Miten pitää toimia seuraavnlaisessa tilanteessa:
Ostin 8 euron tuotteen kaupasta ja maksoin 20 euron setelillä. Kuitenkin myyjä antaa rahasta takaisin 2 euroa ja kun alan asiaa ihmettelemään niin väittää kiven kovaa, että "annoin 10 euron setelin"?
Sinänsä tappio ei ole suuri, mutta ainakin tiedän sen, että kyseisessä K-kaupassa en enää asioi! Joten jos asioitte Espoossa Järvenperän K-kaupassa niin katokaa ainakin millä maksatte "mielellään kortilla" että voitte jälkikäteen todistaa kuinka paljon olette maksaneet ja mistä...Kuitit talteen ja jos setelillä maksatte niin tehkää myyjälle ja mielellään takana tuleville asiakkaille selväksi millä ja minkäkokoisella rahalla maksatte, että myyjä ei pysty vetämään 'välistä' tippiä.
Varokaa Espoon Järvenperän K-Kauppaa
13
2952
Vastaukset
- Samanlaista kokemusta
K-market Pasaati:ssa Itä-Pasilassa(HKI)
Plussa-alennukset jäi saamatta.
Eivätkä vastaa palautteeseen. PRKL.- vittuuntunut asiakas
Tätä nykyä entinen sellainen.
- vittuuntunut asiakas
vittuuntunut asiakas kirjoitti:
Tätä nykyä entinen sellainen.
Edelleen entinen sellainen.
- Kaupassa asioinut
Kassa siis varasti sinulta rahaa. Ko. tilanteessa soitto poliisille ja sitten vahdit ettei myyjä pääse ottamaan rahaa kassasta. Kun poliisit saapuvat pyydä laskemaan kassa. Todennäköisesti sekin jo riittää kun soitat poliisille. Eiköhän se kassa jo silloin anna "ylimääräiset" rahat takaisin...
- Realismia peliin
Tuo on sangen harmillinen virhe, jossa asiakas voi "tietää" olevansa oikeassa, mutta aivan yhtä varmasti myyjä "tietää" olevansa oikeassa.
Myyjälle tulee kassatyöskentelyyn niin voimakas rutiini, että rahan laittaminen laatikkoon tapahtuu hengitystä vastaavalla kehon toimintatasolla. Nyt jos keskittyminen herpaantuu millisekunniksi, niin raha on kerinnyt laatikkoon ennenkuin aivot rekisteröi mihin lokeroon se meni.
Inhimmillinen virhe, mutta on hyvä tuoda näitä esille nettisivuilla sen varalta että kyseessä ei olekkaan mikään kertaluontoinen tapahtuma.
Itse käytän ko. kauppaa usein ja koskaan ei ole tapahtunut vastaavaa. - myymälänhoitajaan tai
pikku, pikku kaupassa omistajaan.
- GASS
HEI VÄHÄN INHIMILLISYYTTÄ KEHIIN!KUKA TAHANSA VOI MYYJÄLLE TUOLLAISTA VÄITTÄÄ,ETTÄ SAIS VÄHÄN EXTRAA! ASIALLA ON AINA KAKSI PUOLTA!!!!!!! MYYJÄ EI TUOLLAISTA TAHALLAAN KYLLÄ TEE!!!!!!
- Tarkka asiakas
GASS kirjoitti:
HEI VÄHÄN INHIMILLISYYTTÄ KEHIIN!KUKA TAHANSA VOI MYYJÄLLE TUOLLAISTA VÄITTÄÄ,ETTÄ SAIS VÄHÄN EXTRAA! ASIALLA ON AINA KAKSI PUOLTA!!!!!!! MYYJÄ EI TUOLLAISTA TAHALLAAN KYLLÄ TEE!!!!!!
kyllä myyjät vetää taloon päin, heitä on joko painostettu tai tekvät "omasta päästä". Asiat selviää kun vaatii kassan laskemista.
Kemissä eräs K-kauppias piti tapana laittaa lihatiskiin tarjoushintoja, ja kun ostin kyseistä tuotetta niin punnituksessa pantiin isompi kilohinta, korjautin joka kerta virheen. Tämä toistui monta kertaa, joten lopetin siinä kaupassa asioinnin. - Anonyymi
Tarkka asiakas kirjoitti:
kyllä myyjät vetää taloon päin, heitä on joko painostettu tai tekvät "omasta päästä". Asiat selviää kun vaatii kassan laskemista.
