Vuorotyö aiheuttaa

syöpää !

Kansainvälisen syöpäpaneelin mukaan uni-valverytmiä häiritsevä vuorotyö altistaa syövälle, kertoo uutispalvelu Duodecim. Länsimaissa noin joka viides työntekijä tekee vuorotyötä.

Vuorotyön haitoista on viime aikoina kerääntynyt etenevässä määrin tutkimustietoa.

Vuorotyö on liitetty niin lyhyen kuin pitkän aikavälin terveyshaittoihin kuten väsymykseen, unihäiriöihin, onnettomuusalttiuteen, sepelvaltimotautiin ja syöpään.

http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Vuorotyö saattaa aiheuttaa syöpää/1135247979159?ref=rss

"Tanskassa viranomaiset päättivät hiljattain myöntää korvauksia kaikille rintasyöpään sairastuville yötöitä ainakin kerran viikossa 20 vuoden ajan tehneille naisille, joilla ei todeta muita taudin riskitekijöitä.

Britannian lääkärilehdessä julkaistun pääkirjoituksen mukaan vuorotyöhön liitettyihin terveyshaittoihin olisi syytä puuttua entistä enemmän".

37

3996

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • von pummi

      onpa kiva havaita että mulla on edes jossain asiassa terveellinen elämäntapa. töitä kun en nimittäin tee!

      • kyllä niin se on

        itse en kyllä mitään vuorotöitä halua tehdä, sanonut yhdelle paikalle jo ei, ku oli vuorotyötä ja niin vittumaista työtä olis ollutkin.
        Tiennyt aina, että vuorotyö on ihmiselle vain haitaksi, se saa tehdä kuka haluaa.

        voitte niin paljon haukkua, en tule katsomaan viestejä.


      • möllerö

        sama juttu...


      • parhaita..
        kyllä niin se on kirjoitti:

        itse en kyllä mitään vuorotöitä halua tehdä, sanonut yhdelle paikalle jo ei, ku oli vuorotyötä ja niin vittumaista työtä olis ollutkin.
        Tiennyt aina, että vuorotyö on ihmiselle vain haitaksi, se saa tehdä kuka haluaa.

        voitte niin paljon haukkua, en tule katsomaan viestejä.

        itse kun vuorotöissä olin, niin otin aina yövuoron kun mahdollista. vaihtelin vuoroja esim pienten lasten äitien kanssa, joille yövuorot oli hankalia.
        mä tykkäsin yötöistä, olin silloin virkeimmilläni. lisäksi yövuorossa ei ollut vittumaisia pomoja paikalla ja yövuorosta sai kohtuullisen lisänkin.


      • yötääää
        parhaita.. kirjoitti:

        itse kun vuorotöissä olin, niin otin aina yövuoron kun mahdollista. vaihtelin vuoroja esim pienten lasten äitien kanssa, joille yövuorot oli hankalia.
        mä tykkäsin yötöistä, olin silloin virkeimmilläni. lisäksi yövuorossa ei ollut vittumaisia pomoja paikalla ja yövuorosta sai kohtuullisen lisänkin.

        Se onkin helpompaa jos on enemmän yötyötä.. pysyy kuitenkin rytmi samana. Se jatkuva unirytmin vaihtuminen tekee vuorotyöstä raskasta.

        Ja jotkut tosiaan on yöllä pirteämpiä.. toiset tykkää herätä aikaisin. Yksilöitä ollaan ja jokaisella on omat parhaat vuorokaudenaikansa. Normaali päivätyö on sitten kompromissi, johon kaikkien pitää tyytyä ja elää sen mukaan.


      • Tuskin uskon
        kyllä niin se on kirjoitti:

        itse en kyllä mitään vuorotöitä halua tehdä, sanonut yhdelle paikalle jo ei, ku oli vuorotyötä ja niin vittumaista työtä olis ollutkin.
        Tiennyt aina, että vuorotyö on ihmiselle vain haitaksi, se saa tehdä kuka haluaa.

        voitte niin paljon haukkua, en tule katsomaan viestejä.

