Voikohan Alkosta ostettuja eriskummallisen muotoisia pulloja palauttaa niiden automaattiin? Taskumatin ymmärtääkseni voi laittaa jos on viivakoodi ylöspäin, mutta entäs vaikkapa neliskanttinen tequilapullo tai joku muu erinkoisemmin muotoiltu? Ovatko kaikki Alkosta ostetut periaatteessa palautuspulloja, myös ne viinipullot jotka on kääritty kokonaan jonkinlaiseen naruverkkoon tms, no se ei ainakaan taida olla automaattikamaa?
Palautuspulloista
2
1310
Vastaukset
- seppoooh
Kyllä ne kaiken järjen mukaan pitäisi olla palautuspulloja. Jos pullosta on maksettu pantti, se pitää myös voida lunastaa.
- Aktiivinen palauttaja
Lähes kaikista Alkosta ostetuista pulloista saa pantin. Taisi olla niin, että yli 2,5 desin lasipulloista jotka on sieltä ostettu, saa sen 10c pantin. Ainakin kaikista vihreistä noin litran pulloista olen saanut pantin jotka olen yrittänyt palauttaa.
Pullon muoto ei varsinaisesti vaikuta panttiin, itse olen palauttanut jo satoja neliskanttisia ja muita ihmeellisiä pulloja, ja kaikista olen pantin saanut.
Verkko tuskin myöskään vaikuttaa, mutta itse olen aina repinyt pois.
Metalliset korkit olisi aina hyvä irrottaa pulloista. Etenkin pulloista, jotka rikotaan aina heti kun ne on palautettu. kaljapulloissa niistä tuskin on niin haittaa..
Pantittomia tölkkejä silloin alussa palauttelin väärennetyllä viivakoodilla. Kierrätys on tärkeää. Alussa se oli mukavaa, kun niitä kertyi niin vähän. Nykyään saan viikossa kerättyä suuren korppusäkillisen, sen takia vain vien kassalle ja sanon:
"pankaa kiertämään, alumiiniahan nuokin ovat!". Muovi- ja lasipulloille en ole
tehnyt oikeastaan mitään, mitä nyt laitan pantilliseen muovipulloon, josta etiketti on irronnut, uuden viivakoodin.
Ekopullot, eli uudelleentäytettävät pullot automaatti tunnistaa muodon perusteella, eli ei haittaa, vaikka etiketti olisi irronnut. Ekopulloja ovat
kaljapullot, ja ns. kovat muovipullot.
Panttiarvot:
- alle 0,5l kierrätysmuovipullo: 10c
- 0,5 ja 1l kierrätysmuovipullo: 20c
- yli 1l kierrätysmuovipullo: 40c
- 0,5l ekopullo: 20c
- 1 ja 1,5l ekopullo: 40c
- kaikki tölkit: 15c
- pantilliset lasipullot: 10c
Tavallisista pantillisista pulloista vastaa Suomen Palautuspakkaus OY.
Mm. Alkon pulloista vastaa A-pullo.
Jos vielä kysyttävää jäi, vastaa tähän ketjuun tai kysy Messengerillä [email protected]
Lopuksi vielä tienausvinkki: suuri osa Alkon pantillisista pulloista päätyy ekopisteisiin, käy dyykkaamassa!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12681Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1511258Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491135- 1271008
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?206949Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä15899- 72855
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297855- 40851