Näköjään eilen laittamani avaus oli deletoitu täältä pois.
Halusin yrittää siinä meitä kaikkia etsimään ja löytämään ihailtavia ja kunnioitettavia piirteitä lähimmäisistämme. Ja pyysin kertomaan että minkälaiset asiat sinussa herättää kunnioituksen tunteita, kun sellaista toisessa havaitset.
Eipä sellainen kai ansaitse sitten paikkaa tällä palstalla.
Ja kun raamattu palstalla ollaan, niin voihan sitä kertoa vaikka raamatun henkilöistä, jotka sinussa on herättänyt ihastusta kun hänestä/heistä olet lukenut ja täsmentäen, että mikä piirre juuri heissä tuon tunteen on saanut aikaan.
Mitä siis on taivaallinen viisaus ihmisessä raamatun mukaan?
Taivaallinen viisaus
50
320
Vastaukset
- Punnitsin
"ole sinä uskovaisten esikuva puheessa, vaelluksessa, rakkaudessa, uskossa, puhtaudessa. "
Poistetussa avauksessa joku mainitsi, ettei meidän tulisi katsoa ihmiseen(matkia ja jäljitellä ihmistä), että se olisi ihmisen palvontaa; vaan että meidän tulisi ainoastaan katsoa Jumalaan.
Toisaalta raamattu taas monessakin paikassa kehoittaa kristittyjä olemaan esikuvana toisille kristityille kaikessa hyvässä vaelluksessa ja puheessa ja opetuksessa.
Itse olen tässä vuosien varrella nähnyt miten seura vaikuttaa hyvinkin voimakkaasti ihmiseen. "Huonoseura turmelee hyvät tavat" sanoo raamattukin. Jos me vietämme paljon aikaa äkkipikaisten ja helposti suuttuvien ihmisten seurassa, niin hyvin huomaamatta me saatamme itsekin alkaa käyttäytyä samalla tavoin. Itse olen vahvasti sitä mieltä, että tarvitaan taivaallista viisautta, että me osaamme myös erottaa millainen seura meille on hyväksi, niin että me voimme kasvaa uskovina ja ihmisinä omien valintojemme kautta. Tämäkin keskustelu palsta on paljon opettanut (ainakin minua), miten tämä kaikki toimii. Ylhäältä tulevaa viisautta voi anoa, ja sitä voi myöskin saada, kun sitä anoo oikeaan tarkoitukseen. Rauhan Jumala antaa rauhan niille jotka siihen pyrkivät lähimmäistensä kanssa. Siksi näen hyvin tärkeänä sen, että oppisimme etsimään lähimmäisistämme sitä mikä hyvää ja arvokasta on.Punnitsin:
"Toisaalta raamattu taas monessakin paikassa kehoittaa kristittyjä olemaan esikuvana toisille kristityille kaikessa hyvässä vaelluksessa ja puheessa ja opetuksessa".
---
Tästä kehoituksesta meidän tulisi ottaa vaarin!
LÄHIMMÄISENRAKKAUS EI VALIKOI
Jaakob 2:1-13
--
Varsinkin työni puitteissa jouduin kohtaamaan erilaisia ns. normaali-ihmisistä poikkeavia henkilöitä eli kehitysvammaisia. Usein heidän ulkonäkönsä jo karkoittaa monet heidän läheltään puhumattakaan heidän käyttäytymisestään.
Jaakob sanoo tekstissämme, ettei tule katsoa henkilöön (1); lähimmäisenrakkaus ei valikoi. Olkoon rikas tai köyhä, terve tai sairas, kaikki olemme yhtä arvokkaita Jumalan silmissä.
Jaakobin ajan seurakuntakokous oli avoin kaikille.
Uusista tulokkaista oltiin tietysti kiinnostuneita ja silloin langettiin helposti henkilöön katsomiseen (2-7) Rikas henkilö saattoi tuoda seurakuntaan vaikutusvaltaa ja aineellista tukea ja köyhän aloittelevan seurakunnan oli vaikea kieltäytyä kiusaukselta.
Tästä on pahat seuraukset. Jos väheksymme lähimmäistämme, se on samaa kuin pilkkaisimme ”sitä jaloa nimeä, joka on lausuttu meidän ylitsemme”.
Kristuksen jalo nimi, joka uskovan ylle on kasteessa lausuttu, joutuu rienattavaksi.
Seurakunnan rikkaat käyttäytymisellään häpäisevät köyhän, jolle ei löydy tuomioistuimissakaan puolustajia (6).
Köyhien on helpompi rakastaa Herraa (Jaakob 2:5), koska heillä ei ole mammona esteenä (Mark. 10:17-27).Punnitsin:
"Huonoseura turmelee hyvät tavat" sanoo raamattukin".
---
2.Tess. 3:2
"...ja että me pelastuisimme nurjista ja häijyistä ihmisistä; sillä usko ei ole joka miehen".
Paavali rohkenee sanoa itsestään:
"Olkaa minun seuraajiani, veljet, ja katselkaa niitä, jotka näin vaeltavat, niinkuin me olemme teille esikuvana" (Filipp. 3:17.).
PAAVALI ESIKUVANA
Filipp.3:12-21
--
Meidän tulee olla kärsivällisiä toinen toistamme kohtaan. Jumala voi vilpittömät johtaa totuuteen.
Moni kulkee Kristuksen ristin vihollisena (18).
Siihen aikaan pakanuudessa elävien elämä oli raakaa.
Heidän päivänsä kuluivat maailmallisissa himoissa. Varastaminen, valehtelu ja pettäminen eivät olleet mitenkään harvinaisia ilmiöitä. Sukupuolielämän alueella vallitsi miltei täysi vapaus.
Kristityksi tuleminen merkitsi aivan toisenlaista uuden elämän alkamista. Tässä seurakuntien johtajien tuli osoittaa esimerkkiä, mitä se käytännössä uusi elämä merkitsi.
Paavali rohkenee sanoa:
”Olkaa minun seuraajiani, veljet, ja katselkaa niitä, jotka näin vaeltavat, niinkuin me olemme teille esikuvana” (17).
Timoteukselle Paavali kirjoittaa:
”Älköön kukaan nuoruuttasi katsoko ylen, vaan ole sinä uskovaisten esikuva puheessa, vaelluksessa, rakkaudessa, uskossa, puhtaudessa” (1.Tim. 4:12.). Paavalin ja Timoteuksen kaltaisia esikuvia tarvitsisimme tänäänkin kipeästi!
- Yks-tämmönen
3:17 Mutta ylhäältä tuleva viisaus on ensiksikin puhdas, sitten rauhaisa, lempeä, taipuisa, täynnä laupeutta ja hyviä hedelmiä, se ei epäile, ei teeskentele.
- Punnitsin
Itse myös tässä mietiskellyt ja tutkiskellut Jaakobin hienoa kirjettä. Tuollaisia ominaisuuksia kun joissakin ihmisissä näkee, niin kummasti he vain vetävät puoleensa. Virkistävää olla sellaisessa seurassa, jossa on päästy Jumalan siunaamaan lepoon.
- Yks-tämmönen
Punnitsin kirjoitti:
Itse myös tässä mietiskellyt ja tutkiskellut Jaakobin hienoa kirjettä. Tuollaisia ominaisuuksia kun joissakin ihmisissä näkee, niin kummasti he vain vetävät puoleensa. Virkistävää olla sellaisessa seurassa, jossa on päästy Jumalan siunaamaan lepoon.
seura tekee kaltaisekseen. Ja kun on käynyt kokouksessa, jossa Jeesus Pyhän Henkensä kautta on saanut siunata, niin on olo ihan toisenlainen, kuin ennen kokousta. Silloin ei elämän murheet paina, vaan on saanut luovuttaa ne Herralle ja voi lähteä kotiin sanoen; Kiitos Jeesus, sinun avullasi minä selviän kaikesta.
Psalmit:
121:1 Matkalaulu. Minä nostan silmäni vuoria kohti: mistä tulee minulle apu?
121:2 Apu minulle tulee Herralta, joka on tehnyt taivaan ja maan.
121:3 Hän ei salli sinun jalkasi horjua, sinun varjelijasi ei torku.
121:4 Katso, hän, joka Israelia varjelee, ei torku eikä nuku.
121:5 Herra on sinun varjelijasi, Herra on suojaava varjosi sinun oikealla puolellasi.
121:6 Ei polta sinua aurinko päivällä, eikä kuu yöllä.
121:7 Herra varjelee sinut kaikesta pahasta, hän varjelee sinun sielusi.
121:8 Herra varjelee sinun lähtemisesi ja tulemisesi, nyt ja iankaikkisesti. - Punnitsin
Yks-tämmönen kirjoitti:
seura tekee kaltaisekseen. Ja kun on käynyt kokouksessa, jossa Jeesus Pyhän Henkensä kautta on saanut siunata, niin on olo ihan toisenlainen, kuin ennen kokousta. Silloin ei elämän murheet paina, vaan on saanut luovuttaa ne Herralle ja voi lähteä kotiin sanoen; Kiitos Jeesus, sinun avullasi minä selviän kaikesta.
Psalmit:
121:1 Matkalaulu. Minä nostan silmäni vuoria kohti: mistä tulee minulle apu?
121:2 Apu minulle tulee Herralta, joka on tehnyt taivaan ja maan.
121:3 Hän ei salli sinun jalkasi horjua, sinun varjelijasi ei torku.
121:4 Katso, hän, joka Israelia varjelee, ei torku eikä nuku.
121:5 Herra on sinun varjelijasi, Herra on suojaava varjosi sinun oikealla puolellasi.
121:6 Ei polta sinua aurinko päivällä, eikä kuu yöllä.
121:7 Herra varjelee sinut kaikesta pahasta, hän varjelee sinun sielusi.
121:8 Herra varjelee sinun lähtemisesi ja tulemisesi, nyt ja iankaikkisesti.Itsellekin tuli mieleen seuraava Psalmi:
"Katso, kuinka hyvää ja suloista on, että
veljekset sovussa asuvat!
Se on niinkuin kallis öljy pään päällä, jota tiukkuu partaan - Aaronin partaan, jota tiukkuu hänen viittansa liepeille.
Se on niinkuin Hermonin kaste, joka tiukkuu Siionin vuorille. Sillä sinne on Herra säätänyt siunauksen, elämän, ikuisiksi ajoiksi. "
Murheet ja huolet todellakin tippuvat pois siellä missä Jumalan henki vaikuttaa. Ja saa jatkaa matkaa vahvistuneena ja rohkaistuna.
