ruohonleikkurin öljy

Täyssynteettistä

tässä kävi yksi tuttava ja tuli juttua että käytän ruoholeikkurissakin täyssynteettistä auton öljyä. Hän oikein
huolestui "hei, ei roiskevoidellussa saa sitä käyttää, se pilaa
koneen, käytä tavallista SAE30:sta".
??
Ruoholeikkurini on vanha Stiga vuodelta -85
B&S:n 3.5 HP koneella.
Sillä on nyt siis 24 vuotta leikattu ahkerasti 4000m2 nurmikko,
käyttötunteja on varmaan monta, monta tuhatta.
Uudesta asti olen käyttänyt samaa täsyysynteettistä kuin autossanikin, pääasiassa Mobil1:stä ja leikkuri toimii edelleen
täysin moitteettomasti, koneessa on kaikki voimat tallella vaikka
koppa jo alkaakin olla miltei puhki ruostunut.

Joten puhuiko tuttavani ihan soopaa vai miten ollee?

29

6266

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tämä kelpaa

      http://xom.ee/files/57_Garden 4-T.pdf


      Kyllä siihen joku järkevä syykin taisi olla, miksei kannata käyttää noita moniasteöölejä ruohonleikkurissa.
      En vaan muista.
      Joku muu ehkä tietää?
      Itse käytän tota SAE 30 Gardenia.

      • pidellyt..

        tämä on niitä puheen aiheita, josta ei pääse yksimielisyyteen kuten parhaasta lomasäästäkään, toiset tykkää helteestä ja toisille se aiheuttaa infarktin, mutta harvemmin kuulee, että mineraali raktoriöljy olisi karannut pakoaukon kautta yllättäen pihalle :) muistaakseni takuuaikana ei saanut briksillä synteettistä käyttää vielä muutama vuosi takaperin, nykyään salliivat


    • Ei arvailua

      Ruohonleikkuri käy huomattavasti puhallinjäähdytteisenä kuumempana kuin vesijäähdytteiset koneet ja sen vuoksi kesäkäyttöön suositellan yksiaste öljyä SAE 30. Lämmön laskiessa 5 ja sen alle, suositellaan taas moniasteöljyä 10-30. Täyssynteettisen öljyn käyttöön ei ole käytännössä mitään estettä muuten kuin että todennäköisesti öljynkulutus roiskevoidellussa koneessa lisääntyy ja ilman öljyvahtia olevat koneet saattavat öljyn yllättäen loputtua leikata kiinni kampiakselilta joka ei ole pienissä koneissa laakeroitu. Jos itse huolellisesti muistaa suorittaa öljyjen tarkistuksen ja laadun koneessa, ei ole käytännössä mitään estettä käyttää moniaste/synteettisiä öljyjä.

      polttomoottori.munfoorumi.com

      • siis miten ihmeessä

        se kampiakseli pääsee pyörimään jos sitä ei ole laakeroitu?

        "...olevat koneet saattavat öljyn yllättäen loputtua leikata kiinni kampiakselilta joka ei ole pienissä koneissa laakeroitu."


      • liukupinnoilla
        siis miten ihmeessä kirjoitti:

        se kampiakseli pääsee pyörimään jos sitä ei ole laakeroitu?

        "...olevat koneet saattavat öljyn yllättäen loputtua leikata kiinni kampiakselilta joka ei ole pienissä koneissa laakeroitu."

        ja moottorit pyörii käytännössä tyhjäkäynnillä, n.150 kuutiota ja kolmisen hevosvoimaa otettu tehoa ulos.
        Otin tuossa kuvia http://www.youtube.com/watch?v=FupkpiXcH_Y


      • siten ihmeessä
        siis miten ihmeessä kirjoitti:

        se kampiakseli pääsee pyörimään jos sitä ei ole laakeroitu?

        "...olevat koneet saattavat öljyn yllättäen loputtua leikata kiinni kampiakselilta joka ei ole pienissä koneissa laakeroitu."

