Hei
Olen suunnittelemassa oman verkkokaupan perustamista. Perustaisin verkkokauppani blogini rinnalle. Myisin verkkokaupassa pienelektroniikkaa. Tuotteet itse tilaisin eräästä ulkomaalaisesta, hyvin edullisesta verkkokaupasta, jolloin voisin jälleenmyisin edullisesti.
Olen itse nuori, alle 15-vuotias. Onko minun mahdollista perustaa tällainen verkkokauppa? Onko se laillista? Tekisin tod. näköisesti bisneksen yhdessä isäni kanssa.
Onko minun mahdollista perustaa verkkokauppa, mitä tulee ottaa huomioon ja millaisia vinkkejä annatte?
P.S. Verkkokauppa hoituu minulta tekniseltä toteutukselta.
Kiitos jo etukäteen vastanneille!
Verkkokaupan perustaminen
24
2200
Vastaukset
- halupoika
Tiedän, että tämä palsta on jo varmaan täynnä näitä, luinkin pari, mutta asiat poikkesivat aina hieman tilanteestani.
Esittäkäähän myös lisäkysymyksiä, sillä tuskin hoksasin alk-peräisessä viestissäni kaikkea kertoa!- tietäjä..
Kai tiesit että vastaavia verkkokauppoja on netti pullollaan? Ja jos suunnittelit tilaavasi eräästä nimeltä mainitsemattomasta verkkokaupasta, joka postittaa tuotteensa hongkongista, en suosittele. Olet kusessa jo pelkkien toimitusaikojen kanssa.
Niin, ja veikkaan että esim http://www.e-ville.hk pystyy tarjoamaan samaan / halvempaan hintaan kuin mitä ajattelit pyytää. Heillä ainakin on valmis asiakaskunta ja toimiva konsepti jo ennestään, toisinkuin tuollaisella alaikäisellä märkäkorvalla. Mene kuule takaisin sinne pellolle poimimaan mansikoita vain...
- kuin porkkana!
Kyllä alaikäinenkin voi toimia yrittäjänä, mutta kuten tuossa jo toinen vastasi, verkkokauppoja on netti pullollaan. Pitäisi löytää se lisäarvo, jota asiakkaille pystyisi tarjoamaan ja löytää ne markkinatkin - rahaa kuluu.
Toimitusajat ovat riski ja tavaran hankkiminen valmiiksi varastoon toinen riski. Ja jos joku nettikauppa toimittaa tavaraa edullisesti, jotta voit myydä kalliimmalla saadaksesi katetta, niin miksi ei joku potentiaalinen asiakkaasi yhtä hyvin keksisi tilata suoraan sieltä eikä Sinun kauttasi?
Tarkoitus ei ole lannistaa, mutta firman perustaminen on iso juttu. Kehittele ideaasi ja tutustu asiaan kunnolla ennen kuin teet mitään ratkaisevaa.
Katso mm. http://www.nuoriyrittajyys.fi/ sekä etsi tietoa myös te-keskuksien ja uusyrityspalvelujen sivuilta.
Menestystä! "Nuorena vitsa väännettävä" ;) - älä lannistu
Yrittäjyys on aina riski ja siihen kuuluu mm. epävarmuus tulevaisuudesta ja jos yrittäjänä olet, niin et myöskään saa nostaa useampia sosiaalietuuksia lainkaan, vaikket tekisi yrityksestäsi rahaa.
Näin se vain menee, Suomessa ei saisi tehdä mitään, jotta voisi saada almuja. Omaa aktiivisuutta ei juuri saisi olla. Johtuneeko näet vasemmistolaisesta politiikasta yleensä.
Verkkokauppoja on todella paljon, eikä se enää ole mikään uusi juttu. Käteen jäävä raha on aika pieni, koska tuotteista saatava kate on yleensä minimaalista. Tarvitset siis paljon asiakkaita, jos meinasit "palkoille" päästä.
Ei ole väärin unelmoida jostain, mutta sanoisinko, että verkkokauppoja on jo paljon, että ellet tuo konseptiin jotain uutta tai eksoottista tuotetta, jota ei muualta saa, niin suosittelen ensiksi hommaamaan ammatin, osaamista ja työkokemusta. Sitten voit alkaa yrittäjäksi alalle, joka tuottaa. Jos olet tekniikkapuolen ihmisiä, niin tähtää johonkin alan tutkintoon ja ala myymään osaamistasi. Sekin mahdollisesti tuottaa paremmin kuin verkkokauppa.- halupoika
Kiitos vastauksista kaikille. Toivon saavani niitä vielä lisääkin.
