Pieni terraario/akvaariolemmikki lapselle?

Marko------

10-vuotias tyttömme on todella kiinnostunut eläimistä, ja ajattelimme hankkia hänelle jonkun melko helppohoitoisen pienen lemmikin. Ihan mikä vaan otus käy, mielellään kuitenkin terraariossa tai akvaariossa asuva. Jos tyttö osoittaa innostusta lemmikin hoitoon, niin saatamme hankkia kissan tms hieman myöhemmin. Ajattelin että koittaa alkuun jollain pienemmällä, jos sen hoitamisesta ei tule mitään niin jää kissa ostamatta.

Hankimme otuksen siis periaatteessa lapselle, mutta tietysti hoidamme sitä jos tyttö ei osaa/jaksa. Lemmikin pitäisi olla helppohoitoinen ettei siitä ole liikaa vaivaa meille jos tyttö ei jostain syystä hoidakaan sitä.

Olisi hyvä, jos ko. otus olisi melko lyhytikäinen, en haluaisi ottaa riesaksi mitään 15vuotta elävää kilpikonnaa tms. jos se jääkin meidän vanhempien huoleksi :)

Ehdotuksia? Taistelukala? Joku Kotilo? Hiiri/Rotta/muu jyrsijä?

Kiitoksia..

11

3715

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yleensä se vaiken

      Akvaario tai terraario eläimet eivät koskaan ole niitä helpoimpia koska. Terraario eläin tarvitsee paljon tarvikkeita, ja pitää vahtia ruokavaliota ja kasvua jne tasaisesti jottei. Se myös tarvitsee tarpeeksi UV-valoa, lämpölampun jne. Eli tulee kalliiksi eikä ole kovin helppo. Akvaariossa on veden vaihto jne, plus että tavarat maksaa. Suosittelen siis jyrsijää. Tosin nekään eivät kovin helppoja ole. Eli suosittelisin kissaa ennemmin kuin akvaariota tai terraatioeläintä. Kissa on helpompi etenkin lapselle.

      • dckvhspdfidp

        jaaha tuossa pätkäistyi sitten puolet tekstistä oudosti pois...


    • 20 vuotta eläimiä

      Haluat siis hankkia jonkin vähemmän arvokkaan (enkä tarkoita nyt rahallista arvoa) eläimen josta pääsee nopeasti eroon. Joko siksi että lapsi ei siitä innostu, tai siksi että lapsi osaakin eläintä hoitaa, ja siksi väliaikaiseläin korvataan pian kissalla. En suosittele.

      Kuten edellisessäkin viestissä todettiin, ovat akvaariot ja terraariot helposti paljon hankalampia kuin perinteinen kissa. Sopiva ruokinta (erityisesti terraarioeläinten kohdalla joille ei valmiita purkkiruokia löydy) ja oikeiden olosuhteiden luominen ja ylläpito ovat kalliita investointeja ja potentiaalisesti hankalia ylläpidettäviä. Pientä akvariota ei kannata ostaa, ja yli sadan vesilitran kanssa pelaaminen viikottain ei ole lasten hommaa.

      Lisäksi terraario- ja akvaarioeläimet eivät oikeastaan ole "lemmikkejä" (vaan harraste-eläimiä). Niitä voi katsella ja ihastella, mutta niitä ei voi paijata, niiden kanssa ei voi leikkiä tms, mitä lapsi eläimeltä useimmiten haluaa. Harva 10-vuotias jaksaa oikeasti olla paria päivää pidempään kiinnostunut terraarioeläimestä joka ei kahteen päivää välttämättä edes liikahda minnekään!

      Jos teitä oikeasti kiinnostaa kissa, ei kannata hankkia mitään korviketta. Korvikkeeseen kyllästyy taatusti helpommin kuin siihen mitä oikeasti haluaa ja kaipaa.

      Jos ihan välttämättä haluatte jotain kohtalaisen lyhytikäistä ja vaivatonta, saattaisi joku pieni hiiri ehkä sopia. Sitä voisi vähän paijaillakin. Terraarioeläinpuolelta sopivimpia saattaisivat olla maakotilot, jotka eivät vaadi kovin erityisiä virityksiä tai hankalia ruokia. Ja jotka eivät myöskään välitä satunnaisista paijailuista. Matelijat ja sammakkoeläimet, sekä kaikenlaiset akvaariossa asuvat otukset jättäisin väliin.

