Älkää roskatko Suomea pilalle!!!

matkalla Suomessa

Olen kiertänyt Suomea tänä kesänä tosi paljon ja huomasin kuinka roskainen ympäristömme on. Olisi varmaan syytä aloittaa uusi Pidä Suomi siistinä -kampanja, kun joka taukopaikkakin tuolla teillä kierrellessä alkaa olemaan kuin kaatopaikka. Jopa tuntureilla on roskia ja jätettä, puhumattakaan tien varsista. Hyi! On typerää jättää roskat luontoon.

104

2178

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aattelenitse..

kusipäät jättää roskia luontoon,en voi ymmärtää sellaista.
      Itse vein jopa tupakan stumpit pois luonnosta ,silloin kun vielä poltin.

• roskaamaton

Missä mahtaa olla vika, kun ihmiset pilaavat luontoa roskaamalla sen ja vielä sellaisilla jätteillä, jotka eivät takuulla maadu?

• aattelenitse..
        roskaamaton kirjoitti:

Missä mahtaa olla vika, kun ihmiset pilaavat luontoa roskaamalla sen ja vielä sellaisilla jätteillä, jotka eivät takuulla maadu?

jos jaksaa kantaa ne luontoon asti,jaksaa varmasti kantaa tyhjän paketit pois sieltä.

10 000 euroa sakkoa niin loppuu sikailu,saatana.

• polyteknikko

on lajittelu astiat, mutta ei osata käyttää eikä tiedetä keräyspisteiden paikoista, tarvittaisiin kunnollinen jätekartta !!!

• siistinä

"Pidä Suomi siistinä, heitä roskat Ruotsiin" on meillä ainakin mottona täällä pohjoisessa.

• roskataan

Jopa tuntureilla ja vaaroilla on "luonnonystävien" jättämiä jätekasoja. Ehkäpä niiden "etelästä" tulleiden turistien jättämiä, mutta kuitenkin. On se törkeää katsottavaa kun lähtee Suomen puhdasta luontoa ihmettelemään, törmääkiin jätteisiin.

• Asia oli kuin arvelin
        roskataan kirjoitti:

Jopa tuntureilla ja vaaroilla on "luonnonystävien" jättämiä jätekasoja. Ehkäpä niiden "etelästä" tulleiden turistien jättämiä, mutta kuitenkin. On se törkeää katsottavaa kun lähtee Suomen puhdasta luontoa ihmettelemään, törmääkiin jätteisiin.

Olen työssäni paljon tekemisissä ulkomaalaisten kanssa ja olen heille kertonut että turistikohteena Suomi on paitsi ahdasmielinen ja vihamielinen ulkomaalaisia kohtaan, myös roskainen ja sotkuinen sen lisäksi että palvelu varsinkin Helsingin ulkopuolella on alle arvostelun.

Paljon parempia matkailukohteita löytyy esim. Kroatiasta, Bosniasta, Sloveniasta ja muualta itäisiltä Alpeilta. Turisteja siellä suorastaan hemmotellaan ja paikat pidetään siistinä!

• wanhemmat esm. kertoo.
        Asia oli kuin arvelin kirjoitti:

Olen työssäni paljon tekemisissä ulkomaalaisten kanssa ja olen heille kertonut että turistikohteena Suomi on paitsi ahdasmielinen ja vihamielinen ulkomaalaisia kohtaan, myös roskainen ja sotkuinen sen lisäksi että palvelu varsinkin Helsingin ulkopuolella on alle arvostelun.

Paljon parempia matkailukohteita löytyy esim. Kroatiasta, Bosniasta, Sloveniasta ja muualta itäisiltä Alpeilta. Turisteja siellä suorastaan hemmotellaan ja paikat pidetään siistinä!

asun H:ki-city.ssä. meidän talossa 44 asuntoa, mutta tssä asuu vain 2 lasta. muut melk. wanhuksia. ja paikat ja kukka asetelmat pysyy siistiän esm. sisäpihalla, Kerron Teille ETTÄ voitte liittyä miehin ja saada tunnustusta ja hyväämieltä. auttaa eniten minua. ja myös ympäristöä. meidan yhdestyksen nimi= -ROSKAJOUKKO- jäseneksi liittymiseen, ei tarvita mitään lomakkeita yms. täytellä. pitää vaan huolen, että OTAN ja KERÄÄN PARI MUIDEN HEITTÄMÄÄ ROSKAA JOKA PÄIVÄ. ps. "näitä tyhmiä et pysty muuttamaan siisteiksi."

• että Alpitkin

ovat nykyään kuin jättisuuri kaatopaikka.

• BigBrother

Et ilmoittanut oletko suomalainen vai ulkomaalainen mutta jos olet suomalainen niin olet poikkeus. Olet suoraan ja avoimesti kertonut asia aivan kuin se myös on. En ole suositellutkaan Suomi vierailu kohteena kenellekään turistille ulkomailla koskaan.

Roskailu ja sotkeminen ei sovi ja siistinä eläminen on ennen kaikkea kunnioituksen osoittaminen itsensä kohti. Tämä nykyinen ilmiö ei ole yllätys sille joka ymmärtää kuinka edellinen sukupolvi on laiminlyönyt kasvatus velvollisuuksiaan lastensa kohtaan ja tietenkin tulos näky yhteiskunassa.

Ilmiö on oikeastaan niin pahaksi muuttunut ettei sitä päästä enää helpolla eroon. Tapaukset kuten Matti Vanhanen, Ilkka Kanerva, Nova Group jne. osoittavat yksiselitteisesti että sotku onkin aivan eri tasolla ei pelkästään pinnallinen ongelma joka voi pyyhkiä pois. Se on muuttunut yhteiskunnan yleisen vastuuttomuuden kysymykseksi, roska ja sotku näyttää vallitsevan koko yhteiskunnan ajatusmaailma.

Ulkomaalaisena Suomessa olen huomannut kielteinen kehitys 10 vuoden ajan. Toivon vieläkin, että suomalaiset ymmärtävät siisteyden merkitys ja kykenevat pitää ympäristönsä kauniina, terveena ja luonnollisena. Suomi on sen arvoinen.

• siinä.
        wanhemmat esm. kertoo. kirjoitti:

asun H:ki-city.ssä. meidän talossa 44 asuntoa, mutta tssä asuu vain 2 lasta. muut melk. wanhuksia. ja paikat ja kukka asetelmat pysyy siistiän esm. sisäpihalla, Kerron Teille ETTÄ voitte liittyä miehin ja saada tunnustusta ja hyväämieltä. auttaa eniten minua. ja myös ympäristöä. meidan yhdestyksen nimi= -ROSKAJOUKKO- jäseneksi liittymiseen, ei tarvita mitään lomakkeita yms. täytellä. pitää vaan huolen, että OTAN ja KERÄÄN PARI MUIDEN HEITTÄMÄÄ ROSKAA JOKA PÄIVÄ. ps. "näitä tyhmiä et pysty muuttamaan siisteiksi."

nuoriso ja huomalaiset varmaan suurimmat varsinaisten roskien heittäjät sekä koirien ulkoiluttajat. Nuoriso saattaa pitää junissa ja metroissa kenkiä myös penkeillä. Maahanmuuttajanuorten sekä suomalaistenkin olen nähnyt tätä tekevän.

• Tomppak

Maksan kaikessa ylimääräistä kierrätysmaksuja, kaiken maailman veroa, arvonlisäys veroa jne...niin heitän kaiken paskan luontoon, sillä olen siitä maksanutkin.
      Kerää sieltä, vittu ei kiinnosta.

