Toisen uskovan tuomitsemaan muut?
Ja aliarvioimaan eri kirkkoon kuuluvan
henkiön?
Ja sanomaan että tämän
usko on väärä?
Minulle tärkeintä on
se mitä tuntee sydämessä.
Vaikkakin tämä on eniron palsta
kuitenkin täällä saa kuvan
että se joka kirjoittaa raamatunlauseilla
ja tuomitsee muut.
Niin hänellä on se oikea usko!
Miksi hellarit ovat näin
läpinäkyviä?
Ja omahyväisiä?
Jos on "lusinut kymmenen vuotta"
Ja tehnyt kaikenlaista pahaa,
hän on OK.
Miksi ei etsivää oteta vakavasti?
Vastaa ken pystyy...
Mikä saa...
15
162
Vastaukset
- puskis
Kissa kävelee tikapuita pitkin taivaaseen...
Eivät kaikki tuomitse. Ne jotka tuomitsevat on kai lukeneet vähän liikaa sitä Raamattua.- leahim
Siulle AB...
- aiheuttaa
leahim kirjoitti:
Siulle AB...
tuomiomieltä-?!Eiköhän se päinvastoin auta ymmärtämään asioita avarammin.
Ei kaikki ole tuomiomielellä kirjoitettua-asenteesta on kyse-Raamatussa on
vakavia asioita,joita ei voida sivuuttaa ja joilla ei sovi leikkiä ja ne,jotka
haluavat sulkea silmänsä Raamatun totuuksilta,jotka eivät miellytä,niillä
se suurin ongelma on.
Jos jotain ei kiinnosta Raamatun asiat,eikä henkilökohtainen suhde Jeesukseen
miksi silloin pitää kirjoitella palstoilla,joissa näistä asioista esille tuodaan-?
Perimmäinen syy ei liene uskovaisuus.
Syy löytyy henkilöstä, hänen kasvatuksestaan ja älykkyydestään ym.
On suvaitsemattomia ja muita jalat ilmassa, itseään toisia parempana pitäviä.
Se että uskovaisten keskuudessa heitä on kai suhteessa reippaasti enemmän kuin muissa väestöryhmissä, johtunee siitä, että on perinteistä uskovaisissa suvuissa polvelta seuraavalle siirtyvää kasvatusta, joka opettaa halveksimaan muita.
Ja käsittääkseni kyseisiä negatiivisia ominaisuuksia omaavat muutenkin "haksahtavat" muita helpommin uskoon.- leahim
"haksahtanoilta nää kyllä
joskus vaikuttaa.
Muistan kun oma (edesmennyt jo) isäni,
Sanoi ja kasvatti meitä herranpelkoon.
Ja pelosta juuri oli kysymys.
Sanoi että
tukka pitää olla nutturalla,
niin tiukasti että kipeää teki!
Ja hame alle polven,
ettei hellari miehillä tule himot mieleen.
Mitäpä tästä sitten seurasi.
Arvaat varmaan.
Ikuisia painajaisia,
vieläkin vaikka olenkin jo hm..vähän vanhempi.
Mielestäni tämä uskonto
laittaa mielen sekaisin.
Kuolleistaheränneet ja muut sellaiset kun muistaa.
Ja seuraa tätä palstaa..
ja huomaa että sama peli jatkuu...
Vuodesta toiseen. leahim kirjoitti:
"haksahtanoilta nää kyllä
joskus vaikuttaa.
Muistan kun oma (edesmennyt jo) isäni,
Sanoi ja kasvatti meitä herranpelkoon.
Ja pelosta juuri oli kysymys.
Sanoi että
tukka pitää olla nutturalla,
niin tiukasti että kipeää teki!
Ja hame alle polven,
ettei hellari miehillä tule himot mieleen.
Mitäpä tästä sitten seurasi.
Arvaat varmaan.
Ikuisia painajaisia,
vieläkin vaikka olenkin jo hm..vähän vanhempi.
Mielestäni tämä uskonto
laittaa mielen sekaisin.
Kuolleistaheränneet ja muut sellaiset kun muistaa.
Ja seuraa tätä palstaa..
ja huomaa että sama peli jatkuu...
Vuodesta toiseen.tein Raamatun kasvatusmuotoa kritisoivan aloituksen luterilais-palstalle.
http://keskustelu.suomi24.fi/node/8371937
- hyvä kysymys
Joillekin tuomitseminen ja toisten aliarvioiminen on luonteenomaista.
Kasvatuksella ja kokemuksilla lienee osuutensa siihen, miten luonne on muodostunut.
