Perisynti

salla.

Jos perisynti olisi poistunut,
meidän lapsemme ja lastemmelapset olisivat terveitä.

28

233

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jeesuksen opetuslapsi

      Herran Jeesuksen Pyhä Henki ylösnousemusvoima, jolla on Poika, sillä on Elämä. Ihmisinä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla, mutta Herran Hengessä saamme olla Kirkkauden Henkien Isän lapsia Jeesuksessa, hänen suuressa armossa ja kaikkinäkevässä totuudessa. Se, joka uskoo Jeesukseen, ei ikinä kuole hengellisesti, vaan kuulaisena loppuun asti hänen nimensä Elämän Kirjassa todistaa lupauksen lapseudesta, uskon vanhurskaudesta ilman omaa ansiota.

    • paikanetsijä

      syntisyys ja raadollisuus lienevät sama asia -

      jokaisessa meissä on oma sisäinen varjomme, joka seuraa meitä kaikkialle - varjo sisältää mm. kateutta,vihaa ja häpeää - tavallisesti ko.varjon kanssa pärjää, se jää taustalle, mutta kun ihminen tulee vanhaksi ja/ tai sairaaksi kaikenlaiset läpikäymättömät tunteet alkavat saada alaa ja ylikiltistä ihmisestäkin voi tulla peräti häjy, läheisille ihmisillekin paljastuu hänestä ihan uusia puolia
      myös vaaratilanteet paljastavat ihmisistä heidän primitiivisen puolen - - -

      luulempa että tämä on se perisynti joka meitä varjostaa koko ikämme

      • salla.

        Oot varmaan hoitanu ihmistä joka on muuttunut, (minä olen.)

        =tai sairaaksi kaikenlaiset läpikäymättömät tunteet alkavat saada alaa ja ylikiltistä ihmisestäkin voi tulla peräti häjy,=

        Minä olen nähnyt senkin, uskossa olevasta tuli häijy, vaikka piti auttaa kävellessä ja ylösnoustessa, mutta kun aikoi minut tappaa sai jostain voimia hyökkäämiseen ja uhkailuun.

        >>>26 Vihollisista viimeisenä kukistetaan kuolema.


      • paikanetsijä
        salla. kirjoitti:

        Oot varmaan hoitanu ihmistä joka on muuttunut, (minä olen.)

        =tai sairaaksi kaikenlaiset läpikäymättömät tunteet alkavat saada alaa ja ylikiltistä ihmisestäkin voi tulla peräti häjy,=

        Minä olen nähnyt senkin, uskossa olevasta tuli häijy, vaikka piti auttaa kävellessä ja ylösnoustessa, mutta kun aikoi minut tappaa sai jostain voimia hyökkäämiseen ja uhkailuun.

        >>>26 Vihollisista viimeisenä kukistetaan kuolema.

        työni on sellaista että näen usein ihmisen raadollisuuden silmästä silmään

        harva asia on ihan niinkuin väitetään sen olevan - totuus on taruakin ihmeellisempää ---


    • 316

      Siirto Synti-palstalle, tämän palstan aihe on Raamattu.

      • vai miten

        lahkiksia jurppii perisynti, kun he eivät sitä tunnusta (uudestikastajat ja vastaavat, helluntailaiset jne.harhaoppiset)


    • ÄnkyräVenkula

      Olemassa mitään perisyntiä. Se on paha harhaoppi.

      • vaihtoehtoista ajattelua

        Todisteet osoittavat synnin siirtyneen Aadamilta tuleville sukupolville tunnettujen perinnöllisyyslakien mukaisesti. Ilmeisesti psalmista viittasi tähän, kun hän sanoi: ”Katso, minä olen synnissä syntynyt ja äitini on minut synnissä siittänyt.” (Ps 51:7.)

        Synti seurauksineen ei siirtynyt ihmissukuun ja levinnyt siihen pelkästään siksi, että Aadam oli ihmissuvun pää, vaan siksi, että hän, ei Eeva, oli sen kantaisä eli ihmiselämän alku. Hänen jälkeläisensä perisivät väistämättä sekä häneltä että Eevalta fyysisten ominaisuuksien lisäksi persoonallisuuden piirteitä, mm. taipumuksen syntiin (vrt. 1Ko 15:22, 48, 49).

