Jolla kulla kokemusta veneen hausta Ruottin puolelta?
Mitä tarvii muistaa, ottaa huomioon veneen ostossa? Mitenkäs vakuutus jos veneen ostaa ja purjehtii sen Suomen puolelle? Mitenkä olette maksupuolen hoitanu, mikä on kätevin ratkasu? Saako Ruottista kuin helposti Suomen rannikon merikarttoja vai pitääkö viedä "omat" mukana? Jotai muuta?
Veneen nouto Ruotsista
19
1388
Vastaukset
- Torspo6969
laaevalipun tae lentolipun (jos paaluu löytyypi) ja menoks!
Asioilla on taepumus järestyä!!!! - fghfghfg
- normaali veneen osto kauppakirjoineen
- normaali venevakuutus suomesta
- nettipankin kautta kruunuissa
- paikan päältä saa karttoja
- lentäen tai laivalla hakemaan, purjehtien takaisin- varmuuden vuoksi
kannattaa ottaa ainakin suomen puolen kartat mukaan kotoa koska joskus voi olla ruotsin puolelta just loppuneet kaupasta, ja joka tapauksessa ovat halvempia täällä. On nimittäin kiusallinen tilanne kun on vene alla, aikataulu tiukka, ei oo karttoja ja karttakauppias sanoo että just loppu, tilataan lisää ens viikolla saadaan tai voit aina ottaa taksin lähimpään kaupunkiin josta ehkä löytyy.
- 2007
varmuuden vuoksi kirjoitti:
kannattaa ottaa ainakin suomen puolen kartat mukaan kotoa koska joskus voi olla ruotsin puolelta just loppuneet kaupasta, ja joka tapauksessa ovat halvempia täällä. On nimittäin kiusallinen tilanne kun on vene alla, aikataulu tiukka, ei oo karttoja ja karttakauppias sanoo että just loppu, tilataan lisää ens viikolla saadaan tai voit aina ottaa taksin lähimpään kaupunkiin josta ehkä löytyy.
,,EHDOTTOMASTI!!kartat kotoa mukaan,,2007 toin veneen vappuna ruotsista,,
muuten meni hyvin mutta ei ahvenanmaalta/kökarista seuraavaa karttaa
kökar--utö--rosala saanu (onnexs oli "syviä vesiä HYVÄT KIIKARIT)
,,muuten EI ONGELMIA,,(paitsi venäjän tulli ihmetteli mihin ne 60me alu-putkee
kuuluu???)..ei ollu kuullu pressu telineestä..
,,TÄRKEIN on kopio kauppakirjasta,jotta saat suamen rekisteriin,,
MYÖTÄTUULTA,, - ei karttoja tarvii
2007 kirjoitti:
,,EHDOTTOMASTI!!kartat kotoa mukaan,,2007 toin veneen vappuna ruotsista,,
muuten meni hyvin mutta ei ahvenanmaalta/kökarista seuraavaa karttaa
kökar--utö--rosala saanu (onnexs oli "syviä vesiä HYVÄT KIIKARIT)
,,muuten EI ONGELMIA,,(paitsi venäjän tulli ihmetteli mihin ne 60me alu-putkee
kuuluu???)..ei ollu kuullu pressu telineestä..
,,TÄRKEIN on kopio kauppakirjasta,jotta saat suamen rekisteriin,,
MYÖTÄTUULTA,,ilman karttoja on ajeltu monta kertaa, vanhasta muistista ajaa peruspätkät kuin stokis - stadi. Tai niinku Hanko - stadi väli jota sahattu niiiin monta kertaa että ei karttoja tarvi.
Kiitän vinkeistä. Katsotaan josko kiva yksilö löytyisi ja elokuun puolella saisi sen tuotua tänne puolelle.