Välillä me jokainen tarvitsemme auttavaa kättä joka voi nostaa meidät huoliemme yläpuolelle. Siihen me tarvitsemme uskossa vahvoja veljiämme ja sisariamme.
"Kantakaa toistenne kuormia, ja niin te täytätte Kristuksen lain. "
"Rohkaiskaa toinen toistanne joka päivä, niin kauan kuin tuo sana "tänä päivänä" on voimassa, ettei kukaan teistä lankeaisi synnin viettelyksiin ja paatuisi." - sitä k
Punnitsin kirjoitti:
Itsellekin tuli mieleen seuraava Psalmi:
Se on niinkuin kallis öljy pään päällä, jota tiukkuu partaan - Aaronin partaan, jota tiukkuu hänen viittansa liepeille.
Se on niinkuin Hermonin kaste, joka tiukkuu Siionin vuorille. Sillä sinne on Herra säätänyt siunauksen, elämän, ikuisiksi ajoiksi. "
Murheet ja huolet todellakin tippuvat pois siellä missä Jumalan henki vaikuttaa. Ja saa jatkaa matkaa vahvistuneena ja rohkaistuna.
Välillä me jokainen tarvitsemme auttavaa kättä joka voi nostaa meidät huoliemme yläpuolelle. Siihen me tarvitsemme uskossa vahvoja veljiämme ja sisariamme.
"Rohkaiskaa toinen toistanne joka päivä, niin kauan kuin tuo sana "tänä päivänä" on voimassa, ettei kukaan teistä lankeaisi synnin viettelyksiin ja paatuisi."Meitä ihmisiä on herkkiä jotka vaistoavat hyvän energian, ja myös pahan,
ja paikka jossa on pahaa energiaa siihen ei taatusti rakenneta mitään kirkkoa,
ainoastaan saatana voi siihen rakennuttaa majansa. - Punnitsin
sitä k kirjoitti:
Meitä ihmisiä on herkkiä jotka vaistoavat hyvän energian, ja myös pahan,
ja paikka jossa on pahaa energiaa siihen ei taatusti rakenneta mitään kirkkoa,
ainoastaan saatana voi siihen rakennuttaa majansa.Itse olen myös aika herkkä aistimaan ympäristöäni. Joskus tuntuu, että vähän liiankin. Joskus tuntuu, että olisi niin paljon helpompaa kun vain turruttaisi itsensä, niin ei niin monet pahat asiat maailmassa enää vaivaisi(hypätä samaan lätäkköön takaisin). Mutta toisaalta Jumalan hyvyys ja rakkaus auttaa jaksamaan ja jatkamaan tätä tietä. Ja muutamatkin tosi veljet ja siskotkin.
- Pikakirjoittaja
Punnitsin kirjoitti:
Itsellekin tuli mieleen seuraava Psalmi:
"Rohkaiskaa toinen toistanne joka päivä, niin kauan kuin tuo sana "tänä päivänä" on voimassa, ettei kukaan teistä lankeaisi synnin viettelyksiin ja paatuisi."ja toisessa avauksessa syytellään viatonta Pikakirjoittajaa poistosta, jota hän ei ole edes poistanut. Onpa uskovaisen touhua. Miksi annoit saatanan vietellä itsesi epäilemään syytöntä, ja nyt syyllinen nauraa likaista naurua minun kustannuksellani. Hävitöntä touhua. En ikinä anna anteeksi tätä.
- Punnitsin
Pikakirjoittaja kirjoitti:
ja toisessa avauksessa syytellään viatonta Pikakirjoittajaa poistosta, jota hän ei ole edes poistanut. Onpa uskovaisen touhua. Miksi annoit saatanan vietellä itsesi epäilemään syytöntä, ja nyt syyllinen nauraa likaista naurua minun kustannuksellani. Hävitöntä touhua. En ikinä anna anteeksi tätä.
Ihan asiallisesti yritin kysyä asiaa sinulta. Mutta päivän aikana tässä olen tajunnut että tuskimpa se sinä olisit ollut. Aamulla kyllä ihmettelin sen avauksen poistoa, koska se oli ihan asiallista keskustelua. Pyydän oikeasti anteeksi sinulta, että loukkasin sinua kyselyilläni ja epäilyksestäni sinua kohtaan. En todellakaan usko että se olit sinä. Eikä sillä enää ole väli kuka sai sen poistettua. Poistakoon tämänkin avaukseni, jos ei tykkää.
- Pikakirjoittaja
Punnitsin kirjoitti:
Ihan asiallisesti yritin kysyä asiaa sinulta. Mutta päivän aikana tässä olen tajunnut että tuskimpa se sinä olisit ollut. Aamulla kyllä ihmettelin sen avauksen poistoa, koska se oli ihan asiallista keskustelua. Pyydän oikeasti anteeksi sinulta, että loukkasin sinua kyselyilläni ja epäilyksestäni sinua kohtaan. En todellakaan usko että se olit sinä. Eikä sillä enää ole väli kuka sai sen poistettua. Poistakoon tämänkin avaukseni, jos ei tykkää.
että minä en ole syypää, asialla ei enää ole väliä! Loukkannun yhä enemmän! Siis sillä oli vain väliä, että jos mahdollisesti minä olisin syntisäkki tuossakin, mutta kun en ollut, painat asian villaisella, etkä kysele muilta asiaa!
Ei siis väliä, vaikka muut tekevät mitä tahansa, mutta heti, kun tekevät, epäillään minua, ja kun ei syytä minussa olekaan, asia jätetään. Muut saa tehdä ihan mitä tahansa, ja vain siunaillaan! Minua, joka itse kerron avoimesti esimerkiksi poistot, jotka olen pyytänyt ylläpitoa tekemään! Olen liian rehellinen, ja siksi joka asiasta sitten luullaan, että tuo PK:han se taas on ollut asialla! Hyppään kaivoon, se on ainoa keino enää tässä kapisessa mailmassa. Hyvästi! - Punnitsin
että minä en ole syypää, asialla ei enää ole väliä! Loukkannun yhä enemmän! Siis sillä oli vain väliä, että jos mahdollisesti minä olisin syntisäkki tuossakin, mutta kun en ollut, painat asian villaisella, etkä kysele muilta asiaa!
Ei siis väliä, vaikka muut tekevät mitä tahansa, mutta heti, kun tekevät, epäillään minua, ja kun ei syytä minussa olekaan, asia jätetään. Muut saa tehdä ihan mitä tahansa, ja vain siunaillaan! Minua, joka itse kerron avoimesti esimerkiksi poistot, jotka olen pyytänyt ylläpitoa tekemään! Olen liian rehellinen, ja siksi joka asiasta sitten luullaan, että tuo PK:han se taas on ollut asialla! Hyppään kaivoon, se on ainoa keino enää tässä kapisessa mailmassa. Hyvästi!Kirjoitin edelliseen viestiini varmaan vähän huolimattomasti. Tarkoitukseni oli sanoa, ettei sillä niin hirveää väliä ollut alun alkaenkaan kuka sen poistatuksen sai aikaan. Enemmän minua kiinnostaisi tietää että miksi se poistettiin. Oliko siihen yön aikana tullut jotain sellaista vielä mikä olisi sen aiheuttanut. Omasta mielestäni se oli ihan asiallista keskustelua siihen asti kun viimeisen kerran olin sitä käynyt lukemassa. En minä tässä ole syyllisiä jahtaamassa ollut vaan ennemminkin syytä sen poistolle. Koko ajanhan täältä viestejä poistuu. Ei se iso juttu ole. Eikä tuo ollut ensimmäinen avaukseni joka on suomi24 sivuilta poistettu. Mutta kyllä tuo näköjään vieläkin minut jotenkin yllättää kun tuollaista tapahtuu.
Ja niinkuin olen aikaisemminkin sanonut sinulle niin sanon uudestaan, että minä tykkään sinusta ihmisenä. Muistutat aika paljon omaa siskoani tempperamentiltasi. Ja pakko myöntää että joskus nuorempana siskon kanssa tuli aika kovasti otettua yhteen. Tulinen suhde mutta aina ollaan kuiteskin anteeksi toisillemme annettu ja ystävyys on säilynyt. Toivottavasti säilyisi sinunkin kanssasi. - Pikakirjoittaja
Punnitsin kirjoitti:
Kirjoitin edelliseen viestiini varmaan vähän huolimattomasti. Tarkoitukseni oli sanoa, ettei sillä niin hirveää väliä ollut alun alkaenkaan kuka sen poistatuksen sai aikaan. Enemmän minua kiinnostaisi tietää että miksi se poistettiin. Oliko siihen yön aikana tullut jotain sellaista vielä mikä olisi sen aiheuttanut. Omasta mielestäni se oli ihan asiallista keskustelua siihen asti kun viimeisen kerran olin sitä käynyt lukemassa. En minä tässä ole syyllisiä jahtaamassa ollut vaan ennemminkin syytä sen poistolle. Koko ajanhan täältä viestejä poistuu. Ei se iso juttu ole. Eikä tuo ollut ensimmäinen avaukseni joka on suomi24 sivuilta poistettu. Mutta kyllä tuo näköjään vieläkin minut jotenkin yllättää kun tuollaista tapahtuu.
Ja niinkuin olen aikaisemminkin sanonut sinulle niin sanon uudestaan, että minä tykkään sinusta ihmisenä. Muistutat aika paljon omaa siskoani tempperamentiltasi. Ja pakko myöntää että joskus nuorempana siskon kanssa tuli aika kovasti otettua yhteen. Tulinen suhde mutta aina ollaan kuiteskin anteeksi toisillemme annettu ja ystävyys on säilynyt. Toivottavasti säilyisi sinunkin kanssasi.mutta muista, että minä kirjoitan vain ja ainoastaan omalla, rekisteröidyllä nimimerkillä, ja vastaan joka sanasta. Täällä muuan/ muutama tekee puskista kaikkensa tähteni, en tiedä onko kyseessä yksi vai useampi henkilö. No, aikanaan kaikki tuodaan tuomiolle, ja joka minulle hautaa kaivaa, kaivaa itselleen. Itse voin nostaa nenäni korkeuksia kohti hiukan ylpeänäkin; koska kirjoittelen kielteisetkin kommenttini aina oman rekatun nimimerkkini suojassa. Tämä suojaa myös kun jäljitetään, kuka kirjoittaa ja mitä. Puskajusseille siis terveiset, antakaa palaa, mutta kiinni jäätte.
