Itse olen käynyt kahdessa frenuloplastiassa, jälkimmäisellä kerralla avattiin myös esinahkaa kärjestä. Kuitenkin frenulum on EDELLEEN liian lyhyt, ts. esinahkaa taakse vedettäessä terskan pää alkaa kääntymään alaspäin jänteen kohdalta. Muualta esinahka on kyllä joustava. Molemmat leikkaukset tehtiin Mehiläisessä, eri lääkäreillä tosin. Onko kellään kyseinen operaatio onnistunut?? Onkohan kyse leikkaustavasta vai mistä? Vaivasta sanotaan, että se on yksinkertainen ja helposti korjattavissa, mutta eipä näytä olevan... Itse tarvitsen edelleen 1,5-2 cm lisää pituutta jänteeseen. Ympärileikkaukseen en mene, siinä menettää liian paljon.
Onnistunut frenuloplastia?
16
14176
Vastaukset
- -asiakas-
Kyllä on meikäläisellä ainakin onnistunut loistavasti. 1 Leikkaus, aikaa meni noin 20min ja paranemiseen meni 3 viikkoa ja tuloksena sain 3cm lisää mittaa frenulumiin. Operaatio tehtiin oman kunnan sairaalassa ja maksoi polikliniikkamaksun hinnan. Salaisuus taisi olla siinä että lääkäri ei kursaillut leikatessaan, vaan leikkasi sen jänteen keskeltä poikki ja sitten molemmille puolille jääneet jänteen rippeet pois, ei ole enää jäljellä mitään mikä vetäisi terskaa alaspäin kun vetää esinahan taakse. Sitten vaan vähän venytystä ja tikit paikalleen, itse annan lääkärin työlle arvosanan 10. Ei voisi mennä paremmin.
- Minäitevaan
Kävin eilen frenuloplastiassa. Mitenkäs, täytyykö tuossa tehdä muuta, kuin suihkutella vedellä puhtaaksi muutaman kerran päivässä, parin viikon ajan? Pitääkö venytellä sitten, kun kärsii.
- suihkuttelin..
Minäitevaan kirjoitti:
Kävin eilen frenuloplastiassa. Mitenkäs, täytyykö tuossa tehdä muuta, kuin suihkutella vedellä puhtaaksi muutaman kerran päivässä, parin viikon ajan? Pitääkö venytellä sitten, kun kärsii.
No itse suihkuttelin sen haavan puhtaaksi 3-5 kertaa päivässä. ja sitten kun tikit lähtee niin sitä voi alkaa venytellä varovasti, ei ennen sitä koska siinä on muuten vaara että ne tikit lähtee.
- puskista kajahtaa
Ei välttämättä tarvitse leikata mitään,vaan lääkäri laittaa ainoastaa yhden tikin sopivaan kohtaan ja kiristää sen tavanomaista kireämmäksi. Jonkin ajan kuluttua tikki leikkautuu itsestään auki ja frenulum on pidentynyt selvästi. Kuvien mukaan toimenpiteestä ei jää edes arpea.
Saataa olla että sen joutuu uusimaan jos yksi kerta ei tuo riittävästi pituutta, mutta tuo on ehdottomasti kaikkein nopein ja kevyin menetelmä (ilmeisesti sitä ei kuitenkaan juuri tunneta täällä). - dpkg
Tällaisen päiväkirjablogin löysin jonkun (onnistuneesta) tapauksesta:
http://frenul0plasty.blogspot.com
Itselläni on viides päivä menossa leikkauksesta, joten onnistumisesta on vielä turhan aikaista sanoa, mutta toistaiseksi alku on jokseenkin seurannut tuota blogia. Taitaa olla tässäkin asiassa niin, että jos kaikki on mennyt hyvin, niin on vähemmän syytä etsiä netistä tukea/kertoa omasta tapauksesta.
Itse olen kirjoitellut jotain päiväkirjamaisesti ylös. Postaan myöhemmin tähän ketjuun tai tälle alueelle, tai voin aloittaa poistamisen pätkissä jo vaikka heti, jos jollain sattuu olemaan niin ajankohtainen. - ei pikku vaiva....
Mielellään olisin ainakin ko. postauksesta kiinnostunut - koska ko. ongelma melkoisena riesana. Rohkeus hakeutua lääkäriin on vain kovimn korkea.
- dpkg
Kirjoitettuna ylös oli siis leikkauksesta tähän hetkeen - voin siis postata kun vähän muokkaan, mutta epäilen että sen lukeminen ei välttämättä rohkeutta lisää just nyt? :p Ehkä tämä olisi rohkaisevampaa ja sopisi paremmin tavallaan aloitukseksi:
Voin sanoa, että etsi sitä rohkeutta jostain ja heti. Vaikka oman operaationi onnistumisesta ei voi siis vielä sanoa mitään, niin harmittaa jo etten tehnyt asialle mitään aiemmin. Oman toteamiseni googlettelun turvin meni varmaan pari vuotta, etten vaan "uskaltanut" mennä lääkärille. Sitä vaan sulki asian mielestä ja odotti, että asia jotenkin korjaantuisi itsestään (no eihän se korjaannu). Ajanvaraaminen lääkärille oli varmaan se suurin kynnys. Itse olin niin satavarma asian laidasta, että samalla pidin sitä ajanvaraamista päätöksenä leikkaukseen menemisestä.
