Heippa...
Olisko joillain viisaammalla tieto yhdestä asiasta...Eli minulla ja mun miehelläni on nimi ns " mustalla listalla" eli luottotiedot menneet...Nyt kysyn voiko pankki irtisanoa jo nykyisen olevan laina jota olemme hoitaneet asiallisesti??..lainassa myös takaajia..
Joten pitääkö pelätä jo pahinta!!
kiitos etukäteen vastauksista !!
MAKSUHÄIRIÖ JA NYKYINEN PANKKILAINA
12
3279
Vastaukset
- aldf
Jos laina hoidettu moitteettomasti, ei ongelmia. Pankki ei edes tiedä sitä, että olette saaneet jostain muusta maksuhäiriömerkinnän, koska ei pankki ota rutiininomaisesti luottotietokyselyjä. Tulee pankille tietoon vasta jos haette uutta lainaa, luottokorttia tms. jonka vuoksi kysyisivät luottotiedot Suomen Asiakastieto Oy:stä.
- Lisäys
Tuohon edellisen kirjoittamaan pieni lisäys.
Yleensä tulee pankille ilmi myös siinä vaiheessa, jos haluatte tehdä maksusuunnitelmaanne muutoksen. Vaikkapa vapaakuukauden tai vastaavan.
Mutta kuten edellinen sanoi, niin hoitamalla lainan maksut säntillisesti, niin ei mitään hätää.
Uutta lainaa ette tietenkään saa ja jos teillä on luottokortteja, niin ne lähtee automaattisesti. - Pankille tietoon
Ainakin nordeassa tulee pankille tietoon kaikki asiakkaan luottotieto merkinnät. Tiedän kokemuksesta.
Mutta ei tarvitse pelätä että irtisanovat lainaa mikäli hoidatte maksut kunnolla. Ainakaan meillä ei olla sanottu vaikka mulla on reilu 40k€ ulosotossa ja lainaa pankissa yli 130k€. Ja kun meinattiin myydä asunto ja kysyin onko mahdollisuus saada vielä lainaa asunnon ostoon niin senkin olisivat vielä myöntäneet :)
Pitää vaan muistaa hoitaa noi lainat ajallaan niin ei niistä mitään ongelmaa tule. - ei muuten lähde
Lisäys kirjoitti:
Tuohon edellisen kirjoittamaan pieni lisäys.
Yleensä tulee pankille ilmi myös siinä vaiheessa, jos haluatte tehdä maksusuunnitelmaanne muutoksen. Vaikkapa vapaakuukauden tai vastaavan.
Mutta kuten edellinen sanoi, niin hoitamalla lainan maksut säntillisesti, niin ei mitään hätää.
Uutta lainaa ette tietenkään saa ja jos teillä on luottokortteja, niin ne lähtee automaattisesti.Ei ne niitä luottokortteja ota pois vaikka olisikin merkintöjä tiedoissa. Ainakin itselläni on vielä kortit pysynyt ja 1 kortti kaiken lisäksi uusiutuikin eikä ole ollut mitään ongelmaa.
- luottotiedot mennyt
kaikki meni ,vuos 2008 joulukuussa meiltä meni luottotiedot,sitten meni alamäki ja kova. ensi meni visa ,sitten kaikki luottokortit, sitten asuntolaina irtisanotiin, vaikka olimme hoitaneet asiallisesti . ilmota takaajille HETI teidän tilanne .
- Höpö..
Pankki ei reagoi mitenkään, jos nykyisen lainan on hoitanut säntillisesti.
Luottokortit kyllä lähtee heti, mutta lainasta ei kannata olla huolissaan.
- yleisistä luottoehdoista
8. LUOTTOTIETOJEN KÄYTTÄMINEN
Pankki käyttää luottoa myöntäessään ja valvoessaan sekä takausta ja
panttausta hyväksyessään sitoumuksenantajan henkilöluottotietoja.
Luottotiedot hankitaan Suomen Asiakastieto Oy:n luottotietorekisteristä.
