Uutiset ovat kertoneen parisuhteen merkityksestä muistin säilymisen kannalta.
Yksin eläjänä olen usein harmitellut ettei ole kenen kanssa jakaisi ajatuksia päivän uutisista ja tapahtumista.
Hyvät ihmissuhteet ovat tärkeitä. Niiden avulla on mahdollisuus vuorovaikutukseen ja keskusteluihin.
Henkinen vireys on tärkeää ja muistin virkistäminen osa sen ylläpitämistä.
Millä korvaatte puuttuvan parisuhteen vuoksi puuttuvan keskustelumahdollisuuden?
Minulla puhelinlaskut tuppaavat kasvamaan aina kun jotain kiinnostavaa elämässäni tapahtuu, tai maailmalta kuuluu kiinnostavia, jaettavia uutisia.
Halvemmaksi se tulisi "pöydän yli" keskustellen.
Parisuhde suojelee muistia.
23
211
Vastaukset
- molemmat..
ovat käytössäni olleet sen jälkeen, kun syöpä vei mieheni.
Tietenkin myös vierailut ja live-tapaamiset sekä harrastukset.
Joissakin niistä voi hyvin keskustella muun lomassa, se on virkistävää!
Uskon, että tuo uutisointi, mistä kerroit, on totta,
juuri siksi me täälläkin käymme, muistia verryttelemässä "vanhojen ystävien" kanssa.
On hyvä, että löytyy sellaisia, kuten sinä, Tuoksuvattu!
Hyvää maanantaipäivää!
.silloin mielessäni oli hetki, jolloin ajattelin, että nyt pikku hiljaa menetän kai muistinikin? - Senkin vielä?
Mieheni oli saanut sukunsa syöpädiagnoosin ja hyvän yleiskuntonsa vuoksi oli kuitenkin kestänyt ihan hienosti työssäkin käyden jo kymmenen vuotta,
mutta sitten joutui sairaalaan, ja kaikki meni parissa vuorokaudessa loppuun.
Olin vähän shokissa viedessäni pankkiin joitain kuolinpesään liittyviä papereita.
Nuori, kohtelias miesvirkailija kysyi puhelinnumeroani. Aloin itkeä. Hän hämmentyi kovasti ja sanoi löytävänsä sen kyllä luettelosta, ei mitään hätää.
Kotimatkalla kyynelet tippuivat vielä... Olin varma, että muistini on kadonnut.
- Suu poikki
Ikäni olen kadehtinut ihmisiä, joilla on keskusteluyhteys puolisoonsa.
Meikäläinen saa yleensä tiuskaisun vastaukseksi, jollei keskustelu pysy täysin arkiasioissa.
Kommentti jostakin lehtiartikkelista tai uutisesta saa hänet aina takajaloilleen, koska hän ei halua vaivata päätään minkään asian phtimisella.
Hän on rippikouluikäisenä muodostanut maailmankuvansa, hän tietää kaiken poliitikoista, rasismista, uskonnoista, kommunisteista, pankkikriiseistä, sodista, muista isommista asioista puhumattakaan. Turhaan niitä on minun kanssani vatvoa, minä kun olen oppimaton maalaismuija.
Kun joskus pääsen mukaan ryhmään, jossa vaihdetaan mielipiteitä ja kuulen uusia puolia jostakin asiasta, virkistyn moneksi päiväksi. Onneksi on tv ja kirjat.- Kyllähän..
niin on, että parempi yksin kuin huonossa suhteessa!
Mutta hyvä, että voit kirjoitella täällä omia ajatuksiasi, tunnelmiasi ja tuskaasikin.
Tuuletus auttaa. Juuri tuollainen kaikesta oman mielipiteensä muodostanut, periaatteistaan kiinni pitävä ja poikkeavat mielipiteet tuomitseva on eräs tuttavani.
Joskus antaudun hänen kanssa keskustelemaan pitkäksikin aikaa, koska, kaikesta huolimatta hänellä on erittäin paljon tietoa mm historiasta, sodista, jopa musiikista, mutta hänellä on tapana tappaa tietämättömän kysymykset vaikenemalla.
Virkistyspäiviä toivon sinunkin löytävän, minulla on tuo yksi nurkka keskustassa, sinne voi poiketa vaihtamaan mielipiteitä ja jakamaan uutisia aiheesta kuin aiheesta.- Suu poikki
Tuoksuvattu kirjoitti:
Juuri tuollainen kaikesta oman mielipiteensä muodostanut, periaatteistaan kiinni pitävä ja poikkeavat mielipiteet tuomitseva on eräs tuttavani.
