Kierroslukumittarin kalibrointi?

arviostako

Mikäli kierroslukumittari kytketään laturin W-liittimeen kuten yleensä tehdään niin miten se kalibroidaan näyttämään oikein.
Laturin antamien pulssien määrähän lienee laturissa vakio mutta laturin kierroksiin vaikuttaa sekä laturin että moottorin hihnapyörien halkaisija. Ovatko ko. hihnapyörät siis aina vakiokokoisia, ei kai.
Kuinka toimitaan, vai näyttävätkö mittarit mitä sattuu.

12

3942

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mittarin

      vertaamalla sitä oikein näyttävään kierroslukumittariin.

      • arviostako

        Tehdäänkö venepajalla niin vai asennetaanko vain se mittari. Onko mittarreissa edes mitään säätöä jolla se kalibroitaisiin. Bensavehkeiden mittareissahan on säädöt sylinterimäärän mukaan mutta entäs näissä latureista lukevissa.


      • joka
        arviostako kirjoitti:

        Tehdäänkö venepajalla niin vai asennetaanko vain se mittari. Onko mittarreissa edes mitään säätöä jolla se kalibroitaisiin. Bensavehkeiden mittareissahan on säädöt sylinterimäärän mukaan mutta entäs näissä latureista lukevissa.

        mittaa tunnistamalla esim. kampiakselinpäähän laitetun tarran avulla ei ole pajallekkaan iso investointi. Kalibrointi mittarintakaa tai kondensaattoreita vaihtamalla.
        En tiedä näyttävätkö yleensä oikein, mutta tämä oli vain kaupunkilaisjärjellä ajateltua..


      • onko se syötävää
        joka kirjoitti:

        mittaa tunnistamalla esim. kampiakselinpäähän laitetun tarran avulla ei ole pajallekkaan iso investointi. Kalibrointi mittarintakaa tai kondensaattoreita vaihtamalla.
        En tiedä näyttävätkö yleensä oikein, mutta tämä oli vain kaupunkilaisjärjellä ajateltua..

        Mikä on kondensaattori joita pitää vaihtaa? Miten se tehdään? Onko se sellainen karamellin tai väriliidunpätkän näköinen osa vai mikä.
        No oikeasti tiedän kyllä elektronikkamiehenä asiat mutta tietääkö moni muu. Tuskin. Suurin osa uskoo ja luottaa siihen mittarin näyttämään kuin kallioon. Harvalla on edes mahdollisuutta käyttää tarkkaa mittaria johon vertaisi omaa mittariaan. Ei minullakaan ennenkuin sellaisen ostan jostain halpahallista.
        Ihan aiheellinen aloitus, mitähän ne mittarit näyttävätkään.


    • R K-S

      Käytetään ns. valokennomittaria tai mekaanista mittaria. Ei mittareiden kalibrointiohjeet on erilaiset. Pitää olla hyvät ohjeet.

      • 987

        on tähän hommaan tarkoitettu, käy kyseleen jostain nyrkkipajalta lainaan :P


    • arviostako

      Vastauksiakin tuli. Ei kuitenkaan siihen mitä kysyin että kalibroidaanko mittarit ko. koneeseen vai asennetaanko vain. Ilmeisesti asennetaan välittämättä hihnapyörien halkaisijasuhteista. Mikäli minullakin olisi joku tarkka verrokkimittari niin toki ammattitaitoni riittäisi vertailemaan mittareitten näyttöjä. Nyt pitänee hankkia jostain tarkka mittari ja verrata näyttöjä ja keksiä itse kuinka mahdollinen virhe korjataan. Ehkä helpoin tapa on vain tehdä korjaustaulukko koska mittarin näyttämähän on vain numeroita. Tai piirtää uusi asteikko joka sekään ei ole ylivoimainen temppu nykyisellä tietokoneaikakaudella. Tai antaa vain olla kun virheen sitten tietää.
      Kyselin vain siksi että mikäli joku oikeasti tietäisi asiasta jotain niin ei tarvitsisi keksiä pyörää uudestaan.

      • Että mahdollinen virhe näyttämässä ei välttämättä ole johdomukainen. Eli 200 rpm virhe tyhjäkäynnillä voi olla 350 rpm neljänneskaasulla, ja vaikka 1500 rpm täysikaasulla.. Ja virhenäyttämä tuskin etenee lineaarisesti..


      • maailmassa

        saadut vastaukset edellyttävät omaa harkintaa ja järjenkäyttöä.
        Ja kysymyksesi oikea vastaus on, sekä että.
        Ja nyt kun kerran ollaan tietokoneaikaudella, mikset osta sellaista mittaria ottaa tunnistuksen syöttöpumpulta tai mittaria jonka anturi liimataan esim. vauhtipyörään..


