On vain yksi asia, josta Jeesus riemuitsee. Raamatun mukaan hän riemuitsee siitä, että taivasten valtakunta avautuu lapsenmielisille:
"Sillä hetkellä hän riemuitsi Pyhässä Hengessä ja sanoi: "Minä ylistän sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, että olet salannut nämä viisailta ja ymmärtäväisiltä ja ilmoittanut ne lapsenmielisille. Niin, Isä, sillä näin on sinulle hyväksi näkynyt" Luuk 10:21
riemastuttavinta
16
217
Vastaukset
- paikanetsijä
"ihmisten kielelle" tulkittuna tarkoittaa sitä että Raamatun salaisuus on paradokseissa - köyhä on rikas, pieni on suurta ja lopulta ihmisten viisaus vie lopulta häpeään - - - - siksi se lienee niin kovin vaikea ymmärtää ja aiheuttaa paljon tulkinta erimielisyyksiä
Niin, Jumala ei pyydä ymmärtämään ja tulkitsemaan itseään. Hän kutsuu elämään kanssaan. Se on ainoa tapa, jolla hänen valtakuntansa saa tilaa ja tulee ymmärrettäväksi täällä:
"Kuka on viisas ja ymmärtäväinen teidän joukossanne? Tuokoon hän näkyviin tekonsa hyvällä vaelluksellaan viisauden sävyisyydessä. Mutta jos teillä on katkera kiivaus ja riitaisuus sydämessänne, niin älkää kerskatko älkääkä valhetelko totuutta vastaan. Tämä ei ole se viisaus, joka ylhäältä tulee, vaan se on maallista, sielullista, riivaajien viisautta." Jaak 3:13-15
Raamattu vaikuttaa paradoksaaliselta, mutta siinä on tuskin kyse tyylikeinosta tai jostain muusta jiposta. Syy lienee siinä, että Jumala on niin erilainen kuin me. Hänessä näyttää olevan hyvin paljon lapsen kaltaisuutta. Lapsihan on loputtoman luova. Lapsi ei tarkkaile koko ajan itseään vaan elää. Jumalalla ei ole tarvetta korostaa itseään ja ottaa suurta tilaa itselleen. Ei, hän on kuin arka kyyhkynen (Pyhä Henki). Hän on kuin vieno tuulenhenkäys. Heti kun ihmiset alkavat mielipiteiden esittämisen ja opillisen vääntämisen, Jumala väistyy jo kauas. Hän on heikkojen luona, koska he eivät ota liikaa tilaa. Heidän ollessaan pienellä paikalla Jumalalle jää tilaa lähestyä persoonallisesti ihmistä. Elämä itse on heitä lähempänä kuin vahvoja! Synnin ydinhän on Jumalasta erossa eläminen.
"Jeesus sanoi heille: "Jos te olisitte sokeat, ei teillä olisi syntiä; mutta nyt te sanotte: 'Me näemme'; sentähden teidän syntinne pysyy." Joh 9:41
- Tremoles
Joskus vaan taitaapi mennä sekaisin vähäsen nuo viisaat ja lapsenmieliset. Koska Luojamme, taivaallinen Isä on todella viiisas, ja lupaa sitä samaa viisautta kaikille heillä jotka sitä pyytävät osakseen rukouksiensa kautta. Näin asia kerrotaan meille
Raamatun uudentestamentin kirjojen kirjoittaneiden toimesta. Olen heidän kanssa myös samaa mieltä. Luukaksen nimissä tehty kirja ei vaikuta aidolta. Sen tekstit poikkeavat merkittävässä määrin näistä toisista UT:een kirjoista, joita pidän paljon antoisinpina teksteinä. Tosin, onhan meillä itse kullakin omat mieltymyksemme.- Nasse.
sinä et sitten sitä viisautta ole pyytänyt?
- Tremoles
Nasse. kirjoitti:
sinä et sitten sitä viisautta ole pyytänyt?
Ymmärrän kyllä että sinulla on valtava tarve keskustella nuille mielesi tuottamille kaikille seitsemälle veljillesi samaan aikaan, mutta voisitko senkin tehdä jossakin muualla. ;)
- kovinkaan hyvin
tähän päivään. Tänä aikana ihmiset saavat hyvän koulutuksen.
- Niistäkö vain on kyse..?
Aloittajan kirjoitus on niin Jumalan mielenmukainen,kun olla ja voi!
Ei ole ihme,jos täällä ei näy todellisia Jumalaa tuntevia,kun nämä
palstat ovat täynnään "väitteleviä viisaita"-jotka sanoillaan ovat
tekemässä tyhjäksi Jumalan sanaa,Raamattuakin! - Tremoles
Niistäkö vain on kyse..? kirjoitti:
Aloittajan kirjoitus on niin Jumalan mielenmukainen,kun olla ja voi!