        Tätä päätelmää tukevat myös Paavalin sanat: ”Niin kuin yhden ihmisen [Aadamin] tottelemattomuuden kautta monet ovat joutuneet syntisiksi, niin myös yhden [Kristuksen Jeesuksen] kuuliaisuuden kautta monet tulevat vanhurskaiksi.” (Ro 5:19.) Ne, jotka Kristuksen tottelevaisuuden kautta ”tulevat vanhurskaiksi”, eivät kaikki tulleet siihen sillä hetkellä, kun hän esitti lunastusuhrinsa Jumalalle, vaan he pääsevät vähitellen nauttimaan tuon uhrin hyödystä, kun he ryhtyvät uskomaan tuohon järjestelyyn ja tulevat sovitetuiksi Jumalan kanssa (Joh 3:36; Ap 3:19). Samoin Aadamin jälkeläisten sukupolvet ovat joutuneet syntisten asemaan, koska heidän siittäjänsä ovat olleet heidän synnynnäisesti syntiset, Aadamista polveutuneet vanhempansa.


      • vaihtoehtoista ajattelua kirjoitti:

        Todisteet osoittavat synnin siirtyneen Aadamilta tuleville sukupolville tunnettujen perinnöllisyyslakien mukaisesti. Ilmeisesti psalmista viittasi tähän, kun hän sanoi: ”Katso, minä olen synnissä syntynyt ja äitini on minut synnissä siittänyt.” (Ps 51:7.)

        Synti seurauksineen ei siirtynyt ihmissukuun ja levinnyt siihen pelkästään siksi, että Aadam oli ihmissuvun pää, vaan siksi, että hän, ei Eeva, oli sen kantaisä eli ihmiselämän alku. Hänen jälkeläisensä perisivät väistämättä sekä häneltä että Eevalta fyysisten ominaisuuksien lisäksi persoonallisuuden piirteitä, mm. taipumuksen syntiin (vrt. 1Ko 15:22, 48, 49).

        Tätä päätelmää tukevat myös Paavalin sanat: ”Niin kuin yhden ihmisen [Aadamin] tottelemattomuuden kautta monet ovat joutuneet syntisiksi, niin myös yhden [Kristuksen Jeesuksen] kuuliaisuuden kautta monet tulevat vanhurskaiksi.” (Ro 5:19.) Ne, jotka Kristuksen tottelevaisuuden kautta ”tulevat vanhurskaiksi”, eivät kaikki tulleet siihen sillä hetkellä, kun hän esitti lunastusuhrinsa Jumalalle, vaan he pääsevät vähitellen nauttimaan tuon uhrin hyödystä, kun he ryhtyvät uskomaan tuohon järjestelyyn ja tulevat sovitetuiksi Jumalan kanssa (Joh 3:36; Ap 3:19). Samoin Aadamin jälkeläisten sukupolvet ovat joutuneet syntisten asemaan, koska heidän siittäjänsä ovat olleet heidän synnynnäisesti syntiset, Aadamista polveutuneet vanhempansa.

        ”Niin kuin yhden ihmisen [Aadamin] tottelemattomuuden kautta monet ovat joutuneet syntisiksi, niin myös yhden [Kristuksen Jeesuksen] kuuliaisuuden kautta monet tulevat vanhurskaiksi.” (Ro 5:19
        ---
        AADAM JA KRISTUS
        Room. 5:12-21
        --
        5:12 Sentähden, niinkuin yhden ihmisen kautta synti tuli maailmaan, ja synnin kautta kuolema, niin kuolema on tullut kaikkien ihmisten osaksi, koska kaikki ovat syntiä tehneet -
        5:13 sillä jo ennen lakiakin oli synti maailmassa, mutta syntiä ei lueta, missä lakia ei ole;
        5:14 kuitenkin kuolema hallitsi Aadamista Moosekseen asti niitäkin, jotka eivät olleet syntiä tehneet samankaltaisella rikkomuksella kuin Aadam, joka on sen esikuva, joka oli tuleva.
        5:15 Mutta armolahjan laita ei ole sama kuin lankeemuksen; sillä joskin yhden lankeemuksesta monet ovat kuolleet, niin paljoa enemmän on Jumalan armo ja lahja yhden ihmisen, Jeesuksen Kristuksen, armon kautta ylenpalttisesti tullut monien osaksi.
        5:16 Eikä lahjan laita ole, niinkuin on sen, mikä tuli yhden synnintekijän kautta; sillä tuomio tuli yhdestä ihmisestä kadotukseksi, mutta armolahja tulee monesta rikkomuksesta vanhurskauttamiseksi.
        5:17 Ja jos yhden ihmisen lankeemuksen tähden kuolema on hallinnut yhden kautta, niin paljoa enemmän ne, jotka saavat armon ja vanhurskauden lahjan runsauden, tulevat elämässä hallitsemaan yhden, Jeesuksen Kristuksen, kautta. -
        5:18 Niinpä siis, samoin kuin yhden ihmisen lankeemus on koitunut kaikille ihmisille kadotukseksi, niin myös yhden ihmisen vanhurskauden teko koituu kaikille ihmisille elämän vanhurskauttamiseksi;
        5:19 sillä niinkuin yhden ihmisen tottelemattomuuden kautta monet ovat joutuneet syntisiksi, niin myös yhden kuuliaisuuden kautta monet tulevat vanhurskaiksi.
        5:20 Mutta laki tuli väliin, että rikkomus suureksi tulisi; mutta missä synti on suureksi tullut, siinä armo on tullut ylenpalttiseksi,
        5:21 että niinkuin synti on hallinnut kuolemassa, samoin armokin hallitsisi vanhurskauden kautta iankaikkiseksi elämäksi Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta.
        --
        Paavali vertaa Kristusta ihmiskunnan alkuisään Aadamiin.

