Fuksiaiset/Kastajaiset Ahdistavat (+bileet)

opiskelija12345

On pakko avautua tänne. Olen aina inhonnut kaikenlaisia "kivoja ja hauskoja" juhlia, joita uusille tulokkaille järjestetään, oli kyse sitten yläasteesta, lukiosta tai mistä tahansa ryhmästä.

Onko yliopistossa edelleen sama meininki? Nöyryytystä ja inhottavia leikkejä, jotka ovat ehkä katsojille hauskoja mutta eivät osallistujalle.
Kirjoitan siksi humanistiseen, koska olen kieliä menossa opiskelemaan. En tiedä, eroavatko eri tiedekuntien fuksien nöyryytykset paljonkin toisistaan. Varmaan eri perinteitä on.

Ensimmäisinä päivinä on tiedotustilaisuuksia ja yleistä opastusta, mutta onko näihin yleensä yhdistetty fuksien kastajaisia? Siis heti infojen jälkeen. (Vaihtelee tietysti yliopistottain.)
Jos ne olisivat illalla, niin voisin helpommin jättää väliin. Ei päivällä kehtaa kuitenkaan lähteä kotiin ja olla ilonpilaaja ja outolintu.

Jos ylipäätään opiskeluaikana ei käy pippaloissa ja rymyilloissa, niin jääkö täysin ulkopuoliseksi? Alkoholi kun ei maistu enkä oikein ravintoloissakaan viihdy.
Kuulostan varmaan joltain erakolta tiukkapipolta, mutta kyllä minä muutaman hyvän kaverin seurassa viihdyn vaikka kahvilassa.
Omia kokemuksia ja kommentteja saa laittaa.

7

5082

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • BiLEH1le

      ei tarvii osallistua bileisiin, jos yliopistossa haluaa vaan opiskella ni ok, oma valinta........ niille jotka haluaa olla vaan omassa porukassa löytyy kyllä anime/larppaus/gootti/pokemon yms. kerhoja ihan tarpeeksi.... Toki kaikissa tiedekunnissa (lääkis ja kauppis tulee mieleen) ei ole tuollaisia kummajaisia kuten hum. tdk:ssa...

    • Dear Watson

      Minä pääsin maisteriksi osallistumatta yksiinkään kastajaisiin ja omistamatta yksiäkään haalareita. Muutamissa tilaisuuksissa kävin vilkaisemassa, mutta koska touhu ei kiinnostanut, lähdin pois. Enkä ollut ainut.

      Joka paikkaan riittää noita luokanopettajamaisia kimppakivapellejä, jotka ovat niin kovaäänisiä, että ulkopuolinen saattaa luulla opiskelijaelämää silkaksi ryyppäämiseksi ja möykkäämiseksi; noita mielipiteitä täälläkin ajoittain näkyy. Se ihan normaalisti käyttäytyvä ja seurusteleva enemmistö jää tässä näkymättömiin.

    • fm-englanti

      Alkuinfot yms. ovat oma juttunsa. Yleensä ne käydään oman tutor-ryhmän kanssa tutorin johdolla.

      Kastajaiset ja biletys sitten taas ovat oma juttunsa, eikä niihin ole mikään pakko osallistua. En osallistunut minäkään. Toisaalta eivät kastajaiset kyllä yliopistossa mitään kovin ihmeellistä nöyryytystä käsittääkseni ole, mutta saattavat kyllä helposti tuntua aika typerältä touhulta (roskapussi päällä pitkin kaupunkia yms. ääliötä).

      Ryyppäämistä ja biletystä ei todellakaan ole pakko harrastaa. Kuten tuossa jo joku toinenkin omista kokemuksistaan kirjoitti, minäkin valmistuin maisteriksi käymättä yksissäkään bileissä (no tosin oman laitoksen Holloween-bileissä kävin parina vuotena, mutta eipä siellä juurikaan ryypätty).

      Omasta tutor-ryhmästä löytynevät ne ensimmäiset tutut, muihin ihmisiin tutustuu sitten esim. harjoitusryhmissä, seminaarikursseilla jne. Sitten on tietysti kaikenmoisia harrasteryhmiä, osakuntia (joissa kylläkin biletys lienee etusijalla), yo-kuntatoimintaa (siinäkin biletys tulee kyllä eteen) jne.

      Onnea opiskelupaikan johdosta!

    • slkjf

      Yliopisto ei ole peruskoulu, ei siellä tarvitse osallistua rymsteerajaisiin jos ei huvita.

    • yo.

      Olen muutaman vuoden pyörinyt aika monien eri yhdistysten kekkereissä ja fuksiaiset ovat siitä hassu tapahtuma, että siellä on yleensä hauskaa paitsi jos itse päättää, ettei ole. Fuksiaiset ovat ovat myös yliopiston ensimmäinen ryhmätyö; jos yksi päättää, ettei ole hauskaa on muilla paljon enemmän työtä hauskuuden löytämiseksi. Ei kuitenkaan kannata jäädä kotiin vain koska pelkää, ettei osaisi pitää hauskaa -ryhmätyöthän ovat oppimista varten.

      Ei kannata luovuttaa etukäteen. Tämänkin ketjun kyynikot sanovat käyneensä pileissä pettymässä eli voit alkaa kaiken kokeneeksi kyynikoksi ensi vuonna.

      • tärkeää

        On tärkeää työllistmisen kannalta opiskelujen jälkeen, että luo kontakteja opiskeluaikana ja hankkii mahdollisesti kokemusta erilaisissa yhdistyksissä toimimisesta.
        Humanistisella alalla tarvitaan juuri suosittelijoita ja suhteita. Ilman suhteita humanistisella on vaikea työllistyä.. Tämä on realiteetti ja yksinpuurtajia ja epäsosiaalisia henkilöitä uhkaa helposti työttömyys.


    • Paasykoeblogi

      Olen huomannut, että ne jotka käyvät bileissä ja juhlissa ovat tutustuneet enemmän ihmisiin. En itse välitä alkoholin sävytteisestä juhlimisesta, joskin pari kertaa olen ollut mukana katsomassa. Mutta jos ei käy ollenkaan bileissä, kannattaa olla aktiivinen ja ystävystyä luennoilla ja niiden välissä. Yliopistolla jää helposti yksin, jos ei näe vähän vaivaa ystävystymisen eteen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 193
      2539
    2. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      198
      2254
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      59
      2248
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      176
      1752
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1354
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1277
    7. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      9
      1263
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      20
      1233
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1215
    10. Venäjän sissit lakkojohtajat

      Odottavat 'lisätä lakkoja' Toverit käskyttää. Eikä ensimmäinen kerta.
      Suomen Keskusta
      3
      1118
    Aihe