• Työtön

Niin minäkin maksan, vaikka en edes käy kesämökilläni, niin se saatanan jätemaksulappu on vain maksettava, täytyyhän sen rahan edestä jotain saada tienvarsille.

• Sisäsiisti sika pihalla
        Työtön kirjoitti:

Niin minäkin maksan, vaikka en edes käy kesämökilläni, niin se saatanan jätemaksulappu on vain maksettava, täytyyhän sen rahan edestä jotain saada tienvarsille.

Olette ymmärtäneet lajittelumaksun hieman väärin!
        Laitapa osoite tähän niin tuomme roskat teille! :p

• niin se toimii
        Sisäsiisti sika pihalla kirjoitti:

Olette ymmärtäneet lajittelumaksun hieman väärin!
        Laitapa osoite tähän niin tuomme roskat teille! :p

että jättää sitten roskat sinne turistipoluille että saavat kahlata omassa paskassa.ja tieltä eksyjille miinakenttämallia.

• mietipä tarkemmin

Hei Tomppak! Sellaisetkin ihmiset jotka maksavat samat maksut kuin sinä keräävät toisten jättämät roskat vapaaehtoisesti. Olisiko sinun vielä mukavampaa maksaa veroja ilman roskia ympäristössä?
        Toivon sinulle elämässäsi eteenpäin, että sinun ajattelutapasi muuttuisi ja panisit roskat niihin kuuluviin paikkoihin niin elämä olisi paljon parempaa!!

• meillä..
        Työtön kirjoitti:

Juuri tästä viestistä paistaa Suomalaisten asenne luontoa ja ympäristöä kohtaan. Samanlaista menoa kuin itä-euroopassa yleensä. Ei Suomi kuulu oikeasti länsi-eurooppaan vaikka niin luullaan. Slaavilaista roskasakkia ollaan..

• toimivaa ajatusta.

jälkitetystä roskasta yksi miina sienne päin maailmaa mistäpäin roskan jätttänyt turisti tulee.ihan oikeinlaisesti toimii

• oli armoton

jätekasa vaikka roskikset on muutaman metrin päässä. Siellä oli tosi paljon venäläisiä, saksalaisia ja japanilaisia niin ja suomalaisia karavaanareita..

• levähdyspaikoille

Auttaa paljon. Valtatie 15 kokeiltu jos jonkinmoista vaihtoehtoa. Nyt siellä on kunnon molukit ja paikat ovat siistimmät kuin koskaan.
      Sotkuisinta on valtaie 13 Jyväskylästä rannikolle päin. Pohjanmaalla yleisesti ottaen on roskaista.
      Suomi on sottasin pohjoismaista. Täältä on turistit vähentyneet. Eli sottaajat ovat suomlaisia.
      PITÄKÄÄ AUTOSSA ROSKAPUSSEJA, kyllä se molukki jossain on mihin roskat voi jättää.

• Hemmi

Minä en ainakaan autossani tarvi mitään roskapusseja, minä maksan tyhjästä ja sillä siisti, joku saa työtä kun paskoja keräilee tien poskesta, ja mitä paskasuuteen tulee niin itärajaa kohti ojanpenkat alkaa hohtamaan, mutta ei puhtauttaan.

• asenne sulla.
        Hemmi kirjoitti:

Minä en ainakaan autossani tarvi mitään roskapusseja, minä maksan tyhjästä ja sillä siisti, joku saa työtä kun paskoja keräilee tien poskesta, ja mitä paskasuuteen tulee niin itärajaa kohti ojanpenkat alkaa hohtamaan, mutta ei puhtauttaan.

Ilmottaudun vapaaehtoiseksi antamaan nyrkiniskun naamaan jokaisesta maahan heitetystä roskasta.

• Suomi paska maa

Itäisestä Suomesta on poistettu, ja viimeisiä viedään, Molokit teiden varsilta. Syynä tähän on suomalainen, joka tuo Molokkeihin myös kotitalousjätteensä ym. jätteet: huonekalut, akut... Molokki on hieno keksintö sivistysmaihin.

• Onko

patoutumia, vitun urpo?

• siistiksi!

Suomi siistiksi!!!!!!!

• Työtön

Kyllä mamut joutaa siivoomaan.

• sairas eläkeläinen
        Työtön kirjoitti:

kuules vötkylä jos oot työtön kato peiliin mee kerää ne roskas

• terv.duunista
        Työtön kirjoitti:

Menepä sinä, kun kerran työttömäksi ilmoitat, kerämään paskaa tienvarsilta. Olisi sullakin tekemistä, eikä tarttis netissä puhua sontaa... Saisit vielä pätäkkääkin..

• ei kai

Kaipa keräsit roskat talteen, vai kuinka

• Rain on

Huomasin kerran kun kaksi pikkupoikaa hölmöilivät kaupan pihalla. Toinen heistä oli juonut energiajuomatölkin tyhjäksi ja sen jälkeen hän tietysti ruttasi sen (ettei vaan kukaan voisi palauttaa) ja lopulta heitti maahan. Hän olisi pienellä kurkottamisella ylttänyt pudottamaan sen roskikseen!!! Vanhemmille onnittelut!

Maailma ei pelastu.

• .Kaptah

alhaisesta älykkyystasosta, ei älykäs ihminen koskaan tee noin hölmöjä asioita, kuin roskaaminen. Tämä näkyy Suomen sisälläkin aivan selvästi, mutta ehkä vieläkin selvemmin valtioiden välillä. Tiedämme vallanhyvin maanosia ja valtioita, jotka ovat kuuluisia roskaisuudestaan, ja kappas vaan nämä samat valtiot eivät ole pystyneet kovin kummoista elintasoa itselleen luomaan.

• se hienoa
        .Kaptah kirjoitti:

alhaisesta älykkyystasosta, ei älykäs ihminen koskaan tee noin hölmöjä asioita, kuin roskaaminen. Tämä näkyy Suomen sisälläkin aivan selvästi, mutta ehkä vieläkin selvemmin valtioiden välillä. Tiedämme vallanhyvin maanosia ja valtioita, jotka ovat kuuluisia roskaisuudestaan, ja kappas vaan nämä samat valtiot eivät ole pystyneet kovin kummoista elintasoa itselleen luomaan.

jos Suomi tulisi jostain muusta tunnetuksi, kuin juopoista roskaisesta ympäristöstä!

• se hienoa
        se hienoa kirjoitti:

jos Suomi tulisi jostain muusta tunnetuksi, kuin juopoista roskaisesta ympäristöstä!

jos Suomi tulisi jostain muusta tunnetuksi, kuin juopoista JA roskaisesta ympäristöstä!

• Rauha

Olen nähnyt yhden herrasmiehen täällä Keski-Suomessa, Hänellä on AINA kravatti kaulassa ja muutenkin on kamppeet TIP TOP, kun Hän tulee kaupasta niin kaikki jäätelö ja karkkipaperit tippuvat sitä mukaa maahan kun Hän niitä saa auottua, eikä se Hänestä näytä olevan mitenkään erikoista, Häntä ei näytä häiritsevän vaikka presidentti tulisi vastaan....ja ei muuta kuin Vectraan ja menoksi.

