Oon nyt käymässä b-kortin kurssia mutta nyt haluaisinkin vielä c-kortin. Jos vaan korotan b-kortin c:ksi niin maksaako se paljoa enemmän? Vai pystyisinkö nyt vaan kesken autokoulun vaihtamaan sitä bc:ksi?
kuorma-autokortti
31
1511
Vastaukset
- tuota, tuotanoin
C-korttia?
- -----
Saatan hakea myöhemmin sellaseen työpaikkaan missä sitä tarvii.
- tuota, tuotanoin
----- kirjoitti:
Saatan hakea myöhemmin sellaseen työpaikkaan missä sitä tarvii.
ketjussa on lähes oikein selvitetty asiaa
http://keskustelu.suomi24.fi/node/8135215#comment-37824420
Veikkaan ettet ehdi saada BC-korttia ennen 10.9.09. - ---
tuota, tuotanoin kirjoitti:
Veikkaan ettet ehdi saada BC-korttia ennen 10.9.09.no maksaakohan se paljo enemmän jos en kerkee saaha korttia ennen tuota mutta kuitenki olisin jo ennen sitä päivää kerenny alottaa? ja jos vaikka kerkeisin maksaakin ennen sitä?
- tuota, tuotanoin
--- kirjoitti:
no maksaakohan se paljo enemmän jos en kerkee saaha korttia ennen tuota mutta kuitenki olisin jo ennen sitä päivää kerenny alottaa? ja jos vaikka kerkeisin maksaakin ennen sitä?
mikäli ehdit käydä yhdelläkin C-luennolla ennen 10.9, koska luentojen ja ajojen minimimäärä on silloin nykyinen.
- inssi'
Veikkaan ettet ehdi saada BC-korttia ennen 10.9.09.ennen tuota päivämäärää vaaditaan 12 teoriaa ja 20 ajoa, sen jälkeen vaaditaan 12 teoriaa ja 20 ajoa, joten eihän tässä mikään kiire ole :)
- mä vaan
inssi' kirjoitti:
ennen tuota päivämäärää vaaditaan 12 teoriaa ja 20 ajoa, sen jälkeen vaaditaan 12 teoriaa ja 20 ajoa, joten eihän tässä mikään kiire ole :)
Paitsi että jos haluaa vääntää kuorma-auton rattia työkseen pitää suorittaa vielä 140 tuntia kursseja jotta saa ammattipätevyyden....
- inssi'
mä vaan kirjoitti:
Paitsi että jos haluaa vääntää kuorma-auton rattia työkseen pitää suorittaa vielä 140 tuntia kursseja jotta saa ammattipätevyyden....
Että jokainen haluaa C-kortin siksi että voi ajaa työkseen kuorma-autoa (kuorma-auton ajoon työssä ei tarvii pätevyyttä) ja että jokainen joka ajaa B-kortin, ajaa sen siksi että saa ajaa taksia työkseen?
- Haistakaa paska koko....
inssi' kirjoitti:
Että jokainen haluaa C-kortin siksi että voi ajaa työkseen kuorma-autoa (kuorma-auton ajoon työssä ei tarvii pätevyyttä) ja että jokainen joka ajaa B-kortin, ajaa sen siksi että saa ajaa taksia työkseen?
Niin ehdinköhän ajaa c-kortin ennen 10.9? Tää on siis aivan perseestä, olen jo maksanut autokoululle sen 600 euroa korotuksesta ja vittu jos tulee hukkareissu! Varmaan joku pienikin ajovirhe mistä sitten hylätään, sen jälkeen tutvon rillit onkin solmussa!
- usko se jo
Haistakaa paska koko.... kirjoitti:
Niin ehdinköhän ajaa c-kortin ennen 10.9? Tää on siis aivan perseestä, olen jo maksanut autokoululle sen 600 euroa korotuksesta ja vittu jos tulee hukkareissu! Varmaan joku pienikin ajovirhe mistä sitten hylätään, sen jälkeen tutvon rillit onkin solmussa!
vaikka saisit C-kortin vasta 10.10.2010 niin silti saat ajaa sillä kuorma-autoa, oli se sitten omaa ajoa, tai ajoa töissä, ainut ero on että et saa ajaa TYÖKSESI kuorma-autoa, kai sinäkin oikeisiin töihin haluat, eikän KA-kuski saa ku joku 1800€/2vko ;)
- Haistakaa paska koko....
usko se jo kirjoitti:
vaikka saisit C-kortin vasta 10.10.2010 niin silti saat ajaa sillä kuorma-autoa, oli se sitten omaa ajoa, tai ajoa töissä, ainut ero on että et saa ajaa TYÖKSESI kuorma-autoa, kai sinäkin oikeisiin töihin haluat, eikän KA-kuski saa ku joku 1800€/2vko ;)
Nyt ei mee ihan jakeluun. Saan siis ajaa kuorma-autoa töissä mutta en saa ajaa sitä työkseni, onko muka noin? No mikä määrittää ajanko autoa työkseni ja mikä ei, jos kytät pysäyttää niin sanon että vittu mä tätä paskaa työkseni aja. Kyllä tää on perseestä! Ongelmia tulee tämän lain kanssa, ennenhän bc-kortin sai kun makso valtiolle 150 markkaa. Nykyään 6500e!? Kelatkaa!?
