Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Sopiiko Almiron Pepti

teille maitoallergisille

Semmosta kyselisin niiltä, joilla suolioireinen maitoallergia, että miten olette huomanneet jos Almiron ei olekaan ollut sopiva teille. Lopetin reilu viikko sitten kokonaan imetyksen ja meillä on ollut almiron käytössä nyt noin 1,5kk:n ajan. Kakka on vihreää ja haisee tosi pahalle, mutta vauvalla ei kuitenkaan ole mielestäni mahakipuja. Luin jostakin, että vihreä kakka johtuu siitä että se ns. hapettuu suolessa, vauva on melko kova pieremään ja hotkii joskus pullosta syödessään, olenko siis oikeassa tuon vihreän kakan suhteen vai voiko olla niin ettei Almironkaan täysin sovi? Vauva on silloin tällöin iltaisin hiukan itkuinen ja piereskelee, rauhottuu kyllä yleensä sitten ja parina iltana on sitten nukahtanut hyvin saatuaan peräpuikon. Siis tätä on ollut nyt parina iltana, voisiko johtua siitä, että vauva on saanut vain liikaa ilmaa, koska syönyt vähän hotkimalla näin helteisellä ilmalla? Tämän aamun kakka oli melko kiinteää melkein kuin aikuisen kakkaa (vauva saa siis lisäksi kiinteää ruokaa noin purkillisen päivässä). Yleensä kakka on ollut melko löysää. Voisiko vain olla, että jokin sose ei sovi? Mitä soseita kannattaisi kokeilla allergiselle lapselle? Mielestäni kasvissoseet lisäävät ummetusta ja vauvani lopettaa kakkaamisen parin päivänkin ajaksi saatuaan esim. perunaa. Voiko myös olla niin, että peruna aiheuttaa rohisevaa hengitystä tai voiko hotkiminen lisätä rohinaa, tarkoitan että jos maitoa menee henkeen, koska ei kuitenkaan aina rohise? Vauvalla on ollut myös nuha noin kuukauden, ei ole kuumetta ja lääkärissäkin on käytetty ja saatu antibiootti, joka piti heti lopettaa sillä meni vesiripulille, mietin sitten että olisiko maitonuhaa tuo nuha. Miten voin tietää ettei Almiron käykään jos ei siis olekaan sopiva, koska mielestäni vauva voi muuten hyvin ja on hyvän tuulinen koko päivän, ei juuri itkeskele ja väsyneenäkin vain kitisee. Ainoa vaan tuo vihreä kakka joka mietityttää sekä nuo ilmavaivat, joita on silloin tällöin. Vauva on nyt 4kk. Nyt imetyksen lopetettuani on helpompi seurata tuota korvikkeen juontia, että onko vauvalle sopiva. Saatiin juuri tuo Kelakorvaus Almironiin eikä todellakaan olisi varaa enää alkaa kokeilemaan muita yhtä kalliita jos ei sitten saada korvausta hetimiten. Neuvolassa ovat haistapaskan porukkaa ja yksityiseltä olen tuon reseptin Almironiinkin saanut. Ei ole vain vakuutusta että olisi enää varaa mennä yksityisellekkään. Neuvolassa olen kyllä vihreästä kakasta kuukausi sitten sanonut, mutta siihen en saanut suoranaisesti mitään vastausta. Neuvolassa henkilökunta nuorta porukkaa (sekä lääkäri, jolla kävimme allergiaepäilyjen vuoksi että th) eikä tosiaankaan minkäänlaista asiantuntemusta minun mielestäni. Olenko turhaan huolissaan ja onko kaikki vain ihan normaalia? Sanon vielä että tämän aamun kakassa oli sinertäviä juovia mukana. Liekkö sitten se eilisiltainen suppo jotenkin sinne sulanut? Meinasin kyllä soittaa lääkäriin, mutta tunnen itseni niin hysteerikoksi, etten tosiaan viitsinyt soittaa, tuntuu jo muutenkin, että kaikki ovat nauraneet minulle kun olen "tehnyt" vauvastani maitoallergisen.

5

1934

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äitipöllö (unta vaille)

      Se Almironille myönnetty Kelakorvaus koskee kaikkia muitakin saman hintaluokan korvikkeita, kunhan ostat sitä lääkärin reseptillä.

      Mutta kyllä minä ensimmäisenä jotain kiinteitä epäilisin. Jos sinusta näyttää, että peruna aiheuttaa ummetusta, jätä se pariksi viikoksi tauolle (myös kaikki muut perunatärkkelystä sisältävät soseet pois). Meillä peruna aiheutti ummetuksen lisäksi myös limaisuutta hengitysteihin, eli sitä rohinaa. Jos ei tilanteeseen muuten tule selvyyttä, niin kokeile muutama päivä pelkällä korvikkeella.

      Tuollaisilla soseiden määrillä kakan pitäisikin olla sellaista "isojen ihmisten" kakkaa. Ei enää ns. maitokakkaa.

      Ja uusien ruokien kokeilusta sanon, että ei mitään uutta niin kauan kuin epäilet että lapsesi ruokavaliossa on jotain sopimatonta. Ensin pitää varmistua entisten sopivuudesta ennen kuin kannattaa uutta kokeilla, tai tiputtaa niin monta epäilyttävää ruoka-ainetta pois ruokavaliosta, että saat lapsen oireettomaksi. Ja korkeintaan yksi uusi ruoka-aine viikossa. Kaikkea sellaista voi kokeilla, mitä muillekin lapsesi ikäisille, sillä erotuksella, että ei liikaa kiirettä. Parempi on, että lapsellasi on yksi varmasti sopiva ruoka-aine kuin 10 epävarmaa. Ja ensin pitää löytää sopiva "maito". Sitten, 1 uusi sopiva ruoka-aine kuukaudessa on allergiselle jo ihan hyvä saavutus.