        Aadamin kautta synti tuli maailmaan ja synnin kautta kuolema kaikkien ihmisten osaksi (12).
        Kuolema kuului siis ensimmäiselle ihmiselle lausuttuun kiroukseen: ”...maasta sinä olet, ja maaksi pitää sinun jälleen tuleman” (1. Moos. 3:19).

        Kuoleman tuleminen kaikkien osaksi johtuu siitä, että ”kaikki ovat syntiä tehneet” (12).
        Yksikään ihminen ei ole poikkeus tästä. Aadamin synti on syynä siihen, että me kaikki teemme syntiä. Synti hallitsee maailmassa kaikkialla. Vasta Kristuksessa se kukistetaan (17-19). Synti on tosiasia.

        Paavali vertaa Aadamia ja Kristusta toisiinsa siinä, että kummankin teosta koituu ratkaisevat seuraukset koko ihmiskunnalle (19).
        Kaikki ne, jotka ottavat Kristuksen vastaan omana henkilökohtaisena Vapahtajanaan, tulevat uskon kautta vanhurskaiksi, Jumalalle kelpaaviksi (21).
        Jokaisen on henkilökohtaisesti suostuttava ottamaan Kristus vastaan. Evankeliumi ”on Jumalan voima ja se tuo pelastuksen kaikille, jotka uskovat" (Room.1:16)..
        --
        Virsi 299

        4.
        Valmisti kuuliaisuuden,
        aukaisi oven autuuden
        Jumala meille Pojassaan,
        kun antoi hänet kuolemaan.

        5.
        Ainoa anteeksantamus,
        ainoa synnin sovitus
        ja ainoa tie armohon
        Jeesuksen risti yksin on.

        6.
        On ainut neuvo huonolle,
        on ainut turva heikolle
        ja ainut meillä puolustus
        Jeesuksen esirukous.
        -
        9.
        Muut kuollessa ei rauhaa saa,
        ei kestä Herran kunniaa,
        ei pysy eessä Jumalan
        kuin seuraajat vain Karitsan


      • tuhat ja yksi
        Tapio522 kirjoitti:

        ”Niin kuin yhden ihmisen [Aadamin] tottelemattomuuden kautta monet ovat joutuneet syntisiksi, niin myös yhden [Kristuksen Jeesuksen] kuuliaisuuden kautta monet tulevat vanhurskaiksi.” (Ro 5:19
        ---
        AADAM JA KRISTUS
        Room. 5:12-21
        --
        5:12 Sentähden, niinkuin yhden ihmisen kautta synti tuli maailmaan, ja synnin kautta kuolema, niin kuolema on tullut kaikkien ihmisten osaksi, koska kaikki ovat syntiä tehneet -
        5:13 sillä jo ennen lakiakin oli synti maailmassa, mutta syntiä ei lueta, missä lakia ei ole;
        5:14 kuitenkin kuolema hallitsi Aadamista Moosekseen asti niitäkin, jotka eivät olleet syntiä tehneet samankaltaisella rikkomuksella kuin Aadam, joka on sen esikuva, joka oli tuleva.
        5:15 Mutta armolahjan laita ei ole sama kuin lankeemuksen; sillä joskin yhden lankeemuksesta monet ovat kuolleet, niin paljoa enemmän on Jumalan armo ja lahja yhden ihmisen, Jeesuksen Kristuksen, armon kautta ylenpalttisesti tullut monien osaksi.
        5:16 Eikä lahjan laita ole, niinkuin on sen, mikä tuli yhden synnintekijän kautta; sillä tuomio tuli yhdestä ihmisestä kadotukseksi, mutta armolahja tulee monesta rikkomuksesta vanhurskauttamiseksi.
        5:17 Ja jos yhden ihmisen lankeemuksen tähden kuolema on hallinnut yhden kautta, niin paljoa enemmän ne, jotka saavat armon ja vanhurskauden lahjan runsauden, tulevat elämässä hallitsemaan yhden, Jeesuksen Kristuksen, kautta. -
        5:18 Niinpä siis, samoin kuin yhden ihmisen lankeemus on koitunut kaikille ihmisille kadotukseksi, niin myös yhden ihmisen vanhurskauden teko koituu kaikille ihmisille elämän vanhurskauttamiseksi;
        5:19 sillä niinkuin yhden ihmisen tottelemattomuuden kautta monet ovat joutuneet syntisiksi, niin myös yhden kuuliaisuuden kautta monet tulevat vanhurskaiksi.
        5:20 Mutta laki tuli väliin, että rikkomus suureksi tulisi; mutta missä synti on suureksi tullut, siinä armo on tullut ylenpalttiseksi,
        5:21 että niinkuin synti on hallinnut kuolemassa, samoin armokin hallitsisi vanhurskauden kautta iankaikkiseksi elämäksi Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta.
        --
        Paavali vertaa Kristusta ihmiskunnan alkuisään Aadamiin.