- tenunenä
mikäli ehdit käydä yhdelläkin C-luennolla ennen 10.9, koska luentojen ja ajojen minimimäärä on silloin nykyinen.
tutkinto on suoritettava ennen mainittua päivämäärää. Eli alkaa olla mahdotonta suuremmilla paikkakunnilla.
- jakokuski
Nyt ei mee ihan jakeluun. Saan siis ajaa kuorma-autoa töissä mutta en saa ajaa sitä työkseni, onko muka noin? No mikä määrittää ajanko autoa työkseni ja mikä ei, jos kytät pysäyttää niin sanon että vittu mä tätä paskaa työkseni aja. Kyllä tää on perseestä! Ongelmia tulee tämän lain kanssa, ennenhän bc-kortin sai kun makso valtiolle 150 markkaa. Nykyään 6500e!? Kelatkaa!?
pelkällä c-luvalla saat toki ajella kuormuria, matkailuautoa ja raskaita pakuja ja maastureita. Kuljettaakin saat omia tavaroitasi, mutta ei mitään kolmansien osapuolien tavaraa. Muutos on hyvä. Kuljetusalalle jää töihin ammattilaisia, eikä satunnaisia vipeltäjiä, jotka eivät osaa kuormien kiinnittämisiä tai perälautojen käyttöä. Peruutteluista ahtaissa paikoissa puhumattakaan. Tuleva pula työntekijöistä kohentaa kuskien asemaa ja arvostusta firmoissa ja kohottaa palkkoja. Kiitos EU!
- pinssis
tenunenä kirjoitti:
tutkinto on suoritettava ennen mainittua päivämäärää. Eli alkaa olla mahdotonta suuremmilla paikkakunnilla.
opetus aloitettuna ennen 10.09.2009 hinta sama, koska C-ajot voi aloittaa ennen kun on B-kortti suoritettuna. Mikäli aloittaa opetuksen 10.09.2009 jälkeen täytyy suorittaa B-kortti ennen kun voi aloittaa C-ajot, eli tulee se 20ak enemmän.
- mä vaan
inssi' kirjoitti:
taidaat olla aika yksinkertainen henkilö?
Kyse oli "mitä eroa" johonka totesit puutaheinää, eli sitä ihteään.
Todellisuudessa eroa on ja paljon. - Haistakaa paska koko....
mä vaan kirjoitti:
taidaat olla aika yksinkertainen henkilö?
Kyse oli "mitä eroa" johonka totesit puutaheinää, eli sitä ihteään.
Todellisuudessa eroa on ja paljon.Mitäs vaikeeta siinä perälaudan käytössä on? Itse pian hiab-auton kuljettaja ja tuohon nimi kohtaan piti kirjoittaa haistakaa paska koko valtiovalta:)
- näin se menee
Saat ajaa kuorma-autoa töissäsi, mutta että työksesi.
Eli voit ajaa ihan vapaasti esim siivousfirman, sähköfirman, putkifirman, raksafirman, yms kuorma-autoa, tällöin ajat työssäsi kuorma-autoa, mutta sen ajaminen ei ole sinun työsi.
Mutta taasen et saa ajaa työksesi kuorma-autoa, eli jos kuorma-auton ajo on sinun päähomma firmassa, et saa sitä tehdä tuolla "pelkällä" c:llä, eli jos kilpien ympärillä on ne oranssit läpyskät, ei ole auton puikkoihin mitään asiaa. - ajaa kuorma-autoa?
näin se menee kirjoitti:
Saat ajaa kuorma-autoa töissäsi, mutta että työksesi.
Eli voit ajaa ihan vapaasti esim siivousfirman, sähköfirman, putkifirman, raksafirman, yms kuorma-autoa, tällöin ajat työssäsi kuorma-autoa, mutta sen ajaminen ei ole sinun työsi.
Mutta taasen et saa ajaa työksesi kuorma-autoa, eli jos kuorma-auton ajo on sinun päähomma firmassa, et saa sitä tehdä tuolla "pelkällä" c:llä, eli jos kilpien ympärillä on ne oranssit läpyskät, ei ole auton puikkoihin mitään asiaa.Jos on pelkkä tavallinen c, niin saako silti esim. ambulanssikuski ajaa ambulanssia vaikka se on osa sen työtä? Tai jos tekee jotain työtä missä tavaroiden kuljettaminen ja kuorma-auton ajaminen on vain yksi osa sitä työtä mutta silti kuuluu siihen työhön niin riittääkö silti tavallinen c? Vai pitääkö ajaa sen uuden lain mukainen kortti?
