lihavuusleikkaus---elämä sen jälkeen

ukko--mara

kesäkuun 11päivä minulta poistettiin vatsalaukku miltei kokonaan siitä tulee tiistaina kuluneeksi kaksi kuukautta voi luoja vasta kaksikuukautta ja painoni on pudonnut jo 27 kg.
aloitin ene dietin toukokuun alussa jollin leikkaus päivään pudotin 7kg, leikkauksen yhteydessä putosi noin 7kg ja loput ovat lähteneet sen jälkeen.
leikkauksen jälkeen noin kuukausi on liemi ja sose ruokaa, mutta senjälkeen saa syödä normaalisti, tai no normaalia ruokaa mutta paljon pienempiä määriä, esimerkiksi olen kylläinen koko päivän jos aamulla syön voileivän jossa on juuston siivu ja makkaran siivu päällä, mutta on kuitenkin hyvä syödä vähän ja usein vatsalaukkuun sopii kerralla noin 2 dl, nyt pitää muistaa sellainen asia , millä ruualla täytän vatsani etten ala lihoa
kun ruokaa ei mene kerralla paljoa, niin sitä miettii mitä suuhun laittaa itse suosin kokolihaa ja salaattia.

leikkaus ei ole mikään hetken mieli johde sitä ei voi ensinnäkään päättää , että joo mä meen siihen ja sillä hyvä ensin pari vuotta meni mulla ennen kuin lääkäri laittoi lähetteen eteenpäin puoli vuotta olin jonossa ennen kuin sain enedietti ohjelman ja leikkaus päivän
alussa olin 190cm/171kg/47v
nyt olen 190cm/143kg/47v
jos kysymyksiä ilmenee vastaan mielelläni

205

30849

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • BMI 48

      Itse olen pudottanut juuri painoa reilu 10kg, mutta hitaasti laskee yrityksistä huolimatta. Minulle ehdotettiin jo leikkauksen mahdollisuutta, mutta se tuntui niin radikaalilta toimenpiteeltä ja oikeastaan pelottaa. Olen kuitenkin perusterve, sokerit, kolesteroli ja verenpaine ovat ok. Sitä ajatusta vasten jaksaisi vielä tälläkin nopeudella laihduttaa, mutta kauanko motivaatio riittää? Tosin eihän ne kilot ole hetkessä tulleetkaan. Mitä ajatuksia leikkaus sinussa herätti etukäteen?

      • ukko--mara

        tottakai se pelotti ja lääkärikin kertoi eukätee että epäonnistumisen riski on olemassa, noin 0.5 prosenttia epäonnistuu
        puntaroin ja pohdin asiaa vuoden kunnes sain sen varmuuden itseeni ja tietysti se että olen tehnyt jo vuosia sitten uskonratkaisuni sai minut levolliseksi, lähinnä viimeiset päivät olivat niin epätietoista aikaa, kun sairaalasta ilmoitettiin ettei leikata jollei paino ole pudonnut 10% se oli noin 5% vain mutta mut leikattiin siitä huolimatta, mulla on aikuisiän diabetes verenpaine kolestrolija kaikkea lääkitystä on vähennetty jo minimiin , kait siitä pääsee eroonkin


      • mutteri

        siis mulle tehtiin leikkaus 15 toukokuuta ja paino putosi 2 kk 30 kiloo...en ole koskaan ollut tyytyväisempi ja leikkaus ei ole oikeastaan mitään.olin ylhäällä saman tien kun heräsin ja kaikki ok.kyllä suosittelen.elämä jatkuu normaalisti ja syödä saa mikä mahaan mahtuu.eikä ole se ainainen näläntunne! ihanaaa!


      • Anonyymi

        Oma tarinani.
        Olin hyvä laihduttamaan vuosien saatossa 9v-55v satoja kiloja mutta huono pitämään saavutetun painon. 14 vuotta sitten suostuin lihavuusleikkaukseen alkupaino 124 kg josta enillä lähti 12 kg nyt painoni on 80 kg en erityisesti säännöstele syömisiäni mutta ruokavaliooni
        on luontaisesti kevyt ei rasvaa juurikaan enkä pidä makeasta ehkä joskus karkkia ja suklaata.
        Harmittaa kun en suostunut lääkärien kehoituksesta huolimatta leikkaukseen aikaisemmin.
        Elämänlaatu on parantunut huomattavasti.


    • me-kaksoset

      Hei! Kysyisin sinulta, kun olit alku haastattelussa, pyydettiinkö sinua ennen ryhmää menoa laihduttamaan jonkin verran?

      • ukko--mara

        moi en ole ollut minkäänlaisessa ryhmässä, mutta olen yrittänyt jos jonkinlaista
        laihdutus menetelmää ja sittemmin lääkäri ehdotti kyseistä leikkausta, tuntuu että eripuolilla maata on erilainen käytäntö , itse olen eteläpohjanmaalla ja leikkaus tehtiin vaasassa. tuttavani joka asuu forssassa ja toden näköisesti operoidaan hml, hänen pitää tehdä koe laihdutus jossa lääkäri katsoo pystyykö hän , ennen leikkausta olevaan ene diettiin.
        no siinä tuntuu että koetetaan vetää kissaa hännästä puuhun.
        itsellä periaatteessa oli tälläinen kuvio;
        lääkäri otti asian ensikertaa esiin kesällä 2007
        2008 loppukesästä ilmoitin lääkärille harkinneeni asiaa ja olevani valmis leikkaukseen
        2008 marraskuun alussa lääkäri laittoi mut jonoon
        joulukuussa kävin ultrassa ja mahan tähystyksessä
        odottelin puolisen vuotta kunnes sain ilmoituksen leikkaus päivästä ja ene dieetin aloituksesta, siihen saakka elin normaalisti.
        toukokuun alussa aloin ene dietin laihduin 7kg ennen leikkausta
        nyt tilanne on toukokuun alusta tähän päivään 30kg ohuempi


      • leikkaukseen haluava
        ukko--mara kirjoitti:

        moi en ole ollut minkäänlaisessa ryhmässä, mutta olen yrittänyt jos jonkinlaista
        laihdutus menetelmää ja sittemmin lääkäri ehdotti kyseistä leikkausta, tuntuu että eripuolilla maata on erilainen käytäntö , itse olen eteläpohjanmaalla ja leikkaus tehtiin vaasassa. tuttavani joka asuu forssassa ja toden näköisesti operoidaan hml, hänen pitää tehdä koe laihdutus jossa lääkäri katsoo pystyykö hän , ennen leikkausta olevaan ene diettiin.
        no siinä tuntuu että koetetaan vetää kissaa hännästä puuhun.
        itsellä periaatteessa oli tälläinen kuvio;
        lääkäri otti asian ensikertaa esiin kesällä 2007
        2008 loppukesästä ilmoitin lääkärille harkinneeni asiaa ja olevani valmis leikkaukseen
        2008 marraskuun alussa lääkäri laittoi mut jonoon
        joulukuussa kävin ultrassa ja mahan tähystyksessä
        odottelin puolisen vuotta kunnes sain ilmoituksen leikkaus päivästä ja ene dieetin aloituksesta, siihen saakka elin normaalisti.
        toukokuun alussa aloin ene dietin laihduin 7kg ennen leikkausta
        nyt tilanne on toukokuun alusta tähän päivään 30kg ohuempi

        Moi,
        Mikä se sellanen kysely ruokailutottumuksista on? Mitä se tarkottaa? Jos joskus syö enemmän kun "laki sallii" niin onko heti amhija? Kyselykaavakkeita kuulema on monta kappaletta? Mikä odottaa ??


      • Toinen-katkera
        ukko--mara kirjoitti:

        moi en ole ollut minkäänlaisessa ryhmässä, mutta olen yrittänyt jos jonkinlaista
        laihdutus menetelmää ja sittemmin lääkäri ehdotti kyseistä leikkausta, tuntuu että eripuolilla maata on erilainen käytäntö , itse olen eteläpohjanmaalla ja leikkaus tehtiin vaasassa. tuttavani joka asuu forssassa ja toden näköisesti operoidaan hml, hänen pitää tehdä koe laihdutus jossa lääkäri katsoo pystyykö hän , ennen leikkausta olevaan ene diettiin.
        no siinä tuntuu että koetetaan vetää kissaa hännästä puuhun.
        itsellä periaatteessa oli tälläinen kuvio;
        lääkäri otti asian ensikertaa esiin kesällä 2007
        2008 loppukesästä ilmoitin lääkärille harkinneeni asiaa ja olevani valmis leikkaukseen
        2008 marraskuun alussa lääkäri laittoi mut jonoon
        joulukuussa kävin ultrassa ja mahan tähystyksessä
        odottelin puolisen vuotta kunnes sain ilmoituksen leikkaus päivästä ja ene dieetin aloituksesta, siihen saakka elin normaalisti.
        toukokuun alussa aloin ene dietin laihduin 7kg ennen leikkausta
        nyt tilanne on toukokuun alusta tähän päivään 30kg ohuempi

        Toiset pääsevät nopeasti leikkaukseen toiset jonottavat leikkausta useammanvuoden niinkuin minäkin, tämä suomi on niin eriarvoinen.


      • kdhnfkshdkf
        Toinen-katkera kirjoitti:

        Toiset pääsevät nopeasti leikkaukseen toiset jonottavat leikkausta useammanvuoden niinkuin minäkin, tämä suomi on niin eriarvoinen.

        Mikään jono ei saa kestää vuosia. Kyllä lähete on nyt hukkunut johonkin. Oletko kysellyt sen perään, itse soittaisin ja kyselisin niin kauan että aika tulee. Niin sitä ennenkin on päästy eteenpäin.


      • fundeeraaja
        ukko--mara kirjoitti:

        moi en ole ollut minkäänlaisessa ryhmässä, mutta olen yrittänyt jos jonkinlaista
        laihdutus menetelmää ja sittemmin lääkäri ehdotti kyseistä leikkausta, tuntuu että eripuolilla maata on erilainen käytäntö , itse olen eteläpohjanmaalla ja leikkaus tehtiin vaasassa. tuttavani joka asuu forssassa ja toden näköisesti operoidaan hml, hänen pitää tehdä koe laihdutus jossa lääkäri katsoo pystyykö hän , ennen leikkausta olevaan ene diettiin.
        no siinä tuntuu että koetetaan vetää kissaa hännästä puuhun.
        itsellä periaatteessa oli tälläinen kuvio;
        lääkäri otti asian ensikertaa esiin kesällä 2007
        2008 loppukesästä ilmoitin lääkärille harkinneeni asiaa ja olevani valmis leikkaukseen
        2008 marraskuun alussa lääkäri laittoi mut jonoon
        joulukuussa kävin ultrassa ja mahan tähystyksessä
        odottelin puolisen vuotta kunnes sain ilmoituksen leikkaus päivästä ja ene dieetin aloituksesta, siihen saakka elin normaalisti.
        toukokuun alussa aloin ene dietin laihduin 7kg ennen leikkausta
        nyt tilanne on toukokuun alusta tähän päivään 30kg ohuempi

        Onko sitä kauhia kipeänä leikkauksen jälkeen? Itse olen 28v j apelkään kaikkein eniten kipua joka seuraa leikkauksen jälkeen. En niinkään syömistottuuksia, koska itse leikkaus on niiiiin korkea kynnys että jo siihen menen niin olen kyllä 110% valmis ruokailuun panostamaan.

        Mutta kipu, onko se ihan kamalan kivulista?


      • Isoko aina?
        leikkaukseen haluava kirjoitti:

        Moi,
        Mikä se sellanen kysely ruokailutottumuksista on? Mitä se tarkottaa? Jos joskus syö enemmän kun "laki sallii" niin onko heti amhija? Kyselykaavakkeita kuulema on monta kappaletta? Mikä odottaa ??

        Mä oon käyny tossa keskustelussa ravitsemusterapeutin kassa. Ei se oo lainkaan paha juttu jos ja kun kerroo totuuden. Kyseli ja kertoili paljon asioista ainaski mulla. Täyttelin erilaisia lappusia ja niistä laskeskeli sitten "pisteitä" ja jälleen keskusteltiin. Niissä kyselyissä oli lähinnä tatkotus selvittää ootko ahmia jne. alkoholin käyttöä ja sen määrää kyseltiin kanssa. Seuraavana kävin lääkärin juttusilla ja hän teki mun kohdlla päätöksen suositella leikkausta saatuaan ravitsemisterapeutin tulokset "puoltavina". Nyt oottelen "kameran nielentään" aikaa ja lopullista päätöstä leikkauksesta.


      • pöööö
        fundeeraaja kirjoitti:

        Onko sitä kauhia kipeänä leikkauksen jälkeen? Itse olen 28v j apelkään kaikkein eniten kipua joka seuraa leikkauksen jälkeen. En niinkään syömistottuuksia, koska itse leikkaus on niiiiin korkea kynnys että jo siihen menen niin olen kyllä 110% valmis ruokailuun panostamaan.

        Mutta kipu, onko se ihan kamalan kivulista?

        jokainen ihminen ja leikkaus on eri juttu. Itsellä ei mitään suurempia kipua leikkauksen jälkeen. Sairaalassa 4 yötä, siellä saa hyvin kivunlievitystä ja kotona en tarvinnut enää ollenkaan. Joillakin taas on ollut paljonkin kipuja..niin henkilökohtaista :)


      • Axcera
        ukko--mara kirjoitti:

        moi en ole ollut minkäänlaisessa ryhmässä, mutta olen yrittänyt jos jonkinlaista
        laihdutus menetelmää ja sittemmin lääkäri ehdotti kyseistä leikkausta, tuntuu että eripuolilla maata on erilainen käytäntö , itse olen eteläpohjanmaalla ja leikkaus tehtiin vaasassa. tuttavani joka asuu forssassa ja toden näköisesti operoidaan hml, hänen pitää tehdä koe laihdutus jossa lääkäri katsoo pystyykö hän , ennen leikkausta olevaan ene diettiin.
        no siinä tuntuu että koetetaan vetää kissaa hännästä puuhun.
        itsellä periaatteessa oli tälläinen kuvio;
        lääkäri otti asian ensikertaa esiin kesällä 2007
        2008 loppukesästä ilmoitin lääkärille harkinneeni asiaa ja olevani valmis leikkaukseen
        2008 marraskuun alussa lääkäri laittoi mut jonoon
        joulukuussa kävin ultrassa ja mahan tähystyksessä
        odottelin puolisen vuotta kunnes sain ilmoituksen leikkaus päivästä ja ene dieetin aloituksesta, siihen saakka elin normaalisti.
        toukokuun alussa aloin ene dietin laihduin 7kg ennen leikkausta
        nyt tilanne on toukokuun alusta tähän päivään 30kg ohuempi

        Olen menossa kesällä leikkaukseen ja olen Forssalainen ja näin ollen tiedän, että täältä mennään TAYK:siin Tampereelle leikkaukseen.


    • Minä vaan

      Leikkauksesta 4kk.

      Lähtötilanne 174cm 140kg 47v
      Tänä aamuna 174cm 111kg 47v

      • JYSKY

        169cm 172,5kg 47v

        169cm 112kg 48v
        10kk


      • --------------
        JYSKY kirjoitti:

        169cm 172,5kg 47v

        169cm 112kg 48v
        10kk

        sitten niin ravitsevasti, että keho saa tarvitsemansa ainekset, vai pitääkö ottaa pilleriä?


      • JYSKY
        -------------- kirjoitti:

        sitten niin ravitsevasti, että keho saa tarvitsemansa ainekset, vai pitääkö ottaa pilleriä?

        SYÖN JOITAIN VITAMIINEJA


      • Onnea siitä
        JYSKY kirjoitti:

        169cm 172,5kg 47v

        169cm 112kg 48v
        10kk

        Miten mieli on tullut mukana painon laskun kanssa. Siis tarkoitan, että vieläkö esim vaatteita ostaessa katsot ne isot koot ensimmäisenä, vaikka saisi katsoa paljon pienempiä jne.


      • JYSKY
        Onnea siitä kirjoitti:

        Miten mieli on tullut mukana painon laskun kanssa. Siis tarkoitan, että vieläkö esim vaatteita ostaessa katsot ne isot koot ensimmäisenä, vaikka saisi katsoa paljon pienempiä jne.

        VAATTEET PIENIVÄT AIKA VERRAN!


      • kylli22
        JYSKY kirjoitti:

        VAATTEET PIENIVÄT AIKA VERRAN!

        mitä niissä syömiseen liittyvissä papereissa kysytään??
        mikä katsotaan syömishäiriöksi? eikö meillä kaikilla ylipainoisilla ole jonkinlainen "häiriö" syömisen suhteen.
        Eli mitä kysytään ja miten olette vastanneet kun olette päässeet leikkaukseen tai teiltä on evätty leikkaus?


      • pelkuri 66
        kylli22 kirjoitti:

        mitä niissä syömiseen liittyvissä papereissa kysytään??
        mikä katsotaan syömishäiriöksi? eikö meillä kaikilla ylipainoisilla ole jonkinlainen "häiriö" syömisen suhteen.
        Eli mitä kysytään ja miten olette vastanneet kun olette päässeet leikkaukseen tai teiltä on evätty leikkaus?

        olen syksyllä menossa leikkaukseen ja sitä ennen joudun vielä 10% tiputtamaan painoani, jotta rasvamaksani pienentyisi, minun piti käydä kahden psykiatatrian luona, jotta hän arvioisi syömishåiriöni. kerroin,että ohi menen napostelen kaikenlaista, mitä jääkaapista löytyy ja syön myös aika reippaasti kakkuja jakeksejä. mutta oletan näin, että ahmimishäiriötä ei saa olla ,varsinkaan, jos oksentaa sen jälkeen. mut aika helppojakysymysiä ....että sen sit läpäisin, ja kesäkuun lopullä kävin tapaamassa kirurgia, ottavat sitten kesälomien jälkeen yhteyyttä. leikkausta odotan aikas jännittyneenä....


      • Lailala
        kylli22 kirjoitti:

        mitä niissä syömiseen liittyvissä papereissa kysytään??
        mikä katsotaan syömishäiriöksi? eikö meillä kaikilla ylipainoisilla ole jonkinlainen "häiriö" syömisen suhteen.
        Eli mitä kysytään ja miten olette vastanneet kun olette päässeet leikkaukseen tai teiltä on evätty leikkaus?

        Ei aina, olen 45 v ja suurin ongelmani on että en liikku tarpeeksi.


      • africanwife1
        Lailala kirjoitti:

        Ei aina, olen 45 v ja suurin ongelmani on että en liikku tarpeeksi.

        Liikunta on vain 20 % painonhallinassa ja loput 80% ruokavaliossa ratkaisee, joten ihminen pystyy laihtumaan liikkumattakin. Et pysty liikkumaan niin paljoa että sillä pelkästään laihtuisit.


    • syntax error

      hei
      olen laihdutusryhmässä sekä käynyt enedieetin läpi ja haluaisin tiedustella millä kriteereillä leikkaukseen valitaan. bmi on 57 ja ikä 34, joten edellytykset leikkaukseen pääsystä täyttyvät. olen kuullut huhuja että jos paino lähtee nousuun suht äkkiä pääsisi silloin leikkaukseen onko tietoa tai kokemusta?

      vastausta toivoen

    • Hitaasti laihtuva

      Jos Ukko-Mara satut linjoille, niin kerrohan mikä on tämänhetkinen painosi ja olotilasi.

      • VonWee

        Kiva lukea onnistumisen kokemuksia ja fiiliksiä leikkauksista ja leikatuista. Itse olen menossa GBP leikkaukseen tulevana syksynä ja päässä aikamoinen mylläkkä.

        Itse menen yksityiselle, julkisen puolen leikkaukseen hakeutumisesta ei ole kokemusta.

        Ensin kävin ravintsemusterapeutilla kerran, sen jälkeen kirurgilla joka teki päätöksen, että leikataan. Kirurgi myös määräsi verikokeet ja ylävatsan ultran - gastroskopiaa ei tehdä, helico selvitetään verikokeella. Elokuussa olisi verikokeet ja YV ultra ja lokakuulle on leikkaus näillä näkymin suunniteltu - tarkka päivä uupuu.

        Painonpudotuksesta ennen leikkausta: kirurgi sanoi, ettei se määrä ole mikään X% ainakaan minulle, vaan pääasia olisi, että paino tippuisi edes vähän koska leikkauksessa olisi silloin helpompi käsitellä maksaa. RT suositteli noin 5% pudotusta, mutta pääkohta on, että mitä enemmän paino tippuu, sitä vähemmän riskejä on siihen, että maksaa söhitään.

        Itse dieetin laadusta: minulle suositeltiin mielummin normaalilla ruokavaliolla tehtyä dieettiä, joka perustuu usein ja pienten annosten syömiseen sekä proteiini painotteisuuteen. Jos paino ei laske noin, niin sitten eneillen 2 vkoa ennen leikkausta.


      • kysymyksiä.
        VonWee kirjoitti:

        Kiva lukea onnistumisen kokemuksia ja fiiliksiä leikkauksista ja leikatuista. Itse olen menossa GBP leikkaukseen tulevana syksynä ja päässä aikamoinen mylläkkä.

        Itse menen yksityiselle, julkisen puolen leikkaukseen hakeutumisesta ei ole kokemusta.