älä lannistu sanoi näin: "Verkkokauppoja on todella paljon, eikä se enää ole mikään uusi juttu. Käteen jäävä raha on aika pieni, koska tuotteista saatava kate on yleensä minimaalista. Tarvitset siis paljon asiakkaita, jos meinasit "palkoille" päästä"
Olen tutkinut, ja aika hyvän katteen saisin. Verkkokauppa, josta tilaan, myy tuotteitansa äärimmäisen pienellä katteella, joten minullekin jäisi siitä käteen aika suuri summa.
Otetaan esimerkki. E-ville.hk-verkkokauppa on minulle ennestään tuttu. He tarjoavat erästä tuotetta hintaan 5 euroa. Saman tuotteen minä saan "sieltä nimeltä mainitsemattomasta" verkkokaupasta hintaan 0,5 euroa. Jos tuohon laitetaan postikulut päälle, eli 0,50 € 0,80 € = 1,30 €. Jos myyn tuotteen 4 €, minulle jää käteen 2,70 euroa.
Mitään kuluja minulle ei tulisi, sillä minun ei ole tarvetta palkata työväkeä.
Onko minun syytä ottaa lisää asioita huomioon? - lklökök
halupoika kirjoitti:
älä lannistu sanoi näin: "Verkkokauppoja on todella paljon, eikä se enää ole mikään uusi juttu. Käteen jäävä raha on aika pieni, koska tuotteista saatava kate on yleensä minimaalista. Tarvitset siis paljon asiakkaita, jos meinasit "palkoille" päästä"
Olen tutkinut, ja aika hyvän katteen saisin. Verkkokauppa, josta tilaan, myy tuotteitansa äärimmäisen pienellä katteella, joten minullekin jäisi siitä käteen aika suuri summa.
Otetaan esimerkki. E-ville.hk-verkkokauppa on minulle ennestään tuttu. He tarjoavat erästä tuotetta hintaan 5 euroa. Saman tuotteen minä saan "sieltä nimeltä mainitsemattomasta" verkkokaupasta hintaan 0,5 euroa. Jos tuohon laitetaan postikulut päälle, eli 0,50 € 0,80 € = 1,30 €. Jos myyn tuotteen 4 €, minulle jää käteen 2,70 euroa.
Onko minun syytä ottaa lisää asioita huomioon?Huomioi, että jos myyntisi on vuodessa 8500e, joudut tilittämään myynnistäsi arvonlisäveron, joka on 4 eurosta 72 sentiä. Kannattaa myös huomioida pankki ym. kulut.
- verkkokauppaa
halupoika kirjoitti:
Onko minun syytä ottaa lisää asioita huomioon?Jos tilaat tavarat eu:n ulkopuolelta niin tullit ja alvit joudut maksamaan rahdin päälle. Jonkun verran noissa dingeli dongelimaiden tavaroissa on viallisia jotka syövät katetta.
- kkkjjllkj
verkkokauppaa kirjoitti:
Jos tilaat tavarat eu:n ulkopuolelta niin tullit ja alvit joudut maksamaan rahdin päälle. Jonkun verran noissa dingeli dongelimaiden tavaroissa on viallisia jotka syövät katetta.
Onko tämä sivusto tuttu http://www.kuluttajavirasto.fi/Page/38bf5de9-d63d-4530-8e7c-3a8994966bf9.aspx
- sivutuloja
halupoika kirjoitti:
Onko minun syytä ottaa lisää asioita huomioon?On totta, että katteet ovat verkkokauppiailla pieniä, ellei sitten myy jotain hyvää tuotetta. Usko pois vaan.
Minä en viitsisi myydä neljän euron arvoisia tavaroita, sehän on oikeasti yhtätyhjän kanssa, kun postikulutkin tekevät aika paljon. Liikevaihto nouseekin sitten korkealle ja pasahtaa ne alvit 22% maksuun takautuvasti korkoineen ja sano hyvästi katteille.
Eihän se mahdoton ajatus ole pienimuotoisena yritystoimintana voit toimia täysin rekisteröitymättä ja verotus menee sitten sivutulojen mukaan. Pidä mielessä tuo alv-raja juttu.
Kun et rekisteröidy, et myöskään menetä tukia. Rekisteröimättömänä voi pyörittää ihan hyvin pientä liiketoimintaa.