        Lävitse paistaa asenne en töihin koskaan haluis joutuu, niin käy kun ei kouluja käy eikä mistään kokemusta kerää, olis vaan narrina työmaalla. Tuotanto ja myyntipuoli, vuokratyöt on kaikki sellasia vuorotöitä enimmäkseen, viikkolistan reikien paikkausta. Voit surutta kököttää kotona, työttömuusturva on vain 10-11 prosenttia kuntien sosiaalimenoista, työkkäristä tuskin saat muuta kuin osoituksen kursseille. Ilman pohjakoulutusta et tosin pääse niille valinnoista läpi. Elätkin varmaan jollain lapsilisäkkeillä ja ulosmitattuna suojarajojen turvissa. Ei se mitään 300 000 muuta suomalaista on ihan samassa asemassa. Duunista maksetaan kylla palkka joka on jotain muuta kuin mitä nyt saat. Todennäköisesti nukahdat aamu viisi ja heräät puolilta päivin, juot aamukahvia ja kirjottelet netissä ajankuluksi. Taidat olla sitä riskityövoimaa jota ei kuitenkaan palkattaisi, työterveyshuolto ei puolla ja talouspäällikkö ei antas siis lupaa.


      • vali.
        Tuskin uskon kirjoitti:

        Lävitse paistaa asenne en töihin koskaan haluis joutuu, niin käy kun ei kouluja käy eikä mistään kokemusta kerää, olis vaan narrina työmaalla. Tuotanto ja myyntipuoli, vuokratyöt on kaikki sellasia vuorotöitä enimmäkseen, viikkolistan reikien paikkausta. Voit surutta kököttää kotona, työttömuusturva on vain 10-11 prosenttia kuntien sosiaalimenoista, työkkäristä tuskin saat muuta kuin osoituksen kursseille. Ilman pohjakoulutusta et tosin pääse niille valinnoista läpi. Elätkin varmaan jollain lapsilisäkkeillä ja ulosmitattuna suojarajojen turvissa. Ei se mitään 300 000 muuta suomalaista on ihan samassa asemassa. Duunista maksetaan kylla palkka joka on jotain muuta kuin mitä nyt saat. Todennäköisesti nukahdat aamu viisi ja heräät puolilta päivin, juot aamukahvia ja kirjottelet netissä ajankuluksi. Taidat olla sitä riskityövoimaa jota ei kuitenkaan palkattaisi, työterveyshuolto ei puolla ja talouspäällikkö ei antas siis lupaa.

        Olipas katkeraa. Taidat olla todella ONNELLINEN ihminen.


    • riittää

      En tiedä, onko vuorotyöllä vaikutusta näihin tauteihin.
      Itse olen niitä tehnyt ja sairauksia on.
      Väsymystä, sepelvaltimotauti ja nyt on vielä munuaissyöpä.
      On leikattu toinen munuainen ja perna pois.
      Vielä on etäpesäkkeitä kuitenkin elimistössä.
      Johtuukohan vuorotyöstä, vai onko ollut vain huonoa tuuria?

      • mystinen yötyöläinen

        Kukaan kai yötyötä tekisi. Mutta jos alalla (hoito) niin surkea peruspalkka niin pakkohan se.


      • ei yhtään

        Sokeritautiselle se on hengenvaarallista touhua. Lääkäri sanoi minulle:LOPETA VÄLITTÖMÄSTI jos vähänkin ajattelet terveyttäsi. Uskomattomat haittavaikutukset.


      • DR Sykerö

        Valvominen aiheuttaa kyllä aineenvaihdunnan sairauksia kuten diabetes, sokerivaste heikkenee ja sillein mutta liian raskas työ elimistölle tekee tota mitä kerrot, monielin sairauksia, toisaalta ei syöpää, jokin geneettinen virhe ja alttius on ainakin mukana tai imetyksen ja syli iän aikaiset altistukset myrkyille.


