Tuote ostettu. Tuotteen kuntoa ei voi tarkistaa ennen käyttöönottoa kokonaisuudessaan. Tuote valmiiksi viallinen. Kaupan mielestä tuotetta ei vaihdeta vaan se pitää viedä takuuhuoltoon.
Eikö kuluttajalla ole oikeus saada virheetön tuote? Muutenhan kauppa pääsee helposti valmiiksi rikkinäisistä tuotteista helposti eroon myymällä ne kuluttajalle, joka joutuu itse viemään ne maahantuojan osoittamaan huoltoon. Tuote ei ehkä koskaan tule olemaan uutta virheetöntä vastaava.
virheellinen tuote
9
2035
Vastaukset
Myyjä on oikeassa. Laki ei erottele sitä, että laite ei ollenkaan toimi siitä, että se hajoaa normaalissa käytössä pian ostamisen jälkeen. Eikä tässä vielä kaikki. Jos tuotetta ei voi taloudellisesti korjata, voidaan takuukorjauksessa laite vaihtaa käytettyyn toimivaan laitteeseen.
Tosin ei ole asiakakaan velvollisuus toimittaa sitä huoltoon. Kyllä asiakas voi viedä sen myyntiliikkeeseen.- tyrtytryty
Siis, jos myyjä huomaa, että hänellä on rikkinäinen tuote, sanotaan nyt vaikka pölyimuri, joka ei käynnisty, hän laittaa sen takaisin myyntipakkaukseen ja myy sen sinulle. Viet sen kotiin, lyöt piuhan seinään ja toteat ettei se käynnisty, niin se on sinun murhe, ei myyjän?? Sitten tilailet huoltoa, kuljetat sen sinne, odottelet muutaman viikon?
Kyllä mielestäni myyjän on vaihdettava tuote uuteen, jos se on valmiiksi rikki, eikä rikkoonnu asiakkaan sitä jo käytettyään. - alskjf
tyrtytryty kirjoitti:
Siis, jos myyjä huomaa, että hänellä on rikkinäinen tuote, sanotaan nyt vaikka pölyimuri, joka ei käynnisty, hän laittaa sen takaisin myyntipakkaukseen ja myy sen sinulle. Viet sen kotiin, lyöt piuhan seinään ja toteat ettei se käynnisty, niin se on sinun murhe, ei myyjän?? Sitten tilailet huoltoa, kuljetat sen sinne, odottelet muutaman viikon?
Kyllä mielestäni myyjän on vaihdettava tuote uuteen, jos se on valmiiksi rikki, eikä rikkoonnu asiakkaan sitä jo käytettyään.Niin, sinun mielestäsi.
tyrtytryty kirjoitti:
Siis, jos myyjä huomaa, että hänellä on rikkinäinen tuote, sanotaan nyt vaikka pölyimuri, joka ei käynnisty, hän laittaa sen takaisin myyntipakkaukseen ja myy sen sinulle. Viet sen kotiin, lyöt piuhan seinään ja toteat ettei se käynnisty, niin se on sinun murhe, ei myyjän?? Sitten tilailet huoltoa, kuljetat sen sinne, odottelet muutaman viikon?
Kyllä mielestäni myyjän on vaihdettava tuote uuteen, jos se on valmiiksi rikki, eikä rikkoonnu asiakkaan sitä jo käytettyään.myyjällä on oikeus korjauttaa virheellinen tuote, josta asiakas valittaa. Jos korjaus ei kannata, niin silloin tuote vaihdetaan uuteen vastaavaan tavaraan. Kaupan purku on vasta viimesijainen toimi.