        Ensin kävin ravintsemusterapeutilla kerran, sen jälkeen kirurgilla joka teki päätöksen, että leikataan. Kirurgi myös määräsi verikokeet ja ylävatsan ultran - gastroskopiaa ei tehdä, helico selvitetään verikokeella. Elokuussa olisi verikokeet ja YV ultra ja lokakuulle on leikkaus näillä näkymin suunniteltu - tarkka päivä uupuu.

        Painonpudotuksesta ennen leikkausta: kirurgi sanoi, ettei se määrä ole mikään X% ainakaan minulle, vaan pääasia olisi, että paino tippuisi edes vähän koska leikkauksessa olisi silloin helpompi käsitellä maksaa. RT suositteli noin 5% pudotusta, mutta pääkohta on, että mitä enemmän paino tippuu, sitä vähemmän riskejä on siihen, että maksaa söhitään.

        Itse dieetin laadusta: minulle suositeltiin mielummin normaalilla ruokavaliolla tehtyä dieettiä, joka perustuu usein ja pienten annosten syömiseen sekä proteiini painotteisuuteen. Jos paino ei laske noin, niin sitten eneillen 2 vkoa ennen leikkausta.

        Miksi sinulle ei tehdä gastroskopiaa? Minulle leikkausta on suositeltu vuosisitten, mutta tuo tähystys kauhistuttaa niin paljon, että en uskalla. Paljonko leikkaus tulee maksamaan yksityisellä puolella?


      • ...
        kysymyksiä. kirjoitti:

        Miksi sinulle ei tehdä gastroskopiaa? Minulle leikkausta on suositeltu vuosisitten, mutta tuo tähystys kauhistuttaa niin paljon, että en uskalla. Paljonko leikkaus tulee maksamaan yksityisellä puolella?

        Kannattaa kysyä, mistä gastroskopian saa nukutuksessa (ns. humausnukutus), vaikka siitä joutuukin maksamaan ylimääräistä (tarkista tämäkin). Itse otin kolonoskopian Terveystalolla. Työnantaja maksoi itse toimenpiteen ja minä nukutuksen, josta Kela korvasi vähän takaisin. Yksi lääkäri suostui tekemään, kun puhelimitse tiedustelin. Olivat vielä tyytyväisiä, kun se sujui niin nopeasti.


    • BMI 41

      Millaiset BMI-arvot teillä on /oli jotka olette käyneet leikkauksen läpi ja te jotka olette sinne menossa?

    • äipääliina4

      Heippa! Ite olen menossa leikkauskeen ensviikon tiistaina ja täytyy sanoa että pelkään aivan sairaasti! Pelkään että en herää siitä narkoosista enää tai että jotain sattuu heti leikkauksen jälkeen! Olen kyllä saanut tämän vuoden puolella jo itse pois 23kg mutta paljon pitää vielä lähteä! Olen itse harkinnut tätä leikkausta 3 vuotta ja nyt sitten päätin siihen mennä! Yhtä asiaa kyllä ihmettelen! Luin tossa miten jotkut muka ovat olleet jo jonossa monta vuotta??? Siis mitä ihmettä! Itse kävin tohtorilla 6kk sitten ja sain heti asian eteenpäin! Mutta kriteerit täytyy täyttyä! Elikkä se että ON runsas ylipaino, on yritänyt laihduttaa monta kertaa itse ja on jopa saanut painoa pois MUTTA se ei pysy pois..... Siinä oli joitakin kriteerejä!

      • BypassRouxEnY

        Moikka! Minut leikattiin bypass roux-enY-menetlmällä elokuun lopussa. Siis pari viikkoa aiemmin.
        Kaikki meni hyvin. Herätessä nukutuksesta oli väjän paha olo mutta teholla hoitsut antoivat lääkettä ja se meni ohi. Samoin kipulääkitys vei heti kivut, ei tarvinnut kuin pyytää lääkettä niin jo heti sitä sai.
        Nyt on siis mennyt 24 vrk leikkauksesta ja olen laihtunut 20 kg. Siis 11 kg ennen leikkusta ja 9 kg sen jälkeen.
        Pieniä annoksia olen yrittänyt syödä mutta muutamia kertoja on ainnut tulla vähän liiaksi kerralla syötyä ja on tullut voimakas kipu oikealle puolelle yläbatsaab ihan rintalastan alle. On myös pitänyt "pukalutella" vessanpönttöön. Ei se oksentamista varsinaisesti ole. Kipuja tuntuu kerran päivässä kun ei muista syödä oikein hitaasti. Luulisi suoliston opettavan. Ja on tässä opittukin. HArmittaa kun maito lämpenee lasissa jos otta sitä liian paljon kerralla.
        Kipuja ei oikeastaan ole ollut ollenkaan. Otin kyllä 4 eka päivää kotona kipulääkkeita aika reippaasti, koska lääkäri kehoitti tekemään niin.

        Nyt mennään ateria kerrallaan eteenpäin.

        Tämäon äärimmäinen keino saada paino hallintaan. Leikkaus ei takaa laihtumsita vaan sisun on oltava kova edelleenkin mutta sisua auttaa se, ettei ole paha "luihin ja ytimiin ulottuva" nälkä. Nälkä on mutta se menee pienellä annoksella ohi.

        Tässä voisi ihan hyvin jatkaa entisellä linjalla "laiduntamalla" safkaa naamariin. Vois syödä vaikka 10 kertaa päivässä salmiakkisuklaalevyn käydä mäkkärissä vetämässä burilaiset.

        Koen tämän leikkauksen niin, että tämä onVIIMEINEN työkalu joka mulle tässä elämässä tarjotaan.
        Se pitää käyttää hyväksi. Olen velkaa sen lapsilleni, puolisolleni sekä ystävilleni.


      • BypassRouxEnY kirjoitti:

        Moikka! Minut leikattiin bypass roux-enY-menetlmällä elokuun lopussa. Siis pari viikkoa aiemmin.
        Kaikki meni hyvin. Herätessä nukutuksesta oli väjän paha olo mutta teholla hoitsut antoivat lääkettä ja se meni ohi. Samoin kipulääkitys vei heti kivut, ei tarvinnut kuin pyytää lääkettä niin jo heti sitä sai.
        Nyt on siis mennyt 24 vrk leikkauksesta ja olen laihtunut 20 kg. Siis 11 kg ennen leikkusta ja 9 kg sen jälkeen.
        Pieniä annoksia olen yrittänyt syödä mutta muutamia kertoja on ainnut tulla vähän liiaksi kerralla syötyä ja on tullut voimakas kipu oikealle puolelle yläbatsaab ihan rintalastan alle. On myös pitänyt "pukalutella" vessanpönttöön. Ei se oksentamista varsinaisesti ole. Kipuja tuntuu kerran päivässä kun ei muista syödä oikein hitaasti. Luulisi suoliston opettavan. Ja on tässä opittukin. HArmittaa kun maito lämpenee lasissa jos otta sitä liian paljon kerralla.
        Kipuja ei oikeastaan ole ollut ollenkaan. Otin kyllä 4 eka päivää kotona kipulääkkeita aika reippaasti, koska lääkäri kehoitti tekemään niin.

        Nyt mennään ateria kerrallaan eteenpäin.

        Tämäon äärimmäinen keino saada paino hallintaan. Leikkaus ei takaa laihtumsita vaan sisun on oltava kova edelleenkin mutta sisua auttaa se, ettei ole paha "luihin ja ytimiin ulottuva" nälkä. Nälkä on mutta se menee pienellä annoksella ohi.

        Tässä voisi ihan hyvin jatkaa entisellä linjalla "laiduntamalla" safkaa naamariin. Vois syödä vaikka 10 kertaa päivässä salmiakkisuklaalevyn käydä mäkkärissä vetämässä burilaiset.

        Koen tämän leikkauksen niin, että tämä onVIIMEINEN työkalu joka mulle tässä elämässä tarjotaan.
        Se pitää käyttää hyväksi. Olen velkaa sen lapsilleni, puolisolleni sekä ystävilleni.

        ... venynyt mahanahka? Jääkös se roikkumaan tuohon paikoilleen vai mites sille käy?

        Itse olen menossa leikkaukseen 14.12.2010 Peijaksen sairaalaan Vantaalle. Jonossa olen ollut nyt kolme päivää. Paljon on asioita mikä mietityttää, mutta ei varsinaisesti pelota. Olen laihtunut nyt 7 kg kuukaudessa. Löhtö oli 140/174 cm/56 v.


      • toivoton81
        tiolli kirjoitti:

        ... venynyt mahanahka? Jääkös se roikkumaan tuohon paikoilleen vai mites sille käy?

        Itse olen menossa leikkaukseen 14.12.2010 Peijaksen sairaalaan Vantaalle. Jonossa olen ollut nyt kolme päivää. Paljon on asioita mikä mietityttää, mutta ei varsinaisesti pelota. Olen laihtunut nyt 7 kg kuukaudessa. Löhtö oli 140/174 cm/56 v.

        Kyselin laihdutusleikkauksesta yksityislääkäriltä ja hän suurinpiirtein nauroi minut ulos.Ennen lääkärinaikaa kyselin oulun klinikalta sopivuuttani leikkaukseen.Vastasivat sen olevan kohdallani mahdollinen.Lääkärille kerroin seuraavaa:BMI43,verenpaineet luokkaa 150/110 pulssi yli 100,diabetes2 on puhjennut vastikään.Paastoarvot koholla tablettilääkityksestä huolimatta.Masennus joka osiltaan haittaa painonpudotusta(lähinnä liikunnan osalta,ruokavalio kunnossa)Paha kolesteroli viime mittauksessa 6,2.Polvi myös mennyt sijoiltaan 2 kertaa viimeisen 10 vuoden aikana.Normaalipainossa olen ollut ainoastaan 6-vuotiaana ja murrosiässä.

        Kokeiltu laihdutuslääkkeet,painonvartijat yms.

        Olkaa onnellisia joilla asiallinen lääkäri ollut ottamassa vastaan.Oma kohtalo on ilmeisesti sairastua kaikkiin mahdollisiin liitännäissairauksiin ja syödä dosetillinen lääkkeitä jo alle kolmekymppisenä.

        Lääkitykset unettomuuteen,masennukseen,verenpaineeseen ja sokeriin.


      • toivoton81
        toivoton81 kirjoitti:

        Kyselin laihdutusleikkauksesta yksityislääkäriltä ja hän suurinpiirtein nauroi minut ulos.Ennen lääkärinaikaa kyselin oulun klinikalta sopivuuttani leikkaukseen.Vastasivat sen olevan kohdallani mahdollinen.Lääkärille kerroin seuraavaa:BMI43,verenpaineet luokkaa 150/110 pulssi yli 100,diabetes2 on puhjennut vastikään.Paastoarvot koholla tablettilääkityksestä huolimatta.Masennus joka osiltaan haittaa painonpudotusta(lähinnä liikunnan osalta,ruokavalio kunnossa)Paha kolesteroli viime mittauksessa 6,2.Polvi myös mennyt sijoiltaan 2 kertaa viimeisen 10 vuoden aikana.Normaalipainossa olen ollut ainoastaan 6-vuotiaana ja murrosiässä.

        Kokeiltu laihdutuslääkkeet,painonvartijat yms.

        Olkaa onnellisia joilla asiallinen lääkäri ollut ottamassa vastaan.Oma kohtalo on ilmeisesti sairastua kaikkiin mahdollisiin liitännäissairauksiin ja syödä dosetillinen lääkkeitä jo alle kolmekymppisenä.

        Lääkitykset unettomuuteen,masennukseen,verenpaineeseen ja sokeriin.

        ^^ Vastasin ihan väärään ketjuun :/


      • Uuden elämän alussa
        tiolli kirjoitti:

        ... venynyt mahanahka? Jääkös se roikkumaan tuohon paikoilleen vai mites sille käy?

        Itse olen menossa leikkaukseen 14.12.2010 Peijaksen sairaalaan Vantaalle. Jonossa olen ollut nyt kolme päivää. Paljon on asioita mikä mietityttää, mutta ei varsinaisesti pelota. Olen laihtunut nyt 7 kg kuukaudessa. Löhtö oli 140/174 cm/56 v.

        Omalla kohdallani asia lähti etenemään todella nopeasti. Viime toukokuussa kävin polven magneettikuvauksessa, jolloin ortopedi otti leikkausasian ensi kertaa puheeksi (olin kyllä sitä itsekseni miettinyt jo vuosien varrella). Itselläni painoindeksi ei kuulemma"täyty"?, mutta koska tähän metaboliseen oireyhtymään alkoi puhjeta yksi jos toinenkin vaiva, niin asia tuli vakavasti puheeksi. Viime keväänä aloitettiin verenpainelääkitys, veren sokerit ovat keikkuneet 10 korvilla, lääkitystä ei ole kuitenkaan aloitettu. Suvussamme on diabetes rasitteena. Viimein keväällä kun ortopedi tutki polven kuvauksen tuloksia, hän sanoi, että polveen ja todennäköisesti toiseenkin joudutaan asentamaan keinonivelet ja että sellaiseen ei kannattaisi ryhtyä, jollei paino putoaisi reilusti. Tästä siis lähti asia etenemään. Endokrinologi, jonka luona myös jouduin leikkaukseen liittyen käymään, sanoi, että nyt ei jäädä enää lisää liitännäissairauksia sulle odottelemaan. Tämän kuun alussa kävin jo sairaalassa leikkaavan kirurgin puheilla, samoin ravitsemusterapeutin luona, jonka kanssa sovimme ENE-dietin aloittamisesta. Nyt on menossa päivä 12 pussikeitoilla ja vedellä, paino pudonnut 5kg. Lupasin yrittää -9kg pudotusta (8% sen hetkisestä painosta), mutta jollei ehdi pudota, niin eihän sille mitään mahda! Leikkauspäivä on 22.11.10. Eilen kävin gastroskopiassa, eli tähystyksessä, ja täytyy ihmetellä immeisiä, jotka siitä pelottelevat!? Se meni ihan hienosti ja nopeasti, ei kannata pelätä! Roikkuvista nahoista sen verran, että tietty naisena sitä kysyin, niin kirurgi kertoi, että vatsa- ja reisinahkoja leikataan julkisella puolella JOS niistä on TERVEYDELLISTÄ vaivaa, esim. hikoilun kautta tulevat tulehdukset yms. Allit pitää kuulemma kustantaa itse, jos ne jää roikkumaan! Kaikille leikkaukseen pyrkiville ja sinne pääsyä odottaville tsemppiä! Nainen, 57 vee, 163cm/111kg


      • sfgsdfdf
        Uuden elämän alussa kirjoitti:

        Omalla kohdallani asia lähti etenemään todella nopeasti. Viime toukokuussa kävin polven magneettikuvauksessa, jolloin ortopedi otti leikkausasian ensi kertaa puheeksi (olin kyllä sitä itsekseni miettinyt jo vuosien varrella). Itselläni painoindeksi ei kuulemma"täyty"?, mutta koska tähän metaboliseen oireyhtymään alkoi puhjeta yksi jos toinenkin vaiva, niin asia tuli vakavasti puheeksi. Viime keväänä aloitettiin verenpainelääkitys, veren sokerit ovat keikkuneet 10 korvilla, lääkitystä ei ole kuitenkaan aloitettu. Suvussamme on diabetes rasitteena. Viimein keväällä kun ortopedi tutki polven kuvauksen tuloksia, hän sanoi, että polveen ja todennäköisesti toiseenkin joudutaan asentamaan keinonivelet ja että sellaiseen ei kannattaisi ryhtyä, jollei paino putoaisi reilusti. Tästä siis lähti asia etenemään. Endokrinologi, jonka luona myös jouduin leikkaukseen liittyen käymään, sanoi, että nyt ei jäädä enää lisää liitännäissairauksia sulle odottelemaan. Tämän kuun alussa kävin jo sairaalassa leikkaavan kirurgin puheilla, samoin ravitsemusterapeutin luona, jonka kanssa sovimme ENE-dietin aloittamisesta. Nyt on menossa päivä 12 pussikeitoilla ja vedellä, paino pudonnut 5kg. Lupasin yrittää -9kg pudotusta (8% sen hetkisestä painosta), mutta jollei ehdi pudota, niin eihän sille mitään mahda! Leikkauspäivä on 22.11.10. Eilen kävin gastroskopiassa, eli tähystyksessä, ja täytyy ihmetellä immeisiä, jotka siitä pelottelevat!? Se meni ihan hienosti ja nopeasti, ei kannata pelätä! Roikkuvista nahoista sen verran, että tietty naisena sitä kysyin, niin kirurgi kertoi, että vatsa- ja reisinahkoja leikataan julkisella puolella JOS niistä on TERVEYDELLISTÄ vaivaa, esim. hikoilun kautta tulevat tulehdukset yms. Allit pitää kuulemma kustantaa itse, jos ne jää roikkumaan! Kaikille leikkaukseen pyrkiville ja sinne pääsyä odottaville tsemppiä! Nainen, 57 vee, 163cm/111kg

        Jouduitko käymään tähystyksessä?


      • Uuden elämän alussa
        sfgsdfdf kirjoitti:

        Jouduitko käymään tähystyksessä?

        Joo, kyllä jouduin. Siis 19.10. kävin siinä (mun piiitkässä edelisessä txt kirjoitinkin siitä). Sillä toimenpiteellä mua oli peloteltu, mutta sitä hetkeä lukuunottamatta kun tähystin työnnettiin kurkkuun ja tuli pari kertaa oksennusrefleksi päälle, niin ei ollut ollenkaan paha. Joten sitä ei todellakaan kannata pelätä. Se tutkimus on tehtävä, jotta nähdään, ettei ole kasvaimia, vatsahaavaa, helikobakteeria tms., jotka vaikuttais sitten leikkaukseen. Ite voin ainakin sanoa, että olen ollut useissa eri operaatioissa jotka ovat olleet tätä ikävämpiä! Tietty mua on kylläkin leikattu ja nukutettu n. 10 kertaa, mutta kumminkin! Joten rohkeasti vaan kokeisiin yms., jos on muuten pääsemässä leikkaukseen! Tsemiä!


      • Toivoa?
        Uuden elämän alussa kirjoitti:

        Joo, kyllä jouduin. Siis 19.10. kävin siinä (mun piiitkässä edelisessä txt kirjoitinkin siitä). Sillä toimenpiteellä mua oli peloteltu, mutta sitä hetkeä lukuunottamatta kun tähystin työnnettiin kurkkuun ja tuli pari kertaa oksennusrefleksi päälle, niin ei ollut ollenkaan paha. Joten sitä ei todellakaan kannata pelätä. Se tutkimus on tehtävä, jotta nähdään, ettei ole kasvaimia, vatsahaavaa, helikobakteeria tms., jotka vaikuttais sitten leikkaukseen. Ite voin ainakin sanoa, että olen ollut useissa eri operaatioissa jotka ovat olleet tätä ikävämpiä! Tietty mua on kylläkin leikattu ja nukutettu n. 10 kertaa, mutta kumminkin! Joten rohkeasti vaan kokeisiin yms., jos on muuten pääsemässä leikkaukseen! Tsemiä!

        Laihduttaminen on ollut ikuista ja leikkaushoitoihin pääsy taitaa olla kiinni enemmän resursseista kuin mistään muusta!!!Luin että ruotsalaiset, norjalaiset, britit ja tanskalaiset saavat lihavuusleikkaukseen läheteen, alkuhoidon ja hoidon leikkauksen jälkeen omassa maassaan, mutta leikkauksia he teettävät puolet halvemmalla Latviassa ja Puolassa. Onko kellään kokemuksia tällaisesta??


      • Olisiko tällainen??
        Toivoa? kirjoitti:

        Laihduttaminen on ollut ikuista ja leikkaushoitoihin pääsy taitaa olla kiinni enemmän resursseista kuin mistään muusta!!!Luin että ruotsalaiset, norjalaiset, britit ja tanskalaiset saavat lihavuusleikkaukseen läheteen, alkuhoidon ja hoidon leikkauksen jälkeen omassa maassaan, mutta leikkauksia he teettävät puolet halvemmalla Latviassa ja Puolassa. Onko kellään kokemuksia tällaisesta??

        http://nordmedtour.com/


      • ylipainoinen1
        toivoton81 kirjoitti:

        Kyselin laihdutusleikkauksesta yksityislääkäriltä ja hän suurinpiirtein nauroi minut ulos.Ennen lääkärinaikaa kyselin oulun klinikalta sopivuuttani leikkaukseen.Vastasivat sen olevan kohdallani mahdollinen.Lääkärille kerroin seuraavaa:BMI43,verenpaineet luokkaa 150/110 pulssi yli 100,diabetes2 on puhjennut vastikään.Paastoarvot koholla tablettilääkityksestä huolimatta.Masennus joka osiltaan haittaa painonpudotusta(lähinnä liikunnan osalta,ruokavalio kunnossa)Paha kolesteroli viime mittauksessa 6,2.Polvi myös mennyt sijoiltaan 2 kertaa viimeisen 10 vuoden aikana.Normaalipainossa olen ollut ainoastaan 6-vuotiaana ja murrosiässä.

        Kokeiltu laihdutuslääkkeet,painonvartijat yms.

        Olkaa onnellisia joilla asiallinen lääkäri ollut ottamassa vastaan.Oma kohtalo on ilmeisesti sairastua kaikkiin mahdollisiin liitännäissairauksiin ja syödä dosetillinen lääkkeitä jo alle kolmekymppisenä.