        Siinä se reiässä vaan pyörii mutta laakeria siinä ei ole. Ei ole jos joku pelle peloton ei sitä ole jälkikäteen laittanut. Niinkuin tuossa jo vastattiin, kampiakseli pyörii pelkällä liukupinnalla ja alapäässä on stefa estämässä öljyn karkaamiset.


      • moottorimiehet asialla?
        siis miten ihmeessä kirjoitti:

        se kampiakseli pääsee pyörimään jos sitä ei ole laakeroitu?

        "...olevat koneet saattavat öljyn yllättäen loputtua leikata kiinni kampiakselilta joka ei ole pienissä koneissa laakeroitu."

        Moottoreissa käytetään edelleenkin hyvin usein liukulaakereita. Niin tässäkin tapauksessa.

        Hydrodynaaminen liukulaakeri toimii hyvin sekä on rakenteeltaan erittäin kompakti ja yksinkertainen. Toimiakseen se tarvitsee tietenkin voiteluainetta.


      • ingenjööri...
        siten ihmeessä kirjoitti:

        Siinä se reiässä vaan pyörii mutta laakeria siinä ei ole. Ei ole jos joku pelle peloton ei sitä ole jälkikäteen laittanut. Niinkuin tuossa jo vastattiin, kampiakseli pyörii pelkällä liukupinnalla ja alapäässä on stefa estämässä öljyn karkaamiset.

        "kampiakseli pyörii pelkällä liukupinnalla"

        Tuota konstruktiota, jossa siis ei ole kuulia eikä rullia, kutsutaan liukulaakeriksi.


    • kait mitä

      Sama se kait mitä kalarasvaa matalaviritteisessä strattonissa käyttää kunhan siellä kopassa joku kirnupiimä kiertää.
      Ite olen laitellut halpa sae mitä lie kuraa mitä motonetistä on löytynyt.

      Sinänsä mielenkiintoista tuo monien överiksi vetäminen kun leikkuriinkin pitää laittaa sitä mobil ykköstä tms. laaturasvaa. Leikkureita nyt ei kuitenkaan yleensä ajella nurmikkoa pakkasella tai turboteta moottoritiellä tuntikausia.....

      • varsissakaan

        ei mitään tiivisteitä ole, joten kovin notkea ja kallis öljy saattaa karata ennen aikojaan


      • Täyssynteettistä

        "Sinänsä mielenkiintoista tuo monien överiksi vetäminen kun leikkuriinkin pitää laittaa sitä mobil ykköstä tms. laaturasvaa."

        asia vähän silleen että kun autoon (autoihin meillä) kuitenkin ostetaan vuodessa
        gallonakaupalla sitä "laaturasvaa" niin parin desilitran lorauttaminen
        kanisterista n. joka toinen vuosi ruohonleikkuriin on paljon helpompaa ja todennäköisesti halvempaakin kuin hommata oikein erillistä öljyä leikkuria varten.


      • Strattonisti

        No. Mulla ainakin on se tilanne, että noita synteettisiä löytyy kotoa. Mineraaliöljy muistettava ostaa erikseen.


      • yhtä leveätä

        Joo vakiovastaus on tuollakin että melkein mikä vaan käy....


      • B & S
        yhtä leveätä kirjoitti:

        Joo vakiovastaus on tuollakin että melkein mikä vaan käy....

        Oikeastaan suosituksen voisi lukea niin, että kesällä käy mikä vain lukuun ottamatta öljyä 5W-30, joka sopii vain talvikäyttöön. Lisäksi synteettinen öljy on aina merkittävästi mineraaliöljyä parempi.


      • häh-täh
        B & S kirjoitti:

        Oikeastaan suosituksen voisi lukea niin, että kesällä käy mikä vain lukuun ottamatta öljyä 5W-30, joka sopii vain talvikäyttöön. Lisäksi synteettinen öljy on aina merkittävästi mineraaliöljyä parempi.