      Nimimerkillä
      20 vuotta akvaarioita, terraarioita, kissoja ja hiiriä hoidellut

      • kokemusta...

        Akvaariota en suosittele, koska vaatii paljon tietämystä esimerkiksi vesiarvoista, koska kalat eivät ole kuin koristeita, vaan jokaisella kalalajilla on aivan omanlaisensa vaatimukset akvaarion koon, veden lämpötilan ja vesiarvojen perusteella.

        Tässä pieni esimerkki: Et voi yhdistää vaikkapa sinineontetraa joka on pehmeän ja happaman veden kala vaikkapa platyn tai miljoonakalan kanssa, joka on kovan ja emäksisen veden kala. Lisäksi ennen kuin akvaarioon voi laittaa kaloja, sitä pitää kypsyttää, joka kestää noin kuukauden, ja jolla saadaan tarvittava bakteerikanta akvaarioon, joka unohtuu useilta ja johtaa myrkylliseen nitriitti (No2) piikkiin, joka tappaa kaloja, ja sitten ihmetellään miksi kalat kuoli, ja hommataan uusia.

        Valitettavan usein törmää myös tapauksiin jossa ei tiedetä vesiarvoista mitään, ja valitaan kaloja ulkonäön perusteella tietämättä vaatimuksista mitään.


        Akvaario on erittäin kallis ja vaativa harrastus, en suosittelisi sitä lapselle, on ikävää että sillä on lapselle helpon "lemmikin" maine.


        Itse suosittelisin ihan jotain perinteistä pienjyrsijää, joiden hoito on melkoisen helppoa, jos vertaa akvaarioihin.


      • kunniaan

        Olen kyllä samaa mieltä edellisen kanssa, mutta itse olin 10-vuotias kun sain punakorvakilpikonnani ihan vauvana. Olin itse konnasta täysin vastuussa jne. Konna voi edelleenkin hyvin (16-vuotias). Sillä on hieman epämuodostumaan kilvessä tietämättömyyden takia, ja sen takia että lapsena en tajunnut miten tärkeää valaistukset, vitamiinit jne ovat. Konnani on kuitenkin todella sosiaalinen, tykkää olla maalla ja sylissä ja on nukkkunut usein jopa öitäkin vieressäni (silloin kun olin vielä vähän nuorempi:D) Joten se että akvaario/terra eläimestä ei tule paijattavaa eläintä ei ole ihan totta. Kilpikonnani haluaa usein syliin ja kerjää vierailtakin rapsutuksia. Mutta tämä ei mitenkään tarkoita sitä ettäkö 10-vuotias olisi tarpeeksi vanha ottamaan vastuun niinkin vaikeahoitoisesta kuin terraario eläimestä.

        Itse ennemmin antaisin lapselle kissan ja sitten vasta terra eläimen, jos kissan osaa hoitaa. Terraarioeläin kaipaa rakkautta ja seuraa siinä missä mikä tahansa karvainenkin eläin. Aikaa ja rahaa kuluu huomattavia määriä terraeläimiin, joten siinäkin mielessä kissa on helpompi. En nyt mitenkään yritä sanoa että kissa olisi sellainen eläin jonka voi lapselle huoletta antaa leluksi, niin ei todellakaan ole! Mutta kissa tai koira minun näkemykseni mukaan ei ole ihan niin vaativa lemmikki hoidoltaan kuin terraarioeläin.

        Onnea lemmikin valintaan ja muistetaan että vanhemmat ovat AINA ensisijaisesti vastuussa lemmikistä, ei lapsi.


      • Lemmikkinä
        kunniaan kirjoitti:

        Olen kyllä samaa mieltä edellisen kanssa, mutta itse olin 10-vuotias kun sain punakorvakilpikonnani ihan vauvana. Olin itse konnasta täysin vastuussa jne. Konna voi edelleenkin hyvin (16-vuotias). Sillä on hieman epämuodostumaan kilvessä tietämättömyyden takia, ja sen takia että lapsena en tajunnut miten tärkeää valaistukset, vitamiinit jne ovat. Konnani on kuitenkin todella sosiaalinen, tykkää olla maalla ja sylissä ja on nukkkunut usein jopa öitäkin vieressäni (silloin kun olin vielä vähän nuorempi:D) Joten se että akvaario/terra eläimestä ei tule paijattavaa eläintä ei ole ihan totta. Kilpikonnani haluaa usein syliin ja kerjää vierailtakin rapsutuksia. Mutta tämä ei mitenkään tarkoita sitä ettäkö 10-vuotias olisi tarpeeksi vanha ottamaan vastuun niinkin vaikeahoitoisesta kuin terraario eläimestä.

