Asuntolaina-asiaa

lilla my

Mitenköhän kannattaisi edetä, kun minulla on omistusasunto (lainaa siihen n. 100 000€), mutta haluaisimme ostaa poikaystäväni kanssa yhteisen, kuitenkin alle 200 000€ asunnon. Minun pitäisi siis laittaa asunto myyntiin ja ilmeisesti maksaa niistä saaduista rahoista oma laina pois, ja sitten hakea uutta lainaa erikseen jos olen oikein ymmärtänyt? Otamme molemmat omat lainat.

Haluaisin saada lainaa sen verran, että pystyisin maksamaan sillä uuden asunnon sekä kertyneet velat, n. 12 000€ (opintolainat kulutusluotto) Ja aloittaa puhtaalta pöydältä maksamalla vaan pelkkää asuntolainaa. Kannattaako minun sanoa asiasta pankissa, vai vaan pyytää esim. 20 000€ ns. "remonttirahaa"? Käsittääkseni pankit haluavat aina tarjota kalliita kulutusluottoja, eikä asuntolainaa saisi käyttää kuin itse tarkoitukseen. Mutta nythän ottaisin omaa lainaa n. 80 000€, eli aikaisempaa pienemmän summan.

Lisäksi olen miettinyt, että voiko pankki evätä minulta uuden lainan kokonaan, sillä olin muutaman kuukauden työttömänä välissä, jolloin lyhennykset tuli vähän huonosti hoidettua. Nyt kaikki on kuitenkin reilassa ja hoidettu. Tästä on puoli vuotta, ja nyt olen uudessa työssä n. 30h viikossa, mutta ei jää kamalasti vähemmän kuussa käteen verojen ym. takia.

Meillä on myös eri pankit. Poikaystävälläni Nordea, ja minulla oko. Pitääkö meidän hakea samaan pankkiin tms.?

Huhhuh olipa sekavaa :) mutta vastauksia kaivataan pian, sillä tämänhetkinen asunto on ihan liian pieni :(

11

532

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pankki voi vastata

Ainoastaan pankki voi vastata noihin kysymyksiisi.

Pari asiaa pisti silmään.

Pankki ei nykyään kovinkaan helposti myönnä asuntolainan kylkeen mitää, millä maksaisi muita lainoja. Niitä varten joudut ottamaan sitä kulutusluottoa. Myöskin tuon "remonttirahan" saaminen voi olla kiven alla. Tietysti jos omaa rahaa on riittävästi. Asunto käy vakuutena nykyään 70% sen arvosta.

Pankki ei anna helposti kahta erillistä lainaa samaan asuntoon, joten mitä todennäköisimmin teidän pitää ottaa yhteinen laina samasta pankista. Pankit eivät oikein suostu jälkipanttauksiin nykyään.

Ja tuo, että et aina ole pystynyt huolehtimaan nykyisestä lainastasi, saattaa hyvinkin vaikeuttaa uuden lainan saamista.

Mutta kuten sanoin, niin ainoastaan pankista saat varman vastauksen. Kaikki täällä annetut "neuvot" ovat vain ja ainoastaan arvauksia.

Ja et muuten ollenkaan kertonut, paljonko on yhteiset nettotulonne (ja menonne) kuukaudessa, eli onko teillä ylipäätään mahdollista saada noin isoa lainaa.

• lilla my

Niin siis tarvitsen vain pari tonnia ylimääräistä, sillä luultavimmin teen vähän voittoa nykyisellä asunnollani. Minulla on nyt 100 000 €:n asuntolaina, ja luultavasti saan ainakin 110 000...
        Niin en muuten ajatellut kertoa pankissa. lisää kulutusluottoa en missään nimessä halua, kun entisistä olisi tarkoitus päästä eroon :)
        Poikaystävälläni on tulot n. 2500 netto ja minulla n. 1600 netto. 80 000 lainat molemmille. Luulisin että saadaan lainat jos tosiaan se yhden kuun maksuhäiriö ei haittaa. eli siis vaihtaisin 100 000 lainasta 80 000 €:n lainaan :)
        Menot meillä on nyt kuussa oma lainanlyhennykseni poikaystävä maksaa vastikkeen muut kulut "vuokrana". Molemmilla kulutusluotot joita lyhennellään pari sataa kuussa per naama.