        Löytyykö perustelua miksi 5-30 ei käy kesällä. Eipä taida löytyä. Synteettinen on parasta ja kalleinta mutta sitä menee enemmän koska kone syö öljyn esimerkiksi venttiilien kautta nopeammin litkun öljyn.


      • B & S
        häh-täh kirjoitti:

        Löytyykö perustelua miksi 5-30 ei käy kesällä. Eipä taida löytyä. Synteettinen on parasta ja kalleinta mutta sitä menee enemmän koska kone syö öljyn esimerkiksi venttiilien kautta nopeammin litkun öljyn.

        Millä perusteella oletat synteettisen öljyn olevan lämpimänä ohuempaa kun mineraalipohjaisen? Nuo SAE-lukemathan ovat kummallakin samat, mikä merkitsee, että öljyjen viskositeetit ovat mittauslämpötiloissa 40°C ja 100°C samat.

        Viskositeetti-indeksi on synteettisellä öljyllä tyypillisesti 10-15 prosenttia korkeampi kuin mineraalipohjaisella, mikä tarkoittaa, että synteettinen öljy ohenee korkeissa lämpötiloissa vähemmän kuin mineraalipohjainen. Näin tilanne on juuri päinvastainen kuin väittämäsi, eli juuri mineraaliöljyä kuluu enemmän.


      • Lämpimänä
        B & S kirjoitti:

        Millä perusteella oletat synteettisen öljyn olevan lämpimänä ohuempaa kun mineraalipohjaisen? Nuo SAE-lukemathan ovat kummallakin samat, mikä merkitsee, että öljyjen viskositeetit ovat mittauslämpötiloissa 40°C ja 100°C samat.

        Viskositeetti-indeksi on synteettisellä öljyllä tyypillisesti 10-15 prosenttia korkeampi kuin mineraalipohjaisella, mikä tarkoittaa, että synteettinen öljy ohenee korkeissa lämpötiloissa vähemmän kuin mineraalipohjainen. Näin tilanne on juuri päinvastainen kuin väittämäsi, eli juuri mineraaliöljyä kuluu enemmän.

        Missä kohtaa kirjoitin että synteettinen on LÄMPIMÄNÄ ohuempaa. En itse ainakaan näe missään. On vain mainostettu että synteettisen tunkeutumiskyky on parempaa eli se menee venttiilien kautta helpommin palotilaan. Lue vastaukset ennenkuin oletat asioita.


      • B & S
        Lämpimänä kirjoitti:

        Missä kohtaa kirjoitin että synteettinen on LÄMPIMÄNÄ ohuempaa. En itse ainakaan näe missään. On vain mainostettu että synteettisen tunkeutumiskyky on parempaa eli se menee venttiilien kautta helpommin palotilaan. Lue vastaukset ennenkuin oletat asioita.

        Tuskin kukaan on mainostanut, että synteettistä öljyä käytettäessä moottorin öljynkulutus on suurempaa kuin mineraaliöljyllä. Sitä on voitu mainostaa, että synteettinen öljy voitelee notkeampana alhaisissa lämpötiloissa paremmin kuin mineraaliöljy, mikä on täysin totta.

        Mutta - kuten kirjoitin - kuumissa oloissa synteettisen öljyn viskositeetti, ja samalla sen voitelevuus, säilyy parempana kuin mineraaliöljyillä. Kiteytetysti sanottuna synteettinen öljy on alhaisissa lämpötiloissa juoksevampaa kuin mineraaliöljy, mutta korkeissa lämpötiloissa tilanne on päinvastainen.

        Ei pidä myöskään olettaa sellaista, mitä ei ole missään kerrottu ja mikä ei pidä lainkaan paikkaansa.


      • B & S
        Lämpimänä kirjoitti:

        Missä kohtaa kirjoitin että synteettinen on LÄMPIMÄNÄ ohuempaa. En itse ainakaan näe missään. On vain mainostettu että synteettisen tunkeutumiskyky on parempaa eli se menee venttiilien kautta helpommin palotilaan. Lue vastaukset ennenkuin oletat asioita.