Punnitsin, sinua en tarkoita. En usko sinun vaihtavan nimimerkkiäsi, vaikka et olekaan rekisteröitynyt. Tyylisi on sovitteleva, ja vaikka joskus sanot suoraankin, et hengi pahaa. Siten ei valitettavasti voi sanoa kaikista niistä, jotka pukevat myrkkynsä korulauseisiin. Tietysti otsikoilla moni kirjoittaa, ja eihän sekään ole paha, mikäli ei tarkoituksellisesti yritä hämätä tai esim. kirjoittaa toisen piikkiin matkimalla tyyliä, sitäkin valitettavasti täällä näkee. Tuo on alhaista, eikä ansaitse muuta kuin julman tuomion. Näistä moni muukin rekattu tai yhdellä nimimerkillä kirjoittava on samaa mieltä.
Jatketaan kaikesta ilkivallasta huolimatta, ja vaikka sadepilvet peittävät taivaan, niin Jumalan omille ei aurinko sammu koskaan:) - niin, että
Punnitsin kirjoitti:
Kirjoitin edelliseen viestiini varmaan vähän huolimattomasti. Tarkoitukseni oli sanoa, ettei sillä niin hirveää väliä ollut alun alkaenkaan kuka sen poistatuksen sai aikaan. Enemmän minua kiinnostaisi tietää että miksi se poistettiin. Oliko siihen yön aikana tullut jotain sellaista vielä mikä olisi sen aiheuttanut. Omasta mielestäni se oli ihan asiallista keskustelua siihen asti kun viimeisen kerran olin sitä käynyt lukemassa. En minä tässä ole syyllisiä jahtaamassa ollut vaan ennemminkin syytä sen poistolle. Koko ajanhan täältä viestejä poistuu. Ei se iso juttu ole. Eikä tuo ollut ensimmäinen avaukseni joka on suomi24 sivuilta poistettu. Mutta kyllä tuo näköjään vieläkin minut jotenkin yllättää kun tuollaista tapahtuu.
Ja niinkuin olen aikaisemminkin sanonut sinulle niin sanon uudestaan, että minä tykkään sinusta ihmisenä. Muistutat aika paljon omaa siskoani tempperamentiltasi. Ja pakko myöntää että joskus nuorempana siskon kanssa tuli aika kovasti otettua yhteen. Tulinen suhde mutta aina ollaan kuiteskin anteeksi toisillemme annettu ja ystävyys on säilynyt. Toivottavasti säilyisi sinunkin kanssasi.se kuuluisa saatana pyydättää sinulta anteeksi. Älä' lähde tämän vihtahousun aisapariksi anteeksipyydellen. Se vaan on tämän vanhan kehnon metodi alistaa sinut syyllistäen. Ja näytät hyvinkin olevan sen kelkassa jo.
- Punnitsin
niin, että kirjoitti:
se kuuluisa saatana pyydättää sinulta anteeksi. Älä' lähde tämän vihtahousun aisapariksi anteeksipyydellen. Se vaan on tämän vanhan kehnon metodi alistaa sinut syyllistäen. Ja näytät hyvinkin olevan sen kelkassa jo.
Pyysin ihan aiheesta anteeksi. Tein hätäisen johtopäätöksen syyttömän ihmisen suhteen, ja silloin on aihetta pyytää toiselta anteeksi. Tälläistä tämä elämä on. Käytännössä tämä tarkoitti sitä, että me molemmat päästiin pois kelkasta joka oli hyvää vauhtia lähtemässä menemään kohti vihtahousun pimeitä kuiluja.
- Punnitsin
mutta muista, että minä kirjoitan vain ja ainoastaan omalla, rekisteröidyllä nimimerkillä, ja vastaan joka sanasta. Täällä muuan/ muutama tekee puskista kaikkensa tähteni, en tiedä onko kyseessä yksi vai useampi henkilö. No, aikanaan kaikki tuodaan tuomiolle, ja joka minulle hautaa kaivaa, kaivaa itselleen. Itse voin nostaa nenäni korkeuksia kohti hiukan ylpeänäkin; koska kirjoittelen kielteisetkin kommenttini aina oman rekatun nimimerkkini suojassa. Tämä suojaa myös kun jäljitetään, kuka kirjoittaa ja mitä. Puskajusseille siis terveiset, antakaa palaa, mutta kiinni jäätte.
Punnitsin, sinua en tarkoita. En usko sinun vaihtavan nimimerkkiäsi, vaikka et olekaan rekisteröitynyt. Tyylisi on sovitteleva, ja vaikka joskus sanot suoraankin, et hengi pahaa. Siten ei valitettavasti voi sanoa kaikista niistä, jotka pukevat myrkkynsä korulauseisiin. Tietysti otsikoilla moni kirjoittaa, ja eihän sekään ole paha, mikäli ei tarkoituksellisesti yritä hämätä tai esim. kirjoittaa toisen piikkiin matkimalla tyyliä, sitäkin valitettavasti täällä näkee. Tuo on alhaista, eikä ansaitse muuta kuin julman tuomion. Näistä moni muukin rekattu tai yhdellä nimimerkillä kirjoittava on samaa mieltä.
Jatketaan kaikesta ilkivallasta huolimatta, ja vaikka sadepilvet peittävät taivaan, niin Jumalan omille ei aurinko sammu koskaan:)Mukava jatkaa sinunkin kanssasi kirjoitteluja, niin ettei mustat pilvet pääse sitä synkentämään.
- että jos saatanalta
Punnitsin kirjoitti:
Pyysin ihan aiheesta anteeksi. Tein hätäisen johtopäätöksen syyttömän ihmisen suhteen, ja silloin on aihetta pyytää toiselta anteeksi. Tälläistä tämä elämä on. Käytännössä tämä tarkoitti sitä, että me molemmat päästiin pois kelkasta joka oli hyvää vauhtia lähtemässä menemään kohti vihtahousun pimeitä kuiluja.
pyydetään antaaksi, niin ollaan saatanan vankeja. Ja tämä vihtahousu kyllä iloitsee siitä, että on saanut sinutkin polvilleen. Raamattu kehottaa, että älkää antako misään totuudelle myöten valehdellen ja myötäillen totuutta vastaan.
- Punnitsin
että jos saatanalta kirjoitti:
pyydetään antaaksi, niin ollaan saatanan vankeja. Ja tämä vihtahousu kyllä iloitsee siitä, että on saanut sinutkin polvilleen. Raamattu kehottaa, että älkää antako misään totuudelle myöten valehdellen ja myötäillen totuutta vastaan.
Jumala siitä iloitsee, että ihminen kykenee myöntämään tehneensä virheen toista ihmistä kohtaan ja pyytämään sitä anteeksi. Se on ihan raamatun mukaista toimintaa. Pikakirjoittaja on ihminen siinä missä minä ja sinäkin. Ja kaikki me välillä erehdytään.
- Vakavaa...
riivaajilta pyydetä anteeksi! Jos ihmisessä on "paha henki" joka syyttää ovelasti veljiä ja sisaria (saatana on SYYTTÄJÄ, Jumala EI syytä), ei pidä mennä ansaan. Pitää erottaa "anteeksi pyytämiset" toisistaan. Ja se "vihtahousu" on kyllä tuhanten juonten mestari, joka nimenomaan pyörii kiljuvana jalopeurana nimenomaan uskovien ympärillä, milloin saisi kunkin ansaan. Eihän sen tarvitse maailman ympärillä pyöriä.
- Hengellinen sodankäynti
Punnitsin kirjoitti:
Jumala siitä iloitsee, että ihminen kykenee myöntämään tehneensä virheen toista ihmistä kohtaan ja pyytämään sitä anteeksi. Se on ihan raamatun mukaista toimintaa. Pikakirjoittaja on ihminen siinä missä minä ja sinäkin. Ja kaikki me välillä erehdytään.
kuitenkin hengellisenä ihmisenä erottaa mikä henki ihmisessä vaikuttaa (vaikka väittäisi itseään uskovaksi). Aina siellä, missä Jumalan henki on, kiinnostaa myös vihollisen henkeä. Se nimittäin vihaa sitä henkeä (Kristuksen henkeä), mikä uskovissa on. "Varas ei ole tullut kuin tuhoamaan ja tappamaan". Pitää olla VARUILLAAN ja TARKKANA tänä viimeisenä pahana aikana erikoisesti!!
- Punnitsin
Vakavaa... kirjoitti:
riivaajilta pyydetä anteeksi! Jos ihmisessä on "paha henki" joka syyttää ovelasti veljiä ja sisaria (saatana on SYYTTÄJÄ, Jumala EI syytä), ei pidä mennä ansaan. Pitää erottaa "anteeksi pyytämiset" toisistaan. Ja se "vihtahousu" on kyllä tuhanten juonten mestari, joka nimenomaan pyörii kiljuvana jalopeurana nimenomaan uskovien ympärillä, milloin saisi kunkin ansaan. Eihän sen tarvitse maailman ympärillä pyöriä.
"Pitää erottaa "anteeksi pyytämiset" toisistaan. "
No tämän minä voin kyllä allekirjoittaa. Jos tietää varmaksi, ettei ole tehnyt mitään väärää toista kohtaan, niin tuntuisihan se turhalta pyytääkkään anteeksi sellaista mitä ei ole tehnyt. Mutta jos tiedän, että minä tein väärin toista kohtaan ja toinen on siitä loukkaantunut, surullinen tai suuttunut, niin kyllä silloin on aihetta tuo aiheuttamani vääryys korjata. Kyllä kai sinullekin sellaista on sattunut?
- paikanetsijä
"Ottakaa minun ikeeni päällenne ja oppikaa minusta, sillä minä olen hiljainen ja nöyrä sydämeltä; niin te löydätte levon sielullenne"
- Punnitsin
Hyvän paikan etsitkin. Tuota olen monet kerran lukenut ja miettinyt. Mitä sinulle tuo jae opettaa?
- paikanetsijä
Punnitsin kirjoitti:
Hyvän paikan etsitkin. Tuota olen monet kerran lukenut ja miettinyt. Mitä sinulle tuo jae opettaa?
nöyryys on heittäytymistä Jumalan varaan, uskon varaan - se jos joku on uskonteko - vaan onko meistä siihen?? meistä stressatuista nykyajan eläjistä..
- ainakin itselläni on tosi pitkä matka siihen
Luuk. 12:22-26
"...älkää murehtiko hengestänne, mitä söisitte, älkääkä ruumiistanne, mitä päällenne pukisitte. Sillä henki on enemmän kuin ruoka, ja ruumis enemmän kuin vaatteet.