• Scraps
        Rauha kirjoitti:

Olen nähnyt yhden herrasmiehen täällä Keski-Suomessa, Hänellä on AINA kravatti kaulassa ja muutenkin on kamppeet TIP TOP, kun Hän tulee kaupasta niin kaikki jäätelö ja karkkipaperit tippuvat sitä mukaa maahan kun Hän niitä saa auottua, eikä se Hänestä näytä olevan mitenkään erikoista, Häntä ei näytä häiritsevän vaikka presidentti tulisi vastaan....ja ei muuta kuin Vectraan ja menoksi.

Hei sinä nimimerkki Rauha.

Oletko tosiaan sitä mieltä, siis ihan vakavasti, että vaatteet tekevät herrasmiehen? Aika mukavasti myös sait tölväistyä taas Opeleiden omistajia viestisi lopussa. Taito se on sekin tässä maailmassa.

• Lähes talkkari
        Rauha kirjoitti:

Ei mitään ihmeelistä havainnossasi, juuri "sivistyneen näköiset" ihmiset roskaavat eniten. Sitten on toimintakeskuksella päiviään viettäviä joita kutsutaan kansankielellä monilla halventavilla ilmaisuilla, nämä ihmiset kuitenkin laittavat roskansa astioihin ja KERÄÄVÄT myös muiden heittämiä roskia.
        Sivistyneet vähiten myös opastavat lapsiaan. Kaupasta tullessa karkit kuoritaan ovelta alkaen, kaikki kääreet tiputetaan pikaisesti pitkin pihaa, vanhemmat eivät vaivaudu mitään sanomaan.... Eipä tietenkään kun ei itse ymmärretä tai sitten tosi ääliömäisellä tavalla vedotaan maksamiinsa jätelaskuihin.

• Rauha
        Scraps kirjoitti:

Hei sinä nimimerkki Rauha.

Oletko tosiaan sitä mieltä, siis ihan vakavasti, että vaatteet tekevät herrasmiehen? Aika mukavasti myös sait tölväistyä taas Opeleiden omistajia viestisi lopussa. Taito se on sekin tässä maailmassa.

Ei ollut tarkoitus loukata minkään automerkin omistajaa, aiemmin tämä samainen kravattiHerra ajeli Audilla, mutta ei tuollaisen yli kuusikymppisen ukon pitäisi silti tuollai käyttäytyä ja porsastella ihmisten silmien edessä.

• selfish pricks

Me olemme niin itsekeskeisiä paskiaisia että emme välitä mistään muusta kun omasta navasta. Sen takia tällä on roskia ympäriämpäri ja liikenteessä ei oteta huomioon ketään. Minä, minä, minä ja minä.

• siivoaa omat jälkensä

joo on tullut huomattua miten paskanen tää suomi on...lahdessa asun ja kadut nyt on mitä on..tosin joissain paikoin roskiksetki pursuaa tavaraa että näinköhän jossain muuallakin vikaa!!!kävin tos taannoin tallinnassa kiertelemässä ni yllätyin miten puhtaat kadut siellä oli..otin merkille jopa tapauksen ku nuori poika vei purkan kadulla roskikseen..tällästä ei varmasti olis tapahtunut meillä suomessa. purkka olis oitis sylkästy maahan ja joku saa ihanasti kengän pohjaansa kivat mällit.näin meillä. mul on se periaate että siivoan omat jälkeni..en muiden. ja suomalaisethan on tunnetusti hieman itsekkäitä.

• Matkustellut

Suomi on puhdas maa. Edes kaikkien tollojen ihannoima amerikka ei ole läheskään niin puhdas kuin suomi. Herätkää ja matkustakaa muuallekkin kuin perähikiälle.

• ihannoi?

Eivät ainakaan suomalaiset, jotka kuvittelevat, että A) on älykästä inhota USA:a ja B) kaikki suomalaiset rakastavat USA:a vaikka tosiasiassa tämä stalinismin punainen Suomi on ollut aina edelläkävijä ideologisessa USA-vihassa.

• siellä asunut
        ihannoi? kirjoitti:

Eivät ainakaan suomalaiset, jotka kuvittelevat, että A) on älykästä inhota USA:a ja B) kaikki suomalaiset rakastavat USA:a vaikka tosiasiassa tämä stalinismin punainen Suomi on ollut aina edelläkävijä ideologisessa USA-vihassa.

En tiedä mistä alueista sinulla on kokemusta, mutta ainakin Maryland, Virginia, Wisconsin, New Mexico ja Arkansas ovat erittäin roskattomia. Jopa valtatiet siivotaan säännöllisesti ja kaatopaikat on hienosti maisemoitu.

Suomessa heitetään auton ikkunasta jopa tupakantumppeja ja karkkipapereita. USA:ssa ollaan sentään sivistyneitä eikä niin tehdä.

• kefiiri

Kyllä Suomi on roskainen maa ja ne roskat sinne ovat jättäneet ns sivistyneet ihmiset. Suomessa on tietääkseni hyvä jätelogistiikka mutta se ei koske yksilöitä.
      Albaniassa ja Kosovossa ei ole järjestelmää ja siellä jätteet ja roskat heitetään tien varteen. Mallia on kai otettu sieltä. Vika on siis korvien välissä.

• likaisia.

Maailmaan puhtainpia maita - faktisesti.

• faktisesti

näin on....

• ihme,
        faktisesti kirjoitti:

näin on....

kun kaltaistesi takia joka asiassa otetaan Ruotsista mallia, kun aina ollaan vertaamassa, miten asiat Ruotsissa hoidetaan.
        Hallituskin käyttää monesti tuota, ja ottaa Ruotsista aina mallia hallitessaan maata, ja asetellessaan lakeja.

Meillä on oma maa, tehkööt muut maat, miten lystää asiansa.

• sellaiseksi että.....

roskaamisesta, kuseskelusta julkisilla paikoilla, juoppojen ja työtä vieroksuvien kokoontumisesta ostareiden ja puistojen liepeille, graffitien maalailusta ja muusta sikailusta saisi ensin kolme sakkoa ja sitten pari vuotta linnaa. Lisäksi poliisille määrärahoja muutaman kymmenentuhannen uuden viran perustamiseksi, sekä rannikon saariin riittävästi vankiloita tämän paskasakin säilömiseksi, niin eiköhän asiat sitten paranisi.

• tyhmää!

Roskaa on yllättävän paljon, vaikka olemme olevinamme jotain "sivistyskansaa"! Kaljapahvit, tupakka-askit, karkkipaperit, hampurilaisjätökset - sinne vaan kaikki luontoon! Ällöttävää.

Ja tupakoitsijat: onko todellakin niin vaikeaa heittää natsat tupakkapaikoilla niille varattuihin astioihin?? Onko tupakan myrkyt vieneet viimeisetkin ajatuksenhivenet?

Oli kaupunki, kunta, asuinalue tai työpaikka mikä tahansa, niin tupakannatsoja on aina tuhkaämpärin vieressä maassa! Ja natsat ovat maatumattomia myrkkypötköjä, jotka kulkeutuvat sadevesien mukana viemäreihin ja sitä kautta vesistöihin. Niitä sitten rantautuu miljoonittain merenrannoille. Onpa kivaa.

• Allekirjoitan kaikki sun mielipiteesi! Kummeksuttaa aina vaan se, että ihmeen monilta tuntuu roskat putoavan käsistä sitä mukaa, kun niitä muodostuu! Karkkipaperit, röökiaskit, pullot, purkit yms satelevat maahan ihan miten sattuu -"härskeimmältä" se roskaaminen näyttää, kun lähin roskis on metrin parin päässä! Niin se valitettavasti tuntuu olevan, että maamme on "täynnä" välinpitämättömiä, itsekeskeisiä älykääpiöitä!