        Lisäksi on aivan turha väittää, ettei sylinterinkansi venttiileineen olisi polttomoottorin kuumin paikka. Tämä on erityisen totta etenkin pakoventtiilin kohdalla. Näin venttiilinvarsien ja -ohjaimien voiteleminen näissä lämpötiloissa asettaa todella kovat vaatimukset voiteluaineelle.


      • En väitä
        B & S kirjoitti:

        Lisäksi on aivan turha väittää, ettei sylinterinkansi venttiileineen olisi polttomoottorin kuumin paikka. Tämä on erityisen totta etenkin pakoventtiilin kohdalla. Näin venttiilinvarsien ja -ohjaimien voiteleminen näissä lämpötiloissa asettaa todella kovat vaatimukset voiteluaineelle.

        En edelleenkään kirjoita viskositeetista lämpimänä enkä kylmänä. Koita nyt tajuta se. Itsehän väittelet kuumimmasta moottorin paikasta. Eli tinkaat itsesi kanssa. B&S korjaamokäsikirjassa öljysuositusten kohdalla lukee sanatarkasti näin. Moniasteöljyn käyttö aiheuttaa lisääntyneen öljynkulutuksen ja mahdollisen moottorivaurion. Eli kun itse tietää mitä sinne on kaatanut ja muistaa öljyt tarkistaa niin hyvä.


      • B & S
        En väitä kirjoitti:

        En edelleenkään kirjoita viskositeetista lämpimänä enkä kylmänä. Koita nyt tajuta se. Itsehän väittelet kuumimmasta moottorin paikasta. Eli tinkaat itsesi kanssa. B&S korjaamokäsikirjassa öljysuositusten kohdalla lukee sanatarkasti näin. Moniasteöljyn käyttö aiheuttaa lisääntyneen öljynkulutuksen ja mahdollisen moottorivaurion. Eli kun itse tietää mitä sinne on kaatanut ja muistaa öljyt tarkistaa niin hyvä.

        Miltähän vuodelta tuo siteeraamasi korjaamokäsikirja oikein on? Öljyt ja öljysuositukset kun ovat vuosien mittaan merkittävästi muuttuneet.

        Kyse oli kuitenkin mineraaliöljypohjaisten ja synteettisten moniasteöljyjen erosta ja siitä, miten tuo ero käytännössä vaikuttaa. Olen kuitenkin kanssasi samaa mieltä, että mineraaliöljypohjaisia moniasteöljyjä käytettäessä tuo korjaamokäsikirjan toteamus edelleenkin pätee. Tämä käy ilmi myös tuosta B & S:n öljysuosituslinkistä.

        Synteettisiä öljyjä käytettäessä tilanne on kuitenkin toinen, mitä olen yrittänyt edellä perustella ja mikä on kerrottu myös tuolla B & S:n sivulla.


      • nesteen miäs
        B & S kirjoitti:

        Miltähän vuodelta tuo siteeraamasi korjaamokäsikirja oikein on? Öljyt ja öljysuositukset kun ovat vuosien mittaan merkittävästi muuttuneet.

        Kyse oli kuitenkin mineraaliöljypohjaisten ja synteettisten moniasteöljyjen erosta ja siitä, miten tuo ero käytännössä vaikuttaa. Olen kuitenkin kanssasi samaa mieltä, että mineraaliöljypohjaisia moniasteöljyjä käytettäessä tuo korjaamokäsikirjan toteamus edelleenkin pätee. Tämä käy ilmi myös tuosta B & S:n öljysuosituslinkistä.