Ei ole ihme,jos täällä ei näy todellisia Jumalaa tuntevia,kun nämä
palstat ovat täynnään "väitteleviä viisaita"-jotka sanoillaan ovat
tekemässä tyhjäksi Jumalan sanaa,Raamattuakin!Vaarallisia sanoja. Nuo kaikki, meinaan jossa joku ihminen tietää Jumalan tämän hetkisen mielen tilan ja ajatukset paremmin kuin Jumala itse. Ja jos joku tekee tyhjäksi Jumalan sanaa, elikä Kristusta, on sellainen, joka ei muuta osaa kuin olla olematta samaa mieltä kuin Raamatussa kerrotun tekstin kanssa, jossa nimenomaan
selitetään se jota Kristus julisti, opetti, teki, sanoi, saarnasi. - Jumalan pieni köyhä
Tremoles kirjoitti:
Vaarallisia sanoja. Nuo kaikki, meinaan jossa joku ihminen tietää Jumalan tämän hetkisen mielen tilan ja ajatukset paremmin kuin Jumala itse. Ja jos joku tekee tyhjäksi Jumalan sanaa, elikä Kristusta, on sellainen, joka ei muuta osaa kuin olla olematta samaa mieltä kuin Raamatussa kerrotun tekstin kanssa, jossa nimenomaan
selitetään se jota Kristus julisti, opetti, teki, sanoi, saarnasi.Ilahduttaa tavata muuallakin käsitys Jeesuksesta itsestään auktoriteettinamme Raamatun sijasta.
Jeesus on nykyajassakin täysin todellinen henkilö, eikä hänen seuraamisensa tarkoita sitä että joku kirja (olkoon kuinka hyvä ja hengellinen kirja tahansa, kuten Raamattu) pitää nostaa auktoriteetiksi.
Ennaltaehkäiseväksi selvennyksi pitää vielä mainita että en siis ole uskostani luopunut, enkä ateisti, vaan Jumalan lapsi joka tahtoo etsiä ja löytää eron uskonnollisuuden ja todellisen hengellisen elämän välillä.
Uskon että ensimmäiset kristityt kirjoittivat Raamattuun kootut kirjoitukset nimenomaan todistaakseen Jeesuksesta, eivät siksi että heidän kirjoituksensa hänestä nostettaisiin Jumalan paikalle. - Nasse.
Jumalan pieni köyhä kirjoitti:
Ilahduttaa tavata muuallakin käsitys Jeesuksesta itsestään auktoriteettinamme Raamatun sijasta.
Jeesus on nykyajassakin täysin todellinen henkilö, eikä hänen seuraamisensa tarkoita sitä että joku kirja (olkoon kuinka hyvä ja hengellinen kirja tahansa, kuten Raamattu) pitää nostaa auktoriteetiksi.
Ennaltaehkäiseväksi selvennyksi pitää vielä mainita että en siis ole uskostani luopunut, enkä ateisti, vaan Jumalan lapsi joka tahtoo etsiä ja löytää eron uskonnollisuuden ja todellisen hengellisen elämän välillä.
Uskon että ensimmäiset kristityt kirjoittivat Raamattuun kootut kirjoitukset nimenomaan todistaakseen Jeesuksesta, eivät siksi että heidän kirjoituksensa hänestä nostettaisiin Jumalan paikalle.että raamattu on satukirja joka tehtiin tilaustyönä jotta Jeesusloruilla ja vastaavilla saataisiin yhteiskunnan vähäosaisempi aines tottelemaan nöyrästi ja tekemään mitä käsketään?
- Jumalan pieni köyhä
Nasse. kirjoitti:
että raamattu on satukirja joka tehtiin tilaustyönä jotta Jeesusloruilla ja vastaavilla saataisiin yhteiskunnan vähäosaisempi aines tottelemaan nöyrästi ja tekemään mitä käsketään?
En tiennyt
T: Jeesusloruihin ja vastaaviin hurahtanut, vähäosainen, nöyrästi totteleva aivopesty joka tekee kiltisti kaiken mitä papit, käskynhaltijat ja satraapit käskevät Jumalan pieni köyhä kirjoitti:
Ilahduttaa tavata muuallakin käsitys Jeesuksesta itsestään auktoriteettinamme Raamatun sijasta.
Uskon että ensimmäiset kristityt kirjoittivat Raamattuun kootut kirjoitukset nimenomaan todistaakseen Jeesuksesta, eivät siksi että heidän kirjoituksensa hänestä nostettaisiin Jumalan paikalle.Olet "Jumalan lapsi joka tahtoo etsiä ja löytää eron uskonnollisuuden ja todellisen hengellisen elämän välillä."
Tämä on oleellista. Uskonnollisuus on täällä niin vallitsevaa, että työtä saa tehdä tosissaan. Ulkopuolisten kritiikkikin kohdistuu juuri tuohon kuolleeseen uskonnollisuuteen.
