Mikä olisi hyvä ensimmäiseksi käärmeeksi? Aikaisempaa kokemusta ei ole minkäänlaisista terraelukoista, ainoastaan kaloja on ollut.
Sukkanauhakäärmettä sekä viljakäärmettä olen ajatellut, samoin kuningaspythonia. Tilaa terralle olis n 150x70x200cm, eiks siihen menis noi kaikki ? Meniskö noista jokanen poikasena 70x40x40 terraan, ennenkö sais valmiiksi ton uuden terrahankinnan?
Entä sit toi nahanluonti, miten usein se käytännössä tapahtuu?Ja vain sillon käärmeellä pitää olla 'wetbox'? Entä jos ei huomaa että nahanluonti on alkanut, eikä kerkeä laittaa wetboxia?
Onko ''ihan sama'' ottaako käärmeen asiantuntevalta matelijakauppiaalta(eläinkauppa) vai kasvattajalta?Kiitän vastauksista ;>
Ensimmäinen käärme
8
708
Vastaukset
- .
Miten olis jos vaikka käytettäis googlea apuna ;)
Eli ainakin täältä löytyy viljakäärmeistä ja kuningaspytoneista;
http://www.matelijat.info
Tuolta uskon että löydät kaiken tarpeellisen!- crez-
Juu, olen kyllä monestikin käynyt tuolla, ajattelin vain kysyä vielä muidenkin harrastelijoiden mielipidettä, tuolla kun tieto on niin ristiriitaista.
Ja eikö tämä ole tarkoitettu yleiseen keskusteluun? ;) Kyllä täältä turhempiakin aiheita löytyy.Mutta kiitos kuitenkin! - Viljisten ystävä
crez- kirjoitti:
Juu, olen kyllä monestikin käynyt tuolla, ajattelin vain kysyä vielä muidenkin harrastelijoiden mielipidettä, tuolla kun tieto on niin ristiriitaista.
Ja eikö tämä ole tarkoitettu yleiseen keskusteluun? ;) Kyllä täältä turhempiakin aiheita löytyy.Mutta kiitos kuitenkin!Itselläni ensimmäinen käärme on viljakäärme ja sitä kyllä suosittelen ekaksi käärmeeksi :) On helppo hoitoinen ja ei pienenä tarvitse vielä isoa terraariota. Esim. alle vuoden ikäinen viljiksen poikanen menee ihan hyvin ilmastoidussa ja pakovarmassa varastolaatikossa. Itsellä eka viljis oli pienenä smart boksissa. Sitten yli vuoden ikäisen voi siirtää isompaan. Mutta ei tietenkään liian isoon ettei pikkuinen tunne oloaan uhatuksi.
Eli käärme luo nahkansa aina sen mukaan kun kasvaa. Eli mitä nopeammin käärme kasvaa sitä useammin se luo nahkansa. Viljakäärmeet eivät tarvitse wetboxia, vain terran sumutus riittää. Mutta tottakai wetboxiakin siellä voi pitää, onhan siellä varmasti mukava köllötellä. Mutta siis itsellä ei ole semmoista ikinä ollut ja loistavasti ovat nahkansa luoneet ongelmitta.
Itse suosittelen ottamaan kasvattajalta. Yleensäkkin on halvempi ja asian mukaisesti hoidettu. Eläinkaupoissa olen itse nähnyt aina kaksi tai kolme kertaa kalliimpia mitä ne kasvattajilta saisi.
Kuten edellinen sanoi niin matelijat.infosta löytyy kaikki tarpeellinen viljakäärmeistä ja muutamasta muusta lajista :) Lisää tietoa käärmeistä ja muista matelijoista löytyy myös herppi.net foorumista. - crez-
Viljisten ystävä kirjoitti:
Itselläni ensimmäinen käärme on viljakäärme ja sitä kyllä suosittelen ekaksi käärmeeksi :) On helppo hoitoinen ja ei pienenä tarvitse vielä isoa terraariota. Esim. alle vuoden ikäinen viljiksen poikanen menee ihan hyvin ilmastoidussa ja pakovarmassa varastolaatikossa. Itsellä eka viljis oli pienenä smart boksissa. Sitten yli vuoden ikäisen voi siirtää isompaan. Mutta ei tietenkään liian isoon ettei pikkuinen tunne oloaan uhatuksi.