Joku viisas on sanonut, että ellei ole kärsimisen mahdollisuutta, ei luonnekaan ole muodostettavissa. Kasvu siis edellyttää ja aiheuttaa aina kipua.
Perimmältään lienee kysymys kypsymättömyydestä ja kyvyttömyydestä kohdata omat ristiriidat. Itseään ymmärtävä ihminen ei tuomitse muitakaan.
Niille, jotka luulevat olevansa muita parempia, on Raamatussa runsaasti ripitystä.
Koska et tunnu pitävän Raamatun lauseista, en rasita sinua niillä. Löydät itse halutessasi.
Jumala ottaa etsivän vakavasti.
En tainnut pystyä vastaamaan...- merim.raimo
"Jos vanhurskas kääntyy pois vanhurskaudestansa ja tekee vääryyttä, sentähden hänen on kuoltava; vääryytensä tähden, jota on tehnyt, hänen on kuoltava. ja jos jumalaton kääntyy pois jumalattomuudestaan, jota on harjoittanut, ja tekee oikeuden ja vanhurskauden, hän säilyttää sielunsa elossa. Koska hän näki ja kääntyi pois kaikista synneistänsä, hän totisesti saa elää; ei hänen ole kuoltava. Hes.18:26-28. ;)
- Komorra
Jos aihe oli raamatullinen kasvatus, niin "mä vaan luen sitä"---> raippoja
>>RAAMATUN TULKINNASTA
Joskus kuulee sanottavan: "En tulkitse Raamattua, mä vaan luen sitä" Tai: "Ei Raamattua pidä tulkita, vain Pyhä Henki voi avata sen merkityksen." Tulkinta ei kuitenkaan ole lukemisesta erillinen prosessi, vaan tekstin ymmärtäminen vaatii aina tulkintaa. Vasta tulkinnan avulla teksti saa merkityksen - oli kyse sanomalehtiuutisesta, runosta tai vaikkapa kahvinkeittimen käyttöohjeesta. - leahim
Komorra kirjoitti:
Jos aihe oli raamatullinen kasvatus, niin "mä vaan luen sitä"---> raippoja
>>RAAMATUN TULKINNASTA
Joskus kuulee sanottavan: "En tulkitse Raamattua, mä vaan luen sitä" Tai: "Ei Raamattua pidä tulkita, vain Pyhä Henki voi avata sen merkityksen." Tulkinta ei kuitenkaan ole lukemisesta erillinen prosessi, vaan tekstin ymmärtäminen vaatii aina tulkintaa. Vasta tulkinnan avulla teksti saa merkityksen - oli kyse sanomalehtiuutisesta, runosta tai vaikkapa kahvinkeittimen käyttöohjeesta."auttava käsi,
tuon raamatun tulkinnan?
Olen ortodoksi,
en lue raamattua.
Ortodoksin uskonnon mukaan
ihminen on niin syntinen,
että raamatunluku kuuluu
opettajalle,papille!
Tuomion hengessä taas kirjoitit!
Nämä entiset rosvot,
ja linnakundit ovat
arvostetaan ylemmäs kuin ihminen
joka ei ole edes
varastanut omenaa
koko elämässään...
Ja se teidän "kuolleista herättäminen!".
Tyhmää ja väärää sielujen kalastamista...sory. - olette itse
leahim kirjoitti:
"auttava käsi,
tuon raamatun tulkinnan?
Olen ortodoksi,
en lue raamattua.
että raamatunluku kuuluu
opettajalle,papille!
Nämä entiset rosvot,
ja linnakundit ovat
joka ei ole edes
varastanut omenaa
koko elämässään...
Tyhmää ja väärää sielujen kalastamista...sory.tuomiohenkisiä. Uskonne mukaan se kirkko on ainoa pelastuksen kirkko. Helluntailaiset tuomitsette lahkoksi pahimmasta päästä, ettekä halua yhteistyöhön kristillisellä rintamalla.
- sorromma
leahim kirjoitti:
"auttava käsi,
tuon raamatun tulkinnan?
Olen ortodoksi,
en lue raamattua.
että raamatunluku kuuluu
opettajalle,papille!
Nämä entiset rosvot,
ja linnakundit ovat
joka ei ole edes
varastanut omenaa
koko elämässään...
