ADHD jo 2 vuotiaana??

Tuuti

Voiko jo reilu 2 vuotias oirehtia ADHD:stä?

Ystäväni lapsi on aivan mahdoton rasavilli:
Ei jaksa keskittyä yhteen leluun minuuttia kauempaa, juoksee melkein koko ajan ympäri/ympyrää, ei kuuntele ollenkaan mitä hänelle sanotaan (Kyse ei ole tottelusta/tottelemattomuudesta, vaan nimenomaan kuuntelusta - ei myöskään kuulemisesta, tytön kuulo on tutkitusti hyvä), törmäilee juostessaan tuoleihin ja kompastelee kynnyksiin.

Hän haluaa keksin, ottaa siitä yhden puraisun ja unohtaa keksin nähdessään kirjan. Kääntää kirjasta yhden sivun, jonka jälkeen heittää kirjan olkansa ylitse, kun on kiinnittänyt huomionsa leikkipuhelimeensa. Pyöräyttää 'valintakiekkoa' kerran ja unohtaa puhelimen, kun löytää kerran puraistun keksin lattialta. Puraisee keksiä kerran ja sylkee keksin palan suustaan paitansa sisälle ja ryntää juoksuun ruokapöydän ympäri. Juostuaan keittiönpöydän ympäri pari kertaa, ottaa vauhtia ja juoksee päin suurta tyynyä ja kaatuu vatsalleen tyynyn päälle. Huomaa olohuoneen pöydän alla olevat legopalikat ja heittelee niitä ympäri huonetta, kunnes yksi palikka lentää sohvalle ja ryntää piilottamaan palikan sohvan tyynyjen väliin. Piilotettuaan palikan haluaa maitoa, mutta saadessaan mukin, ei enää haluakaan vaan pudottaa mukin lattialle ja lähtee juoksemaan keittiön pöydän ympäri potkaisten mennessään mukia ja kaatuen vatsalleen lattialle. Nousee ylös, sanoo 'oho' ja jatkaa juoksua.

Tässä vain lyhyt kuvaus siitä, miten tämä pieni tyttö käyttäytyy tunnista toiseen, päivästä ja viikosta toiseen. Ainoa hetki, kun hän on paikallaan, on öisin sängyssä, kun nukkuu.

Minulla ei pahemmin ole kokemusta lapsista, mutta tämä tuntuu hieman epänormaalilta. Silloin tällöin tuollainen käytös olisi tietenkin ok, mutta kun tytön käytös on todellakin tauotta tuollaista. Äitinsä saa juosta tytön perässä yrittäen saada hänet edes syömään...

ADHD vai jotain muuta? Vai onko sittenkin ihan normaalia?

12

9981

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • AHDH:n äityli

      Meillä todettii AHDH jo 2,5 vuotiaana

      • Nipu

        Kyllä se näkyy yleensä jo ihan pienessä lapsessa. Veljeni oli ainakin heti kun liikkumaan oppi, aivan selvä tapaus.


      • huolestunut äiti
        Nipu kirjoitti:

        Kyllä se näkyy yleensä jo ihan pienessä lapsessa. Veljeni oli ainakin heti kun liikkumaan oppi, aivan selvä tapaus.

        ..millaisia tietämänne/omat ADHD-lapsenne olivat vauvoina? Mietityttää vain, kun oma parikuiseni on jo sellainen rauhaton touhottaja. Ei makaa rauhassa, vaan sätkii koko ajan levottomasti, tyytyväisenäkin. Ei ole mitään normaalia vauvan potkimista, moni vauvani tavannut on huomauttanut siitä touhotuksesta. Nukkuu myös huonosti.
        Eihän noin pienestä tietysti voi mitään vielä sanoa, mutta mietityttää ja huolestuttaa...


      • Nipu
        huolestunut äiti kirjoitti:

        ..millaisia tietämänne/omat ADHD-lapsenne olivat vauvoina? Mietityttää vain, kun oma parikuiseni on jo sellainen rauhaton touhottaja. Ei makaa rauhassa, vaan sätkii koko ajan levottomasti, tyytyväisenäkin. Ei ole mitään normaalia vauvan potkimista, moni vauvani tavannut on huomauttanut siitä touhotuksesta. Nukkuu myös huonosti.
        Eihän noin pienestä tietysti voi mitään vielä sanoa, mutta mietityttää ja huolestuttaa...

        Veljeni ei kyllä muistaakseni vauvana erottunut joukosta mitenkään... Mutta heti kun oppi kävelemään, niin sitten... Heitteli ihmisiä tavaroilla ja parin vuoden ikäisenä saattoi uhkailla meitä leipäveitsellä ja nauraa teoilleen. Merkittävintä oli se, että empatiataidot puuttuivat.