Kemissä eräs K-kauppias piti tapana laittaa lihatiskiin tarjoushintoja, ja kun ostin kyseistä tuotetta niin punnituksessa pantiin isompi kilohinta, korjautin joka kerta virheen. Tämä toistui monta kertaa, joten lopetin siinä kaupassa asioinnin.Kyllä se on aivan tuulesta temmattu,et kassat varastais,joka puolella on kamerat,ja vaihk ei oliskaan,niin kyl ne pyrkii olemaan tarkkoina,inhimillinen erehdys voi sattua kelle vain,mut ne on aina selvitettävissä.
- 510
Monessa liikkeessä myyjällä on tapana pitää maksua varten saamansa seteli erillään niin kauan kunnes on antanut vaihtorahat asiakkaalle. Näin välttyy ainakin tahaton muistivirhe ja asiakaskin näkee, minkä setelin hän on antanut. Tämä tapa olisi syytä omaksua yleisemminkin.
Jos homma on kiinni myyjän epärehellisyydestä, niin keräytyneet valitukset kauppiaalle tekevät ajan mittaan tehtävänsä. Jos kauppias harrastaa vilunkia, on poliisi ensimmäinen yhteydenottokohde. - sovittu toimintatapa
Käytän lähelläni olevaa Helsingin Pohjois-Haagan K-kauppaa. Siinä aikaisemmin ja nytkin vielä silloin tällöin aina kassalla laskutettiin enemmän kuin hyllyssä luki. He käyttivät hyväksi ostajan hyväuskoisuuden, että ostaja ei yleensä tarkista laskua. Ikinä ei veloitetu vähemmän kuin hintalapussa luki, aina enemmän. Joku aika sitten se oli noin vuoden verran heillä pääsääntö: joka päivä ostoksista velvoitettiin enemmän. Asiakas joutui aina hakemaan hyllystä lapun. Selvittäminen tehtiin asiakkaalle mahdollisemman hankalaksi. Tarjousten kohdalla, jopa väitettiin, että nuo tarjoukset ole enää voimassa, mutta seuraavana päivänä tarjouslappu komeili uudestaan iloisesti vanhassa paikassa.
Siellä on vaikkapa mitä keinoja keksitty asiakkaiden huijamiseksi. Esimerkiksi vanhentuneita tuotteita erotetaan osiksi alkuperäisistä pakkauksista ja jokainen erotettu tuote kokonaisuudessa myydään ns. alennetulla hinnalla, mutta jos lasket nuo uudet alennetut hinnat yhteen, summaksi tulee isompi summa kuin vielä voimassa oleva uusi kokonaistuote (esim., jugurtti- tai keksipakkaukset, jotka ovat tehdässä yhdistettynä tarkoitettu myyntiin, esim. nuo Juväshyvän myslipatukat).
Myös rahaa on yritetty antaa väärin takaisin. Kerran yksi tummapoika antoin minua pitkään odottaa kassalla kun käsini oli ojennettuna takaisinannetun rahan kanssa ja sieltä puuttui oliko se 20 euron seteli. Hän jatkoi seuraavan asikkaan palvelemista, piittamatta minusta kun sanoin, että tästä puuttuu 20 euroa.
Viimeksi oli kesän alussa iso kamppailu kassalla erään naismyyjän kanssa, joka oli laskuttanut enemmän jugurttipurkkeja, kun oiln ostanut.
Mielenkiintoista on se, että vastapäätä olevassa Alepassa hinnat ovat aina kassalla oikein eikä tapahdu muutakaan huijausta.- PahoittelenPituutta
Aloituskommentti oli vanha, mutta vastaan silti, kun on sekä kassakokemusta että Järvenperän K-kauppa nykyinen lähikauppani.
Toki on mahdollista, että kauppiaat (ihan kuka vaan kauppias) käskevät kassoja huijaamaan, mutta tämä on mielestäni todella epätodennäköistä. Asiakasmäärät varsinkin ruokakaupoissa ovat valtavat - jokainen ostaa ruokaa - joten systemaattinen huijaus tulisi nopeasti esiin. Lisäksi nykypäivän sos.media levittää niin tehokkaasti huonot maineet, olivat ne sitten totta tai valhetta, ettei kauppiaan kannata otta riskiä.