        Itse ennemmin antaisin lapselle kissan ja sitten vasta terra eläimen, jos kissan osaa hoitaa. Terraarioeläin kaipaa rakkautta ja seuraa siinä missä mikä tahansa karvainenkin eläin. Aikaa ja rahaa kuluu huomattavia määriä terraeläimiin, joten siinäkin mielessä kissa on helpompi. En nyt mitenkään yritä sanoa että kissa olisi sellainen eläin jonka voi lapselle huoletta antaa leluksi, niin ei todellakaan ole! Mutta kissa tai koira minun näkemykseni mukaan ei ole ihan niin vaativa lemmikki hoidoltaan kuin terraarioeläin.

        Onnea lemmikin valintaan ja muistetaan että vanhemmat ovat AINA ensisijaisesti vastuussa lemmikistä, ei lapsi.

        Kissa tarvitsee paljon ulkoilua. Ei riitä, että kerran päivässä pääsee ulos jaloittelemaan. Kissa ei saa olla yksin kotona, koska silloin virikkeet puuttuvat.


    • tania78

      Jokin lyhytikäinen eläin on hyvä.
      Hiiri tai gerbiili voisi olla oikein sopiva, tietysti riippuen terran koosta...

      Ottakaa huolella selvää ennenkuin hankitte ! Hyvä kun olette valmiita huolehtimaan jos lapsi ei jaksa ! =)

    • ..on ihan asiallista lähteä vähän varovaisesti liikkeelle. :)
      Jostain syystä ;) minullekin tuli ensimmäiseksi mieleen ehdottaa hiirtä - sikäli, mikäli perheessä ei ole "häntäkammoisia" eikä kauhean herkkänenäisiä jäseniä.. :)
      Hiiret ovat lyhytikäisiä, joten mikäli tyttönne innostus lopahtaa, jaksanette kuitenkin varmasti hoitaa sen 1-2 -vuotisen elämänsä loppuun asti.
      Hiiret ovat lisäksi mukavia seurattavia, helppohoitoisia ja hyvin kesyyntyviä vekkuleita, varsinkin, jos uskaltaudutte ottamaan uroksen.. Naaraitahan pidetään mielellään aina vähintään pareittain, mieluiten pienessä laumassa (esim. 5 yksilöä).

      Suosittelen ehdottomasti vierailemaan hiiriyhdistyksen virallisella foorumilla hankintaa harkitessanne.
      Kasvattajana voisin myös harkita ratkaisua, jossa annan hiiren esim. koeajalle pariksi kuukaudeksi, mikäli on epävarma siitä, onko hiiri se oikea ratkaisu. :)

    • supertuukka

      kääpiöhamsteri on helppo hoitoinen lemmikki.ne kasvaa 8-10 senttiä. on kiva lemmikki

    • Tikst

      Olin 6v kun sain talvikko hamsterini, äiti suoraan sanoi että jos sinä et sitä hoida niin se myydään tai annetaan meidän viljakäärmeelle ruuaksi, näin sanoi. Pidin hyvää huolta sen 3v siittä kunne se sitten kupsahti, tuli itku, iso itku. nyt yli 14 vuotiaana on ollut,hamsteri,hiiriä,2 rottaa ja tällä hetkellä ihana kani joka on pidemminkin koira, käyttäytyy niin kuin koira ja minun huoneessa kokoajan vapaana ja tekee asiansa nätisti häkkiin. Nyt houkuttelisi joku terraario eläin tuohon rinnalle (rukoilijasirkka).

    • Anonyymi

      Kesyrotat ovat todella ihania lemmikkejä! Itselläni on ollut kaksi, mutta he ovat lähteneet jo taivaaseen😭😓haluaisin niitä lisää mutta sitten kun eläin täytyy lopettaa, en vain kestä sitä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      41
      2184
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      50
      1714
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      35
      1537
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      42
      1508
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1456
    6. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1450
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      3
      1417
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1351
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      4
      1275
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1243
    Aihe