        Lääkitykset unettomuuteen,masennukseen,verenpaineeseen ja sokeriin.

        Hei, toivottavasti olet vielä hengissä, mene ihmeessä toiselle lääkärille joka ottaa sinut tosissaan sinä tarvitset leikkauksen.


      • Palkkila

        Hei. Minä olen menossa torstaina 15.9 leikkaukseen ja kävin kymmenen viikon laihdutusryhmän läpi, ene-dietteineen päivineen. Eneä olen jatkanut läpi kesän, korvaten aterian , tai välipalan sillä. Painoa olen saanut tippumaan helmikuun alusta tähän päivään 35 kg. Hieman jännittää, mutta ei pelota tuleva leikkaus. Mukava lukea onnistumisia ja tsemppiä kaikille.


    • harkitseva donna

      onko leikkaus avoleikkaus vai tähystys ja mikä on enedieetti . pienennetäänkö leikkauksessa vatsalaukku niin että poistetaan siitä osa vai onko se joku pantasysteemi

      • -59 kg

        ENE=VLCD. Ohitettiin, ei pantaa. Vaan tämä on minun kokemukseni


      • -59 kg kirjoitti:

        ENE=VLCD. Ohitettiin, ei pantaa. Vaan tämä on minun kokemukseni

        Hei!
        Olen menossa yksityiselle leikkaukseen. Tänään oli ensimmäinen kirurgikäynti ja leikkauspäiväkin sovittiin samalla. Eli minut leikataan 12.1.2011. Pitkään olen tätä pohtinut ja nyt se vihdoin on tosinta totta. Ensi viikolla tapaan vielä ravitsemusterapeutin ja sisätautilääkärin, mutta kirurgi sanoi papereita katsoessani, ettei sieltä löydy mitään mikä voisi estää minulta leikkaukseen pääsyn, olen niin onnellinen tästä! Ennen leikkausta pitäisi minun tiputtaa 12kg. Eli mun joulusta tulee tänä vuonna hiukan erilainen :D


      • Tuisku*
        trueshine kirjoitti:

        Hei!
        Olen menossa yksityiselle leikkaukseen. Tänään oli ensimmäinen kirurgikäynti ja leikkauspäiväkin sovittiin samalla. Eli minut leikataan 12.1.2011. Pitkään olen tätä pohtinut ja nyt se vihdoin on tosinta totta. Ensi viikolla tapaan vielä ravitsemusterapeutin ja sisätautilääkärin, mutta kirurgi sanoi papereita katsoessani, ettei sieltä löydy mitään mikä voisi estää minulta leikkaukseen pääsyn, olen niin onnellinen tästä! Ennen leikkausta pitäisi minun tiputtaa 12kg. Eli mun joulusta tulee tänä vuonna hiukan erilainen :D

        Leikkaus on suuri,mutta itse sen kokeneena kaksi viikkoa sitten,voin vain rohkaista sinua. Kivut minimaalliset. Olisin päässyt jo seuraavana päivänä kotiin, mutta en uskaltanut matkustaa kotiin, kun matkaa on yli 200 km.Enellä sain 10 kg pois, mutta leikkauksessa turposin 3kg. Nyt on kaikkiaan kiloja pois 15. Syön jo pehmeää leipää ja `mössöjä`.Tästä ei minulle kerrottu : sokeriset ruoat aiheuttaa oksentelua ja HIRVEÄÄ kylmän tunnetta, ei auta pökkimät ja täkitkään. En voi muuta sanoa kuin, luota sinua hoitaviin asiantuntijoihin,olet hyvissä käsissä. Siitä alkaa sinun uusi loppuelämäsi :)


      • truushine
        Tuisku* kirjoitti:

        Leikkaus on suuri,mutta itse sen kokeneena kaksi viikkoa sitten,voin vain rohkaista sinua. Kivut minimaalliset. Olisin päässyt jo seuraavana päivänä kotiin, mutta en uskaltanut matkustaa kotiin, kun matkaa on yli 200 km.Enellä sain 10 kg pois, mutta leikkauksessa turposin 3kg. Nyt on kaikkiaan kiloja pois 15. Syön jo pehmeää leipää ja `mössöjä`.Tästä ei minulle kerrottu : sokeriset ruoat aiheuttaa oksentelua ja HIRVEÄÄ kylmän tunnetta, ei auta pökkimät ja täkitkään. En voi muuta sanoa kuin, luota sinua hoitaviin asiantuntijoihin,olet hyvissä käsissä. Siitä alkaa sinun uusi loppuelämäsi :)

        Kiitoksia Tuisku: Kyllä mua varoteltiin sokerisista ja rasvaisista ruuista, että aiheuttavat helposti huonoa oloa. Mulla on enää kaksi yötä leikkaukseen, jei!


      • leikkaukseen..
        truushine kirjoitti:

        Kiitoksia Tuisku: Kyllä mua varoteltiin sokerisista ja rasvaisista ruuista, että aiheuttavat helposti huonoa oloa. Mulla on enää kaksi yötä leikkaukseen, jei!

        Olen niin iloinen puolestasi, kuka sitten lienetkin. Minulle ehdotettiin leikkausta jo kaksi vuota sitten, mutta en uskalla lähteä. Historiassani bulimia ja sen voitettuani pelkkää ahmimista. Toiset väittää, että leikkaus ei ole hyvä keino ahmijoille. Siihen ei kuitenkaan missään kiinnitetä huomiota, vaikka olen siitä puhunut.


      • jnarhi

        Hei,
        tuolta löytyy tuoretta hyvää infoa.
        www.lihavuusleikkaus.fi
        JN


      • jnarhi

        Hei,
        en tiedä oletko käynyt tuolla, mutta sieltä löytyy hyvin tietoa
        www.lihavuusleikkaus.fi
        Timo


    • Maximus002

      Perjantaina poistettiin panta ja sappirakko yhtäaikaa. Pannasta ei ole ollut kuin 10 kg hyöty 6 vuoden aikana. Oli syöpynyt ja kiinnikkeitä paljon.
      4-6 kk pääsen leikkaukseen. Se on tosiaan se viimeinen keino.
      En ole kova syömään normaalia ruokaa mut tuo makea puoli on mun pahe.
      Jotkut leikatut ovat kertoneet ettei enää tee makeata mieli.
      Tarkoitus on kyllä yrittää laihduttaa itse ennen leikkausta mutta kun niillä kiloilla on paha tapa tulla takaisin,,,

    • 70 kiloa pudonnut

      Nyt olen saavuttanut tavoitteeni, eli paino on pudonnut 155 kg - 85 kg elikäs 70 kg. Laihduttaa ei ole tarvinnut vaan paino on pudonnut itsestään ja kaikki veriarvot samalla normalisoituneet sekä verenpaine pudonnut erittäin hyväksi.

      Sen verran kommentoisin, että tässä Roux-en-Y -leikkauksessa, joita Suomessa tehdään, mahalaukkua ei poisteta vaan se loppuosa jää vatsaan ja siitä johdetaan tiehyt ohutsuoleen jotta mahalaukun entsyymit pääsevät vaikuttamaan ohutsuolen ruuansulatukseen. Tuosta nimityskin tulee. Pohjukaissuolta poistetaan noin 1,5 metriä mikä on se tämän leikkauksen ihmeitä tekevä asia.

      Olen iloinen, että kirurgi päätti tehdä heti ohitusleikkauksen eikä typistystä. Typistyksen jälkeen kun usein joudutaan tekemään edelleen ohitusleikkaus.

      Olen kertonut leikkauksesta täällä: www.mattikaki.fi/lihavuusleikkaus

      • hui!!

        Siis aivan käsittämätön määrä painoa pudonnut. Onnea sinulle siitä. Itselläni olisi melkein sama määrä pudotettavana ja pari vuotta olen leikkausta harkinnut ja hiljalleen kypsynyt sen kannalle. Onko tähystys välttämätön? Entä miten pahasti nahkasi ovat jääneet roikkumaan?


    • läskiä ja lotinaa

      Olen jostain kuulut tai lukenut tai TV:ssä nähnyt kerrottavan, että leikkauksen jälkeen ovat syöneet niin että mahan on venynyt entiselleen ja näin ei apua?

      Olen 120 kg ja polvet alkavat pettää..

      Mitä tapahtuu, jos kuitenkin syö liikaa...

      Minulla on syöminen psyykkisellä puolella. Lapsuudessa rangaistus oli ilman ruokaa joskus palkittiin jollain ruualla.
      Aikuiset ottivat ruuan ensin ja jos jäi sai lapset, se nälkä oli kauheaa ja istuu yhä sisälläni niin että haen syömistä vatsa täynnä lohtua turvaa kiitosta ja ajan kulua..

      Oli viisi vuotta avioliitossa ja lihosin 45 kg, seksi oli se varsinainen lihottaja se oli vain miestä varten. Kalussa ei kehumista, eikä käytöstä mitään tajua, suihin piti aina olla ottamassa tai nyrkki heilui..
      Mitä noista menneitä ovat läski jäi...

    • fgxcfgdf

      Olen ymmärtänyt, että ahmimishäiriöiselle lihavuusleikkaus ei ole hyvä vaihtoehto, juuri tuon esittämäsi syyn takia.

    • kiinnostunut arvista

      Haluaisin tiedustella minkälaiset arvet leikkauksesta jää. Voiko myöhemmin käyttää vielä bikineitä? Vai onko ne sitten mennyttä elämää?

    • MsPiggy

      Moikka

      osaako kukaan sanoa, että mikä on rajana leikkaukseen pääsylle`?
      itse olen 166 cm ja aikoinani yli sata kiloo painanut
      ny painan 91 kg
      olen laihdutellut ja lihonut moneen kertaan, nyt riittää ja menen leikkaukseen jos suinkin pääsen.
      Vastailkaahan.

    • Gastricbypass

      Mahalaukun ohituksia täysi-ikäisille potilaille, joiden painoindeksi on 35 tai enemmän ja joilla on lisäksi laihduttamista vaativa liitännäissairaus, kuten aikuisiän diabetes, kohonnut verenpaine tai liikuntaelinten sairaus.
      Leikkauksia tehdään myös potilaille, joilla ei ole liitännäissairauksia, ja joiden painoindeksi on 40 tai enemmän, mutta alle 50.
      Potilaan terveystilanne ja muut hoitoon vaikuttavat asiat arvioidaan aina yksilöllisesti.

      kts. lisää

      http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/naytaartikkeli/tunnus/hoi24010?hakusana=lihavuusleikkaus

    • Winnie*

      Minä olen menossa leikkaukseen yksityisesti parin viikon päästä. Nielin mahatähystysaparaatin viime viikolla. Ei se ollut paha. BMI on 51. Odotan kovasti leikkausta, koska rankaanikin on leikattu jo kolmesti muutaman vuoden sisällä. Toivon, että tästä olisi apua siihenkin ongelmaan.
      Lihavuusleikkaus kuuluu hoitotakuun piiriin, mutta käytännössä niin ei ole. Sairaalan osastosihteeri väitti, ettei tämä leikkaus kuulu hoitotakuuseen. Tuohduin ja kävelin pankkiin hakemaan lainaa. Nyt maksan sen itse ja sillä selvä. Ikääkin on jo sen verran, että kun nyt kerran pääsen leikkaukseen melko pikaisella aikataululla, en jää odottelemaan sairaalan jonossa leikkausta. Jonossa on kuulemma yli sata henkeä.

    • viinipullo kesässä

      Kuinka alkoholin käyttö, saako juoda lainkaan?

      • Winnie*

        En osaa muuta sanoa tuohon kuin että jos alkoholi hulahtaa suoraan ohutsuoleen, niin se imeytyy nolla-ajassa ja vaikutus on sen mukainen. Ei tietty ole omaa kokemusta, mutta näin ravintoterapeutti sanoi.


      • hoitsu maario

        kirkasta voi ottaa mutta kaljaa ei yleensä kukaan jaksa juua tään jälk. ite kun otan kirkasta niin 2-3 grogia jo menee päähän..helposti on käyny niin että muisti menny..ja jostakin syystä se pysyykin veressä pitempään kuin ennen leikkausta. mulla on menny 2v ja 3kk leikkauksesta ja 56kg on menny. nahkat painaa ehkä nyt vielä n 7kg yht.vatsa,allit,ja reidet.nyt syksyllä meen sit lekuriin kiristyksen takia.sekin menee julkisen s.hoidon puolelle,eli mun ei tarvi maksaa kuin se ns.norm. vrk maksu.


      • kilokaskas
        hoitsu maario kirjoitti:

        kirkasta voi ottaa mutta kaljaa ei yleensä kukaan jaksa juua tään jälk. ite kun otan kirkasta niin 2-3 grogia jo menee päähän..helposti on käyny niin että muisti menny..ja jostakin syystä se pysyykin veressä pitempään kuin ennen leikkausta. mulla on menny 2v ja 3kk leikkauksesta ja 56kg on menny. nahkat painaa ehkä nyt vielä n 7kg yht.vatsa,allit,ja reidet.nyt syksyllä meen sit lekuriin kiristyksen takia.sekin menee julkisen s.hoidon puolelle,eli mun ei tarvi maksaa kuin se ns.norm. vrk maksu.

        Onko mikään kaduttanut leikkaukseen menossa? Itseä asia pelottaa ihan tolkuttomasti, pääsisin nimittäin leikkaukseen, mutta kantti ei kestä.


      • hoitsu maario
        kilokaskas kirjoitti:

        Onko mikään kaduttanut leikkaukseen menossa? Itseä asia pelottaa ihan tolkuttomasti, pääsisin nimittäin leikkaukseen, mutta kantti ei kestä.

        ei kannata pelätä. kuolleisuus on on vaan 0.2 kaikista leikatuista!!!itellä tää on elämäni toiseksi paras ratkasu!! kaikki muuttu. jaksan 3vro työtä,jaksan kävellä,nousta portaita,en hikoile vaikka rehkisinkin,kengät pieneni,vaatteet 10 numeroo,taipuu.voi istua kaikis asennoissa,listaa vois jatkaa loputtomiin..ei kannata jättää pelon varaan tätä!!!enemmän pelättävää sulla ja meillä kaikilla on jokapäiväisessä elämässä!!! mene ihmeessä! sitten näät kuin toisin kaikki voi olla!


      • kif1234
        kilokaskas kirjoitti:

        Onko mikään kaduttanut leikkaukseen menossa? Itseä asia pelottaa ihan tolkuttomasti, pääsisin nimittäin leikkaukseen, mutta kantti ei kestä.

        hei mikään ei ole kaduttanut leikkaus tehtiin 5/5-2011 paino on pudonnut 25,5kiloa 18/8 l


      • pelpas
        hoitsu maario kirjoitti:

        kirkasta voi ottaa mutta kaljaa ei yleensä kukaan jaksa juua tään jälk. ite kun otan kirkasta niin 2-3 grogia jo menee päähän..helposti on käyny niin että muisti menny..ja jostakin syystä se pysyykin veressä pitempään kuin ennen leikkausta. mulla on menny 2v ja 3kk leikkauksesta ja 56kg on menny. nahkat painaa ehkä nyt vielä n 7kg yht.vatsa,allit,ja reidet.nyt syksyllä meen sit lekuriin kiristyksen takia.sekin menee julkisen s.hoidon puolelle,eli mun ei tarvi maksaa kuin se ns.norm. vrk maksu.

        Meneekö allitkin julkisella puolella läpi?


    • tii-mari55

      Minä olen miettinyt leikkausta kauan.
      Ensimmäistä kertaa kyselin siitä silloin kun Kuopiossa alettiin tekemään pantaleikkauksia vajaa parikymmentä vuotta sitten.
      Olen ollut koko ikäni lihava ja laihduttanut satoja kiloja elämäni aikana.
      Nyt on sellainen olo että tästä en hengissä selviä jos en saa painoa pois ja reilusti. Olen pohtinut onko 55 v. liian korkea ikä leikkaukseen, mutta täällä näyttää olevan useampiakin ikätovereita.
      Oma ongelmani on siinä että kunto menee todella huonoksi nyt kun ei ole enää pakko liikkua työn vuoksi. En jaksa kohta enää roskikselle asti kävellä :(
      Polveen sain tekonivelen mutta kun paino nousee koko ajan ei sekään varmaan kohta enää kestä.
      En ole käynyt vaakassa vuoteen mutta painoa on taatusti yli 150 kg. Pituutta 172 cm. Verenpaineet lääkityksen avulla kohdallaan, samoin kolesteroli. Sokerin kanssa ei ole koskaan ollut ongelmaa.
      Leikkauksia ei juuri ole ollut tuon polvileikkauksen lisäksi ja ne kammottavat etukäteen ajateltuna. Haluaisin kuitenkin vielä jaksaa elää.
      Kannattaisikohan varata lääkäriaikaa tämän asian alkuun saattamiseksi. Omalla kustannuksella ei minulla ole varaa leikkaukseen mennä eikä tulot riitä edes lainan saamiseen. Normaaleissa sairaalamaksuissakin on jo tekeminen että saa maksettua.

      • Winnie*

        Leikkaus oli 6 pv sitten. Kaikki meni hyvin. Pääsin kotiin jo seuraavana päivänä, koska asun melkein sairaalan vieressä ja toinen kirurgeista päivysti viikonlopun yli sairaalassa. En ole tarvinnut mitään apua lääkäreiltä. Paraneminen on alkanut juohevasti. Haavat ovat parantuneet hyvin ja opettelen elämään "uuden" ruuansulatuskanavani kanssa! Toistaiseksi en ole saanut minkäänlaisia mahanpuruja, mutta olen kyllä noudattanut ohjeita. Makeasta en pidä ja rasvaa olen välttänyt. Olen möyhentänyt ruokani tai sitten pureskellut kaiken ihan pieneksi silpuksi. Ei ole turvottanut eikä ahdistanut. Painoni laski jo ennen leikkausta melkein 5 kg, viikonloppuna oli pudotus jo 9 kg. En aio nyt puntaroida itseäni ja ottaa siitä stressiä. Yritän kävellä selkäkipujenni rajoissa ja pysytellä kaidalla tiellä ruoan suhteen. Katsotaan sitten, miten tämä homma etenee.


    • xl

      tii-mari55! Hakeudu ihmeessä kunnalliselle puolelle, jos asiaa olet jo ajatelllut.
      Pantaleikkauksia ei enää Suomessa enää tehdää vaan GBP:tä. Jonot ovat todella pitkiä, joten älä viivyttele! Tsemppiä

    • näimpä

      Hei kaikki ja onnea teille :)
      itselläni seuraavaksi vaiheessa tähystys ja sen jälkeen leikkaukseen. Lääkäri halusi minun pudottavan painoa 5% alkupainosta eli minun kohdallani 7,5kg sain kuin sainkin sen ja vähän enemmänkin 7,5vkossa -13,5kg :)
      nyt jtkan tietty siihen asti kunnes alkaa sitten 4 viikkoa kestävä nutrilet dieetti (4 keittopss,päivässä).
      alkupainoni 148,8kg ja nyt 135,1 kg.
      ikä vasta 23v.

    • joomoi

      Olen nuori, mutta painoindeksini on jo 65 ( ! ). Olenko jo liian lihava leikkaukseen? Lääkärit ovat puhuneet jo leikkauksesta, mutta jonoon ei ole vielä laitettu tai puhuttu mistään dieteistä. Lääkäriaika on elokuun alussa. Kivunsietokykyni on ns. nollassa, ja leikkauksen jälkeinen kipu pelottaa... Entä mitä tehdään ylimääräiselle nahkalle joka jää laihtumisen jälkeen roikkumaan? Olen miettinyt myös sitä, jos leikkaus ei toimikkaan, vaan laihdun vain muutaman kilon? Olisi aika turhaa syödä koko loppuelämä leikkauksen vaatimalla tavalla vain parin kilon tähden....

    • fdsdfsdfsdfs

      Laiskan ihmisen oikotie ja turvaköysi tuo lihavuusleikkaus. Mielestäni näitä leikkauksia ei tulisi tarjota, koska tästä tulee pian loputon suo ku kaikki lihavat lähtevät niihin jonottamaan eivätkä viitsi omatoimisesti yrittää laihduttamista. Jos on muuten terve ihminen, laihduttaminen onnistuu kunhan vain haluaa riittävästi.

      Viisaampaa olisi laittaa ylipainoiset ihmiset yksinkertaisesti laihtumaan pakolla jo ennen kuin heistä tulee liian ylipainoisia. Yksinkertaisin keino on laittaa läskit verolle, jolloin harvalla lihavalla on enää varaa olla lihava. Ei riitä raha ruokaan, joten laihtuu väkisin.

      • nietu-eivikki

        Siinä taas yksi "viisas" avasi sanaisen arkkunsa :/
        En vielä tähän ikään usko että kukaan ihan vapaaehtoisesti ja heppoisin perustein haluaa laihdutusleikkaukseen mennä.
        Se ei ole mikään helppo oikotie.
        Sopii miettiä omassa pienessä päässään haluaako koko loppuikänsä syödä vain desin tai parin annoksia helposti nieltävää ruokaa ilman ruokajuomaa.

