Tuote ostettu. Tuotteen kuntoa ei voi tarkistaa ennen käyttöönottoa kokonaisuudessaan. Tuote valmiiksi viallinen. Kaupan mielestä tuotetta ei vaihdeta vaan se pitää viedä takuuhuoltoon.
Eikö kuluttajalla ole oikeus saada virheetön tuote? Muutenhan kauppa pääsee helposti valmiiksi rikkinäisistä tuotteista helposti eroon myymällä ne kuluttajalle, joka joutuu itse viemään ne maahantuojan osoittamaan huoltoon. Tuote ei ehkä koskaan tule olemaan uutta virheetöntä vastaava.
virheellinen tuote
10
2169
Vastaukset
Myyjä on oikeassa. Laki ei erottele sitä, että laite ei ollenkaan toimi siitä, että se hajoaa normaalissa käytössä pian ostamisen jälkeen. Eikä tässä vielä kaikki. Jos tuotetta ei voi taloudellisesti korjata, voidaan takuukorjauksessa laite vaihtaa käytettyyn toimivaan laitteeseen.
Tosin ei ole asiakakaan velvollisuus toimittaa sitä huoltoon. Kyllä asiakas voi viedä sen myyntiliikkeeseen.- tyrtytryty
Siis, jos myyjä huomaa, että hänellä on rikkinäinen tuote, sanotaan nyt vaikka pölyimuri, joka ei käynnisty, hän laittaa sen takaisin myyntipakkaukseen ja myy sen sinulle. Viet sen kotiin, lyöt piuhan seinään ja toteat ettei se käynnisty, niin se on sinun murhe, ei myyjän?? Sitten tilailet huoltoa, kuljetat sen sinne, odottelet muutaman viikon?
Kyllä mielestäni myyjän on vaihdettava tuote uuteen, jos se on valmiiksi rikki, eikä rikkoonnu asiakkaan sitä jo käytettyään. - alskjf
tyrtytryty kirjoitti:
Siis, jos myyjä huomaa, että hänellä on rikkinäinen tuote, sanotaan nyt vaikka pölyimuri, joka ei käynnisty, hän laittaa sen takaisin myyntipakkaukseen ja myy sen sinulle. Viet sen kotiin, lyöt piuhan seinään ja toteat ettei se käynnisty, niin se on sinun murhe, ei myyjän?? Sitten tilailet huoltoa, kuljetat sen sinne, odottelet muutaman viikon?
Kyllä mielestäni myyjän on vaihdettava tuote uuteen, jos se on valmiiksi rikki, eikä rikkoonnu asiakkaan sitä jo käytettyään.Niin, sinun mielestäsi.
tyrtytryty kirjoitti:
Siis, jos myyjä huomaa, että hänellä on rikkinäinen tuote, sanotaan nyt vaikka pölyimuri, joka ei käynnisty, hän laittaa sen takaisin myyntipakkaukseen ja myy sen sinulle. Viet sen kotiin, lyöt piuhan seinään ja toteat ettei se käynnisty, niin se on sinun murhe, ei myyjän?? Sitten tilailet huoltoa, kuljetat sen sinne, odottelet muutaman viikon?
Kyllä mielestäni myyjän on vaihdettava tuote uuteen, jos se on valmiiksi rikki, eikä rikkoonnu asiakkaan sitä jo käytettyään.myyjällä on oikeus korjauttaa virheellinen tuote, josta asiakas valittaa. Jos korjaus ei kannata, niin silloin tuote vaihdetaan uuteen vastaavaan tavaraan. Kaupan purku on vasta viimesijainen toimi.
Ongelmia tulee kuluttajalle, jos em. korjaus kestää, ja hän tarvitsisi ostamansa tuotteen heti. En tiedä, onko liikkeellä velvollisuutta antaa vastaavaa tavaraa lainaksi korjauksen ajaksi mutta ainakin jotkin käytettyjä kodinkoneita myyvät kaupat ovat tarjonneet tätä palvelua - ainakin silloin, kun asiakas ponnekkaasti reklamoi ostoksensa viallisuudesta.tyrtytryty kirjoitti:
Siis, jos myyjä huomaa, että hänellä on rikkinäinen tuote, sanotaan nyt vaikka pölyimuri, joka ei käynnisty, hän laittaa sen takaisin myyntipakkaukseen ja myy sen sinulle. Viet sen kotiin, lyöt piuhan seinään ja toteat ettei se käynnisty, niin se on sinun murhe, ei myyjän?? Sitten tilailet huoltoa, kuljetat sen sinne, odottelet muutaman viikon?
