alkakoon. Sunnuntaina löysin ensimmäisen lehmäntatin eli löpön. Paistoin ja nautin. Mitä sieniä muut ovat löytäneet tänä kesänä?
Sienibongaus
50
1160
Vastaukset
- nyt sataa
vettä rankasti, hyvä sienille, niitä ilmaantuu nyt joka paikkaan runsaasti, luulisin.
Onkohan italialaiset tulleet suomeen sieniostoksille?- 1943
kulohälytystila vieläkin. Jääköhän löpöni kauden ainoaksi sieneksi?
- vadillisen
eli n, 10l. Pakastimeen, ja yksi sienimuhennos.
yhden esiintymän. Ne on vielä maassa, täytyy vähän kasvattaa. Ei niitä kukaan vie, kun ne on mökillä ihan keittiön ikkunan alla.
- 1943
noin paljoa saanut yhdellä kertaa. Pirkanmaallakin oli kuulemma jo löytynyt, mutta kuivuus vaivaa.
- 1943
marja-liisa41 kirjoitti:
yhden esiintymän. Ne on vielä maassa, täytyy vähän kasvattaa. Ei niitä kukaan vie, kun ne on mökillä ihan keittiön ikkunan alla.
meidänkin mökkirannalla on joskus pieniä määriä- vuokralaisten iloksi.
- eteläsuomessa
1943 kirjoitti:
noin paljoa saanut yhdellä kertaa. Pirkanmaallakin oli kuulemma jo löytynyt, mutta kuivuus vaivaa.
mutta, paikkaa en kerro, hyvää apajaa ei saa paljastaa, tai se ei ole enää hyvä.
Mustikoitakin on paljon, ja poimijoita myös.
Minulla ei selkä kestä niitä kerätä, vaan ystävättereni keräsi jo pakkaseen, piirakan ja keiton teki.
Menee taas viikolla keräämään. - 1943
eteläsuomessa kirjoitti:
mutta, paikkaa en kerro, hyvää apajaa ei saa paljastaa, tai se ei ole enää hyvä.
Mustikoitakin on paljon, ja poimijoita myös.
Minulla ei selkä kestä niitä kerätä, vaan ystävättereni keräsi jo pakkaseen, piirakan ja keiton teki.
Menee taas viikolla keräämään.vaan olla silmät auki, kun liikkuu luonnossa. Huomenna aion varovasti suunnistaa.
- Mia-Sofia
Minäkin olen löytänyt enemmän kantarelleja kuin aikoihin, en kuitenkaan kilokaupalla. Kyllä kaikki menevät muhennoksiin, ja loput annan vielä kasvaa metsässä, koska ovat ihan lähellä mökkiäni. En usko että naapurit tulevat poimimaan sieltä. Vain peurat ja hirvet saattavat tallata ne jalkoihinsa kun juoksevat polulla jossa ne kasvavat. Olenkin laittanut niiden päälle esteen risuista.
- 1943
Mia-Sofia kirjoitti:
Minäkin olen löytänyt enemmän kantarelleja kuin aikoihin, en kuitenkaan kilokaupalla. Kyllä kaikki menevät muhennoksiin, ja loput annan vielä kasvaa metsässä, koska ovat ihan lähellä mökkiäni. En usko että naapurit tulevat poimimaan sieltä. Vain peurat ja hirvet saattavat tallata ne jalkoihinsa kun juoksevat polulla jossa ne kasvavat. Olenkin laittanut niiden päälle esteen risuista.
puolisokea? Liikun paljon metsissä, mutta koskaan en ole osunut paikalle, missä kantarelleja olisi paljon. Suppilovahveroita kyllä on ja mustia torvisieniä, ei tosin vielä tänä vuonna.
- 1943
kantarellit, noin litra, loistivat suunnistusreittimme varrella. Meitä oli kolme vajaakuntoista 60-70 -ikäistä. Yhdellä on ollut silmäleikkaus, yksi on murtanut ranteensa pudottuaan keittiöjakkaralta ja sitten minä ruusuni jälkeen. Hauskaa oli ja metsässä mustikoita ihan valtavasti. Pienellä suolla oli hillojakin, suurin osa vielä raakileita, mutta muutama oli jo kypsä. Ja matkaa kotoa vain nelisen kilometriä.
- tänne asti
vielä sieniaika ehtinyt.
Toivon saavani karvalaukkuja, haperoita, joista jää suurin osa syötäväksi, ja, jos ei muuta, niin kangasrouskuja.