        Aadamin kautta synti tuli maailmaan ja synnin kautta kuolema kaikkien ihmisten osaksi (12).
        Kuolema kuului siis ensimmäiselle ihmiselle lausuttuun kiroukseen: ”...maasta sinä olet, ja maaksi pitää sinun jälleen tuleman” (1. Moos. 3:19).

        Kuoleman tuleminen kaikkien osaksi johtuu siitä, että ”kaikki ovat syntiä tehneet” (12).
        Yksikään ihminen ei ole poikkeus tästä. Aadamin synti on syynä siihen, että me kaikki teemme syntiä. Synti hallitsee maailmassa kaikkialla. Vasta Kristuksessa se kukistetaan (17-19). Synti on tosiasia.

        Paavali vertaa Aadamia ja Kristusta toisiinsa siinä, että kummankin teosta koituu ratkaisevat seuraukset koko ihmiskunnalle (19).
        Kaikki ne, jotka ottavat Kristuksen vastaan omana henkilökohtaisena Vapahtajanaan, tulevat uskon kautta vanhurskaiksi, Jumalalle kelpaaviksi (21).
        Jokaisen on henkilökohtaisesti suostuttava ottamaan Kristus vastaan. Evankeliumi ”on Jumalan voima ja se tuo pelastuksen kaikille, jotka uskovat" (Room.1:16)..
        --
        Virsi 299

        4.
        Valmisti kuuliaisuuden,
        aukaisi oven autuuden
        Jumala meille Pojassaan,
        kun antoi hänet kuolemaan.

        5.
        Ainoa anteeksantamus,
        ainoa synnin sovitus
        ja ainoa tie armohon
        Jeesuksen risti yksin on.

        6.
        On ainut neuvo huonolle,
        on ainut turva heikolle
        ja ainut meillä puolustus
        Jeesuksen esirukous.
        -
        9.
        Muut kuollessa ei rauhaa saa,
        ei kestä Herran kunniaa,
        ei pysy eessä Jumalan
        kuin seuraajat vain Karitsan

        Synti (perisynti) käsitteen mukaan Jeesuksessa ei voinut virrata Aadamin veri;

        Kuka se sitten Jeesus oli jos ei ihminen lainkaan (jos perisynnistä puhutaan)?

        Vai onko nuo uskontoharhat jouduttu keksimään kieriskelyssä uskonoppien harhoissa?

        Jos mikään ei muuttumut ihmisten historiassa maanpäällä Jeesus Nasaretilaisesta menneisyyteen ja nykyisyyteen niin silloin tuo koko käsite on tuulesta temmattu.

        Vaikka minkälaisen opin keksii niin maailmassa vallitsevat luonnon lait ei muutu ne ovat vain riippumatta siitä miten ihminen ajattelee tai mitä hän yrittää tehdä,- mitään et mahda.

        Vaikka keksittäisiin ( ja keksitäänkin) uskontoja minkäverran tahansa Ja Jeesus Nasaretilaisia olisi vaikka kuinka monta ja heille vaikka omat Aadaminsa, niin oikeusmurhat eivät tuo sovitusta tappoi vaikka kuinkapaljon kapinoitsevia uskonkiihkoilijoita tai sen oikean opin vastustajia.

        Riittävästi kun tappaa hiljenee se vähän kuolleet antavat tunnetusti olla elävät rauhassa.EM, konstia on kokeiltu maailmassa paljon sitä esiintyy V.T.n sivuillakin riittämiin. ja Jumala vielä yllyttää niitä juutalaisia!


    • Adamin lankeemuksen rangaistukseksi asetettiin ”kuolemalla kuoleminen”; ”sillä sinä päivänä, jona sinä siitä syöt, pitää sinun kuolemalla kuoleman".
      Rangaistus oli siis ajallinen ja hengellinen kuolema.

