op: vakuutussäästö

oli ainakin pettymys

Laskettiin vakuutussäästön suuruus ja kuinka monta vuotta säästän ja mitä saan sitten kun on aika saada rahat. Kaikki meni aika mukavasti ensin. Ihmettelin vain niitä ensimäisen vuoden kustannuksia joita tässä säästämisessä "hävisin".

Ajattelin että olkoon, ja katellaan vielä. Seuraavana vuonna tuli uusi laki missä sitten kaikki joutuvat maksamaan säästöstä korkoa tuottavasta osasta sen 30% päältä.

Silloin jo ajattelin että taas todella petettiin, eli laskut menivät minulta ainakin jo sekaisin. Olisi ollut viisasta ottaa ja lopettaa koko homma. En kuitenkaan tehnyt sitä. Lopetin vain maksamisen sille säästölle ja annoin rahat olla siellä odottelemassa sitä viimeistä päivää kun ne pitäisi maksaa minulle.

Vielä yksi pettymys tuli siinä kun sitten sain tietää että laittamastani määrästä viedään aina laittaessani tilille rahaa 2% pois. Sitä en saanut tietää kun tilin avasin. Mietinkin että mitähän kuluja vielä voi odottaa vedettävän tuolta säästämältäni summalta kun ei ole oltiu rehellisiä alkuunsakaan.

Minä en ikinä alkaisi säästämään ainakaan sellaiselle tilille mistä en voi ottaa rahojani silloin kun haluan. Tässä vaan jokainen otto maksaa aika paljon.

En ole löytänyt myöskään mitään muuta säästömahdollisuutta mikä olisi luotettava.

Olisko teillä tietoa mitä minun tulisi tehdä että en häviäisi niin paljon. Kuulinkin sitten myöhemmin että ei kannata säästää eläkettä varten ainakaan yksityisesti vaikka niitä niin paljon kehuvat ja mainostavat hyväksi. Pankit vaan myy itseänsä ja keinolla millä hyvänsä. Tarkoitus on aina saada puhdistettua ihminen rahoista. Ei se että ihminen saisi rahaa tulevaisuutta varten itselleen. Jos saakin on se hyvin mitätön määrä ylimääräistä mikä jää käteen on minun kokemus.

4

1500

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ajattelevat vain omia

      provikoitaan, se siitä. Ei heitä kiinnosta mitä tulet loppupelissä saamaan. Tarjoavat aina ensin sellaista vaihtoehtoa, mikä on heille itselleen tuottoisin.

      • Delusions

        Harmi että totuus paljastui vähän myöhässä. Mutta mistäpä sitä tavallinen ihminen näitä tietää, kun joutuu lähinnä vain luottamaan "asiantuntijoihin".

        Paras ratkaisu tuntuu oikeasti olevan se, että ottaa ihan itse asioista selvää. Mitä sijoittaminen tarkoittaa ihan pohjimmillaan, mitä sijoitusmuotoja on olemassa ja mitä _kuluja_ mikäkin sijoitusmuoto tuo mukanaan. Mitkä ovat sijoittamisen riskit. Ja se tärkein yleispätevä sääntö sijoitettaessa on, että ymmärrä mihin sijoitat. Jos jokin (esimerkiksi) näistä ei ole hallussa, niin sitten pitää vain opiskella lisää.

        Sitten kun asia on sisäistetty, aletaan miettimään riskejä mitä on valmis ottamaan, ja sitä miten haluaa sijoituksensa hajauttaa. Itse ainakin tykkään pitää myös esimerkiksi erittäin riskipitoista osakesalkkua indeksirahastojen lisäksi, jo ihan sen tuoman jännityksen takia. Toki suuri riski tuo aina myös paljon mahdollisuuksia, mutta asennoituminen salkkuun on kuitenkin luokkaa "menetetty tapaus". Toki usko näihin valittuihin pieniin yhtiöihin on olemassa, ja salkku on toistaiseksi aika kovastikin plussalla, mutta siihen ei pidä tässä tapauksessa tuudittautua.

        Jos eläkesäästöjä kasaa, niin kannattanee laittaa melko suuri osa korkorahastoon, jotka pääsääntöisesti ovat matalariskisiä vaihtoehtoja, joskin tuottokin on maltillinen. Osakerahasto on rinnalle hyvä vaihtoehto. Tai jos rahaa on laittaa enemmän, niin esimerkiksi indeksin ostaminen suoraan salkkuun voisi olla myös hyvä vaihtoehto. Riippuu kuluista suhteessa säästettävään summaan. Omilla pelimerkeilläni en kovin usein ostoja arvo-osuustilille viitsi tehdä, joten olen pitänyt pääpainotuksen Seligsonin rahastoissa. En haluaisi tuota jatkuvasti olla mainostamassa, mutta en ole löytänyt parempaakaan vaihtoehtoa kulujensa puolesta, joten menkööt.

