Olen nuori yrittelijä, teen toiminimellä raksahommia, ja makselen yel:iä seitsemisensataa kuukaudessa.
Appiukko nälvii aina että ''miksi sitä maksat niin paljon, ei sitä noin nuorena kannata maksaa kuin ihan vähän''.
No höh, miten sen muka voi valita? eikö siihen ole ihan lakisääteiset prosentit olemassa perustuen tuloihin, joiden mukaan mennään.
Jos sitä voisi ''maksella kun jaksaa'', eihän kukaan 40 vuotta eläkkeeseen oleva niitä makselisi paskan vertaa.
Jos tuota on maksanut jonain vuonna liian vähän, karhutaanko loput myöhemmin, kuten toimitaan verojen kanssa?
Kuten huomaatte, olen aika tietämätön näistä yel-asioista.
YEL maksun suuruus
20
7009
Vastaukset
- jääkö käteen mittään?
YEL ei perustu tulokseen vaan työtuloon, jonka määrittelet itse. Maksat tosiaan aika paljon YELiä. Onko toimintasi sitten kannattavaa, että sinun tosiaan kannattaa maksaa noin suurta summaa?
Työtulo on se palkka mikä pitäisi ulkopuoliselle työntekijälle maksaa samoista tehtävistä.
YEL:n minimi työtulon mukaan maksut olisi n. 100 €/kk, elikäs tosiaan maksat aikastapaljon sitä YELiä.
Siispä, työtulosi 700 €/kk maksulla on arvioitu siis 42 000 € ? Vaikka hankkisit itsellesi tuloja 42 000 € edestä, voit vakuuttaa itsesi vaikka 20 000 € työtulon mukaan, jolloin maksaisit n. 333 € /kk!!
Ihan syystä appiukkosi naureskelee. Jääkö sulle käteen paljonkin rahaa? Vai tekemisen ilo?
Appiukkosi on sinä oikeassa, että alussa pitää mieluummin alottaa sieltä minimistä ja kattella miten homma sujuu. Myöhemmin sitä voi nostattaa. Alaspäin se ei paljon jousta, mutta voithan vakuutusyhtiöstä kysyä, että voisiko sitä laskea, kun olet vakuuttanut itsesi väärin perustein. - Johdon toimittaja
mutta samaan aikaan lyhentelen 100% itse omastamani yrityksen toimitila- ja sijoitusasuntolainoja reilulla tonnilla kuussa.
Eläkettä en tällä elämän tyylillä ja muilla vaikuttimilla (mies, perimä, jne), enkä nykyisen valtiollisen (ja länsimaalaisen) kehityksen puitteissa tule nostamaan koskaan ensimmäistäkään erää. Fiksusti sijoitettua kiinteää omaisuutta taas voin aina realisoida vaikka alihintaan, koska vain.
Vakuutukset sen sijaan ovat kunnossa, esim. työkyvyttömyyttä varten. YEL on suuren luokan kuppaus, ja jotenkin uskon aloittajankin vain trollailevan ;) - ...
Olet ajatellut asian oikein! Jos tekisit renkinä töitä maksaisi työntantajasi reilun 3 tonnin bruttopalkastasi saman verran TEL:iä. Vuosi vuodelta YEL/TEL kasvattaa elkäkertymääsi.
Ei eläkettä parissa vuodessa säästetä. Siinä sivussa olet vakuutettu työkyvyttömyyden varalta ja saat kelasta sairaspäivärahan sairastuessasi, yms korvauksia, jotka ovat suhteessa vuosimaksuun.
Voit itse päättää aika vapaasti YEL:in suuruuden. Se on työaikana 100% vähennyskelpoinen ja veroa maksat vasta eläkeestäsi. Itse olen joskus säätänyt verotustani tekemällä tilikauden lopussa ylimääräisen YEL-sijoituksen. Eläkettä maksetaan hautaan saakka ja noin 12. eläkevuodesta alkaen olet voitolla tässä lotossa.
