Voiko enkeliä rukoilla?

Enkeleitä, onko heitä?

Olen jutellut omalle suojelusenkelilleni useasti. Olen esittänyt pyyntöjä ja toiveita, mutta olen aina muistanut lisätä, että tapahtukoon Jumalan tahto. Ja puhuttelen enkeliäni Jeejuksen Kristuksen nimeen toimivaksi suojelusenkelikseni. Olen ymmärtänyt että nuo on tärkeää mainita, etteu tule muita henkiolentoja väliin.
Nyt minulle kuitenkin on sanottu, ettei saa rukoilla muita kuin Jumalaa, että Raamatussa sanotaan niin. Diana Cooperkin opastaa, että enkeleille voi jutella, ja että on hyvä kiittää saamastaan avusta, tottakai. Miten siis on? Nyt jämähdin ja säikähdin. Voiko omalta enkeliltään siis pyytää turvallisesti apua vai ei?

16

1714

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • _Mervi_

      >> Nyt minulle kuitenkin on sanottu, ettei saa rukoilla
      >> muita kuin Jumalaa, että Raamatussa sanotaan niin.

      Sinulle on sanottu oikein. Niin Raamatussa todellakin sanotaan. Esim. silloin kun enkeli näyttäytyi apostoli Johannekselle, Johannes erehtyi siinä tilanteessa rukoilemaan enkeliä, mutta enkeli heti varoitti häntä ettei niin saa tehdä.

      "Ja minä lankesin hänen jalkojensa juureen, kumartaen rukoillakseni häntä. Mutta hän sanoi minulle: "Varo, ettet sitä tee; minä olen sinun ja sinun veljiesi kanssapalvelija, niiden, joilla on Jeesuksen todistus; kumarra ja rukoile Jumalaa." (Ilm.19:10)

      Enkelit ovat Jumalaa palvelevia henkiä, jotka tekevät ja sanovat sen, mitä Jumala käskee heidän sanoa ja tehdä. "Eivätkö he kaikki ole palvelevia henkiä, palvelukseen lähetettyjä niitä varten, jotka saavat autuuden periä?" Hepr.1:14

      Olemme yhteydessä Isään Jumalaan hänen ainoan Poikansa Jeesuksen kautta, emme enkeleiden tai muiden asioiden kautta. Jumala sanoo Sanassaan, Raamatussa: "Jumala on yksi, ja yksi on välittäjä Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus." 1. Tim. 2:5

      Jumala tahtoo olla meidän kanssamme läheisessä suhteessa - ja siksi suhteemme tulee kehittyä Häneen, ei enkeleihin. Valkeuden enkelit surevat, jos joku asettaa heidät sille paikalle, jossa tulee olla Jumala. Mutta väärät henget voivat kyllä tekeytyä "valkeuden enkeleiksi" - kuten Raamattu varoittaa, eivätkä pistä pahakseen jos ihmiset rukoilevat niitä. Niiden tarkoituskin on vaivihkaa erottaa ja pitää ihminen erillään Jeesuksesta.

      Miksi sitten Jumalaan ollaan yhteydessä vain ja ainoastaan Jeesuksen kautta?
      Siihen on ihan tietty syy. - Meillä ihmisillä on ongelma, jonka nimi on synti. Se tarkoittaa sitä, että haluamme elää oman elämämme herroina ja itsekkäästi, emmekä niin kuin rakastava Jumalamme tahtoo: toisiamme rakastaen ja Jumalan tahtoa kysellen, kuunnellen ja toteuttaen. Päin vastoin - joka päivä rikomme Luojamme tahtoa vastaan ajatuksin, sanoin, teoin ja hyvän tekemättä jättämisin. Moraalimme ja Jumala-suhteemme on "rikki". Tarvitsemme siksi Hänet, joka korjaa tämän rikkoutuneen Jumala-suhteen.

      Jumalan Poika, Jeesus, tuli ihmiseksi maailmaan pelastamaan meidät ja palauttamaan yhteytemme rakkauden Jumalaan. Johanneksen evankeliumin ensimmäinen luku kertoo kiehtovasti sen, kuka Jeesus on: "Sana, joka oli Jumala, ja joka oli jo alussa Jumalan luona" - "jonka kautta kaikki on luotu" - "tuli omaan maailmaansa"...vaikka hänellä oli Jumalan muoto, hän luopui omastaan, tyhjensi itsensä ja tuli ihmiseksi, ja oli kuuliainen Taivaalliselle Isälleen aina ristiinkuolemaan saakka.

      Jeesus oli itse viaton - täynnä rakkautta ja totuutta - ja otti vapaaehtoisesi omaksi syykseen meidän rikkomuksemme ja pahuutemme. Hän otti vastaan Isän Jumalan tuomion synneistämme, ja kärsi koko rangaistuksemme ristin puussa. Jumala lupasi, että kuka ikinä kuulee sen, ja uskoo Hänen Poikaansa Jeesukseen, saa kaikki syntinsä anteeksi, ja on matkalla Taivaan Kotiin. Kun uskomem syntimme anteeksi Jeesuksen ristintyön tähden ja rukoilemme Jeesuksen nimessä, Jumala kuulee meitä, ja johdattaa meidät kerran Taivaan Kotiin!