      Tuon rangaistuksen alaiseksi JOKAINEN ihminen syntyy maailmaan.

      Ihminenhän syntyy maailmaan lihasta ( Joh. 3:6), eli miehen tahdosta( Jh 1:13).
      Jo täällä ajassa hengellisesti kuolleet voivat Kristuksen sanan kuulleessaan ja sen vastaanottaessaan siirtyä kuolemasta elämään (Joh. 5:24).

    • vaihtoehtoista ajattelua

      Synti tuleekin poistumaan kunhan sen aika koittaa. Jeesus Kristus on meidät kuolemallaan lunastanut, mikäli vain hyväksymme ja otamme tuon lunastuksen vastaan. Jehova Jumala on valtakuntansa Kuninkaan Jeesuksen Kristuksen johdolla tuleva poistamaan maan päältä Saatanan ja hänen demoninsa, joten maan päälle ennallistetaan paratiisi ja uskolliset ihmiset kohotetaan täydellisyyteen.

      Meillä on siis ihana tulevaisuuden odote, mikäli hyväksymme ja otamme nuo Jumalan järjestelyt vastaan. Suurin osa ihmisistä ei niitä ota vastaan, miten on sinun laitasi. Valinta on sinun.

    • Tremoles

      Kristus kuoli juuri tuon perisynninkin vuoksi, meidän puolesta. Joten, älä heitä pyyhettäsi kehään kesken ottelun. Elä kunnolla ja voita oikea elämä puolellesi.

      • PERISYNNISTÄ

        Kuolemaa ja perisyntiä, kuten sen seurauksia sairauksia, ei ole vielä kukistettu.

        Kaikki ovat edelleen synnin eli perisynnin alaisia uuden liiton aikana.

        Paavali sanoo näin noin 50 vuotta Jeesuksen kuoleman JÄLKEEN:

        "Miten siis on? Olemmeko me parempia? Emme suinkaan. Mehän olemme edellä osoittaneet, että KAIKKI, niin hyvin juutalaiset kuin kreikkalaiset, ovat synnin alla,
        niinkuin kirjoitettu on: "Ei ole ketään vanhurskasta, ei ainoatakaan."

        VANHURSKAS=JUMALALLE KELVOLLINEN


      • Tremoles
        PERISYNNISTÄ kirjoitti:

        Kuolemaa ja perisyntiä, kuten sen seurauksia sairauksia, ei ole vielä kukistettu.

        Kaikki ovat edelleen synnin eli perisynnin alaisia uuden liiton aikana.

        Paavali sanoo näin noin 50 vuotta Jeesuksen kuoleman JÄLKEEN:

        "Miten siis on? Olemmeko me parempia? Emme suinkaan. Mehän olemme edellä osoittaneet, että KAIKKI, niin hyvin juutalaiset kuin kreikkalaiset, ovat synnin alla,
        niinkuin kirjoitettu on: "Ei ole ketään vanhurskasta, ei ainoatakaan."

        VANHURSKAS=JUMALALLE KELVOLLINEN

        Kristus kukisti kuoleman ja alisti sen valtaansa. Kuolema ei voi siis pitää enää yhtäkään ihmistä vallassansa. Eikä yksikään ihminen peri syntejä. Sillä ne eivät ole perittävissä. Oikea vanhurskas on sellainen ihminen joka on lujassa uskossaan alamaisena vain Luojalle, taivaalliselle Isälle, tehden myös hyviä tekoja ja oikeudenmukaisia päätöksiä elämänsä aikana, rakastaen koko luomakuntaa sekä kaikkia eläviä tasapuolisesti, noudattaen taivaallisen Isän tahtoa.
        Paavali on kuollut jo aikaa sitten ja kuopattu, eikä hän ole jumala edes ruohon korrelle, eikä hän myöskään päätä elävien asioista yhdelläkään ehdolla.


      • kuolemasta
        Tremoles kirjoitti:

        Kristus kukisti kuoleman ja alisti sen valtaansa. Kuolema ei voi siis pitää enää yhtäkään ihmistä vallassansa. Eikä yksikään ihminen peri syntejä. Sillä ne eivät ole perittävissä. Oikea vanhurskas on sellainen ihminen joka on lujassa uskossaan alamaisena vain Luojalle, taivaalliselle Isälle, tehden myös hyviä tekoja ja oikeudenmukaisia päätöksiä elämänsä aikana, rakastaen koko luomakuntaa sekä kaikkia eläviä tasapuolisesti, noudattaen taivaallisen Isän tahtoa.
        Paavali on kuollut jo aikaa sitten ja kuopattu, eikä hän ole jumala edes ruohon korrelle, eikä hän myöskään päätä elävien asioista yhdelläkään ehdolla.