9. PANKIN OIKEUS ANTAA TIETOJA TAKAAJALLE JA
PANTINANTAJALLE VELALLISEN MAKSUKYVYSTÄ
Pankilla on oikeus antaa takaajalle ja pantinantajalle tietoja velallisen kaikista
sitoumuksista, maksuhäiriöistä ja muista velallisen maksukykyyn vaikuttavista
seikoista.
10. VELALLISEN TIEDONANTOVELVOLLISUUS
Velallisen on ilmoitettava pankille viivytyksettä nimensä ja osoitteensa
muutoksesta. Velallisen on annettava pankille pyynnöstä taloudellista
asemaansa koskevia ja muita tähän luottosuhteeseen vaikuttavia tietoja, jotka
ovat pankille luotonantajana tarpeellisia.
Pankilla on oikeus tarkistaa velallisen pankille antamien tietojen oikeellisuus.
Niin, ymmärtäisin että vasta pyynnöstä on kerrottava. Itse kertoisin rehdisti omin sanoin muuttuneesta tilanteesta.
Lähde:
http://www.tapiola.fi/NR/rdonlyres/9AE9D47B-1DA2-48DF-911A-EFC967565108/0/T81050HLuottoehdotyksityiset.pdf- Miksi?
"Itse kertoisin rehdisti omin sanoin muuttuneesta tilanteesta. "
Miksi kertoisit, jos lainaa hoitaa säntillisesti, ei hae uutta lainaa tai ei tee maksuehtoihoinsa muutoksia?
Eihän sillä silloin ole mitään merkitystä, ei pankille, eikä sinulle. - velallinen...
Miksi? kirjoitti:
"Itse kertoisin rehdisti omin sanoin muuttuneesta tilanteesta. "
Miksi kertoisit, jos lainaa hoitaa säntillisesti, ei hae uutta lainaa tai ei tee maksuehtoihoinsa muutoksia?
Eihän sillä silloin ole mitään merkitystä, ei pankille, eikä sinulle....jolla olisi takaajia, ja yllättäen joutuisin muuttamaan esim. maksuehtoja tms..
Olisi äärettömän noloa, jos tieto välittyisi takaajille pankin kautta, eikä minun.
Ja kun sillä ei ole merkitystä, miksei silloin "uskaltaisi" pankille kertoa muuttuneesta tilanteesta? Reilu peli on yleisesti parempi vaihtoehto, etenkin asiakassuhteissa joiden on tarkoitus kestää pitkään.
Mietin ensin, vastaanko edes kysymykseesi, miksi rehellisyyttä tarvitsee edes perustella. Jokatapauksessa rehellisyydellä on minulle merkitystä, on aina ollut ja tulee aina olemaan.
Asiakassuhteitani (puolin ja toisin, niin yritys- kuin yksityiselämässä) rehellisyys on aina parantanut. Vuosien varrella olen pyytämättä saanut uskomattomia palvelusuorituksia, joustoa ja alennuksia, joita ns. anonyymi riviasiakas ei saa edes pyytämällä tai maksamalla. Asiakassuhde ei ole koskaan yksisuuntainen. Tarvittaessa minäkin joustan, esimerkiksi jos laskutettu asiakkaani soittaa ja kertoo maksuongelmastaan, tällainen asiakas saa uuden ja aivan toisenlaisen "eräpäivän" kuin asiakas joka jää odottamaan minun ja minun perintätoimistoni yhteydenottoa.
Syitä rehellisyyteen on paljon vaikeampi selitellä kuin "hyshys.. pää pensaaseen" -asennetta.
Toivottavasti nämä kertomani käytännön esimerkit valaisevat ajatusta olla rehellinen.
Rehellisyys ei maksa mitään, eikä luottamusta voi ostaa. - Miksi?
velallinen... kirjoitti:
...jolla olisi takaajia, ja yllättäen joutuisin muuttamaan esim. maksuehtoja tms..
Olisi äärettömän noloa, jos tieto välittyisi takaajille pankin kautta, eikä minun.
Ja kun sillä ei ole merkitystä, miksei silloin "uskaltaisi" pankille kertoa muuttuneesta tilanteesta? Reilu peli on yleisesti parempi vaihtoehto, etenkin asiakassuhteissa joiden on tarkoitus kestää pitkään.