Voitatit, ym. paremmat sienet ovat niin öklömöykkyjenkin mieleen, ettei niistä tahdo jäädä paljon mitään syötävää.
Haperot, ynnä sipuli, paistettuna, siinäpä hetken herkku, ehkä toisenkin.- 1943
minun suosikkejani. Monet eivät poimi, joten yleensä niitä löytää. Paras on sillihapero.
- tänne asti
1943 kirjoitti:
minun suosikkejani. Monet eivät poimi, joten yleensä niitä löytää. Paras on sillihapero.
ovat kyllä kaikkein antoisinta sienisaalista.
Niitä on kaikkialla, niitä on helppo poimia, niistä jää käytettäväksi kaikkein eniten, ei tarvi esikäsitellä.
Eivät silti kangasrouskutkaan ole niin halveksittavia, kuin monet tuntuvat ajattelevan. Ne antavat kirpeää makua vaikkapa jauhelihataikinaan. - 1943
tänne asti kirjoitti:
ovat kyllä kaikkein antoisinta sienisaalista.
Niitä on kaikkialla, niitä on helppo poimia, niistä jää käytettäväksi kaikkein eniten, ei tarvi esikäsitellä.
Eivät silti kangasrouskutkaan ole niin halveksittavia, kuin monet tuntuvat ajattelevan. Ne antavat kirpeää makua vaikkapa jauhelihataikinaan.pitäisi oikeastaan suolata. Sienisalaatti on herkullista suolasienistä tehtynä.
Säät antaisivat aiheen odottaa hyvää sienikautta. Saa nyt sitten nähdä. Alkukesällä löytyi muutama korvasieni taas pitkästä aikaa. Nyt on poimittu ja syöty ensimmäiset kantarellit. Taitaa tulla aivan hyvä kanttarellikesä. Muutama haperokin on poimittu, mutta kuitenkin varsin vähän hyviin haperovuosiin verrattuna. Tatit antavat vielä odottaa ilmaantumistaan. Näin siis Kouvolan maisemissa. Säilöminen menee meillä niin, että saman tien lautaselle valmistamisen lisäksi erityisesti suppilovahverot kuivatetaan ja tatit, lampaankäävät, orakkaat pakastetaan. Rouskut ryöpätään ja päätyvät lautaselle tuoreeltaan. Oikeastaan vähemmän tuleekin rouskuja kätettyä nykyään.
- 1943
ovat usein torilla myytävät kantarellit, joten paljon täytyy olla, kun myytäväksikin riittää. Omassa metsässä oli joskus leppärouskuja niin paljon, että ajattelin poimia myytäväksi sitten kun olen eläkkeellä. Eipä noita ole näkynyt edes omiin tarpeisiin viime vuosina. Kankailla kasvoi joskus kehnäsieniä, pieniä sieviä. Niitäkin aioin myydä, mutta arvaamattomia ovat nuo itiöemät, eivät vaan ilmesty.
1943 kirjoitti:
ovat usein torilla myytävät kantarellit, joten paljon täytyy olla, kun myytäväksikin riittää. Omassa metsässä oli joskus leppärouskuja niin paljon, että ajattelin poimia myytäväksi sitten kun olen eläkkeellä. Eipä noita ole näkynyt edes omiin tarpeisiin viime vuosina. Kankailla kasvoi joskus kehnäsieniä, pieniä sieviä. Niitäkin aioin myydä, mutta arvaamattomia ovat nuo itiöemät, eivät vaan ilmesty.
Myyntiin tarvitaan kortti jokaiselle lajille erikseen...Näitä koulutus tilaisuuksia voisi olla enemmän,sillä ensikertalaisenkin helpompi lähteä metsään ryhmässä.
- ei ole
kaimaliini kirjoitti:
Myyntiin tarvitaan kortti jokaiselle lajille erikseen...Näitä koulutus tilaisuuksia voisi olla enemmän,sillä ensikertalaisenkin helpompi lähteä metsään ryhmässä.
pakollinen, vaan vapaaehtoinen!
- Pirre*
tosin yhtään kanttarellia ei ole näkynyt, mutta männyn herkkutatti jo löytyi, ja muutamia muita tavallisia sieniä, maiteroisia.
Voi tullakin hyvä sienivuosi, on satanut ja ollut lämmintäkin sopivassa suhteessa.