Katselkaa kaarneita: eivät ne kylvä eivätkä leikkaa, eikä niillä ole säilytyshuonetta eikä aittaa; ja Jumala ruokkii ne. Kuinka paljoa suurempiarvoiset te olette kuin linnut!
Ja kuka teistä voi murehtimisellaan lisätä ikäänsä kyynäränkään vertaa?
Jos siis ette voi sitäkään, mikä vähintä on, mitä te murehditte muusta? " - Punnitsin
paikanetsijä kirjoitti:
nöyryys on heittäytymistä Jumalan varaan, uskon varaan - se jos joku on uskonteko - vaan onko meistä siihen?? meistä stressatuista nykyajan eläjistä..
- ainakin itselläni on tosi pitkä matka siihen
Luuk. 12:22-26
"...älkää murehtiko hengestänne, mitä söisitte, älkääkä ruumiistanne, mitä päällenne pukisitte. Sillä henki on enemmän kuin ruoka, ja ruumis enemmän kuin vaatteet.
Katselkaa kaarneita: eivät ne kylvä eivätkä leikkaa, eikä niillä ole säilytyshuonetta eikä aittaa; ja Jumala ruokkii ne. Kuinka paljoa suurempiarvoiset te olette kuin linnut!
Ja kuka teistä voi murehtimisellaan lisätä ikäänsä kyynäränkään vertaa?
Jos siis ette voi sitäkään, mikä vähintä on, mitä te murehditte muusta? "Pitkä matka on minullakin vielä siihen. Mutta Jumalan hyvyys ja armo meitä kasvattakoon niin, että jonakin päivänä meillä on luja luottamus Jumalan huolenpitoon. Toisaalta välillä tuntuu tässäkin asiassa että elämässä on niitä hyviä kausia, että on helppo luottaa Jumalan hyvyyteen ja huolenpitoon, mutta sitten tulee taas kausia, jolloin asiat eivät olekaan enää niin selkeitä ja saa huokailla ja ihmetellä.
- paikanetsijä
Punnitsin kirjoitti:
Pitkä matka on minullakin vielä siihen. Mutta Jumalan hyvyys ja armo meitä kasvattakoon niin, että jonakin päivänä meillä on luja luottamus Jumalan huolenpitoon. Toisaalta välillä tuntuu tässäkin asiassa että elämässä on niitä hyviä kausia, että on helppo luottaa Jumalan hyvyyteen ja huolenpitoon, mutta sitten tulee taas kausia, jolloin asiat eivät olekaan enää niin selkeitä ja saa huokailla ja ihmetellä.
joskus saa onneksi sellaisia rukousvastauksia, jotka auttavat luottamaan
itsensä jollain tavalla jo luottaa luojan huomaan, mutta huoli perheestä lienee ainainen, varsinkin näin kun perheeseen kuuluu murrosikäisiä...
jaksaisi vain paremmin kun ei kantaisi huolta asioista joille ei voi mitään
- Jeesuksen opetuslapsi
´Oi sitä Jumalan rikkauden ja viisauden ja tiedon syvyyttä! Kuinka tutkimattomat ovat hänen tuomionsa ja käsittämättömät hänen tiensä!´
- Jeesuksen opetuslapsi
Tässä koetinkivi Jumalan antamalle viisaudelle, joka sen voi selittää:
´Tässä on ymmärrys, jossa viisaus on: Ne seitsemän päätä ovat seitsemän vuorta, joiden päällä nainen istuu; ne ovat myös seitsemän kuningasta; heistä on viisi kaatunut, yksi on, viimeinen ei ole vielä tullut, ja kun hän tulee, pitää hänen vähän aikaa pysymän. Ja peto, joka on ollut ja jota ei enää ole, on itse kahdeksas, ja on yksi noista seitsemästä, ja menee kadotukseen. Ja ne kymmenen sarvea, jotka sinä näit, ovat kymmenen kuningasta, jotka eivät vielä ole saaneet kuninkuutta, mutta saavat vallan niinkuin kuninkaat yhdeksi hetkeksi pedon kanssa. Näillä on yksi ja sama mieli, ja he antavat voimansa ja valtansa pedolle. He sotivat Karitsaa vastaan, mutta Karitsa on voittava heidät, sillä hän on herrain Herra ja kuningasten Kuningas; ja kutsutut ja valitut ja uskolliset voittavat hänen kanssansa."´
Anokaa Jumalalta viisautta ja ymmärrystä, sillä se on hyvää Jeesuksen silmissä, sillä vain siten voimme rakentaa hänen tahtonsa mukaan kalliolle, kun kuulemme ja teemme, pelkkä kuuleminen ei vielä auta mitään, ainoastaan tekevälle usko on uskollisuutta ja kuuliaisuutta.- Punnitsin
Ilmestyskirjaa kun lukee, niin minulle ainakin tulee aika tyhmä olo. Ei mun ymmärrys ainakaan riitä siellä olevia näkyjä selittämään. Enkä viime vuosina ole enää edes viitsinyt yrittää niitä ymmärtää. Toivon kuitenkin että joku muu minua viisaampi sitä kirjaa ymmärtää ja voisi jotain sieltä minulle selittää. Vieläpä niin että sen ymmärtäisin.
- Ved.2
Punnitsin kirjoitti:
Ilmestyskirjaa kun lukee, niin minulle ainakin tulee aika tyhmä olo. Ei mun ymmärrys ainakaan riitä siellä olevia näkyjä selittämään. Enkä viime vuosina ole enää edes viitsinyt yrittää niitä ymmärtää. Toivon kuitenkin että joku muu minua viisaampi sitä kirjaa ymmärtää ja voisi jotain sieltä minulle selittää. Vieläpä niin että sen ymmärtäisin.
kyennyt aukottomasti selittämäänkään. Kelle Jumala on ihan todellisesti antanut viisauden sen ymmärtämiseksi ja julkituomaan? Uskon että jotkut luvut, jakeet on tullut hengen ilmoituksen myötä ymmärretyksi ja itseen sovitetuksi. Kirjeet seitsemälle seurakunnalle pitäisi olla kuitenkin hyvää opetusta ja ymmärrettävää tekstiä. Mutta lopunajan kronologia saattaa tuottaa vaikeuksia, sen sisään rakennettujen useimman tapahtumasarjojen vuoksi.
Mutta ajankohtaistakin keskustelua ilmestyskirjasta löytyy toiselta foorumilta, Iisebelin hengestä.
Ei siinä ainakaan vielä mitään henk. koht. mittelöitä ole havaittu. Mutta täytyy ymmärtää ettemme missään pyhäkoulumaailmassa eletä. Hyvä henkisyyttä kuitenkin löytää tässäkin keskustelussa.
Mutta kuka selittäisi ilmestyskirjaa? Se saattaisi monia kiinnostaa. - paikanetsijä
Raamattu on siitäkin ihmeellinen kirja, että se on niin selittämättömän monikerroksinen
silloin kun se avautuu tuntuu kuin avautuisi eteen koko maailma, vaikka avautuisi vain pieni pala, vaikka vain yksi jae - - - kun sana tulee kohti se sytyttää välittömästi ylistyksen hengen - silloinkin kun se raapii pintaa syvemmälle - se on kuin meri, suuri, syvä ja mittaamaton - Punnitsin
Ved.2 kirjoitti:
kyennyt aukottomasti selittämäänkään. Kelle Jumala on ihan todellisesti antanut viisauden sen ymmärtämiseksi ja julkituomaan? Uskon että jotkut luvut, jakeet on tullut hengen ilmoituksen myötä ymmärretyksi ja itseen sovitetuksi. Kirjeet seitsemälle seurakunnalle pitäisi olla kuitenkin hyvää opetusta ja ymmärrettävää tekstiä. Mutta lopunajan kronologia saattaa tuottaa vaikeuksia, sen sisään rakennettujen useimman tapahtumasarjojen vuoksi.
Mutta ajankohtaistakin keskustelua ilmestyskirjasta löytyy toiselta foorumilta, Iisebelin hengestä.
Ei siinä ainakaan vielä mitään henk. koht. mittelöitä ole havaittu. Mutta täytyy ymmärtää ettemme missään pyhäkoulumaailmassa eletä. Hyvä henkisyyttä kuitenkin löytää tässäkin keskustelussa.
Mutta kuka selittäisi ilmestyskirjaa? Se saattaisi monia kiinnostaa.Tullut tässä monia kirjojakin aiheeseen liittyen luettua vuosien varrella. Jotkut asiat siellä on tosiaan ymmärrettävää, mutta paljon sellaista mikä menee jo arvailujen varaan. Mielenkiintoinen kirja joka tapauksessa. Ainakin tutustumisen arvoinen.
Itseäni kuitenkin tässä viime vuosina alkanut enemmän kiinnostamaan tämä ihmisenä eläminen enemmän kuin kirjojen lukeminen. Jossain vaiheessa olin varmaan jopa eksynyt kirjojen maailmaan:) Sieltä kun sitten sai itsensä riuhtaistua irti niin joutuu tässä ihan itse oivaltamaan elämää. Elämä ja Jumala opettaa ja tietenkin ihmiset. Äskenkin pikakirjoittaja opetti minulle ison asian jota saan varmasti sulatella vähän aikaa. Kiintymykseni yhteen loppujen lopuksi jonnin joutavaan avaukseeni sai minut epäilemään syytöntä ihmistä sen poistosta ja tuotin hänelle sen takia murhetta.
- Tremoles
Viisas kuuntelee, ja oppii omista sekä toisten tekemistä virheistä. Eikä suinkaan kuuntele ketä tahansa, vaan Luojaansa, taivaallista Isää, joka antaa enkeltensä viestiä kuin tuulen henkäykset konsanaan.