      • 21-vuotias

        minulla todettiin kesällä ADHD. noin vuosi meni kaikkiaan tutkimuksiin. se oli aika sokki, kun tässä iässä saa kuulla diagnoosin. eniten harmittaa se kuinka paljon elämästä on menny aikaa hukkaan.jos tämä oltaisiin todettu aikaisemmin, olisin esim. saanut helpotusta koulun käynnissä.

        vanhempani ovat laittaneet minut seiskaluokalta asti kaiken maailman neurologit läpi, muttei koskaan olla mitään tälläistä epäilty, eikä edes laitettu jatkotutkimuksiin. eikä vanhemmatkaan osannu tälläistä epäillä. ajattelivat kyllä että jokin täytyy olla vialla. heille tämä oli yhtä sokki.

        minulla tämä oireyhtymä ei näy päällisinpuolin millään tavalla, se näkyy ainoastaan siinä, etten voi millään tavalla keskittyä teoriittisiin tehtäviin, tämä on aikuisiällä normaalia, että se näkyy vain tällätavalla. minä olin kyllä lapsena todella ylivilkas.

        jos oikein muistan niin alle 4-vuotiaita ei vielä aleta tutkimaan, mutta toi käyttäytyminen kuulostaa tosi tutulle. ja kannattaa ihmeessä tutkia mahdollisuus viimestään kun koulu lähestyy.

        muuten se viellä todettakoon että monesti ADHD-oireyhtymä on perinnöllinen, joten kannattaa myös tutkia vanhempien lapsuutta.

        minun siskoni poika on todella ylivilkas ja häntä aletaan tutkimaan myös.


      • Matiket

        Vai että ahdh 😅


    • Eila

      Kuvauksesi oli kuin suoraan esikoisestamme saman ikäisenä. Diagnoosi tosin tehtiin vasta 6-vuotiaana, mutta en olettanutkaan poikaa "normaaliksi".

      Voithan koettaa puhua tytön äidille - ja siihen sävyyn, ettei kyseessä ole todellakaan hänen vikansa (esim kasvattajana) vaan aivan lukihäiriöön yms verrattava juttu. Minua itseäni helpotti suunnattomasti tieto, että poikani todella oli erilainen eikä kaikki vika ollut kasvatuksessa. :) Jos neuvolassa vähätellään asiaa, suosittelen kääntymistä lastenneurologin puoleen (jos tuntuu kalliilta, niin lähimmän isomman keskussairaalan lastenneurologian tms osasto tms voi olla hyvä paikka).

      • peppi

        Kyllä vaikuttaa aika vahvasti ADHD lapselta.Saimme 3. vuotiaana diagnoosin, mutta se näkyi jo hyvin selvästi alle vuoden iässä.. Heti kun liikkeelle lähti on vauhtia riittänyt. Sano kaverilles vaan että painostaa että lapsi tutkitaan. Pitää olla vahvana että pääsee tutkimuksiin. Voimia kaverilles. Rankkaa on ollut ja rankkaa on jatkossakin.


      • Lallu
        peppi kirjoitti:

        Kyllä vaikuttaa aika vahvasti ADHD lapselta.Saimme 3. vuotiaana diagnoosin, mutta se näkyi jo hyvin selvästi alle vuoden iässä.. Heti kun liikkeelle lähti on vauhtia riittänyt. Sano kaverilles vaan että painostaa että lapsi tutkitaan. Pitää olla vahvana että pääsee tutkimuksiin. Voimia kaverilles. Rankkaa on ollut ja rankkaa on jatkossakin.

        Meidän tytöllämme todettiin adhd 7-vuotiaana. Hän on ollut jo pienestä asti touhukas ja kaikki olivat sitä mieltä, että hän on vilkas. Nyt hän on 8-vuotias ja käy normaaliluokassa, tosin matematiikan ja äidinkielentunnit käy pienryhmässä. Toimintaterapiassa hän on käynyt nyt reilut 20 kertaa ja terapeutin mielestä hänelle kannattaisi kokeilla lääkehoitoa. Onko kenelläkään kokemuksia? Terapeutin mielestä tytöllä tulee sisältäpäin tämä vilkkaus, eikä rajojen tiukkuus auta, kuten monilla adhd-lapsilla.


    • marakatti

      lasten neurologian erokoislääkäri sanoi, että 2 vuotias on hyvä laittaa tutkimuksiin, jos epäillään ad... Meillä poika meni 4 v. tutkimuksiin.Neuvolassa sanottiin, että AD.. voidaan todeta vasta varmasti 5 v. Mitä aikaisemmin todetaan ja tutkitaan, sitä parempi on lapsen tulevaisuus.

    • Tiinuli 29

      Juu, vaikuttaapa ihan AHDH:lta. Millainen on ollut tytön isovanhemmat? Siis olemme omassa suvussamme huomanneet, että AHDH pomppaa aina yhden sukupolven yli. Tosin eihän sitä tutkittu silloin kun setäni oli lapsi, mutta häntä pidettiin vain hieman lapsellisena ja vallattomana. Nyt on todettu n. 12 vuotta sitten, että hänen tyttären pojallaan on AHDH ja jotenkin on kyetty tunnistamaan tiettyjä yhtäläisyyksiä isoisän ja tyttärenpojan käytöksissä lapsena.

    • totta_kai

      Totta kai 2 vuotiaalla voi olla ADHD. Tuskin hän siinä iässä diagnoosia saa, mutta ehkä ylivilkkaaksi todetaan. Minun lapsi oireili jo synnytyssairaalassa, ja kätilöt olivat ihan ihmeissään vastasyntyneestä, joka ei nuku millään. Itse asiassa oireili jo kohdussa: potki koko ajan niin touhukkaasti, etteivät lääkärit kyenneet arvioimaan kokoa, kun reisiluuta ei saatu mitattua. 2-vuotiaana todettiin ylivilkkaaksi ja 5-6-vuotiaana sai diagnoosin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      376
      3391
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      169
      1431
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      62
      1218
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      144
      1102
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      843
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      159
      784
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      115
      772
    8. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      772
    9. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      23
      757
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      41
      729
    Aihe