Eli käärme luo nahkansa aina sen mukaan kun kasvaa. Eli mitä nopeammin käärme kasvaa sitä useammin se luo nahkansa. Viljakäärmeet eivät tarvitse wetboxia, vain terran sumutus riittää. Mutta tottakai wetboxiakin siellä voi pitää, onhan siellä varmasti mukava köllötellä. Mutta siis itsellä ei ole semmoista ikinä ollut ja loistavasti ovat nahkansa luoneet ongelmitta.
Itse suosittelen ottamaan kasvattajalta. Yleensäkkin on halvempi ja asian mukaisesti hoidettu. Eläinkaupoissa olen itse nähnyt aina kaksi tai kolme kertaa kalliimpia mitä ne kasvattajilta saisi.
Kuten edellinen sanoi niin matelijat.infosta löytyy kaikki tarpeellinen viljakäärmeistä ja muutamasta muusta lajista :) Lisää tietoa käärmeistä ja muista matelijoista löytyy myös herppi.net foorumista.Okei, kiitos vastauksista. Viljiksiä löytyy ainakin helpommin, sekä ovat parempia syöjiä. Katsotaan mihin tässä päädytään :)
- king SNAKE
crez- kirjoitti:
Okei, kiitos vastauksista. Viljiksiä löytyy ainakin helpommin, sekä ovat parempia syöjiä. Katsotaan mihin tässä päädytään :)
Hanki ensin ihan perus värinen, joko anery tai amela... ne ovat varmoja syömään, värimuunnelmat saattavat joskus olla oikullisia, ainakin meillä näin kävi. Tosin riistan värinen hiiri oli ratkaisu kun ei valkoista syönyt.
Myös rottakäärmeet sinänsä ovat helpohkoja hoidokkeja mutta vaativat tietty sitten jossain vaiheessa suuremman terran.
Tuo matelijat.info on kyllä ihan hyvä saitti aloittelijan lukaista. Sen ylläpitäjät kun ovat maamme johtavia viljakäärme harrastajia ;) - catitus81
king SNAKE kirjoitti:
Hanki ensin ihan perus värinen, joko anery tai amela... ne ovat varmoja syömään, värimuunnelmat saattavat joskus olla oikullisia, ainakin meillä näin kävi. Tosin riistan värinen hiiri oli ratkaisu kun ei valkoista syönyt.
Myös rottakäärmeet sinänsä ovat helpohkoja hoidokkeja mutta vaativat tietty sitten jossain vaiheessa suuremman terran.
Tuo matelijat.info on kyllä ihan hyvä saitti aloittelijan lukaista. Sen ylläpitäjät kun ovat maamme johtavia viljakäärme harrastajia ;)No eipä tuolla käärmeen värillä ole mitään tekemistä sen kanssa, että syökö käärme hyvin vai ei. Kyllä se on ihan yksilöstä kiinni.
- juupajaa
catitus81 kirjoitti:
No eipä tuolla käärmeen värillä ole mitään tekemistä sen kanssa, että syökö käärme hyvin vai ei. Kyllä se on ihan yksilöstä kiinni.
Komppaan catitus81. Ottaisitte ihmiset asioista selvää ennenkun alatte sepittämään muille moisia juttuja.
crez- kirjoitti:
Juu, olen kyllä monestikin käynyt tuolla, ajattelin vain kysyä vielä muidenkin harrastelijoiden mielipidettä, tuolla kun tieto on niin ristiriitaista.
Ja eikö tämä ole tarkoitettu yleiseen keskusteluun? ;) Kyllä täältä turhempiakin aiheita löytyy.Mutta kiitos kuitenkin!"tuolla kun tieto on niin ristiriitaista."
Tieto voi kyllä olla ristiriitaista eri lähteistä luettuna, mutta kiinnostaisi kovasti tietää, mitä ristiriitaisuuksia tuon nimenomaisen sivuston tiedoissa tarkalleen on?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä792392Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1421538- 1331462
- 1581234
- 1091033
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten386965Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82774Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55724Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j67694Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50683