- Jeesuksen opetuslapsi
Apostoli Pietarin kehotus ja varotus:
´Ja sitä lujempi on meille nyt profeetallinen sana, ja te teette hyvin, jos otatte siitä vaarin, niinkuin pimeässä paikassa loistavasta lampusta, kunnes päivä valkenee ja kointähti koittaa teidän sydämissänne. Ja tietäkää ennen kaikkea se, ettei yksikään Raamatun profetia ole kenenkään omin neuvoin selitettävissä; sillä ei koskaan ole mitään profetiaa tuotu esiin ihmisen tahdosta, vaan Pyhän Hengen johtamina ihmiset ovat puhuneet sen, minkä saivat Jumalalta. Mutta myös valheprofeettoja oli kansan seassa, niinkuin teidänkin keskuudessanne on oleva valheenopettajia, jotka salaa kuljettavat sisään turmiollisia harhaoppeja, kieltävätpä Herrankin, joka on heidät ostanut, ja tuottavat itselleen äkillisen perikadon. Ja moni on seuraava heidän irstauksiaan, ja heidän tähtensä totuuden tie tulee häväistyksi; ja ahneudessaan he valheellisilla sanoilla kiskovat teistä hyötyä; mutta jo ammoisista ajoista heidän tuomionsa valvoo, eikä heidän perikatonsa torku.´ Meille on tosiaan Jaakobin kirjeestä on paljon hyötyä itse kullekkin, kun ajattelemme esiintuomaasi aihetta.
Asiat, joita siinä tuodaan esiin, ovat ajankohtaisia tänäänkin:
-Kiusaukset (1:2, 12-15),
-kärsivällisyys (1:3, 5:7-11),
-viisaus (1:5, 3:13-18),
-rukous (1:5, 4:2-3, 5:13-18),
-usko (1:6, 2:14-16),
-rikkaus (1:9-11, 2:1-13, 5:1-6),
-kielen synnit (1:19, 26, 3:1-12, 4:11) ja
-tekojen kristillisyys (1:22-25, 2:14-26).
Ottakaamme Jaakobin ohjeista vaarin!Jaakob menee kirjeessään heti itse asiaan; hän alkaa puhumaan kiusauksista ja koettelemuksista ja yllättävän myönteiseen sävyyn (Jaakob 1:2).
Hän jopa sanoo, että pitäisimme pelkkänä ilona, kun joudumme niihin. Hän sanoo syyksi sen, että selviydyttyämme koetuksista meidän kärsivällisyytemme kasvaa ja eheydymme (4).
Tämän ajan trendihän on: HETI , KAIKKI, TÄSSÄ JA NYT. Elämämme saattaa olla hyvin kiihkeärytmistä.
Kiire, kiire joka paikkaan Emme jaksa odottaa ja olemme kärsimättömiä. Ja tämä tekee elämästämme levottoman.
Jumalalla on kuitenkin keinonsa pysäyttää meidät. Joudumme koettelemuksiin. Itseäni on koeteltu monin tavoin.
Viimeinen suuri koetus on vaikea sairaus, jonka tähden jouduin luopumaan työstäni.
Epätoivoon ei kuitenkaan tarvitse vaipua.
Kun vuosia sitten valitin sielunhoitajalleni silloista vaikeata tilannettani (Olin silloin lyhyen ajan sisällä menettänyt monta läheistä ihmistä), niin hän sanoi viisaasti: ”Jumalalla on jotain parempaa annettavaa tilalle”.
Herra antakoon meille viisautta, että oppisimme mekin pitämään pelkkänä ilona joutuessamme koettelemuksiin ja kiusauksiin. Herra vastaa rukouksiimme, kun uskossa ja epäilemättä tätä rukoilemme (5,6).
--
Miten sinua on koeteltu?
Mistä sait avun?- nyt ihan rauhallisesti!
Tapio522 kirjoitti:
Jaakob menee kirjeessään heti itse asiaan; hän alkaa puhumaan kiusauksista ja koettelemuksista ja yllättävän myönteiseen sävyyn (Jaakob 1:2).
Hän jopa sanoo, että pitäisimme pelkkänä ilona, kun joudumme niihin. Hän sanoo syyksi sen, että selviydyttyämme koetuksista meidän kärsivällisyytemme kasvaa ja eheydymme (4).
Tämän ajan trendihän on: HETI , KAIKKI, TÄSSÄ JA NYT. Elämämme saattaa olla hyvin kiihkeärytmistä.
Kiire, kiire joka paikkaan Emme jaksa odottaa ja olemme kärsimättömiä. Ja tämä tekee elämästämme levottoman.
Jumalalla on kuitenkin keinonsa pysäyttää meidät. Joudumme koettelemuksiin. Itseäni on koeteltu monin tavoin.
Viimeinen suuri koetus on vaikea sairaus, jonka tähden jouduin luopumaan työstäni.
Kun vuosia sitten valitin sielunhoitajalleni silloista vaikeata tilannettani (Olin silloin lyhyen ajan sisällä menettänyt monta läheistä ihmistä), niin hän sanoi viisaasti: ”Jumalalla on jotain parempaa annettavaa tilalle”.
Herra antakoon meille viisautta, että oppisimme mekin pitämään pelkkänä ilona joutuessamme koettelemuksiin ja kiusauksiin. Herra vastaa rukouksiimme, kun uskossa ja epäilemättä tätä rukoilemme (5,6).
--
Miten sinua on koeteltu?
Mistä sait avun?Meitä on muitakin elämän murjomia. Ja varmaan alat ymmärtääkin. Mutta ymmärrätkö sitä, että jossain vaiheessa ,"pelkkänä ilona", niin ei sellaista enää ole tai ymmärrä. Kun se ei vaan tule se "ilo" mistään. Mutta jos ihmiset jättäisivät vähäksi aikaa sen ilottomuuden ilmaisematta, niin siitä suuresta tuskasta voisi pienen pieni ahdistus helpottaa. Hyvin monella ei mene niin hyvin, että jaksaisi siitä tuskasta ja pahasta olosta edes mitään mainita. Itse en tarvitse mitään lohdukesanoja, mutta tiedän monen olevan jo hyvin toivottomassa tilassa.
Mutta sen sanon: Äkää enää lyökö toisianne. Se on Luojan tahto! nyt ihan rauhallisesti! kirjoitti:
Meitä on muitakin elämän murjomia. Ja varmaan alat ymmärtääkin. Mutta ymmärrätkö sitä, että jossain vaiheessa ,"pelkkänä ilona", niin ei sellaista enää ole tai ymmärrä. Kun se ei vaan tule se "ilo" mistään. Mutta jos ihmiset jättäisivät vähäksi aikaa sen ilottomuuden ilmaisematta, niin siitä suuresta tuskasta voisi pienen pieni ahdistus helpottaa. Hyvin monella ei mene niin hyvin, että jaksaisi siitä tuskasta ja pahasta olosta edes mitään mainita. Itse en tarvitse mitään lohdukesanoja, mutta tiedän monen olevan jo hyvin toivottomassa tilassa.
Mutta sen sanon: Äkää enää lyökö toisianne. Se on Luojan tahto!Minua ovat rohkaisseet virren 330 sanat
--
1.
Nyt Herran hyvyydestä
me saamme riemuita
ja armon kyllyydestä
kiitosta veisata.
Päivinä myötäisinä
ja vaivan täyteisinä
iloitkaa Herrassa!
2.
Hän ruoan ruumiillemme
suo päivä päivältä
ja ruokkii sieluamme
elämän leivällä,
Hengellään hoivaa, kantaa,
anteeksi synnit antaa.
Iloitkaa Herrassa!
3.
Hän holhoaa, hän muistaa
orpoja, leskiä.
Hän tietää, ketä painaa
raskaasti elämä.
Hän avun sille tuottaa,
ken häneen turvaa, luottaa.
Iloitkaa Herrassa!
4.
Jos sairastut tai työstä
joutuisit luopumaan,
ei epätoivoon syöstä
saa päivä vaikeinkaan.
Laupias Isän käsi
on avoin hädässäsi.
Iloitkaa Herrassa!Jaakob 3:13-18
TOSI VIISAUS
--
Jaakob puhuu siitä, mikä ero on maallisen viisauden ja ylhäältä tulevan viisauden välillä. Viisautta pidettiin sen ajan kreikkalaisessa kulttuurissa tavoittelemisen arvoisena (1. Kor. 1:22).
Kristitty joutui käymään rajaa viisauden ja viisauden välillä.
Jumalallinen viisaus näkyy elämänvaelluksessa.
Oikean viisauden merkkinä on sävyisyys (13, 17). Tätä meidän on hyvä opetella tälläkin palstalla.
Tosiviisaus koetellaan vasta muitten kanssa elettäessä.
Katkeruus ja riitaisuus sydämessä saa aikaan epäjärjestystä ympäristössä ja kaikkinaista pahaa menoa (16). Tällaisista ihmisistä Paavali sanoo:
”Heidän puheensa jäytää ympäristöään niinkuin syöpä ( 2.Tim 2:17).
Jos katkeruus ja viha on saanut vallata ihmismielen, sitä on vaikea saada kitketyksi pois.
Nuhdellessaan fariseuksia ja kirjanoppineita ulkokultaisuudesta (Matt. 15:1-20), Jeesus sanoo: ” "Jokainen istutus, jota minun taivaallinen Isäni ei ole istuttanut, on juurineen revittävä pois” (13).
Viime viikolla putsasin rikkaruohoja marjapensaitteni alta. Se oli hikistä puhaa.
Jokainen samaa työtä tehnyt tietää, kuinka vaikeata on nokkosta, voikukkaa, juolavehnää tai ohdakkeita ynnä muita syväjuurisia kasveja saada pois kokonaan. Jos pienikin juurenpala jää maahan, niin kohta se taas tuppaa esiin. Rikkaruohot tulisikin kitkeä pois mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, ennen kuin niiden juuret ehtivät työntyä syvälle maaperään ja tuottamaan häiriötä.
Ottakaamme itse kukin vaarin Hebrealaiskirjeen kirjoittajan kehoituksesta: ” ...ja pitäkää huoli siitä, ettei kukaan jää osattomaksi Jumalan armosta, "ettei mikään katkeruuden juuri pääse kasvamaan ja tekemään häiriötä", ja monet sen kautta tule saastutetuiksi,...” (Hebr. 12:15).
--
Ainoa tosi viisaus
ja ainoa vanhurskaus,
ainoa puhdas pyhitys
on Vapahtajan yhteys.
(Virsi 299:8).- Punnitsin
Tapio522 kirjoitti:
Jaakob 3:13-18
TOSI VIISAUS
--
Jaakob puhuu siitä, mikä ero on maallisen viisauden ja ylhäältä tulevan viisauden välillä. Viisautta pidettiin sen ajan kreikkalaisessa kulttuurissa tavoittelemisen arvoisena (1. Kor. 1:22).
Kristitty joutui käymään rajaa viisauden ja viisauden välillä.
Jumalallinen viisaus näkyy elämänvaelluksessa.
Oikean viisauden merkkinä on sävyisyys (13, 17). Tätä meidän on hyvä opetella tälläkin palstalla.