Itse ainakin kannan omat pikkuroskani kädessä/kassissa/taskussa kunnes roskis tulee eteen! Kauppaan kun kulkee n. 300m matkan, niin roskiksia löytyy bussipysäkeiltä/kävelyteiden varsilta n. 100m välein ja silti törkyä riittää maassa mielin määrin! Ironiaa huokuen tiedustelisin siis, josko muilla ihmisillä ei ole käsiä/kasseja/taskuja, joissa kuljettaa pikkuroskansa ne muutamat askeleet lähimmälle roskikselle...?!?

Aiemmin kesällä "joutui" rannallakin käydessään siivoilla toisten roskia (papereita, pakkauksia, korkkeja, lasinsiruja yms), jotta saisi itselle raivattua kodikkaampaa ja turvallisempaa istuma-/makuupaikkaa! Eli tuntuu sekin olevan totta, että ihmeesti jaksetaan roudata täysiä pakkauksia paikan päälle, muttei sitten niitä tyhjinä viedä mukanaan pois! Onneksi oli itsellä ollut eväille mukana ylimääräinen pikkupussi, johon toisten roskat sai keräiltyä ja vietyä mukanaan lähimpään roskikseen lyhyen kävelymatkan päähän!

En sitten tiedä, että pätkiikö ihmisillä kasvatuspuolessa, vai missä? (Itselle on ilo huomata, että alle kouluikäinen kummilapsi huomauttelee "tuhmista" ihmisistä, jotka ovat heitelleet maahan milloin mitäkin - riippuen roskasta hän kiikuttaa sen itse roskikseen tai pyytää jotain mukanaan olevaa aikuista sen tekemään! Toivo ei siis ehkä ole täysin menetetty, hän opastaa jo myös nuorempia sisaruksiaan asiassa! :) ) Heittelevätkö "törkimykset" kotonaankin kaikki roskapaperit yms pitkin lattioita - eihän ulkonakaan pitäisi näet olla eri tilanne kuin kotosalla - eikö olisi mukavampaa jos kaikki pitäisimme yhdessä yhteistä "olohuonettamme" (luonto & ympäristö) kutakuinkin siistinä?!?

• mummo syrjäkylältä
        MELISAH kirjoitti:

Allekirjoitan kaikki sun mielipiteesi! Kummeksuttaa aina vaan se, että ihmeen monilta tuntuu roskat putoavan käsistä sitä mukaa, kun niitä muodostuu! Karkkipaperit, röökiaskit, pullot, purkit yms satelevat maahan ihan miten sattuu -"härskeimmältä" se roskaaminen näyttää, kun lähin roskis on metrin parin päässä! Niin se valitettavasti tuntuu olevan, että maamme on "täynnä" välinpitämättömiä, itsekeskeisiä älykääpiöitä!

Itse ainakin kannan omat pikkuroskani kädessä/kassissa/taskussa kunnes roskis tulee eteen! Kauppaan kun kulkee n. 300m matkan, niin roskiksia löytyy bussipysäkeiltä/kävelyteiden varsilta n. 100m välein ja silti törkyä riittää maassa mielin määrin! Ironiaa huokuen tiedustelisin siis, josko muilla ihmisillä ei ole käsiä/kasseja/taskuja, joissa kuljettaa pikkuroskansa ne muutamat askeleet lähimmälle roskikselle...?!?

Aiemmin kesällä "joutui" rannallakin käydessään siivoilla toisten roskia (papereita, pakkauksia, korkkeja, lasinsiruja yms), jotta saisi itselle raivattua kodikkaampaa ja turvallisempaa istuma-/makuupaikkaa! Eli tuntuu sekin olevan totta, että ihmeesti jaksetaan roudata täysiä pakkauksia paikan päälle, muttei sitten niitä tyhjinä viedä mukanaan pois! Onneksi oli itsellä ollut eväille mukana ylimääräinen pikkupussi, johon toisten roskat sai keräiltyä ja vietyä mukanaan lähimpään roskikseen lyhyen kävelymatkan päähän!

En sitten tiedä, että pätkiikö ihmisillä kasvatuspuolessa, vai missä? (Itselle on ilo huomata, että alle kouluikäinen kummilapsi huomauttelee "tuhmista" ihmisistä, jotka ovat heitelleet maahan milloin mitäkin - riippuen roskasta hän kiikuttaa sen itse roskikseen tai pyytää jotain mukanaan olevaa aikuista sen tekemään! Toivo ei siis ehkä ole täysin menetetty, hän opastaa jo myös nuorempia sisaruksiaan asiassa! :) ) Heittelevätkö "törkimykset" kotonaankin kaikki roskapaperit yms pitkin lattioita - eihän ulkonakaan pitäisi näet olla eri tilanne kuin kotosalla - eikö olisi mukavampaa jos kaikki pitäisimme yhdessä yhteistä "olohuonettamme" (luonto & ympäristö) kutakuinkin siistinä?!?

Luin keskustelua aikani kuluksi ja itketti ja nauratti.Lähikauppani on 5 kilometrin päässä sinne mennessäni ei näy tien vierellä roskia siisti paikka meillä.
        Tuntureillakaan en ole isoihin jätekasoihin törmännyt paikalliset ihmiset ei roskaa mutta auta varjele kun Hesasta tullaa landelle niin näytetään mitä osataan Sodankylänkin seudut olivat elokuva juhlien jälkeen kaameat ja kuka siivoaa no paikalliset tietty. Pikkupojat ja vähän isommatkin sitten sanovat että tule tänne niin pääsi revin irti ja heitän roskikseen no sinnehhän se tietysti kuuluukin irtonainen osa jo vain.Mutta roskat ei sinne kuulu ja entä nuo yleiset vessat jota oli tien varsilla etelä Suomessa vielä muutama vuosi sitten no huh huh kuka se lattialle paskoo ja kansille ja oven eteen mene sinne sitten oikeassa hädässä kun kaikki paikat on miinoitettu.
        Olet Melissah oikeassa kotoa se kuri olisi lähdettävä omat lapseni näkyvät osaavan hoitaa roskansa ja jätelaskunsa mutta kuka kumma se ei ole osannut viedä roskiaan sinne kuuluvaan paikkaan, ja kaikki rikotaan joka minua suuresti ihmetyttää,miksi?
        Siistikää Suomi ja suunne te isot pojat jotka meuhkaatte ja roskaatte kasvakaa aikuisiksi joilla on oikea vastuuntunto.
        Hyvää kesää silti kauikille joko roskilla tai ilman!

• itse kokenut

Suomi on todella roskainen maa, kaikki heitetään maahan. Olin viikon Berliinissä, jossa asuu 3,5 miljoonaa ihmistä. Siellä ei heitetty roskia maahan, oli harvinaisen siistiä. Tupakan stumpitkin laitettiin niille varattuihin astioihin. Toki aina on jonkin verran roskaa. Mutta ihmeen siisti kaupunki verrattuna vaikka Helsinkiin.

• Kokeiltu on!

Maanteitä olen parina kesänä siivonnut rahan toivossa. Ihan järkyttävää! Tieltä löytyy niin vhs-pornovideoista ja huumeneuloista aina autonrenkaisiin ja jääkaappeihin! 70 % roskista oli tupakka-askeja ja seuraavaksi suurin määrä kahvimukeja ja jäätelö - suklaapatukkakääreitä. Tästä tien pätkästä maksettiin 2000 euroa ja se joudutaan siivoamaan joka vuosi uudestaan. Keksisin verorahoille niin paljon parempaakin käyttöä! Mutta ilmeisesti Tomppak ei.