Kyllä mielestäni myyjän on vaihdettava tuote uuteen, jos se on valmiiksi rikki, eikä rikkoonnu asiakkaan sitä jo käytettyään.Tietenkään tahallaan ja tietäen ei saa myydä viallista tuotetta. Se olisi petos. Tämän osoittaminen tosin voi olla hankalaa. Asiakas voi yleensä viedä tuotteen takaisin sinne myyjäliikkeeseen, joka sitten toimittaa sen huoltoon. Tietysti, jos tuote on kovin iso ei tämä ole mielekästä.
Sinun (tai minunkaan) mielipiteellä ei ole merkitystä, kun kyse on tosiasioista. Takuu- ja virhevastuuasioissa perusajatus nimenomaan on, että laite on myydessä viallinen. Vika ei vain näy välttämättä heti. Laki ei tee mitään eroa siihen, milloin vika ilmenee, muuta kuin takuuajan, 180 päivän virheolettaman ja tuotteen olettavissa olevan käyttöiän suhteen. Siis mitään "valmiiksi rikki" -käsitettä ei ole.piruitte kirjoitti:
myyjällä on oikeus korjauttaa virheellinen tuote, josta asiakas valittaa. Jos korjaus ei kannata, niin silloin tuote vaihdetaan uuteen vastaavaan tavaraan. Kaupan purku on vasta viimesijainen toimi.
Ongelmia tulee kuluttajalle, jos em. korjaus kestää, ja hän tarvitsisi ostamansa tuotteen heti. En tiedä, onko liikkeellä velvollisuutta antaa vastaavaa tavaraa lainaksi korjauksen ajaksi mutta ainakin jotkin käytettyjä kodinkoneita myyvät kaupat ovat tarjonneet tätä palvelua - ainakin silloin, kun asiakas ponnekkaasti reklamoi ostoksensa viallisuudesta.Ei tuotetta tarvitse vaihtaa uuteen vaan vaihto vastaavaan käytettyyn käy myös. Vaihto voi tapahtua esim. toiseen takuukorjattuun laitteeseen tai asiakaspalautuslaitteeseen - yleisesti laitteeseen, jota ei voisi myydä enää uutena.
Jos korjaus kestää normaalia pidempään (käsittääkseni yleensä yli kaksi viikkoa) asiakkaalla on käsittääkseni oikeus varalaitteeseen. Se onko tämä vastaava on sitten eri asia. Olen kuullut, että 3G kännykkää korvaamaan on annettu peruspuhelimia.
Minusta tässä on selvä vääryys etenkin tilanteessa, jossa myyjä on markkinoinut tuotetta tavalla, jolla annetaan kuva siitä, että se olisi heti käytettävissä. Esim. ennen tapana oli mainostaa tyyliin: "Katso kisat uudesta TV:stä". Kyllä tällöin mielestäni asiakkaalla tulisi olla oikeus saada se, mitä mainostettiin.- poimittu ohje
okaro kirjoitti:
Tietenkään tahallaan ja tietäen ei saa myydä viallista tuotetta. Se olisi petos. Tämän osoittaminen tosin voi olla hankalaa. Asiakas voi yleensä viedä tuotteen takaisin sinne myyjäliikkeeseen, joka sitten toimittaa sen huoltoon. Tietysti, jos tuote on kovin iso ei tämä ole mielekästä.
Sinun (tai minunkaan) mielipiteellä ei ole merkitystä, kun kyse on tosiasioista. Takuu- ja virhevastuuasioissa perusajatus nimenomaan on, että laite on myydessä viallinen. Vika ei vain näy välttämättä heti. Laki ei tee mitään eroa siihen, milloin vika ilmenee, muuta kuin takuuajan, 180 päivän virheolettaman ja tuotteen olettavissa olevan käyttöiän suhteen. Siis mitään "valmiiksi rikki" -käsitettä ei ole."Jos ostetussa tuotteessa on virhe, josta ei ole etukäteen kerrottu eikä virhettä voinut huomata tuotetta normaalisti tarkastaessa, liike on velvollinen hyvittämään virheen. ***Ensiksi voit vaatia tuotteen vaihtamista virheettömään ***tai virheen korjaamista. Jos se ei onnistu kohtuullisessa ajassa, voit vaatia hinnanalennusta. Jos virhe on niin merkittävä, ettei sitä voi hyvittää näillä keinoin, voit vaatia kaupan purkamista."