Mustikat alkavat olla kypsiä, siitä se marjastusaika käynnistyypi..- 1943
muistaakseni kulohälytystila vieläkin eli kuivaa on. Itse en ole mustikoita vielä keräillyt, odottelen aromin muodostusta. Poimuriin ei tule niin paljon raakileita, kun odottelee.
- muutama litra
Löytynyt kauniita keltaisia kanttarelleja. Tein eilen illalla suussa sulavaa piirakkaa ja osan sienistä laitoin pakkaseen. - Metsässä näytti lupaavalta, näinköhän tänä vuonna saadaan täällä etelässäkin!
- 1943
muutama litra kirjoitti:
Löytynyt kauniita keltaisia kanttarelleja. Tein eilen illalla suussa sulavaa piirakkaa ja osan sienistä laitoin pakkaseen. - Metsässä näytti lupaavalta, näinköhän tänä vuonna saadaan täällä etelässäkin!
pitsaa, jossa on viimevuotisia haperoita ja tatteja. Teen näin tilaa vuoden sadolle. Kantarellit ovat mielestäni parhaita keitossa ja muhennoksessa sekä voissa paistettuna.
- mustikkasuu
1943 kirjoitti:
pitsaa, jossa on viimevuotisia haperoita ja tatteja. Teen näin tilaa vuoden sadolle. Kantarellit ovat mielestäni parhaita keitossa ja muhennoksessa sekä voissa paistettuna.
löysin, vaan enpä nähnyt yhtään kantarellia vielä. Mustikkasaalis oli sentään muhkeat 15 litraa. Todellakin suurta ja hyvänmakuista marjaa. Vadelmat ovat vielä raakoja, vain suun sain makeaksi.
- 1943
mustikkasuu kirjoitti:
löysin, vaan enpä nähnyt yhtään kantarellia vielä. Mustikkasaalis oli sentään muhkeat 15 litraa. Todellakin suurta ja hyvänmakuista marjaa. Vadelmat ovat vielä raakoja, vain suun sain makeaksi.
en ole vielä nähnyt. Mustikat ovat tosiaan isoja ja niitä on paljon. Muutaman vadelman söin sunnuntaina aurinkoisella rinteellä, mutta vauhdilla valmistuvat.
- -tatista
tuli lapsuus mieleen, taas kerran.
Äitini oli innokas sienestäjä, varmasti ihan taloudellisistakin syistä.
Mitään erityisherkkuja ei niin pohjoisessa paljon kasvanut.
Kerran hän toi suuren lehmäntatin, ja valmisti sen nimenomaan isälleni, herkkusuulle.
Isä ei voinut kuin kehua ruokaansa, oli kuin lihaa.
Sienikastiketta oli taas monta kertaa talven aikana.- 1943
ei kasva kovin suureksi. Lapsuuskodissani herkkutattia sanottiin lehmäntatiksi, tuota herkkua ei kerätty, vaan potkaistiin nurin, jos tielle osui. Oletko varma, että herkku oli lehmäntatti?
- itsekin
1943 kirjoitti:
ei kasva kovin suureksi. Lapsuuskodissani herkkutattia sanottiin lehmäntatiksi, tuota herkkua ei kerätty, vaan potkaistiin nurin, jos tielle osui. Oletko varma, että herkku oli lehmäntatti?
netistä, taisi olla ennemminkin herkku-, kuin lehmäntatti. Onhan siitä sieniretkestäkin jo yli puoli vuosisataa. Ahkerasti poimittiin puolukat ja kangassienet, jotka suolattiin. Saatiin ilmaista ruokaa. Ei ollut jääkaappeja, saati pakastimia.
Eräs sieniretki on jaaänyt erityisesti muistiin.
Oltiin porukalla metsässä. Retken lopussa vertailtiin satoa.
Ystävättäreni näytti ylpeänä suurta koriaan, täynnä sieniä, suuria, madonsyömiä. - 1943
itsekin kirjoitti:
netistä, taisi olla ennemminkin herkku-, kuin lehmäntatti. Onhan siitä sieniretkestäkin jo yli puoli vuosisataa. Ahkerasti poimittiin puolukat ja kangassienet, jotka suolattiin. Saatiin ilmaista ruokaa. Ei ollut jääkaappeja, saati pakastimia.
Eräs sieniretki on jaaänyt erityisesti muistiin.
Oltiin porukalla metsässä. Retken lopussa vertailtiin satoa.
Ystävättäreni näytti ylpeänä suurta koriaan, täynnä sieniä, suuria, madonsyömiä.poimii kaikki, pahimmassa tapauksessa muovipussiin, jonka tuo jonkun toisen perattavaksi. Itse perkaan jo metsässä, vähän jää biojätettä saaliistani.