• minä_vaan_

Itse en tahallisesti roskaa luontoa roskilla ja vien aina omat roskat roskalaatikkoon ja saatan viedä muiden jättämiä roskia pois. Pidän myös roskapussia (yleensä sellainen ohut kaupasta mukaan tullut pussi) tai autoon tarkoitettua roskalaatikkoa aina autossa.

Ja kerran vuodessa meidän kylässä järjestetään tienvarsien siivous ja saamme siitä palkaksi jäätelön ja puhtaan kylän.

• *T*

Niin kauan, kun vanhemmat näyttävät mallia lapsille, että roskat voi heittää ihan minne vaan, niin on Suomen luonto sotkuinen. Onhan se hienoa, että sanotaan vaan, että kyllä se mäyräkoiranpahvi maatuu, kun kerran on pahvia... Mutta ei ihan yksi kesä riitä siihen. Tai heitetään auton ikkunasta kaikki mahdolliset roskat tupakka-askeista lähtien eikä mietitä yhtään kukahan ne mahdollisesti kerää... Ei kukaan!
      Minä ainakin aion opettaa lapsilleni, että ei se roskan kantaminen lähimpään roskikseen tai jopa kotiroskikseen ole niin vaikeaa. Tätähän ei ole vaikeata oppia myös vanhemmalla iällä:)

• jonka aikaansaannokset

kuvastavat heidän oman pääkoppansa sisältöä aivan täysin.

Ihminen muuttaa ympäristönsä oman sielunsa kuvaksi. Joillakin se kuva paljastaa varsin saastaisen karun totuuden. Pyrkimys puhtauteen ei korreloi ihmisen varallisuuden kanssa, eikä monasti koulutustaustankaan.

Missä jäte ja saasta leviävät. Siellä tarvitaan ajoittain määrätietoisia puhdistuksia. Se on totuus jota ei käy kiertäminen.

• Vahis

Kyllä ainakin Turulla on paljon tekemistä saadakseen kaupunkinsa edes jotenkin edustuskelpoiseksi , kulttuuririentojenkin ollessa tuloillaan. Kävelykatu ja torin ympäristö on todella roskainen , puhumattakaan eri festivaalien jälkeisestä sotkusta.
      Ihmeellistä on, etteivät poliisit saa putsattua edes kävelykadun penkkejä juopoista ja muista örisijöistä.

• roskiksia on

vaikka kuinka ja oikein kokopäiväinen roskankerääjäkin on
        joka kulkee perässä kun väki nakkelee roskia jälkeensä.
        Ainakin nuoret järkiään heittäävät kaikki käsistään kadulle.
        Kumma,antavatkohan heidän vanhempansa heittää kotonakin roskat
        pihalle?
        Minkähänlainen Kaarinan keskusta olisi jos ei olisi tuota
        koko päivän kiertävää kerääjää?
        Isoimmissa kaupugeissa roskat kerätään ns.partioilla.

• vesuvius

Saastaa joka puolella ja asenne täysin kateissa tältä kansalta! Jalat nostetaan penkeille ja roskat piilotetaan metron istuinten väliin. Roskiksen vieressä seisovat heittävät surutta roskansa maahan! Vastaavaan en ole törmännyt missään muualla! Jopa Tukholma siistimpi tätä nykyä.

• oowrewrere

Roskakansaa ollaan sanan varsinaisessa merkityksessä. Asennevammaista sakkia koko kansa. Osasyy on huonosti suunnitelluissa roska-astioissa yleisillä paikoilla. Liian pieniä ja liian harvassa.

Roskisten paikkoja suunniteltaessa voisi käyttää edes vähän järkeä.

Harakat ja varikset saavat niistä ulos roskat liian helposti. Omalla asuinalueella pistää silmään muutamat roskatyypit. Tyhjät tupakka-askit, mehutölkit ja pikaruokaloiden roskat. Nämä selvät tilastokärjet.

Poliisi voisi alkaa sakottamaan jokaista roskaaja, jos sattuu näkemään. 50 euroa olisi selllainen sopiva summa. Oli kyseessä alaikäinen tai aikuinen.

Roskakansa kuriin.

• kansoissa esiintyy.

Vai vihaatkos suomalaisia ihan vain periaatteesta?

• (suomalainen)

No ei se ITALIA ja TURKKI kyllä yhtään puhtaampi ole vaikka sinne mennään ihastelemaan.
      Mä oon niin huono ihminen (koska olen suomalainen)

• roskaroope

terve! kävin heinäkuussa ruottin ja norjan puolella, siellä oli todella siistiä ja yks asia mikä kiinnitti huomion, oli tien varrella olevat roska-astiat. niihin oli tosi kätevä jättää roskat autosta... mikä ihme meissä suomalaisissa sitten on vikana, kun täällä roskat ei löydä tietään astioihin????

• Roskista masentuu

Jenkeissä, kun ajelin osavaltiosta toiseen, oli tien varsilla kylttejä, joissa uhattiin 500$ tai 1000$ sakoilla roskastamisesta. Eli, jos jeppe näkee, niin rapsut tulee.
        Ja oli muuten tien varret puhtaita!
        Uskon, että sakkouhka Suomessakin auttaisi pitämään paikat huomattavasti puhtaanpana kuitenkin kuin nyt.

• roska-astioita on ?
        roskaroope kirjoitti:

terve! kävin heinäkuussa ruottin ja norjan puolella, siellä oli todella siistiä ja yks asia mikä kiinnitti huomion, oli tien varrella olevat roska-astiat. niihin oli tosi kätevä jättää roskat autosta... mikä ihme meissä suomalaisissa sitten on vikana, kun täällä roskat ei löydä tietään astioihin????

Kohta ei enää ole niitä roska-astioita. Tielaitoskin kerää molokkeja ja muita isompia astioita pois kun kansa käyttää niitä yleisinä kaatopaikkoina, johan kaikki kotitalouksien ja kesämökkien jätteen kaadetaan. Kuntien ja kaupunkien erilaisiin satamiin sijoittamat saaristolaisten ja veneilijöiden käyttöön tarkoitetut roska-astiat täyttyvät heti tyhjennyksen jälkeen kotitalouksien ja pienteollisuuden jätteistä. Joskus on eräänkin pääkaupunkiseuden sataman iso molok heti täynnä maalausliikkeen tyhjiä astioita. Vene satamien öljynkeruupisteet, jotka on tarkoitettu veneilijöiden käyttöön täyttyvät "tee se itse" autoilijoiden öljyistä, jotka ovat liian laiskoja viedäkseen öljyt jäteasemille. Ihmittelen kyllä miksei veneilijöiden käyttöön tarkoittettua keruupistettä voisi käyttää myös muut yksityiset henkilöt, ovathan ne kuntalaisten verorahoilla maksamia. Mutta kaupunki päättää toisin ja poistaa koko astiat kaikilta, väärinkäytösten vuoksi.
        Miksi näin on? Nähdäkseni yksi syy on ainakin se että jättteistä on tullut kauppatavaraa ja niilläkin pitää tehdä tulostaja. Kaikesta mikä heikentää tulosta, pitää säästää, mukaan lukien tehokas jätteiden siivous ja rittävä määrä jäteastioita (huolehtikoon kansalaiset jätteiden toimittamisesta jätelaitoksiin). Jätemaksu ovat nykyään niin korkeita ettei monenkaan lompakko kestä omatoimista jätteen vientiä maksullisille jäteasemille, vaikkakin osan saa viedä ilmaiseksi. Toiseksi verorahoilla ylläpidettäviä roskastioita ja pisteitä on aivan liian vähän. Koska ihminen on pohjimmiltaan laiska ja välinpitämätön niin pitäisi roskaveronkannolla varmistaa että jätteiden poisto hoituu valtion toimesta. Sitten kolmanneksi, meillä on ihan liikaa vapaa-aikaa jota käyttää roskaamiseen ja ihan liikaa tavaraa jota heitellä pois kun alkukiinnostus loppuu.

• ON

ON! Roskaa ja paskaa löytyy, sekä ihmisissä että ympäristössä.

• ajaa paljon

Jotain tapahtunut kuntien tahoilla, koska ennen vielä oli ihmisiä töissä jotka siivosi.. vaikka silloin enempi heittivat auton ikkunasta roskia .Eras kunnan rakennusmestari totesi silloin ,onpahan ihmisille toitä.Siis se säästö on KUNNILLA, SUOMI haluu tänne turisteille nähtävää tienvarsille, ROSKAT.

• The_Evil_Of_Silence

Olen löytänyt ystävieni kanssa metsissä sekätteiden lisäksi ongelmajätteitä (kuten löysimme auton pesuainepullon tyhjänä), jotka ovat kaikista haitallisin ympäristöille! Todella harmittavaa...

• eduskuntaakin.

Niin kyllä on TODELLA roskanen maa. Sieltähän sitä paskaa oikeen löytyykin, ja suista tulee sellasta paskaa, että roskakuskiakin oikein hirvittää.
      Vaatii vielä paskasen työn lisän, kun sinne menee.

• ympäristöä

Työttömät voisivat saamansa rahan edestä ja hyvän mielen/kuntoilun vuoksi siivota edes lähiympäristönsä.

Onko Suomi roskainen mm. huonosti palkattujen siivoojien takia?

• siivoaa...

Ei monenkaan siivojan työhön kuulu poimia roskia teiden varsilta ja kaduilta. Vai mitähän lie tarkoitit...

• tietenkin
        siivoaa... kirjoitti:

Ei monenkaan siivojan työhön kuulu poimia roskia teiden varsilta ja kaduilta. Vai mitähän lie tarkoitit...

niitä siivojia, joiden toimenkuvaan se kuuluu! :) Heille ei takuulla makseta tarpeeksi, eikä heitä ole tarpeeksi!

• oppinu

kiroilemaan ja uhkailemaan.

• roskaamaton myös.

roskaamiselle on se, ettei ole tarpeeksi paljon ja laajalti roskiksia esim. kaupungilla. Mikä lie säästö-syy, mutta voi sitten kysyä kannattaako siinä säästellä?

• Valvontaa LISÄÄ!.

Itse olen monesti huomannut,että kuinka tietyt ihmiset (piittaamattomat kaikessa) heittävät kadulle mm.kioskin jälkeen kun on syönyt hampurilaisen/grilliruokaa niin paperin maahan ja toinen on tupakoitsijat jotka heittävät tupakan tumpit maahan!!.
        Maailma on mennyt siihen jo,että meitä PITÄISI valvoa ja se on mielestäni sellainen asia että "peiliin olisi katsomisen aihetta"!.
        Piittaamattomat ihmiset KAIPAISIVAT "lapsenkaitsijoita"!!!. =/

• Roskaamaton

Eihän niitä roskiksia ole kun juuri nämä jotka yleensä eniten roskaavat myös rikkovat huvikseen näitä roskiksia. Laki on liian lievä roskaamiseen ja poliisi liian kallis valvomaan asiaa.

• tohtori sykerö

Itselleni jäi armeijasta mieleen kun olimme olleet pitkällä leirityksellä itärajan tuntumassa. Naapurijoukkueen sankarit eivät olleet siivonneet kunnolla leiriään...tupakantumppeja,voinappeja,pakkipusseja ties mitä paskaa alue täynnä. Itse olimme jo olleet hyvän matkaa menossa kasarmille päin kun komppanian päällikkö komensi meidät takaisin ja keräsimme koko komppania omat leiripaikkamme uudestaan ihan noin harjoituksen takia. Iltavapaathan siinä meni. Yksi mokaa ja kaikkia rangaistaan. Ehkä joku edes oppi jotain. Mutta syyn ymmärrän tähän hyvin mikään rehellisesti vituta niin paljon kuin ihmisen rajaton tyhmyys...Syödään,oksennetaan,poltetaan,juodaan,paskannetaan kaikki jää siihen missä ollaan. OLEMMEKO ME IHMISET NÄIN TYPERIÄ!Sivistys on sitä miten ihminen kohtelee toista ihmistä...Eli emme me sen sivistyneempiä ole kuin ne ihmiset Afrikan savimajoissa päinvastoin.

• Ei roskaava

Tyhmempiä me olemme kuin alkuasukkaat, he sotkevat jätehuollon ja viemäröinnin ym. tekniikan puuttumisen vuoksi, me vain tyhmyyttämme ja osa laiskuuttaan.
        Eläimissäkin on paljon lajeja jotka peittävät paskansa. Sikakin tekee tarpeensa aina samaan kohtaan ketassaan eli "vessaan". Mistä sitten tulee sanonta, "elää kuin sika"?

• Nsinen 52

Tosi on että Suomi on viime vuosina "saastunut".

Ennen kun asuin ulkomailla...he jotka matkusti suomessa, kehuivat aina minulle miten SUOMI ON SIISTI MAA ja miten siellä on melkeinpä steriiliä lentokentilläkin. Nyt kun olen muuttantu tänne itse...kauhukseni olen nähnyt miten täällä on roskaista ja likaista. Mitä ihmisille suomessa on tapahtunut muutamassa vuodessa?
      Onko siisteyden opettaminen kouluissa loppunut kokonaan? Ettekö arvosta enää tätä maata siisteyden kannalta? Kouluihin pian oppitunteja missä opetetaan pitämään maapallo siistinä.

En syytä ainoastaan nuoria...olen nähnyt keski-ikäistenkin pudottavan jätskipaperin siihen missä sattui seinomaan...kaupungin keskustassa????

• nii-i

Ei Suomi ole roskainen maa,
      Suomi on Paska maa!

• ihan paska

ja vaan paskemmaksi muuttuu kokoajan.

• Mustapiiperö
        ihan paska kirjoitti:

ja vaan paskemmaksi muuttuu kokoajan.

Vertaaminen entiseen parempaan aikaan on hieman nurinkurinen. Jos oikeasti mietitään tilannetta esim. 30v taaksepäin oli tilanne oli käsittääkseni täysin toinen. Lähimetsä toimi tuolloin monen talon kaatopaikkana ja kierrätystä ei tunnettu eli sikäli ollaan menty eteenpäin. Vertailu menneeseen ei kuitenkaan auta jos ja kun halutaan parantaa tämän päivän tilannetta. Sanoisinkin, että hurskastelu "vanhalla hyvällä ajalla" on turhaa. Kysymys on tästä päivästä.

Itse olen jo pitkän aikaa ollut sitä mieltä, että suomeen saisi perustaa roskapirkon virkoja. Tehtävä sakottaa ihmisiä, jotka roskaavat yhteistä ympäristöämme. Voisin kuvitella, että kyseinen virka kustantaisi helposti itsensä eli sikäli rahoitus kyllä hoituisi. Jos ja kun kansa ei hyvällä opi niin keppi lienee tuolloin paikallaan.