        Moni on lihava jo pikkulapsesta asti, kuten itsekin. Olisihan se ollut hyvä jos olisi päässyt jo melkein vauvaikäisenä "laihdutuskurssille", mutta näin kattavaan toimintaan lihavuuden hoidossa yhteiskunta tuskin koskaan pystyy.

        Tiedoksesi voin myös ilmoittaa että "läskit" ovat verolla ja ovat aina olleet. Henkilökohtaisesti tunnen useita lihavia ihmisiä jotka kaikki maksavat veroa enemmän tai vähemmän, useissa eri muodoissa. Itsekin olen vuosikymmenet tehnyt töitä ja maksanut veroa palkastani. Lisäksi maksan kaikesta mitä ostan arvonlisäveroa. Monet köyhät ovat lihavia siksi että syöminen painottuu halpaan hiilihydraattipitoiseen ruokaan kuten leipään, perunaan ja puuroon. Kalliimpi ruoka kuten kala, liha, vihannekset ja hedelmät, olisi painon kannalta suotuisampi vaihtoehto.
        Yritä vain sinäkin tulla toimeen oman kiukkusi kanssa. Et voi muuttaa koko maailmaa ja kaikkia ihmisiä mieleiseksesi joten mitä jos yrittäisit muuttaa omaa suhtautumistasi ympäristöösi?


      • Tietämättömyyttä?
        nietu-eivikki kirjoitti:

        Siinä taas yksi "viisas" avasi sanaisen arkkunsa :/
        En vielä tähän ikään usko että kukaan ihan vapaaehtoisesti ja heppoisin perustein haluaa laihdutusleikkaukseen mennä.
        Se ei ole mikään helppo oikotie.
        Sopii miettiä omassa pienessä päässään haluaako koko loppuikänsä syödä vain desin tai parin annoksia helposti nieltävää ruokaa ilman ruokajuomaa.

        Moni on lihava jo pikkulapsesta asti, kuten itsekin. Olisihan se ollut hyvä jos olisi päässyt jo melkein vauvaikäisenä "laihdutuskurssille", mutta näin kattavaan toimintaan lihavuuden hoidossa yhteiskunta tuskin koskaan pystyy.

        Tiedoksesi voin myös ilmoittaa että "läskit" ovat verolla ja ovat aina olleet. Henkilökohtaisesti tunnen useita lihavia ihmisiä jotka kaikki maksavat veroa enemmän tai vähemmän, useissa eri muodoissa. Itsekin olen vuosikymmenet tehnyt töitä ja maksanut veroa palkastani. Lisäksi maksan kaikesta mitä ostan arvonlisäveroa. Monet köyhät ovat lihavia siksi että syöminen painottuu halpaan hiilihydraattipitoiseen ruokaan kuten leipään, perunaan ja puuroon. Kalliimpi ruoka kuten kala, liha, vihannekset ja hedelmät, olisi painon kannalta suotuisampi vaihtoehto.
        Yritä vain sinäkin tulla toimeen oman kiukkusi kanssa. Et voi muuttaa koko maailmaa ja kaikkia ihmisiä mieleiseksesi joten mitä jos yrittäisit muuttaa omaa suhtautumistasi ympäristöösi?

        "Se ei ole mikään helppo oikotie."

        Näyttää olevan, koska mennään mieluummin sinne kuin laihdutetaan itse. Asia erikseen jos on kykenemätön liikkumaan, mutta kuinka moni oikeasti on? Jos on fyysisesti terveenä ihmisenä (lihavuutta lukuunottamatta) kykenemätön liikkumaan, on ensimmäinen suunta psykiatri.

        "Tiedoksesi voin myös ilmoittaa että "läskit" ovat verolla ja ovat aina olleet. Henkilökohtaisesti tunnen useita lihavia ihmisiä jotka kaikki maksavat veroa enemmän tai vähemmän, useissa eri muodoissa."

        Oletko ihan pihalla vai mitä selität? Tottakai ihmiset maksavat veroja. Puhuinkin ylipainosta maksettavista veroista normaalien verojen lisäksi. Sanoin muuten, että se on yksinkertaisin vaihtoehto, en suinkaan sanonut sen olevan paras vaihtoehto.

        "Monet köyhät ovat lihavia siksi että syöminen painottuu halpaan hiilihydraattipitoiseen ruokaan kuten leipään, perunaan ja puuroon. Kalliimpi ruoka kuten kala, liha, vihannekset ja hedelmät, olisi painon kannalta suotuisampi vaihtoehto."

        Ai terveellinen ruoka on liian kallista? Oletko kokeillut kasviksia, marjoja ja sieniä, jotka ovat jopa ilmaisia metsästä kerättynä? Sitäpaitsi työssä käyvällä on aivan varmasti varaa kalaan jos minulla on opiskelijanakin varaa siihen kun saan rahaa 450e/kk ja vuokra on yli puolet tuosta summasta. Harrastukset toki maksavat sen verran paljon, että menee omista säästöistäkin, mutta jos liikkuisin vain ulkona, tuo raha riittäisi minulle juuri ja juuri.


      • kaimari
        nietu-eivikki kirjoitti:

        Siinä taas yksi "viisas" avasi sanaisen arkkunsa :/
        En vielä tähän ikään usko että kukaan ihan vapaaehtoisesti ja heppoisin perustein haluaa laihdutusleikkaukseen mennä.
        Se ei ole mikään helppo oikotie.
        Sopii miettiä omassa pienessä päässään haluaako koko loppuikänsä syödä vain desin tai parin annoksia helposti nieltävää ruokaa ilman ruokajuomaa.

        Moni on lihava jo pikkulapsesta asti, kuten itsekin. Olisihan se ollut hyvä jos olisi päässyt jo melkein vauvaikäisenä "laihdutuskurssille", mutta näin kattavaan toimintaan lihavuuden hoidossa yhteiskunta tuskin koskaan pystyy.

        Tiedoksesi voin myös ilmoittaa että "läskit" ovat verolla ja ovat aina olleet. Henkilökohtaisesti tunnen useita lihavia ihmisiä jotka kaikki maksavat veroa enemmän tai vähemmän, useissa eri muodoissa. Itsekin olen vuosikymmenet tehnyt töitä ja maksanut veroa palkastani. Lisäksi maksan kaikesta mitä ostan arvonlisäveroa. Monet köyhät ovat lihavia siksi että syöminen painottuu halpaan hiilihydraattipitoiseen ruokaan kuten leipään, perunaan ja puuroon. Kalliimpi ruoka kuten kala, liha, vihannekset ja hedelmät, olisi painon kannalta suotuisampi vaihtoehto.
        Yritä vain sinäkin tulla toimeen oman kiukkusi kanssa. Et voi muuttaa koko maailmaa ja kaikkia ihmisiä mieleiseksesi joten mitä jos yrittäisit muuttaa omaa suhtautumistasi ympäristöösi?

        :D Hienoa,veit sanat suustani. Tässä odottelen ensimmäisiä verikokeita ja lääkärikäyntiä,kauankohan siitä menee itse leikkaukseen ? Painoa 170kg ja kaikenlaista sairautta/vaivaa.. Nyt sairaslomalla,ku jalka/nilkka oireilee,ei pysty käveleen kunolla.Jo kauppareissu tuskaa.


      • pelpas
        Tietämättömyyttä? kirjoitti:

        "Se ei ole mikään helppo oikotie."

        Näyttää olevan, koska mennään mieluummin sinne kuin laihdutetaan itse. Asia erikseen jos on kykenemätön liikkumaan, mutta kuinka moni oikeasti on? Jos on fyysisesti terveenä ihmisenä (lihavuutta lukuunottamatta) kykenemätön liikkumaan, on ensimmäinen suunta psykiatri.

        "Tiedoksesi voin myös ilmoittaa että "läskit" ovat verolla ja ovat aina olleet. Henkilökohtaisesti tunnen useita lihavia ihmisiä jotka kaikki maksavat veroa enemmän tai vähemmän, useissa eri muodoissa."

        Oletko ihan pihalla vai mitä selität? Tottakai ihmiset maksavat veroja. Puhuinkin ylipainosta maksettavista veroista normaalien verojen lisäksi. Sanoin muuten, että se on yksinkertaisin vaihtoehto, en suinkaan sanonut sen olevan paras vaihtoehto.

        "Monet köyhät ovat lihavia siksi että syöminen painottuu halpaan hiilihydraattipitoiseen ruokaan kuten leipään, perunaan ja puuroon. Kalliimpi ruoka kuten kala, liha, vihannekset ja hedelmät, olisi painon kannalta suotuisampi vaihtoehto."

        Ai terveellinen ruoka on liian kallista? Oletko kokeillut kasviksia, marjoja ja sieniä, jotka ovat jopa ilmaisia metsästä kerättynä? Sitäpaitsi työssä käyvällä on aivan varmasti varaa kalaan jos minulla on opiskelijanakin varaa siihen kun saan rahaa 450e/kk ja vuokra on yli puolet tuosta summasta. Harrastukset toki maksavat sen verran paljon, että menee omista säästöistäkin, mutta jos liikkuisin vain ulkona, tuo raha riittäisi minulle juuri ja juuri.

        Kannattaa miettiä,mitä maksaa yhteiskunnalle diabetes,verenpaine ym. lääkkeet ,jos ei leikata! Leikkauksen jälkeen ei lääkkeitä tarvita... kaikki ei ole aina mustavalkoista.Ja entäs alkoholiongelmat,niihin menee paljon rahaa vuodesta,ei kukaan valita heidän hoidostaan...jne.


    • Winnie*

      Leikkauksesta on nyt reilut kaksi kuukautta. Kävin verikokeissa ja tuloksia kuulemassa viikolla. Painoni on pudonnut 20 kg ja painoindeksi on nyt 41 (ennen leikkausta 51). Veriarvot ovat kaikki kunnossa. Verenpaineeni on normaali 115/75, mitä se ei ole ollut koskaan viimeisten 20 v aikana. Kontrollissa kysyttiin, että huimaako minua nyt, vastaus "ei huimaa".
      Elämä leikkauksen jälkeen on ollut päivä päivältä mukavampaa. Polven kuluma ei vaivaa juuri ollenkaan ja nälän tunne on kummallisesti kadonnut.
      Minulla ei ole ollut minkäänlaisia ruuansulatusongelmia, koska en pidä makeasta.
      En todellakaan ymmärrä lihavien ihmisten syyllistämistä kuten yksi tämän palstan keskustelijoista tekee. Itselläni on synnynnäinen selkäsairaus, jonka vuoksi olen ollut leikkauspöydällä jo kolme kertaa. Liikkuminen alkoi mennä keväällä mahdottomaksi selän, ei yksinomaan lihavuuden vuoksi. Laihtuminen on kuitenkin helpottanut elämää, varsinkin polvien takia. Hermosärkylääkkeitä joudun syömään selän takia, mutta sen tiesin jo etukäteen.
      Leikkauksia ei pidä pelätä, jos niitä lääkärit suosittelevat. Eivät he todellakaan turhaan passita ihmisiä kirurgin pakeille. Jos olisin pelännyt selkäleikkausta, olisin nyt rullatuolissa. Jos olisin pelännyt lihavuusleikkausta, olisin hyvää vauhtia rullatuolikunnossa. Nyt elämä hymyilee ja yritän valmistua yliopistosta, näin kypsällä aikuisella iällä, jouluun mennessä uuteen ammattiin. Tarkoitukseni on palata työelämään uudelleen.

    • sjdljsfd

      Joo kyllä itsekin ihmettelen tätä laihdutusleikkausten yleistymistä. Ihmisillä ei näimmä ole enää yhtään itsekuria.

      • niinpä niin

        MInulla ei ole sitä itsekuria, ei ole koskaan ollutkaan. Että mitä nyt sitten pitäisi tehdä?? Kerro sinä viisaampana. Fraasia "niskasta kiinni ottamisesta" ei kannata tulla tarjoamaan, kerro jotain mitä en ole vielä keksinyt.


      • fatisbad1
        niinpä niin kirjoitti:

        MInulla ei ole sitä itsekuria, ei ole koskaan ollutkaan. Että mitä nyt sitten pitäisi tehdä?? Kerro sinä viisaampana. Fraasia "niskasta kiinni ottamisesta" ei kannata tulla tarjoamaan, kerro jotain mitä en ole vielä keksinyt.

        muuta elämäntapasi, liiku liiku ja liiku syö terveellisesti ja kohtuudella ei se ole sen vaikeampaa ja kun jaksat liikkua 2-3 kk jäät siihen koukkuun niinkuin mässäilyynkin -70kg/8kk


    • sjdlöfla

      Ennen laihdutettiin, jos oltiin lihavia. Tietysti lihavia oli silloin huomattavasti vähemmän. Nykyään puputetaan itsensä läskipossuksi ja sitten itketään ja mennään leikkaukseen

      • julmahuvituskin

        Voi rassukkaa!
        Miten vaikeaa sinulla onkaan, kuinka voit kestää kun läskipossut massuttaa ja itkee?
        Vaikka olet jo nyt rasite kansantaloudelle neuvon silti, mene lääkäriin. Ehkä voisit saada apua ongelmaasi ja pääsisit vielä joskus elämään ihan omaa elämääsi.
        Ota itseäasi niskasta kiinni. Kyllä se onnistuu!


    • öaosjöf

      Voisitko selittää millä tavalla olen rasite kansantaloudelle?

      • alskdjf

        Lihava ainakin on melkoinen menoerä saikkuineen, lääkärikäynteineen, lihavuusleikkauksineen, jne. jne. jne. Tässäkin ketjussa kirjoittavilla on kaikennäköistä itse lihavuudella aiheutettua vaivaa kuten nilkkakipuja ynnä muuta. Menkää itseenne, lihavat!


      • ...
        alskdjf kirjoitti:

        Lihava ainakin on melkoinen menoerä saikkuineen, lääkärikäynteineen, lihavuusleikkauksineen, jne. jne. jne. Tässäkin ketjussa kirjoittavilla on kaikennäköistä itse lihavuudella aiheutettua vaivaa kuten nilkkakipuja ynnä muuta. Menkää itseenne, lihavat!

        Hyvä, että tuollaisia leikkauksia on, erityisesti terveyden kannalta. Pääsee kuulemma sairauksistakin eroon. Yksi juttu siinä tietysti on, että kun paino tippuu niin nopeasti, niin luulisi aineenvaihdunnan hidastuvan myös paljon ja iho voi ruveta myös kovasti roikkumaan. Mutta täytyy punnita hyödyt ja haitat.


      • pelpas
        alskdjf kirjoitti:

        Lihava ainakin on melkoinen menoerä saikkuineen, lääkärikäynteineen, lihavuusleikkauksineen, jne. jne. jne. Tässäkin ketjussa kirjoittavilla on kaikennäköistä itse lihavuudella aiheutettua vaivaa kuten nilkkakipuja ynnä muuta. Menkää itseenne, lihavat!

        Leikkauksellahan ne kulut juuri loppuu!


    • Ken ties

      Kyllä ne muutkin sairastuu kuin lihavat. Millasia kuluja onkaan tullut alkoholia nauttivilta? Ensin saa perhe kärsiä, sitten tulee poliisi, viedään hoitoon. Tätä rataa monta kertaa, alkoholin aiheuttamat vaivat hoidetaan.
      Entäs liikenne, kuinka paljon se aiheuttaakaan kuluja, menee autot uusiksi ja vakuutusmaksut nousee kaikilla, sairaanhoitokulut ja hyvässä lykyssä ikuinen laitoshoito.
      Kallista kallista on.
      Tältä näkökulmalta laihdutusleikkaus poistaa monta sairautta ja kulua.
      Eiköhän anneta kaikkien elää elämäänsä, kukaan meistä ei tiedä milloin sairastuu. Kyllä te arvostelijat sitten olette apua vailla.

    • thisisme

      JOS sitten sovitaan niin että noi valittajatkaan ei sitten ikinä sairastu ja eivät käy lääkärissä, ettei tule yhteiskunnalle kuluja. Tai jos jostain muusta syystä elämä menee huonosti, niin ei mitään apuja yhteiskunnalta. Tai jos lapsenne alkaa narkkarix niin ei mitään vieroitushoitoja. Äiti tai isä voi sitten pitää puhuttelun lapselleen että sulta kuule puuttuu vaan tahdon voimaa, koita nyt sinnitellä. TAI mikä parasta jos teidän valittajien lapset lihoo ja joutuukin laihdutusleikkaukseen, sanotteko että ei kannata, parempi ku vaan kärsitte....

    • thisisme

      JOS sitten sovitaan niin että noi valittajatkaan ei sitten ikinä sairastu ja eivät käy lääkärissä, ettei tule yhteiskunnalle kuluja. Tai jos jostain muusta syystä elämä menee huonosti, niin ei mitään apuja yhteiskunnalta. Tai jos lapsenne alkaa narkkarix niin ei mitään vieroitushoitoja. Äiti tai isä voi sitten pitää puhuttelun lapselleen että sulta kuule puuttuu vaan tahdon voimaa, koita nyt sinnitellä. TAI mikä parasta jos teidän valittajien lapset lihoo ja joutuukin laihdutusleikkaukseen, sanotteko että ei kannata, parempi ku vaan kärsitte....

    • Leikakuksesta haavei

      Miten syöminen sitten, kun leikkauksesta on monta vuotta ja normaalipainossa ollaan pysyvästi? Miten saa syötyä tarpeeksi, ettei paino putoa liikaa? Toisaalta onko ravintolassa, seisovassa pöydässä syöminen ohi iäksi? Entäpä alkoholin kanssa? Onko juhliminenkin loppu iäksi?

      • laardikeiju

        Ja eikö se ole aika rankkaa loppuelämä katsoa tosi tarkasti syömisiään, että saako kaikki tarvittavat vitamiinit ja hivenaineet siitä pienestä ruokamäärästä.

        Onko esim. tutkimustietoa lihavuusleikattujen osteoporoosiluvuista tms? Eipä taida vielä olla.

        Jotenkin paradoksaalista koko lihavuuden hoito leikkauksella: lihavat haluavat vapaaehtoisesti sitoutua loppuelämän kestävään dieettiin(pienen pienet annokset jotka periaatteessa pitäisivät olla vain ja ainoastaan laadukasta ravintoa). Mutta toisaalta samat lihavat eivät ole valmiita ruokavaliomuutoksiin/elämäntapamuutoksiin ilman leikkausta.

        Mistä se johtuu? Puuttuuko uskoa omaan onnistumiseen? Antaako leikkaus uskoa onnistumiseen?

        Lueskelin noita pudotettujen kilojen määrää, eivätkä juurikaan tehneet vaikutusta:
        Aloittaja pudottanut 27kg/2kk Näistä kiloista 7 ennen leikkausta, 7 sairaalassa, elikkäs leikkauksen jälkeen kiloja tippunut13. Jos lähtöpainoa on 170kg, niin kyllä tuollainen kilomäärä ja enemmänkin lähtee parissa kolmessa kuukaudessa.

        Itsekin olen lihava, mutta leikkaukseen en aio mennä ikinä.
        Kyllä minä tiedän, että saan nämä laardit pois kehostani ihan luonnollisin keinoin.


      • laardikeiju
        laardikeiju kirjoitti:

        Ja eikö se ole aika rankkaa loppuelämä katsoa tosi tarkasti syömisiään, että saako kaikki tarvittavat vitamiinit ja hivenaineet siitä pienestä ruokamäärästä.

        Onko esim. tutkimustietoa lihavuusleikattujen osteoporoosiluvuista tms? Eipä taida vielä olla.

        Jotenkin paradoksaalista koko lihavuuden hoito leikkauksella: lihavat haluavat vapaaehtoisesti sitoutua loppuelämän kestävään dieettiin(pienen pienet annokset jotka periaatteessa pitäisivät olla vain ja ainoastaan laadukasta ravintoa). Mutta toisaalta samat lihavat eivät ole valmiita ruokavaliomuutoksiin/elämäntapamuutoksiin ilman leikkausta.

        Mistä se johtuu? Puuttuuko uskoa omaan onnistumiseen? Antaako leikkaus uskoa onnistumiseen?

        Lueskelin noita pudotettujen kilojen määrää, eivätkä juurikaan tehneet vaikutusta:
        Aloittaja pudottanut 27kg/2kk Näistä kiloista 7 ennen leikkausta, 7 sairaalassa, elikkäs leikkauksen jälkeen kiloja tippunut13. Jos lähtöpainoa on 170kg, niin kyllä tuollainen kilomäärä ja enemmänkin lähtee parissa kolmessa kuukaudessa.

        Itsekin olen lihava, mutta leikkaukseen en aio mennä ikinä.
        Kyllä minä tiedän, että saan nämä laardit pois kehostani ihan luonnollisin keinoin.

        Siis tarkoitin, että kyllä tuollainen kilomäärä tippuu samassa ajassa ihan tavallisella laihduttamisellakin mitä aloittajalla.


      • valita vai valittaa
        laardikeiju kirjoitti:

        Ja eikö se ole aika rankkaa loppuelämä katsoa tosi tarkasti syömisiään, että saako kaikki tarvittavat vitamiinit ja hivenaineet siitä pienestä ruokamäärästä.

        Onko esim. tutkimustietoa lihavuusleikattujen osteoporoosiluvuista tms? Eipä taida vielä olla.