      Siksi siis rukoilemme Jumalaa Jeesuksen kautta, että Jeesus ansaitsi kärsimisellään ja ristinkuolemallaan meille Jumalan lapsen aseman. Hänen tähtensä olemme armahdettuja syntisiä. Jeesuksen ristintyön tähden Jumala on julistanut meidät pyhiksi, puhtaiksi ja tahrattomiksi. Kiitämme ja rakastamme Vapahtajaamme, joka on antanut meille niin paljon! Rakkautemme tulee kohdistua Isään Jumalaan, Hänen ainoaan Poikaansa ja meidän syntisten Vapahtajaan, Jeesukseen, ja Pyhään Henkeen, joka auttaa ja puolustaa meitä. Yhtä Jumalaa: Isää, Poikaa ja Pyhää Henkeä meidän tulee palvella, kumartaa, ylistää ja kiittää kaikesta varjeluksesta ja hyvästä, mitä olemme saaneet. Yksin Jumalaa lähestymme pyyntöinemme lapsen asemassa. Taivaallinen Isämme kyllä kuulee kaikki, mitä Jeesuksen nimessä häneltä pyydämme.

      Siunausta elämääsi!

    • Hana

      Raamatun opetuksen mukaan ei enkeleitä saa rukoilla. he ovat vain Jumalan palvelijoita. En laita tähän perusteltuja kohtia. meidän tulee rukoilla Jeesusta ja Jumalaa ja myös Pyhää Henkeä!

    • oiuyuio

      Kunhan muistat ettei enkeli päätä vaan että Jumala päättää.
      Enkeli kyllä varmaan kuuntelee mutta toimii vasta Jumalan annettua käskyn :)

    • rukoussirkka

      Enkelit ovat viestintuojia ja sen kautta tietysti kai se yhteys toiseenkin suuntaan voisi toimia. Toisaalta taas Jeesuksen jälkeen tätä yhteyttä enkeleiden kautta ei enään ole käytössä kuin ennen. Nyt saa yhteyden otettua suoraankin, Kristuksen avulla.

      Mutta haluaisin uskoa että enkelillekin jutustelu menee Hänen tietoonsa.
      Enkeliä itseään ei tosiaankaan kannata rukoilla, ei heillä ole valtuuksia ilman Isän suostumusta puuttua asioihin.

    • KristittyP

      Enkeleitä voi rukoilla. Jumala ei tiedä kaikista ihmisistä kaikkea eikä Jumala ole kaikkialla läsnäoleva. Eivät kaikki voi rukoilla Jumalaa. Luterilainen raamattu on riivaajien tekemä.

      • Kirjoituksessasi ei ollut ainuttakaan totuuden sanaa.


      • KristittyP

        Ei sinunkaan, eikä perusteluja.


      • Enkelit ovat palvelevia olentoja,kristitylle,Jeesuta tulee rukoilla hengenssä ja totudessa,hän antaa meille mitä tarvitsemme seurakunnan rakentamisessa.


      • On olemassa toisia paremmin onnistuneita raamatunkäännöksiä kuin toiset .Väittäminen luterilaisten raamatunkäännöksestä paholaisesta lähteneeksi on hyvin uskaliasta, enkä siihen usko. On olemassa uskonliikkeitä, jotka ovat tietoisesti vääristelleet tekstejä omiin oppeihinsa sopiviksi. Niitä voi arvostella sitten jo kovillakin sanoilla (riivaaja-sanaa välttäisin silloinkin viimeiseen asti). Luteriaisten käännöksessä uskon olleen kuitenkin vilpittömästi hyvään ja totuudelliseen käännökseen. Sitä voi sitten avioida, miten on onnistuttu ja mitkä tietyt kohdat ovat väärin käännettyjä.


    • oppikaatuntemaanjumala

      Raamattu on totuus ja ei missään siellä kehoteta rukoilemaan enkeleitä. Kun Johannes lankesi maahan ja alkoi kumartaa ja kiittää Hänelle ilmoitusta tuonutta enkeliä Johanneksen ilmestyksessä niin enkeli kielsi sen .

      Ja minä, Johannes, olen se, joka tämän kuulin ja näin. Ja kun olin sen kuullut ja nähnyt, minä lankesin maahan kumartuakseni sen enkelin jalkojen eteen, joka tämän minulle näytti.
      Ja hän sanoi minulle: "Varo, ettet sitä tee; minä olen sinun ja sinun veljiesi, profeettain, kanssapalvelija, ja niiden, jotka ottavat tämän kirjan sanoista vaarin; kumartaen rukoile Jumalaa". Ilm. 22: 8. - 9. Ja tuo enkeli ei ollut mikään tavallinen suojelusenkeli vaan joku arkkienkeleistä, joka viestitti Johannekselle tiedon lopunajan tapahtumista. Tuntuu inhimillisesti ajatellen että tätä majesteettia olisi maankulkija voinut vaikka kumartaa ja palvoa, mutta ei se palvonta ja kiitos tuli antaa Jumalalle ja Jeesukselle Kristukselle.
      Nykyään on vallalla eksyttävä "enkelipuumi", joka on vain newage- oppeja. Ilman henkilökohtaista suhdetta Jeesukseen Kristukseen ihminen on auttamattomasti hengellisesti hukassa.