      • kakkostyypeillä
        ei yhtään kirjoitti:

        Sokeritautiselle se on hengenvaarallista touhua. Lääkäri sanoi minulle:LOPETA VÄLITTÖMÄSTI jos vähänkin ajattelet terveyttäsi. Uskomattomat haittavaikutukset.

        Väsymys heikentää sokerivastetta ja nostaa raJusti verenpainetta epäsäännöllisessä vuorokausirytmissä, vaikutus on pahin jo sairauden puhjetessa.
        valvoneena saattaa tarvita lääkkeitä vaikka muuten ei tarttis esimerkiksi kakkostyypissä. aineenvaihdunta hiipuu horrokseen kun päivä on täysi ja jos syöt mikään ei tahdo hajota ja sulaa oikealla tavalla vaan varastoituu ja jää myrkyiksi osin vereen. seuraava päivä voi olla kuin ryyppyillan jälkeen; voimat pois.


      • KUTEN AINEENVAIHDUNTA
        DR Sykerö kirjoitti:

        Valvominen aiheuttaa kyllä aineenvaihdunnan sairauksia kuten diabetes, sokerivaste heikkenee ja sillein mutta liian raskas työ elimistölle tekee tota mitä kerrot, monielin sairauksia, toisaalta ei syöpää, jokin geneettinen virhe ja alttius on ainakin mukana tai imetyksen ja syli iän aikaiset altistukset myrkyille.

        myöskään elimistön puolustusjärjestelmä vajoo horrokseen valvoneella ihmisellä ja epäsäännöllisesti elävällä, toiminta on vajaatehoista ja sitä kautta kyllä allergiaa sekä infektioalttiutta esiintyy. Tutkimusten mukaan myös aivot käyvät unen puutteessa lämpimämpänä ja haukottelu on refleksi jolla aivolämpötilaa pyritään laskemaan luonnollisesti.
        KYLLÄ VALVOMINEN ON OIKEASTI SIIS VAARALLISTA. Riski aivoinfarktiin kasvaa ja hermosto-oireina tulee änkytystä, psoriakin todennäköisesti ja kortisolikohoamista, lihastoiminta kangistuu ja koordinaatio sekä tasapaino on epävakaampaa. Palautuminen yhdestä valvotusta yöstä vanhemmalla ihmisellä voi viedä päiviäkin.
        Mutta tosiaan aivojen käyntilämpötila kasvaa millä liene yhteys lihas- ja hermosto oireisiin. Haukottelu on varoitus.


    • Elämän karuselli

      Joo joo ja juu juu. Karu tosiasia on se, että ELÄMÄ aiheuttaa syöpää. Repikää siitä!

      • elämä aiheuttaa kuoleman 100% varmuudella. Tilastot puhuvat karua kieltään siitä, että kaikki koskaan kuolleet ihmiset ovat jossain vaiheessa olleet elossa. Elämä vaarantaa terveytesi! Vaadin rangaistusveroa tai vähintäänkin käyttömaksua elämälle. Sitäpaitsi elämän on todettu aiheuttavan mm. otsonikatoa, ilmastonmuutosta, ydinräjähdyksiä ja AIDSia. Tämä tilanne on kestämätön, joten vaadinkin välittömiä toimenpiteitä elämän rajoittamiseksi globaalissa mittakaavassa. Maailma on pelastettava! Elämän sopivaksi määräksi katsoisin 13. Minä ja 12 kauneinta neitsyttä mitä maa päällään kantaa.


    • työnteko

      muutenkaan on ollut terveellistä?? Sitä ollaan ahneiden teollisuus persreikien armoilla laittomien työsääntöjen, sekä työolojen suhteen, eikä kukaan valvo niitä, ei edes liitot, vaikka kuuluisi.

      Seuraavaksi kärsitään ahneiden teollisuus persreikien aikaan saamasta lamasta, että porukkaa irtisanotaan armotta, ilman mitään vastuuta mistään.