- keski-euroopasta
Tärkeimmät tuossa jo tulikin jossain vastauksessa, muutama käytännön vinkki vielä lisää:
* ALV - todistus kannattaa vaatia (todiste ALV:n maksamisesta jossain EU maassa)
* maksuissa ainakin minulla oli nettipankissa jokin euroraja, eli isommat summat kannattaa maksaa pankkikonttorista ihan vain sen takia, ettei tarvitse maksaa ulkomaanmaksun kuluja useaan kertaan, muutenhan nettipankki on ihan ok
* kartat on kyllä minusta tällä valuuttakurssilla halvempia ruotsissa, tilasin niitä aikamoisen nipun ruotsalaisesta nettikaupasta, tietysti oletusarvo on, että Suomen puolen kartat on jo muutenkin olemassa, tässä yksi linkki, muitakin varmaan on: http://butiken.metria.se/kartbutiken/index.php?cPath=7 ,mutta siis joo, ota kartat mukaan ostatpa ne sitten mistä hyvänsä
* kun venettä lähtee sitten hakemaan, niin sitä roinaa tarvitaan ihan uskomaton määrä mukaan siihen paattiin, kun itse seilasimme Saksasta, niin veimme autolastillisen kamaa mennessämme ja värväsimme nuorison ajamaan auton takaisin Suomeen (tai oikeastaan ajamaan auton Finnlinesin laivaan)
* hyvä konsti pakata vaatteita, on sellaiset muovipussit, joista ilma imetään pölynimurilla pois, säästää tilaa kaikissa vaateissa, mutta ennenkaikkea peitoissa ja tyynyissä - lisäetuna vielä se, että näissä vaatteet säilyvät veneessä kuivina vaikka sattuisi kosteampaakin keliä - veneessä voi sitten istua niitten pussien päälle, silläkin konstilla menevät aika paljon pienempään tilaan (pusseja myydään mm. Hong Kong-liikkeissä)
* veneen varustetasosta riippuen, irtaimistot kannattaa kuljettaa Suomesta, ei hinnan takia vaan ihan vain siksi, että ne ehtii hankkia paremmin etukäteen, kuin jos joutuu häsäämään siellä paikanpäällä varusteita kasaan - siis tuleeko raketit, liivit, lepuuttajat, köydet, sammuttimet, yms kaupassa mukana, vai joudutko ne itse hankkimaan erikseen - tee listat tarvitsemistasi varusteista ja hankinnoista
* kaasupullot voi olla erilaisia ruotsissa ja varsinkin matalapaineventtiileissä on eroja, kannattaa tarkistaa asia etukäteen
* vakuutukset yleensä on voimassa itämeren alueella, jos tuot paatin länsirannikolta, niin vakuutukseen kannattaa ottaa väliaikainen alueen laajennus - siis tarkista vakuutusta ottaessasi alueen kattavuus
* todennäköisesti joudut käymään pari kolme kertaa paikan päällä, kerran valitsemassa, kerran tarkastamassa veneen luovuskunnon ja sitten lopulta hakemassa paatin - mutta niinhän tekisit suomessakin!
* rahaa joudut varaamaan selvästi enemmän kaikenlaisiin kuluihin, kuin jos hankkisit veneen suomesta, reissun päällä ei ole mahdollista korjata kaikkia vikoja ja kaikkea et muutenkaan osaa etukäteen ottaa huomioon tai testata
* ja tietysti tavallinen huolellisuus veneen hankinnassa, ei kannata hätiköidä eikä mennä siihen vanhaan myyjien jekkuun, että muitakin kiinnostuneita on rahat ojossa tulossa... tosin tietysti näillä hintaeroilla aika hiton isoja vikoja kärsii paatissa olla, ennenkuin menee suomalaisten käytettyjen hintoihin ja ennenkaikkea tietysti: valinnanvaraa on!
Näitäpä kirjoittelen keskieuroopasta hankitussa veneessäni, tilavassa valoisassa salongissa. Nyt tosin jo kesälomaretkellä saaristomerellä. Ei ole ensimmäiseen reiluun puoleentoista tuhanteen mailiin vielä tarvinnut pettyä!- -Mika-
Viimekeväänä tuotiin kaverille vene Hollannista. VAT-todistus on oikeasti arvopaperi: ilman sitä joutuu veron maksamaan suomeen.
Mutta tavaranmäärästä ja käyntien määrästä olen eri mieltä. Me näimme veneen ensimmäistä kertaa vasta kun olimme sitä noutamassa. 2000 luvun veneet kun on kunnoltaan aika samanlaisia.