Itse nopeaksi ja/mutta tarkaksi kassaksi aikoinaan kehittyneenä voin todeta, että todellakin kassalle, myös tarkalle, tulee rutiinin muodostuttua välillä se kylmäävä "kummankohan rahan se antoi" -tilanne. Itsellenikin tuli joitain kertoja. Tällöin ammattitaitoinen ja/tai kokenut kassa pahoittelee asiakkaalle sitä, ettei ollut tarkkana (tai ilmaisee sen muuten sanoilla ja eleillä), ja koettaa muistellen varmistaa, että muistaa oikein. Itse olen muistaakseni vakuuttanut lopulta asiakkaan joillain perusteluilla, mutta mahdollisesti myös myöntänyt hänen olevan oikeassa ja palauttanut isommasta rahasta. Sitten kassanlaskun aikaan paniikissa toivonut, että kassa täsmää.
Jos ette pääse yhteisymmärrykseen, kassan kannattaa tietysti soittaa (kassa)esimiehelle (jollaisena myös olen toiminut) - ennen kuin väittää asiakasta "valehtelijaksi" tms. unohtaa ammattimaisen käytöksen. Mitä nopeammin soittaa, sen parempi. Lisäksi varmaan kaikissa myymälöissä on valvontakamerat juuri kassoille osoittamassa, joten niistäkin voi yrittää katsoa esim. mihin lokeroon seteli on mennyt (ulkopuolisten varkaustapauksia olenkin niistä katsellut). Asiakas jättää esimiehelle yht.tiedot ja asia selvitetään esim.seur.pvn aikana. Poliisille soitto halutessa vasta, jos esimies/kassa ei ota tapausta selvitettäväkseen, ja sinä epäilet edelleen jonkinlaista rikosta.
(Itselläni asiakkaan roolissa on joskus, varsinkin turhan isolla setelillä maksaessani, tapana sanoa ääneen tyyliin "kakskymppisestä..". Sitä minullekin joskus asiakkaat sanoivat, ja olen molemmissa rooleissa todennut, että se auttaa molempia painamaan hetkeksi mieleensä annetun rahan. Suosittelen!)
Toinen tapaus on sitten varastava työntekijä - en ole ruokakaupan "perusasiakastapahtumassa" siihen törmännyt, mutta kylläkin erikoiskaupan hieman monimutkaisemmassa kassatapahtumassa, niin että muutamakin kassa huijasi rahaa. Missään tapauksessa ei kuitenkaan asiakkaalta, vaan firmalta, silloin kun kukaan ei ollut näkemässä, syrjäisemmällä iltakassalla istuen ja pienehköjä kuitteja väärentäen. Ruokakaupassa en missään nimessä usko kassan, kesken nopeatempoisen työn ja jonon, rupeavan noinkin epämiellyttävään asiakaspalvelutilanteeseen tahallaan! Hankalia, epämiellyttäviä ja jopa vaarallisia asiakastilanteita riittää muutenkin joka päivälle (tunnille).
Hintojen oikeellisuudesta: tähänkin törmäsin jatkuvasti työskennellessäni erikoiskaupassa. Ne olivat jatkuvasti väärin hyllynreunassa. Siis jatkuvasti. Kassamme juoksivat vähän väliä niitä tarkistamassa. Osastonmyyjillä ei yksinkertaisesti ollut aikaa ja/tai järjestelmällisyyttä vaihdella alati muuttuvia hyllynreunaetikettejä, ja kassat saivat siitä tietysti sekä haukut että jonoja muodostavat kuittikorjaukset niskoilleen. Tämä esimerkki EI siis ruokakaupasta.
Mitä K-supermarket Aurooraan tulee, niin käyn siellä varsin usein ja aina ovat kassat tervehtineet ja kiittäneet, viimeksi tänään. Etenkin pari nuorta kassapoikaa/miestä saavat kiitosta kohteliaisuudesta :)
- Se oli tonnin seteli
Olihan se? Eikö ollutkin tonnin seteli?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 861570
- 711200
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr1741105Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!52902Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46881- 47868
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38868- 46792
Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9783IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35769