        "viimeisenä kukistetaan kuolema"...eli kuolemaa ei ole vielä kukistettu, vaikka Jeesus Jumalan Poikana saattoi antaa ja ottaa henkesä takaisin. Ihmiselle sellaine ei onnistu. Kuollut ei saa henkeään takaisin. Rikas mies sitä pyysi tuonelan tuskissa ollessaan, mutta siihen pyyntöön ei suostuttu.


      • Tremoles
        kuolemasta kirjoitti:

        "viimeisenä kukistetaan kuolema"...eli kuolemaa ei ole vielä kukistettu, vaikka Jeesus Jumalan Poikana saattoi antaa ja ottaa henkesä takaisin. Ihmiselle sellaine ei onnistu. Kuollut ei saa henkeään takaisin. Rikas mies sitä pyysi tuonelan tuskissa ollessaan, mutta siihen pyyntöön ei suostuttu.

        Niin, jos asiaa ajatellaan kaikkien miedän ihmisten kannalta katsoen. Mutta, jos asiaa ajatellaan Kristuksen kannalta katsoen. Niin, hänhän sen teki jo aikoinansa, ja hän on todellinen esikuva kaikesta. Voitti siis kuoleman, alisti sen valtaansa. Mutta vasta viimeisen tuomion jälkeen meistä jotkut saavat ikuisen elämän ja jotkut ikuisen kadotuksen. Elikä, silloinkaan ei kuolemaa kokonaan kukisteta. Vaan, pelkästään osittain. Osa siis vaan todella pelastuu. Tosin, itse kuolemakin tuhotaan. Joka osoittaa ko. asian monimutkaisuuden ja monimerkityksellisen luonteen.
        Kaikki kuolevaiset eivät tuota yksinkertaisesti vaan vieläkään käsitä, vaikka se on jo osittain tapahtunut. Joka osoittaa ikävällä tavalla ihmisten epäuskon määrää.


    • Jeesuksen opetuslapsi

      Ja Herra Jeesus Kristus toi voiton kuolemasta, joka on kaikkien ihmisten osana ilman Jumalan Pyhän Hengen uudestisynnyttävää Jumalan lapseutta.

      ´Sillä koska kuolema on tullut ihmisen kautta, niin on myöskin kuolleitten ylösnousemus tullut ihmisen kautta. Sillä niinkuin kaikki kuolevat Aadamissa, niin myös kaikki tehdään eläviksi Kristuksessa, mutta jokainen vuorollaan: esikoisena Kristus, sitten Kristuksen omat hänen tulemuksessaan;´

      Jolla on Poika eli Pyhä Henki, sillä on elämä. Jolla ei ole Pyhää Henkeä, ei ole Jumalan lapsi, vaan on perisynnin seurauksen eli synnin palkan kuoleman valtapiirissä ja menee Tuonelaan kuoltuaan.

      Koko ihmiselämän tarkoitus on löytää Elämän Herra eli Jeesus Kristukseksi ja Herraksi omaan elämäänsä, jotta häntä seuraten opetuslapsenaan voimme päästä pois Jumalan vihan ja viimeisen vihollisen eli Kuoleman vallasta Jumalan lapseuteen.

      • Jeesuksen opetuslapsi: "´Sillä koska kuolema on tullut ihmisen kautta, niin on myöskin kuolleitten ylösnousemus tullut ihmisen kautta. Sillä niinkuin kaikki kuolevat Aadamissa, niin myös kaikki tehdään eläviksi Kristuksessa, mutta jokainen vuorollaan: esikoisena Kristus, sitten Kristuksen omat hänen tulemuksessaan;´
        ---
        Paavali opettaa Room. 6:nen luvun alussa, kuinka Jeesuksen kohdalla ylösnousemus oli jo tapahtunut ja kuinka jokainen pääsee tästä ylösnousemuselämästä osalliseksi kastattamalla itsensä Jeesuksen nimeen (Room. 6:3-14).

        Emme vielä elä häiriintymätöntä ylösnousemuselämää vaan elämme tässä maailmanajassa, olemme matkalla kohti päämäärää.
        Meidät herätetään lopullisesti ylösnousemuselämään vasta tulevaisuudessa (1. Kor.6:14).

        ”Ja tuommoisia te olitte, jotkut teistä; mutta te olette vastaanottaneet peson, te olette pyhitetyt, te olette vanhurskautetut meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä ja meidän Jumalamme Hengessä” (1.Kor. 6:11).

