GM korjauskirjat

Cam-aaro

http://www.ago.fi
ostin tuolta Haynesin ja Chiltonin korjausoppaat Camaroon. Lyhyen selailun jälkeen vaikuttaa, että Haynesin kirja olisi parempi, vaikka se on 10 euroa halvempi. Onko sama tilanne muidenkin GM:n autojen kohdalla? Amerikassa myydään tehtaan shop manualeja, jotka ovat aivan poskettoman kalliita ja tuskin parempia ainakaan hintaansa nähden.

38

1811

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • BigBadYankee

      Pidän Haynesin kirjoja parempana kahdesta vaihtoehdosta, mutta alkuperäiset GM-korjausoppaat hakkaavat ne mennen tullen. Hintaa voi tulla poskettomasti, mutta ovat ehdottomasti hintansa väärti DIY-miehelle (ja naiselle).

      • Confederate Cam

        Vaihtelee varmaan tarpeen ja taitojen mukaan, ehkä asentajatason ammattilaiselle shop manual on hyödyllisempi, mutta tavalliselle autonrassaajalle Haynes on ihan riittävän hyvä jo hintansa takia.


      • Black Star

        Omasta mielestä Haynesit on hintaansa nähden parempia. Ne soveltuu tavalliselle käyttäjälle paremmin. Shop manualit on enempi ammattilaisille ja niiden kanssa menee helposti sormi suuhun.


      • BigBadYankee
        Black Star kirjoitti:

        Omasta mielestä Haynesit on hintaansa nähden parempia. Ne soveltuu tavalliselle käyttäjälle paremmin. Shop manualit on enempi ammattilaisille ja niiden kanssa menee helposti sormi suuhun.

        Tuolla näkyisi olevan kunnon korjaamokäsikirja myynnissä:

        http://salattu.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=117702157


      • ..............
        BigBadYankee kirjoitti:

        Tuolla näkyisi olevan kunnon korjaamokäsikirja myynnissä:

        http://salattu.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=117702157

        Tuohan on halpa, kannattaa Trans Sportin omistajan huutaa poies. Alkuperäinen kyselijä tosin ei tuohon malliin kirjaa kaipaa. Eipä noilla Haynesin ja Chiltonin kirjoilla juuri muuta voi tehdä, kuin käyttää kirjahyllyn täytteenä. Puuttuu yleensä sähkökaaviot ja releistyksen/johtosarjojen liitin kuvat ynnä muut yksityiskohtaiset ohjeet. Kannattaa uhrata se 100-200 euroa ja ostaa juuri oikeaan vuosimalliin ja autoon tehty service manual (ei mikään shop-manual).


      • 78-10
        .............. kirjoitti:

        Tuohan on halpa, kannattaa Trans Sportin omistajan huutaa poies. Alkuperäinen kyselijä tosin ei tuohon malliin kirjaa kaipaa. Eipä noilla Haynesin ja Chiltonin kirjoilla juuri muuta voi tehdä, kuin käyttää kirjahyllyn täytteenä. Puuttuu yleensä sähkökaaviot ja releistyksen/johtosarjojen liitin kuvat ynnä muut yksityiskohtaiset ohjeet. Kannattaa uhrata se 100-200 euroa ja ostaa juuri oikeaan vuosimalliin ja autoon tehty service manual (ei mikään shop-manual).

        Jos ei Haynesilla ja Chiltonilla muka tee mitään löytyy vika korvien välistä. Ja ainakin mun Haynesissa on ihan täydelliset sähkökaavat.


      • ''''''''''''''''
        78-10 kirjoitti:

        Jos ei Haynesilla ja Chiltonilla muka tee mitään löytyy vika korvien välistä. Ja ainakin mun Haynesissa on ihan täydelliset sähkökaavat.

        Ehkä johonkin 60-70 luvun taunukseen vielä löytyy noista "täydelliset" oppaat. Mutta uudemmissa autoissa, kun tahtoo muuttua vuosimallittain vähintään sähkökuvat, ei tuollaisilla yleiskirjoilla tee oikein mitään. Puuttuu mm. vikakoodittain mittaus ym ohjeet.


      • Sitting Bull
        Black Star kirjoitti:

        Omasta mielestä Haynesit on hintaansa nähden parempia. Ne soveltuu tavalliselle käyttäjälle paremmin. Shop manualit on enempi ammattilaisille ja niiden kanssa menee helposti sormi suuhun.

        Amerikkalaisissa manuaaleissa, esimerkiksi Chilton, selitetään joskus asioita liian yksinkertaisesti, ikään kuin käyttäjä olisi pikkulapsi. Sivuja on kyllä kiitettävän paljon, mutta varsinaisen asian löytäminen vie aikaa.