        Synteettisiä öljyjä käytettäessä tilanne on kuitenkin toinen, mitä olen yrittänyt edellä perustella ja mikä on kerrottu myös tuolla B & S:n sivulla.

        sinänsä tähän ruohonleikkurijuttuun vaan tähän

        "Kyse oli kuitenkin mineraaliöljypohjaisten ja synteettisten moniasteöljyjen erosta"

        Kyllä ne synteettiset öljytkin pohjimmiltaan on mineraaliöljypohjaisia.
        Ei se raaka-aine sentään taivaasta tipahda.
        On vaan raakaöljyn jakeet tarkemmin valittu, jotkut jopa erikseen pilkottu
        ja sitten taas yhdistetty mutta ei se "synteettinen" tässä nyt mitään sen
        mullistavampaa tarkoita.


      • B & S
        nesteen miäs kirjoitti:

        sinänsä tähän ruohonleikkurijuttuun vaan tähän

        "Kyse oli kuitenkin mineraaliöljypohjaisten ja synteettisten moniasteöljyjen erosta"

        Kyllä ne synteettiset öljytkin pohjimmiltaan on mineraaliöljypohjaisia.
        Ei se raaka-aine sentään taivaasta tipahda.
        On vaan raakaöljyn jakeet tarkemmin valittu, jotkut jopa erikseen pilkottu
        ja sitten taas yhdistetty mutta ei se "synteettinen" tässä nyt mitään sen
        mullistavampaa tarkoita.

        Ainakin itse olen käyttänyt pelkästään yleistä öljyjen terminologiaa. Mineraaliöljypohjaisuus tarkoittaa tavallisesti sitä, että öljyjen valmistusprosessina on käytetty pelkästään tislausta ja krakkausta, synteettisyys taas sitä, että näiden lisänä on käytetty syntetisointia eli yhdistämistä.

        Öljyjen eroista kertoessani tarkoitin vain eroja öljyjen fysikaalisissa ominaisuuksissa, enkä ottanut kantaa niiden valmistukseen, mikä on aivan eri asia.


      • 987243857
        B & S kirjoitti:

        Miltähän vuodelta tuo siteeraamasi korjaamokäsikirja oikein on? Öljyt ja öljysuositukset kun ovat vuosien mittaan merkittävästi muuttuneet.

        Kyse oli kuitenkin mineraaliöljypohjaisten ja synteettisten moniasteöljyjen erosta ja siitä, miten tuo ero käytännössä vaikuttaa. Olen kuitenkin kanssasi samaa mieltä, että mineraaliöljypohjaisia moniasteöljyjä käytettäessä tuo korjaamokäsikirjan toteamus edelleenkin pätee. Tämä käy ilmi myös tuosta B & S:n öljysuosituslinkistä.

        Synteettisiä öljyjä käytettäessä tilanne on kuitenkin toinen, mitä olen yrittänyt edellä perustella ja mikä on kerrottu myös tuolla B & S:n sivulla.

        Miltähän vuodelta......öljysuositukset nuuttuneet.........öljysuositus edelleen pätee. Etkö osaa päättää mikä on mielestäsi oikein ja mikä väärin. Kyse oli siitä että väität muiden väittäneen öljyjen erosta lämpimänä vaikka olet ainoa joka lämmön on ottanut keskusteluun mukaan. Ja korjaamokäsikirja on vuonna 2007 hankittu maahantuojalta.


      • B & S
        987243857 kirjoitti:

        Miltähän vuodelta......öljysuositukset nuuttuneet.........öljysuositus edelleen pätee. Etkö osaa päättää mikä on mielestäsi oikein ja mikä väärin. Kyse oli siitä että väität muiden väittäneen öljyjen erosta lämpimänä vaikka olet ainoa joka lämmön on ottanut keskusteluun mukaan. Ja korjaamokäsikirja on vuonna 2007 hankittu maahantuojalta.

        Itse väitit (lainaus: "Synteettinen on parasta ja kalleinta mutta sitä menee enemmän koska kone syö öljyn esimerkiksi venttiilien kautta nopeammin litkun öljyn.") synteettistä öljyä mineraalipohjaista ohkaisemmaksi , jota se onkin mutta vain kylmissä oloissa. Kylmiä oloja ei kuitenkaan vallitse käyvän moottorin sylinterinkannessa edes Siperian talvessa, saati sitten Suomen kesässä.