- ennen sienestänyt
Karjaan-Lohjan maisemissa kantarelleja. Nyt olen muuttanut tänne Oulun seudulle ja kuulostelen löytyisikö edes herkkutatteja. Viime syksynä sain kyllä jonkun verran herrku- kivi ja kangastatteja ja tietenkin parhaita suolasieniä eli kangasrouskuja, niissä on todella makua.Mutta niitä kantarelleja minä kaipaan.
- 1943
Oulun kankahilla kasva männyntuoksuvalmuska eli matsutake? Itse löysin yhden yksilön Perniön Teijolta luontopolun vierestä kaksi vuotta sitten. Moni pitää kantarelleista, itse asun melko lähellä Karjaa-Lohja-seutua ja sienineuvojakoulutukseni olen saanut 1970-luvulla Tammisaaressa.
- ole ko.
1943 kirjoitti:
Oulun kankahilla kasva männyntuoksuvalmuska eli matsutake? Itse löysin yhden yksilön Perniön Teijolta luontopolun vierestä kaksi vuotta sitten. Moni pitää kantarelleista, itse asun melko lähellä Karjaa-Lohja-seutua ja sienineuvojakoulutukseni olen saanut 1970-luvulla Tammisaaressa.
sientä siellä tavannut, tai sitten en ole sitä osannut tunnistaa.
Minusta tuntuu, omalla kokemuksellani, että tuo seutu on siinä keskivaiheilla, ei ole etelän herkkuja, eikä pohjoisen paukkuja?
Monesti mieleen juotunut, pitäisi tehdä sieniretki etelän vehreisiin lehtomaisemiin, saisi ehkä muitakin, kuin kangasrouskuja.
*enhänjoltakysyit* - 1943
ole ko. kirjoitti:
sientä siellä tavannut, tai sitten en ole sitä osannut tunnistaa.
Minusta tuntuu, omalla kokemuksellani, että tuo seutu on siinä keskivaiheilla, ei ole etelän herkkuja, eikä pohjoisen paukkuja?
Monesti mieleen juotunut, pitäisi tehdä sieniretki etelän vehreisiin lehtomaisemiin, saisi ehkä muitakin, kuin kangasrouskuja.
*enhänjoltakysyit*kasvaa ja on iso sieni. Japanilaisethan ostavat sitä hyvään hintaan. Muistan 1970-luvun alussa, kun olin sienineuvojakurssilla, niin yksi osallistujista oli ollut Japanissa. Hän kertoi, että siellä viljellään siitake-sientä puupölkyillä. Silloin ajattelin, että Suomessa sieniä riittää, ei tarvitse viljellä. Silloin voin lähteä lähimetsään ja päättää, että tänään poimin vain mustavahakkaita esim. Nyt täytyy usein ottaa mukaan kaikki syötävät sienet, jos haluaa jotain koriinsa.
- isoäiti*
1943 kirjoitti:
kasvaa ja on iso sieni. Japanilaisethan ostavat sitä hyvään hintaan. Muistan 1970-luvun alussa, kun olin sienineuvojakurssilla, niin yksi osallistujista oli ollut Japanissa. Hän kertoi, että siellä viljellään siitake-sientä puupölkyillä. Silloin ajattelin, että Suomessa sieniä riittää, ei tarvitse viljellä. Silloin voin lähteä lähimetsään ja päättää, että tänään poimin vain mustavahakkaita esim. Nyt täytyy usein ottaa mukaan kaikki syötävät sienet, jos haluaa jotain koriinsa.
Monia sienilajeja voi viljellä kotona.
Vuosia sitten minäkin ostin laatikon täytettynä sahanpurulla, missä rihmasto oli
valmiina, ja autotallissa tuli satoa.
Oma viljelyni jäi lyhyeksi,koska lähdimme
maailmaa kiertämään ja viljelylaatikko vaatii
säännöllisen hoidon.
Monet lajit kasvavat puupölkyillä, kuten enoki,
maitake jne. Kukin laji vaatii oman puulajinsa.
Netissä on videoitakin sienten viljelystä, jos
haluaa kasvattaa rihmastonkin itse. - joku saanut
isoäiti* kirjoitti:
Vuosia sitten minäkin ostin laatikon täytettynä sahanpurulla, missä rihmasto oli
säännöllisen hoidon.
haluaa kasvattaa rihmastonkin itse.satoa korvasienistä, joita on alkanut kasvamaan itsetehtyyn kuoppaan?