Tosiviisaus koetellaan vasta muitten kanssa elettäessä.
Katkeruus ja riitaisuus sydämessä saa aikaan epäjärjestystä ympäristössä ja kaikkinaista pahaa menoa (16). Tällaisista ihmisistä Paavali sanoo:
”Heidän puheensa jäytää ympäristöään niinkuin syöpä ( 2.Tim 2:17).
Jos katkeruus ja viha on saanut vallata ihmismielen, sitä on vaikea saada kitketyksi pois.
Nuhdellessaan fariseuksia ja kirjanoppineita ulkokultaisuudesta (Matt. 15:1-20), Jeesus sanoo: ” "Jokainen istutus, jota minun taivaallinen Isäni ei ole istuttanut, on juurineen revittävä pois” (13).
Viime viikolla putsasin rikkaruohoja marjapensaitteni alta. Se oli hikistä puhaa.
Jokainen samaa työtä tehnyt tietää, kuinka vaikeata on nokkosta, voikukkaa, juolavehnää tai ohdakkeita ynnä muita syväjuurisia kasveja saada pois kokonaan. Jos pienikin juurenpala jää maahan, niin kohta se taas tuppaa esiin. Rikkaruohot tulisikin kitkeä pois mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, ennen kuin niiden juuret ehtivät työntyä syvälle maaperään ja tuottamaan häiriötä.
Ottakaamme itse kukin vaarin Hebrealaiskirjeen kirjoittajan kehoituksesta: ” ...ja pitäkää huoli siitä, ettei kukaan jää osattomaksi Jumalan armosta, "ettei mikään katkeruuden juuri pääse kasvamaan ja tekemään häiriötä", ja monet sen kautta tule saastutetuiksi,...” (Hebr. 12:15).
--
Ainoa tosi viisaus
ja ainoa vanhurskaus,
ainoa puhdas pyhitys
on Vapahtajan yhteys.
(Virsi 299:8)."Heidän puheensa jäytää ympäristöään niinkuin syöpä." ( 2.Tim 2:17)
Tää on kyllä niin totta. Tässä meidänkin pihapiirissä tällä hetkellä muutaman ihmisen puheet saa niin paljon pahaa aikaan naapurus väleissä että ei tosikaan. Viime yökin meni sängyssä maaten ja pohtien että mitä täällä olevalle tilanteelle voi oikein tehdä. Välillä kyllä aika neuvoton olo ja kestäminen ettei itse joudu vedetyksi mukaan tuohon suohon. Pahoja puheita ja valheita vastaan sävyisyys taitaa olla kuitenkin se paras puolustus, josta kannattaa pitää kiinni. Koettelemuksia tulee näköjään monenlaisia. Eikä niiltä voi välttyä. Täytyy vain toivoa ja rukoilla, että nuokin muutamat ihmiset pääsisivät eroon sydämessään asuvasta katkeruudesta ja kateudesta, ja voisivat parantua niistä syistä mitkä tuollaista aiheuttaa. Punnitsin kirjoitti:
"Heidän puheensa jäytää ympäristöään niinkuin syöpä." ( 2.Tim 2:17)
Tää on kyllä niin totta. Tässä meidänkin pihapiirissä tällä hetkellä muutaman ihmisen puheet saa niin paljon pahaa aikaan naapurus väleissä että ei tosikaan. Viime yökin meni sängyssä maaten ja pohtien että mitä täällä olevalle tilanteelle voi oikein tehdä. Välillä kyllä aika neuvoton olo ja kestäminen ettei itse joudu vedetyksi mukaan tuohon suohon. Pahoja puheita ja valheita vastaan sävyisyys taitaa olla kuitenkin se paras puolustus, josta kannattaa pitää kiinni. Koettelemuksia tulee näköjään monenlaisia. Eikä niiltä voi välttyä. Täytyy vain toivoa ja rukoilla, että nuokin muutamat ihmiset pääsisivät eroon sydämessään asuvasta katkeruudesta ja kateudesta, ja voisivat parantua niistä syistä mitkä tuollaista aiheuttaa.Punnitsin:
Täytyy vain toivoa ja rukoilla, että nuokin muutamat ihmiset pääsisivät eroon sydämessään asuvasta katkeruudesta ja kateudesta, ja voisivat parantua niistä syistä mitkä tuollaista aiheuttaa".
---
Rukouksesta puhuu Jaakobkin:
Jaakob 4:2-3
--
4:1 Mistä tulevat taistelut ja mistä riidat teidän keskuudessanne? Eikö teidän himoistanne, jotka sotivat jäsenissänne?
4:2 Te himoitsette, eikä teillä kuitenkaan ole; te tapatte ja kiivailette, ettekä voi saavuttaa; te riitelette ja taistelette. Teillä ei ole, sentähden ettette ano.
4:3 Te anotte, ettekä saa, sentähden että anotte kelvottomasti, kuluttaaksenne sen himoissanne.
4:4 Te avionrikkojat, ettekö tiedä, että maailman ystävyys on vihollisuutta.
--
Taistelut ja riidat johtuvat ihmisen omista himoista ja pahuudesta.
Rukouksessakin voi näkyä ihmisen itsekkyys ja itsekeskeisyys (3).
Rukoilija ajattelee vain itseään ja omia tarpeitaan.
Kuva, jonka Jaakob antaa sen ajan seurakunnasta, ei ole kovinkaan mairitteleva. Kirkon maallistuminen, maailmanmielisyys, oli silloin suuri uhka (4). Samoin se on tänäänkin.
Sielunvihollisen houkutuksia tulee vastustaa (7) ja välttää kaksimielisyyttä (8). Emme voi palvella Jumalaa ja mammonaa; ei kukaan voi palvella kahta herraa (Lk. 16:13).
--Mitä Jaakob tarkoittaa ”avionrikkojilla” (4)?
--
1.
Jeesus aarteheni,
riemu sydämeni,
kuule ääneni.
Katson sinuun aina,
sydämeeni paina
lohdutuksesi.
Herrani, Jeesukseni,
verelläsi minut ostit,
armohelmaas nostit.
6.
Turhat huolet jääkää,
Jeesus tahtoo häätää,
murheet maailman,
kääntää omillensa
heidän parhaaksensa
kaiken vaikean.
Vaivoihin jos joudunkin,
kuormani hän kaiken kantaa,
kiitosmieltä antaa.
(virsi 303:1,6)
--
Kristuksen seurakunta on uuden liiton kuninkaallinen papisto, joka taistellessaan pahaa vastaan, pukee ylleen Jumalan koko sota-asun(Ef.6:13).
Tämän Paavali kehoittaa tekemään
"... kaikella rukouksella ja anomisella, rukoillen joka aika Hengessä ja sitä varten valvoen kaikessa kestäväisyydessä ja anomisessa kaikkien pyhien puolesta;..." (Ef. 6:18 ).- Ved.2
Tapio522 kirjoitti:
Minua ovat rohkaisseet virren 330 sanat
--
1.
Nyt Herran hyvyydestä
me saamme riemuita
ja armon kyllyydestä
kiitosta veisata.
Päivinä myötäisinä
ja vaivan täyteisinä
iloitkaa Herrassa!
2.
Hän ruoan ruumiillemme
suo päivä päivältä
ja ruokkii sieluamme
elämän leivällä,
Hengellään hoivaa, kantaa,
anteeksi synnit antaa.
Iloitkaa Herrassa!
3.
Hän holhoaa, hän muistaa
orpoja, leskiä.
Hän tietää, ketä painaa
raskaasti elämä.
Hän avun sille tuottaa,
ken häneen turvaa, luottaa.
Iloitkaa Herrassa!
4.
Jos sairastut tai työstä
joutuisit luopumaan,
ei epätoivoon syöstä
saa päivä vaikeinkaan.
Laupias Isän käsi
on avoin hädässäsi.
Iloitkaa Herrassa!Tapsalle ym. uudesta virsikirjasta ( 1986 ). Noin kolme vuotta sitten vainoni näki unessa häntä kehoitettavan lukemaan tämä virsi. Mitä hän ei vahingossakaan itselleen halaja. Puhuin ennen hänen untaan Jeesuksen tulemuksista ja maailmanlopuista, mistä hän ole ollenkaan innostunut.
"Herätkää!" niin huuto kaikaa, lunastetut havahtukaa, "ei enää unta eikä aikaa!"
Se ääni kuullaan haudoissa .
Lunastetut havahtukaa, Jumalan lapset kokoontukaa maailman Herran kutsusta!
Yö kuoleman on nyt iäksi päättynyt, hallelujaa! valmistukaa ja katsokaa: Iäinen päivä kohoaa.
Soikoon kiitos ikuisesti!
Niin kauan taistelumme kesti,
jo rauha koitti vihdoinkin.
Riemu täyttää sydämemme,
kun Kristus seisoo keskellämme
nyt kasvoin peittämättömin.
Ei silmiin siintänyt,
maan päälle yltänyt
Nyt ikusen saa kiitoksen
Jumala kolmiyhteinen. Ved.2 kirjoitti:
Tapsalle ym. uudesta virsikirjasta ( 1986 ). Noin kolme vuotta sitten vainoni näki unessa häntä kehoitettavan lukemaan tämä virsi. Mitä hän ei vahingossakaan itselleen halaja. Puhuin ennen hänen untaan Jeesuksen tulemuksista ja maailmanlopuista, mistä hän ole ollenkaan innostunut.
"Herätkää!" niin huuto kaikaa, lunastetut havahtukaa, "ei enää unta eikä aikaa!"
Se ääni kuullaan haudoissa .
Lunastetut havahtukaa, Jumalan lapset kokoontukaa maailman Herran kutsusta!
Yö kuoleman on nyt iäksi päättynyt, hallelujaa! valmistukaa ja katsokaa: Iäinen päivä kohoaa.
Soikoon kiitos ikuisesti!
Niin kauan taistelumme kesti,
jo rauha koitti vihdoinkin.
Riemu täyttää sydämemme,
kun Kristus seisoo keskellämme
nyt kasvoin peittämättömin.
Ei silmiin siintänyt,
maan päälle yltänyt
Nyt ikusen saa kiitoksen
Jumala kolmiyhteinen.Kiitos virren 163 sanoista.
Kerrompa puolestani vanhan virsikirjan virrestä 440.
Minua harmittaa virren 440 poisjättäminen nykyisestä virsikirjastamme.
Vanhan virsikirjan (joka hyväksyttiin kirkolliskokouksessa v. 1938) virsi 440 on ajankohtainen monessa mielessä.