        Jotenkin paradoksaalista koko lihavuuden hoito leikkauksella: lihavat haluavat vapaaehtoisesti sitoutua loppuelämän kestävään dieettiin(pienen pienet annokset jotka periaatteessa pitäisivät olla vain ja ainoastaan laadukasta ravintoa). Mutta toisaalta samat lihavat eivät ole valmiita ruokavaliomuutoksiin/elämäntapamuutoksiin ilman leikkausta.

        Mistä se johtuu? Puuttuuko uskoa omaan onnistumiseen? Antaako leikkaus uskoa onnistumiseen?

        Lueskelin noita pudotettujen kilojen määrää, eivätkä juurikaan tehneet vaikutusta:
        Aloittaja pudottanut 27kg/2kk Näistä kiloista 7 ennen leikkausta, 7 sairaalassa, elikkäs leikkauksen jälkeen kiloja tippunut13. Jos lähtöpainoa on 170kg, niin kyllä tuollainen kilomäärä ja enemmänkin lähtee parissa kolmessa kuukaudessa.

        Itsekin olen lihava, mutta leikkaukseen en aio mennä ikinä.
        Kyllä minä tiedän, että saan nämä laardit pois kehostani ihan luonnollisin keinoin.

        Miksi sinusta on huono asia, että valmius lopulliseen elämänmuutokseen tulee leikkauksen kautta? Leikkaus on työkalu joka mahdollistaa pysyvän tuloksen. Vaatimuksena leikkaukseen pääsyyn on toistuvat epäonnistuneet ohjatut laihdutukset aiemmin. Epäonnistumiseksi lasketaan myös onnistunut laihtuminen jonka jälkeen on taas lihottu. Ensimmäisenä hoitokeinona leikkausta ei pidetä koskaan.

        Miksi sinä et ole valmis laihtumaan? En sano, että sinun pitäisikään olla, valintahan on sinun, mutta jos haluat kritisoida muita, olisi tietenkin suotavaa olla itse valmis siihen mitä muilta vaatii. Kerrot olevasi lihava ja tietäväsi omat kykysi, mutta selvästikään et käytä noita kykyjäsi päästäksesi kiloistasi eroon. Moitit mielelläsi muita jotka niin tekevät. Huomaatko logiikkasi heikkouden? Näennäinen paradoksi ei olekaan ollenkaan sitä tarkemmassa analyysissä.

        Kriittisyys radikaalia ja invasiivista hoitoa kohtaan on ihan tervettä kuten on myös huoli sen pitkäaikaisvaikutuksista. Kuitenkin lihavuus on tutkitusti sidoksissa moniin huomattavan vaarallisiin sairauksiin, lyhentyneeseen elämään ja huonontuneeseen elämänlaatuun. Puhumattakaan sen sosiaalisista vaikutuksista jotka on nähtävissä täälläkin. Leikkauksella päästään pysyviin tuloksiin joilla nämä isot peikot poistuvat kuviosta. Pienempiä peikkoja varmasti nousee, mutta jokainen tekee itse valintansa millaisten peikkojen kanssa haluaa taistella. Tutkimustietoa muuten on paljonkin saatavilla. Leikkauksia on tehty valtavia määriä jo kymmeniä vuosia, joten tietoa on ehditty kerätä paljon. Linkitkin on mainittu jo useaan otteeseen.

        Toivotan sinulle hyvää terveyttä ja erityisesti hyvää mieltä, suvaitsevuutta eilaisia ratkaisuja kohtaan ja avaraa katsetta niin omissa pohdinnoissasi kuin tekemisissäsikin.


    • Haaveileva taas

      Parahin Laardikeiju, olen kiinnostunut kuulemaan, miten leikkauksen läpikäyneet ovat selvinneet mainitsemistani sosiaalisista tilanteista. En ole yhtään kiinnostunut siitä, mitä sinä ajattelet leikkauksesta.

      • Laardikeiju

        Hyvä Haaveileva taas, minulla oli hieman samansuuntaisia kysymyksiä asiasta kuin Sinulla, pyydän nöyrimmästi anteeksi että kysymykseni ja kommenttini menivät väärään kohtaan.

        Toivottavasti en aiheuttanut sydämentykytyksiä.


      • Laardikeiju

        Alkoholin nauttimisesta parikin kirjoittajaa tässä ketjussa kertoi kokemuksistaan, ja aika paljon myös oli kirjoituksia ruokailukokemuksista.

        Toki haluaisimme kaikki kuulla lisää.


    • se haave

      Ketju oli pitkä ja höystetty niillä tietäjillä, jotka eivät lihavuudesta kärsi, mutta selvästi jostain muusta.

      Alkoholi tosiaan mietityttää. Voin olla puoli vuotta juomatta, juoda silloin tällöin drinkin tai pari, mutta silloin tällöin (harvemmin kuin kerran vuodessa) jostain syystä kontrolli pettää ja vedän lärvit. Jos niin sattuisi leikkauksen jälkeen, niin lähteekö henki?

      Lääkäriltä en viitsi kysyä - aikaakaan ei saa varattua meillä päin ennen tammikuun puoltaväliä, koska ongelmani ei ole kiireellinen - koska on käynyt niinkin, että aletaan hoitamaan alkoholiongelmaani.

      • henttuliini

        Minulla aika monesti kontrolli pettäny leikkauksen jälkeen johtuen siitä että "heti" leikkauksen jälkeen kun join ensimmäisiä kertoja pystyin juomaan aikalailla samanverran kun ennenkin ja olin sopivassa humalassa mutta nyttenkun painoa on lähteny enemmän niin alkoholin määrä on laskenut rajusti ja en ole oikein vielä löytänyt sitä rajaa niin joskus tulee vedettyä vahingossa sellaset kännit ettei ole ennen nähty :/ Ennen ei mennyt muisti ikinä nykyään se sattuu aina joskus vahingossa häviämään kun juo epähuomiossa liikaa :/ Mutta siis hengissä ollaan edelleen.

        Ps: Enkä ole mikään alkoholin suurkuluttaja vaikka tekstistä saattaa saada sellaisen vaikutelman olen vain nuoriaikuinen joka haluaa välillä pitää hauskaa ja bilettää kavereiden kanssa, leikkaus ei ole oikeastaan tähän osaan elämää vaikuttanu muuten kuin että nykyään kehtaa jopa käydä baareissa enemmän ja muutenkin ihmisten ilmoilla :)


      • Haaveilijaaah
        henttuliini kirjoitti:

        Minulla aika monesti kontrolli pettäny leikkauksen jälkeen johtuen siitä että "heti" leikkauksen jälkeen kun join ensimmäisiä kertoja pystyin juomaan aikalailla samanverran kun ennenkin ja olin sopivassa humalassa mutta nyttenkun painoa on lähteny enemmän niin alkoholin määrä on laskenut rajusti ja en ole oikein vielä löytänyt sitä rajaa niin joskus tulee vedettyä vahingossa sellaset kännit ettei ole ennen nähty :/ Ennen ei mennyt muisti ikinä nykyään se sattuu aina joskus vahingossa häviämään kun juo epähuomiossa liikaa :/ Mutta siis hengissä ollaan edelleen.

        Ps: Enkä ole mikään alkoholin suurkuluttaja vaikka tekstistä saattaa saada sellaisen vaikutelman olen vain nuoriaikuinen joka haluaa välillä pitää hauskaa ja bilettää kavereiden kanssa, leikkaus ei ole oikeastaan tähän osaan elämää vaikuttanu muuten kuin että nykyään kehtaa jopa käydä baareissa enemmän ja muutenkin ihmisten ilmoilla :)

        Kiitos. Tälläistä kokemusta kaipasin.Olen jo keski-ikäinen, mutta juhlimme mekin. Selvisit näköjään joulustakin!


    • tyytyväinen

      leikkauksesta 1vuosi. kyllä on ollut kivaa seurata kun paino tippuu.ennen leikkausta olin 188cm 160kg nyt vuotta myöhemmin 189cm ja 96kg. jes.

      • SuolaineN

        Aika hauska huomata kun aiemmin kiskoin kaksin käsin makeita työpaikan kahvipöydässä, niin siitä ei huomauteltu. Pikemminkin kannustettiin. Nyt leikkauksen jälkeen töihin palattuani olen saanut kuulla oikeasti ilkeitä kommentteja kun olen kohteliaasti omasta mielestäni numeroa tekemättä jättänyt ottamatta herkkuja. Kun ei maita, niin ei maita. Työkaveri mutisi hetikohta että kyllä se nyt on laihduttavinaan ja kohta lihoo kaksi kertaa enemmän.En ole koskaan ollut jojo-laihduttaja, paino nousi vuosien saatossa. En ole välittänyt jakaa leikkuskokemustani kaikkien kanssa, koska tämä oli niin pitkä prosessi oman harkintani takia. Ehtivät turhaan verensokerit nousta, nyt ovat normalisoituneet. Mutta ei tämä ole helppo tie. Tällä hetkellä olen tyytyväinen ratkaisuuni. Liikunta on palannut elämääni.


      • BigToni

        tyytyväinen, pääsitkö kuinka helposti leikkaukseen? Itellä tällä hetkellä samat lukemat 187cm ja 160kg.


    • GBP-leikelty

      Tänne kirjoittaneille idiooteille, jotka peräänkuuluttivat itsekuria yms., haluan kertoa, että painoin n. 80 kg (pituutta 175 cm, en siis mikään järjettömän lihava), kun minulla todettiin diabetes. Sen jälkeen aloin syödä ns terveellisesti - mutta kun diabeteksen hoitoon käytettävät tablettimuotoiset lääkkeet insuliinista puhumattakaan tuppaavat itsessään lihottamaan niin lopputulos oli että paino nousi yli 120 kg:n.

      Nyt 1,5 kk leikkauksen jälkeen paino on taas alle 100 kg:n ja diabetes- sekä verenpainelääkkeitä on saanut vähentää melkoisesti. Sanoisin että tämä leikkaus maksaa itsensä yhteiskunnalle takaisin melko nopeasti sairaus- ja lääkekulujen pienentyessä saati sitten sen vuoksi, että useamman vuoden ajan joutuu maksamaan veroja eliniän odotteen pidentyessä.

      Ymmärrän kyllä oman vastuuni siitä, että en syö mahalaukkuani entisenlaiseksi ja siten sössi leikkauksen tuloksia.

      Se joka kehtaa puhua "oikoteistä" tai "helpon" ratkaisun hakemisesta menköön itseensä - jos mahtuu. Tässä on joutunut sitoutumaan sellaiseen elämänmuutokseen, jossa ei ole mitään helppoa. Ja jokainen ainakin julkisella puolella leikkaukseen päässyt on joutunut käymään läpi melkoisen kovan rääkin ennen leikkausta. On monenlaisia syitä, miksi perinteiset laihdutustavat eivät vain ole tuottaneet tuloksia - siis pysyviä tuloksia. Siksi suu suppuun kateelliset.

    • PÄXI

      Heippatiheippati kaikki! Mulla alkaa keskiviikkona loppuelämän ensimmäinen päivä.Olen nimittäin menossa leikkaukseen ja jänskättää ihan hirveesti.

    • ?

      Minä olen 44- vuotias nainen. Tällä hetkellä painan 151 kg. Pahimmillaan painoin 177 kg. Aika kova työ on ollut saada painoa alas tuonkin verran. Minulla ei ole diabetestä eikä mitään muitakaan fyysisiä sairauksia. Minulla on psyykelääkitys. Olen miettinyt leikkausta, mutta on ilmeisen vaikeaa saada sitä psyykkisen sairauden vuoksi? Kirjottakaa jotka tiedätte tästä jotain.

      • pallerot

        olen 23v.Päijät-hämeessä leikkauksen käynyt nainen ja minullakin on psyyken ongelmia (myös syömishäiriötä), ollut jo 10 vuotta. leikkaukseen pääsin kun BMI meni 45 asti ja alkoi olla selkä ja jalkasärkyjä sun muuta vaivaa. psyyken ongelmia yleensä on kaikilla leikkaukseen menijöillä, jossain määrin, mutta jos on taustaa tai lääkitystä on pakollinen käynti psykiatrilla, jossa arvioidaan lähinnä miten pää kestää ison muutoksen, miten siihen pystyy sitoutumaan ja onko pakonomaista ahmimista/syömishäiriötä, koska se on oikeasti vaarallista leikkauksen jälkeen.
        ite tapasin psykiatrin kahdesti jonka jälkeen sain puoltavan päätöksen leikkaukseen. asia harkitaan joka kerta tapauskohtaisesti, joten jos kiinnostaa kannattaa tiedustella asiaa terveyskeskuksesta. leikkaukseen tarvitsee TK lääkärin lähetteen jonka jälkeen ainakin Lahdessa pitää saada puoltava päätös tiimiltä eli ravitsemusterapeutilta, sisätautilääkäriltä ja psykiatrilta jotka laittavat lähetteen kirurgille, joka arvioi vielä voidaanko leikata. sit on odotettava jonossa kunnes saa ajan. itselläni koko rumba kesti 1,5vuotta.


      • pullaposki
        pallerot kirjoitti:

        olen 23v.Päijät-hämeessä leikkauksen käynyt nainen ja minullakin on psyyken ongelmia (myös syömishäiriötä), ollut jo 10 vuotta. leikkaukseen pääsin kun BMI meni 45 asti ja alkoi olla selkä ja jalkasärkyjä sun muuta vaivaa. psyyken ongelmia yleensä on kaikilla leikkaukseen menijöillä, jossain määrin, mutta jos on taustaa tai lääkitystä on pakollinen käynti psykiatrilla, jossa arvioidaan lähinnä miten pää kestää ison muutoksen, miten siihen pystyy sitoutumaan ja onko pakonomaista ahmimista/syömishäiriötä, koska se on oikeasti vaarallista leikkauksen jälkeen.
        ite tapasin psykiatrin kahdesti jonka jälkeen sain puoltavan päätöksen leikkaukseen. asia harkitaan joka kerta tapauskohtaisesti, joten jos kiinnostaa kannattaa tiedustella asiaa terveyskeskuksesta. leikkaukseen tarvitsee TK lääkärin lähetteen jonka jälkeen ainakin Lahdessa pitää saada puoltava päätös tiimiltä eli ravitsemusterapeutilta, sisätautilääkäriltä ja psykiatrilta jotka laittavat lähetteen kirurgille, joka arvioi vielä voidaanko leikata. sit on odotettava jonossa kunnes saa ajan. itselläni koko rumba kesti 1,5vuotta.

        Mulla kanssa noita psyykepuolen ongelmia ja varoiteltiin, että itse leikkaus voi masentaa. Menen silti,koska psykopuolelta todettiin, että siitä vaan. Kohta oon leikkauspöydälllä. Saa nähdä, pelottaa hirveesti.


    • Urheileva atleetti

      "alussa olin 190cm/171kg/47v
      nyt olen 190cm/143kg/47v
      jos kysymyksiä ilmenee vastaan mielelläni!

      Oho, itse olen 192cm/86kg/52v ja ongelmana on se, että six pack ei erotu kunnolla navan alapuolelta. Rasvaprosenttia kun on paha painaa alle 10:n. Se ei liene terveellistä.

      Kysymys kuuluu: miten ihmeessä keräsit minuun nähden samaankokoiseen vartaloon tuplapainon? Minä en nimittäin katso ollankaan, mitä syön. Rasvaa en tosin suuhuni pistä, kun se ei maistu.

      • sivusta kommentoija

        Hän lihoi siksi, että soiset lihoo herkemmin kuin toiset, vaikka sitä ei haluta myöntää.


      • häpeään väsynyt n -81
        sivusta kommentoija kirjoitti:

        Hän lihoi siksi, että soiset lihoo herkemmin kuin toiset, vaikka sitä ei haluta myöntää.

        Leikkaukseen vajaa 2 viikkoa. Tulen kommentoimaan fiiliksiä sen jälkeen. 170/117kg.


      • fläsklusakka

        Atleetti on väärällä palstalla. Narsistit, bodarit yms. sellaisille on omat palstansa. Mää sinne kehumaan vartaloasi.


    • Haaveillenn

      Tämä on harvinaisen kiinnostava ketju. Muutamaa hölmöä lukuunottamatta ollaan pysytty asiassa.

      Nyt olen jo päässyt lääkärin juttusille. Vähän jo lupaili mahdollisuutta lähetteeseen. Pelotteli myös oksentelulla ja ripulilla. Täällä kukaan ei ole sellaista kertonut. Onko jollain leikatulla ikuista ripulia?

    • ILOTONELÄMÄ

      Kertokaapa,leikkaukseen meniälle,miten hoituu alkoholi ja jokusia kertoja kesässä tehtävät mökki ryyppyreissut viikonloppuisin. En kaipaa valistusta,vaan tietoa voiko laihdutusleikkauksen läpikäynyt henkilö nauttia vielä dokailusta. Nimittäin tämä on se ainut asia ,mitä pohdin ,menenkö leikkaukseen,vaikka sinne nyt olisi vihreää valoa näytetty. Tiedän että terveys on etusialla,ja ruuasta voin tinkiä, ja lenkkeillä ja ihan mitä vaan,mutta ne lärvit pitää pystyä hoitamaan silloin tällöin. Eli toivoisin rehelliseen kysymykseen rehellisiä vastauksia. Kiitos.

      • leikattu

        Vetäsin ns. lärvit kolme yötä leikkauksesta. Hyvin meni, eikä pitäisi vaikuttaa mihinkään.

        Ainutkertaisen ihmisen ainutkertaiset juhlat vain sattuivat tähän ja ajattelin antaa mennä. Mitään tiedottomia oloja en tietenkään, mutta useamman Carillopaukun kyllä. Vastuullisuus pitää muistaa.


    • itsekuria

      ILOTONELÄMÄ.
      Itse olen pohtinut aivan samaa,voin hienosti tunnistaa itseni kysymyksestäsi. Hauluaisin myös kuulla aiheesta kokemuksia....

    • Kuullu vaan

      Mitä olen ymmärtänyt niin alkoholi imeytyy nopeammin ja humala siis tulee nopeammin. Sixpackia tuskin pysyt vetään illan aikana, ja alkon pienenpieni pullo riittää humalan saamiseksi. Näin siis olen kuullut, mutta jos ryyppäys on viikonloppuisin pääasia vrt. terveys muuten niin huhuh.
      Toisaalta ajattele sitä rahansäästöä kun enää ei tartte ostaa isoa pulloa, vai onko määrä se ratkaiseva?
      Krapulakin on sit kuulemma oikein kunnollinen.

      • ILOTONELÄMÄ

        Tervehdys.
        Ei tietenkään viikonloppuisin, ei laisinkaan,mutta ehkäpä pari kolmekertaa vuodessa viikonloppuisin kylläkin :) En misään tapauksessa ole suurkuluttaja, mutta tissuttelusta en perusta, vaan silloin ,kun otetaan niin otetaan kunnolla,ja en tarkota määrää,vaan tukevaa humalatilaa :) Ja kysymys oli periaatteessa siksi, että jos naukkailen esim viskiä, niin räjähtääkö sisälläni jotakin,ja saattaa lipsahtaa se henki :) Mutta löysinkin tuolta toisaalta,jo kokemuksia,että ei niitä saunareissuja tarvitse tuon takia jättää, örveltäminen kännissä onnistuu kyllä samalla lailla,silloin harvoin,kun sitä haluaa harrastaa, ja kuten mainitsit,se tulee jopa edullisemmaksikin,kun painosta saa joskus urheiltua/syötyä ylimääräiset puolet veke :)


    • Sain nyt lähetteen ravitsemusterapeutille 30.3 2012 samana päivänä minulla on lääkäri joka kertoo leikkauksesta. Olen 184 CM 132kg 40 on paino indeksi. Polvet on menny painon takia sijoiltaan ja kirurgia pelotti että polvet joudutaan uusia jollen pian saa painoa tippumaan, minulla myös astma ja paniikkihäiriö, niihin syön masennusläkettä ja toivon totisesti että olisin sopiva lihavuus leikkaukseen, sillä olen koittanut kaikkea mahdollisia diettejä joista ei apua ole minulle ollut. Leikataanko silti jos on pallea tyrä? olen vasta 26 Ja lääkäri anto 10v elin aikaa jos en pian pudota painoa. Mulla myös erittäin paha psoriasis. Työtön olen ollut nyt vuoden ajan.

      • Uteliaspulla

        Kerrohan, mitä lääkäri sanoi. Itselläni on sama BMI. Muuten olen (harmillisen) terve, vain polvet reistailee. Tuntuu olevan ongelma kun ei ole diabetestä.