- pinssi´´
inssi' kirjoitti:
ennen tuota päivämäärää vaaditaan 12 teoriaa ja 20 ajoa, sen jälkeen vaaditaan 12 teoriaa ja 20 ajoa, joten eihän tässä mikään kiire ole :)
´dorka
- Lukihäiriökö?
ajaa kuorma-autoa? kirjoitti:
Jos on pelkkä tavallinen c, niin saako silti esim. ambulanssikuski ajaa ambulanssia vaikka se on osa sen työtä? Tai jos tekee jotain työtä missä tavaroiden kuljettaminen ja kuorma-auton ajaminen on vain yksi osa sitä työtä mutta silti kuuluu siihen työhön niin riittääkö silti tavallinen c? Vai pitääkö ajaa sen uuden lain mukainen kortti?
Siis saathan nytkin ajaa siivousfirman henkilöautoa pelkällä B-kortilla vaikka ei olekaan taksilupaa.
Eli jos ajaa kuorma-autoa työkseen, tarvii ammattikortin, jos ajaa työssä kuorma-autoa, niin ei tarvitse ammattikorttia, eli pelkkä C-riittää.
Eli jos työtehtäväsi nimi ei ole "autokuski" niin saa huoletta ajaa, vaikka sitä siivous, putki, rakennus, sähkö, yms firman autoa :) - Dork400
pinssi´´ kirjoitti:
´dorka
Tuo milloin ajaa työksensä arvailunne menee päin honkia.
Jatkossa kuorma-autoa EI saa ajaa, kun palkka juoksee ilman, että on vanha C-kortti tai uudemmilla lisäksi ammattiajolupa.
Vain hälytysajoneuvot ovat poikkeus.
Eli jos olet töissä vaikka punttisalilla, jossa firman autona on kuorma-autoksi rekisteröity Hummer. Ja pomosi sanoo sinulle kesken työpäivää, että meneppä Hummerilla postiin ja hae postimerkki, niin se on ammattiajoa.
Eli ei onnistu ilman vanhaa C:tä tai uutta ceetä ammattiajolupaa. - miksi valehtelet?
Dork400 kirjoitti:
Tuo milloin ajaa työksensä arvailunne menee päin honkia.
Jatkossa kuorma-autoa EI saa ajaa, kun palkka juoksee ilman, että on vanha C-kortti tai uudemmilla lisäksi ammattiajolupa.
Vain hälytysajoneuvot ovat poikkeus.
Eli jos olet töissä vaikka punttisalilla, jossa firman autona on kuorma-autoksi rekisteröity Hummer. Ja pomosi sanoo sinulle kesken työpäivää, että meneppä Hummerilla postiin ja hae postimerkki, niin se on ammattiajoa.
Eli ei onnistu ilman vanhaa C:tä tai uutta ceetä ammattiajolupaa.Sama juttu kuin sanoisit että ISS:n siivoja ei saisi ajaa firman Ford Focuksella, ilman taksilupaa koska ko Focus VOISI olla myös taksina.
Ei tässä sen kummempi juttu ole, eli ihan huoletta saa ajella työpaikan kuorma-autoa vaikka sen asvaltti tai raksafirman autoa, kunhan ei se ajaminen ole työtä :) - paskamaha
jos olen ymmärtänyt oikein oli se omaa ajoo tai ammattiajoo mutta jos joku tienaa kyseisellä ajolla sentinkin rahaa niin kuskilla on pakko olla AMMATTIPÄTEVYYS suoritettuna tai siitä tulee aikas kovat rapsut.
terv:PASKAMAHA!!! - äkkiä nyt
paskamaha kirjoitti:
jos olen ymmärtänyt oikein oli se omaa ajoo tai ammattiajoo mutta jos joku tienaa kyseisellä ajolla sentinkin rahaa niin kuskilla on pakko olla AMMATTIPÄTEVYYS suoritettuna tai siitä tulee aikas kovat rapsut.