Liekö sen sanoma liian kohtikäyvää! Virren sanomahan liittyy vääriin tuomareihin, joista puhutaan Psalmissa 58.
Eräs henkilö kertoi ihmeellisen kokemuksen, joka liittyy tähän virteen:
"Oli vuosi 1929. Olin silloin 17-vuotias tyttö. Seinän takana asui 60-vuotias naisihminen, jolla oli tapana lukea Raamattua.
Eräänä kauniina ja tyynenä kesäiltana istuimme tämän rouvan ulkorappusilla. Yht`äkkiä tuli tuulenpuuska. Me ihmettelimme sitä, koska puunlehdet eivät heiluneetkaan. Sitä kesti jonkin aikaa. Sitten alkoi kuulua kaunista soittoa noin 5-10 minuuttia. Soiton loputtua tuli virren 440 sanat.
Kyllä se oli ihmeellinen tapahtuma! Me tajusimme, että tämä annettiin ylhäältä".
Olin taannoin mukana Helsingissä Raamattu- ja rukouspiirissä, joka kokoontui keskiviikkoisin lähes viidentoista vuoden ajan.
Kerran, joskus 80-luvun alussa, piirimme vetäjä jo edeltävänä lauantaina rukoili johdatusta tulevalle kokoontumiselle.
Heti seuraavana yönä tuli vastaus unessa. Siinä kehoitettiin aloittamaan piiri virrellä 440 ja näytettiin mukana olevat henkilöt.
Illan Raamatun tutkistelun aiheena oli Lk.18:1-17, jossa kerrotaan väärästä tuomarista ja leskestä, sekä fariseuksista ja publikaaneista.
--
Lähetin vuonna 1981 virren 440 sanat useisiin hengellisiin lehtiin sekä joillekin yksityshenkilöille (jostain syystä myös ULF SUNDQVISTILLE).
Toivoin silloin, että virsi olisi säilytetty uudessa tulevassa virsikirjassa. Mutta monien muidenkin suureksi pettymykseksi se jätettiin siis pois.
Kirjoitan tähän virren sanat:
1. JO VÄÄRYYS VALLAN SAAPI,
SE HUUTAA TAIVAASEEN.
SE TURMAA ENNUSTAAPI,
VIE KANSAT KURJUUTEEN.
KEN HERRAN OIKEUTTA
NYT TÄÄLLÄ JULISTAA,
JA KEN VANHURSKAUTTA
NYT TAHTOIS PUOLUSTAA.
2. NYT VIEKAS VILPPI TÄÄLLÄ
ON NOUSSUT KUNNIAAN.
ON VALHE VALLAN PÄÄLLÄ
JA VÄÄRYYS VOIMASSAAN.
EI KUULLA KURJAN ÄÄNTÄ,
JA KÖYHÄÄ SORRETAAN,
JA LAINKIN RIKKAAT VÄÄNTÄÄ
VÄÄRYYTTÄ PUOLTAMAAN.
3. KAS, KÖYHÄN LEIVÄN SYÖVÄT
NUO JUMALATTOMAT.
HE VIATONTA LYÖVÄT
JA HÄNTÄ VAINOOVAT.
HE KURJAA AHDISTAAPI
KUIN KÄÄRME KIUKUSSA,
KORVANSA TUKKEAAPI
TUON RAUKAN HUUDOILTA.
4. HE ARMOTONNA VEIVÄT
OSUUDET ORPOJEN.
HE SÖIVÄT LESKEN LEIVÄT,
ON HERRA NÄHNYT SEN.
HÄN VANHURSKAASTI KOSTAA
VÄÄRYYDENTEKIJÄT,
RANKAISEE ANSIOSTA
NUO VIEKKAAT RYÖSTÄJÄT.
5. VAAN VOITONPÄIVÄN KERRAN
VAIVAISET NÄKEVÄT,
VANHURSKAUS KUN HERRAN
LYÖ VÄÄRÄT VÄKEVÄT.
OI HERRA, VOIMAS NÄYTÄ,
KANSAASI ARMAHDA
JA HURSKAAN PYYNNÖT TÄYTÄ
JA PÄÄSTÄ VAIVASTA.- Punnitsin
Tapio522 kirjoitti:
Kiitos virren 163 sanoista.
Vanhan virsikirjan (joka hyväksyttiin kirkolliskokouksessa v. 1938) virsi 440 on ajankohtainen monessa mielessä.
Liekö sen sanoma liian kohtikäyvää! Virren sanomahan liittyy vääriin tuomareihin, joista puhutaan Psalmissa 58.
"Oli vuosi 1929. Olin silloin 17-vuotias tyttö. Seinän takana asui 60-vuotias naisihminen, jolla oli tapana lukea Raamattua.
Eräänä kauniina ja tyynenä kesäiltana istuimme tämän rouvan ulkorappusilla. Yht`äkkiä tuli tuulenpuuska. Me ihmettelimme sitä, koska puunlehdet eivät heiluneetkaan. Sitä kesti jonkin aikaa. Sitten alkoi kuulua kaunista soittoa noin 5-10 minuuttia. Soiton loputtua tuli virren 440 sanat.
Kyllä se oli ihmeellinen tapahtuma! Me tajusimme, että tämä annettiin ylhäältä".
Olin taannoin mukana Helsingissä Raamattu- ja rukouspiirissä, joka kokoontui keskiviikkoisin lähes viidentoista vuoden ajan.
Kerran, joskus 80-luvun alussa, piirimme vetäjä jo edeltävänä lauantaina rukoili johdatusta tulevalle kokoontumiselle.
Heti seuraavana yönä tuli vastaus unessa. Siinä kehoitettiin aloittamaan piiri virrellä 440 ja näytettiin mukana olevat henkilöt.
Illan Raamatun tutkistelun aiheena oli Lk.18:1-17, jossa kerrotaan väärästä tuomarista ja leskestä, sekä fariseuksista ja publikaaneista.
--
Lähetin vuonna 1981 virren 440 sanat useisiin hengellisiin lehtiin sekä joillekin yksityshenkilöille (jostain syystä myös ULF SUNDQVISTILLE).
Toivoin silloin, että virsi olisi säilytetty uudessa tulevassa virsikirjassa. Mutta monien muidenkin suureksi pettymykseksi se jätettiin siis pois.
SE HUUTAA TAIVAASEEN.
SE TURMAA ENNUSTAAPI,
VIE KANSAT KURJUUTEEN.
KEN HERRAN OIKEUTTA
NYT TÄÄLLÄ JULISTAA,
JA KEN VANHURSKAUTTA
NYT TAHTOIS PUOLUSTAA.
ON NOUSSUT KUNNIAAN.
ON VALHE VALLAN PÄÄLLÄ
JA VÄÄRYYS VOIMASSAAN.
EI KUULLA KURJAN ÄÄNTÄ,
JA KÖYHÄÄ SORRETAAN,
VÄÄRYYTTÄ PUOLTAMAAN.
NUO JUMALATTOMAT.
HE VIATONTA LYÖVÄT
JA HÄNTÄ VAINOOVAT.
HE KURJAA AHDISTAAPI
KUIN KÄÄRME KIUKUSSA,
KORVANSA TUKKEAAPI
TUON RAUKAN HUUDOILTA.
4. HE ARMOTONNA VEIVÄT
OSUUDET ORPOJEN.
HE SÖIVÄT LESKEN LEIVÄT,
ON HERRA NÄHNYT SEN.
HÄN VANHURSKAASTI KOSTAA
VÄÄRYYDENTEKIJÄT,
RANKAISEE ANSIOSTA
NUO VIEKKAAT RYÖSTÄJÄT.
VAIVAISET NÄKEVÄT,
VANHURSKAUS KUN HERRAN
LYÖ VÄÄRÄT VÄKEVÄT.
OI HERRA, VOIMAS NÄYTÄ,
KANSAASI ARMAHDA
JA PÄÄSTÄ VAIVASTA."2. NYT VIEKAS VILPPI TÄÄLLÄ
ON NOUSSUT KUNNIAAN.
ON VALHE VALLAN PÄÄLLÄ
JA VÄÄRYYS VOIMASSAAN.
EI KUULLA KURJAN ÄÄNTÄ,
JA KÖYHÄÄ SORRETAAN,
VÄÄRYYTTÄ PUOLTAMAAN. "
Tämän päivän politiikkaa kuka seuraa, niin ei voi olla havaitsematta sitä vääryyttä mitä tässäkin maassa tapahtuu. Lakeja todellakin säädetään rikkaiden etuja suojelemaan. Jättivelat mitkä suomikin on ottanut maailman pankeilta, joutuu myymään pilkkahintaan suomen palapalalta maailmalla oleville Jätti Yrityksille ja sitä myötä suomen kansan hyvinvoinnin. Pienet yritykset eivät kertakaikkiaan pärjää tässä globaalissa kilpailussa näitä jättiläisiä vastaan. "Vieras vilppi" on tullut pysyvästi suomeen eikä edes politiikot pysty asialle enää tekemään mitään. Hitaasti mutta varmasti suomi imetään tyhjiin hyvinvoinnista, samoin kuin lukemattomat muutkin velkaantuneet pienet maat. Vieraalle vallalle velkaantunut maa ei voi tehdä muuta kuin kiristää verojaan, nostaa hintoja, tuottaa voittoa yhä pienemmällä(ja halvemmalla) työvoimalla, myydä luonnon varansa ja valtiolliset palvelut ja laitokset velkojien omistuksessa oleville jätti yrityksille.
"JO VÄÄRYYS VALLAN SAAPI,
SE HUUTAA TAIVAASEEN.
SE TURMAA ENNUSTAAPI,
VIE KANSAT KURJUUTEEN."
Ei tarvitse olla kummoinen ennustaja nähdäkseen mitä kohti suomikin on menossa muun maailman kanssa. Velkaantunut valtio ei voi olla itsenäinen valtio.
Sen hallitusta ohjaa muu valta kuin kansan tahto ja mielipide. Punnitsin kirjoitti:
"2. NYT VIEKAS VILPPI TÄÄLLÄ
ON NOUSSUT KUNNIAAN.
ON VALHE VALLAN PÄÄLLÄ
JA VÄÄRYYS VOIMASSAAN.