    • onpa taas

      tutkimus, äitini ei ole koskaan tehnyt yötöitä eikä polttanut tupakkaa, aina on aamulla samaan aikaan herännyt (migreenin takia on pakko), sai rintasyövän. Ja minä itse teen mieluummin yövuoroja kuin aamu, aamuvuorosta on enemmän haittaa terveydelleni kuin ilta-tai yövuorosta, aamuvuorosta saan rytmihäiröitä ja astmani pahenee.

      • järkeä hoi

        Muistakaa ihmiset nauttia elämästänne. Siinähän ihan sairastuu itsestään, kun koko ajan pitää pähkäillä, että mikä nyt olis se kaikkein terveellisin vaihtoehto ja mitä pitäis välttää. Elämästä ei koskaan tiedä, joten avatkaa ne sipsipussit, valvokaa jos huvittaa, ei kuitenkaan seuraavasta päivästä tiedä miten käy.


      • Eppo
        järkeä hoi kirjoitti:

        Muistakaa ihmiset nauttia elämästänne. Siinähän ihan sairastuu itsestään, kun koko ajan pitää pähkäillä, että mikä nyt olis se kaikkein terveellisin vaihtoehto ja mitä pitäis välttää. Elämästä ei koskaan tiedä, joten avatkaa ne sipsipussit, valvokaa jos huvittaa, ei kuitenkaan seuraavasta päivästä tiedä miten käy.

        Kiitos neuvosta. Sohvalle röhnöttämään *lötkis* noin, telkku päälle *naps* noin, sipsipussi auki *rips* noin. Ehtii sinne lenkille huomennakin, tai sitten joskus ensi viikolla. Oi tätä elämän autuutta... Ollapa aina kesäloma.


    • vaikeaksi menee elämä

      Pitääpi lopettaa vaimon kanssa kotitöiden vuorottelu. Myöskin seksin osalta- kumpi on päällä ja kumpi alla. JNE...

      • työnmäärällä mitattuna

        Bodarithan tekevät maailmassa kaikista eniten työtä. He vuorottelevat kuntosalin vuoroissa ja laitteiden käytössä. Syöpä on kait aika yleistä heillä tämän tutkimuksen mukaan.


      • vuorotyöläinen

        Kyllä se niin on että jos herää joka aamu klo 5 niin syövän saa ennemmin tai myöhemmin!


      • herää aina klo 6
        vuorotyöläinen kirjoitti:

        Kyllä se niin on että jos herää joka aamu klo 5 niin syövän saa ennemmin tai myöhemmin!

        Kyseessähän oli vuorottelusta aihautuva syöpä. Miten silloin voi saada syövän, jos joka kertä herää klo 5?


      • saako syövän
        vuorotyöläinen kirjoitti:

        Kyllä se niin on että jos herää joka aamu klo 5 niin syövän saa ennemmin tai myöhemmin!

        On tosiasia jotta itestä, omista ajatuksista riippuu miten elämä menee eteenpäin. Tämä pätee kaikkeen, terveyteen, varallisuuteen, hyvään oloon,y.m. Mitä ajattelet, pelkäät, sitä vedät puoleesi. Muuta ajatuksiasi, muutat koko elämääsi, ei ole vain tyhja fraasi, se todella toimii. Ota positiivinen asenne, oli elämäntilanteesi mikä tahansa nyt, se muuttuu kun otat itse vastuun tekemistäsi ja ajatuksistasi, eli otat positiivisen asenteen, et masennu vastoinkäymisistä, ja sairaudet muistuttavat meitä pitämään parempaa huolta kehostamme. Oikea asennoituminen, ja yötyökin menee rutiinilla.


    • tarrat tai etiketti

      Vuorotyöläiset kuolevat nuorempina

      Vuorotyö on hengenvaarallista

      Vuorotyö vanhentaa ihoa

      Vuorotyö vahingoittaa vakavasti sinua

      Vuorotyö raskauden aikana vahingoittaa lastasi

      • kehuvat kauniiksi

        Vuosikaudet olen ollut teidän silmien ilo---PIKKUPOJAT.