Tavaraa ei mukaan otettu jpaljoakaan suomesta. Makuupussit ja henkilökohtaiset varusteet (vaatteet/paukkuliivit) vei yhden sporttikassin / mies. Lisäksi plotteri, jossa tarvittavat kartat valmiina. Veneen varusteet oli muuten riittävät. Jos haluaa hifistellä, voi sen uuden käsisammuttimen ostaa sieltäkin, ei se montaa kymppiä maksa. Paikallisesta tiimarista ostettiin yksi kattila, kaksi mukia ja paketti kertakäyttölautasia. Samoin tietysti purkkiruuat, juomavesi ja kuivamuona. Muuta ei 9 päivää kestäneelle matkalle tarvittu. Yleensä veneet on ilmoitettu olevan "ready to sail", jolloin ankkuri ja köysiä ym on riittävästi yhdelle siirtopurjehdukselle. Maksu suoritettiin tilisiirtona myyjän koneelta. Vakuutusta ei taidettu ottaa ollenkaan, en ole ihan varma.
Simppeliä touhua koko homma. - makuupussissa
-Mika- kirjoitti:
Viimekeväänä tuotiin kaverille vene Hollannista. VAT-todistus on oikeasti arvopaperi: ilman sitä joutuu veron maksamaan suomeen.
Mutta tavaranmäärästä ja käyntien määrästä olen eri mieltä. Me näimme veneen ensimmäistä kertaa vasta kun olimme sitä noutamassa. 2000 luvun veneet kun on kunnoltaan aika samanlaisia.
Tavaraa ei mukaan otettu jpaljoakaan suomesta. Makuupussit ja henkilökohtaiset varusteet (vaatteet/paukkuliivit) vei yhden sporttikassin / mies. Lisäksi plotteri, jossa tarvittavat kartat valmiina. Veneen varusteet oli muuten riittävät. Jos haluaa hifistellä, voi sen uuden käsisammuttimen ostaa sieltäkin, ei se montaa kymppiä maksa. Paikallisesta tiimarista ostettiin yksi kattila, kaksi mukia ja paketti kertakäyttölautasia. Samoin tietysti purkkiruuat, juomavesi ja kuivamuona. Muuta ei 9 päivää kestäneelle matkalle tarvittu. Yleensä veneet on ilmoitettu olevan "ready to sail", jolloin ankkuri ja köysiä ym on riittävästi yhdelle siirtopurjehdukselle. Maksu suoritettiin tilisiirtona myyjän koneelta. Vakuutusta ei taidettu ottaa ollenkaan, en ole ihan varma.
Simppeliä touhua koko homma.siksipä otin mukaan petivaatteet, ja otin ne petivaatteet muullekin siirtopurjehdusporukalle. En myöskään tykkää syödä säilykkeitä kertakäyttölautaselta... Meitä on sillä lailla moneksi. Veneen omistajana huolehdin kyllä siitä, että vakuutukset ovat kunnossa ja että varustus veneessä on vakuutusehtojen mukainen, sammuttimineen raketteineen päivineen. Taitaa tulla vähän eroa siinäkin, purjehtiiko "kaverin venettä" vai sellaista, jonka on kipeästi säästöillään maksanut? Kaikkia varusteita ei tietysti voi lentokoneessa kuljettaa, siis mm. ne raketit ja sammuttimet yms., joten ne joutuu ostamaan paikanpäältä. Mutta edelleen olen sitä mieltä, että paljon säästä hermoja, jos varmistaa suurimman osan varusteista etukäteen
Siis homma on hoidettavissa, sehän tässä jo nähdään useasta viestistä. Ei muuta kuin onnea! - Ruotsista ja kauempaa.