Maksimi yrittäjän tyttömyyspäivärahakin lasketaan YEL-työtulon perusteella.- Yrittäjäerkki
YEL on suuren luokan huijaus. Kannattaa maksaa minimi, eli noin 1600 euroa/v ja hoitaa eläkkeet muilla tavoilla.
- x-rater
Yrittäjäerkki kirjoitti:
YEL on suuren luokan huijaus. Kannattaa maksaa minimi, eli noin 1600 euroa/v ja hoitaa eläkkeet muilla tavoilla.
....Vastauksista, kerrankin täältä saa jotain asiallista vastaukseksi.
Asiaan.
Aloitukseni ei ollut mikään trolli, vaan minut on vain puolittain puijattu maksamaan noin isoa maksua. Oma moka, ja tietämättömyyttä.
Olisihan se pitänyt arvata että se vakuutusyhtiön tätihän ei panisi pahaksi vaikka maksaisi kaikki rahani sinne.
Muistaakseni tuo 700/kk perustui 50.000€/vuosi. Tänä vuonna tulen tienaamaan n. 60.000.
Joku kyseli jääkö mitään käteen: äkkiä laskettuna n. puolet. Tuota yeliä vähemmän maksamalla paljon enemmän.
Ja kun tässä miettii, voisi tosiaan maksaa minimiä, koska tässä on pitkä elämä edessä ennen eläkettä, ja sinä aikana ehtii ( ja olen jo ehtinyt ) kerätä omaisuutta sitä varten että kun työtulo joskus lakkaa. On sitten omaisuutta mitä vaihtaa pelimerkeiksi, vitut yelistä.
Työttömäksikään en ajatellut jäädä, ja jos joku vakava tapaturma käy, mulle on aivan sama saanko sieltä muutaman satasen /kk enemmän jotain korvauksia, sillä kupit voi silloin kääntää jokatapauksessa. - hemulihihhuleita...
Yrittäjäerkki kirjoitti:
oikein tulee...?
Yel-maksu on yrittäjän eläke- ja sairausvakuutusturva! Muuta hänellä ei ole eikä tule. Nuo yksityiset eläkevakuutukset ne vasta huijausta ovat.
Itse starttasin yrityksen sen verran vanhana, että minä ainakin olen määrittänyt itselleni kunnon työtulon. Olen muodostanut sen "kuukausipalkasta" ja haluan kustantaa itselleni myös kesäloman, joten olen laskenut vuoden työtulokseni 12 x 6500 e 5 % vuosiloman kustannusta eli tänä vuonna 81900 e, mistä yel taitaa olla vajaat 1500 e / kk. Maksan sen mielelläni, koska tiedän, että pahan päivän ja viime kädessä vanhuuden varalle minulla on kunnon turva.
Liian moni maksaa 100 e / kk ja sitten ruikutetaan työttömyyden, sairauden tms kohdatessa, että "yrittäjällä ei ole mitään turvaa" - pah! Sitä niittää mitä kylvää, vai miten se oli. - Onnimonni
hemulihihhuleita... kirjoitti:
oikein tulee...?
Yel-maksu on yrittäjän eläke- ja sairausvakuutusturva! Muuta hänellä ei ole eikä tule. Nuo yksityiset eläkevakuutukset ne vasta huijausta ovat.
Itse starttasin yrityksen sen verran vanhana, että minä ainakin olen määrittänyt itselleni kunnon työtulon. Olen muodostanut sen "kuukausipalkasta" ja haluan kustantaa itselleni myös kesäloman, joten olen laskenut vuoden työtulokseni 12 x 6500 e 5 % vuosiloman kustannusta eli tänä vuonna 81900 e, mistä yel taitaa olla vajaat 1500 e / kk. Maksan sen mielelläni, koska tiedän, että pahan päivän ja viime kädessä vanhuuden varalle minulla on kunnon turva.
Liian moni maksaa 100 e / kk ja sitten ruikutetaan työttömyyden, sairauden tms kohdatessa, että "yrittäjällä ei ole mitään turvaa" - pah! Sitä niittää mitä kylvää, vai miten se oli.Oletko koskaan kysynyt mitä eläkkeesi tulee olemaan sitten kun se aika koittaa? Saatkohan koskaan takaisin sitä mitä olet maksanut?
