyt pitänee hankkia jostain tarkka mittari ja verrata näyttöjä ja keksiä itse kuinka mahdollinen virhe korjataan. Ehkä helpoin tapa on vain tehdä korjaustaulukko koska mittarin näyttämähän on vain numeroita. Tai piirtää uusi asteikko joka sekään ei ole ylivoimainen temppu nykyisellä tietokoneaikakaudella. Tai antaa vain olla kun virheen sitten tietää.
      Kyselin vain siksi että mikäli joku oikeasti tietäisi asiasta jotain niin ei tarvitsisi keksiä pyörää uudestaan.

      • Että mahdollinen virhe näyttämässä ei välttämättä ole johdomukainen. Eli 200 rpm virhe tyhjäkäynnillä voi olla 350 rpm neljänneskaasulla, ja vaikka 1500 rpm täysikaasulla.. Ja virhenäyttämä tuskin etenee lineaarisesti..


      • maailmassa

        saadut vastaukset edellyttävät omaa harkintaa ja järjenkäyttöä.
        Ja kysymyksesi oikea vastaus on, sekä että.
        Ja nyt kun kerran ollaan tietokoneaikaudella, mikset osta sellaista mittaria ottaa tunnistuksen syöttöpumpulta tai mittaria jonka anturi liimataan esim. vauhtipyörään..


      • **Vastaus**

        VDO;lla on ainakin yksi malli, monitoimimittari, jollaisen olen asentanut.
        Siinä mittari kytketään nimenomaan laturille.
        Mitari on asteikolla 0 - 4000 kierrosta ja kalibroidaan näyttämän keskikohtaan siten, että moottori asetetaan pyörimään 2000 kierrosta jonka jälkeen valikosta painellaan sopivasti nappeja, että mittari alkaa näyttämään tåtå 2000kierrosta.
        Tämä nopeus on se joka on oikea ja sen 2000 kierroksen molemmin puolin saattaa olla sitten jonkinlaista virhettäkin ilmeisesti.

        Eipä kukaan missään varmaankaan tämän tarkempaa kierrosnopeutta käytännössä tarviikkaan.

        Jos pitää kierrosnopeutta käyttää johonkin tarkempaan mittaukseen esim. potkurin sekä kytkimen sovituksessa, on käytettävä akselista jne. mittaavaa optista mittaria, mutta se onkin jo tilapäinen juttu


      • "vastaukselle"
        **Vastaus** kirjoitti:

        VDO;lla on ainakin yksi malli, monitoimimittari, jollaisen olen asentanut.
        Siinä mittari kytketään nimenomaan laturille.
        Mitari on asteikolla 0 - 4000 kierrosta ja kalibroidaan näyttämän keskikohtaan siten, että moottori asetetaan pyörimään 2000 kierrosta jonka jälkeen valikosta painellaan sopivasti nappeja, että mittari alkaa näyttämään tåtå 2000kierrosta.
        Tämä nopeus on se joka on oikea ja sen 2000 kierroksen molemmin puolin saattaa olla sitten jonkinlaista virhettäkin ilmeisesti.

        Eipä kukaan missään varmaankaan tämän tarkempaa kierrosnopeutta käytännössä tarviikkaan.

        Jos pitää kierrosnopeutta käyttää johonkin tarkempaan mittaukseen esim. potkurin sekä kytkimen sovituksessa, on käytettävä akselista jne. mittaavaa optista mittaria, mutta se onkin jo tilapäinen juttu

        Miten asetat moottorin pyörimään 2000 kierrosta? Löytyykö sieltä valikosta nappi joka asettaa kierrokset?


      • **Eräs**
        "vastaukselle" kirjoitti:

        Miten asetat moottorin pyörimään 2000 kierrosta? Löytyykö sieltä valikosta nappi joka asettaa kierrokset?

        Optisella kierroslukumittarilla... tietenkin mitataan... kaasukahvasta käännetään niin, että näyttää esim. sitä kahtatuhatta, jota manuska pyytää.

        optinen mittari toimii niin, että esim. kampiakselin päässä olevaan hihnapyörään laitetaan heijastinteipin pala, siihen osoitetaan laser-käyttöisellä mittarilla säde... ja yllätys. yllätys.. luetaan asteikolta ko kierrokset

        Jos on varaa, niin mittarin voi ostaa.. jos ei ole.. voi sellaisen ehkä jostain lainatakin...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ketä ikävöit?

      Tuntomerkkejä jos täällä oikeat kohtaavat❤️
      Ikävä
      161
      3538
    2. Juniorivalmennus Jokereissa..

      Mitä hittoa siellä seurassa oikein tapahtuu?? Tämän kauden U14 ikäluokkaan on mahdutettu kaksi päävalmentajaa. Tälle kau
      Nuorten jääkiekko
      63
      2763
    3. Ammuskelua taas

      Keskipohjanmaa tietää kertoa että Yläpubin hujakoilla ammuskeltu lauantain vastaisena yönä.
      Kokkola
      33
      2140
    4. Et saa mua ikinä

      Oma vikasi. Naiselta.
      Ikävä
      133
      1721
    5. Päivämääriä

      Minä päivämääränä näit kaivattusi viimeksi?
      Ikävä
      82
      1617
    6. Seksikkäin asu mikä päällä olet nähnyt kaivattusi ?

      Seksikkäin asu mikä yllä olet nähnyt kaivattusi ?
      Ikävä
      83
      1554
    7. Introverttinä osastolla

      Yhdellä lääkäritapaamisella hoitaja valitti lääkärille etten tee mitään muuta kuin makaan ja ulkoilen. Kävin kuitenkin s
      368
      1492
    8. Kerro mulle mitä pitäs tehdä

      Sun mielestä? Anna neuvo?
      Ikävä
      99
      1244
    9. Mieleni harhailee sinussa

      Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei
      Tunteet
      8
      1138
    10. Toivotko, että

      hän tulisi juttelemaan sinulle, vai lähestytkö mieluummin itse?
      Ikävä
      89
      1125
    Aihe