makuupussissa kirjoitti:
siksipä otin mukaan petivaatteet, ja otin ne petivaatteet muullekin siirtopurjehdusporukalle. En myöskään tykkää syödä säilykkeitä kertakäyttölautaselta... Meitä on sillä lailla moneksi. Veneen omistajana huolehdin kyllä siitä, että vakuutukset ovat kunnossa ja että varustus veneessä on vakuutusehtojen mukainen, sammuttimineen raketteineen päivineen. Taitaa tulla vähän eroa siinäkin, purjehtiiko "kaverin venettä" vai sellaista, jonka on kipeästi säästöillään maksanut? Kaikkia varusteita ei tietysti voi lentokoneessa kuljettaa, siis mm. ne raketit ja sammuttimet yms., joten ne joutuu ostamaan paikanpäältä. Mutta edelleen olen sitä mieltä, että paljon säästä hermoja, jos varmistaa suurimman osan varusteista etukäteen
Siis homma on hoidettavissa, sehän tässä jo nähdään useasta viestistä. Ei muuta kuin onnea!Melko simppeliä muutaman päivän puuhaa tulla tuosta tukholman kohdilta yli. Eli ihan hirveästi ei kannata niitä dippailuvehkeitä roudata sinne puolelle, perusvehkeet ja kotio venettä varustelemaan.
- ei tarvitse huolehtia
Ruotsista ja kauempaa. kirjoitti:
Melko simppeliä muutaman päivän puuhaa tulla tuosta tukholman kohdilta yli. Eli ihan hirveästi ei kannata niitä dippailuvehkeitä roudata sinne puolelle, perusvehkeet ja kotio venettä varustelemaan.
varsinkaan jos ostaa vanhemman ruotsissa valmistetun veneen. Asia katsotaan hoidetuksi, ainakin -95 ja sitä vanhemmissa veneissä, niin kuin se onkin. Sen todistuksen saaminen olisi lähestulkoon utopinen tehtävä.
- Roudausvastustaja
makuupussissa kirjoitti:
siksipä otin mukaan petivaatteet, ja otin ne petivaatteet muullekin siirtopurjehdusporukalle. En myöskään tykkää syödä säilykkeitä kertakäyttölautaselta... Meitä on sillä lailla moneksi. Veneen omistajana huolehdin kyllä siitä, että vakuutukset ovat kunnossa ja että varustus veneessä on vakuutusehtojen mukainen, sammuttimineen raketteineen päivineen. Taitaa tulla vähän eroa siinäkin, purjehtiiko "kaverin venettä" vai sellaista, jonka on kipeästi säästöillään maksanut? Kaikkia varusteita ei tietysti voi lentokoneessa kuljettaa, siis mm. ne raketit ja sammuttimet yms., joten ne joutuu ostamaan paikanpäältä. Mutta edelleen olen sitä mieltä, että paljon säästä hermoja, jos varmistaa suurimman osan varusteista etukäteen
Siis homma on hoidettavissa, sehän tässä jo nähdään useasta viestistä. Ei muuta kuin onnea!Jos lähtökohta on se, että veneeseen halutaan tietty varustus ja sen joutuu joka tapauksessa hankkimaan, on hyvin todennäköistä, että hankinnat pystyy tekemään edullisemmin Suomen ulkopuolelta. Ja lisäksi pois jää roudauksen vaiva. Itse en missään nimessä lähtisi kuljettelemaan lakanoita tai posliiniastioita kotoa jonnekin Saksaan, Hollantiin tai Britteihin. Ei mitään järkeä. Pärjään myös ilman hernekeittoa, salmiakkia ja ruisleipää sen minkä tuollainen reisuu vaatii.
- Pois roikkumasta
ei tarvitse huolehtia kirjoitti:
varsinkaan jos ostaa vanhemman ruotsissa valmistetun veneen. Asia katsotaan hoidetuksi, ainakin -95 ja sitä vanhemmissa veneissä, niin kuin se onkin. Sen todistuksen saaminen olisi lähestulkoon utopinen tehtävä.
"Asia katsotaan hoidetuksi, ainakin -95 ja sitä vanhemmissa veneissä, niin kuin se onkin."
Korjataanpa tuo kohta oikeaksi, ettei tule kenellekään ikävyyksiä. Arvonlisätodistusta ei tarvita maahantuonnissa, jos vene on valmistettu ennen 1.1.1987.
http://www.veneilyliitto.fi/cms/wce/uploads/yleista.pdf - viestiä. Linkkiäsi
Pois roikkumasta kirjoitti:
"Asia katsotaan hoidetuksi, ainakin -95 ja sitä vanhemmissa veneissä, niin kuin se onkin."