• mutta niiin............

Saksassa, joissakin kaupungeissa kun kävin, huomasin erittäin hienosti sommiteltu Kierrätysroskis. Se oli hienosti tehty, muodikkaasti, ja siinä oli erilaisia reikiä, ja jokaisen reiän yläpuolella luki: Biojäte, Muovi, Paperi, tai Pahvi jne.

Niitä oli joka puolella. Eikä se nyt niin paljon maksa. Joten suosittelisin sen tapaista suomeen, eikö niin? Mielipiteitä !

• roskainen maa

Yleisen välinpitämättömyyden vuoksi.Ketään ei saisi tietysti
        osoitella mutta kyllä kokemus on,että nuoriso heitää kaiken käsistään kylmästi
        maahan mitään välittämättä onko paljon ihmisiä vai yksin.
        Vaikka vieressä olisi roskis.
        Sanotaan,että jopa perusjuopot laitttaa roskansa
        niihin kuuluviin astioihin useimmin jos niitä on näkyvillä paemmin kuin
        nuoriso ja tällaiset juppi-ihmiset jotka ei välitä mistään mitään.
        Pääasia,että oman pihan edusta on puhdas.
        Poikkeuksiahan on näissä kaikissa ryhmissä tietenkin.

• luontopuhtaaksi.com

Itse hämmästelin viime kesänä, kun mentiin Viron puolelle, että kuinka on mahdollista, ettei siellä näkynyt roskan roskaa missään. Ihasteltiin koko perheen voimin, että onpa siisti ja roskaton maa.
      Miksi meillä ei ole ? Ihan välillä ilettää metsissä ja toreilla pyöriskellä, kun ihmiset heittää roskia miten sattuu. Omat muksut osaa heittää roskat roskiin ( ei linnut tukehdu roskiin ym. luonnon eläimet ), vaikka ovat vielä pieniä. Toivottavasti olen saanut iskostettua tämän asian hyvin päihin, jotta osaavat sitten isompanakin niin toimia... =)

• taitaa..

toteutua. Kun tielaitos hävitti levähdyspaikkojen jätepisteet ja huusit. Arvelin että johonkin immeiset ne paskansa laittavat, nyt ne on pitkin tienvarsia.

• Erämies82

ihmiset on tullu niin piittaamattomiksi.. kaikki hajotetaan.. pitääs olla senverran järkeä että kunniotettais vähä toisen tai yhteistä omaisuutta. sitten pitäis opettaa yleistä siisteyttä.. se ei ole cool kerätä roskia, vaan ne jätetään niinku paska perseestä siihen mihin sattuu pudota käsistä.. etenkin nuorten pitäis tsempata..

voi voi..

• roskakuski..

Suomi on paska maa ja mä ainakin roskaan tän aivan vituiksi..kaikki luontoon minkä vaan voi heittää

• tosiaankin...

Vapaa maa, muuta Roska pois, rajat ovat auki!!!

• Halonen sekä Lilius nimiset roskat ihan ensin ja sitten jatkaa siitä niin
      puhdasta tulee....

• Matkalla Venäjällä

Menkääpä katsomaan minkälaista on rakkaassa itä-naapurissamme! Täällä ei tiedetä vielä roskaamisesta yhtään mitään. Kaikki tienvarret TÄYNNÄ vanhoja autonrenkaita, muovi ja lasipulloja sekä kaikkea muuta mahdollista jätettä taivaan ja maan väliltä. Näin ainakin Karjalassa Venäjän puolella. Uskomatonta nähtävää. Menkääpä käymään esim. Sortavalassa niin saatte käsityksen mitä on roskaaminen.

• Norjassa piipahtanut

Näyttää siltä että sekä Suomella että Ruotsilla on näytön paikka roskaamisen suhteen sillä Norja se on siisti maa. Ottakaamme heistä mallia !

• Lapin koira

Kuten hyvin tiedetään niin rotukin perityy usemmiten aina oleskelupaikan nimen mukaan.

• Bastrado

Muutaman kerran tudellakin levähdyspaikalle pysähtyessä tulee mieleen.Tulikohan pysähdyttyä levähdyspaikalle vaiko paikalliselle kaatopaikalle.Valitettavan useinhan noihin roskakasoihin tulee törmättyä mitä ihmeelisimmissä paikoissa.Suomalaiset ovat kaiketi tulleet nykyään senverran laiskoiksi/välinpitämättömiksi/omahyväisiksi paskiaisiksi, ettei millään ole mitään väliä.Täydet pullot ja muut elintarvikkeet kyllä jaksataan raahata mukana vaikka minne,mutta roskia ei jakseta tuoda takaisin. Oma osuutensa myöskin on joidenkin maiden turisteilla,mutta kyllä oma kansakin kiitettävästi roskaamiseen osallistuu.

• on todella paskainen

Hävettää, miksi on pakko sotkea, vappunakin Tampereella jaettiin keltaisia roskiksia, ja isoja, ei edes pohja peittynyt. Puistot olivat kuin kaatopaikkoja! Olen aika paljon matkustellut, olin pääsiäisen Washingtonissa, siellä oli koululaisilla pääsiäisloma, tuhansia eri ikäisiä koululaisia ympäri kaupunkia eikä roskan roskaa maassa. Joku syyttää ulkolaisia roskaamisesta mutta eiköhän tämä ole meidän nuorison omaa pahoinvointia. Istuskelen usein kävelylenkilläni läheisen MC-Donalsin luona olevassa puistossa, katselen kuinka toiset syövät autoissaan, toiset puistonpenkillä, roskiksia on kahden metrin päässä, silti liian kaukana, nää typerät heittää jätökset siihen missä syövät, sitten tulevat varikset ja lokit. En silti viitsi käydä heitä huomauttamassa koska näiden kullanmurujen vanhemmat tulisivat pian kimppuuni. HERÄTKÄÄ!!!

• juhlitaan

niin että kaikki paikat on täynnä roskaa, mut aika pian ne siivottiinkin

• Toivottoman näköistä on katsella sitä jätemäärää jota oman asuinalueenkin ympäristöön jatkuvasti kasaantuu. On aina ollut vaikea käsittää miten joku joka nauttii luonnossa olemisesta, ei kuitenkaan huolehdi sen kauneudesta ja kasvillisuudesta sen eläimistä puhumattakaan, olemalla sen verran siisti ettei heittele jätöksiään ympärilleen.
      Pidä Suomi siistinä- kampanjaa tarvitaan todella kipeästi.

• autoilija..

aina paperiroskia luontoon autosta sillä ne maatuun nopeasti. Muovipakkauksia en ikinä heitä luontoon.