Kuitenkin brändin luominen on se tärkein juttu, tarvitset paljon asiakkaita ja liikennettä verkkokauppaasi ja luottavatko asiakkaat rekisteröimättömään yritykseen, se on sitten eri juttu se!
Olet sen verran nuori, että hommaa kaupanalan tms. koulutus, esim. merkonomi on hyvä tutkinto, koska siitä on paljon apua juuri yrittäjänä. Datanomi on ihan OK myös riippuen siitä suuntautumisvaihtoehdosta. - --------------
halupoika kirjoitti:
Onko minun syytä ottaa lisää asioita huomioon?Kyllä kannattaa yrittää. Voi olla että homma ei kannata, mutta saat ainakin hyvää kokemusta, jos ei muuta.
Tätä laskelmaa täytyy kuitenkin kommentoida:
"Saman tuotteen minä saan "sieltä nimeltä mainitsemattomasta" verkkokaupasta hintaan 0,5 euroa. Jos tuohon laitetaan postikulut päälle, eli 0,50 € 0,80 € = 1,30 €. Jos myyn tuotteen 4 €, minulle jää käteen 2,70 euroa."
Lisäksi pitää ottaa huomioon:
- tulli
- vialliset tuotteet
- palautukset asiakkailta (asiakkailla on postimyynnissä palautusoikeus, myyjä maksaa kaikki kulut mitä tähän liittyy)
- käyttöohjeet suomeksi ja ruotsiksi - nettikauppias
halupoika kirjoitti:
Onko minun syytä ottaa lisää asioita huomioon?niin kuin tuolla jo mainittiin alv niin sen lisäksi:
-tariffi (josta myös alv)
-suomen päässä dhl/tnt ottaa lisä kulun
-yel-maksu
-vastuu vakuutus
-noutamattomat tuotteet ja niide turhat postikulut
sekä palautetut tuotteet ja niiden postikulut
-takuut...
markkinointi
jne...
ei ole ihan niin simmppeliä kun vaikuttaa.
ota selvää ennen kuin menet perse edellä puuhun...
- Nahka_Albert
Hei!
Älä välitä näistä typeryksistä, jotka haluavat lytätä kaikki mahdolliset ideat ja unelmat. Jos sinulla on rohkeutta ja halua, niin sivustoa vaan pystyyn. Teet vain tarkat laskelmat, ettet joudu jälkikäteen katumaan.
Tsemppiä ja menestystä! Kaltaisiasi Suomi tarvitsee. Mitä aikaisemmin aloittaa, sitä paremmaksi kehittyy ja sitä parempia ideoita mieleen jatkossa juolahtelee.- halupoika
Kiitos vastauksista.
Tuo 8 500 euroa tuskin menee rikki. Joten sen puoleen ei tarvitse hättäillä.
Millaisia pankkikuluja tästä toiminnasta aiheutuu?
kkkjjllkj: kiitos linkistä, luen heti!
Vielä on päätettävä, kummaksi menen. Datanomi tuntuu olevan se minun juttuni, koska tietokoneet on minulle paljon, kaupan ala ja yrityksen perustaminenkin kiinnostaa, saas nähdä.
Tästä sitä kai pitää aloitella, kiitos kannustuksesta, Nahka_Albert - halupoika
Voiko Postin (Itellan) kanssa tehdä mitään sopimuksia? Miten tuo postitus on hoidettavissa?
- lueppa sieltä
halupoika kirjoitti:
Voiko Postin (Itellan) kanssa tehdä mitään sopimuksia? Miten tuo postitus on hoidettavissa?
Ota selvää www.itella.fi
Postikonttorissa sopimusasiakkaat voivat laittaa lähetykset suoraan automaatista sisään ja lasku tulee perässä. Pienissä bisneksissä käy kyllä ihan sekin, että vie lähetykset tiskille pari kertaa viikossa ja maksaa sinne.
Pienissä lähetyksissä voi käyttää maksikirjettä, postipaketin sijaan. - ....
halupoika kirjoitti:
- kkkjjllkj
.... kirjoitti:
Jos postitettavaa enemmälti, kannattaa ottaa yhteyttä Itellan yritysmyyntiin. Mutta pieniin lähetyksiin esim. helpostikuoret on kätevä ja edullinen postitusmuoto.