Tyhmää ja väärää sielujen kalastamista...sory.http://www.helsinki.fi/teol/kurssit/ekse/01_tulkinnasta.html
>Toinen esimerkki: Paavali, aiemmin juutalaisen lain innokas noudattaja, tuli johtopäätökseen, ettei juutalainen laki ympärileikkauksineen enää sido kristittyjä. Uusi kokemus - kohtaaminen ylösnousseen Jeesuksen kanssa - sai hänet Toinen esimerkki: Paavali, aiemmin juutalaisen lain innokas noudattaja, tuli johtopäätökseen, ettei juutalainen laki ympärileikkauksineen enää sido kristittyjä. Uusi kokemus - tulkitsemaan omaa uskonnollista perintöään radikaalisti uudella tavalla.>
Paavalikin päivitti raamattua.
Tuomionhenki? harvoilla uskovilla sitä ei ole. - hellari83
olette itse kirjoitti:
tuomiohenkisiä. Uskonne mukaan se kirkko on ainoa pelastuksen kirkko. Helluntailaiset tuomitsette lahkoksi pahimmasta päästä, ettekä halua yhteistyöhön kristillisellä rintamalla.
Laittakaa nyt pois ne syyttävät sormet! Eikö äiti opettanut, ettei toisia saa sormella osoitella.
Ja eikö Raamattu opeta ettei saa toisia tuomita. Kyllä Isä tuomitsee, jos Hänellä jotain tuomittavaa on (paitsi jos Jeesuksen veri sen peittää).
Oletteko koskaan huomanneet, tai edes ajatelleet, että vaikka ihminen johonkin tiettyyn massaan kuuluukin (esim. helluntailaisiin tai ortodokseihin), voi siellä massassa olla sellaisia, jotka ajattelevat toisin kuin valtaosa muista (itse olen tällainen helluntaiseurakunnassa).
Jos malttaisitte sulkea silmänne luomiltanne stereotypioilta, niin voisitte löytää puhtaasti uskovia muistakin piireistä, kuin vain helluntailaisista.
Avatkaa jo silmänne näkemään muitakin ympärillänne. Älkääkä aina valittako, etteivät muut pidä meikäläisiä uskovaisina... enää en ihmettele miksi muut niin ajattelevat (helluntailaisten massa [tuomitsijat ja sormilla osoittajat] saa muut niin hellareista ajattelemaan).
Aloituksesi aihe on tärkeä:Miten suhtaudumme toisiin kristittyihin ja kanssaihmisiimme.
Raamattua lukiessamme huomaamme, kuinka jo tuolloin kristittyjen kesken oli paljon erimielisyyksiä ja riitoja ja miten rakkaudettomasti moni suhtautui eri tavalla ajatteleviin ihmisiin kiistellen erilaisista mielipiteistä.
Paavalin ohjeet ovat tarpeellisia tänäänkin;
”Hoivatkaamme toinen toisiamme” (Room.15:7).
Me emme saa ketään herjata.
Meidän ei tule riidellä, vaan olla lempeitä ja osoittaa kaikkea sävyisyyttä kaikkia ihmisiä kohtaan ( Tiit. 3:2).täysin samaa mieltä kanssasi, Tapio522. Ihmisinä voimme kunnioittaa toinen toisiamme, vaikka joitakin raamatunkohtia ymmärrämme eri tavalla. Ja vaikka niitä eri tavalla ymmärrettyjä asioita paljonkin olisi, voimme silti pitää toisiamme veljinä ja yrittää keskustelemalla selvittää, millä tavalla ymmärrettynä se vastaisi lähinnä Jumalan tahtoa. Tässä asiassa annan sinulle, Tapio522, tunnustusta, että olet esittänyt asiasi maltillisesti!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.
Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol6312713Eronnut Janni Hussi palaa julkisuuteen - Aloittaa uudessa työssä, joka on aivan uusi pesti Suomessa
Janni Hussi on saanut viime aikoina kohujulkisuutta, kun hänen ja Joel Harkimon avioliitto päättyi eroon kesällä 2025. H232140Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis4202113- 791799
JM lukkoliike
Mihin helvetin kuuseen te olette tällä kertaa siirtäneet Lukkoliikkeenne? Sen kerran kun ensimmäisen ja viimesen kerran201739Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden
Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe671560- 1281322
Ammuskelua taas
Keskipohjanmaa tietää kertoa että Yläpubin hujakoilla ammuskeltu lauantain vastaisena yönä.221207Helena Ahti-Hallberg uudessa elämäntilanteessa - Paljastaa eläkehaaveestaan Espanjassa: "Mä.."
Oi, kuulostaa ihanalta eläkepäivillä! Helena Ahti-Hallberg on ostanut kakkoskodin Espanjasta ja hänellä on puolisonsa ka231130- 581048