- Yrittäjä-ykä
oikein tulee...?
Liian moni maksaa 100 e / kk ja sitten ruikutetaan työttömyyden, sairauden tms kohdatessa, että "yrittäjällä ei ole mitään turvaa" - pah! Sitä niittää mitä kylvää, vai miten se oli...valtion taloudenhoidon kaikkivoipaisuuteen uskovia oikei tulee? YEL-rahojasi et saa tulouttaa MITENKÄÄN takaisin jos vaikka firmalle käy jotain. Samaten et saa vaikuttaa sijoituskohteisiin. YEL-eläkkeitä voidaan myös leikata kuten muitakin eläkkeitä siinä vaiheessa kun valtiolta rupeaa rahat loppumaan. Eli noin 10-20 vuoden päästä.
Itse olen ollut yrittäjänä reilun vuosikymmenen, ja maksanut koko ajan minimiyelliä. Sijoitusmaisuutta sensijaan on kertynyt hyvin. Ja sen käytöstä ei valtio päätä. - "omiaan takaisin"
Onnimonni kirjoitti:
Oletko koskaan kysynyt mitä eläkkeesi tulee olemaan sitten kun se aika koittaa? Saatkohan koskaan takaisin sitä mitä olet maksanut?
On aivan sama, maksaako minimisummaa vai niin paljon kuin minä, "omiaan" ei saa kukaan takaisin, siitä pitää inflaatio huolen. Ja sitä vähemmän ehtii saada, mitä nuorempana kuolee.
Nyt eläkettä saavien eläkettä kustannetaan vain osittain eläkkeensaajien omilla maksuilla.
Se on meillä yrittäjillä sama kuin palkansaajilla, tietysti vielä huonommin yrittäjä saa omiaan takaisin kun maksaa koko maksun itse, palkansaajilla sentään työnantaja kustantaa osan eläketurvasta. - näin..
Yrittäjä-ykä kirjoitti:
..valtion taloudenhoidon kaikkivoipaisuuteen uskovia oikei tulee? YEL-rahojasi et saa tulouttaa MITENKÄÄN takaisin jos vaikka firmalle käy jotain. Samaten et saa vaikuttaa sijoituskohteisiin. YEL-eläkkeitä voidaan myös leikata kuten muitakin eläkkeitä siinä vaiheessa kun valtiolta rupeaa rahat loppumaan. Eli noin 10-20 vuoden päästä.
Itse olen ollut yrittäjänä reilun vuosikymmenen, ja maksanut koko ajan minimiyelliä. Sijoitusmaisuutta sensijaan on kertynyt hyvin. Ja sen käytöstä ei valtio päätä.itse yli20v yrittäjänä nyt 43v ja aina maksannut minimi maksuja, mutta sijoittannut osakkeisiin ja asuntoihin "eläke ja sairaspäiviä" rahoittakseni nyt 12kpl yksiöitä, kaksioita ja pari lomamökkiä Levillä ja Himoksella (osakkeet myin onneksi hyvään aikaan) ja kaikki tämä n. 1000e/kk sijoituksilla eli vähemmäillä euroilla kk kuin tämä yksi neropatti joka valtiota "sponssaa" 1500e/kk, veikkaisin että minun eläke on 4x isompi kuin hänen ja lisäksi myös lapseni nauttivat näistä kun minusta aika jättää entä YEL liin vannovat paljonko heidän perilliset kostuvat? ei mitään!
- on eri juttu
näin.. kirjoitti:
itse yli20v yrittäjänä nyt 43v ja aina maksannut minimi maksuja, mutta sijoittannut osakkeisiin ja asuntoihin "eläke ja sairaspäiviä" rahoittakseni nyt 12kpl yksiöitä, kaksioita ja pari lomamökkiä Levillä ja Himoksella (osakkeet myin onneksi hyvään aikaan) ja kaikki tämä n. 1000e/kk sijoituksilla eli vähemmäillä euroilla kk kuin tämä yksi neropatti joka valtiota "sponssaa" 1500e/kk, veikkaisin että minun eläke on 4x isompi kuin hänen ja lisäksi myös lapseni nauttivat näistä kun minusta aika jättää entä YEL liin vannovat paljonko heidän perilliset kostuvat? ei mitään!