Eli tuon perusteella voisi kuitenkin vaatia virheetöntä tuotetta! poimittu ohje kirjoitti:
"Jos ostetussa tuotteessa on virhe, josta ei ole etukäteen kerrottu eikä virhettä voinut huomata tuotetta normaalisti tarkastaessa, liike on velvollinen hyvittämään virheen. ***Ensiksi voit vaatia tuotteen vaihtamista virheettömään ***tai virheen korjaamista. Jos se ei onnistu kohtuullisessa ajassa, voit vaatia hinnanalennusta. Jos virhe on niin merkittävä, ettei sitä voi hyvittää näillä keinoin, voit vaatia kaupan purkamista."
Eli tuon perusteella voisi kuitenkin vaatia virheetöntä tuotetta!Siinä sanotaan myös "tai virheen korjaamista". Riippu lähinnä tuotteesta kumpaan lähdetään. Tuo oli otsikon: "Voiko alennusmyynnistä ostetun tuotteen vaihtaa tai palauttaa?" alla. Kirjoittajalla lähinnä kai on ollut jotkut vaatteet mielessä.
Seuraava kertoo asian täsmällisemmin:
"Kuluttajalla on ensin oikeus vaatia virheen korjaamista tai tuotteen vaihtoa virheettömään. Myyjäliikkeellä on lain mukaan oikeus korjata virhe ennen tuotteen vaihtamista toiseen. Liike ei saa viivytellä korjauksen tekemisessä. Myyjän vastuulla olevan virheen korjauksesta ei saa aiheutua mitään kustannuksia, esimerkiksi rahti- tai varaosakuluja."
http://www.kuluttajavirasto.fi/Page/ce5736f3-4924-4e93-ac51-526861ffe82b.aspx- Jussi22240
poimittu ohje kirjoitti:
"Jos ostetussa tuotteessa on virhe, josta ei ole etukäteen kerrottu eikä virhettä voinut huomata tuotetta normaalisti tarkastaessa, liike on velvollinen hyvittämään virheen. ***Ensiksi voit vaatia tuotteen vaihtamista virheettömään ***tai virheen korjaamista. Jos se ei onnistu kohtuullisessa ajassa, voit vaatia hinnanalennusta. Jos virhe on niin merkittävä, ettei sitä voi hyvittää näillä keinoin, voit vaatia kaupan purkamista."
Eli tuon perusteella voisi kuitenkin vaatia virheetöntä tuotetta!Kaikenlaista saa vaatia. Ei se silti tarkoita että se toteutuu mitä vaadit.
- Anonyymi
Virheellinen tahallinen Takalo psykiatri Oulainen sähköinen edto
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yritystuet 10 mrd. vuodessa, eli yrittäjäriski valtiolla kuten kommunismissa
Pelkästään Viking Linen viinanhakuristeilyitä sponsoroidaan 20 miljoonalla eurolla vuosittain. Dieselin verotukikin on717448- 717186
Sture Fjäder haluaa tuensaajien nimet julki
Kokoomuspoliitikko haluaa yli 800 euroa kuukaudessa tukia saavien nimet julki. Ehkä olisi syytä julkaista myös kuvat? h1525886Luotathan siihen tunteeseen, joka välillämme on?
Uskothan myös, että se kestää tämän? Kaipaan sinua valtavasti. Vielä tehdään yhdessä tästä jotain ihmeellistä ja kaunist544827En saa sua mielestäni vaikka tekisin mitä
Mikä tähän auttaa.. ei mikään. Edes aika. Kaivan sut kohta vaikka kivenkolosta että saan kysyä haluatko sinäkin💛204129Onnettomuus
Hukkajärventiellä kolaroi lavetti ja henkilöauto. Uutista ei missään! Hys hys ollaanko hiljaa tästäkin?53780- 313417
- 373348
Maahanmuuttajat torjuvat marjanpoiminnan - "emme ole rottia"
Ruotsalaisen journalistin selvitys paljasti, miksi maahanmuuttajat kieltäytyvät työstä. Taustalla vaikuttavat kulttuuris802833Adonikselle
Kuvittelitko oikeasti, että ootan sua? Kuvittelitko, että voit noin vain vetäyttä ja kun tulet takaisin, kaikki on niin2092442