Ateistit usein käyttävät muinaisia pakanajumalia hyödykseen argumentoinnissaan Kristuksen ylösnousemusta vastaan. He kuitenkin valehtelevat. Onhan tiedossa, että myös Saatana saattaa tehdä suuriakin ihmeitä, esimerkiksi herättää vääriä "jumalia" kuolleista. Uskon, että useat pakanoiden jumalina pitäminä henkilöt (mm. Osiris) "ylösnousivat" jo ennen Kristusta. Heillä ei kuitenkaan ole asemaa syntien sovituksessa, koska heidän ylösnousemustensa takana oli itse Saatana, joka näin koettaa uskovia eksyttää. Osirishan sitä paitsi kertoman mukaan "nousi" hallitsemaan Helvettiä, mikä tukee sitä olettamusta, että hän oli itse asiassa Saatanan poika.
Mahdollinen selitys on toki myös se, että kenties Jumala laupeudessaan lähetti pakanoille etukäteen jo joitain hämäriä aavisteluja siitä hyvästä, mitä tuleman piti. Taivaan valtakuntaa nämä pakanat eivät kuitenkaan perineet.
Kristus ja pakanajumalat
6
285
Vastaukset
Niin, mikä niistä tuhansista jumalista on totta? Ei yksikään. Mitä argumentoitavaa siinä on, jos todistustaakka on olevan osoittamisella? Millä sinä todistat Zeuksen olemattomaksi tai minä Jahven? Ei millään.
- Thronos
...ja selkeää olla ateisti. Kummallisia ajatusrakennelmia pitää näköjään uskovaisten kehitellä saadakseen jotakin tolkkua maailman ilmiöille. Milloin on Jumala laupeudessaan tehnyt mitä kummallisempia harhautusliikkeitä, milloin taas Saatana ilkeydessään. Ja uskovakaan ei näköjään tiedä kumpi milloinkin - mutta selitellä täytyy.
>> Onhan tiedossa, että myös Saatana saattaa tehdä suuriakin ihmeitä, esimerkiksi herättää vääriä "jumalia" kuolleista. Uskon, että useat pakanoiden jumalina pitäminä henkilöt (mm. Osiris) "ylösnousivat" jo ennen Kristusta.
- Kuk regus susej
"Mistä sitten tiedät ettei jeesuksenkin ylösnousemus ollut saatanan tekemä?"
Sehän olisi julmaa, jos ei veljeään auttaisi.
- Thronos
...että voi ajatella tai ajatella Jumalansa ajattelevan jotakin tällaista:
"Mahdollinen selitys on toki myös se, että kenties Jumala laupeudessaan lähetti pakanoille etukäteen jo joitain hämäriä aavisteluja siitä hyvästä, mitä tuleman piti. Taivaan valtakuntaa nämä pakanat eivät kuitenkaan perineet."
Eli Jumala lähettää jumalia jotka ylösnousevat ja tekevät kaikki säädetyt jumaljutut että olisivat uskottavia - vain "hämäriä aavisteluja" varten? Aika paljon oletettu silloisten pakanoiden päättelykyvyltä. "No tämä kyllä nousi ylös ja teki ihmeitä, mutta ei tämä varmaan mikään oikea jumala ole vaan vain esimakua tulevasta. Eipäs uskotakaan, vai mitä kaverit!"
Tosiaan, kuten tässä jo kysyttiinkin - ettet vain sinäkin olisi se esimakua saava pakana, ja todellinen juttu onkin vasta tulossa. Miten voit olla varma? Luulisi vähän mietityttävän....
Ei minusta edes olisi uskovaiseksi, en ole tarpeeksi kiero.- chris_hitchens
Minä meinasin eilen pudota kun selasin lenkillä kännykkäradiolla asemia ja kohdalle sattui Dei. Siellä sellainen hirmu rauhallisesti puhuva mies selvitti kuinka Jeebus ylösnousemuksen yhteydessä nousi myös ajan yläpuolelle. Kaveri ihan pokkana väitti, että Nooan saarnatessa aikalaisilleen, se olikin itse asiassa Jesse. Samoin Jesse juttelee jo tuleville sukupolville tällä hetkellä. Miten sekaisin voi joku olla?
Sittenpä minun olikin pakko vaihtaa kanavaa etteivät vastaantulijat olisi vallan ihmetelleet kikatustani :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 931702
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2231397- 871321
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!62985Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46911- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9854- 46832
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35809