      • Alaspäin suunta

        Olen myös miettinyt laihdutusleikkausta vuoden ajan ja työtapaturman jälkeen normaali kävely ei tahdo sujua kuin muutamia metrejä tuntien samalla lamauttavaa kipua lonkassa. Toisessa polvessa paha nivelrikko, toisesta jalasta lonkka ja nilkka kärsi pudottuani parista metristä. Lääkärit vain sanoo, että ota buranaa ja sitä napsittuani kymmenen vuotta vatsahaava odottamassa.Sairastan kilpirauhasen vajaatoimintaa ja lääkitystä ei vain ole saatu kohdilleen 15v aikana seurauksena, että kolmessa vuodessa olen lihonnut 50kg. Nyt olen melkein 40v, 172cm ja 150kg tai enemmän vaakan jo lakattua näyttämästä painoani.
        Aiemmin liikuin ja pyöräilin paljon, nykyään en metriäkään ilman todellista pakkoa kipujen vuoksi. Jotain radikaalia ratkaisua täytyisi keksiä, koska tilani vain huononee istumalla. Lääkärissä kukaan ei ole kiinnostunut vaivoistani, mitä nyt yksi mainitsi että ompas minulle tullut tapaturmia vuoden sisällä. Pakko sanoa,ettei mikään ihme kun mikään paikka ei kestä tällaisen norsun alla. Kakkosnelonen katkeaa kuin hammastikku ja lattiasta menty läpi niin ettei huomata ehtinyt. Tikkaat lähti talon seinästä, kun olin jo hyvän matkaa kiivennyt ylös ja alastullessa oli valittava jalka tai pää ensin törmäyskurssille. Psoriasista löytyy minultakin ja sieltä vaikeimmasta päästä, ei naurata lumi olkapäillä kesälläkin. Thyroxin sitä minulle aiheuttaa ja mikään ei siihen tepsi.
        No, en sentään tupakoi tai juo alkoholia. Makea on pahe, mutta pystyn olemaan ilman karkkia.
        Laihdutusleikkaus muuten sopisi minulle heti, mutta tuo vitamiinien napsiminen ei nappaa yhtään. Kun on aikansa niellyt pillereitä, niin alas ei tahdo mennä enää mitkään pillerit.


    • Leikkausta odottava

      Heissan,

      Minut laitettiin jonoon PHKS marraskuussa eikä mitään ole vielä kuulunut. Jonot ovat 4-8kk. Painoni on jossain 130kg kieppeillä ja ikuinen jojolaihduttaja ptuutta on kertunut 170cm verran. Osaako kukaan kertoa kuinka nopeasti voi palata työelämään leikkauksen jälkeen? Toivoisin sen olevan mahdollisimman lyhyt. Entä saiko silta ajalta palkan vai menikö omasta pussista kun leikkaus on ikään kuin vapaaehtoinen?

      • Turha syyllisyys

        Sairausloman palkallisuus riippuu työnantajasta. Ei kai tuo sen vapaaehtoisempi leikkaus ole kuin mikään muukaan. Työkykysi luulisi papantuvan huomattavasti.


      • Leikkauksen läpikäyt

        Moi,
        mut leikattiin maaliskuun alussa ja n. kolmenviikon päästä olin täysillä jo takaisin työmaalla :) Hiukka alussa joutu varomaan nostamista, kun oli leikkausarvissa vielä ruvet ja osassa tois sitkeessä tikit. Saikkua tuli kolmeviikkoa, mulle tuli vatsakalvontulehdus siinä leikkausessa, yleensä kuulemma riittää kaksviikkoa. Ja saikkulapussa oli lihavuus syynä, en kyl enää muista millä koodilla se meni ja työnantaja makso palkan.


    • Leikkausta odottava

      Palkkahan riippuu koodista jonka lääkäri kirjoittaa. Itse voisin ajatella sairausloman olevan palkallista. Toivottavasti kuitenkin mahdollisimman lyhyt....tykkään nimittäin työstäni...... :)

    • mesikämmen

      Minulle tehtiin tähystysleikkaus Terveystalolla 16.5.Kipuja ei ole enää,turvotusta tosin on vielä ja mustelmia tosi paljon.Hakasniiteillä ompeleet kiinni.Liikkuminen helpottaa oloa,eikä ole nälkä.Olin ene dieetillä 3 viikkoa.Mielenkiinnolla odotan miten paino lähtee tippumaan.94 kg painoin leikkausaamuna.Saikkua 4 viikkoa

      • typy4

        Mitä pitäisi lukea /koodi että saa sairaslomalta palkan?


    • Leikkausta odottava

      Loistavaa! Sinulla jo homma takana. Itse jonotan edelleen. Huomenna ajattelin soittaa ja kysyä miten jonossa paikkani etenee. Jostain luin,että pitäisi painoa tiputtaa 10kg ennen leikkausta. Samalla huomenna kysyn tämän väitteen paikkansapitävyyttä. Aika pitkän saikun sait. Millaista työtä teet? Itsellä kevyt ohjaus työ....mietin, että vaikuttaako saikun pituuteen? Onnea ja paranemisia!!!!

      • mesikämmen

        Olen hoitajana vuorohoitoryhmiksessä.Alle 3 v. on 17,joten nostella pitää.Kävin loka-huhtikuun välisenä aikana Laihdutusklinikalla ja sain painoa pois 16 kg ja välillä paino nousi 6 kg.Olin siis lopen väsynyt jojo laihdutukseen


      • Leikkausta odottava
        mesikämmen kirjoitti:

        Olen hoitajana vuorohoitoryhmiksessä.Alle 3 v. on 17,joten nostella pitää.Kävin loka-huhtikuun välisenä aikana Laihdutusklinikalla ja sain painoa pois 16 kg ja välillä paino nousi 6 kg.Olin siis lopen väsynyt jojo laihdutukseen

        Pikkasen samaa vikaa.... Tällästä on ollu vaan iänkaiken. Elikkä tiputin 36 kg, mutta tuli 60kg takaisin. Elikkäs miinuksella ollaan ja syvällä. Nyt tiputtelen painoa ja yritän päästä tällätavoin nopeammin toimenpiteeseen. Elokuulle lupailivat ENSIMMÄISTÄ käyntiä. Toimenpide on sitten joooooskus. Hermo menee.


    • okkigaam

      2 vuotis kontrollissa olni viikko sitten - sain kiitosta sillä kuulun siihen 6% jotka ovat onnistuneet pudottamaan jatkossa painoa. Lääkäri näytti paperilta melekein 50% pysynyt samana jotain 40% lihonut ja MINÄ kuulun siihen 6% leijailin onnesta, sillä luullin saavani nuhteita.
      Vaati luonteen lusuutta, kieltäymyksiä ja etenkin itsekuria. Seuraavaksi poistetaan "essu"
      Muuten laki sanoo ettei yli 60 vuotialle vatsanpienennys leikkausta tehdä. Tuossa 2v paino putosi tasan 50kg
      maagikko

    • suttura72

      hei, minulla tulee helmikuussa 2v, mahalaukun ohituksesta ja painoni tippunut 60kg.
      Olen erittäin tyytyväinen päätökseeni että menin leikkaukseen. Ennen leikkausta pudotin ene-kuurilla 16kg.

    • LILLI9

      löytyykö täältä ihmisiä,joilla olisi leikkauksesta aikaa jo esimerkiksi 5-10 vuotta. Miten on paino pysynyt kurissa? Miten elämä kaikenkaikkiaan on sujunut. Ongelmista ei kukaan puhu mitään, eikö niitä tosiaan ole?

      • navettapiika

        Eihän se kaikilla suju hyvin ja sopeutuminen voi olla osalle tosi vaikeaa. Minulle ravitsemusterapeutti sanoi, että osa porukasta oksentelee vielä kahdenkin vuoden päästä leikkauksesta ja kaikki ei tosiaankaan laihdu montaa kymmentä kiloa.
        Itsellä leikkauksesta kohta kolme vuotta muuten kaikki mennyt hyvin, mutta puolisko lähti ja paksusuoli puhkesi. Eivät nyt suoranaisesti johdu leikkauksesta, mutta vaikutti varmasti asioihin. Nyt elämä taas mallillaan, töitä teen ja liikkumaankin pystyn kivuitta.
        Leikkausta on harkittava perusteellisesti ja mietittävä onko siihen valmis, koska kaikkea ei voi ennustaa ja se on peruuttamaton tila.


    • suklaakeijukainen

      Viime vkolla ortopedi mainitsi leikkauksen mahdollisuuden kun tällä hetkellä painoa 127/169cm eli bmi on ihan kohillaan :-O Tänään sitten juttelin lääkärin kanssa ja nyt on lähetteet labroihin ja ensi vuoden alussa sitten keskusteluaika. Jotenkin ihanan huojentunut olo kun tietää että kohta näille makkaroille annetaan" kyytiä" ja pääsen nauttimaan elämästäsi täysin rinnoin ja olla hyvänä esimerkkinä pienille lapsilleni terveestä elämästä

    • Tayssissa tapahtuu

      Noin, se on sitten takana päin, laihdutusleikkaus tehtiin 19.12.2012, ja 21.12 kotiuduin,eli eilen. Kokemus ei kaikkiaankaan ollut ihan järkyttävä,joten sen puolesta sitä ei kannata pelätä. Hauskinta tässä on tuo,että kun aamupalaksi vetäsee 1,5dl jugurtin,on kertakaikkiaan täynnä, ja nälkää ei tule hetkeen.... Ennemminkin ongelmaa tuottaa tuo nesteen juominen,sitä kun pitää kuitenkin juoda mieluusti reilusti yli litra päivässä, ja kun se pitää ajoittaa aterioiden väliin, ja mahalaukun koko ei ole suuri,niin lasi saa olla kokoajan edessä:) Nyt sitten katsotaan kuinka tämä lähtee toimimaan painonpudotuksen kannalta, enellä lähti 8,5kg ennen leikkausta, lähtöpaino oli 155kg tasan, tänä aamuna vaaka kertoi lukemiksi 146kg.......

    • Leikkausta odottava

      Nyt olen jonottanut sieltä marraskuusta 2011. Aikani soiteltuani sain ajan sisätautilääkärille lokkuussa. Ravitsemusterapeutilla olen käynyt marras ja joulukuussa ja nyt jonotan kirurgille. Aikaisintaan olen leikkauspöydällä loppu keväästä 2013. Odotan kovasti pääseväni leikkaukseen. Jonotus ajat on vaan ihan älyttömän pitkiä....

    • kiinnostais

      Leikatun naisen puolisona haluisin udella, onko lihavuusleikatut naiset kokeneet seksihaluissaan leikkauksen jälkeen muutoksia suuntaan tai toiseen?

      • navettapiika

        Onhan se selvä asia, kun paino putoaa paljonkin niin halut ja himot herää. Ja kyllä se itsetuntoa hivelee, kun joku vilkasee muutenkin kuin inhoten.. Itselleni kävi vain ikävästi, kun puolisko ei sitten kestänytkään tilanteen muuttumista, niin erohan siinä tuli. Ennen leikkausta minua kyllä varoiteltiin, että avioerot ovat aika yleisiä leikatuilla. Tulipahan vahvistettua tuokia asia.


      • kiinnostais
        navettapiika kirjoitti:

        Onhan se selvä asia, kun paino putoaa paljonkin niin halut ja himot herää. Ja kyllä se itsetuntoa hivelee, kun joku vilkasee muutenkin kuin inhoten.. Itselleni kävi vain ikävästi, kun puolisko ei sitten kestänytkään tilanteen muuttumista, niin erohan siinä tuli. Ennen leikkausta minua kyllä varoiteltiin, että avioerot ovat aika yleisiä leikatuilla. Tulipahan vahvistettua tuokia asia.

        Sinulla himot lisääntyivät leikkauksen jälkeen? Jos voisin vielä udella minkä ikäinen olet? Ja informoitiinko sua etukäteen halujen katoamisella tai lisääntymisellä?

        Kysyin tätä koska puolisoltani (~45v) tuntuu kaikki halut hävinneen leikkauksen jälkeen.Enkä vain tiedä onko leikkauksella ylipäätään ollut mitään vaikutusta asiaan.

        Olisi kiva kuulla muidenkin naisten ja miesten kokemuksia tästä asiasta.


      • navettapiika
        kiinnostais kirjoitti:

        Sinulla himot lisääntyivät leikkauksen jälkeen? Jos voisin vielä udella minkä ikäinen olet? Ja informoitiinko sua etukäteen halujen katoamisella tai lisääntymisellä?

        Kysyin tätä koska puolisoltani (~45v) tuntuu kaikki halut hävinneen leikkauksen jälkeen.Enkä vain tiedä onko leikkauksella ylipäätään ollut mitään vaikutusta asiaan.

        Olisi kiva kuulla muidenkin naisten ja miesten kokemuksia tästä asiasta.

        Hiukka nuorempi olen , 40 kun leikkaus tehtiin. Oisko tuossa nyt muusta kyse kuin lihavuusleikkauksesta? Ei minua ainakaan näistä asioista valistettu ennen leikkausta. Ainoa asia mikä oli , oli tuo parisuhteen muuttuminen laihtumisen myötä. Yrittivät kovasti muistuttaa, että puolisko olisi mukana koko ajan , mutta meillä se ei tullut kysymykseenkään, kun puoliskolla oli omat vaikeudet, mitkä vaativat koko perheen huolen ja tuen. Nyt kun leikkauksesta on kohta kolme vuotta ja erosta kaksi voi vain todeta, että leikkaus ja oman kunnon koheneminen johti väistämättä eroon. Tuntui turhalta jatkaa elämää miehen kanssa, jolle mikään ei kelvannut. Meillä se haluttomuus oli exän puolella.


    • Tml02

      Heippa! Mulla lääkärille meno perjantaina 25.1 ja hiukan jännittää! Lähete laitettiin joulukuun alussa ja nyt pääsin arvioitavaksi. Mitä siellä arvioidaan? Bmi ja paino ja onko sairauksia?? Itsellä bmi 40 ja pituus 155, liitännäissairauksia ei ole, suvussa kylläkin. Rd oli 2 raskaudessa, ekassa ruoalla ja viimisessä insuliini hoitoinen. Riippuu paljon mitä lähettävä lääkäri kirjoittaa lähetteeseen ja joskus voi kuulemma lähete tulla bumerangina takaisin!
      Ollut painonvartioissa, kiloklubissa, atkins, kaalikuurit, harrastanut zumbaa, bodycombatis ja ei paino ei vaan putoa!

      • navettapiika

        Lääkärihän arvioi juuri leikkauksen tarvetta ja oletko sitoutunut muutokseen. Myös leikkauksen sopivuutta ja hyötyä arvioidaan. Elintavatkin on syytä muistaa, leikkauksen jälkeen ei oikein pysty viinan kanssa lotraamaan.
        Arvioinnin lopputulosta on vaikea ennakoida ja ennustaa riippuu lääkäristä ja sinusta itsestäsi onko se sinun juttusi. Omasta kokemuksestani vaa`assa painoi eniten ortopedin lausunto ja se vei minut sillä kertaa jonon kärkeen, kaiken kaikkiaan jonotin kuitenkin noin kaksi vuotta.


      • BMI41

        Minä myös menossa lääkärille ja hiukan jännittää. Mitä se lääkäri kyseli sinulta? Missä kaupungissa oli?


      • navettapiika
        BMI41 kirjoitti:

        Minä myös menossa lääkärille ja hiukan jännittää. Mitä se lääkäri kyseli sinulta? Missä kaupungissa oli?

        OYS:n gastron polilla kävin minä, mutta viimeisellä käynnillä oli systeemit muuttaneet sisätautien puolelle ja siellä tehdään nykyään arvioinnit ja tutkimukset. Minun tapaukseni meni aika kivuttomasti, elintavoista ja viinan kulutuksesta oli kovin kiinnostunut, mutta pelko jalattomasta akankuvatuksesta ajoi minut jonon kärkeen. Ravitsemusterapeutin kanssa käytiin ruoka-asioita läpi, mutta ei siinäkään suurempia mutkia tullut.
        Tuossa joku ehätti jo tuota kirkkaitten juontia kehua, jos tehdään ohitusleikkaus mahalaukkuun en usko sen kovin onnistuvan, koska viina valahtaa suoraan ohutsuoleen ja seuraa sammuminen aika pian. Mutta sillä ei varmasti kannata kehua lääkärin kuullen.


      • riituli1
        navettapiika kirjoitti:

        OYS:n gastron polilla kävin minä, mutta viimeisellä käynnillä oli systeemit muuttaneet sisätautien puolelle ja siellä tehdään nykyään arvioinnit ja tutkimukset. Minun tapaukseni meni aika kivuttomasti, elintavoista ja viinan kulutuksesta oli kovin kiinnostunut, mutta pelko jalattomasta akankuvatuksesta ajoi minut jonon kärkeen. Ravitsemusterapeutin kanssa käytiin ruoka-asioita läpi, mutta ei siinäkään suurempia mutkia tullut.
        Tuossa joku ehätti jo tuota kirkkaitten juontia kehua, jos tehdään ohitusleikkaus mahalaukkuun en usko sen kovin onnistuvan, koska viina valahtaa suoraan ohutsuoleen ja seuraa sammuminen aika pian. Mutta sillä ei varmasti kannata kehua lääkärin kuullen.

        Hei

        Olen menossa OYS:iin leikkaukseen liittyviin tutkimuksiin 6.6. ja sitten lääkäri on 14.6. . Kuinka kauan sinulla meni, että sait leikkausajan OYS:sissa.

        Luulen, että minulla menee myös kivuttomasti tutkimukset, vaikka se inhottava vatsatähystyskin on. Minulla on keliakia, joten olen tottunut jo siihen, kun joka toinen vuosi otetaan se. Minä en juo enkä polta ja muutenkin elämäntavoiltani olen ihan ok. Mitä nyt keksit ja jätski maistuu. Ja kahvi. Minulle sanottiin alkosta, ettei sitä suositella otettavan, mutta onneksi minulla ei ole ongelmia sen suhteen.

        Odotan leikkausta kuin "kuuta nousevaa" ja uskon, että muutun ensi vuonna todellakin paljon. Ihanaa aloittaa uusi elämä. Enää en ole ostanut uusia vaatteitakaan. Toivon vain, että kaikki menee hyvin eikä "roikkoja nahkoja" tarvisi paljon leikellä enää...

        165 cm , 111 kg tänään...


      • navettapiika
        riituli1 kirjoitti:

        Hei

        Olen menossa OYS:iin leikkaukseen liittyviin tutkimuksiin 6.6. ja sitten lääkäri on 14.6. . Kuinka kauan sinulla meni, että sait leikkausajan OYS:sissa.

        Luulen, että minulla menee myös kivuttomasti tutkimukset, vaikka se inhottava vatsatähystyskin on. Minulla on keliakia, joten olen tottunut jo siihen, kun joka toinen vuosi otetaan se. Minä en juo enkä polta ja muutenkin elämäntavoiltani olen ihan ok. Mitä nyt keksit ja jätski maistuu. Ja kahvi. Minulle sanottiin alkosta, ettei sitä suositella otettavan, mutta onneksi minulla ei ole ongelmia sen suhteen.

        Odotan leikkausta kuin "kuuta nousevaa" ja uskon, että muutun ensi vuonna todellakin paljon. Ihanaa aloittaa uusi elämä. Enää en ole ostanut uusia vaatteitakaan. Toivon vain, että kaikki menee hyvin eikä "roikkoja nahkoja" tarvisi paljon leikellä enää...

        165 cm , 111 kg tänään...

        Sain leikkausajan melko pian tutkimusten jälkeen. Koko homma oli mennä plörinäksi, kun ravitsemusterapeutti hukkasi minut ja sitten vaihtoi toiseen potilaaseen, vaikka se toinen oli eri sukupuoltakin niin vaihto onnistui!! No, onneksi tilanne saatiin selvitettyä ja alle kolmen kuukauden olin jo leikattuna niistä tutkimuksista. Tuolla ortopedin lausunnolla kiilasin jonon kärkeen, kerrankin tuosta jalkaresusta jotakin hyötyäkin.Kokonaisuudessa jonotin lähetteestä toimenpiteeseen kolme vuotta, mutta siinä oli aikaa valmistautua.


    • ravinto vaikuttaa
    • suursyömäritär

      Mulla ei auttanut tuo vatsalaukun ohitus. Ennen leikkausta painoi 156kg ja nykyisin 178 kg.

    • typy4

      Mitä pitäisi lukea /koodi että saa sairaslomalta palkan?

    • emppu031

      Sinä joka olet ollut vatsalaukun ohitusleikkauksessa, jos saisit vielä leikkauksen tekemättömäksi niin haluaisitko niin? Miten leikkaus vaikuttaa 10-15 vuoden päästä?

      • navettapiika

        En tiedä vielä mikä tilanne kymmenen vuoden päästä, koska leikkauksesta vasta kolme vuotta.
        En luopuisi leikkauksesta, en mistään hinnasta. Voi tuntua kliseeltä, mutta sain kirjaimellisesti elämän takaisin.Paino putosi 45 kiloa ja jalat toimii taas. Odotan toki lonkkaleikkausta, mutta nyt sen voi tehdä, eikä tarvitse painon takia perua.
        Syöminen sujuu ja joskus tökkii mutta rauhallisesti ajan kanssa, ei ongelmia. Juotava on usein ja huolehdittava mahan toiminnasta. Ainoa outo oire on, etten pysty oksentamaan, yritystä on ollut, mutta tulosta ei ole tullut.


    • Näin on.

      Älkääpäs puhoko pehmoisia täällä, ite olen tuon leikkauksen käynyt läpi, ja paino tippuu kivasti. Ei pidä paikkaansa ,että viinan kanssa muka ei voi pelehtiä. IHAN SAMAAN MALLIIN VOI VIIKONLOPPU KÄNNIN KISKOO!!!!JOS SILTÄ TUNTUU Kaljaa ei pysty tietenkään kiskomaan koritolkulla,mutta kirkasta voi vetää ihan huoletta. Eli noita pötypuheita ei kannata uskoa.

    • jaska515

      jääkö leikkauksesta hirveät arvet

      • mco1

        ei.