• Et tee
        lilla my kirjoitti:

Niin siis tarvitsen vain pari tonnia ylimääräistä, sillä luultavimmin teen vähän voittoa nykyisellä asunnollani. Minulla on nyt 100 000 €:n asuntolaina, ja luultavasti saan ainakin 110 000...
        Niin en muuten ajatellut kertoa pankissa. lisää kulutusluottoa en missään nimessä halua, kun entisistä olisi tarkoitus päästä eroon :)
        Poikaystävälläni on tulot n. 2500 netto ja minulla n. 1600 netto. 80 000 lainat molemmille. Luulisin että saadaan lainat jos tosiaan se yhden kuun maksuhäiriö ei haittaa. eli siis vaihtaisin 100 000 lainasta 80 000 €:n lainaan :)
        Menot meillä on nyt kuussa oma lainanlyhennykseni poikaystävä maksaa vastikkeen muut kulut "vuokrana". Molemmilla kulutusluotot joita lyhennellään pari sataa kuussa per naama.

... luultavimmin teen vähän voittoa nykyisellä asunnollani...

Turhaa optimismia. Luultavasti et tee voittoa. Oletko ollenkaan seurannut asuntojen hintojen kehitystä?

• lilla my
        Et tee kirjoitti:

... luultavimmin teen vähän voittoa nykyisellä asunnollani...

Turhaa optimismia. Luultavasti et tee voittoa. Oletko ollenkaan seurannut asuntojen hintojen kehitystä?

Hah, olen kyllä seurannut ja tiedän että pienten asuntojen hinnat helsingissä ovat pysyneet aika samoissa ja menevät käsistä, sillä vuokrat nousevat jatkuvasti ettei ole enään järkeä asua vuokralla, jos vaan saa lainaa. Ollaan myös remontoitu koko kämppä että 10 000 voittoa on aika varovainen arvio. :D

• johk
        lilla my kirjoitti:

Oletko aikanaan saanut 100 000 € asuntolainan 1600 €/kk nettotuloilla vai ovatko tulosi olleet isommat, mutta nyt pienentyneet? Minusta se kuulostaa uskomattomalta ja ihmettelen jos pankki antoi/antaa silloin lainaa.

Kai sinä sentään ilmoitit pankkiin siitä lainanlyhennyksen maksuvaikeudesta? Järjetöntä lainanhoitoa, jos muuten vaan maksoit myöhässä... Pankit ovat yleensä tosi joustavia ja antavat maksaa vaikka pelkkää korkoakin, jos vaan ilmoittaa tilanteesta heille.

• nettotuloilla
        johk kirjoitti:

Oletko aikanaan saanut 100 000 € asuntolainan 1600 €/kk nettotuloilla vai ovatko tulosi olleet isommat, mutta nyt pienentyneet? Minusta se kuulostaa uskomattomalta ja ihmettelen jos pankki antoi/antaa silloin lainaa.

Kai sinä sentään ilmoitit pankkiin siitä lainanlyhennyksen maksuvaikeudesta? Järjetöntä lainanhoitoa, jos muuten vaan maksoit myöhässä... Pankit ovat yleensä tosi joustavia ja antavat maksaa vaikka pelkkää korkoakin, jos vaan ilmoittaa tilanteesta heille.

saa tänäkin päivänä 100 000€:n lainan, jopa vähän ylikin. Ja pystyy sitä ilman vaikeuksia lyhentämäänkin...

• Tehdään oletuslaskelmia.

Uusi asuntonen maksaa esim. 160.000 euroa.
      Tähän saatte lainaa maksimissaan 75% = 120.000
      Itse täytyy maksaa 15% = 24.000
      Loput 15% voi saada valtion takausta tai täytyy olla joku muu takaus, vanhemmat tai heidän asuntonsa.

Myyt asuntosi 110.000 eurolla.
      Voittoa 10.000 euroa.
      Jos olet asunut asunnossa alle kaksi vuotta, joudut maksamaan voitosta veroa 28% = 2.800 euroa, jää siis 7.200 euroa.

Sinun lainaosuutesi: 60.000
      Sinun osuutesi omasäästöstä: 12.000
      takaukset 24.000/12.000 eurolle
      = Ei jää voitosta mitään käteen, vaikka saisit joko 10.000 ilman tuota myyntivoittoveroa.

• sampopankki

Minä ainakin sain n100 000 lainaa, ilman omia säästöjä. Asunto maksoi 92 000. Oli takaajat.

• sillä,

että asuntoon saisi lainaa max. 75%? Kyllähän lainaa saa 100%:sti, jos on maksukykyä ja vakuudet kunnossa...

