Mitä on naisten esineellistäminen?

metaskeema

Tarkoitetaanko esineellistämisellä naisten psykologista aliarvioimista eli naisten tahdon, mielipiteiden ja tunteiden sivuuttamista?

Naisethan ovat aineellisia olioita, joten eihän naisia voi varsinaisesti esineellistää. Esineellistää voi vain abstraktioita ja silloin on kyseessä reifikaatioksi kutsuttu argumentaatiovirhe.

8

6994

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Skeema-feministi

Maailman kauneimmalla naisella on kaikki kaunista, mitä naisella voi olla. Kauniit huulet, kaunis nenä, kauniit poskipäät, kauniit kulmakarvat, kauniit silmät, kaunis leuka, kauniit hiukset, kaunis kaula, kauniit olkapäät, kauniit rinnat, kaunis selkä, kaunis vatsa, kaunis napa, kaunis takapuoli, kauniit reidet, kauniit sääret, kauniit säärikarvat, kauniit nilkat, kauniit jalkaterät.

Maailman toiseksi kauniimmalla naisella on yksi näistä hieman vähemmän kaunis, kuin maailman kauneimmalla. Maailman kolmanneksi kauneimmalla yksi tai kaksi vähemmän kauniita, jne. Joillakin naisilla ei ole kaunista otsaa, eikä kaunista nenää, eikä kauniita silmiä, eikä kauniita reisiä.

Ja sitten on naisia joilla on vain vähän kauniita piirteitä, Ehkä kauniit silmät ja kauniit sääret.

Jos sitten mies kohtaa naisen, jolla ei ole juuri mitään muuta kaunista, kuin poikkeuksellisen hyvät rinnat, niin on luonnollista, että mies sitten katselee näitä rintoja.

MUUTTA TÄMÄ ON VÄÄRIN!!!!!! Näin huutavat feministit. Vaikka jollain raukalla naisella ei ole juuri mitään, millä vedota miehiin, kuin hyvät rinnat, niin feministin mielestä miehet eivät saa katsella näitä rintoja. Mies muka objektivoi naisen, objektivoi naisen rinnat, ei havainnoin naista kokonaisuutena. Feministien mielestä on niin väärin, niin väärin, että vain rintoja katsellaan.

• se on väärin

jos minä olen vain "tissit" enkä nainen.

"Jos sitten mies kohtaa naisen, jolla ei ole juuri mitään muuta kaunista, kuin poikkeuksellisen hyvät rinnat, niin on luonnollista, että mies sitten katselee näitä rintoja."

Mies ei ole esteetikko. Ei se katsele niitä kauniita sääriä jos voi katsella vähän rumempia rintojakin.

• metaskeema
        se on väärin kirjoitti:

"Jos sitten mies kohtaa naisen, jolla ei ole juuri mitään muuta kaunista, kuin poikkeuksellisen hyvät rinnat, niin on luonnollista, että mies sitten katselee näitä rintoja."

Mies ei ole esteetikko. Ei se katsele niitä kauniita sääriä jos voi katsella vähän rumempia rintojakin.

Ajattele, jos edes tissit eivät kiinnostaisi. Et olisi mitään.

Moni mies ja nainen kärsii siitä, ettei vastakkainen sukupuoli ole heistä lainkaan kiinnostunut tai ei ainakaaan näytä sitä.

• decoltealue
        se on väärin kirjoitti:

Kovin suuri osa naisista haluua olla "tissit" mieluummin kuin laimeasti vain "nainen". Ehkäpä he eivät edes tunne olevansa "naisia" ilman että ensin ovat "tissejä". Sen verran paljon vaivaa naiset käyttävät tissiensä esittelemiseen, sääriä ja reisiä tietenkään unohtamatta, minkä voit helposti todeta katukuvassa näillä keleillä.

Oikea nainen nauttii itsensä paljastamisesta ja katseista. Vahinko sinulle, että et kuulu joukkoon.

• estetiikan
        se on väärin kirjoitti:

Mitä on olla "nainen"? Selitä tarkemmin. Oletko esimerkiksi ajaessasi polkupyörää ensisijaisesti pyöräilijä vai pitääkö sinut huomioida naisena, tietenkin jättäen tissit kokonaan ilman huomiota?