    • oho :(

      Kävin leikkaukses, ennen sitä painoin 140kg, leikkauksen jälkeen laihduin aika paljon, sit tuli ero ja sain taas aivan kauheen ahmimiskohtauksen, ahmin monta päivää putkeen, ei mennyt aikaakaan kun paino vaan nousi takas ja on nykyään yli 200kg.

    • edessä päin

      Kuinka kauan teillä on aikaa leikkauksesta? Olisin kiinnostunut kuulemaan tunnelmia kun leikkauksesta on jo enemmän aikaa.

      • depistelijä

        Hei, osaako kukaan vastata tuohon kysymykseen, että on kaikki psykiatriset diagnoosit sellainen juttu, ettei leikkaukseen pääse? Siis jos on ollut vaikka masennus, onko automaattisesti mahdotonta päästä leikkaukseen?

        Kai tässä läskitkin jo masentaa... Varmaan masennuskin hellittäis, kun pääsis jojoilusta.


      • Tirppaliisa

        Moikka moi, mulla leikkausksesta 1,5v ja hyvin pyyhkii :) painoo tippunu n 45 kg ja vielä olis n.5 kg jälellä omaan asettamaani tavotteeseen. Suunnilleen 40kg tippu "itekseen" ja loppujen eteen näköjään joutuu hiukan töitäkin tekeen :)
        Alku oli hankalaa meni totutellessa pitkään, ei tajunnu heti mikä homman nimi oikeen on. Sain kyl hyviä ohjeita ja neuvoja, mut ite joutu opetella tunteen omat rajansa, niitä ei kukaan voinu valmiiks asettaa. Muistan ikuisesti ekan "ehjän" päärynäni... en tajunnu et en voi enkä pysty syömään sitä kuten "ennenvanhaan" ja oksupoksuhan siitä seuras, kyynelten kera, meni pitkään et uskalsin yrittää uusiks. Nykyään syön n.3 h välein pieniä annoksia. Oikeestaan ainut "haitta" mikä mulle jäi (tosin voi olla et on korvien välissä) on etten pysyt syömään kuumaa ruokaa, tulee välittömästi takas. Ja kokolihaa joudun välttämään, ei vaan sula ja maha tulee tosi kipeeks. Syön muuten ihan kaikkee ja hyvillä mielin :)


      • kwhdöQH
        depistelijä kirjoitti:

        Hei, osaako kukaan vastata tuohon kysymykseen, että on kaikki psykiatriset diagnoosit sellainen juttu, ettei leikkaukseen pääse? Siis jos on ollut vaikka masennus, onko automaattisesti mahdotonta päästä leikkaukseen?

        Kai tässä läskitkin jo masentaa... Varmaan masennuskin hellittäis, kun pääsis jojoilusta.

        EI välttämättä tuo psyykepuoli vaikuta. Itse jouduin psykiatrin ja psykologin haastatteluun kun pyrin leikkaukseen ja vaikka minulla on pysyvä pitkäaikainen sairaus sillä puolella, leikkauslupa tuli. Mee vaan kyselemään ettet masennu läskeistä.


    • Kärpix

      Moi! Kysyisin, että mitä niihin ruokatottumuslappuihin kannattaa valehdella, että pääsee ilmaiseen lihavuusleikkaukseen? Olen 192 cm / 95 kg. Rantakuntoon on matkaa reilut 8 kg, mutta kun on nälkä koko ajan ja loppudieattaus tavoitepainon ylläpito on vaikeaa. Rasvaprosenttini on kuitenkin jo hieman yli 20.

    • eisosueiuppoo

      No heh heh eipä ollut vitsisi hääppönen. Koitko suurenkin nautinnon kirjoituksellasi?

    • masentunut3

      Minulla on joskus ollut vaikea masennus, nyt se ei enää ole kuin keskivaikea ja saan siihen lääkitystä. Oma psykiatrinen sairaanhoitajani kannatti minulle leikkausta, koska oli 10 vuoden sisällä nähnyt jojoiluni. Ja sen, kuinka inhosin itseäni. Samoin psykiatri kirjoitti paperit, jossa sanottiin, ettei mitään syytä ole olla tekemättä leikkausta.

      • Lannistunut läski

        Lähete laitettiin n. vuosi sitten menemään. Sain ekan lääkäriajan ja ravitsemusterapia-ajan loppuvuodelle. Sovittiin, että aloitan 1.1.2013 omatoimisen painonpudotuksen joko ENE:llä (=pusseilla) tai siihen rinnastettavalla, mutta tavallisilla ruoka-aineilla toteutettavalla paastolla. Painoa piti pudottaa 10 kg. Lähtöpaino oli n. 130 ja painoindeksi lähemmäs 60, koska olen todella lyhyt. Toukokuulle sain ajan gastroskopiaan ja alavatsan ultraan, sekä sisätautilääkärille. Paino piti olla pudotettuna siihen mennessä ja onnistuinkin pudottamaan n. 13 kg. Ravitsemusterapeutin luona kävin muutaman kerran välillä punnituksilla ja saamassa vähän potkua p*rseelle.

        Ravitsemusterapeutti sanoi vielä huhtikuussa, että voisin päästä leikkaukseen loppuvuodesta. Viime viikolla hän sitten sanoikin, että vaikka painoni tippui vaaditun prosenttimäärän, niin en siltikään pääse näillä lukemilla vielä leikkaukseen, koska painoindeksini on liian korkea. Hän puhui, että n. 20 kg pitäisi vielä pudottaa. Lääkäri (ei leikkaava kirurgi, vaan sisätautilääkäri) puhui puolestaan, että ei hän näe mitään estettä leikkaukseen pääsemiselle, koska olen kuitenkin elämäni aikana kokeillut kaikkea mahdollista, enkä ole saavuttanut pysyviä tuloksia. Olen vielä suhteellisen nuori, eikä minulla VIELÄ ole mitään liitännäissairauksia, mutta eiköhän niitä näillä kilomäärillä ala kohtapuoliin putkahdella esiin.

        Jäi vähän sekava fiilis, kun ensin puhuttiin, että edellytetään x prosentin painonpudotusta (jonka saavutin!), mutta nyt sitten sanottiinkin, että vielä pitäisi omatoimisesti pudottaa parikymmentä kiloa. Usko alkaa loppua, koska jos pystyisin omatoimiseen painonpudotukseen, niin tokihan olisin sen tehnyt jo 10 vuotta sitten. Tuo saavuttamani -13 kg oli aivan valtavan työn ja tuskan takana. Sanoin ravitsemusterapeutillekin, että en oikeastaan usko, että pystyn pudottamaan 20 kiloa lisää. Hän asetti sitten ehdoksi, että elokuun loppuun mennessä minun täytyy pudottaa 10 kg.

        Usko alkaa todellakin loppua. Lueskelin Käypä hoito -suosituksia ja en kyllä sieltä löytänyt mitään mainintaa siitä, että yli 50 olevalla painoindeksillä ei leikattaisi. Minulla se on nyt 52 ja risat ja kuvittelin, että tuon -13 kilon myötä taivaan portit avautuisivat, mutta ei.

        Ja loppuun vielä pakollinen huomautus viisastelijoille: teidän on helppoa sanoa, että syöt vaan vähemmän ja liikut enemmän. Minä olen aina ollut lihava ja laihtuminen on minulle yhtä helppoa kuin sinulle pituuden kasvaminen aikuisiällä. Ja ilomielin kustannan omilla verorahoillani mieluummin tämän leikkauksen kuin diabetes-, kolesteroli- ja verenpainehoidot, lonkkaleikkaukset ja tekonivelet muutamien vuosien päästä.


      • navettapiika
        Lannistunut läski kirjoitti:

        Lähete laitettiin n. vuosi sitten menemään. Sain ekan lääkäriajan ja ravitsemusterapia-ajan loppuvuodelle. Sovittiin, että aloitan 1.1.2013 omatoimisen painonpudotuksen joko ENE:llä (=pusseilla) tai siihen rinnastettavalla, mutta tavallisilla ruoka-aineilla toteutettavalla paastolla. Painoa piti pudottaa 10 kg. Lähtöpaino oli n. 130 ja painoindeksi lähemmäs 60, koska olen todella lyhyt. Toukokuulle sain ajan gastroskopiaan ja alavatsan ultraan, sekä sisätautilääkärille. Paino piti olla pudotettuna siihen mennessä ja onnistuinkin pudottamaan n. 13 kg. Ravitsemusterapeutin luona kävin muutaman kerran välillä punnituksilla ja saamassa vähän potkua p*rseelle.

        Ravitsemusterapeutti sanoi vielä huhtikuussa, että voisin päästä leikkaukseen loppuvuodesta. Viime viikolla hän sitten sanoikin, että vaikka painoni tippui vaaditun prosenttimäärän, niin en siltikään pääse näillä lukemilla vielä leikkaukseen, koska painoindeksini on liian korkea. Hän puhui, että n. 20 kg pitäisi vielä pudottaa. Lääkäri (ei leikkaava kirurgi, vaan sisätautilääkäri) puhui puolestaan, että ei hän näe mitään estettä leikkaukseen pääsemiselle, koska olen kuitenkin elämäni aikana kokeillut kaikkea mahdollista, enkä ole saavuttanut pysyviä tuloksia. Olen vielä suhteellisen nuori, eikä minulla VIELÄ ole mitään liitännäissairauksia, mutta eiköhän niitä näillä kilomäärillä ala kohtapuoliin putkahdella esiin.

        Jäi vähän sekava fiilis, kun ensin puhuttiin, että edellytetään x prosentin painonpudotusta (jonka saavutin!), mutta nyt sitten sanottiinkin, että vielä pitäisi omatoimisesti pudottaa parikymmentä kiloa. Usko alkaa loppua, koska jos pystyisin omatoimiseen painonpudotukseen, niin tokihan olisin sen tehnyt jo 10 vuotta sitten. Tuo saavuttamani -13 kg oli aivan valtavan työn ja tuskan takana. Sanoin ravitsemusterapeutillekin, että en oikeastaan usko, että pystyn pudottamaan 20 kiloa lisää. Hän asetti sitten ehdoksi, että elokuun loppuun mennessä minun täytyy pudottaa 10 kg.

        Usko alkaa todellakin loppua. Lueskelin Käypä hoito -suosituksia ja en kyllä sieltä löytänyt mitään mainintaa siitä, että yli 50 olevalla painoindeksillä ei leikattaisi. Minulla se on nyt 52 ja risat ja kuvittelin, että tuon -13 kilon myötä taivaan portit avautuisivat, mutta ei.

        Ja loppuun vielä pakollinen huomautus viisastelijoille: teidän on helppoa sanoa, että syöt vaan vähemmän ja liikut enemmän. Minä olen aina ollut lihava ja laihtuminen on minulle yhtä helppoa kuin sinulle pituuden kasvaminen aikuisiällä. Ja ilomielin kustannan omilla verorahoillani mieluummin tämän leikkauksen kuin diabetes-, kolesteroli- ja verenpainehoidot, lonkkaleikkaukset ja tekonivelet muutamien vuosien päästä.

        Älä anna periksi, vaan pidä pintasi. Ravitsemusterapeutilla on kyllä melkein jumalan virka näissä asioissa, mutta aivan kaikkea hekään eivät päätä.
        Sinua ei ilmeisesti vielä laitettu leikkausjonoon, mutta jos tutkimukset on tehty ja lääkärin mielipide on myönteinen, niin ihmettelen miksi? Minut laitettiin heti tutkimusten jälkeen jonoon ja ravitsemusterapeutin kömmähdyksen, sekoitti toiseen potilaan tiedot minulle, melkein tipahdin pois.
        Hoitokäytännöt vaihtelevat tietysti alueittain ja ovat muuttuneet parissa vuodessa, mutta sinuna ottaisin asiasta selvää. Voisithan kysellä kyseisestä yksiköstä, miten hoitosi etenee jne.
        Ja yritä saada painoa alemmas, ja pidä huoli, ettei se ainakaan nousemaan pääse. Jos on näyttöä, ettet hallitse syömistäsi, niin voivat pudottaa sinut takaisin terveyskeskuksen pompotukseen eli olet lähtökuopassa jälleen.
        tsemppiä!!!


      • Lannistunut läski
        navettapiika kirjoitti:

        Älä anna periksi, vaan pidä pintasi. Ravitsemusterapeutilla on kyllä melkein jumalan virka näissä asioissa, mutta aivan kaikkea hekään eivät päätä.
        Sinua ei ilmeisesti vielä laitettu leikkausjonoon, mutta jos tutkimukset on tehty ja lääkärin mielipide on myönteinen, niin ihmettelen miksi? Minut laitettiin heti tutkimusten jälkeen jonoon ja ravitsemusterapeutin kömmähdyksen, sekoitti toiseen potilaan tiedot minulle, melkein tipahdin pois.
        Hoitokäytännöt vaihtelevat tietysti alueittain ja ovat muuttuneet parissa vuodessa, mutta sinuna ottaisin asiasta selvää. Voisithan kysellä kyseisestä yksiköstä, miten hoitosi etenee jne.
        Ja yritä saada painoa alemmas, ja pidä huoli, ettei se ainakaan nousemaan pääse. Jos on näyttöä, ettet hallitse syömistäsi, niin voivat pudottaa sinut takaisin terveyskeskuksen pompotukseen eli olet lähtökuopassa jälleen.
        tsemppiä!!!

        Sisätautilääkäti tosiaan sanoi, että minut voisi leikata loppuvuodesta, mutta rt:n puheista käsitin, että olen liian iso leikattavaksi (paino nyt 116 kg) ja hän oli saanut tämän tiedon leikkaavalta kirurgilta.


      • Lannistunut läski
        Lannistunut läski kirjoitti:

        Sisätautilääkäti tosiaan sanoi, että minut voisi leikata loppuvuodesta, mutta rt:n puheista käsitin, että olen liian iso leikattavaksi (paino nyt 116 kg) ja hän oli saanut tämän tiedon leikkaavalta kirurgilta.

        Minä vaan ihmettelen, että miten jotain 160-kiloisia voidaan leikata, jos minä olen 116-kiloisena liian lihava leikattavaksi?


      • rtrtrtrtrtr
        Lannistunut läski kirjoitti:

        Sisätautilääkäti tosiaan sanoi, että minut voisi leikata loppuvuodesta, mutta rt:n puheista käsitin, että olen liian iso leikattavaksi (paino nyt 116 kg) ja hän oli saanut tämän tiedon leikkaavalta kirurgilta.

        Lannistuneelle
        Olisiko rt puhunut siitä, että ENE-dieetti on välttämätön juuri ennen leikkausta. Minä luulin siltä välttyväni, koska painan 'vain' 99kg. Ylipainoisen maksa on kuitenkin haittana operaatiolle, siksi minäkin joudun 5 viikon ENE-kuurille ennen leikkausta.


      • pallerot
        Lannistunut läski kirjoitti:

        Lähete laitettiin n. vuosi sitten menemään. Sain ekan lääkäriajan ja ravitsemusterapia-ajan loppuvuodelle. Sovittiin, että aloitan 1.1.2013 omatoimisen painonpudotuksen joko ENE:llä (=pusseilla) tai siihen rinnastettavalla, mutta tavallisilla ruoka-aineilla toteutettavalla paastolla. Painoa piti pudottaa 10 kg. Lähtöpaino oli n. 130 ja painoindeksi lähemmäs 60, koska olen todella lyhyt. Toukokuulle sain ajan gastroskopiaan ja alavatsan ultraan, sekä sisätautilääkärille. Paino piti olla pudotettuna siihen mennessä ja onnistuinkin pudottamaan n. 13 kg. Ravitsemusterapeutin luona kävin muutaman kerran välillä punnituksilla ja saamassa vähän potkua p*rseelle.

        Ravitsemusterapeutti sanoi vielä huhtikuussa, että voisin päästä leikkaukseen loppuvuodesta. Viime viikolla hän sitten sanoikin, että vaikka painoni tippui vaaditun prosenttimäärän, niin en siltikään pääse näillä lukemilla vielä leikkaukseen, koska painoindeksini on liian korkea. Hän puhui, että n. 20 kg pitäisi vielä pudottaa. Lääkäri (ei leikkaava kirurgi, vaan sisätautilääkäri) puhui puolestaan, että ei hän näe mitään estettä leikkaukseen pääsemiselle, koska olen kuitenkin elämäni aikana kokeillut kaikkea mahdollista, enkä ole saavuttanut pysyviä tuloksia. Olen vielä suhteellisen nuori, eikä minulla VIELÄ ole mitään liitännäissairauksia, mutta eiköhän niitä näillä kilomäärillä ala kohtapuoliin putkahdella esiin.

        Jäi vähän sekava fiilis, kun ensin puhuttiin, että edellytetään x prosentin painonpudotusta (jonka saavutin!), mutta nyt sitten sanottiinkin, että vielä pitäisi omatoimisesti pudottaa parikymmentä kiloa. Usko alkaa loppua, koska jos pystyisin omatoimiseen painonpudotukseen, niin tokihan olisin sen tehnyt jo 10 vuotta sitten. Tuo saavuttamani -13 kg oli aivan valtavan työn ja tuskan takana. Sanoin ravitsemusterapeutillekin, että en oikeastaan usko, että pystyn pudottamaan 20 kiloa lisää. Hän asetti sitten ehdoksi, että elokuun loppuun mennessä minun täytyy pudottaa 10 kg.

        Usko alkaa todellakin loppua. Lueskelin Käypä hoito -suosituksia ja en kyllä sieltä löytänyt mitään mainintaa siitä, että yli 50 olevalla painoindeksillä ei leikattaisi. Minulla se on nyt 52 ja risat ja kuvittelin, että tuon -13 kilon myötä taivaan portit avautuisivat, mutta ei.

        Ja loppuun vielä pakollinen huomautus viisastelijoille: teidän on helppoa sanoa, että syöt vaan vähemmän ja liikut enemmän. Minä olen aina ollut lihava ja laihtuminen on minulle yhtä helppoa kuin sinulle pituuden kasvaminen aikuisiällä. Ja ilomielin kustannan omilla verorahoillani mieluummin tämän leikkauksen kuin diabetes-, kolesteroli- ja verenpainehoidot, lonkkaleikkaukset ja tekonivelet muutamien vuosien päästä.

        mielellään ei leikata yli 50BMI ihmisiä kun nukutuksessa tulee keuhkoille liikaa painoa, ja riskit on muutenkin suuret. lisäksi sitä on tosi vaikea tehdä jos sisäelinten ympärillä on kauheasti rasvaa, tähystyksessä kun tarvii saada maksa siirrettyä pois tieltä että voidaan operoida.
        yritä jaksaa vaan vaikka tuntuu toivottomalta. itellä kesti ikuisuus päästä leikkaukseen asti ja nyt kaikki tuntuu sen arvoiselta.


    • kyllä se siitä

      Tottakai sitä laihtuu omatoimisestikin, mutta silloin alkaa olla myöhäistä, jos on päästänyt kehonsa jo siihen kuntoon, etteivät nivelet kestä liikuntaa. Pelkkien vihannesten ja salaattirehun avulla itsekin aloitin ja nyt on lähtöpainosta (114kg) jo 10 kg tippunut. Tietysti muuta ja monipuolistakin pitää popsia, kuten D-vitamiinia ja Vita-proota mutta makeat ja grillituoteet on jätettävä syrjään. Liikunnasta puheenollen metsätyöt ovat hyvä rasvanpolttaja näin kuusikymppisenä.

      • laihtunut

        Kai silti sardiineita saa syödä tomaattiliemessä? Ne ovat niin herkullisia ruisleivän ja rasvattoman maidon kera. Liemikin on niin nannaa, että nuolen purkin aina putipuhtaaksi varomalla teräviä peltisiä reunoja, kun on ikävää saada haavoja kieleensä.


      • on se mahdollista
        laihtunut kirjoitti:

        Kai silti sardiineita saa syödä tomaattiliemessä? Ne ovat niin herkullisia ruisleivän ja rasvattoman maidon kera. Liemikin on niin nannaa, että nuolen purkin aina putipuhtaaksi varomalla teräviä peltisiä reunoja, kun on ikävää saada haavoja kieleensä.

        Aivan, tottumuksiaan on silti joskus vaikeaa muutella. Muistan, kun 20 vuotta sitten lopetin sokerin lisäämisen teehen ja kaiken rasvan poisjättämisen leivän päältä, sekin oli ensin vaikeaa. Nyt sitten vuodenvaihteessa siirryin pelkkään ruisleipään ja vatsakin voi paremmin.


      • asiat selviksi
        on se mahdollista kirjoitti:

        Aivan, tottumuksiaan on silti joskus vaikeaa muutella. Muistan, kun 20 vuotta sitten lopetin sokerin lisäämisen teehen ja kaiken rasvan poisjättämisen leivän päältä, sekin oli ensin vaikeaa. Nyt sitten vuodenvaihteessa siirryin pelkkään ruisleipään ja vatsakin voi paremmin.

        Siis tarkoitin , että lopetin rasvankäytön leivän päältä, jos ei joku sitä ymmärtänyt?