EI KUULLA KURJAN ÄÄNTÄ,
JA KÖYHÄÄ SORRETAAN,
VÄÄRYYTTÄ PUOLTAMAAN. "
Tämän päivän politiikkaa kuka seuraa, niin ei voi olla havaitsematta sitä vääryyttä mitä tässäkin maassa tapahtuu. Lakeja todellakin säädetään rikkaiden etuja suojelemaan. Jättivelat mitkä suomikin on ottanut maailman pankeilta, joutuu myymään pilkkahintaan suomen palapalalta maailmalla oleville Jätti Yrityksille ja sitä myötä suomen kansan hyvinvoinnin. Pienet yritykset eivät kertakaikkiaan pärjää tässä globaalissa kilpailussa näitä jättiläisiä vastaan. "Vieras vilppi" on tullut pysyvästi suomeen eikä edes politiikot pysty asialle enää tekemään mitään. Hitaasti mutta varmasti suomi imetään tyhjiin hyvinvoinnista, samoin kuin lukemattomat muutkin velkaantuneet pienet maat. Vieraalle vallalle velkaantunut maa ei voi tehdä muuta kuin kiristää verojaan, nostaa hintoja, tuottaa voittoa yhä pienemmällä(ja halvemmalla) työvoimalla, myydä luonnon varansa ja valtiolliset palvelut ja laitokset velkojien omistuksessa oleville jätti yrityksille.
"JO VÄÄRYYS VALLAN SAAPI,
SE HUUTAA TAIVAASEEN.
SE TURMAA ENNUSTAAPI,
VIE KANSAT KURJUUTEEN."
Ei tarvitse olla kummoinen ennustaja nähdäkseen mitä kohti suomikin on menossa muun maailman kanssa. Velkaantunut valtio ei voi olla itsenäinen valtio.
Sen hallitusta ohjaa muu valta kuin kansan tahto ja mielipide.Punnitsin, toit tärkeitä ja ajankohtaisia asioita esiin.
Jaakob puhuu kirjeessään rikkaiden tuomiosta.
Jaakob.5:1-6
---
Jaakob palaa uudelleen jo kirjeensä alussa mainittuun (Jaakob 1:9-11, 2:1-13), rikkaiden ja köyhien väliseen ristiriitaan.
Näyttää siltä, että juopa näiden kahden ihmisryhmän välillä oli suuri, kuten se näyttää olevan tänäkin päivänä.
Jaakob sanoo kovia sanoja rikkaitten väärinkäytöksistä palkkalaisiaan kohtaan ja heidän tulevasta tuomiosta.
Sen ajan palkkalainenhan oli kokonaan herransa armoilla (Matt. 20:13) eikä palkanmaksu useinkaan ollut kovin oikeudenmukaista (4).
Osat tulevat kuitenkin vaihtumaan (1-3).
Kaikki se ylellisyys, mihin rikkaat ovat panneet turvansa, menettää merkityksensä; ruokavarastot mädäntyvät, vaatteet syö koi, kullat ja hopeat ruostuvat. Näin itsekkyys saa palkkansa.
Jo Vanhassa Testamentissa varoitettiin: ”Älä tee vääryyttä kurjalle ja köyhälle palkkalaiselle” (5. Moos. 24:14).- Ved.2
Tapio522 kirjoitti:
Punnitsin, toit tärkeitä ja ajankohtaisia asioita esiin.
Jaakob puhuu kirjeessään rikkaiden tuomiosta.
Jaakob.5:1-6
---
Jaakob palaa uudelleen jo kirjeensä alussa mainittuun (Jaakob 1:9-11, 2:1-13), rikkaiden ja köyhien väliseen ristiriitaan.
Näyttää siltä, että juopa näiden kahden ihmisryhmän välillä oli suuri, kuten se näyttää olevan tänäkin päivänä.
Jaakob sanoo kovia sanoja rikkaitten väärinkäytöksistä palkkalaisiaan kohtaan ja heidän tulevasta tuomiosta.
Sen ajan palkkalainenhan oli kokonaan herransa armoilla (Matt. 20:13) eikä palkanmaksu useinkaan ollut kovin oikeudenmukaista (4).
Osat tulevat kuitenkin vaihtumaan (1-3).
Kaikki se ylellisyys, mihin rikkaat ovat panneet turvansa, menettää merkityksensä; ruokavarastot mädäntyvät, vaatteet syö koi, kullat ja hopeat ruostuvat. Näin itsekkyys saa palkkansa.
Jo Vanhassa Testamentissa varoitettiin: ”Älä tee vääryyttä kurjalle ja köyhälle palkkalaiselle” (5. Moos. 24:14).viisauksista ja Jaakobin kirjeen kohdista. Punnukset ja kaikki vaan mukaan "yks-tämmösinä". Erilaiset hengen tuulahdukset piristävät noita Raamatun paikkoja ja päinvastoin. Kun Raamattu on hengellinen kirja, niin miksemme toisi hengen tuottteita myös esille. Olisi paljonkin näitä Tapion tuomia hengellisiä kokemuksia, mitkä antavat voimaa jatkaa eteenpäin.
Juopa löytyy myös hengellisen rikkauden ja ns. uskonnollisen ihmisviisauden väliltä. Olettaisin että Raamattua lukevilla on mielessään ikuisen elämän sanat, eikä mikään teologisen tietämyksen osoittaminen. Vaikka kaikistahan jotain oppii.
Mutta hengellinen ilmapiiri kuitenkin vetää puoleensa tietyn hengen omaavia.
Kulkekaamme kuitenkin hengen osoittaman viisauden opastamina, mitä tuolla ylhäällä jo muistutettiinkin; leppeä, rauhaisa, rakentava, jne... - Sirppisiiri
Tapio522 kirjoitti:
Jaakob menee kirjeessään heti itse asiaan; hän alkaa puhumaan kiusauksista ja koettelemuksista ja yllättävän myönteiseen sävyyn (Jaakob 1:2).
--
Miten sinua on koeteltu?
Mistä sait avun?ja tyhjentävää Tapio! Jokaisen usko tulessa koetellaan monessa kärsimyksen ahjossa, mutta kun koetuksen on kestänyt, on saava voittopalkinnon! Kaikella on tarkoituksensa, eikä mitään tapahdu Jumalan sallimatta. Jumalalla on meille paljon käsittämätöntä hyvää, kuten hän on luvannut jokaiselle, jotka Häntä kuuliaisesti seuraavat. "Pitäkää pelkkänä ilona kun joudutte monenlaisiin kärsimyksiin.." Maailma ei tällaista voi ymmärtää.
- Sirppisiiri
Tapio522 kirjoitti:
Kiitos virren 163 sanoista.
--
SE HUUTAA TAIVAASEEN.
SE TURMAA ENNUSTAAPI,
VIE KANSAT KURJUUTEEN.
KEN HERRAN OIKEUTTA
NYT TÄÄLLÄ JULISTAA,
JA KEN VANHURSKAUTTA
NYT TAHTOIS PUOLUSTAA.
ON NOUSSUT KUNNIAAN.
ON VALHE VALLAN PÄÄLLÄ
JA VÄÄRYYS VOIMASSAAN.
EI KUULLA KURJAN ÄÄNTÄ,
JA KÖYHÄÄ SORRETAAN,
VÄÄRYYTTÄ PUOLTAMAAN.
NUO JUMALATTOMAT.
HE VIATONTA LYÖVÄT
JA HÄNTÄ VAINOOVAT.
HE KURJAA AHDISTAAPI
KUIN KÄÄRME KIUKUSSA,
KORVANSA TUKKEAAPI
TUON RAUKAN HUUDOILTA.
4. HE ARMOTONNA VEIVÄT
OSUUDET ORPOJEN.
HE SÖIVÄT LESKEN LEIVÄT,
ON HERRA NÄHNYT SEN.
HÄN VANHURSKAASTI KOSTAA
VÄÄRYYDENTEKIJÄT,
RANKAISEE ANSIOSTA
NUO VIEKKAAT RYÖSTÄJÄT.
VAIVAISET NÄKEVÄT,
VANHURSKAUS KUN HERRAN
LYÖ VÄÄRÄT VÄKEVÄT.
OI HERRA, VOIMAS NÄYTÄ,
KANSAASI ARMAHDA
JA PÄÄSTÄ VAIVASTA.ihme, kun tällainen virsi on jätetty pois tällaisen vääryyden ja valheen aikana. Kiitos sinulle kun kirjoitit tämän nähtäville! Siunausta sinulle Tapio!
- Sirppisiiri
Punnitsin kirjoitti:
"Heidän puheensa jäytää ympäristöään niinkuin syöpä." ( 2.Tim 2:17)
Tää on kyllä niin totta. Tässä meidänkin pihapiirissä tällä hetkellä muutaman ihmisen puheet saa niin paljon pahaa aikaan naapurus väleissä että ei tosikaan. Viime yökin meni sängyssä maaten ja pohtien että mitä täällä olevalle tilanteelle voi oikein tehdä. Välillä kyllä aika neuvoton olo ja kestäminen ettei itse joudu vedetyksi mukaan tuohon suohon. Pahoja puheita ja valheita vastaan sävyisyys taitaa olla kuitenkin se paras puolustus, josta kannattaa pitää kiinni. Koettelemuksia tulee näköjään monenlaisia. Eikä niiltä voi välttyä. Täytyy vain toivoa ja rukoilla, että nuokin muutamat ihmiset pääsisivät eroon sydämessään asuvasta katkeruudesta ja kateudesta, ja voisivat parantua niistä syistä mitkä tuollaista aiheuttaa.pysymään erossa pahoista ja nurjista ihmisistä, mikä nyt on vain mahdollista. Mutta rukoilla voi kaikkien puolesta. Tämä aika on todella paha. Koettelemuksia on monenlaisia, eikä niiltä voi välttyä. Jumala antaa omilleen viisautta ja ymmärrystä kaikkeen, kun häneltä niitä anomme. -Siunausta ja varjelusta sinulle!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1262688
Juniorivalmennus Jokereissa..
Mitä hittoa siellä seurassa oikein tapahtuu?? Tämän kauden U14 ikäluokkaan on mahdutettu kaksi päävalmentajaa. Tälle kau562167Ammuskelua taas
Keskipohjanmaa tietää kertoa että Yläpubin hujakoilla ammuskeltu lauantain vastaisena yönä.241737- 1291538
Introverttinä osastolla
Yhdellä lääkäritapaamisella hoitaja valitti lääkärille etten tee mitään muuta kuin makaan ja ulkoilen. Kävin kuitenkin s3641298- 681293
Seksikkäin asu mikä päällä olet nähnyt kaivattusi ?
Seksikkäin asu mikä yllä olet nähnyt kaivattusi ?711220- 891065
- 90989
- 128931