Puhut 4e tuotteesta, olisiko sopiva maksutapa jokin ns. kännykällä tapahtuva maksu? Jos isommista maksuista kyse, on Suomen Verkkomaksut kätevä, saat yhdellä sopimuksella kaikki verkkomaksut http://www.verkkomaksut.fi/index.php?id=1
Maksut muistaakseni 59e/kk 35 senttiä per maksu, luottokorttimaksuista lisäksi pieni %. Kannattaa käydä pankista kysymässä tilihintoja. Kannattaa ottaa oma tili yritykselle, niin on helpompi eritellä kirjanpidossa yrityksen tapahtumat. - ei välttämätöntä
kkkjjllkj kirjoitti:
Jos postitettavaa enemmälti, kannattaa ottaa yhteyttä Itellan yritysmyyntiin. Mutta pieniin lähetyksiin esim. helpostikuoret on kätevä ja edullinen postitusmuoto.
Puhut 4e tuotteesta, olisiko sopiva maksutapa jokin ns. kännykällä tapahtuva maksu? Jos isommista maksuista kyse, on Suomen Verkkomaksut kätevä, saat yhdellä sopimuksella kaikki verkkomaksut http://www.verkkomaksut.fi/index.php?id=1
Maksut muistaakseni 59e/kk 35 senttiä per maksu, luottokorttimaksuista lisäksi pieni %. Kannattaa käydä pankista kysymässä tilihintoja. Kannattaa ottaa oma tili yritykselle, niin on helpompi eritellä kirjanpidossa yrityksen tapahtumat.Tuo verkkomaksut oli ihan mielenkiintoinen, mutta kun tein laskelmia, että kuukausimaksut olisivat pelkästään 708 € ja pelkästään 1000 tilausta maksaisi sinulle 350 € lisää jos maksavat kaikki kortilla se tekisi 8000 € myynnillä 160 €
708 350 160 = 1218 €
Pienyrittäjille postiennakon, ennakkomaksun tai paypalin tarjoaminen tulee PAAALJON halvemmaksi. Periaatteessa tuo maksupainike on ihan normaali tilisiirto tilille, aivan sama generoida lasku verkkokaupassa, jolle antaa vaikka kopioitavan viitenumeron, niin alkaa vähän tuo maksunappien käyttöönoton tarpeellisuus ja logiikka rapistua.
Ihan mielipidekysymys. Pienyrittäjille tuo on isokulu pelkästä maksupalvelusta. - nettikauppias
ei välttämätöntä kirjoitti:
Tuo verkkomaksut oli ihan mielenkiintoinen, mutta kun tein laskelmia, että kuukausimaksut olisivat pelkästään 708 € ja pelkästään 1000 tilausta maksaisi sinulle 350 € lisää jos maksavat kaikki kortilla se tekisi 8000 € myynnillä 160 €
708 350 160 = 1218 €
Pienyrittäjille postiennakon, ennakkomaksun tai paypalin tarjoaminen tulee PAAALJON halvemmaksi. Periaatteessa tuo maksupainike on ihan normaali tilisiirto tilille, aivan sama generoida lasku verkkokaupassa, jolle antaa vaikka kopioitavan viitenumeron, niin alkaa vähän tuo maksunappien käyttöönoton tarpeellisuus ja logiikka rapistua.
Ihan mielipidekysymys. Pienyrittäjille tuo on isokulu pelkästä maksupalvelusta.Se etu Suomen Verkkomaksun verkkomaksunappuloissa on, että näet maksun heti käyttöliittymäsi kautta, ilman että tarvitsee olla ko. sopimus jokaisen pankin kanssa. Jos hoitaa maksut tilisiirtoina, pitää olla kaikissa pankeissa tili, jotta näkee maksujen saapumisen tilille, ilman että täytyy odottaa 2-3 päivää. Myös maksamisen helppous on kynnyskysymys monelle asiakkaalle, yleensä tilisiirrolla maksu unohtuu ja kauppa jää syntymättä.
Postiennakoissa tulee helposti takkiin lunastamattomien lähetysten palautuessa takaisin, jolloin posti rokottaa palautuspostimaksunkin. Varsinkin nuoremmat tilaa helposti postiennakolla, mutta jättävät lähetyksen lunastamatta.
Kulut ne on PayPal:issakin. Lisäksi ei moni viitsi/osaa sinne tiliä luoda. - muutoin ehkä ok
nettikauppias kirjoitti:
Se etu Suomen Verkkomaksun verkkomaksunappuloissa on, että näet maksun heti käyttöliittymäsi kautta, ilman että tarvitsee olla ko. sopimus jokaisen pankin kanssa. Jos hoitaa maksut tilisiirtoina, pitää olla kaikissa pankeissa tili, jotta näkee maksujen saapumisen tilille, ilman että täytyy odottaa 2-3 päivää. Myös maksamisen helppous on kynnyskysymys monelle asiakkaalle, yleensä tilisiirrolla maksu unohtuu ja kauppa jää syntymättä.