        Tuo esittämäni B & S -linkki taas on reaaliaikainen, ja siinä yksiselitteisesti todetaan synteettisen moniasteöljyn olevan kaikin puolin paras ratkaisu kaikissa lämpötiloissa. Tuskinpa B & S jakaa sivuillaan väärää tietoa moottoreidensa voitelusta. Sitä en ainakaan minä jaksa uskoa.

        Voihan tietysti olla, että sinulla on asiasta B & S:ää parempaa tietoa...


      • -hehheh-
        B & S kirjoitti:

        Itse väitit (lainaus: "Synteettinen on parasta ja kalleinta mutta sitä menee enemmän koska kone syö öljyn esimerkiksi venttiilien kautta nopeammin litkun öljyn.") synteettistä öljyä mineraalipohjaista ohkaisemmaksi , jota se onkin mutta vain kylmissä oloissa. Kylmiä oloja ei kuitenkaan vallitse käyvän moottorin sylinterinkannessa edes Siperian talvessa, saati sitten Suomen kesässä.

        Tuo esittämäni B & S -linkki taas on reaaliaikainen, ja siinä yksiselitteisesti todetaan synteettisen moniasteöljyn olevan kaikin puolin paras ratkaisu kaikissa lämpötiloissa. Tuskinpa B & S jakaa sivuillaan väärää tietoa moottoreidensa voitelusta. Sitä en ainakaan minä jaksa uskoa.

        Voihan tietysti olla, että sinulla on asiasta B & S:ää parempaa tietoa...

        Tämän miehen postaukset voi näköjään jättää ihan omaan arvoonsa.


      • Täyssynteettistä
        -hehheh- kirjoitti:

        Tämän miehen postaukset voi näköjään jättää ihan omaan arvoonsa.

        Niin ihan empiirinen kokemus tämän täyssynteettisellä
        koko pitkän ikänsä hyvin toimineen koneen voitelusta
        saa minut edelleen jatkamaan samalla linjalla.

        Kone ei vie pahemmin öljyä, tarkistan säännöllisesti ja
        pari kertaa kesässä vähän täydennän.
        Kaikki öljyt kaadan ulos ja laitan uudet sisään joka toinen vuosi.

        Ruohonleikkurin öljyyn menevä raha ei ole kustannuskysymys
        ehkä yhden keskaripullon hinta kesässä joten siinä ei ole
        minkäänlaista järkeä pihistellä.


      • ssasasasasasas
        Täyssynteettistä kirjoitti:

        Niin ihan empiirinen kokemus tämän täyssynteettisellä
        koko pitkän ikänsä hyvin toimineen koneen voitelusta
        saa minut edelleen jatkamaan samalla linjalla.

        Kone ei vie pahemmin öljyä, tarkistan säännöllisesti ja
        pari kertaa kesässä vähän täydennän.
        Kaikki öljyt kaadan ulos ja laitan uudet sisään joka toinen vuosi.

        Ruohonleikkurin öljyyn menevä raha ei ole kustannuskysymys
        ehkä yhden keskaripullon hinta kesässä joten siinä ei ole
        minkäänlaista järkeä pihistellä.

        eipä saanu omatekosta puutarha traktoria käyntiin 30cpakkasella. koneena siinä oli joku 80luvun kohler. öljynä oli teboilin sae 30. oli niin jäykkää että kone pyörähti 2-kertaa ja virta loppu ja startti savus. joutu hakeen polttopuut kottikärryillä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      224
      6989
    2. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1269
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1072
    4. Yksi kysymys

      Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      901
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

      Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      49
      865
    6. Katseestasi näin

      Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      62
      857
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

      Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      804
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

      tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      791
    9. Tietenkin täällä

      Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

      Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      743
    Aihe