Joskus antaudun hänen kanssa keskustelemaan pitkäksikin aikaa, koska, kaikesta huolimatta hänellä on erittäin paljon tietoa mm historiasta, sodista, jopa musiikista, mutta hänellä on tapana tappaa tietämättömän kysymykset vaikenemalla.
Virkistyspäiviä toivon sinunkin löytävän, minulla on tuo yksi nurkka keskustassa, sinne voi poiketa vaihtamaan mielipiteitä ja jakamaan uutisia aiheesta kuin aiheesta.Olen etsinyt keskustelupalstaa, jolla voisi ihan oikeasti vaihtaa mielipiteitä, ja siksi olen yrittänyt pyrkiä mm. tälle palstalle. Luulin, että ikäihmiset ymmärtäisivät keskustelun arvon.
Tämä ei kuitenkaan tunnu olevan vakavasti otettava keskustelupalsta. Saan täällä äkkiä saman tunteen kuin kotonakin.
Toivottavasti löytyy vielä palsta, jolla kirjoittajat suhtautuvat toisiinsa ymmärtäen ja sallivat erilaisia näkemyksiä.
Joskus tämänkin palstan joku keskustelu pysyy virkistävänä ja antaa uutta näkemystä. Ehkäpä tämä ketju olisi juuri sellainen. - ihan oma foorumi
Suu poikki kirjoitti:
Olen etsinyt keskustelupalstaa, jolla voisi ihan oikeasti vaihtaa mielipiteitä, ja siksi olen yrittänyt pyrkiä mm. tälle palstalle. Luulin, että ikäihmiset ymmärtäisivät keskustelun arvon.
Tämä ei kuitenkaan tunnu olevan vakavasti otettava keskustelupalsta. Saan täällä äkkiä saman tunteen kuin kotonakin.
Toivottavasti löytyy vielä palsta, jolla kirjoittajat suhtautuvat toisiinsa ymmärtäen ja sallivat erilaisia näkemyksiä.
Joskus tämänkin palstan joku keskustelu pysyy virkistävänä ja antaa uutta näkemystä. Ehkäpä tämä ketju olisi juuri sellainen.jonne voit valita osanottajat, sopii sinulle.
- Suu poikki
ihan oma foorumi kirjoitti:
jonne voit valita osanottajat, sopii sinulle.
Isäntä löysi samaan ketjuun.
Ei siihen pitkää aikaa mennytkään. - sinulla ongelma
ihan oma foorumi kirjoitti:
jonne voit valita osanottajat, sopii sinulle.
vihan hallinnassa?
Lähdin puolenpäivän aikoihin viemään roskia roskakatokseen.
Tiellä käveli vánha nainen joka vaikutti kovin hätääntyneeltä.
Menin kysymään onko jokin hukassa ja hän kysyi missä on numero 10 ja sanoi tien nimenkin. Oman nimensä muisti, mutta ei yhtään tiennyt minne olisi pitänyt, myönsi eksyneensä.
Sanoin että vien hänet autolla kotiin, siinä vesisateessa ei olisi ollut kiva etsiä oikeata osoitetta.
Ajoimme ko. talon pihaan. Ensiksi hän sanoi että piha on tuttu, mutta autosta noustuaan lä'hti kävelemään ihan väärään suuntaan, eli hän ei muistanut hetkeä enempää missä oli ja minne oli menossa.
Sammutin autoni keskelle pihaa, otin häntä kädestä ja sanoin etsiväni oikean portaan. Se löytyikin ja siinä portailla oli naishenkilö joka tunsi eksyneen, joten jätin hänet menemään kotiin.
Talon autokatoksen luona eräs mies pysäytti minut ja kertoi samaisen henkilön olevan eksyksissä heti kun tulee ulos. Hänellä on jossain tytär, mutta...
Ihmettelen omaisia.
Kuinka kukaan voi jättää äitinsä tuossa tilassa yksin kotiin. Kuinka hänen käy kun tulee talvi ja pakkaset, kuinka kun tulee heikot jäät ja rantaan on alle 50 metriä?
Tulipa mieleeni, huomaako kukaan läheiseni puuttua tilanteeseen jos minulta menee musti, jos alan unohtelemaan ja eksymään?
Mikä aisti on tärkeämpi kuin muisti?- aisti ?
Tietääkseni ne ovat näkö, kuulo, haju, maku, tunto.