    • T..Mirka

      Enkelit, jumaline ja jesseineen ovat vain satua ja höpötystä. Usko ei tee niitä todeksi.

      On hämmästyttävää, mitä idioottimaisuuksia aikuiset ihmiset kirjoittaa tänne uskonhöyryissään.

    • eipidärukoillaenkeleitä

      Näin on, tämä "enkelipuumi" on tosiaan huolestuttavaa ja kaikki nämä newage-opit, vetävät harhaan. Samoin jooga.

      Aloittaja, sinun kannattaisi jutella tästä asiast jonkun papin kanssa ja kysellä häneltä.
      Näin saat asianmukaisen vastauksen kysymykseesi.

      Varmaan jostain teologisesta kirjastakin löytyy vastaus,

      Ja tuossa Ilm. 22: 8. - 9. , siinähän on selvä vastaus.

      • T..Mirka

        Miksi papin kanssa pitäisi keskustella? Papit ovat uskonsa takia aivan yhtä sekaisin kuin kaikki muutkin täällä postaavat uskikset.

        Tiesittekö, Aku-Ankasta saa tongittua kaikki samat teesit kuin raamatustanne. Aku-Ankka rukouksetkin toimii yhtä hyvin kuin jumala rukouksenne.


    • onneaMirkalle

      Mitähän jos Mirka menisit ja etsisit itsellesi jonkun hyvän harrastuksen, ettet kuluttaisi täällä aikaa pilkkaamassa Jeesuksen seuraajia, sillä siitä tulee varsin ikävä keskustelu Vapahtajan kanssa silloin, kun hän istuu tuomarin istuimelle ja lukee sinulle tuomiosi. Ei siis kannattaisi kasata syntiä synnin päälle.
      Eihän sinun tarvitse mihinkään uskoa, voit ihan hyvin jatkaa uskomistasi Aku Ankkaan, jos siitä on sinulle iloa.
      Etsi joku mukava harrastus ja lopeta pilkkaaminen. Sinähän olet sentään ihminen, joka kunnioittaa ihmisarvoa ja uskonnon vapautta ja tasa-arvoa; vai etkö olekaan?
      Vai pilkkaatko sinä niitäkin ihmisiä jatkuvasti joiden kanssa olet päivittäin tekemisissä kasvoista kasvoihin?
      Pilkkaatko muslimeita samalla lailla, kun heitä kohtaat? Siihen ei taida rohkeutesi riittää, koska he eivät sitä salli, vaan puolustavat itseään ja uskoaan, vaikka eivät Jeesusta profeettaa kummoisempana pidäkään.
      Ehkä meidän kristittyjenkin pitäisi puolustaa uskoamme ja olla valmiit siihen!
      Suomen perustuslaki takaa uskonnon vapauden ja YK ihmisoikeusjulistuskin takaa sen!

      Siksi on vaikea ymmärtää, että Mirka ei kunnioita Suomen perustuslakia eikä YK ihmisoikeusjulistusta!

      Mirka, olkoon päiväsi täynnä iloa ja rakkautta ja antakoon Jumala sinulle kaikkea hyvää kaikkina elämäsi päivinä. Jää hyvästi ja voi hyvin! Suokoon Jumala sinulle sellaisen elämän, joka tuo iloa kaikille, joita kohtaat!

      • T..Mirka

        Eikö totuus jumalasta, enkeleistä jne kiinnosta sinua?

        Haluatko oikeasti palvoa olemattomia mielikuvitus olioita?


    • enkelitovat

      Heb 1: (enkelit)
      14 Eivätkö he kaikki ole palvelevia henkiä, palvelukseen lähetettyjä niitä varten, jotka saavat autuuden periä?

      Enkeleitä ei siis käskytä ihminen, vaan Jumala itse, joka lähettää heitä tehtäviin, monenlaisiin tehtäviin.
      Yksikään meistä ei tiedä, kuinka monta kertaa enkelit ovat pelastaneet vaarasta tai auttaneet tavalla tai toisella.. hyvin harvalle enkelit ilmestyvät ottamalla ihmisen hahmon ja sitten katoavat .. se on todella harvinaista, mutta niistä tapauksista on niin paljon epäämätöntä todistusaineistoa, että kyllä enkelit ovat ihan todellisia henkiolentoja.
      Raamattu mainitsee enkeleistä lähes 300 kertaa. Esim.
      2. Moos. 23:20
      Katso, minä lähetän enkelin sinun edellesi varjelemaan sinua tiellä ja johdattamaan sinua siihen paikkaan, jonka minä olen valmistanut

      Enkeleitä ei siis rukoilla, eikä heitä pyydetä tekemään mitään, heitä käskyttää Jumala itse.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1868
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1808
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      117
      1791
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      70
      1577
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1128
    9. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    10. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1125
    Aihe