• manna gryn

naisten esineellistämis -termin lanseerasi suomen kieleen sari näre menneellä 1980-luvulla suorana käännöksenä aikansa angloamerikkalaisista feministisistä teoksista, joissa objectificationia käytettiin syvemmässä, kulttuurisessa, mielessä tarkoittamaan naisiin kohdistuvaa ennen kaikkea seksuaalista välineellistämistä.

käsitykset ja arvot ovat tietysti muuttuneet kasari-ajoista. nykyisin ei mm missikisojen kilpailijattaria tai muotimannekiineja pidetä yksinomaan miesten katseille alistettuina objekteina, vaan heille on kehittynyt omat yksilölliset luonteenpiirteensä ja heidät nähdäänkin pikemminkin strategisina sankareina, --kulutusyhteiskunnan suuntaanäyttävinä selviytyjinä. samoin myös mies karaktäärinä on tunkeutumassa visuaalisen kauneudenpalvonnan fokukseen, minkä seurauksena miesten ulkonäköpaineet ovat yleisesti länsimaissa kasvaneet. markkinoinnissa tämä näkyy mm miehille suunnattujen kosmetiikkatuotteiden määrällisenä lisääntymisenä sekä erilaisina ulkonäköön kohdistuvien kuntoilu- ja kehonrakennustuotteiden aggressiivisena markkinointina. dynaamisyys on avainsana nuorekkuuden lisäksi.
      tähän miehiin kohdistuvien ulkonäköpaineiden lisääntymisen yhteydessä ei voi olla huomioimatta samaan aikaan tapahtunutta seksuaalisten vähemmistöjen eli lähinnä homoseksuaalien elinolojen parantumista. homomiehiä, kuten myös homonaisia eli lesboja, tuodaan mediassa esille yleensä positiivisissa merkeissä, jolloin korostuneesti nousee esille seksuaalivähemmistöläisyyteen kuuluvaksi esitetty nuorekkuus, elinvoimaisuus sekä moderni suvaitsevaisuus. vielä mainitulla kasariaikakaudella seksuaalivähemmistöt olivat esillä suhteellisen ankeissa konteksteissa, kuten aidsin yhteydessä tai elokuvissa nyrjähtäneinä seksuaalirikollisina.

esineellistämisellä on siis suomessa ainakin kaksi sanakirjamuotoista merkitystä. virallisesti toki esineellistäminen tarkoittaa juurikin tuota abstraktion konkretiaa. esimerkkinä voisin mainita yleisesti tunnetun sanonnan, joka tuntee "oikukkaan tai julman kohtalon". kuten hyvin tiedämme, kohtalo ei ole mitenkään konkreettinen olio, vaan mitä suurimmassa määrin yhteisöllisen mielikuvituksen tuottamaa sopimuksenvaraista meemitietoa. kohtalolla ei ole siis todellista muotoa eikä mittakaavaa. kuitenkin ihminen tarvitsee oman rajallisen käsityskykynsä ja maailmanjärjestyksensä puitteisiin sopivan määritelmän tapahtumienkuluille, jolloin on tietysti luontevaa inhimillistää oman elinkaaren aikana tapahtuneita kausaaliketjun muodostavia sattumuksia näennäisen "järkeviksi" kokonaisuuksiksi. :)

• metaskeema

Kun laitoin CD-factaan sanan esineellistäninen, niin ei tullut yhtään osumaa. Wikipediasta ei löydy esineellistämiselle kuin yksi määritelmä eli abstraktion kuten esimerkiksi mallin, metaforan tai vertauksen kohtelemista todellisuutena tai asian pelkistämistä pelkäksi abstraktioksi. Wiktionaryssa sitä ei ollut lainkaan. Tuosta sinun viestistäsikään en löytänyt toista määritelmää.

Englanniksi löysin jotain:

http://medialiteracy.suite101.com/article.cfm/media_objectification_of_women

En ole vielä googlettanut kovin paljoa, mutta ehkä suomeksikin saattaisi löytyä jotain ihan järkevääkin tekstiä tästä aiheesta. Ehkä jopa jonkinlainen määritelmä tuolle esineellistämisen toiselle merkitykselle. Kiitos joka tapauksessa vastauksesta. Se selvensi asiaa hiukan, vaikka ei ollutkaan tyhjentävä.

• YKS KYRPÄ

Vain rumat ämmät erottaa sen ja niitä vituttaa kun kukaan ei esineellistä niitä, ja sit niistä tulee feministejä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      85
      4578
    2. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      86
      4416
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      43
      3759
    4. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      17
      3572
    5. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      2977
    6. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2784
    7. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      21
      2711
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      39
      2113
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      158
      1758
    10. Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?

Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli
      Maailman menoa
      110
      1316
    Aihe