Ongelmia tulee kuluttajalle, jos em. korjaus kestää, ja hän tarvitsisi ostamansa tuotteen heti. En tiedä, onko liikkeellä velvollisuutta antaa vastaavaa tavaraa lainaksi korjauksen ajaksi mutta ainakin jotkin käytettyjä kodinkoneita myyvät kaupat ovat tarjonneet tätä palvelua - ainakin silloin, kun asiakas ponnekkaasti reklamoi ostoksensa viallisuudesta.tyrtytryty kirjoitti:
Siis, jos myyjä huomaa, että hänellä on rikkinäinen tuote, sanotaan nyt vaikka pölyimuri, joka ei käynnisty, hän laittaa sen takaisin myyntipakkaukseen ja myy sen sinulle. Viet sen kotiin, lyöt piuhan seinään ja toteat ettei se käynnisty, niin se on sinun murhe, ei myyjän?? Sitten tilailet huoltoa, kuljetat sen sinne, odottelet muutaman viikon?
Kyllä mielestäni myyjän on vaihdettava tuote uuteen, jos se on valmiiksi rikki, eikä rikkoonnu asiakkaan sitä jo käytettyään.Tietenkään tahallaan ja tietäen ei saa myydä viallista tuotetta. Se olisi petos. Tämän osoittaminen tosin voi olla hankalaa. Asiakas voi yleensä viedä tuotteen takaisin sinne myyjäliikkeeseen, joka sitten toimittaa sen huoltoon. Tietysti, jos tuote on kovin iso ei tämä ole mielekästä.
Sinun (tai minunkaan) mielipiteellä ei ole merkitystä, kun kyse on tosiasioista. Takuu- ja virhevastuuasioissa perusajatus nimenomaan on, että laite on myydessä viallinen. Vika ei vain näy välttämättä heti. Laki ei tee mitään eroa siihen, milloin vika ilmenee, muuta kuin takuuajan, 180 päivän virheolettaman ja tuotteen olettavissa olevan käyttöiän suhteen. Siis mitään "valmiiksi rikki" -käsitettä ei ole.piruitte kirjoitti:
myyjällä on oikeus korjauttaa virheellinen tuote, josta asiakas valittaa. Jos korjaus ei kannata, niin silloin tuote vaihdetaan uuteen vastaavaan tavaraan. Kaupan purku on vasta viimesijainen toimi.
Ongelmia tulee kuluttajalle, jos em. korjaus kestää, ja hän tarvitsisi ostamansa tuotteen heti. En tiedä, onko liikkeellä velvollisuutta antaa vastaavaa tavaraa lainaksi korjauksen ajaksi mutta ainakin jotkin käytettyjä kodinkoneita myyvät kaupat ovat tarjonneet tätä palvelua - ainakin silloin, kun asiakas ponnekkaasti reklamoi ostoksensa viallisuudesta.Ei tuotetta tarvitse vaihtaa uuteen vaan vaihto vastaavaan käytettyyn käy myös. Vaihto voi tapahtua esim. toiseen takuukorjattuun laitteeseen tai asiakaspalautuslaitteeseen - yleisesti laitteeseen, jota ei voisi myydä enää uutena.
Jos korjaus kestää normaalia pidempään (käsittääkseni yleensä yli kaksi viikkoa) asiakkaalla on käsittääkseni oikeus varalaitteeseen. Se onko tämä vastaava on sitten eri asia. Olen kuullut, että 3G kännykkää korvaamaan on annettu peruspuhelimia.
Minusta tässä on selvä vääryys etenkin tilanteessa, jossa myyjä on markkinoinut tuotetta tavalla, jolla annetaan kuva siitä, että se olisi heti käytettävissä. Esim. ennen tapana oli mainostaa tyyliin: "Katso kisat uudesta TV:stä". Kyllä tällöin mielestäni asiakkaalla tulisi olla oikeus saada se, mitä mainostettiin.- poimittu ohje
okaro kirjoitti:
Tietenkään tahallaan ja tietäen ei saa myydä viallista tuotetta. Se olisi petos. Tämän osoittaminen tosin voi olla hankalaa. Asiakas voi yleensä viedä tuotteen takaisin sinne myyjäliikkeeseen, joka sitten toimittaa sen huoltoon. Tietysti, jos tuote on kovin iso ei tämä ole mielekästä.