Mietin ensin, vastaanko edes kysymykseesi, miksi rehellisyyttä tarvitsee edes perustella. Jokatapauksessa rehellisyydellä on minulle merkitystä, on aina ollut ja tulee aina olemaan.
Asiakassuhteitani (puolin ja toisin, niin yritys- kuin yksityiselämässä) rehellisyys on aina parantanut. Vuosien varrella olen pyytämättä saanut uskomattomia palvelusuorituksia, joustoa ja alennuksia, joita ns. anonyymi riviasiakas ei saa edes pyytämällä tai maksamalla. Asiakassuhde ei ole koskaan yksisuuntainen. Tarvittaessa minäkin joustan, esimerkiksi jos laskutettu asiakkaani soittaa ja kertoo maksuongelmastaan, tällainen asiakas saa uuden ja aivan toisenlaisen "eräpäivän" kuin asiakas joka jää odottamaan minun ja minun perintätoimistoni yhteydenottoa.
Syitä rehellisyyteen on paljon vaikeampi selitellä kuin "hyshys.. pää pensaaseen" -asennetta.
Toivottavasti nämä kertomani käytännön esimerkit valaisevat ajatusta olla rehellinen.
Rehellisyys ei maksa mitään, eikä luottamusta voi ostaa.Totta kai olen rehellinen, mutta ei pankkia kiinnosta tippaakaan merkintä, jos lainansa hoitaa säntillisesti.
Menet pankkiin kertomaan, että "tulipa tuossa maksuhäiriö". Pankin virkailija sanoo vain sinulle, että so what, kunhan hoidat lainasi niin kuin on sovittu.
Eli mitä merkitystä sinun mielestäsi tuolla kertomisella on, muuta kuin se, että saat hyvän mielen, että "olinpa nyt taas rehellinen"?
Pankin, takaajien tai sinun asemaasi se ei vaikuta yhtään mitään. - kertaalleen...
Miksi? kirjoitti:
Totta kai olen rehellinen, mutta ei pankkia kiinnosta tippaakaan merkintä, jos lainansa hoitaa säntillisesti.
Menet pankkiin kertomaan, että "tulipa tuossa maksuhäiriö". Pankin virkailija sanoo vain sinulle, että so what, kunhan hoidat lainasi niin kuin on sovittu.
Eli mitä merkitystä sinun mielestäsi tuolla kertomisella on, muuta kuin se, että saat hyvän mielen, että "olinpa nyt taas rehellinen"?
Pankin, takaajien tai sinun asemaasi se ei vaikuta yhtään mitään."Asiakassuhteitani (puolin ja toisin, niin yritys- kuin yksityiselämässä) rehellisyys on aina parantanut. Vuosien varrella olen pyytämättä saanut uskomattomia palvelusuorituksia, joustoa ja alennuksia, joita ns. anonyymi riviasiakas ei saa edes pyytämällä tai maksamalla."
Etkö ymmärrä lukemaasi tekstiä, vai onko henkilökohtainen palvelu ja "oma pankkivirkailija" sinulle täydellisen tuntematon asia? - .................
kertaalleen... kirjoitti:
"Asiakassuhteitani (puolin ja toisin, niin yritys- kuin yksityiselämässä) rehellisyys on aina parantanut. Vuosien varrella olen pyytämättä saanut uskomattomia palvelusuorituksia, joustoa ja alennuksia, joita ns. anonyymi riviasiakas ei saa edes pyytämällä tai maksamalla."
Etkö ymmärrä lukemaasi tekstiä, vai onko henkilökohtainen palvelu ja "oma pankkivirkailija" sinulle täydellisen tuntematon asia?itellä oli 4v luottotiedot pois ,lainaa maksoin säntillisesti joka kuukausi, ei tarvi kertoa pankille mitään, ja ei mene ottamaan mitään uusia lainoja ja kortteja jne.... tavaalllinen pankki kortti pysyi muut lähti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k232592- 632478
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1062300- 341559
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2381552- 321537
Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt371452- 281250
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201206- 951171