      • Servo_letti
        Sitting Bull kirjoitti:

        Amerikkalaisissa manuaaleissa, esimerkiksi Chilton, selitetään joskus asioita liian yksinkertaisesti, ikään kuin käyttäjä olisi pikkulapsi. Sivuja on kyllä kiitettävän paljon, mutta varsinaisen asian löytäminen vie aikaa.

        Amerikassahan Haynesinkin Chevy-manuaalit on kai tehty, mutta niissä on jotenkin käyttäjäystävällisempi ote. Kaikki selvitetään jotenkin havainnollisemmin eikä kuitenkaan oleteta lukijan olevan koulutettu ammattiasentaja niin kuin tehtaan kirjoissa.


      • ???????????
        '''''''''''''''' kirjoitti:

        Ehkä johonkin 60-70 luvun taunukseen vielä löytyy noista "täydelliset" oppaat. Mutta uudemmissa autoissa, kun tahtoo muuttua vuosimallittain vähintään sähkökuvat, ei tuollaisilla yleiskirjoilla tee oikein mitään. Puuttuu mm. vikakoodittain mittaus ym ohjeet.

        Tottahan niistä on hyötyä uudemmissakin autoissa ainakin heti kun takuuaika on mennyt umpeen, eikä ne sähköt mihinkään muutu vuosittain.


      • Ju-Pe-Sa
        Servo_letti kirjoitti:

        Amerikassahan Haynesinkin Chevy-manuaalit on kai tehty, mutta niissä on jotenkin käyttäjäystävällisempi ote. Kaikki selvitetään jotenkin havainnollisemmin eikä kuitenkaan oleteta lukijan olevan koulutettu ammattiasentaja niin kuin tehtaan kirjoissa.

        Ainakin Astron Haynes manuaali on ihan hyvä. Selkeät sähkökaaviot ja hyviä vinkkejä häiriöihin.


      • AstroRix
        Ju-Pe-Sa kirjoitti:

        Ainakin Astron Haynes manuaali on ihan hyvä. Selkeät sähkökaaviot ja hyviä vinkkejä häiriöihin.

        Astrossa lasit jumittaa joskus kylmällä ilmalla. Olisko vika kytkennöissä vai moottorissa? Vähänkin lämpöisemmällä pelaa taas ihan hyvin.


      • General M.
        AstroRix kirjoitti:

        Astrossa lasit jumittaa joskus kylmällä ilmalla. Olisko vika kytkennöissä vai moottorissa? Vähänkin lämpöisemmällä pelaa taas ihan hyvin.

        Sähköpuoleltahan syy varmaan löytyy


      • mppeh
        General M. kirjoitti:

        Sähköpuoleltahan syy varmaan löytyy

        Pakkasella ikkunat voivat jumittaa jos kosteutta jäänyt väliin ja päässyt jäätymään. Hiustenkuivaaja auttaa.


      • ssdr
        mppeh kirjoitti:

        Pakkasella ikkunat voivat jumittaa jos kosteutta jäänyt väliin ja päässyt jäätymään. Hiustenkuivaaja auttaa.

        Ite olen kanssa käyttänyt hiustenkuivaajaa, mutta varoen.


      • Venturenox
        ssdr kirjoitti:

        Ite olen kanssa käyttänyt hiustenkuivaajaa, mutta varoen.

        Hiustenkuivaaja on hyvä apuvälinen moniin jäätymis- ja kosteusongelmiin.


    • Alldatadiy

      Kannattaa ostaa lisenssi alldatadiy.com, sieltä löytyy sähköisessä muodossa kaikki mahdollinen. Todella hyvät kaaviot kaikista sähkövempeleistä ym. ja lisäksi yleisimmät ongelmat ja niihin autotehtaan antamat korjaamisohjeet. Vianhakuohjeet on selkeitä ja vaihe vaiheelta. Löytyy ohjeet mitä/mistä mitataan ja mikä pitää olla arvo. Todella kattava, hinta muutaman kympin vuodessa. Pystyy tulostamaan ja voi sit heittää paperit pois kun tulee öljytahroja papereihin.
      Olen ollu siihen tosi tyytyväinen.

      • Alldatadiy

      • alldatadiy

      • Gemsu-Gee
        alldatadiy kirjoitti:

        1 vuosi 14€, 5 vuotta 24€

        Kyllähän ennemmin kandee ostaa haynesin tai chiltonin käsikirja, ne ovat käsillä viiden vuoden jälkeenkin ja niissä on täydellisemmät tiedot kuin tuolta löytyy. Rahastuksen makua. Entäs sitten kun ne yht'äkkiä katoavat netistä. Tällaistakin tapahtuu.


      • Koksunen
        Gemsu-Gee kirjoitti:

        Kyllähän ennemmin kandee ostaa haynesin tai chiltonin käsikirja, ne ovat käsillä viiden vuoden jälkeenkin ja niissä on täydellisemmät tiedot kuin tuolta löytyy. Rahastuksen makua. Entäs sitten kun ne yht'äkkiä katoavat netistä. Tällaistakin tapahtuu.