Korjataanpa tuo kohta oikeaksi, ettei tule kenellekään ikävyyksiä. Arvonlisätodistusta ei tarvita maahantuonnissa, jos vene on valmistettu ennen 1.1.1987.
http://www.veneilyliitto.fi/cms/wce/uploads/yleista.pdfetkä viestiä johon "asiantuntemuksella" vastasit.
- En kai sitten
viestiä. Linkkiäsi kirjoitti:
etkä viestiä johon "asiantuntemuksella" vastasit.
Tässä viestissä mainittiin ALV-todistuksesta, joka on hyvä vaatia
http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/8319133/38970518
Seuraavassa kerrotaan ja vahvistetaan, että VAT-todistus (sama kuin ALV) on oikea arvopaperi.
Sitten oli pari vastausta kamojen roudauksesta.
Jonka jälkeen viesti, jonka otsikko:
...jatkoa...myöskään siitä ALV.todistuksesta
"Nimimerkkinä":
ei tarvitse huolehtia
Ja tekstinä:
varsinkaan jos ostaa vanhemman ruotsissa valmistetun veneen. Asia katsotaan hoidetuksi, ainakin -95 ja sitä vanhemmissa veneissä, niin kuin se onkin. Sen todistuksen saaminen olisi lähestulkoon utopinen tehtävä.
Minä tosiaan käsitin, että kyse on siitä, minkä ikäisestä veneestä ei enää tarvita todistetta maksetusta ALV:stä EU-maahan. Raja kulkee päivämäärässä 1.1.1987.
Miten sinä asian ymmärsit ja mistä tuo vuosiluku -95 tulee? - todistusta, johtuen
En kai sitten kirjoitti:
Tässä viestissä mainittiin ALV-todistuksesta, joka on hyvä vaatia
http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/8319133/38970518
Seuraavassa kerrotaan ja vahvistetaan, että VAT-todistus (sama kuin ALV) on oikea arvopaperi.
Sitten oli pari vastausta kamojen roudauksesta.
Jonka jälkeen viesti, jonka otsikko:
...jatkoa...myöskään siitä ALV.todistuksesta
"Nimimerkkinä":
ei tarvitse huolehtia
Ja tekstinä:
varsinkaan jos ostaa vanhemman ruotsissa valmistetun veneen. Asia katsotaan hoidetuksi, ainakin -95 ja sitä vanhemmissa veneissä, niin kuin se onkin. Sen todistuksen saaminen olisi lähestulkoon utopinen tehtävä.
Minä tosiaan käsitin, että kyse on siitä, minkä ikäisestä veneestä ei enää tarvita todistetta maksetusta ALV:stä EU-maahan. Raja kulkee päivämäärässä 1.1.1987.
Miten sinä asian ymmärsit ja mistä tuo vuosiluku -95 tulee?siitä että verotuskäytäntö ruotsissa valmistetuissa veneissä on ollut ja on sellainen. Verotta venettä ei ruotsiin ole saanut toimitettua. Niin kuin tuolla aiemmin joku mainitsikin, todistuksen saaminen on sula mahdottomuus. Sellaista ei ole noin vanhoihin saatavissa. Eikä niitä kirjoitella kyllä uudempiinkaan normaaliveneisiin.
- Kdkdkd
En voi kuin ihmetellä miten joku lähtiessään hakemaan venettä ruotsista kysyy saako suomen rannikon merikarttoja ruotsista vai pitääkö tuoda omat mukanaan???
Kyllä jo kun lähdetään hakemaan venettä ruotsista pitää reittisuunnitelma olla tehty takaisin eikä aleta ruotsin puolella etsimään karttoja ja miettimään mistä tullaan.
Alkukesästä kävi säälittävä tapaus juuri purkkaria ruotsista hakeneelle parivaljakolle. Ahvenanmerellä yllätti kova tuuli kun ei oltu selvitetty sääennustetta. Ensin hajosi purjeet ja kun lähdettiin koneella ajamaan loppui menovesi. Sitten ei tiedetty enää sijaintia ja iski sumu. Soitto merivartiostoon ja etsinnät käyntiin. Ei löydy. Pyydettiin ampumaan hätäraketti. Laukaisivat vahingossa hätäsoihdun jonka ilmeisesti pudottivat kannelle ja koko vene oli syttyä tulee. Lopulta alus saatiin paikannettua ja hinattua turvaan.