- niinkus
aisti ? kirjoitti:
mukava kun huomasit huomauttaa, oli varmaankin ihan pakko näyttää viisaammalta. 8-I
- Muistamattomat
aisti ? kirjoitti:
Samoja riitoja jauhettu jo monta viikkoa ja vauhti sen kun kiintyy, nyt varmaan alkaa loppukiri kun sanakopu edes auttaa muistia,,huh huh.
jepulis,,kukkahame,,,kukkahame,,jepulis jepulis kukkahamekukkahamejepulis
jepuliskukkahamemukkahame jepuliskukkahamekukkahamejepulis... - huomasit
niinkus kirjoitti:
mukava kun huomasit huomauttaa, oli varmaankin ihan pakko näyttää viisaammalta. 8-I
puolustaa kamuas vaikka on asia virhe. Sillai tuot palstalle kivaa me henkeä.
- Maalaismies*
Sattui tänään. Vein autoa korjaamoon. Päätin selviytyä tyylikkäästi. Painoin mieleeni kännykkänumeroni. Sitä ne kysyy kuitenkin - sekä tietenkin autoni merkin ja valmistusvuoden.
Mies tiskin takana ei kysykään kännykän numeroa, vaan rekkaria. Tyylikkyys oli tiessään sinä silmän räpäyksenä. - Anna kynä ja paperia, käyn katsomassa, sanoin. Tämä on vaaratonta unohtelua, mutta siitä se alkaa.
Käsittääkseni paras keino selviytyä muistinsa kanssa on pitää sitä koetuksella käytännössä. Olen opetellut selviytymään ostoksilla ilman muistilappuja. Jos sitten jokin unohtuu, se tietää "sakkokierrosta" noutamaan unohtunut asia. - Tuoksuvattu*
aisti ? kirjoitti:
en suinkaan sanonut että muisti on aisti.
Mistä aistista vois luopua muistin menettämisen asemasta? - tärkeänä*
Maalaismies* kirjoitti:
Sattui tänään. Vein autoa korjaamoon. Päätin selviytyä tyylikkäästi. Painoin mieleeni kännykkänumeroni. Sitä ne kysyy kuitenkin - sekä tietenkin autoni merkin ja valmistusvuoden.
Mies tiskin takana ei kysykään kännykän numeroa, vaan rekkaria. Tyylikkyys oli tiessään sinä silmän räpäyksenä. - Anna kynä ja paperia, käyn katsomassa, sanoin. Tämä on vaaratonta unohtelua, mutta siitä se alkaa.
Käsittääkseni paras keino selviytyä muistinsa kanssa on pitää sitä koetuksella käytännössä. Olen opetellut selviytymään ostoksilla ilman muistilappuja. Jos sitten jokin unohtuu, se tietää "sakkokierrosta" noutamaan unohtunut asia.mutta en näe tarpeellisena ajatella,minkä aistin voisin menettää,sille kun ei voi mitään!
- *Kukkahame*
tärkeänä* kirjoitti:
mutta en näe tarpeellisena ajatella,minkä aistin voisin menettää,sille kun ei voi mitään!
Ihminen joka dementoituu ei itse siitä kärsi ollenkaan, tai no ainakaan kaikki, lähiomaisille se on vaikeaa.
Kävin tänään katsomassa erästä lähisukulaista, en ole nähnyt häntä vuoteen, aluksi oli vaikeaa, odottelin että hän alkaa kysellä, niin kävikin.
Kaikenlaisista vanhoista asioista yritin saada häntä jotenkin muistamaan, edes pienikin asia, hän alkoi epäilemään että olen jotenkin halukas tekemään hänelle jotain, aivan outoja asioita tuli tuon tuostaan hänen esittämänään.
Tyttärensä sitten sai hyvän puheenaiheen josta hän muistikin jotain, mutta samassa asiat meni taas aivan sykkyrälle.
Rankkaa oli tyttärelle, mutta mietitytti minuakin, miten paljon onkaan näitä muistinsa menettäneitä, eikä mitään lääkitystä vielä ainakaan ole olemassa.
Onneksi nyt on asiaa tutkittu ja se on sairaus, ennenvanhaan sitä pidettiin hulluutena, eikä mitään muuta hoitoa kuin lukitut ovet. - keskustelutaitoni
tärkeänä* kirjoitti:
mutta en näe tarpeellisena ajatella,minkä aistin voisin menettää,sille kun ei voi mitään!
alkaa tyrehtyä kokonaan. Palasin ulkomailta monen vuoden jälkeen (mitä en ehdota kenellekään) ja koska alussa ujostelin suomen kankeaa puhetyyliäni niin usein jäin pois seurasta ja keskusteluista ja nyt olen kadottanut ne ystävät joihin ensin tutustuin.
Mieluimmin olenkin nyt yksin harrastusteni kanssa ja yritän usein lukea ääneen että edes äänitorvi pysyisi selvänä.