Eläkettähän et muuten saa kuin kansaneläkkeen perusosan ja sen minimi yelin mitä se satasen parin kuukausimakulla sitten tuleekaan olemaan, jos et mitään muuta eläketurvaa itsellesi maksa.
"Sponssaan valtiota" siis, vaikka en kylläkään miellä maksavani valtiolle (ja valtioko esim. Varman omistaa?!), vaan itselleni. Muutama sijoitusasunto on minullakin, eläkesäästäjäkin olen, ja asuntojen arvo kyllä säilyy ja nousee, kun omaisuuttaan hoitaa. Mutta kuten itsekin totesit osakkeitten suhteen, että myit oikeaan aikaan, niin siinäpä se onkin se sijoittajan riski; se on suurempi kuin eläkesäästäjän.
Ja mitä ihmettä perillisten kuuluu "kostua" vainajasta? Minä loin oman omaisuuteni itse ja niin tekevät kaksi poikaanikin.
Eli kyllä ne ovat eri asioita ne sijoitukset ja eläketurva. Hyviä juttuja molemmat. - mitä..
on eri juttu kirjoitti:
Eläkettähän et muuten saa kuin kansaneläkkeen perusosan ja sen minimi yelin mitä se satasen parin kuukausimakulla sitten tuleekaan olemaan, jos et mitään muuta eläketurvaa itsellesi maksa.
"Sponssaan valtiota" siis, vaikka en kylläkään miellä maksavani valtiolle (ja valtioko esim. Varman omistaa?!), vaan itselleni. Muutama sijoitusasunto on minullakin, eläkesäästäjäkin olen, ja asuntojen arvo kyllä säilyy ja nousee, kun omaisuuttaan hoitaa. Mutta kuten itsekin totesit osakkeitten suhteen, että myit oikeaan aikaan, niin siinäpä se onkin se sijoittajan riski; se on suurempi kuin eläkesäästäjän.
Ja mitä ihmettä perillisten kuuluu "kostua" vainajasta? Minä loin oman omaisuuteni itse ja niin tekevät kaksi poikaanikin.
Eli kyllä ne ovat eri asioita ne sijoitukset ja eläketurva. Hyviä juttuja molemmat.väliä sillä on, onko se tulon nimi eläke vai pääoman tuotto? samaa turvaa ja leipää niistä saadulla rahalla saa ja en todellakaan ajattele niin ettei sillä ole mitään väliä mitä jälkeläisilleni jätän, samoin he luovat omat urat ja omaisuuden mutta jos vaihtoehtona on jättää jotain tai ei, niin valitsen "jättämisen".
- Opettele uusi
oikein tulee...?
Liian moni maksaa 100 e / kk ja sitten ruikutetaan työttömyyden, sairauden tms kohdatessa, että "yrittäjällä ei ole mitään turvaa" - pah! Sitä niittää mitä kylvää, vai miten se oli.Kaikki tietää että vakuutusmyyjät ovat kusessa, mutta sinä olet toivoton.
- En opettele...
Opettele uusi kirjoitti:
Kaikki tietää että vakuutusmyyjät ovat kusessa, mutta sinä olet toivoton.
Tämä on niin hyvä :)
- Vakuuttava Asiamies
x-rater kirjoitti:
....Vastauksista, kerrankin täältä saa jotain asiallista vastaukseksi.
Asiaan.
Aloitukseni ei ollut mikään trolli, vaan minut on vain puolittain puijattu maksamaan noin isoa maksua. Oma moka, ja tietämättömyyttä.
Olisihan se pitänyt arvata että se vakuutusyhtiön tätihän ei panisi pahaksi vaikka maksaisi kaikki rahani sinne.
Muistaakseni tuo 700/kk perustui 50.000€/vuosi. Tänä vuonna tulen tienaamaan n. 60.000.