        Itellä kävi juuri näin, kun piti vaihtaa liittymää. Koko juttu olis pitänyt maksaa uudelleen, ja sain tarpeekseni. Ja se pitää kyllä paikkansa, että mitkään noista netin palveluista ei kunnolla korvaa korjaamokäsikirjaa eli on tosiaan vähän rahastuksen makua. Sähkökaaviothan voi itsekin skannata paperille ja ottaa talliin mukaan.


      • Servo-Letti
        Koksunen kirjoitti:

        Itellä kävi juuri näin, kun piti vaihtaa liittymää. Koko juttu olis pitänyt maksaa uudelleen, ja sain tarpeekseni. Ja se pitää kyllä paikkansa, että mitkään noista netin palveluista ei kunnolla korvaa korjaamokäsikirjaa eli on tosiaan vähän rahastuksen makua. Sähkökaaviothan voi itsekin skannata paperille ja ottaa talliin mukaan.

        Tarvii vain vaihtaa konetta tai liittymää tai päivittää windowsin versio, niin tuo "sopimus" katkeaa ja sitten maksat kaiken uudelleen.


      • Ryhmy & Romppainen
        Servo-Letti kirjoitti:

        Tarvii vain vaihtaa konetta tai liittymää tai päivittää windowsin versio, niin tuo "sopimus" katkeaa ja sitten maksat kaiken uudelleen.

        Ja ihan kävi jetsulleen samalla tavalla. Suurin osa noista nettilatauksista taitaa olla vain härskiä rahastusta, jossa meitä hyväuskoisia huijataan. Kirja on aina kirja, on se sitten oma tai kirjaston.


      • Mid-West
        Ryhmy & Romppainen kirjoitti:

        Ja ihan kävi jetsulleen samalla tavalla. Suurin osa noista nettilatauksista taitaa olla vain härskiä rahastusta, jossa meitä hyväuskoisia huijataan. Kirja on aina kirja, on se sitten oma tai kirjaston.

        Netistä voi luottokortilla ostaa niin paljon erilaista tyhjää, jos vain suostuu maksamaan. Vähänkin epämääräisiltä vaikuttavien ulkomaisten firmojen kanssa kannattaisi harkita kahdesti, ennen kuin menee luovuttamaan luottokorttitietojaan. Esimerkiksi ihan rehelliseltä amerikkalaiselta firmalta vaikuttavan myyjän jäljet johtavat usein Venäjälle.


      • Vahingosta viisastuu
        Mid-West kirjoitti:

        Netistä voi luottokortilla ostaa niin paljon erilaista tyhjää, jos vain suostuu maksamaan. Vähänkin epämääräisiltä vaikuttavien ulkomaisten firmojen kanssa kannattaisi harkita kahdesti, ennen kuin menee luovuttamaan luottokorttitietojaan. Esimerkiksi ihan rehelliseltä amerikkalaiselta firmalta vaikuttavan myyjän jäljet johtavat usein Venäjälle.

        Venäläiset ovat aika ovelia, eli kuten sanotaan: Ryssä on ryssä vaikka sen voissa paistaisi.


      • Petkutettu--
        Vahingosta viisastuu kirjoitti:

        Venäläiset ovat aika ovelia, eli kuten sanotaan: Ryssä on ryssä vaikka sen voissa paistaisi.

        Tämä sama ongelmahan koskee lähes kaikkia merkkejä, ei pelkästään servolettia. Venäläiset on soluttautuneet kaikkialle. Jostain ei saa kerta kaikkiaan mitään ohjemateriaalia, toisissa joutuu maksamaan lisää, kun yhteystiedot yht'äkkiä onkin virheelliset. Kolmannet kalastelevat luottokortti- ja pankkitietoja väärennystarkoituksessa ja neljännet lähettelevät koneen jumittavia viruksia sivuille, josta sitten vapautuu, kun maksaa heille "lunnaina" ongelman korjaavasta "virustorjuntaohjelmasta". Meille kävi juuri viimemainittu, ja kone piti viedä putsattavaksi.

        Että se noista netistä ladattavista "lisensseistä"!


      • Humbuukia
        Petkutettu-- kirjoitti:

        Tämä sama ongelmahan koskee lähes kaikkia merkkejä, ei pelkästään servolettia. Venäläiset on soluttautuneet kaikkialle. Jostain ei saa kerta kaikkiaan mitään ohjemateriaalia, toisissa joutuu maksamaan lisää, kun yhteystiedot yht'äkkiä onkin virheelliset. Kolmannet kalastelevat luottokortti- ja pankkitietoja väärennystarkoituksessa ja neljännet lähettelevät koneen jumittavia viruksia sivuille, josta sitten vapautuu, kun maksaa heille "lunnaina" ongelman korjaavasta "virustorjuntaohjelmasta". Meille kävi juuri viimemainittu, ja kone piti viedä putsattavaksi.

        Että se noista netistä ladattavista "lisensseistä"!

        Aika ikävää, kun noita netissä olevia luottokortilla maksettavia "korjaamokirjoja" mainostetaan täällä. Jos ihmiset ilmoittavat sinne luottokorttitietonsa ja sitten tili tyhjenee, saavat kyllä syyttää itseään. Tuolla eräällä henkitoreissaan kamppailevan ex-GM merkin sivulla houkutellaan mukaan venäläisten pyörittämään maksulliseen "merkkikerhoon".


      • Kyseliäs
        Humbuukia kirjoitti:

        Aika ikävää, kun noita netissä olevia luottokortilla maksettavia "korjaamokirjoja" mainostetaan täällä. Jos ihmiset ilmoittavat sinne luottokorttitietonsa ja sitten tili tyhjenee, saavat kyllä syyttää itseään. Tuolla eräällä henkitoreissaan kamppailevan ex-GM merkin sivulla houkutellaan mukaan venäläisten pyörittämään maksulliseen "merkkikerhoon".

        Sämst Av Alla Bilarna?


      • Kyllä kansa tietää..
        Kyseliäs kirjoitti:

        Sämst Av Alla Bilarna?

        Jepulis, se juuri, täysin Suomeen etabloituneiden venäläisten käsissä.


      • Detroitin dorka
        Kyllä kansa tietää.. kirjoitti:

        Jepulis, se juuri, täysin Suomeen etabloituneiden venäläisten käsissä.

        No kohta sen tarina on lopullisesti ohi, saavat venäläiset yksinään harrastella Saabeja.


      • Vox Populix
        Detroitin dorka kirjoitti:

        No kohta sen tarina on lopullisesti ohi, saavat venäläiset yksinään harrastella Saabeja.

        Ovat kuulopuheiden mukaan jo miehittäneet Saab-kerhon, mikähän merkki ja kerho on seuraavana vuorossa? bemarikerho?


      • Bimmeri-kinneri
        Vox Populix kirjoitti:

        Ovat kuulopuheiden mukaan jo miehittäneet Saab-kerhon, mikähän merkki ja kerho on seuraavana vuorossa? bemarikerho?

        Seuraavana oli BTFC. Sama meno kuin Saabilla.


      • ssdr
        Bimmeri-kinneri kirjoitti:

        Seuraavana oli BTFC. Sama meno kuin Saabilla.

        Ei kai nyt sentään, venäläiset ja BMW?


      • pzdtk
        ssdr kirjoitti:

        Ei kai nyt sentään, venäläiset ja BMW?

        Kyllä just ja jetsulleen :)


      • 911RS
        pzdtk kirjoitti:

        Kyllä just ja jetsulleen :)

        Välittääkö Porche kerhokin näitä venäläisiä manuaaleja?


      • Cilin Colin
        911RS kirjoitti:

        Välittääkö Porche kerhokin näitä venäläisiä manuaaleja?

        Ainakin ne Lada Kolina-lähtöiset manuaalit ovat Saab-johdannaisia.


      • Carrara
        911RS kirjoitti:

        Välittääkö Porche kerhokin näitä venäläisiä manuaaleja?

        Porhce-kerholla on kaikkein selkeimmät venäläiset manuaalit.


      • Centinvenyttäjä
        Carrara kirjoitti:

        Porhce-kerholla on kaikkein selkeimmät venäläiset manuaalit.

        Saab Kerhosta saa venäläisen GM-manuaalin halvemmalla kuin Porche kerhon kautta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?

      Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k
      Maailman menoa
      71
      3889
    2. Voiko normaali ihminen ryhtyä vasemmistolaiseksi?

      Tätä jäin pohdiskelemaan.
      Maailman menoa
      101
      3495
    3. SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa

      SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah
      Maailman menoa
      78
      3338
    4. Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?

      Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia
      Maailman menoa
      36
      2638
    5. Mitä ajattelit kun näit

      kaivattusi ensimmäisen kerran? xd
      Ikävä
      124
      1595
    6. Nyt meni lopulliset lämmöt.

      Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta
      Sinkut
      36
      1506
    7. Meitä ei tule

      Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌
      Ikävä
      22
      1114
    8. Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla

      Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?
      Ikävä
      42
      1100
    9. Sulla on avaimet ja keinot

      Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi
      Ikävä
      18
      1096
    10. Itseään kannattaa tarkastella realistisesti ja

      miettiä mihin ne rahkeet oikeesti riittää. Tyhmempikin ymmärtää että varakas ylemmän tason mies ei kelpuuta sellaista ku
      Ikävä
      118
      1016
    Aihe