Postiennakoissa tulee helposti takkiin lunastamattomien lähetysten palautuessa takaisin, jolloin posti rokottaa palautuspostimaksunkin. Varsinkin nuoremmat tilaa helposti postiennakolla, mutta jättävät lähetyksen lunastamatta.
Kulut ne on PayPal:issakin. Lisäksi ei moni viitsi/osaa sinne tiliä luoda.Paypaliin ei tarvita tiliä, sen kautta voi maksaa rekisteröimättömänäkin. Paypalin kulut ovat halvemmat, ei kuukausimaksuja.
Ehei, tilisiirto näkyy seuraavana pankkipäivänä jos maksaa ennen klo 16.
Onhan se toki etu että saa kerralla monta maksutapaa, mutta kun kyse alkuperäisellä kirjoittajalla on pienyrittäjyydestä, niin nuo kulut kyllä nousevat sellaisiksi, että voi vähän kyseenalaistaa tuon.
Luottokunnan maksupalvelu suoraan ostettuna tulisi halvemmaksi.
Kun vähän ynnäilee noita kuluja, niin tulee ihan dejavu... - neuvo
halupoika kirjoitti:
Kiitos vastauksista.
Tuo 8 500 euroa tuskin menee rikki. Joten sen puoleen ei tarvitse hättäillä.
Millaisia pankkikuluja tästä toiminnasta aiheutuu?
kkkjjllkj: kiitos linkistä, luen heti!
Vielä on päätettävä, kummaksi menen. Datanomi tuntuu olevan se minun juttuni, koska tietokoneet on minulle paljon, kaupan ala ja yrityksen perustaminenkin kiinnostaa, saas nähdä.
Tästä sitä kai pitää aloitella, kiitos kannustuksesta, Nahka_AlbertKannattaako toimintaa edes aloittaa, jos se on noin pientä. Eihän sinulle jää mitään käteen.
Pankkikulujen (yritystili ei ole ilmainen) lisäksi sinun pitää maksaa mm kirjanpidosta, lisäksi tulee varmaan jonkun verran puhelinkuluja.
Tee kunnon laskelmat ensin.
"Tuo 8 500 euroa tuskin menee rikki. Joten sen puoleen ei tarvitse hättäillä.
Millaisia pankkikuluja tästä toiminnasta aiheutuu?" - ...........
halupoika kirjoitti:
tsekkaa myös tämä
http://www.matkahuolto.fi/fi/pakettipalvelut/
- ollenkaan
Kyllä kannattaa yrittää. Mutta kaikessa bisneksessä on riskit ja aloittelevan kannattaa pitää riskit pienenä. Tarkoitan tällä lähinnä sitä ettei varastoon kannata ostaa tavaraa liian paljon. Mielummin monia erilaisia tuotteita kuin paljon samaa. Aloitelevana sinun kannattaa harkita sitä josko myisit esim. huutonetissä. Omasta kokemuksesta (aloitteleva verkkokauppias) voin sanoa että huutonetissä pystyy myymään ainankin aluksi helpommin tuotteita kuin varsinaisessa verkkokaupassa. Verkkokaupan voi perustaa, sillä ei se maksa maltaita, jos teet ohjelmisto puolen asennukset itse ja maksutavaksi PayPal, google checkout, monebookers tms. Suurimmat kulut muodostuvat domainin hankinnasta, palvelintilasta ja ssl salauksesta. Paypal ei ota peusmaksua vaan maksu perustuu prosentteihin eli maksat vain vastaanottamistasi maksuista provikat. Ohjelmistot ovat sinulle varmaan tuttuja, mutta niitä kannattaa silti testata ennenkuin tekee lopullisen valinnan - itse päädyin ohjelmiston valinnassa zencartiin.
Ja muista että alku ei ole helppoa missään, mutta silti kannattaa yrittää. Verkkokaupan ensimmäinen asiakas kyllä antaa palkitsevan tunteen :)- halupoika
kaikille viesteistä.
Vaikuttaa todella monimutkaiselta.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1073215GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431177- 831152
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja531092Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!351032- 67878
- 45867
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39862- 53857
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn24851