      Meidän kuopuksella oli 9 kk ikäisenä 1 sopiva kiinteä ruoka. Ja tämä suurelta osalta siksi, että äiti yritti kiirehtiä uusien ruokien kokeilussa, ja lopulta homma kaatui omaan mahdottomuuteensa.

      Ja vielä yksi pointti: Jos lapsi on kipeä, ei kannata kokeilla uusia ruokia. Ja jos lapsi sairastuu muutaman päivän sisällä uuden ruoan aloittamisesta, kannattaa se uusi ruoka jättää pois siksi kunnes lapsi on taas terve.

      • ........................

        Kysyisin vielä noista kiinteistä että voiko olla niin että esim. jokin hedelmäsose ei yksistään sovi lapselle, mutta jokin toinen samaa hedelmää sisältävä sose, jossa on myös muita hedelmiä voikin sopia?


      • huolestunut äiti
        ........................ kirjoitti:

        Kysyisin vielä noista kiinteistä että voiko olla niin että esim. jokin hedelmäsose ei yksistään sovi lapselle, mutta jokin toinen samaa hedelmää sisältävä sose, jossa on myös muita hedelmiä voikin sopia?

        minun tyttöni täyttää huomenna 10kk olemme kuuluneet sairaanhoitopiiriin tammikuusta asti.juuri vihreän ja haisevan kakan takia joka on välillä ihan vettä tai limaista,myös verta on ollut ulosteen seassa.mitään syytä ei olla vielä puolenvuoden kaa jälkeen löydetty..testejä ja hyvin paljon näytteitä ollaan otettu.

        maksa arvot ovat olleet kohollaja kasvu hidastunut pikku hiljaa niin ,että on jo 10cm ikätovereitaan lyhyempi.
        nyt odotamme taas tulosten valmistumisia.olen jo niin turhauntunut..
        aloitin soseet 5,5kk silloin kävi päinvastoin että ulostetta ei tullut kuin pikku palloja 2vkon välein nyt viikko sitten alkoi taas tää vihree ja haiseva uloste.

        olen lukenut et maitoproteiiniallergia ei välttämättä näy testeissä alle vuodenikäisillä ja meillä se keväällä näytti negaa nyt odotetaan jo toisia tuloksia.


      • ....................
        huolestunut äiti kirjoitti:

        minun tyttöni täyttää huomenna 10kk olemme kuuluneet sairaanhoitopiiriin tammikuusta asti.juuri vihreän ja haisevan kakan takia joka on välillä ihan vettä tai limaista,myös verta on ollut ulosteen seassa.mitään syytä ei olla vielä puolenvuoden kaa jälkeen löydetty..testejä ja hyvin paljon näytteitä ollaan otettu.

        maksa arvot ovat olleet kohollaja kasvu hidastunut pikku hiljaa niin ,että on jo 10cm ikätovereitaan lyhyempi.
        nyt odotamme taas tulosten valmistumisia.olen jo niin turhauntunut..
        aloitin soseet 5,5kk silloin kävi päinvastoin että ulostetta ei tullut kuin pikku palloja 2vkon välein nyt viikko sitten alkoi taas tää vihree ja haiseva uloste.

        olen lukenut et maitoproteiiniallergia ei välttämättä näy testeissä alle vuodenikäisillä ja meillä se keväällä näytti negaa nyt odotetaan jo toisia tuloksia.

        Meillä ei kyllä ole koskaan testejä edes ehdotettu. Ilmeisesti suolioireinen allergia ei näy testeissä, sillä meille reseptin kirjoittamisesta on vuoden päästä altistustesti, en tiedä onko tämä sitten kotikokeiluja. Meillä ei myöskään lääkäri alkanut kirjoittaa ummetukseen lääkettä, meilläkin meni aluksi niin, että tuli vain kerran viikossa. Silloin aloitin soseet ja kokonaan maidottomalle. Saattaa olla että on allerginen myös muille. Voikohan olla niin että suolioireisessa se johtuisikin siitä että äiti ei itse suodata tavallaan proteiineja elimistössään lapselleen sopivaksi..mietin vain että kun tuo muksu saattaa olla allerginen monille kasviksillekin, ainakin itkee iltasin aina kun alotetaan uuet maut ja nimenomaan kasvikset..


    • mustiliini

      meillä poika myös suolisto-oireinen allergikko. Almironista osaan sanoa sen verran, että siitä kuuluukin tulla vihreä ja tujakalta haiseva kakka. Se on normaalia. Voi olla myös vetisempää, mutta vesiripulia ei saa aiheuttaa eikä kovia vatsanväänteitä tietenkään. Nämä tiedot ovat Nutrician henkilökunnan sekä lääkärin antamia, joten uskoisin niihin voivan luottaa.
      Meillä poika rauhoittui kokonaan, kun lopetin imetyksen ja siirryin 100% korvikkeelle. Imetysdieettini oli maidoton, munaton, perunaton, vehnätön ja silti aiheutti limaisuutta ja itkuisuutta, joten hyvä näin. Se mitä en tiedä, että kuinka nopeasti ilmenee jos almiron ei sovikaan, että voiko oireita ilmaantua esim kk päästä.
      Niin ja lääkäri mainitsi myös tuon sinertävän kakan olevan mahdollista korvikkeen kanssa.
      Kohta täälläkin aloitellaan kiinteiden kanssa ja jännittää nyt jo että mitä sitten tapahtuu!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      2015
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1763
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1634
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1430
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      60
      1337
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      18
      1298
    7. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1282
    8. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1264
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1221
    10. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      69
      1216
    Aihe