Kun ("kun", eikä "jos"? :) varaat ajan yleislääkärille (vai riittääkö terveydenhoitaja, en tiedä), niin ehkä auttaa veikkaus, että kunnallisella puolella leikkaus ei varmasti tule ole olemaan heti ensi viikolla vaan joskus kuukausien päästä ja aikaa urologillekaan tuskin saat välittömästi. Itse luulin prosessia nopeammaksi. Kuitenkin helpotti, kun lääkärin käynnin jälkeen oli viimein tehnyt asialle jotain, mutta se pelottava leikkaus oli vielä jossain kaukana. Tosin enemmän itse toimenpidettä pelotti varmaan tämä jälkihoito mikä nyt on menossa.
Mun kohdalla frenulum on, tai siis toivottavasti oli, liian tiukka vetäen penistä käyrään. Esinahka normaali, myös urologin mielestä. Yleislääkärillä kävin kesäkuussa, joka katsoi pippelin, totesi just sen minkä oletinkin toteatavan ja kirjoitti lähetteen urologille. Urologille pääsin syyskuussa; katsoi pippelin, keskusteltiin vähän asiasta ja siitä viimein leikkausjonoon (6kk hoitotakuu vai-mikä-se-nyt-on). Itse leikkaus oli siis viime viikolla. Yhden peruutusajan olisin saanut joulukuussa, mutta päivän varoitusaika oli liian lyhyt niin en ottanut.
Kun lääkärille viimein menin, niin ehkä vähän typerästi mutta luonnollisesti nolotti, mutta sitten urologilla käynti ei enää ollenkaan. Ajattelin sen niin, että urologin työhän on katsoa pippeleitä päivittäin. Kummatkin oli muuten naisia, onneksi jo vähän iäkkäämpiä (heh heh).
- Hyvä tuuri sulla
Aika mäihä, että homman hoiti oikea urologi, tai kirurgi, useimmiten julkisella nuo hoitaa vasta kirurgiaan erikoistuvat ja jälki on sen mukaista...
- dpkg
Mainitsit tosta vissiin tuossa toisessakin ketjussa, omakohtaista kokemusta?
- 1,5 kk. jonossa
Miten parantuminen ym. on edennyt, lupasit postailla. Itselläni sama edessä ja hieman pelottaa--)
- dpkg
"Päiväkirja" on tallessa, postaan kun vähän siistin ja oikoluen. :)
Lyhyesti: tänään on 17. päivä leikkauksesta. Tällä viikolla asia on jo alkanut unohtua, koska haava on hävinnyt, eikä ole ollut enää edes mitään pistelyä ja viimeinen verijälki taisi tulla viikko sitten. Tikeistä vielä ompelulangan pätkiä jäljellä. Olen päätellyt, että sen frenulumin elastisuus ei ole vielä palautunut (siis vaan se miten iho nyt ylipäänsä reagoi haavaan) joten tämän keskustelun otsikkoon ei voi vielä vastata.
- ref ew
Miksi sitä jännettä ei voisi kokonaan napsasta irti terkasta
20 mintuin operaatio
Ei vaadi tikkejä
Täysin parantunut viikossa
Ei kiristä enää IKINÄ
mutta tunto pysyy silti tallella- langatonbanaani
"mutta tunto pysyy silti tallella"
Tuota väitettä en kyllä ymmärrä, frenulumissahan on juuri paljon hermoja.
Koko frenulumin poistolle oli nimikin, frenectomy (oisko sitten suomeksi "frenektomia"?). - ret g ert
langatonbanaani kirjoitti:
"mutta tunto pysyy silti tallella"
Tuota väitettä en kyllä ymmärrä, frenulumissahan on juuri paljon hermoja.
Koko frenulumin poistolle oli nimikin, frenectomy (oisko sitten suomeksi "frenektomia"?).Ei kai nyt sitä kukaan kokonaan ole poistamassa, vaan ainoastaan irttoittamassa sen terskasta, ettei turhaan kiristä tai ahdista, eli ei se siitä mihinkään katoa
- Suomessa näin
ret g ert kirjoitti:
Ei kai nyt sitä kukaan kokonaan ole poistamassa, vaan ainoastaan irttoittamassa sen terskasta, ettei turhaan kiristä tai ahdista, eli ei se siitä mihinkään katoa
Ympärileikkauksessa ne poistaa sen kokonaan, samoten sisemmän lehden (just se paras tunto menee siinä samalla). Jäljelle jää vain täysin liikkumattomaan kireyteen mitotettu varren iho, siinä kaikki.. kannattaa siis miettiä, minkälaista operaatiota antaa itselleen tehdä. Tuo on siis suomalainen tyyli.
Yleensä ovat vielä varsin vastahakoisia minkään frenuloplastian, tai esinahan väljentämisen suhteen, ei kuulemma ole muka merkittävää hyötyä ja koettavat väkisellä tuputtaa tuota totaalisilvontaa - ei tule enää ikinä mitään murheita... joopajoo.
- rohkeutta ja osaaval
Noin se menee, itselleni tehyty operaatio - nipsaus 19v.
Yksityisellä lääkäriasemalla, urologin toimesta. Parani tosi nopeasti ja kipukin hoitui buranalla.
Jännitin ja kärvistelin tuota operaatiota, lähes vuoden - tyhmä kun olin.
Kaikki sujui nopeasti ja ei ollut urologi ensimmäistä pippeliä hoidellut - sehän on heidän työnsä - joten menoksi.
Nyt kaikki sujunut "nipsasun" jälkee, kuten kuuluukin...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?961886- 881340
- 1101143
- 761037
- 1191010
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57873- 47791
- 36782
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48741- 33693