Ensin kuoppa, noin puolimetriä maata vex, täytetään sanomalehdillä, päälle kuopan pohjamultaa.
Parin vuoden päästä pitäisi saada korvasienisatoa, muutaman vuoden. - päivittänyt
1943 kirjoitti:
tietojasi, 70 luvulta?
Tunnetko tuon matsun "matkijan". - 1943
päivittänyt kirjoitti:
tietojasi, 70 luvulta?
Tunnetko tuon matsun "matkijan".sillä esim. kauppasienilajikkeet muuttuvat. Männuntuoksuvalmuskastahan ei tuolloin tiedetty mitään. Kun löyin omani, soitin minut kouluttaneelle tarkastajalle ja hän varmisti löytöni. Asuu kanssani samassa kaupungissa eikä ole täällä koskaan löytänyt tuota lajia. Matkijoista en tiedä, on sen verran erikoinen, että ei ole samantyylistä vastaan tullut. Kun istuin aarre sylissä bussissa, joku epäili sienen olevan ukonsieni, joka on täysin erilainen minun silmissäni.
- 1943
isoäiti* kirjoitti:
säännöllisen hoidon.
haluaa kasvattaa rihmastonkin itse.viljelyn periaatteet, mutta ostan silloin tällöin ammattiviljelijöiden tuotteita, sen verran hankalaa on, osterivinokas on suosikkini.
- 1943
joku saanut kirjoitti:
satoa korvasienistä, joita on alkanut kasvamaan itsetehtyyn kuoppaan?
Ensin kuoppa, noin puolimetriä maata vex, täytetään sanomalehdillä, päälle kuopan pohjamultaa.
Parin vuoden päästä pitäisi saada korvasienisatoa, muutaman vuoden.retkellä ja omistaja kertoi onnistuneensa. Silloin tuli mieleeni, että lie yksi tuttu tullut näille viljelmille, kun kertoi löytäneensä seudulta paljon korvasieniä. Itse olen löytänyt jonkin yksilön silloin tällöin.
- tänä kesänä
1943 kirjoitti:
retkellä ja omistaja kertoi onnistuneensa. Silloin tuli mieleeni, että lie yksi tuttu tullut näille viljelmille, kun kertoi löytäneensä seudulta paljon korvasieniä. Itse olen löytänyt jonkin yksilön silloin tällöin.
saisi tuon kuopan kaivettua, ja sieniviljelmän valmiiksi.
Ensi kesänä siihen ei vielä sienet nousisi. - a-woman1 ek
Asuin aikoinaan Oulun läänissä, mutta siellä itärajan lähellä. Kantarelleja löytyi erään talon lehmihaasta. Etsipä nuorista metsistä, jossa kuusia ja koivuja harvakseltaan.
Kainuulaiset eivät ainakaan silloin vielä keränneet sieniä, joten saimme mieheni kanssa kerätä parhaat apajat. Kantarellien lisäksi löytyi mm. leppärouskuja, haperoita ja keväällä heti lumien sulettua valtavat määrät korvasieniä.
Ikävä on silloisia sieni- ja marjapaikkoja. - syntynyt -48
a-woman1 ek kirjoitti:
Asuin aikoinaan Oulun läänissä, mutta siellä itärajan lähellä. Kantarelleja löytyi erään talon lehmihaasta. Etsipä nuorista metsistä, jossa kuusia ja koivuja harvakseltaan.
Kainuulaiset eivät ainakaan silloin vielä keränneet sieniä, joten saimme mieheni kanssa kerätä parhaat apajat. Kantarellien lisäksi löytyi mm. leppärouskuja, haperoita ja keväällä heti lumien sulettua valtavat määrät korvasieniä.
Ikävä on silloisia sieni- ja marjapaikkoja.ovat keränneet sieniä niin kauan kuin voin muistaa. Olen kotoisin itärajan tuntumasta ja sienet olivat tärkeä osa ravintoamme jo silloin kun olin lapsi. Rouskuja oli suolattuna saaveittain ja myös koulussa kerättiin- ja syötiin sieniä. Oma kiinnostukseni sieniin juontaa juuri tuolta lapsuuteni ajalta. Muutin nuorena kaupunkiin, mutta sienestys on edelleen rakas harrastus.
- keräävät
syntynyt -48 kirjoitti:
ovat keränneet sieniä niin kauan kuin voin muistaa. Olen kotoisin itärajan tuntumasta ja sienet olivat tärkeä osa ravintoamme jo silloin kun olin lapsi. Rouskuja oli suolattuna saaveittain ja myös koulussa kerättiin- ja syötiin sieniä. Oma kiinnostukseni sieniin juontaa juuri tuolta lapsuuteni ajalta. Muutin nuorena kaupunkiin, mutta sienestys on edelleen rakas harrastus.
ja syövät vain "suolasieniä, ja se on kangasrousku. Haaparouskut on useimmille tuntematon sieni. Korvasieniä ja tatteja kerätään myyntiin, mutta ei syödä itse.
Poikkeuksia syöntitottumuksissa tietenkin löytyy. - 1943
keräävät kirjoitti:
ja syövät vain "suolasieniä, ja se on kangasrousku. Haaparouskut on useimmille tuntematon sieni. Korvasieniä ja tatteja kerätään myyntiin, mutta ei syödä itse.
Poikkeuksia syöntitottumuksissa tietenkin löytyy.metsään,jos herkullisempia sieniä on. Niistä suosikkini on haaparousku. Leppä- ja kultarouskua en laske rouskuiksi, koska niitä ei tarvitse ryöpätä.
- Suomussalmelta
keräävät kirjoitti:
Poikkeuksia syöntitottumuksissa tietenkin löytyy.Kyllä täällä sienet tunnetaan ja syödäkin osataan. Meillä sienten käyttö opetettiin jo koulussa 50- luvulla. Kainuu sinällään on laaja alue. Jos joku perukkalainen ei tunne muita kuin kangasrouskun, se ei ole koko Kainuu!
- 1943
löysin, yhden ylikypsän ja toisen pienen ja sievän. Pienen herkktatin luulin ensin löytäneeni, mutta olikin matkija eli sappitatti.
parin päivän aikana runsaasti. ja kun nyt on näin lämmintä, niin varmasti tatit nousee. Täytyy lähteä tekemään tarkastus reissu tuonne kankaille. Otan tateista vain herkkutatit, ja ihan pienet punikkitatit, muita en ole itse kerännyt, mutta olen syönyt kangastateista tehtyä ruokaa, ja hyvää oli. Kai se jokaisella on tottumus mitä sieniä käyttää. Lapsuuskodissani äiti otti vain rouskuja. Minä kyllä olen sitten jo opetellut vähän kirjavampaan käyttööön. Esimerkiksi kehnäsieni on minusta yksi parhaista. Ja nopea valmistaa, pannulle vaan, ja ääntä kohti!
- 1943
marja-liisa41 kirjoitti:
parin päivän aikana runsaasti. ja kun nyt on näin lämmintä, niin varmasti tatit nousee. Täytyy lähteä tekemään tarkastus reissu tuonne kankaille. Otan tateista vain herkkutatit, ja ihan pienet punikkitatit, muita en ole itse kerännyt, mutta olen syönyt kangastateista tehtyä ruokaa, ja hyvää oli. Kai se jokaisella on tottumus mitä sieniä käyttää. Lapsuuskodissani äiti otti vain rouskuja. Minä kyllä olen sitten jo opetellut vähän kirjavampaan käyttööön. Esimerkiksi kehnäsieni on minusta yksi parhaista. Ja nopea valmistaa, pannulle vaan, ja ääntä kohti!
oli sienineuvojakurssilla meidän herkkumme voissa paistettuna. Tammisaaren lähellä oli paljon. Käytän kaikkia syötäviä tatteja, mutta enemmän pidän haperoista.
- 1943
täälläpäin. Eilen olimme mustikassa ja minulla on aina kippo mahdollisia sieniä varten mukana. Ei näkynyt sienen sientä, ei myrkyllistä, syötäväksi kelpaamatonta ei kerrassaan mitään.
- 1943
oli kaunis ryhmä yhdellä kantarellipaikallani, mikä ei myöskään pettänyt. Joka vuosi sinne ilmestyy näitä syksyn herkkuja. Kävin eilisessä suunnistusmaastossa poimimassa sinne jääneet kantarellit. Reittivalinta ei suunnistuksellisesti ollut napakymppi, mutta sienestyksellisesti kyllä. Maasto on kuivaa jäkäläkangasta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t937577- 374027
- 473576
- 2412961
Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐402702- 452532
- 1322461
Askanmäessä Huippu esitys
Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna212454Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?292399Häiriköinti
Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as252195