• pettynyt111

Minäkään en ymmärrä miksi ihmiset sotkevat paikkoja ja roskaavat, tai heittävät autosta karkki papereita tai jäätelö paperit ulos. mulla ei tulis mieleenkään heittää mitään roskia luontoon kyllä sen verta taskuja tai reppu jokaisella on mihin voi roskat laittaa.

ja tupakan stumpit oi miksi oi miksi, bussi asematkin on niin siivottomia kun niitä stumppeja on joka puolella sekä purukumia. miks se tupakka pitää ylipäätänsä polttaa jossain bussiasemalla eikös se ole nautinto tuote mitä pössytellään esim koti pihan terassilla ja laitetaan stumpit tuhkakuppii.

ja sitten on nämä sohvan ym metalli, isojen tavaroiden roskaajat jotka ajavat autolla johonkin huitsin skuttaan ja dumppaavat tosta vaan mettään kun ei mukamas ole rahaa maksaa kaatopaikkamaksua siitä sohvan viemisestä pois. ihmiset on vaan niin väliinpitämättömiä tänä päivänä ettei ketään kiinnosta mikään.

ei kierrätetä kodin jätteitä bio,metalli,lasi,pahvi, vaan kaikki samaan sekasin vaan. parin kolmen sukopolven päästä meillä ei ole kuin haiseva maapallo mistä on pulaa kaikesta, ja silloin alkaa se todellinen taistelu tiedättekö mistä? no henkiin jäämisestä kenelle riittää ruokaa ja luonnonvaroista fossiiliset polttoaineet. ei me tajuta sitä tässä vaiheessa vielä mutta ehkä tulevat sukupolvet tajuavat, ja alkavat elää luonnonläheisemmin ympäristöä kunnioittaen. kun tää räkänokka sukupolvi ei tajua mistään mitään.

• fattarri
        pettynyt111 kirjoitti:

Minäkään en ymmärrä miksi ihmiset sotkevat paikkoja ja roskaavat, tai heittävät autosta karkki papereita tai jäätelö paperit ulos. mulla ei tulis mieleenkään heittää mitään roskia luontoon kyllä sen verta taskuja tai reppu jokaisella on mihin voi roskat laittaa.

ja tupakan stumpit oi miksi oi miksi, bussi asematkin on niin siivottomia kun niitä stumppeja on joka puolella sekä purukumia. miks se tupakka pitää ylipäätänsä polttaa jossain bussiasemalla eikös se ole nautinto tuote mitä pössytellään esim koti pihan terassilla ja laitetaan stumpit tuhkakuppii.

ja sitten on nämä sohvan ym metalli, isojen tavaroiden roskaajat jotka ajavat autolla johonkin huitsin skuttaan ja dumppaavat tosta vaan mettään kun ei mukamas ole rahaa maksaa kaatopaikkamaksua siitä sohvan viemisestä pois. ihmiset on vaan niin väliinpitämättömiä tänä päivänä ettei ketään kiinnosta mikään.

ei kierrätetä kodin jätteitä bio,metalli,lasi,pahvi, vaan kaikki samaan sekasin vaan. parin kolmen sukopolven päästä meillä ei ole kuin haiseva maapallo mistä on pulaa kaikesta, ja silloin alkaa se todellinen taistelu tiedättekö mistä? no henkiin jäämisestä kenelle riittää ruokaa ja luonnonvaroista fossiiliset polttoaineet. ei me tajuta sitä tässä vaiheessa vielä mutta ehkä tulevat sukupolvet tajuavat, ja alkavat elää luonnonläheisemmin ympäristöä kunnioittaen. kun tää räkänokka sukupolvi ei tajua mistään mitään.

mikä vitun torikokous täällä on meneillään saatana?!olkaa hiljaa vitun pellet perkele!eiköhän kaikki tiedä parhaansa mukaan,että vittu heitteleekö saatana roskia vai eikö?turhaan te vitun pellet sitä yritätte mitenkään estää tai kerätä roskia pois luonnosta,kun tätä suomea ei saatana saada koskaan täysin roskattomaksi.vittu itse en hyväksykkään roskaamista,mutta en nyt niin helvetin tarkkakaan ole siitä.mulle on ihan sama,vaikka tää koko paskamaa tulvii roskista,kun sitä ei voi mitä todennäköisimmin enää vittun estääkkään.mennäämpä vaikka saksaan.olin siellä viime kesänä ja joka paikassa oli ihan helvetisti tupakan stumppeja ja roskia.eli ei se germanypellejen maa ole sen kummempi,kuin suomikaan,vaikka kovasti puhuvat,että se on suhteellisen siisti maa ja hyvä lomakohde.paskat sanon minä!

• virovoro

asuu 50 000 suomessa, kyllä ne saa tämänkin maan sotkettua kuten saivat omansakin ja muutkin satelliitit.

• 29

Taidat elää kokonaan neljän seinän sisällä Suomen lipuilla tapetoidussa huoneessasi ellet ole vielä nähnyt kuinka massiivisesti suomalaisetkin roskaavat.

Nykyäänhän on tässä maassa nimittäin lähes noloa kävellä sataa metriä roskikselle, siksi roskat pitääkin heittää maahan muiden noukittavaksi. Kuinkahan monta sataa tuhatta tupakkaakin suomalaiset heittelevät vuodessa auton ikkunoista maanteiden varsille?
        Helvetin ällöttävä maa toisinaan, tänne tarvitttaisiin Singaporen lait.

• roskat pois!!
        29 kirjoitti:

Taidat elää kokonaan neljän seinän sisällä Suomen lipuilla tapetoidussa huoneessasi ellet ole vielä nähnyt kuinka massiivisesti suomalaisetkin roskaavat.

Nykyäänhän on tässä maassa nimittäin lähes noloa kävellä sataa metriä roskikselle, siksi roskat pitääkin heittää maahan muiden noukittavaksi. Kuinkahan monta sataa tuhatta tupakkaakin suomalaiset heittelevät vuodessa auton ikkunoista maanteiden varsille?

samaa mieltä ja joka kuntaan kovat lait roskaamisesta ja paikkojen rikkomisesta ja turmelemisesta. On se kummaa ettei junttikansa opi elämään siivosti, kun tosiaan ns kehitysmaissa osaavat. Ei edes tupakantumppia kaduilla. Jokainen suomalainen opettakoon jälkikasvunsa keräämään roskansa ja muistutusta asiasta jatkuvasti niin päiväkodeissa kuin kaikissa kouluissa aina aikuiskouluihin saakka. Miksi on vaikeaa elää siististi?

• virovoro
        29 kirjoitti:

kuitenkin yleensä ovat syyllisiä kaikkee rikolliseen toimintaan suomessakin.

• Mostafa Abdullah

Me täällä Somali-liitossakin olemme huolissamme Suomen tilanteesta.

Mitä te haluatte meille jättää? Paskaisen luonnon?
      Ei Astrid ole sellaista luvannut meille.

Täällä Suomi-Somlaia seura. Kaikki lahjoitukset ovat tervetulleita. JOs ei lahjoiteta, niin me haemme itse

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin kun katsoit salaa ja

Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      44
      3888
    2. Katu täyttyy...

Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt
      Ikävä
      35
      1879
    3. Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.

Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj
      Maailman menoa
      153
      1326
    4. Kuvaa yhdellä sanalla meidän välejä tällä hetkellä

Vastaa kuin vastaisit Hänelle.
      Ikävä
      154
      1202
    5. Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."

No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      41
      980
    6. Miten suhtautuisit

jos saisit tietää, että kaivatullasi on kokkeliriippuvuus?
      Ikävä
      190
      975
    7. Sari Multala teki "riikkapurrat"

Sekoili humalassa Ruisrokissa kuten Purra Lohjan torilla. Kovia dokaamaan nuo nykyiset ministerit.
      Maailman menoa
      228
      954
    8. Sinut mies vain haluan

Olet kohtaloni. Kaikessa riipaisevassa rakkaudessa, sinä se olet. ❤️
      Ikävä
      80
      927
    9. Mitähän sä näit siinä akassa?

Älä nyt vain sen kanssa ala mitään.
      Ikävä
      55
      800
    10. Jälkiviisauttako

Kun katsot taaksepäin, tekisitkö jotain asioita toisin kaivattusi suhteen? Vai onko kaikki mennyt, niin kuin piti?
      Ikävä
      79
      799
    Aihe