Joku kyseli jääkö mitään käteen: äkkiä laskettuna n. puolet. Tuota yeliä vähemmän maksamalla paljon enemmän.
Ja kun tässä miettii, voisi tosiaan maksaa minimiä, koska tässä on pitkä elämä edessä ennen eläkettä, ja sinä aikana ehtii ( ja olen jo ehtinyt ) kerätä omaisuutta sitä varten että kun työtulo joskus lakkaa. On sitten omaisuutta mitä vaihtaa pelimerkeiksi, vitut yelistä.
Työttömäksikään en ajatellut jäädä, ja jos joku vakava tapaturma käy, mulle on aivan sama saanko sieltä muutaman satasen /kk enemmän jotain korvauksia, sillä kupit voi silloin kääntää jokatapauksessa.Jos olisit vieraalla töissä sinulla kertyisi eläke palkan mukaan. Työntekijän sosiaaliturva onkin paljon parempi kuin yrittäjällä joka haluaa siitä itse tinkiä.
Siitä sun 700 euron eläkemaksusta maksat verovähennyksen jälkeen vain puolet.
Mini yel maksamalla sairauspäivä raha käteen pv olisi reilun 10 euroa.
Noo, olihan sulla se appiukon perintö kuten Uunolla. Tai voit jäädä EVP:ksi (Elää Vaimon Palkalla)
http://asiamies.blogspot.com/ - vanha stara
oikein tulee...?
Liian moni maksaa 100 e / kk ja sitten ruikutetaan työttömyyden, sairauden tms kohdatessa, että "yrittäjällä ei ole mitään turvaa" - pah! Sitä niittää mitä kylvää, vai miten se oli.muistakaa ottaa yrittäjän sairauskuluvakuutus kun olette yrittäjän tienne alussa.
terveyskeskus ei yrittäjää ymmärrä ja yrittäjän sairauksia.
sairauskuluvakuutus korvaa lääkärikäynnit yksityisellä ja korvaa myös lääkkeet.
niitä kertyy kun yrittäjävuosia alkaa olla yli 10 v.
kitiskää ja iniskää mitä lystäätte , tiedän kokemuksesta.
yrittäjänä yli 20v.
kaikkea hyvää kaikille yrittäjille ja yrittäjiksi ryhtyville.
yrittäjää ei ymmärrä kuin toinen yrittäjä. - vanha faartti..
vanha stara kirjoitti:
muistakaa ottaa yrittäjän sairauskuluvakuutus kun olette yrittäjän tienne alussa.
terveyskeskus ei yrittäjää ymmärrä ja yrittäjän sairauksia.
sairauskuluvakuutus korvaa lääkärikäynnit yksityisellä ja korvaa myös lääkkeet.
niitä kertyy kun yrittäjävuosia alkaa olla yli 10 v.
kitiskää ja iniskää mitä lystäätte , tiedän kokemuksesta.
yrittäjänä yli 20v.
kaikkea hyvää kaikille yrittäjille ja yrittäjiksi ryhtyville.
yrittäjää ei ymmärrä kuin toinen yrittäjä." Yel-maksu on yrittäjän eläke- ja sairausvakuutusturva! Muuta hänellä ei ole eikä tule. Nuo yksityiset eläkevakuutukset ne vasta huijausta ovat. "
Edellä on todettu oikein se että YEL-eläkesäästäminen ei ole kannattavin eläkesijoitusmuoto. Mutta koska se on lakimääräinen, siihen käytetyt maksut kannattaa minimoida, ja käyttää JÄRJELLISEN SUURI MÄÄRÄ MUUHUN ELÄKESÄÄSTÄMISEEN.
Fiksut kollegat ovat sijoittaneet firman pääomaa esim. kiinteistöihin. Pääasia on, että
- tapa johon ja jolla säästetään kestää verotukselliset tarkastelut niin säästöaikanaja kuin myös silloin kun eläkkeen noston aika tulee, ja
- valitun taktiikan täytyy säilyttää säästetty pääoma, ja kerryttää sille varmaa korkoa.
Yrityksen omaisuuden tuoton saa otettua ainakin taseen kautta osinkoina, edellyttäen että yrityksen taloudellien tilanne on ok. Tässä on tietysti omalla tavallaan jatkuva haaste sekä omaisuuden tuoton ylläpidon että sen kotiuttamishetken kannalta. Siten eläkekin on tätä kautta yleisen liiketoimintariskin alainen. Mutta toki yrityksen voi ja varmaan pitääkin osittaa sellaiseen muotoon, että esim. kiinteistöjä hallitseva osa on turvassa. Kannattaa tiedostaa että tämmöiset taktiikat vaatii jatkuvaa huolenpitoa ja niistä on siten kulujakin.
Itse tein aikoinani yksinkertaisen vaikka ei edullisimman ratkaisun, ottamalla yrityksen maksaman vapaaehtoisen eläkevakuutuksen johon maksan tappimaksut n. 4x enemmän kuin YELiin. Aloitin itse niin myöhään yli 45-vuotiaana, että enintään tuosta kertyy ehkä keskivertoeläke - mutta ilman tätä olisin kyllä YELin varassa mieron tiellä (jos eläkeikään yleensä elän).
Nythän tätä omaehtoista eläkesäästämistä ollaan kai muuttamassa helpommaksi (?), joten järkevämpiäkin vaihtoehtoja ehkä ilmaantuu .Mutta oli tapa mikä hyvänsä niin neuvoni yrittäjälle on :
- aloita toimet mahdollisimman aikaisin, mieluiten parin vuoden sisällä aloituksesta
- jos otat eläkeväkuutuksen tai vastaavan niin säästä säännöllisesti vaikka pienemmälläkin panoksella
- korota pottia sitä mukaan kun rahkeet kestää
- pida huolta sijoituksestasi (salkusta) vähintään vuosittain. - Vakuuttava Asiamies
vanha faartti.. kirjoitti:
" Yel-maksu on yrittäjän eläke- ja sairausvakuutusturva! Muuta hänellä ei ole eikä tule. Nuo yksityiset eläkevakuutukset ne vasta huijausta ovat. "
Edellä on todettu oikein se että YEL-eläkesäästäminen ei ole kannattavin eläkesijoitusmuoto. Mutta koska se on lakimääräinen, siihen käytetyt maksut kannattaa minimoida, ja käyttää JÄRJELLISEN SUURI MÄÄRÄ MUUHUN ELÄKESÄÄSTÄMISEEN.
Fiksut kollegat ovat sijoittaneet firman pääomaa esim. kiinteistöihin. Pääasia on, että
- tapa johon ja jolla säästetään kestää verotukselliset tarkastelut niin säästöaikanaja kuin myös silloin kun eläkkeen noston aika tulee, ja
- valitun taktiikan täytyy säilyttää säästetty pääoma, ja kerryttää sille varmaa korkoa.
Yrityksen omaisuuden tuoton saa otettua ainakin taseen kautta osinkoina, edellyttäen että yrityksen taloudellien tilanne on ok. Tässä on tietysti omalla tavallaan jatkuva haaste sekä omaisuuden tuoton ylläpidon että sen kotiuttamishetken kannalta. Siten eläkekin on tätä kautta yleisen liiketoimintariskin alainen. Mutta toki yrityksen voi ja varmaan pitääkin osittaa sellaiseen muotoon, että esim. kiinteistöjä hallitseva osa on turvassa. Kannattaa tiedostaa että tämmöiset taktiikat vaatii jatkuvaa huolenpitoa ja niistä on siten kulujakin.
Itse tein aikoinani yksinkertaisen vaikka ei edullisimman ratkaisun, ottamalla yrityksen maksaman vapaaehtoisen eläkevakuutuksen johon maksan tappimaksut n. 4x enemmän kuin YELiin. Aloitin itse niin myöhään yli 45-vuotiaana, että enintään tuosta kertyy ehkä keskivertoeläke - mutta ilman tätä olisin kyllä YELin varassa mieron tiellä (jos eläkeikään yleensä elän).
Nythän tätä omaehtoista eläkesäästämistä ollaan kai muuttamassa helpommaksi (?), joten järkevämpiäkin vaihtoehtoja ehkä ilmaantuu .Mutta oli tapa mikä hyvänsä niin neuvoni yrittäjälle on :
- aloita toimet mahdollisimman aikaisin, mieluiten parin vuoden sisällä aloituksesta
- jos otat eläkeväkuutuksen tai vastaavan niin säästä säännöllisesti vaikka pienemmälläkin panoksella
- korota pottia sitä mukaan kun rahkeet kestää
- pida huolta sijoituksestasi (salkusta) vähintään vuosittain.Ihan hyvä toimintamalli sinulla, mutta sen suurin heikkous on että yrityksen alkuvaiheessa se ei turvaa pahimman varalta. Siinä antaa parhaan turvan oikealle tasolle asetettu Yel vakuutus.
Toki yrittäjän pitää muutakin varallisuutta kerätä, mutta yel maksujen laiminlyönnistä niitä ei kyllä tule.
http://asiamies.blogspot.com/ - "seppo"
Vakuuttava Asiamies kirjoitti:
Ihan hyvä toimintamalli sinulla, mutta sen suurin heikkous on että yrityksen alkuvaiheessa se ei turvaa pahimman varalta. Siinä antaa parhaan turvan oikealle tasolle asetettu Yel vakuutus.
Toki yrittäjän pitää muutakin varallisuutta kerätä, mutta yel maksujen laiminlyönnistä niitä ei kyllä tule.
http://asiamies.blogspot.com/niin, että alussa pidin korkeampaa YELliä jonka jälkeenpäin olen pikkuhiljaa hilannut alaspäin. Hilaamisen aloin kun aikaa perustamisesta kului ~2v ja kun näin konkreettisesti, että oma ideani kannattaa taloudellisesti. Nyt ollaan tilanteessa jossa YEL minimi ja ekat isot sijoitukset tehty. Eläkevakuutuksiahan nuo kauppaa yhtenään, mutta EI KIITOS sillä osaan hoitaa itsekkin oman eläkkeen jos elän siihen asti. Kuoleman turmaa myös kaupataan aktiivisesti, mutta siihenkin on olemassa hyvä sääntö, "kaiken mitä omistat on vaan lainassa perillisiltä."
Veikkaan, että tässä maassa tullaan näkemään vielä ennennäkemätön kusetus noiden eläkerahojen ja säästöjen suhteen eli homma on nyt verovähennyskelpoista ja tällä hetkellä luvataan että menee vaan pääomavero. Mitä se tulee olemaan on 100%varmuudella jotain ihan muuta, niinkuin tulee pääomaveronkin olemaan nykyisen 28% sijaan. Kun huomataan että kusetus on mennyt perille aloitetaan kynsiminen eli tässä tapauksessa tarkistetaan ensin vähennysoikeus jonka jälkeen näitä aletaan verottaa tavalla/toisella kovalla kädellä. Loppupeleissä tällaisella pelaamisella herää kysymys mitän on jäljellä potista kun se YEL:n saama eläkeikä(oma arvio tällä hetlekkä 78v ;-))koittaa.
Surkuhupaisinta tässäkin topicissa oli se, että kun on töissä niin tämän lystin maksaa yrittäjä. Yrittäjä maksaa tasan tarkkaan niin kauan tätä lystiä kun työntekijä on kannattava ts tekee tulosta talolle. Työntekijällä tämä summa määräytyy palkan mukaan ja yrittäjä päättää tästä itse. Kun työntekijä tekee talolle aikansa tulosta ja itse yrittäjä maksaa min YEL niin sehän tarkoittaa sitä, että työntekijä maksaa sen yrittäjän sijoituksia (mitä sitten ikinä ovatkin) eli näin ollen myös eläkettä tavalla tai toisella. Työntekijä jää aikanaan eläkkeelle sen oman palkan mukaselle ja työnantaja kerää pääomatuloja omista sijoituksistaan joihin myös se työntekijä on osallistunut.
Ei tämmösiä pitäs tieten puhua näin yleisesti mutta ainakin minulla tilanne on tällä hetkellä tämä ja olen nyt olen siihen oikein tyytyväinen. Tulos laskee tänä vuonna (tämän hetkisten käppyröiden mukaan)~15% mutta ei se sinänsä haittaa koska pahemminkin olisi voinut käydä. Kysyntä on kasvanut joten voin olla väärässäkin.... - Vakuuttava Asiamies
"seppo" kirjoitti:
niin, että alussa pidin korkeampaa YELliä jonka jälkeenpäin olen pikkuhiljaa hilannut alaspäin. Hilaamisen aloin kun aikaa perustamisesta kului ~2v ja kun näin konkreettisesti, että oma ideani kannattaa taloudellisesti. Nyt ollaan tilanteessa jossa YEL minimi ja ekat isot sijoitukset tehty. Eläkevakuutuksiahan nuo kauppaa yhtenään, mutta EI KIITOS sillä osaan hoitaa itsekkin oman eläkkeen jos elän siihen asti. Kuoleman turmaa myös kaupataan aktiivisesti, mutta siihenkin on olemassa hyvä sääntö, "kaiken mitä omistat on vaan lainassa perillisiltä."
Veikkaan, että tässä maassa tullaan näkemään vielä ennennäkemätön kusetus noiden eläkerahojen ja säästöjen suhteen eli homma on nyt verovähennyskelpoista ja tällä hetkellä luvataan että menee vaan pääomavero. Mitä se tulee olemaan on 100%varmuudella jotain ihan muuta, niinkuin tulee pääomaveronkin olemaan nykyisen 28% sijaan. Kun huomataan että kusetus on mennyt perille aloitetaan kynsiminen eli tässä tapauksessa tarkistetaan ensin vähennysoikeus jonka jälkeen näitä aletaan verottaa tavalla/toisella kovalla kädellä. Loppupeleissä tällaisella pelaamisella herää kysymys mitän on jäljellä potista kun se YEL:n saama eläkeikä(oma arvio tällä hetlekkä 78v ;-))koittaa.
Surkuhupaisinta tässäkin topicissa oli se, että kun on töissä niin tämän lystin maksaa yrittäjä. Yrittäjä maksaa tasan tarkkaan niin kauan tätä lystiä kun työntekijä on kannattava ts tekee tulosta talolle. Työntekijällä tämä summa määräytyy palkan mukaan ja yrittäjä päättää tästä itse. Kun työntekijä tekee talolle aikansa tulosta ja itse yrittäjä maksaa min YEL niin sehän tarkoittaa sitä, että työntekijä maksaa sen yrittäjän sijoituksia (mitä sitten ikinä ovatkin) eli näin ollen myös eläkettä tavalla tai toisella. Työntekijä jää aikanaan eläkkeelle sen oman palkan mukaselle ja työnantaja kerää pääomatuloja omista sijoituksistaan joihin myös se työntekijä on osallistunut.
Ei tämmösiä pitäs tieten puhua näin yleisesti mutta ainakin minulla tilanne on tällä hetkellä tämä ja olen nyt olen siihen oikein tyytyväinen. Tulos laskee tänä vuonna (tämän hetkisten käppyröiden mukaan)~15% mutta ei se sinänsä haittaa koska pahemminkin olisi voinut käydä. Kysyntä on kasvanut joten voin olla väärässäkin....Lisäeläkevakuutusta ei kannata sekoittaa Yrittäjäeläkkeeseen, kyseessä on täysin eri tuotteet.
Yel korvauspiiri on paljon laajempi ja siinä maksetaan myös muustakin turvasta kuin pelkästään vanhuuseläkkeestä.
Yel on täysin verovähennyskelpoinen yritysen, yrittäjän omassa tai puolison verotuksessa. Vähennys tehdään ansiotulosta ja eläke on aikanaan ansiotuloa.
Omaeläkkeissä vähennysoikeus on rajattu ja verovähennys tehdään pääomatulosta (tai alijäämähyvitys). AIkanaan omaeläke on pääomatuloa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan1285859- 174061
Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan463919- 1803268
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42401672Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631466Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj141327- 781122
Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän191093Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää391089