Sinun (tai minunkaan) mielipiteellä ei ole merkitystä, kun kyse on tosiasioista. Takuu- ja virhevastuuasioissa perusajatus nimenomaan on, että laite on myydessä viallinen. Vika ei vain näy välttämättä heti. Laki ei tee mitään eroa siihen, milloin vika ilmenee, muuta kuin takuuajan, 180 päivän virheolettaman ja tuotteen olettavissa olevan käyttöiän suhteen. Siis mitään "valmiiksi rikki" -käsitettä ei ole."Jos ostetussa tuotteessa on virhe, josta ei ole etukäteen kerrottu eikä virhettä voinut huomata tuotetta normaalisti tarkastaessa, liike on velvollinen hyvittämään virheen. ***Ensiksi voit vaatia tuotteen vaihtamista virheettömään ***tai virheen korjaamista. Jos se ei onnistu kohtuullisessa ajassa, voit vaatia hinnanalennusta. Jos virhe on niin merkittävä, ettei sitä voi hyvittää näillä keinoin, voit vaatia kaupan purkamista."
Eli tuon perusteella voisi kuitenkin vaatia virheetöntä tuotetta! poimittu ohje kirjoitti:
"Jos ostetussa tuotteessa on virhe, josta ei ole etukäteen kerrottu eikä virhettä voinut huomata tuotetta normaalisti tarkastaessa, liike on velvollinen hyvittämään virheen. ***Ensiksi voit vaatia tuotteen vaihtamista virheettömään ***tai virheen korjaamista. Jos se ei onnistu kohtuullisessa ajassa, voit vaatia hinnanalennusta. Jos virhe on niin merkittävä, ettei sitä voi hyvittää näillä keinoin, voit vaatia kaupan purkamista."
Eli tuon perusteella voisi kuitenkin vaatia virheetöntä tuotetta!Siinä sanotaan myös "tai virheen korjaamista". Riippu lähinnä tuotteesta kumpaan lähdetään. Tuo oli otsikon: "Voiko alennusmyynnistä ostetun tuotteen vaihtaa tai palauttaa?" alla. Kirjoittajalla lähinnä kai on ollut jotkut vaatteet mielessä.
Seuraava kertoo asian täsmällisemmin:
"Kuluttajalla on ensin oikeus vaatia virheen korjaamista tai tuotteen vaihtoa virheettömään. Myyjäliikkeellä on lain mukaan oikeus korjata virhe ennen tuotteen vaihtamista toiseen. Liike ei saa viivytellä korjauksen tekemisessä. Myyjän vastuulla olevan virheen korjauksesta ei saa aiheutua mitään kustannuksia, esimerkiksi rahti- tai varaosakuluja."
http://www.kuluttajavirasto.fi/Page/ce5736f3-4924-4e93-ac51-526861ffe82b.aspx- Jussi22240
poimittu ohje kirjoitti:
"Jos ostetussa tuotteessa on virhe, josta ei ole etukäteen kerrottu eikä virhettä voinut huomata tuotetta normaalisti tarkastaessa, liike on velvollinen hyvittämään virheen. ***Ensiksi voit vaatia tuotteen vaihtamista virheettömään ***tai virheen korjaamista. Jos se ei onnistu kohtuullisessa ajassa, voit vaatia hinnanalennusta. Jos virhe on niin merkittävä, ettei sitä voi hyvittää näillä keinoin, voit vaatia kaupan purkamista."
Eli tuon perusteella voisi kuitenkin vaatia virheetöntä tuotetta!Kaikenlaista saa vaatia. Ei se silti tarkoita että se toteutuu mitä vaadit.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olit niin lähellä
Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa1195204- 472869
Kun me näemme taas
Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen332812Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺312561Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭231939En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä111687- 1181647
Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle231425- 971397
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli101388