Malliesimerkki siitä, miten käy kun matkaa ei valmistella etukäteen. Matka olisi onnistunut ongelmitta jos olisi edes viitsitty selvittää tuleva sää mutta ei. Sinne vaan merelle tuntemattomalla veneelle, henkikullasta viis!Eikös tämä ole juurikin sitä suunnittelua? Reittisuunnitelma on kyllä hyvä tehdä ja säätiedotukset kattoa kannattaako lähteä liikenteeseen, mutta karttakeskuksen kaverin kanssa kun juttelin niin ruottin puolen kartat on pakko tilata ruotsista tai ostaa sitten sieltä. Että enemmän tai vähemmän se suunnittelu menee kuitenkin siihen kun istutaan veneessä ja katsotaan se laivaväylä ulos sieltä.
Ruotsissa ei kuulemma ole katsastuskäytäntöä. Oletteko käyttäneet sataman tarkastajaa lopullisessa tarkistuksessa vai luottaneet myyjän sanaan ja omaan silmään? Olis hyvä saada joku vakuus kunnosta.- adfasdfasd
VesiMies27 kirjoitti:
Eikös tämä ole juurikin sitä suunnittelua? Reittisuunnitelma on kyllä hyvä tehdä ja säätiedotukset kattoa kannattaako lähteä liikenteeseen, mutta karttakeskuksen kaverin kanssa kun juttelin niin ruottin puolen kartat on pakko tilata ruotsista tai ostaa sitten sieltä. Että enemmän tai vähemmän se suunnittelu menee kuitenkin siihen kun istutaan veneessä ja katsotaan se laivaväylä ulos sieltä.
Ruotsissa ei kuulemma ole katsastuskäytäntöä. Oletteko käyttäneet sataman tarkastajaa lopullisessa tarkistuksessa vai luottaneet myyjän sanaan ja omaan silmään? Olis hyvä saada joku vakuus kunnosta."Ruotsissa ei kuulemma ole katsastuskäytäntöä. Oletteko käyttäneet sataman tarkastajaa lopullisessa tarkistuksessa vai luottaneet myyjän sanaan ja omaan silmään? Olis hyvä saada joku vakuus kunnosta."
Siellä on ihan oikeita katsastusmiehiä. Siis ei mitään seuran omia kirjekurssilaisia.
Jos tiedät veneen jonka haluat ja joka miellyttää kuvien perusteella, voit laittaa puolueettoman katsastusmiehen asialle. Häneltä saat lausunnon veneen kunnosta sekä syitä hinnan tiputtamiseen tms.
Sen jälkeen on helppo sopia hakupäivä, tietenkin voit ensin tarkistaa veneen itse ennen ostoa
Katsastuksen hinta riippuu veneen sijainnista ja koosta.
Linkki katsastusmiesten liiton sivuille:
http://www.batbesiktningsmannen.org/index.php/startsida
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen rakkaus sinua kohtaan ei kuole koskaan
Ihastunut olen moniin vuosien varrella mutta vain sinä jäit sydämeen enkä vaan osaa unohtaa. Olit silloin parasta elämäs541658- 131403
- 1741366
- 761294
Jättimäärä alokkaita keskeyttää asepalveluksen melkein heti "En pystynyt olemaan siellä enää"
Jättimäärä alokkaita keskeyttää asepalveluksen melkein heti – "En pystynyt olemaan siellä enää" Ennen sotaväki oli2921257- 171185
Ollaanko me tyhmiä mies?
Miten ihmeessä me onnistuttiin saamaan tästä näin pitkällinen ja masokistinen kuvio. Miten? Jos toisesta tykkää, näinhä61938Martina Aitolehti poseeraa Ibizalla
Ihanaa! Ibiza on ihan paras paikka lomailla hengaillen, viinistä ja iltamenoista nauttien. Säpinää riittää. Aitolehti98935Unelmoin päivästä, jolloin voimme olla yhdessä.
Niin pieni kuin sydän onkin, sä oot siellä ja ne mun isot tunteet sua kohtaan ❤️Sydämeni sykähtää joka kerta kun sut nää33913- 347825