      • **Vastaus**

        VDO;lla on ainakin yksi malli, monitoimimittari, jollaisen olen asentanut.
        Siinä mittari kytketään nimenomaan laturille.
        Mitari on asteikolla 0 - 4000 kierrosta ja kalibroidaan näyttämän keskikohtaan siten, että moottori asetetaan pyörimään 2000 kierrosta jonka jälkeen valikosta painellaan sopivasti nappeja, että mittari alkaa näyttämään tåtå 2000kierrosta.
        Tämä nopeus on se joka on oikea ja sen 2000 kierroksen molemmin puolin saattaa olla sitten jonkinlaista virhettäkin ilmeisesti.

        Eipä kukaan missään varmaankaan tämän tarkempaa kierrosnopeutta käytännössä tarviikkaan.

        Jos pitää kierrosnopeutta käyttää johonkin tarkempaan mittaukseen esim. potkurin sekä kytkimen sovituksessa, on käytettävä akselista jne. mittaavaa optista mittaria, mutta se onkin jo tilapäinen juttu


      • "vastaukselle"
        **Vastaus** kirjoitti:

        VDO;lla on ainakin yksi malli, monitoimimittari, jollaisen olen asentanut.
        Siinä mittari kytketään nimenomaan laturille.
        Mitari on asteikolla 0 - 4000 kierrosta ja kalibroidaan näyttämän keskikohtaan siten, että moottori asetetaan pyörimään 2000 kierrosta jonka jälkeen valikosta painellaan sopivasti nappeja, että mittari alkaa näyttämään tåtå 2000kierrosta.
        Tämä nopeus on se joka on oikea ja sen 2000 kierroksen molemmin puolin saattaa olla sitten jonkinlaista virhettäkin ilmeisesti.

        Eipä kukaan missään varmaankaan tämän tarkempaa kierrosnopeutta käytännössä tarviikkaan.

        Jos pitää kierrosnopeutta käyttää johonkin tarkempaan mittaukseen esim. potkurin sekä kytkimen sovituksessa, on käytettävä akselista jne. mittaavaa optista mittaria, mutta se onkin jo tilapäinen juttu

        Miten asetat moottorin pyörimään 2000 kierrosta? Löytyykö sieltä valikosta nappi joka asettaa kierrokset?


      • **Eräs**
        "vastaukselle" kirjoitti:

        Miten asetat moottorin pyörimään 2000 kierrosta? Löytyykö sieltä valikosta nappi joka asettaa kierrokset?

        Optisella kierroslukumittarilla... tietenkin mitataan... kaasukahvasta käännetään niin, että näyttää esim. sitä kahtatuhatta, jota manuska pyytää.

        optinen mittari toimii niin, että esim. kampiakselin päässä olevaan hihnapyörään laitetaan heijastinteipin pala, siihen osoitetaan laser-käyttöisellä mittarilla säde... ja yllätys. yllätys.. luetaan asteikolta ko kierrokset

        Jos on varaa, niin mittarin voi ostaa.. jos ei ole.. voi sellaisen ehkä jostain lainatakin...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mieleni harhailee sinussa

      Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei
      Tunteet
      8
      1408
    2. Toivotko, että

      hän tulisi juttelemaan sinulle, vai lähestytkö mieluummin itse?
      Ikävä
      89
      1145
    3. Jännitän sinua J mies

      Ei tästä tulee mitään. Tuskin kaikki olis mennyt näin moneen solmuun, jos olis tarkoitettu meidät yhteen.
      Ikävä
      103
      1057
    4. Kuinka kauan kesti että ihastuit

      Kaivattuusi? Jos lasketaan siitä hetkestä alkaen kun näit hänet ensi kerran. Oliko jokin tilanne tai tapahtuma, joka voi
      Ikävä
      51
      933
    5. Olen käyttäytynyt sinua kohtaan väärin toistuvasti

      Puolustuksekseni täytyy sanoa, että ei ole ollut tahallista vaan seurausta harhaisista luuloista ja ajatuksista. Esimerk
      Ikävä
      62
      807
    6. Vaikutat tosi mielenkiintoiselta ja

      paksulta. 😂 m - n
      Ikävä
      81
      715
    7. Orpo suunnittelee palestiinalaislasten Suomeen siirtoa

      "Sairaalahoitoa tarvitsevien lasten ottaminen Suomeen on lisäksi selvityksessä, Orpo sanoo. – Jos meillä on mahdolli
      Maailman menoa
      178
      694
    8. Tunneälyä testaamaan!

      Testi pitää sisällään viisi osa-aluetta. Itse sain täydet tuosta ensimmäisestä eli 25/25. Kokonaispistemäärä oli 100/125
      Lesbot
      3
      676
    9. solmussa solmussa

      Tilanne solmussa. Umpisommussa🫢
      Ikävä
      35
      669
    10. Saanko mies tulla sun kainaloon nukkumaan?

      En saa unta kun mietin sua❤️ Saako tulla sun viereen ja käpertyä sun kainaloon?
      Ikävä
      42
      623
    Aihe