• sillä, kirjoitti:

että asuntoon saisi lainaa max. 75%? Kyllähän lainaa saa 100%:sti, jos on maksukykyä ja vakuudet kunnossa...

Kun alkuperäinen kirjoitti
        "Haluaisin saada lainaa sen verran, että pystyisin maksamaan sillä uuden asunnon sekä kertyneet velat, n. 12 000€ (opintolainat kulutusluotto) Ja aloittaa puhtaalta pöydältä maksamalla vaan pelkkää asuntolainaa. "

Josta voi lukea, että tuota maksukykyä ei ainakaan ihan kauheasti ole.

Totta on, että pankista saa lainaa AIKA paljon, kun vain on maksukykyisiä lainanottajia tai takaajia tai hyvät, realisoitavissa olevat vakuudet.

• yh-mies
        RipsaK kirjoitti:

Kun alkuperäinen kirjoitti
        "Haluaisin saada lainaa sen verran, että pystyisin maksamaan sillä uuden asunnon sekä kertyneet velat, n. 12 000€ (opintolainat kulutusluotto) Ja aloittaa puhtaalta pöydältä maksamalla vaan pelkkää asuntolainaa. "

Josta voi lukea, että tuota maksukykyä ei ainakaan ihan kauheasti ole.

Totta on, että pankista saa lainaa AIKA paljon, kun vain on maksukykyisiä lainanottajia tai takaajia tai hyvät, realisoitavissa olevat vakuudet.

Itse ostin pari vuotta sitten omakotitalon ja sain 100% lainaa ilman takaajia. Takaajiakin olisi ollut (vanhemmat), mutta yksinhuoltaja kun olen en halunnut sekoittaa vanhempieni taloutta mikäli itse vaikka pahasti sairastuisin tms. Tähän oli ratkaisu "omatakaus" eli lainan noston yhteydessä otettava vakuutus muistaakseni 25% lainasummasta. Maksoi noin 3% koko takuusummasta eli noin 3000 EUR (kyseessä 210000 EUR laina). Lisäehto oli, että lainatakauksen summa pitää lyhentää 8 vuodessa pois.
        Lisäksi sen verran on puskuria taloudellisten yllätysten varalle sitä kautta, että tein sopimuksen 25 vuoden lainasta, vaikka tarkoitus on maksaa laina pois nopeammin (tavoite 15 vuotta) eli teen ylimääräisiä lyhennyksiä.

Lainapapereita tehtäessä on hyvä vaatia sopimukseen lauseke, että voi tehdä ylimääräisiä lyhennyksiä ilman lisäkuluja tai maksaa koko lainan pois kerralla ilman lisäkuluja. Yleensä tämä on muutenkin mahdollista, mutta useimmissa lainasopimuksissa on lauseke, että pankki * voi * (vaikka ei aina niin tee) periä maksun menetetyistä korkotuloista ennenaikaisen lyhennyksen kyseessä ollessa. Jos korot nousisivat joskus tulevaisuudessa nopeasti (vaikka yli 10%) saattaisi pankki muuten periä kuluja vaikkapa lainan ennenaikaisesta irtisanomisesta...
        Toinen hyvä lisälauseke on se, että saa kuluittaa muuttaa viitekorkoa esim. kerran vuodessa (tällaista en itse tajunnut ottaa). Jos korot ampaisevat nousuun, voi olla kiva vaihtaa 12 kk euriboriin ja laskuvaiheessa lyhyelle korolle. Itse jouduin parisataa euroa maksamaan lyhyempään viitekorkoon vaihtamisesta (12 kk euribor 5,16% --> 3 kk euribor 1,5%, tosin vaihdoksesta kannatti maksaa, maksoi itsensä takaisin kuukaudessa...)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      49
      2318
    2. Pysy kaukana musta

Ja kaikista mun läheisistä. Oon tosissani.
      Ikävä
      26
      2143
    3. Katu täyttyy askelista...

Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.
      Ikävä
      27
      1535
    4. Näin susta unta

Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!
      Ikävä
      16
      1454
    5. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä. 💡
      Ikävä
      124
      1417
    6. Mitä hämminkiä Halkokarilla?

Poliiseja ja ambulansseja pyörii, laukauksia kuultu.
      Kokkola
      19
      1083
    7. Tiedätkö nainen sen tunteen

Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.
      Ikävä
      71
      974
    8. Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta

Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut
      Ikävä
      117
      944
    9. Mikset päästä irti ja hae apua

Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad
      Ikävä
      89
      924
    10. Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta

Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva
      Hindulaisuus
      333
      873
    Aihe