Hengelliseen ihmiseen he eivät pääse kiinni, sillä "hengellinen ihminen tutkii kaiken, mutta häntä itseään ei kukaan kykene tutkimaan" 1 Kor 2:15
Toisaalta hengelliseksi tuleminen on Jumalan työ, sillä kyse on itse valitulle ja muotoillulle hengellisyydelle kuolemisesta:
"Jos joku tahtoo minun perässäni kulkea, hän kieltäköön itsensä ja ottakoon joka päivä ristinsä ja seuratkoon minua. Sillä joka tahtoo pelastaa elämänsä, hän kadottaa sen, mutta joka kadottaa elämänsä minun tähteni, hän pelastaa sen." Luuk 9:23-24- Nasse.
En tiennyt
T: Jeesusloruihin ja vastaaviin hurahtanut, vähäosainen, nöyrästi totteleva aivopesty joka tekee kiltisti kaiken mitä papit, käskynhaltijat ja satraapit käskevätettä olet tottelevainen taikauskosi ansiosta. Esimerkiksi Päivin Räsänen blogissaan pelkäsi ryhtyvänsä hirmutekoihin - viitaten koulusurmiin - ellei hänen taikauskonsa pidättelisi.
- Jumalan pieni köyhä
Nasse. kirjoitti:
että olet tottelevainen taikauskosi ansiosta. Esimerkiksi Päivin Räsänen blogissaan pelkäsi ryhtyvänsä hirmutekoihin - viitaten koulusurmiin - ellei hänen taikauskonsa pidättelisi.
Itseasiassa valehtelin, olen melkoinen hunsvotti. Luultavasti pitäisi aivopesetyttää itsensä uudestaan.
- Jumalan pieni köyhä
EJKR kirjoitti:
Olet "Jumalan lapsi joka tahtoo etsiä ja löytää eron uskonnollisuuden ja todellisen hengellisen elämän välillä."
Tämä on oleellista. Uskonnollisuus on täällä niin vallitsevaa, että työtä saa tehdä tosissaan. Ulkopuolisten kritiikkikin kohdistuu juuri tuohon kuolleeseen uskonnollisuuteen.
Hengelliseen ihmiseen he eivät pääse kiinni, sillä "hengellinen ihminen tutkii kaiken, mutta häntä itseään ei kukaan kykene tutkimaan" 1 Kor 2:15
Toisaalta hengelliseksi tuleminen on Jumalan työ, sillä kyse on itse valitulle ja muotoillulle hengellisyydelle kuolemisesta:
"Jos joku tahtoo minun perässäni kulkea, hän kieltäköön itsensä ja ottakoon joka päivä ristinsä ja seuratkoon minua. Sillä joka tahtoo pelastaa elämänsä, hän kadottaa sen, mutta joka kadottaa elämänsä minun tähteni, hän pelastaa sen." Luuk 9:23-24Toisaalta jotkut muodollisuudet voivat olla myös neutraalia kulttuuria. Jos tarkoitat tuolla "kuolemisella" sitä että on samantekevää onko sitä vai ei, niin olen luultavasti suunnilleen samoilla linjoilla. Esim. kirkossa käydessäni voin lausua yhteisrukouksena "isä meidän" tai polvistua ehtoollispöydässä kokematta olevani mitenkään ristiriidassa Jumalan kanssa. Nuo siis vain esimerkkeinä.
Tuosta itseni määrittelystä vielä sen verran, että kyseessä oli siis (turhautunut?) vastamäärite sille että usein raamattufundamentalismia (että on kiva sana) kritisoidessa saa uskon kieltäjän leiman. Luulen kyllä Jumalan tietävän mitä ajan takaa ja jos asiani on Jumalan mielen mukaista, on Pyhän Hengen työ todistaa sen paikkansapitävyys muillekin. - Tremoles
Uskon että ensimmäiset kristityt kirjoittivat Raamattuun kootut kirjoitukset nimenomaan todistaakseen Jeesuksesta, eivät siksi että heidän kirjoituksensa hänestä nostettaisiin Jumalan paikalle.Kristuksen suoma taakka on todella keveä ja hänen läsnäolonsa heleä.
Toisaalta, voidaan kuitenkin ajatella hyvällä syyllä, jotta kun nuo aivan ihka ensimmäiset, useat kymmenet varsinaiset opetuslapset, eivät siis apostolit, lähtivät julistamaan ilosanomaa ympäri sen hetkisen maailmaan, niin ei heillä ollut kirjoitettua tekstiä mukanaan, vaan se sanoma ja opetukset jonka Kristus heille opetti, ja sekin kaikki heidän muistinsa varassa! Ja näin se usko kristukseen josta näkyy vielä häivä jäljellä, on ollut sitä oikeaa ja alkuperäisintä. Suusta korvaan on siis ilosaanoma ja opetukset aikoinaan lähtenyt leviämääm. Luonnollisesti myös siitä syystä, etteivät tuon ajan tavalliset ihmiset osanneet lukea eivätkä kirjoittaa edes omaa nimeään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 666391
- 715838
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise1345075- 624035
- 143895
- 383319
- 713093
- 642957
- 802732
- 492037