terv:PASKAMAHA!!!Kaikki ISS:n työntekijät jotka ajaa työpaikan henkilöautoilla työssään, koska ehillä ei ole taksilupaa, vaikka taksilupa vaaditaan jos samalla henkilöautolla ajettaisi taksia :)
Eli kyllä, kuorma-autoa saa ajaa töissä, mutta ei saa toimia autonkuljettajana ilman pätevyyksiä :)
Ja taatusti esim sähkömies saa palkan siltä ajalta kun hän ajaa päämajalta työmaalle vaikkapa firman Spintterin kuormurilla työkalut kyydissä, ja silti pelkkä C-kortti riittää :) - Näsävee
äkkiä nyt kirjoitti:
Kaikki ISS:n työntekijät jotka ajaa työpaikan henkilöautoilla työssään, koska ehillä ei ole taksilupaa, vaikka taksilupa vaaditaan jos samalla henkilöautolla ajettaisi taksia :)
Eli kyllä, kuorma-autoa saa ajaa töissä, mutta ei saa toimia autonkuljettajana ilman pätevyyksiä :)
Ja taatusti esim sähkömies saa palkan siltä ajalta kun hän ajaa päämajalta työmaalle vaikkapa firman Spintterin kuormurilla työkalut kyydissä, ja silti pelkkä C-kortti riittää :)Lukekaa pykälät, niin ei ole mitään mutu tietoa.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2007/20070273
Erityisesti 2§ ja 6.s kohta.
"Tämä laki ei koske kuljettajaa, jos:
6) ajoneuvoa käytetään yksityisesti muihin kuin kaupallisiin tavarakuljetuksiin;"
Painottakaa kohtia YKSITYISESTI ja KAUPALLISIIN - Kettulan Ville
Lukihäiriökö? kirjoitti:
Siis saathan nytkin ajaa siivousfirman henkilöautoa pelkällä B-kortilla vaikka ei olekaan taksilupaa.
Eli jos ajaa kuorma-autoa työkseen, tarvii ammattikortin, jos ajaa työssä kuorma-autoa, niin ei tarvitse ammattikorttia, eli pelkkä C-riittää.
Eli jos työtehtäväsi nimi ei ole "autokuski" niin saa huoletta ajaa, vaikka sitä siivous, putki, rakennus, sähkö, yms firman autoa :)Älä ny poika kirjoita palturia. Otan erään valaisevan asiaa hyvin tuntevan virkamiehen kertoman esimerkin
Jos putkiasentaja vie työpaikan kuorma-autolla työmaalle putkitarvikkeita, joita itse asentaa työssään hän ei tarvitse ammattipätevyyttä.
Mutta mikäli hän vie tarvikkeita, joita joku toinenkin asentaa hän tarvitsee ammattipätevyyden.
On se kuitenkin silleen että näissä asioissa on vielä monta muttaa matkassa. - Älyhoijaväläys
miksi valehtelet? kirjoitti:
Sama juttu kuin sanoisit että ISS:n siivoja ei saisi ajaa firman Ford Focuksella, ilman taksilupaa koska ko Focus VOISI olla myös taksina.
Ei tässä sen kummempi juttu ole, eli ihan huoletta saa ajella työpaikan kuorma-autoa vaikka sen asvaltti tai raksafirman autoa, kunhan ei se ajaminen ole työtä :)Ontuva vertaus!
- efewfewfew
Älyhoijaväläys kirjoitti:
Ontuva vertaus!
Henkilöutolla voi ajaa omaa ajoa sekä ajaa töissä, mutta taksikuskina et saa toimia ilman lupia.
Sama juttu kuormureissa, omaa ajoa saat ajaa, sekä ajaa töissä, mutta autokuskina et saa toimia, ei se sen kummempi asia ole..
- käy autokoulua parhailla
Pystyy pitää vain ilmoittaa sinne sun auto kouluun niin ne laskee auto koulusi hinnan uudelleen ja kortin saa ihan normaaliin hintaan eli noin 1400e molemmat b ja c-kortit. vaikka olisit aloittanut 9.9.09 niin saisit sen viellä vanhaan hintaan.
- näin tehdä?
kun olen nyt bc-korttia ajamassa ja en haluaisikaan enää, koska luulen että en pääse inssiä läpi enkä osaa ajaa sitä kuorma-autoa kun henkilöautonkin kanssa on ongelmia, niin voinko muuttaa niin että ajan pelkän B:n? en ole kerenny käydä yhdelläkään c-teoriatunnilla vielä mutta olen käyny kaikki b-teoriat. niin voiko näin myöhään enää vaihtaa bc:tä b:ksi?
- kridee.
näin tehdä? kirjoitti:
kun olen nyt bc-korttia ajamassa ja en haluaisikaan enää, koska luulen että en pääse inssiä läpi enkä osaa ajaa sitä kuorma-autoa kun henkilöautonkin kanssa on ongelmia, niin voinko muuttaa niin että ajan pelkän B:n? en ole kerenny käydä yhdelläkään c-teoriatunnilla vielä mutta olen käyny kaikki b-teoriat. niin voiko näin myöhään enää vaihtaa bc:tä b:ksi?
Varmasti voi, mutta älä ole hölmö. Nyt äkkiä kuorma-auto teorioihin ja pikapikaa inssiin!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu3563045Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3011473En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n841302- 1081301
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991285Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591245- 481135
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi791045Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa24941- 33847