    • miki-66

      Allekirjoitan tuon väitteen helposti! Ainut hyvä puoli vuorotyössä on että saa pikkasen parempaa liksaa.

      • on

        esim. 3-vuorotyötä tekevälle sairaanhoitajalle 15-20% peruspalkan päälle eli ei paljon...


      • Sh
        on kirjoitti:

        esim. 3-vuorotyötä tekevälle sairaanhoitajalle 15-20% peruspalkan päälle eli ei paljon...

        Se on kvtes:n mukaan 40%:a julkisella puolella.


      • toimihenkilöunioni
        Sh kirjoitti:

        Se on kvtes:n mukaan 40%:a julkisella puolella.

        Palkan osuudesta lisiä on noin 45% (ilta-yö-sunnuntai lisät ym) Kuukausipalkka n. 2850/kk ja vuositulot 57000-60000.


      • sisälukutaidossa?
        Sh kirjoitti:

        Se on kvtes:n mukaan 40%:a julkisella puolella.

        Kirjoitin vuorotyölisistä YLEENSÄ, en pelkästään yötyölisästä.
        Siis: yötyölisä 45% (ainakin minulla, ei siis 40% kuten kirjoitit), sunnuntaityölisä 100%...mutta arki-illoista ja lauantaista ei saa paljon mitään korvausta.
        Luulisi sinunkin sairaanhoitajana sen tietävän (vai oletko täysin tyytyväinen saamiisi korvauksiin?)


    • sillalailla

      Mistäpä ei nykypäivänä sais syöpää... Kohta ilmotetaan että paskalla käynti aiheuttaa syöpäriskin...

      • tasan yö liksat

        täällä itketään hoitoalan liksoista mutta kun monella muullakin alalla on yö vuoroliksat vieläkin huonommat esim metallilla 1,90. Haitat ne on kuitenkin yö vuoroista kaikille samat.


    • ex

      Pistää tämä uutinen miettimään. Eräässä kansainvälisessä "suomalaisessa teknologiateollisuuden menestystarina" -yrityksessä kun vuorotöitä tekevät tai sitä joskus pitkään tehneet tuntuvat sairastuvan syöpään muita kaduntallaajia herkemmin. Siellä talossa vaikuttaisi olevan syöpää sairastavia melkoisesti keskiarvoa enemmän? No, jos se vain on sattumaa. Olisihan asia varmaan aiheellista tutkia, mutta tässä maassa ei taida laitosta tai auktoriteettia olla, joka uskaltaisi nokkansa sinne pistää...

    • Tein 3-vuorotyötä parikymppisenä 6 vuotta ennen kun minut irtisanottiin. Muutama ensimmäinen vuosi vuorotyö meni ihan hyvin, mutta sitten yöt alkoivat käydä liian raskaaksi. Vaikka olenkin luonteeltani iltaihminen. Menin tth:lle, sanoin että pää on sekaisin ja hormoonit kanssa (kuukautiskierto ja pms). Ainut syy saada vapautus vuorotyöstä olisi ollut jos korkea verenpaine, eikä lääkkeet auta. Mulla luonnostaan matala vp, joten se tuskin olisi ollut ongelma.

      • Vuorotyöläisen akka

        Mieheni on tehnyt 40 vuotta vuorotyötä ja nyt jäi ansaitulle eläkepäiville. Hän on terve kuin pukki.


    • vuorotyö kannattaa

      Tienaa vähän enemmän kuin muut, maksaa veroja enemmän ja kuolee aikaisemmin kuin muut joten ei ole rasittamassa liitoksistaan repeävää eläkejärjestelmää.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      129
      9905
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      52
      2891
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      177
      2687
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      2074
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1834
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      16
      1657
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1562
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      16
      1520
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      13
      1508
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1348
    Aihe