        Kasteessamme vaikuttaa Pyhä Henki. Kasteessa syntinen pestään puhtaaksi. Siinä Pyhä Henki pyhittää ihmisen.

        Paavali kirjoittaa Tiitukselle kirjeensä viimeisessä luvussa (3:5) kasteessa tapahtuvasta Pyhän Hengen uudistuksesta. Ihminen vanhurskautetaan siinä – ”hänen armonsa kautta”, lisää Paavali kirjeessään Tiitukselle (Tiit.3:7).
        Siksi ei voida ajatella, että Kristitty eläisi yhä vanhoissa synneissään.

        Uskon kautta siis meillä on lahjana Kristus ja hänen puhtautensa kokonansa ja täydellisenä.
        Kuitenkaan emme omassa itsessämme hetikään tule kokonaan puhtaiksi, synnittömiksi ja vioista vapaiksi, vaan meihin jää jäljelle vielä paljon vanhaa hapatusta; se kuitenkin varmasti annetaan anteeksi eikä sitä viaksemme lueta, mikäli pysymme uskossa ja perkaamme pois jäljelläolevaa saastaisuutta.

        Tästä ”perkuutyöstä” Paavali kirjoittaa Efesolaisille: ”
        "Teidän tulee panna pois vanha ihmisenne, jonka mukaan te ennen vaelsitte ja joka turmelee itsensä petollisia himoja seuraten, ja uudistua mielenne hengeltä ja pukea päällenne uusi ihminen, joka Jumalan mukaan on luotu totuuden vanhurskauteen ja pyhyyteen" (Ef. 4:22-24).

        Paavali kehoittaa Efeson kristittyjä päivittäiseen uudistumiseen (23). Se merkitsee vanhan ihmisen pois riisumista ja uuteen pukeutumista (24).
        Kaikki, jotka oli Kristukseen kastettu, olivat Kristuksen päällensä pukeneet (Gal. 3:27).
        Me olemme Kristukseen kiinnitettyjä kasteen kautta. Kaikki kastetut ovat pukeutuneet Kristukseen.

        Kristus sanoo: "Joka on kylpenyt, ei tarvitse muuta, kuin että jalat pestään, ja niin hän on kokonaan puhdas." (Joh. 13:10)
        Tämä merkitsee sitä, että synti kasteessa annetaan kokonaan anteeksi (Apt. 2:38, Apt. 22:16).
        Synti jää kuitenkin olemaan. Se on todellisesti ihmisluonnossa vielä jäljellä (Kuten Paavali sanoo Room. 7. luvussa).
        Läpi koko elämän tarvitsemme jalkojen pesua.


        --

        Virsi 314.
        2) Suo, että milloinkaan en eksy maailmaan,
        sen houkutuksiin taivu ja synnin virtaan vaivu.
        Sen ethän anna voittaa ja pettää, vahingoittaa.

        4.) Kun olen vaaroissa, itsesi kirkasta.
        Tee minut eläväksi, sinussa väkeväksi.
        Suo voittaa kiusaukset ja välttää lankeemukset.


    • mutta karman sovittamiseksi aivan oiva käsite.
      Eli nykyisen elämän vääryydet olet sovittava ja kokeva seuraavassa fyysisessä tietoisuudessa.
      Tämä asia on hyvin monisäikeinen ja sen pitäisi oivaltaa ihan täysin.
      Meillä on paljon opittavaa ja usein pienistä oivalluksista aukeaa laajoja näkymiä.

    • cybo-ceronimo-cabriel-61

      Miten "tuntematon tekijä", joka tässä kontekstissa, jossa keskusteltaessa kiertyy kristinuskon kautta luojaan, eli Jahween, voisikaan väitää että on syntynyt[kun on luotu] koskaan 'erilainen' persoona kuin tuo itse alku-syy?
      Henkisen perimämme synty kumpuaa siis aina mistä?
      Subjetiivisuutemme kaikkineen on saanut 'osansa' ja laatunsa alku-syystään.

      Kun tajuntamme kykenee [joillakin yksilöillä] aikuisuudessa valvomaan ja vaikuttamaan subjektiiviuuteensa, on jo tuossa vaiheessa peroonallisuus häiriintynyt, eikä siksi kykene läheskään aina oikeisiin valintoihin.

      Tämä looginen ongelma on tai ei ole, millään 'jumalan salaisuudella' ei näitä uskottavasti voi selittää.
      Kenen on vaikkapa vastuu, jos Jumala paaduttaa ihmisen olemaan ottamatta evankeliumia vastaan, tai jos ihminen jättää evankeliumin lahjan itsestään riippumattomista tekijöistä johtuen?
      Eikö kuitenkin aina päädytä ihmisestä itsestään riippumattomiin syihin?