        Loppujenlopuksi nämä hommat eivät ole lainkaan hankalia tehdä itse. Itse aloitin opiskelemaan näitä juttuja pari vuotta takaperin ja vaikka paskaakaan en mistään tiedä, niin perusperiaatteet alkaa olla hanskassa.


      • kantapään kautta
        Delusions kirjoitti:

        Harmi että totuus paljastui vähän myöhässä. Mutta mistäpä sitä tavallinen ihminen näitä tietää, kun joutuu lähinnä vain luottamaan "asiantuntijoihin".

        Paras ratkaisu tuntuu oikeasti olevan se, että ottaa ihan itse asioista selvää. Mitä sijoittaminen tarkoittaa ihan pohjimmillaan, mitä sijoitusmuotoja on olemassa ja mitä _kuluja_ mikäkin sijoitusmuoto tuo mukanaan. Mitkä ovat sijoittamisen riskit. Ja se tärkein yleispätevä sääntö sijoitettaessa on, että ymmärrä mihin sijoitat. Jos jokin (esimerkiksi) näistä ei ole hallussa, niin sitten pitää vain opiskella lisää.

        Sitten kun asia on sisäistetty, aletaan miettimään riskejä mitä on valmis ottamaan, ja sitä miten haluaa sijoituksensa hajauttaa. Itse ainakin tykkään pitää myös esimerkiksi erittäin riskipitoista osakesalkkua indeksirahastojen lisäksi, jo ihan sen tuoman jännityksen takia. Toki suuri riski tuo aina myös paljon mahdollisuuksia, mutta asennoituminen salkkuun on kuitenkin luokkaa "menetetty tapaus". Toki usko näihin valittuihin pieniin yhtiöihin on olemassa, ja salkku on toistaiseksi aika kovastikin plussalla, mutta siihen ei pidä tässä tapauksessa tuudittautua.

        Jos eläkesäästöjä kasaa, niin kannattanee laittaa melko suuri osa korkorahastoon, jotka pääsääntöisesti ovat matalariskisiä vaihtoehtoja, joskin tuottokin on maltillinen. Osakerahasto on rinnalle hyvä vaihtoehto. Tai jos rahaa on laittaa enemmän, niin esimerkiksi indeksin ostaminen suoraan salkkuun voisi olla myös hyvä vaihtoehto. Riippuu kuluista suhteessa säästettävään summaan. Omilla pelimerkeilläni en kovin usein ostoja arvo-osuustilille viitsi tehdä, joten olen pitänyt pääpainotuksen Seligsonin rahastoissa. En haluaisi tuota jatkuvasti olla mainostamassa, mutta en ole löytänyt parempaakaan vaihtoehtoa kulujensa puolesta, joten menkööt.

        Loppujenlopuksi nämä hommat eivät ole lainkaan hankalia tehdä itse. Itse aloitin opiskelemaan näitä juttuja pari vuotta takaperin ja vaikka paskaakaan en mistään tiedä, niin perusperiaatteet alkaa olla hanskassa.

        Kyllä pankeilla on oma lehmä ojassa, vaikka osake markkinoilla on mennyt huonosti olen sieltä saanut muutaman tonnin pikku kaupoilla. Pankin sijoitukset ovat vain vieneet pelkkiä kuluja. Asunto osakkeet ovat tuottaneet koko ajan 5-6 prosenttia.
        Ainoa ongelma eläkeläiselle on tämä eläkkeiden leikkaus ja hintojen älytön nousu.
        Toisaalta kun raha ei kelpaa lainaa saa halvalla ja kun maksattaa Helsikiläisillä sijoitusasuntonsa niin kyllä maalla on mukavaa.


    • osakesijoittaja

      Jos sinulla on paljon rahaa (10k ), sijoita suoraan osakkeisiin. Siitä joutuu maksaa myös merkintämaksuja. Elämässä ei mitään saa ilmaiseksi, eskoseni!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      55
      1806
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      43
      1593
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      51
      1542
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1485
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      5
      1468
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      5
      1384
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      7
      1298
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      11
      1263
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      3
      1142
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      3
      1113
    Aihe