- Ramoona*
Voihan ajatella niinkin, että pariskunta virkistää toinen toisensa muistia siten, ettei anna unohtaa tehtyjä mokia, muistuttelee vaikkapa toisen ikävistä sukulaisista , lattialle viskatuista sukista ja siitä, ettei toinen muistanut enää seitsemättä hääpäivää.
Muistin menetys on varmaankin pahempi asia kuin jonkin aistin menetys. Yleensä muistamattomuus pannaan dementian piikkiin, katsotaan, että se kuuluu vanhuuteen. Taustalla voi kuitenkin olla myös elimellinen sairaus tai masennus, liiallinen lääkitys, jolloin asialle on jotain tehtävissä.
Ihmiselle on tärkeää jakaa hyvät ja raskaat asiat toisten kanssa. Appivanhempien ja omien vanhempien kuoltua olin monasti tarttumassa puhelimeen, kunnes kylmä tunne valtasi : hän on poissa, enää en voi kertoa tätä hänelle.- Maalaismies*
Jos tiedostaa muistamisen tärkeyden ennen kuin on sen kadottanut, niin sitä voi harjoituttaa niin kuin mitä muuta hyvänsä fyysistä ja henkistä puolta. Jo hyvä yleiskunto palvelee myös muistia. Ääreisverenkierto aivoissa on tärkeä pointsi. Itsenäinen asioiden hoito auttaa muistamaan.
Tämäkin palstakirjoittelu on hyvää terapiaa. Ajatusten ja lauseiden värkkäily panee aivotoiminnan liikkeelle. Maalaismies* kirjoitti:
Jos tiedostaa muistamisen tärkeyden ennen kuin on sen kadottanut, niin sitä voi harjoituttaa niin kuin mitä muuta hyvänsä fyysistä ja henkistä puolta. Jo hyvä yleiskunto palvelee myös muistia. Ääreisverenkierto aivoissa on tärkeä pointsi. Itsenäinen asioiden hoito auttaa muistamaan.
Tämäkin palstakirjoittelu on hyvää terapiaa. Ajatusten ja lauseiden värkkäily panee aivotoiminnan liikkeelle.Maalaimies,olen myös lukenut, että muistia on hyvä reenata. Ja yleiskuntokin auttaa kun on parempi verenkierto.
Siittä että pariskunnilla( parisuhtella) olisi parempi muisti ,ei minunmielestäni kyllä pidä paikkaansa.
Noo, jos sen ottaa sillain, että aina toinen voi jelpata ,kun ei oikein satu muistamaan kaikkea itse.
Sen olen saanut huomata, että Dementtian alussa itse huomaa kuinka muisti alkaa heiketä ,ja sen vuoksi hermoilee.
Haluaisi itsekkin peitellä sitä.
Näin ei hakeudu saamaan nykyään jo olevia lääkeitä, jotka hidastavat dementtiaa.
Voi olla, että kun sairastumista ei pidetä enään tyhmyydestä johtuvana ,ja tietoa tulee enemmän, saadaan aikaiset tapaukset paremmin tietoon.
Lähi omaisilta vaan hienotunteisuutta, että auttavat vanhuksensa hoitoa saamaan.- tuoksuvattu*
Sanaristikoiden täyttäminen on hyvää muistin treenaamista.
Vanhojen valokuvien katseleminen, lehtileikkeet ja merkittävät tapahtumat maailmalla, kaikissa niissä on hyvä harjaannuttaa muistoja, mikä vuosi se olikaan kun Berliinin muuri hajoitettiin, samana vuonna tapahtui sitä ja tätä.
Aviopari voi muistella yhteisiä tapahtumia, paikkoja joissa on yhdessä käyty, tavallisten päivittäiten uutisten lisäksi on lukemattomia sioita joissa muistia tarvitaan.
Asiat jäävät mieleenkin paremmin jos niistä on mahdollisuus keskustella.
Omakin muisti pettää sellaisissa asioissa joita ei pidä niin kovin tärkeinä muistettavaksi.
Tavaroiden säilyttäminen aina omalla paikallaan on kyllä hyvä tapa ja tarpeenkin. Joskus avaimetkin ovat hukassa, vaikka "tuohonhan minä ne laitoin."
Tämän päivän kokemukseni johdosta olen ihan tosissani paneutunut asiaan. Mietin omalla kohdallani, kuka minut korjaa kotiin jos unohdan mistä lähdin?
Täällä minut tuntee kovin harva naapurikaan ja omaiset ovat kaukana. Toivottavasti harjoitus auttaa, sanaristikoita on vielä täyttämättä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1397840Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde412019Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251960- 911663
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801585Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071040Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik5989- 50945
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28830- 34822