      • liberaaliteologi

        Sairaudet syntyvät luonnonvoimien ja evoluution vaikutuksesta. Sairauksista osa periytyykin. Synti ei periydy. Sosiaaliset mallit periytyvät kasvatuksen ja esikuvien mukana, ja siinä voi siirtyä synnintekemisen malli vanhemmilta lapsille. Aatamin ja Eevan synti ei ole periytynyt, jos sitten mikään synti olikaan?


      • cybo-ceronimo-cabriel-61
        liberaaliteologi kirjoitti:

        Sairaudet syntyvät luonnonvoimien ja evoluution vaikutuksesta. Sairauksista osa periytyykin. Synti ei periydy. Sosiaaliset mallit periytyvät kasvatuksen ja esikuvien mukana, ja siinä voi siirtyä synnintekemisen malli vanhemmilta lapsille. Aatamin ja Eevan synti ei ole periytynyt, jos sitten mikään synti olikaan?

        Karrikoiden ja kontekstissa pysyen---> olemme yhdeltä osaltamme "jumalamme kuvia", eli esimerkkejä huonosta ideasta, siinä on "syntimme" perusta johon emme voi miltään osin i h m i s i n ä vaikuttaa.

        Aadamin & Eevan "synti" oli "synti" ainoastaan yhtä tahoa, eli Jahwea kohtaan, asian oikeellisuus siis riippuu täysin siitä mitä pidetään oikeana perustana todelliselle olemassaololle.
        Minusta Aadam&eeva eivät valinneet väärin, he kyseenalaistivat valmiin sapluunan johon heidät oli ympätty, se oli heidän oikeutensa ja velvollisuutensa ajattelevina olentoina.
        Tosin kyse tarinassa lienee metaforasta, tai myytistä jossa alku-ihmiset tulivat vaiheeseen jossa tulivat tietoisiksi itsestään?


    • lukee

      näin:

      Hänen tulee tunnustaa tekemänsä synti ja korvata aiheuttamansa vahinko kokonaisuudessaan sille, jolle on vahingon tuottanut, sekä lisätä korvaukseen vielä viidesosa. [3. Moos. 5:16,23,24]

      MISSÄ TÄSSÄ LUKEE TERVEITÄ?
      JA MUA ALKAA OKSETTAA SUN; salla. JUTUT.

      • salla.

        lukeeko vai eikö lue. Minä luen tekstin niinkuin minä haluan.


      • salla.
        salla. kirjoitti:

        lukeeko vai eikö lue. Minä luen tekstin niinkuin minä haluan.

        >>> Minulle on ihan sama
        Kirjoittanut: salla. / Tänään / klo 00:41


      • salla.

        Näköjään täällä joku kujeilee minun piikkiini.

        Jota kiroatte, kirous tulee päällenne,
        jota siunaatte siunaus on tuleva päällesi.


      • salla.
        salla. kirjoitti:

        Näköjään täällä joku kujeilee minun piikkiini.

        Jota kiroatte, kirous tulee päällenne,
        jota siunaatte siunaus on tuleva päällesi.

        pala-syndrooma


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ketä ikävöit?

      Tuntomerkkejä jos täällä oikeat kohtaavat❤️
      Ikävä
      126
      2688
    2. Juniorivalmennus Jokereissa..

      Mitä hittoa siellä seurassa oikein tapahtuu?? Tämän kauden U14 ikäluokkaan on mahdutettu kaksi päävalmentajaa. Tälle kau
      Nuorten jääkiekko
      56
      2167
    3. Ammuskelua taas

      Keskipohjanmaa tietää kertoa että Yläpubin hujakoilla ammuskeltu lauantain vastaisena yönä.
      Kokkola
      24
      1737
    4. Et saa mua ikinä

      Oma vikasi. Naiselta.
      Ikävä
      129
      1538
    5. Introverttinä osastolla

      Yhdellä lääkäritapaamisella hoitaja valitti lääkärille etten tee mitään muuta kuin makaan ja ulkoilen. Kävin kuitenkin s
      364
      1298
    6. Päivämääriä

      Minä päivämääränä näit kaivattusi viimeksi?
      Ikävä
      68
      1293
    7. Seksikkäin asu mikä päällä olet nähnyt kaivattusi ?

      Seksikkäin asu mikä yllä olet nähnyt kaivattusi ?
      Ikävä
      71
      1220
    8. Toivotko, että

      hän tulisi juttelemaan sinulle, vai lähestytkö mieluummin itse?
      Ikävä
      89
      1065
    9. VIELÄKIN NAURATTAA

      Seurustelua haluais. 🤣🤣🤣🤣🤣🤣
      Ikävä
      90
      989
    10. 128
      931
    Aihe