    • Kosukka

      Moi. Mut leikattiin syyskuussa 2012 163cm ja 110kg lähtö, nyt on tippunut 42kg. Olen äärettömän tyytyväinen että menin leikkaukseen, ei tarvinnut aloittaa sokeri ja kolestroli lääkitystä, vaikka hilkulla olikin. Ennen leikkausta piti käydä puolen vuoden ene-jakso läpi. viisi vuotta suunnittelin leikkausta ennenkuin uskaltauduin menemään. Elämä on yhtä aurinkoa ollut siitä lähtien.

    • jossuliia

      Minut leikattiin ohituksella maaliskuussa -12. Ennen ei mitään verensokeri ongelmaa ja nyt viimeisinä kuukausina ne on romahtaneet 2,0. Vaikka on syönyt.. Veranpaine ongelmaa ei ollut ennen nyt paineet pahimmillaa 88/56 ja taju lähti. Dumping oireita todella helposti jopa yhdestä ruisleivästä. Oireet aivan hirveät, hiki lentää, sydän hakkaa, rytmihäiriöitä, tuntuu että kuolee... Miettikää oikeesti piiiitkään onko leikkaus sen arvoinen.

      • jossuliia

        Lisäys vielä edelliseen, että olen saanut leikkauksen myötä myös refluksin, joka aiheutti esofagiitin. Kesti yli kuukauden toipua ja -11kg. Vieläkin on ruokahalu täysin poissa ja se ei ole kivaa kun on pieniä lapsia eikä ole voimia pyörittää päivää..


    • eltsu8

      Mulla leikkauksesta n.3,5kk ja kiloja pois n.-22kg. Nyt tuntuu painonlasku hidastuneen, saattaa paino junnata paikallaan pitkäänkin. Onko ihan normaalia? Nyt on alannut ruokakin maistumaan paremmin ja väillä on päiviä, jolloin tekisi mieli syödä koko ajan. Toisina päivinä taas ei tee mieli mitään. Pelottaa, että vatsalaukku venyy jotenkin huomaamatta?? Minkälaista teillä muilla on painon putoaminen ollut ekan 3kk jälkeen? Lääkärin mukaan vuoden ajan paino pitäis olla laskusuunnassa ja kontrollissa oli kaikki ok. Murehdinko turhaan?

      • navettapiika

        Murehdit. Syöt vain ohjeidein mukaan. Kyllä se mahalaukku vähän venyy, mutta ei mahdottomia.
        Painonlasku hidastui sen kolmen kuukauden jälkeen ja jäi 45 kiloon. Nyt leikkauksesta kolme vuotta. Lisää olen ajatellut yrittää, kun saisi nuo muut tutkimukset läpi,allergia niin pahana, että ei oikein jaksa keskittyä.
        Minulle ei oikein nälkää tule lainkaan, mutta sokerit romahtelee niin alas, että on pakko syödä säännöllisesti.'


    • eltsu8

      Kiitos tsempistä! Minkälaiset sulla oli lähtökohdat? Itsellä oli 124kg/165cm ja dietillä lähti n.8kg, leikkauksen jälkeen nyt 3,5 kuukaudessa -14kg. Olisin odottanut, että olisi tässä ajassa lähtenyt enemmän..?! Missä ajassa sinulta lähti tuo 45kg? Ei kuitenkaan kaikki sen ekan 3kk aikana?

      • navettapiika

        Lähtö muuten sama, mutta viisi kiloa lisää. Painoni oikein romahti ensimmäisen puolen vuoden aikana, sen jälkeen meni hitaammaksi. Vuoden jälkeen sitten tasaantui.
        Melkein 80 kiloa lähti sitten kahden vuoden kohdalla, kun exä lähti.
        Nyt on lihasmassaa tullut lisää ja en tosiaankaan ole muodoton. Liikuntaa lisää ja proteiinia, niin pysyy lihaksetkin kunnossa.
        Ennen leikkausta lähti se yhdeksän kiloa, mutta oli se kuuri rankka. Lopussa ei enään järkikään toiminut.
        Nyt on menossa sellainen joutokäynti vaihde, kun muuten asiat painaa päälle eikä tuohon syömiseen tule niin paljon tsempattua. Kuitua nyt on pakko vetää, että suoli toimii.


      • Lannistunut läski
        navettapiika kirjoitti:

        Lähtö muuten sama, mutta viisi kiloa lisää. Painoni oikein romahti ensimmäisen puolen vuoden aikana, sen jälkeen meni hitaammaksi. Vuoden jälkeen sitten tasaantui.
        Melkein 80 kiloa lähti sitten kahden vuoden kohdalla, kun exä lähti.
        Nyt on lihasmassaa tullut lisää ja en tosiaankaan ole muodoton. Liikuntaa lisää ja proteiinia, niin pysyy lihaksetkin kunnossa.
        Ennen leikkausta lähti se yhdeksän kiloa, mutta oli se kuuri rankka. Lopussa ei enään järkikään toiminut.
        Nyt on menossa sellainen joutokäynti vaihde, kun muuten asiat painaa päälle eikä tuohon syömiseen tule niin paljon tsempattua. Kuitua nyt on pakko vetää, että suoli toimii.

        Kertokaa miksi ene ei toimi. Olen nyt toista viikkoa enellä rt:n suosituksesta. Aamulla Nutrilett-pussi, lounaaksi salaatti jollain proteiinipitoisella (esim. kalkkunaleikkeleellä) ja töiden jälkeen 2 Nutrilett-pussia tai yksi patukka. Näiden lisäksi kurkkua, porkkanaa, tomaattia yms sallitut määrät. Vettä yritän juoda, mutta ei sitä varsinkaan työpäivän aikana voi juoda yli litraa, koska vessassa ei voi juosta koko aikaa.

        Vajaan 2 viikon aikana on lähtenyt säälittävät 4 kiloa ja sekin arvatenkin vaan nesteitä. Joillakin tippuu tässä ajassa 10 kiloa. Liikun koiran kanssa lyhyitä lenkkejä ja ruoan suhteen en ole lipsunut yhtään. Xylitol-purkkaa olen purrut ehkä 5 kertaa ja kerran syönyt kourallisen puolukoita metsästä.

        Makeaa ei tee mieli, eikä enää mitään muutakaan. Välillä mielessä pyörii mannapuuro tai ruisleipä, mutta en ole sortunut. Mutta mikä on kun ei paino laske? Ensi viikolla siirryn kokonaan pusseihin, eli en enää syö työlounaana salaattia lihaa, kalaa tai kanaa.


      • Kohtalotoevri
        Lannistunut läski kirjoitti:

        Kertokaa miksi ene ei toimi. Olen nyt toista viikkoa enellä rt:n suosituksesta. Aamulla Nutrilett-pussi, lounaaksi salaatti jollain proteiinipitoisella (esim. kalkkunaleikkeleellä) ja töiden jälkeen 2 Nutrilett-pussia tai yksi patukka. Näiden lisäksi kurkkua, porkkanaa, tomaattia yms sallitut määrät. Vettä yritän juoda, mutta ei sitä varsinkaan työpäivän aikana voi juoda yli litraa, koska vessassa ei voi juosta koko aikaa.

        Vajaan 2 viikon aikana on lähtenyt säälittävät 4 kiloa ja sekin arvatenkin vaan nesteitä. Joillakin tippuu tässä ajassa 10 kiloa. Liikun koiran kanssa lyhyitä lenkkejä ja ruoan suhteen en ole lipsunut yhtään. Xylitol-purkkaa olen purrut ehkä 5 kertaa ja kerran syönyt kourallisen puolukoita metsästä.

        Makeaa ei tee mieli, eikä enää mitään muutakaan. Välillä mielessä pyörii mannapuuro tai ruisleipä, mutta en ole sortunut. Mutta mikä on kun ei paino laske? Ensi viikolla siirryn kokonaan pusseihin, eli en enää syö työlounaana salaattia lihaa, kalaa tai kanaa.

        Ei mulla ole paljoa enempää lähtenyt. Ehkä niillä joillain on ollut junnon nestetankkaus aloittaessa. 4 kiloa on ihan hyvä tulos, eikös vaan?


      • ace1
        Lannistunut läski kirjoitti:

        Kertokaa miksi ene ei toimi. Olen nyt toista viikkoa enellä rt:n suosituksesta. Aamulla Nutrilett-pussi, lounaaksi salaatti jollain proteiinipitoisella (esim. kalkkunaleikkeleellä) ja töiden jälkeen 2 Nutrilett-pussia tai yksi patukka. Näiden lisäksi kurkkua, porkkanaa, tomaattia yms sallitut määrät. Vettä yritän juoda, mutta ei sitä varsinkaan työpäivän aikana voi juoda yli litraa, koska vessassa ei voi juosta koko aikaa.

        Vajaan 2 viikon aikana on lähtenyt säälittävät 4 kiloa ja sekin arvatenkin vaan nesteitä. Joillakin tippuu tässä ajassa 10 kiloa. Liikun koiran kanssa lyhyitä lenkkejä ja ruoan suhteen en ole lipsunut yhtään. Xylitol-purkkaa olen purrut ehkä 5 kertaa ja kerran syönyt kourallisen puolukoita metsästä.

        Makeaa ei tee mieli, eikä enää mitään muutakaan. Välillä mielessä pyörii mannapuuro tai ruisleipä, mutta en ole sortunut. Mutta mikä on kun ei paino laske? Ensi viikolla siirryn kokonaan pusseihin, eli en enää syö työlounaana salaattia lihaa, kalaa tai kanaa.

        pussien kanssa ei saa syödä kuin salaattia !!!!! elimistö ei pääse ketoosiin itse ene dieettiä jo kaksi viikkoa -12,3 kg


    • Lannistunut läski

      Kyllä se 4 kg on vähän, sillä lokakuun loppuun mennessä pitäisi saada pois yli 10 kg ja tuntuu toivottomalta kun tahti on näin hidas. Olen yrittänyt liikkua ihan hulluna.

      Auttaako vai pahentaako se tilannetta jos tiputtaa kalorit alemmas, esim. 500-600 kaloriin.

      • navettapiika

        todennäköisesti auttaisi, mutta voi myös käydä hullusti, älä kokeile. Itsellä lähti kyllä kahden viikon tiukalla ene-kuurilla yhdeksän kiloa, mutta totuus oli, ettei järkikään toiminut enään lopussa.
        Luulen,että elimistösi on mennyt siihen kuuluisaan säästöliekki-vaiheeseen eli ei kuluta. Ravitsemusterapeutti osaa varmasti parhainten auttaa.


      • molemmista päistä
        navettapiika kirjoitti:

        todennäköisesti auttaisi, mutta voi myös käydä hullusti, älä kokeile. Itsellä lähti kyllä kahden viikon tiukalla ene-kuurilla yhdeksän kiloa, mutta totuus oli, ettei järkikään toiminut enään lopussa.
        Luulen,että elimistösi on mennyt siihen kuuluisaan säästöliekki-vaiheeseen eli ei kuluta. Ravitsemusterapeutti osaa varmasti parhainten auttaa.

        Laihduttaessa elimistö menee aina siihen kuuluisaan säästöliekkitilaan.Se ei estä laihdutusta.


      • itse koettu

        Sinuna nostaisin hiukan kalereita pariksi päiväksi. Eli pusseja ohjeiden mukainen määrä ja rehuja reilusti yli sallitun kalorimäärän. Sitten palaat takaisin tiukkaan rytmiin, pusseista älä karsi misään nimessä, se on varmin tapa saada painon lasku hidastumaan.


    • Toivoton 2

      Lueskelin tässä ketjua mielenkiinnolla. Itse olen miettinyt leikkausta vuosia, lääkäri ehdottanut useita kertoja. Kerran kävin erään ohitusleikkauksia tekevän lääkärin vastaanotolla ja hän sanoi, että koska minulla on 70-luvulla leikattu sappikivet silloisella maha auki kokonaan tekniikalla voi olla että tähystysleikkaus ei onnistu.
      Onko täällä ketään jolla olisi omakohtaista kokemusta asiasta?
      Nykytilanne on se, että kaksi vuotta sitten toiseen polveen laitettiin tekonivel...toinenkin aivan tohjona. Leikatusta jalasta romahti jalkaholvi niin että kävelen, jos sitä nyt siksi voi sanoa jalan sisäsyrjällä.
      Tänään ahdistiun soittamaan yksityispuolelle...alueemme sairaalan kirurgit vähän huonossa maineessa....sain jätettyä soittopyynnön sairaanhoitajalle ja odotan hänen soittoaan.
      tilanteeni on aika toivoton, olen siis lähes liikuntakyvytön 56-v nainen, 163 cm, 137 kg indeksi 51.
      Tuo vanha sappileikkaus arpi ja mahdolliset kiinnikkeet mietityttää....että onnistuuko tähystyksessä...

      • Toivoa on

        Eiköhän se onnistu. Itseltäni leikattiin sappirakko avoleikkauksella 2003 ja mahalaukun ohitusleikkaus tehtiin tänä vuonna. Sappileikkausta yritettiin ensin tähystämällä, mutta kesken leikkauksen jouduttiin siirtymään avoleikkaukseen, joten vatsaltani löytyi arpia myös muualta. Missään vaiheessa kukaan ei kysellyt tai epäillyt arpieni perään, eikä mitään ongelmia ollut. Tiedän, että nämä kirurgit ovat Suomen huippuja, joten varmaan osasivat asiansa eivätkä takertuneet vanhoihin arpiin.
        Päivääkään en ole omaa leikkaustani katunut, vaikka muutama vuosi kanssa meni kaikkea pelätessä. Oma painoindeksini oli myös yli 50, nyt se alkaa jo kolmosella ja matka jatkuu. Aja asiaasi aktiivisesti ja äläkä murehdi turhia. Et sinä raajarikkonakaan voi elämääsi kovin laadukkaasti elää kiloista puhumattakaan.


    • Palleropullero

      Älkää lopettako ketjua. Olen saanut labraan ja polille jo ajat. Kaikki on käynyt viuhakkaasti tähän mennessä. Ja odotan mitä tuleman pitää.
      Olisi tosi mielenkiintoista kuulla viestiä henkilöltä jolla leikkauksesta kulunut esim. 5 vuotta tai enemmän.
      Tietääkö kukaan toisesta viestiketjusta jossa olis päiväntasaista ketjua?

      • pulskis

        Aloitetaan vaikka uus. Oon just menossa leikkaukseen :)


    • ,kjk

      Ens viikolla menen lääkärin luo. Onneni (tai epäonneni) on lääkäri joka on hoitanut minua lapsesta asti. Hän tietää, että lihava olen ollut aina ja että olen koittanut painoa pudottaa ennenkin.
      Pudotinkin reilut 15kg, ja se pysyi poiskin. Siihen asti että esikoien syntyi. Sittemmin painoa onkin tullut 25g lisää :/

      Leikkausta odottaen siis =)

    • ninni751

      Olipa mahtava lukea teidän kaikkien juttuja! Mulla on neljän viikon päästä leikkaus ja jännittää. Mutta toisaalta ajattelen sitä ihanaa, uutta elämää, johon mulle annetaan mahdollisuus.

    • pallero15

      moi,
      minulle tehtiin 10.12.13 vatsalaukunohitusleikkaus ja olen ennen ja jälkeen laihtunut nyt yhteensä 33kg. olen ollut tyytyväinen leikkaukseen menosta, kyllä kannattikin, mutta kysymyksenä minulla onkin

      onko täällä joku joka on saanut syömishäiriön oireita leikkauksen jälkeen? vaa'an kyttäystä, kalorien laskentaa, aterioiden väliinjättöä, tunnetta siitä ettei ole laihtunut yhtään? jos joku on kokenut (ja päässyt eroon siitä )niin olisi kiva löytää kanssaeläjä.

      • Aino-Marja

        Hei

        Onko kenelläkään tietoa siitä onko joku lihavuusleikkauksessa käynyt toipunut niin hyvin että on saanut inspiraation esim.kestävyysuhreiluun tms? 23 vuotias poikani on hyvin ylipainoinen ja aina halunnt poliisiksi tai palomieheksi mutta ylipaino estää haaveen. Laihdutti 60 kg kun meni intiin ja suoritti sen hienosti. Sen jälkeen lihosi takaisin vuorotöissä jossa ei liikuttu ollenkaan. Nyt ei tahdo millään saada painoa putoamaan. Ehdotin tätä lihavuusleikkausta mutta ei uskalla mennä tähän koska pelkää ettei sitten jaksa kestävyysuhreilla kun vatsalaukku vetää niin vähän ruokaa kerralla ja se voisi olla sitten este hakeutua noille aloille.
        Yrittää perinteisesti laihduttaa mutta ei näytä hyvältä.. Jos joku tietää tarinoita tai jonkun sivun jossa on vaikka himoruheilijoita joilla ollut lihavuusleikkaus takana niin kovin kiitollinen olisin .


    • Vasta-alkaja

      Tietääkö kukaan kuinka pitkä jono on nykyään Tyksissä? Lääkäri näytti vihreää valoa eneilyn jälkeen ja odotan nyt lähetettä ultraan, tähystykseen ja ravitsemusterapeutille.

    • Jakkevm75

      Vierestä 60 kiloisen viehättävän naisen lihomista jonnekin 140 kg tienoille ja siitä takaisin 80 kiloon lihavuusleikkauksen seurauksena, voin todeta, että ei ole kaunista katsottavaa. Olitpa sitten mies tai nainen, pitäkää huolta itsestänne! Ei lihavuusleikkaus ole mikään paluu entiseen

    • Harkitsemassa

      Mielenkiintoinen ketju. Harkitsen leikkausta ja sain paljon tietoa, tosin myos pohdittavaa.. Sailyttakaa tama ketju - mielellani myos kuulisin lahiaikoina leikkauksessa kayniden kommentteja. Painoindeksi 39,67 joten -40 kg olisi normaalipainoon matkaa.

    • Anonyymi

      Hyvä ketju - mielenkiintoista luettavaa! Kiitos, että olette säästäneet, säästäkää jatkossakin. Itse olin lihavuusleikkauksessa HUS:issa 09/2020 ja nyt 04/2021 mennessä painoa on tippunut -40kg. Olo on mitä mahtavin! Lähes kaikkea voin syödä, mutta pienempiä määriä toki. Mistään isosta ei ole tarvinnut luopua. Ennen leikkausta pelkäsin, ettei esim viiniä enää voisi enää nauttia, mutta pelko oli turha. Muutenkin pelkkää plussaa koko kokemus. Yleinen jaksaminen on parantunut hurjasti, unen laatu petraantunut ja tunne siitä kun pienemmät vaatteet menee päälle on mahtava! Isoin yllätys on ehkä ollut läheisten reaktiot, tuntuu että he eivät oikein tiedä miten muutokseen reagoida. Kaipa sekin ajan kanssa tasoittuu. Kaikille leikkausta harkitseville voi sitä kyllä suositella - oikeastaan mitään negatiivista sanottavaa en keksi. Rohkeasti eteenpäin vaan muutoksen kanssa!

      • Anonyymi

        Hei

        Sinulla kun suht tuore leikkaus takana, niin kerrotko ihan alusta alkaen miten homma eteni.
        Itselläni on asia siinä tilassa, että lääkäri laittoi lähetteen kirurgille 4 viikkoa sitten ja sieltä tuli nyt elokuun lopussa kirje, että 3-6kk päästä tulee aika poliklinikalle ja hoitoa ennen oleviin mahdollisiin kokeisiin kirjeitse kotiin.
        Montako käyntiä sen jälkee vielä mahdollisesti on?
        Olen käynyt keuhkokuvassa ja vatsan alueen ultrassa.

        Paljon asiaa pohtinut


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei

        Sinulla kun suht tuore leikkaus takana, niin kerrotko ihan alusta alkaen miten homma eteni.
        Itselläni on asia siinä tilassa, että lääkäri laittoi lähetteen kirurgille 4 viikkoa sitten ja sieltä tuli nyt elokuun lopussa kirje, että 3-6kk päästä tulee aika poliklinikalle ja hoitoa ennen oleviin mahdollisiin kokeisiin kirjeitse kotiin.
        Montako käyntiä sen jälkee vielä mahdollisesti on?
        Olen käynyt keuhkokuvassa ja vatsan alueen ultrassa.

        Paljon asiaa pohtinut

        Hei

        Minulle on leikkaus tehty nyt syyskuussa. Meidän alueella tämä eteni mielestäni suht nopeasti. Lähetteen laitosta eteenpäin on kulunut kaikkiaan noin vuosi. Alkuvuodesta Helmikuussa aloitin yksilöohjauksessa painoa pudottamaan, seuranta hoitajan luona oli 2vk välein. Se motivoi liikkumaan ahkerasti, kun aina punnittiin käynnillä. Toukokuussa katsottiin, että olen saavuttanut sen painonpudotuksen mitä piti ja enemmänkin ja lisäksi ene-dietti oli ohitse. Ene-diettiä kesti 10vk. Kesäkuussa sain kutsun vatsalaukun tähystykseen, jolloin myös jo kerrottiin leikkauspäivä. Ennen leikkausta oli vielä ravitsemusterapeutin luona käynti, noin 4vk ennen. Sain ohjeeksi vielä ennen leikkausta toteuttaa ene-dieetin. Muutamaa päivää ennen leikkausta kävin verikokeilla.Nyt leikkauksesta on kulunut 3vk.


    • Anonyymi

      Painoa voi pudottaa myös kontrolloimalla nenän alla olevaa aukkoa.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2131
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1938
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1888
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1690
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1488
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1180
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe