Vai tuleeko? Kyllä tulee! Mutta sitten sanonkin asian johon nykyinen Vl – usko tökkää. Nimittäin raamattu ei todista, että usko tulisi ”vain” kuulon kautta.
Jeesus sanoo: Luuk. 11:28 ”Siihen Jeesus sanoi: "Niin, autuaita ovat kaikki, jotka kuulevat Jumalan sanan ja noudattavat sitä."
Paavali myös ilmoittaa, että usko syntyy kuulon kautta: Room. 10:17 ”Usko syntyy kuulemisesta, mutta kuulemisen synnyttää Kristuksen sana.”
Ja vielä tarkemmin hän sanoo:
Room. 10:14 ”Mutta kuinka he voivat huutaa avukseen sitä, johon eivät usko? Kuinka he voivat uskoa siihen, josta eivät ole kuulleet? Kuinka he voivat kuulla, ellei kukaan julista?”
Näitä raamatun kohtia kun luemme, voimme päätellä, että totta se on, täytyy kuulla omin korvin, ennen kuin voi usko syntyä sydämeen.
Samoin on syntien anteeksi saaminen, Jeesus antoi vallan antaa syntiä anteeksi:
Joh. 20:23 ”Jolle te annatte synnit anteeksi, hänelle ne ovat anteeksi annetut. Jolta te kiellätte anteeksiannon, hän ei saa syntejään anteeksi."
Näihin raamatun kohtiin nykyinen vl – usko nojaa. Eikö nämä raamatun kohdat sitten olekaan totta? Näitä sanoja ei kukaan voi kiistää, onhan lähetyskäsky ja valta itsensä Jumalan Pojan antama. Kuitenkin, me näemme, kun tutkimme raamatuita, että ne ovat toisiin raamatun kohtiin ristiriitaisia.
Tutkiessamme raamatuita, meille herää kysymys; miksi raamattu on kirjoitettu niin sekavaksi, että toinen paikka kumoaa toisen. Eikö Jumala olisi voinut ohjata ihmisiä niin, että raamattu olisi johdonmukaisesti kirjoitettu?
Näitä minä nuorena paljonkin pohdin ja ihmettelin, sitten törmäsin Paavalin selitykseen:
1 Kor. 1:21 ”Jumala on kyllä osoittanut viisautensa, mutta kun maailma ei omassa viisaudessaan oppinut tuntemaan Jumalaa, Jumala katsoi hyväksi julistaa hulluutta ja näin pelastaa ne, jotka uskovat.”
Tämä on hyvä asia, että taivaaseen ei pääse vain inhimilliset viisaat, vaan me tyhmätkin päästään uskon kautta taivaaseen.
Kun me tutkimme raamattua, niin ei pidä poimia yksittäisiä raamatun kohtia ja ei vallankaan irrottaa niitä asiayhteydestään. Raamattua tulee tutkia ja lukea niin, että etsii Jumalan tahtoa. Kun näin teemme, niin löydämme totuuden!
Ensinnäkin meille herää kysymys; tarkoittiko Jumala, että vain kuuloaistin omaavat ihmiset saavat uskoa? Mitä raamattu todistaa:
Joh. 3:16 ”Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän.”
Nyt tullaan siihen ydinkysymykseen, joka on kaiken A ja O! Sanon, se on aivan tärkein asia ko. uskomisessa ja se on myös evankeliumin ydin. Nimittäin usko itse! Miten tämä on käsitettävissä? Jeesushan sanoi, että hän antaa vallan antaa syntejä anteeksi, eikö tämä ole se ydinkysymys – ei ole!
Entä sitten, kun Paavali sanoo, että usko syntyy kuulemisen kautta, tosin lisää ”kuulemisen synnyttää Kristuksen sana.” Tässä sanassa; ”kuulemisen synnyttää Kristuksen sana.” on suuri salaisuus.
Katsokaapa, vaikka me kuinka saarnaisimme ja ilmoittaisimme, että meillä on valta antaa syntejä anteeksi. Mitä luulette, monelleko me voisimme avata oven uskomaan? Ry:n uskovat sanovat, että heillä on avaimet! Kuitenkaan mikään mahti maailmassa ei voi synnyttää uskoa ihmis-sydämeen, ei vaikka puhuisi Kristuksen sanoja, niin kuin Paavali sanoo.
Tässä on se Jumalan salaisuus – Jumalan voima, jota Jumala ei anna ihmiselle. Nimittäin uskon syntyminen on täysin Jumalan työ ja tämän takia kenelläkään ihmisellä ei ole taivaanvaltakunnan avaimia. Mutta sitten on kuitenkin Kristuksen antama saarnavirka, jota ei kukaan ihminen saa laiminlyödä ja tämän takia minäkin tätä kirjoitan.
Usko ei ole vain kuulevien saavutettavissa! Olen nähnyt, miten täysin sokea ja mykkä on saanut uskonlahjan taivaasta, tuntoaistin kautta. Miten kirje on synnyttänyt uskon. Usko on täysin ja kokonaan Jumalan lahjoittama, eikä ole viestintätavasta riippuvainen.
Tämä nainen, joka sairasti, ei hän uskaltanut edes Jeesukselta pyytää mitään, mutta hän uskoi ja sai avun:
Matt. 9:21 ”Hän näet ajatteli: "Jos vain saan koskettaa hänen viittaansa, minä paranen."
22 Jeesus kääntyi, näki naisen ja sanoi: "Ole rohkealla mielellä, tyttäreni, uskosi on parantanut sinut."* Siitä hetkestä nainen oli terve.”
Usko ei epäile, epäilykset tulevat meidän inhimillisestä itsestämme. Uskoon perustuu uskovan koko elämä ja toivo. Sinä epäilevä uskova, sinulle Jeesus käskee kirjoittaa, ihan samat terveiset, mitkä Johannes sai häneltä:
Matt. 11:4 ”Jeesus vastasi heille: "Kertokaa Johannekselle, mitä kuulette ja näette:
5 Sokeat saavat näkönsä ja rammat kävelevät, spitaaliset puhdistuvat ja kuurot kuulevat, kuolleet herätetään henkiin ja köyhille julistetaan ilosanoma. 6 Autuas se, joka ei minua torju."
Usko tulee kuulosta
58
683
Vastaukset
***Entä sitten, kun Paavali sanoo, että usko syntyy kuulemisen kautta, tosin lisää ”kuulemisen synnyttää Kristuksen sana.” Tässä sanassa; ”kuulemisen synnyttää Kristuksen sana.” on suuri salaisuus.***
Miten niin suuri salaisuus? kristuksen sanahan on selvästi Raamatusta luettavissa.- tap
Kyllä siinä salaisuus on. Ehkä juuri siksi vl on mennyt siinä harhaan. Siksi, että siellä on tapana tarttua yksittäisiin sanoihin ja jakeisiin. Kuitenkin sanoilla on usein, varsinkin raamatussa, kuvaannollisia merkityksiä. Kuulemisen synnyttää Kristuksen sana - selvästikään tässä ei tarkoiteta pelkkää fyysisen äänen korvalla kuulemista. Jos se olisi vain sitä, ei kuulemista tarvitsisi synnyttää, vaan kaikki sanotut sanat nyt vain satuttaisiin kuulemaan, jos puhuja olisi lähellä. Kuitenkin tässä kohdassa sana SYNNYTTÄÄ kuulemisen.
Kuuleminen voi tarkoittaa muutakin, kuin fyysisen äänen aistimista. Se voi tarkoittaa vastaaottamista, omaksumista, kuuliaiseksi tulemista... Niin minä ymmärrän tämän kohdan. Kristuksen sana vaikuttaa niin, että minä sen sanan otan vastaan, otan omaksi ja uskon. - Hyvin selitetty,
tap kirjoitti:
Kyllä siinä salaisuus on. Ehkä juuri siksi vl on mennyt siinä harhaan. Siksi, että siellä on tapana tarttua yksittäisiin sanoihin ja jakeisiin. Kuitenkin sanoilla on usein, varsinkin raamatussa, kuvaannollisia merkityksiä. Kuulemisen synnyttää Kristuksen sana - selvästikään tässä ei tarkoiteta pelkkää fyysisen äänen korvalla kuulemista. Jos se olisi vain sitä, ei kuulemista tarvitsisi synnyttää, vaan kaikki sanotut sanat nyt vain satuttaisiin kuulemaan, jos puhuja olisi lähellä. Kuitenkin tässä kohdassa sana SYNNYTTÄÄ kuulemisen.
Kuuleminen voi tarkoittaa muutakin, kuin fyysisen äänen aistimista. Se voi tarkoittaa vastaaottamista, omaksumista, kuuliaiseksi tulemista... Niin minä ymmärrän tämän kohdan. Kristuksen sana vaikuttaa niin, että minä sen sanan otan vastaan, otan omaksi ja uskon.kiitos!
- miten saman
tap kirjoitti:
Kuuleminen voi tarkoittaa muutakin, kuin fyysisen äänen aistimista. Se voi tarkoittaa vastaaottamista, omaksumista, kuuliaiseksi tulemista... Niin minä ymmärrän tämän kohdan. Kristuksen sana vaikuttaa niin, että minä sen sanan otan vastaan, otan omaksi ja uskon.asian voi sanoa kahdella tavalla. Sinä sanot: "Kristuksen sana vaikuttaa niin, että minä sen sanan otan vastaan, otan omaksi ja uskon."
Heino taasen sanoo, että kun Paavali sanoo "kuulemisen synnyttää Kristuksen sana. Se tarkoittaa, että Sana avaa ymmärryksen ja ilman ymmärrystä ei voi uskoa.
Teidän kummankin ymmärrys on sama, vaikka selitätte sen erisanoin. - voe tokkiisa
miten saman kirjoitti:
asian voi sanoa kahdella tavalla. Sinä sanot: "Kristuksen sana vaikuttaa niin, että minä sen sanan otan vastaan, otan omaksi ja uskon."
Heino taasen sanoo, että kun Paavali sanoo "kuulemisen synnyttää Kristuksen sana. Se tarkoittaa, että Sana avaa ymmärryksen ja ilman ymmärrystä ei voi uskoa.
Teidän kummankin ymmärrys on sama, vaikka selitätte sen erisanoin.siinä on se, että Jeesus ei ole koskan sanonut tai kirjoittanut yhtään sanaa.
Muut ovat asetelleet sanoja hänen suuhunsa.
- tap
Kiitos Heino. Tämä asia on mietityttänyt jossain vaiheessa paljonkin, että miten voidaan asettaa uskoon tulemiselle ja syntien anteeksi uskomiselle sellaisia ehtoja, kuin äänen käyttö ainoana välineenä. Olen kuitenkin tullut ymmärtämään asian juuri, kuten tuossa opetit. Lisäksi olen huomannut, että näin uskottiin myös ennen lestadiolaisuudessa.
”Juhani Raattamaa: Kirjeet ja kirjoitukset. Sivu 494:
"On Suomessa ollut tinka sen päältä, vaikuttaako luettu sana, että ihminen voi sen kautta tulla elävään uskoon saatetuksi, ja siihen olemme vastanneet, että sekä luetun että saarnatun sanan kautta autuaaksi tullaan.'' - Matt. 9:1-8
"Katsokaapa, vaikka me kuinka saarnaisimme ja ilmoittaisimme, että meillä on valta antaa syntejä anteeksi. Mitä luulette, monelleko me voisimme avata oven uskomaan? Ry:n uskovat sanovat, että heillä on avaimet! Kuitenkaan mikään mahti maailmassa ei voi synnyttää uskoa ihmis-sydämeen, ei vaikka puhuisi Kristuksen sanoja, niin kuin Paavali sanoo."
1. Ja hän astui haahteen, meni jälleen ylitse ja tuli omaan kaupunkiinsa.
2. Ja katso, he toivat hänen eteensä halvatun, joka makasi vuoteella. Ja kuin Jesus näki heidän uskonsa, sanoi hän halvatulle: poikani, ole hyvässä turvassa, syntis annetaan anteeksi sinulle.
3. Ja katso, muutamat kirjanoppineista sanoivat keskenänsä: tämä pilkkaa (Jumalaa).
4. Ja kuin Jesus näki heidän ajatuksensa, sanoi hän: miksi ajattelette pahaa sydämessänne?
5. Sillä kumpi on keviämpi sanoa: synnit annetaan anteeksi sinulle, taikka sanoa: nouse ja käy?
6. Mutta että teidän pitää tietämän Ihmisen Pojalla olevan vallan maan päällä synnit anteeksi antaa, (niin sanoi hän halvatulle:) nouse ja ota vuotees, ja mene kotias.
7. Ja hän nousi ja meni kotiansa.
8. Ja kuin kansa sen näki, ihmettelivät he ja kunnioittivat Jumalaa, joka oli ihmisille antanut senkaltaisen vallan.
Lutherin selitystä tekstistä:
34. Senpätähden olen aina teroittanut sitä oppia, että ensiksi ja etenkin pitää suusanan olla käytännössä ja korvin kuultavana, jos mieli Pyhän Hengen päästä sydämmeen. Sillä sanan kautta ja sanassa Hän valaisee sydämmen ja vaikuttaa uskon. Siis usko ei synny eikä pysy ilman evankeliumin kuulemista ja ulkonaista saarnaa, jonka kautta se alkaa, kasvaa ja vahvistuu. Sentähden ei pidä millään muotoa ylönkatsoa sanaa, vaan pitää se kunniassa, mielellään seurustella sen kanssa sekä lakkaamatta teroittaa sitä mieleensä niinkuin sitä, joka ei koskaan ole hedelmää kantamatta ja sitä paitse ei koskaan tule liian tarkoin opituksi ja käsitetyksi. Varokoon siis jokainen niitä saastaisia henkiä, jotka joko halveksivat sitä niin, kuin olisi se tarpeeton ja hyödytön uskoon tahi myös kohta tulevat niin oppineiksi siinä ja kylläisiksi, että vihdoin lankeavat siitä ja kadottavat kaiken uskon ja Kristuksen.
37. Tämä voima on jokaisella ihmisellä, joka on kristitty ja kastettu; sillä tällä he ylistävät Kristusta. Ja heillä on tuo sana: antaa synnit anteeksi suussa, niin että he, milloin vaan tahtovat ja niin usein kuin tarvis vaatii, voivat ja saavat sanoa: Katso, ihminen, Jumala tarjoo sinulle armonsa, antaa anteeksi kaikki syntisi, ole hyvässä turvassa, sinun syntisi annetaan sinulle anteeksi; usko ainoastaan se, niin on se varma - tahi mitä sanoja muutoin tahdotaan käyttää. Tämä ääni ei ole vaikeneva kristittyjen joukossa aina viimeiseen päivään asti: Sinulle annetaan syntisi anteeksi, ole iloinen ja hyvässä turvassa. Semmoista puhetta kristityllä aina on suussa. Siis on kristityllä tällä tavoin syntien anteeksi antamisen valta. Sentähden, kun sanon sinulle: Sinun syntis ovat anteeksi annetut, niin pidä se niin varmana, kuin jos Jumala itse olisi sen sinulle sanonut. Sillä kuka muutoin uskaltaisi tehdä tätä ell`ei Kristus itse olisi tullut alas, pannut sen minun suuhuni ja sanonut, että meidän piti antaa synnit anteeksi toinen toisellensa? Niinkuin Hän Joh. (20:22-23) sanoo: Ottakaat Pyhä Henki; joille te synnit anteeksi annatte, niille ne anteeksi annetaan, ja joille te ne pidätte, niille ne ovat pidetyt.
Ja toisessa paikassa Matt. 18:19 - 20 sanoo Hän: Missä ikänä asiassa kaksi teistä sopivat maan päällä, jota he rukoilevat, sen heidän pitää saaman minun Isältäni, joka on taivaissa. Sillä kussa kaksi taikka kolme tulevat kokoon minun nimeeni, siinä minä olen heidän keskellänsä.
Nämät sanat tekevät sen ja tunkeutuvat aina sydämmeen.
38. Jos nyt ei löytyisi yhtään ihmistä, joka voisi syntiä antaa anteeksi, vaan olisi ainoastaan lakeja ja töitä, o, miten surkea silloin olisi murheellisen omantunnon laita! Mutta nyt, kun Jumala antaa kullekin suun täyteen, niin että toinen voi sanoa toiselle: Sinun syntisi annetaan sinulle anteeksi, missä tahansa oletkin, niin kultainen vuosi on käsillä. Siinä me saamme uhata syntiä, koska minä voin hädässä ja synnin tuskassa olevalle veljelleni sanoa: ole iloinen ja hyvässä turvassa, veljeni, sinun syntisi ovat anteeksi annetut; vaikka kyllä en voi antaa sinulle Pyhää Henkeä ja uskoa, niin voin kuitenkin julistaa sinulle sen; jos uskot sitä, niin sinulla on se. Ne, joille Hän lahjoittaa sen, ylistävät ja kiittävät Jumalata, niin kuin he myös tekevät tässä evankeliumissamme. Tämä on nyt se, että Jumala on antanut ihmisille vallan antaa syntiä anteeksi; ja se on Kristuksen valtakunnan enentämistä, kun me näin virvoitamme ja vahvistamme omaatuntoa. Tämän teemme me sanan kautta. Suokoon Jumala, että me myös käsittäisimme sen siksi.- veli.vapaa
sinä uskot ennemmin Lutheria (ihmistä) kuin Jumalaa? Ei Raamattu sellaiseen kehoita ketään.
- kuulemisesta
Luuk. 8
Kuin hän tämän sanoi, huusi hän: jolla on korvat kuulla, se kuulkaan.
9. Niin hänen opetuslapsensa kysyivät häneltä, sanoen: mikä olis tämä vertaus?
10. Niin hän sanoi: teille on annettu tuta Jumalan valtakunnan salaudet, mutta muille vertausten kautta, ettei heidän sitä pitäis näkemän, vaikka näkisivät, eikä ymmärtämän, vaikka he kuulisivat.
11. Mutta tämä on vertaus: siemen on Jumalan sana.
12. Mutta jotka tien oheen, ovat ne, jotka kuulevat; sitte tulee perkele ja ottaa sanan heidän sydämestänsä, ettei he uskoisi ja vapaaksi tulisi.
13. Mutta jotka kivistöön, ovat ne, kuin he kuulevat, ottavat he sanan ilolla vastaan; ja ei heillä ole juurta, hetkeksi he uskovat, ja kiusauksen ajalla lankeevat pois.
14. Mutta se mikä orjantappuroihin lankesi, ovat ne, jotka kuulevat, ja menevät pois, ja tukahutetaan surusta, rikkaudesta ja elämän hekumasta, eikä kanna hedelmää.
15. Mutta jotka hyvään maahan, ovat ne, jotka sanan kuulevat ja kätkevät hyvällä ja toimellisella sydämellä, ja saattavat hedelmän kärsivällisyydessä. - Lutherin
veli.vapaa kirjoitti:
sinä uskot ennemmin Lutheria (ihmistä) kuin Jumalaa? Ei Raamattu sellaiseen kehoita ketään.
selityksessä Matt. 9:1-8 oli sellaista, joka ei pidä yhtä Raamatun kanssa?
- veli.vapaa
kuulemisesta kirjoitti:
Luuk. 8
Kuin hän tämän sanoi, huusi hän: jolla on korvat kuulla, se kuulkaan.
9. Niin hänen opetuslapsensa kysyivät häneltä, sanoen: mikä olis tämä vertaus?
10. Niin hän sanoi: teille on annettu tuta Jumalan valtakunnan salaudet, mutta muille vertausten kautta, ettei heidän sitä pitäis näkemän, vaikka näkisivät, eikä ymmärtämän, vaikka he kuulisivat.
11. Mutta tämä on vertaus: siemen on Jumalan sana.
12. Mutta jotka tien oheen, ovat ne, jotka kuulevat; sitte tulee perkele ja ottaa sanan heidän sydämestänsä, ettei he uskoisi ja vapaaksi tulisi.
13. Mutta jotka kivistöön, ovat ne, kuin he kuulevat, ottavat he sanan ilolla vastaan; ja ei heillä ole juurta, hetkeksi he uskovat, ja kiusauksen ajalla lankeevat pois.
14. Mutta se mikä orjantappuroihin lankesi, ovat ne, jotka kuulevat, ja menevät pois, ja tukahutetaan surusta, rikkaudesta ja elämän hekumasta, eikä kanna hedelmää.
15. Mutta jotka hyvään maahan, ovat ne, jotka sanan kuulevat ja kätkevät hyvällä ja toimellisella sydämellä, ja saattavat hedelmän kärsivällisyydessä.näin.
Joh. 12:48
Joka katsoo minut ylen eikä ota vastaan minun sanojani, hänellä on tuomitsijansa: se sana, jonka minä olen puhunut, se on tuomitseva hänet viimeisenä päivänä.
Se sana löytyy jokaisen Raamatusta, ei siihen tarvita uskonnollisten järjestöjen saarnamiehiä, jotka ovat hylänneet totuuden - Jeesuksen. Eivät sellaiset ole kelvollisia antamaan kenellekään syntejä anteeksi. - tap
Lutherin aikaan edelleenkään ei ollut muita varteenotettavia välineitä kommunikoida, kuin puhe. Lisäksi oli käsin kirjoitetut kirjeet, mutta välineitä siihenkään oli vain harvalla. Siksi oli luonnollista, että hän antoi puheelle suuren merkityksen.
Luther korosti myös yleisen pappeuden merkitystä ja halusi tuoda ripin ihmisten käyttöön sen sijaan, että se olisi vain papiston käytössä. Rippi on sielunhoidollinen työkalu, ei autuuden ehto edes vl opetuksessa. Tosin mielestäni vl oppi on luisunut jo ripin ylikorostamiseen ja hyvin lähellä ollaan sen määrittelemistä autuuden ehdoksi. Rippiin ja sanan julistamiseen tarvitaan tietysti toisiakin ihmisiä, emmehän muuten tietäisi, mihin tulee uskoa.
Sama Luther, joka korostaa puheen merkitystä vaati Rooman papistoa korjaamaan väärät opit ja tavat sekä palaamaan raamatulliseen opetukseen ja käytökseen kirjeitse. Ei hän vaatinut, että paavin ja kardinaalien olisi pitänyt käydä Lutherilta hakemassa ensin suusanallinen evankeliumi.
Lisäksi tuo sama Luther sanoo galattalaiskirjeen selityksessä näin:
Gal. 1:11-12:
"Sillä minä teen teille tiettäväksi, veljet, että minun julistamani evankeliumi ei ole ihmisten mukaista; enkä minä olekaan sitä ihmisiltä saanut, eikä sitä ole minulle opetettu, vaan Jeesus Kristus on sen minulle ilmoittanut."
Luther:
"Mainitessaan taas, että hänen evankeliuminsa ei ole ihmisten mukaista, hän ei sillä tahdo todistaa, että hänen evankeliuminsa alkuperä ei ole inhimillinen, sehän on itsestään selvää; kerskailivathan valheapostolitkin oppiaan jumalalliseksi eikä inhimilliseksi. Mutta
--> hän ehdottomasti kieltää oppineensa evankeliumia kenenkään ihmisen antamalla avulla ja saaneensa sitä jotenkin muutoin inhimillisesti välitettynä niinkuin me kaikki opimme sen =>joko ihmisten meitä palvelemalla tahi saamme sen inhimillisesti välitettynä, ken kuulemalla, ken lukemalla, kirjoittamalla, maalaamalla tai jotenkin muutoin - on ristiriidassa
veli.vapaa kirjoitti:
näin.
Joh. 12:48
Joka katsoo minut ylen eikä ota vastaan minun sanojani, hänellä on tuomitsijansa: se sana, jonka minä olen puhunut, se on tuomitseva hänet viimeisenä päivänä.
Se sana löytyy jokaisen Raamatusta, ei siihen tarvita uskonnollisten järjestöjen saarnamiehiä, jotka ovat hylänneet totuuden - Jeesuksen. Eivät sellaiset ole kelvollisia antamaan kenellekään syntejä anteeksi.Matt. 9:1-8 ja Joh. 12:48 kanssa.
- parannuksen armon
entä miten ristin ryöväri? Kyllä Vllässä myös opetetaan ettei yksin ja omin voimin säily uskomassa, pitää käydä seuroissa kuulemassa Jumalansanaa ja tapaamassa matkastäviä ja on tärkeää lukea raamattua. näin vl opettaa
:) Voiko ihminen uudestisyntyä ylhäältä, olla uskovainen jos häne on hegellisesti kuuro. Sanoisin että uskon edellytys on hengellinen kuulminen. Ompa sen sanan lähde sitten luettu tai puhuttu Jumalan sana.
Tuossa ylenpänä joku jo otaa sen raamatun paikan jossa Jeesus opetaa vertauksin - ja sitten toteaa että ihmiset kyllä kuulevat mutta eivät käsitä. Näkevät mutta eivät näe.
Ja juuri tähän todella vl usko tökkää. Vain kuulemalla sanan vl kautta voi tulla sisälle "jumalanvaltakuntaan". Olisiko Jumalan - kaikivaltiaan teot - sidottuja ihmisten tekemisiin ja tekemättä jättämisiin. Siihen että kirkastaako tuo piskuinen vl jokko asioita vai ei.
Ovatko nämä raamatun paikat ristiriitaisia. Mietitäänpä nyt vielä kerran tuota asiaa. ;)
Jeesus sanoo: Luuk. 11:28 ”Siihen Jeesus sanoi: "Niin, autuaita ovat kaikki, jotka kuulevat Jumalan sanan ja noudattavat sitä."
Paavali myös ilmoittaa, että usko syntyy kuulon kautta: Room. 10:17 ”Usko syntyy kuulemisesta, mutta kuulemisen synnyttää Kristuksen sana.”
Ja vielä tarkemmin hän sanoo:
Room. 10:14 ”Mutta kuinka he voivat huutaa avukseen sitä, johon eivät usko? Kuinka he voivat uskoa siihen, josta eivät ole kuulleet? Kuinka he voivat kuulla, ellei kukaan julista?”
Näihin voisi vielä lisätä että vaikka julistetaisiin siltikään ihmiset eivät kuule. Ja tuosta viimeisestä voisin sanoa niinkin että ihan hyvin. Syntiinlankeemuksessa ihminen eroitetiin Jumalanyhteydestä ja ihmiselle annetiin lupaus - on tuleva se joka on rikkipolkeva käärmeen pään. Kuinka tietoista uskon pitää olla jotta se kelpaa. Jotta Jumala pitää lupauksensa omalta puoleltaan. Eikö Jumala tulekaan tuhlaajapoikaa vastaan. Ja eikö hän käskekään pukea puhtaita valkeita vaatteita. Eikö lupaus pidäkään paikaansa - etsivä löytää ja kokouttavalle avataan.
Te että valineet minua vaan minä valitsin teidät...
Olemmeko vai emmekö ole Jumalan kuvia. Jos olemme niin emmekö me jo itsessämme sisällä ... miten se pitäisi sanoa. Room. 10:14 ”Mutta kuinka he voivat huutaa avukseen sitä, johon eivät usko? Kuinka he voivat uskoa siihen, josta eivät ole kuulleet? Kuinka he voivat kuulla, ellei kukaan julista?”- missä lie sanotaan että alusta asti Jumala on tuntenut meidät. Jos hän kerran tuntee meidät niin miten me voimme kieltää sen että tunemme hänet.
Kuinka tietoista se pitää olla. - Vai onko niin että ihminen tulee tietoisemmaksi siitä mikä on aina ollut (Jumalasta) joko etisimisen tai kuulemisen (ajallinen kuuleminen/lukeminen) kautta.- henkeen muita kohtaan
"""Ja juuri tähän todella vl usko tökkää."""
Jos osaa ulkoa raamattua, mutta sydämessä ei ole rakkautta, ei se mitään auta. henkeen muita kohtaan kirjoitti:
"""Ja juuri tähän todella vl usko tökkää."""
Jos osaa ulkoa raamattua, mutta sydämessä ei ole rakkautta, ei se mitään auta.ja milloin ekumeenisiin korviin ja millon mihinkin.
Sen sijaan että olisit panetunut itse asiaan käyt henkilöön. Miksi?- missä on syy+
hyshys kirjoitti:
ja milloin ekumeenisiin korviin ja millon mihinkin.
Sen sijaan että olisit panetunut itse asiaan käyt henkilöön. Miksi?Vai etkö ole antanut ollenkaan aihetta?
- alpomurberger
>>Vai tuleeko? Kyllä tulee! Mutta sitten sanonkin asian johon nykyinen Vl - usko tökkää. Nimittäin raamattu ei todista, että usko tulisi "vain" kuulon kautta.
- ulkoa pitkiä pätkiä
ja toisilta ulkoa opittuja fraaseja mutta ei se ihmistä mitään auta, jos ei ole elävässä seurakunnassa elävinä kivinä, jonka kulmkivi on Kristus.
Jos on lähtenyt Jumalan valtakunnasta, ei Jeesus ole lähtenyt mukaan seruaamaan ihmistä sinne missä se nyt on.
Tämän ihmisen pitää itse tulla takaperin ja muistaa missä on langennut ja tehdä siitä parannus.
Tottelemattomuus on noituuden synti. - parannusta?
ulkoa pitkiä pätkiä kirjoitti:
ja toisilta ulkoa opittuja fraaseja mutta ei se ihmistä mitään auta, jos ei ole elävässä seurakunnassa elävinä kivinä, jonka kulmkivi on Kristus.
Jos on lähtenyt Jumalan valtakunnasta, ei Jeesus ole lähtenyt mukaan seruaamaan ihmistä sinne missä se nyt on.
Tämän ihmisen pitää itse tulla takaperin ja muistaa missä on langennut ja tehdä siitä parannus.
Tottelemattomuus on noituuden synti.Sitä paljonhan nämä kirjoitukset on,että yritetään etsiä VL:iä vastaan vihollisia ja saada itselle tukea väärissä asioissa.
Oletko Heino suostunut keskutelemaan näistä asioista ao.kanssa. Ja miten koet nämä asiat ja Seurakunnan opetukset ja puhuttelun?
Ei nämä kirjoitukset täällä riitä oiken vakuuttamaan, että sinä olisit yksin oikeassa ja nämä muutamat täällä kanssasi. Yksi tärkeä asia vielä, että tämä on väärä paikka hoitaa näitä asioita. Ne asiat ruukataan hoitaa siellä missä se vika on tullutkin. Mitä sinä luulet voittavas tällä ?
Jos olet ulkopuolellea Jumlan Valtakunnan ei se sinua auta viimisenä päivänä, vaikka saisit täällä kuinka paljon tahansa kannatusta. - alpomurberger
Tottelemattomuus on noituuden synti....käytettiin aikoinaan hyväksi.
>>ja toisilta ulkoa opittuja fraaseja mutta ei se ihmistä mitään auta, jos ei ole elävässä seurakunnassa elävinä kivinä, jonka kulmkivi on Kristus.>Jos on lähtenyt Jumalan valtakunnasta, ei Jeesus ole lähtenyt mukaan seruaamaan ihmistä sinne missä se nyt on.>ei Jeesus ole lähtenyt mukaan seruaamaan ihmistä sinne missä se nyt on. - alpomurberger
parannusta? kirjoitti:
Sitä paljonhan nämä kirjoitukset on,että yritetään etsiä VL:iä vastaan vihollisia ja saada itselle tukea väärissä asioissa.
Oletko Heino suostunut keskutelemaan näistä asioista ao.kanssa. Ja miten koet nämä asiat ja Seurakunnan opetukset ja puhuttelun?
Ei nämä kirjoitukset täällä riitä oiken vakuuttamaan, että sinä olisit yksin oikeassa ja nämä muutamat täällä kanssasi. Yksi tärkeä asia vielä, että tämä on väärä paikka hoitaa näitä asioita. Ne asiat ruukataan hoitaa siellä missä se vika on tullutkin. Mitä sinä luulet voittavas tällä ?
Jos olet ulkopuolellea Jumlan Valtakunnan ei se sinua auta viimisenä päivänä, vaikka saisit täällä kuinka paljon tahansa kannatusta.>>Mikä se estää Heinoa tekemästä parannusta.
- Alpo siirtyä
alpomurberger kirjoitti:
...käytettiin aikoinaan hyväksi.
>>ja toisilta ulkoa opittuja fraaseja mutta ei se ihmistä mitään auta, jos ei ole elävässä seurakunnassa elävinä kivinä, jonka kulmkivi on Kristus.>Jos on lähtenyt Jumalan valtakunnasta, ei Jeesus ole lähtenyt mukaan seruaamaan ihmistä sinne missä se nyt on.>ei Jeesus ole lähtenyt mukaan seruaamaan ihmistä sinne missä se nyt on.esim. seksipalstoille? Täällä Sinun kaikki viestisi ovat toistoa, ihan onttoja. Seksipalstoilla virkistyisit.
- Jätän siis...
Alpo siirtyä kirjoitti:
esim. seksipalstoille? Täällä Sinun kaikki viestisi ovat toistoa, ihan onttoja. Seksipalstoilla virkistyisit.
...ilmoituksen ylläpidolle, toivoen, että Sinut julistetaan pannan tällä palstalla.
Ihan näin meidän kesken sanottuna - aavistan kuka olet ja tulen lopulta paljastamaan sinut.
Olet provoillut kirjoituksiani jo monta vuotta, mutta rajansa on kaikella. Siis, seuraavana on vuorossa rikosilmoitus, jos et paremmin asiaa ymmärrä.
Ei mitenkään ystävällisin terveisin - äläkä koskaan enää tule meille kylään -
kertoili - Alpo. - Ei ole astellut
Tottelemattomuus on noituuden synti.Jeesus Kristus olette yrittäneet väkisin ottaa mutta eihän sitä oteta.
Siksi vl. seurakunnan keskuudessa vallitsee omahyväisyys itsekeskeisyys. Rakkaudettomuus jne olin helpottunut kun pääsin pois sieltä.
Nyt ymmärrän miksi se kaikki on mahdolista siksi koska Kristuksen henki ja vaikutus puuttuu puutuu kaikki jäljellä jää vain teatteri. - pelkkää
parannusta? kirjoitti:
Sitä paljonhan nämä kirjoitukset on,että yritetään etsiä VL:iä vastaan vihollisia ja saada itselle tukea väärissä asioissa.
Jos olet ulkopuolellea Jumlan Valtakunnan ei se sinua auta viimisenä päivänä, vaikka saisit täällä kuinka paljon tahansa kannatusta.vl-herätysaliikettä Jumalan valtakuntana? Jos pidät, niin olet saatanan lapsi.
- veli.vapaa
Tottelemattomuus on noituuden synti.totuus toisin kuin VL-lahkon opettamat fraasit ja harhaopit.
Ja Jumalan valtakunta on sisällisesti ihmisessä. ei se ole Oulun rauhanyhdistyksellä, kuten te luulette. Suurin puuttenne onkin se, ettette tunne Raamattua. Lukekaa sitä, niin opitte tuntemaan pyhän sanan.
Ei ihmine pelastu luulemalla asioita. - lyyleri
alpomurberger kirjoitti:
>>Mikä se estää Heinoa tekemästä parannusta.
Eihän tuo edellinen viesti ollut mikään hyökkäys kettään vastaan.Miksi tulkitset noin jonkun neuvon ja ehdotuksen?
- lyyleri
pelkkää kirjoitti:
vl-herätysaliikettä Jumalan valtakuntana? Jos pidät, niin olet saatanan lapsi.
tämmönen väite perustellaan?
- lyyleri
alpomurberger kirjoitti:
...käytettiin aikoinaan hyväksi.
>>ja toisilta ulkoa opittuja fraaseja mutta ei se ihmistä mitään auta, jos ei ole elävässä seurakunnassa elävinä kivinä, jonka kulmkivi on Kristus.>Jos on lähtenyt Jumalan valtakunnasta, ei Jeesus ole lähtenyt mukaan seruaamaan ihmistä sinne missä se nyt on.>ei Jeesus ole lähtenyt mukaan seruaamaan ihmistä sinne missä se nyt on.Puhutaanhabn Raamatussa rakennuksesta ja kulmakivestä...Etkö ole lukenut?
- Heino1
Tämä on varmaankin ihmiselle hyvin vaikea käsittää. Jotkut teistä olivat tämän ”salaisuuden” hyvin ymmärtäneet. On kuitenkin syytä keskustella tästä enempi, kun Paavali kirjoittaa:
Room. 10:17 ”Usko syntyy kuulemisesta, mutta kuulemisen synnyttää Kristuksen sana.”
Paavali ei sano, että Kristuksen sana synnyttäisi uskon, vaan sanoo; ” kuulemisen synnyttää Kristuksen sana.” Miten tämän sanoisi, että tulisi ymmärretyksi? Jospa selitän näin; kun Jesaja ennustaa Jeesuksesta, siitä minkälaiset Jumalan Pojan korvat ovat:
Jes. 50:4 ”Herra, minun Jumalani, on antanut minulle taitavan kielen, niin että voin sanalla rohkaista uupunutta. Aamu aamulta hän herättää minut, herättää korvani kuulemaan oppilaan tavoin. 5 Herra avasi minun korvani, ja minä tottelin, en väistänyt tehtävääni.”
Tämmöinen korva tulisi meillä olla, että kuulisimme kuin Kristus: ” Aamu aamulta hän herättää minut, herättää korvani kuulemaan oppilaan tavoin.” Nyt tulemmekin siihen Paavalin toteamukseen; ”kuulemisen synnyttää Kristuksen sana”. Eli ei voi kuulla, ellei Jumala avaa korviamme kuulemaan; ”Herra avasi minun korvani”.
Näin siis kuulemisen (lue ymmärtämisen) tarvitaan Kristuksen sana. Mikä se sitten on ”Kristuksen sana”? Se on niin kuin raamatussa ilmoitetaan:
Joh. 17:6 "Minä olen ilmoittanut sinun nimesi niille ihmisille, jotka valitsit maailmasta ja annoit minulle. He olivat sinun, ja sinä uskoit heidät minulle. He ovat ottaneet omakseen sinun sanasi.”
Miten Jumalan sana otetaan omaksi, näin tulee tehdä, näin Jeesus itse sanoo; ” He ovat ottaneet omakseen sinun sanasi.” Ei mitenkään muuten, kuin uskomalla Jumalan sanan opetukset ja aina etsien Jumalan tahtoa, hyläten kaikki ihmisopit. Kuuleminen (lue ymmärtäminen) vasta voi synnyttää uskon ja tämä voi tapahtua vain siten, että Jumala avaa ymmärryksen vastaanottamaan.
Sydämellä ymmärtämisestä Jeesus opettaa:
Matt. 13:15 ”Sillä paatunut on tämän kansan sydän, vain vaivoin he kuulevat korvillaan ja silmänsä he ovat ummistaneet, jotta he eivät silmillään näkisi, eivät korvillaan kuulisi eivätkä sydämellään ymmärtäisi, jotta he eivät kääntyisi enkä minä parantaisi heitä.”
Alpo kysyy; että miten Johannes Kastaja selvisi uskovaisena erämaassa – kuka hänelle saarnasi synnit anteeksi? Johannes Kastaja eli yksinään:
Matt. 3:4 ”Johanneksella oli yllään kamelinkarvavaate ja vyötäisillään nahkavyö, ja hänen ruokanaan olivat heinäsirkat ja villimehiläisten hunaja.”
Tähän voisi sanoa ihan yksinkertaisesti, hän selvisi yksin uskon kautta. Mekin selviämme vain uskon kautta, syntejä ei saa anteeksi saarnaamalla, vaan uskomalla. Silti on hyvä olla toisten uskovien lähellä, että voi pyytää heiltä todistusta, että Jumalan Poika tosiaan huolii minut ja on maksanut/sovittanut minunkin syntini.
Lankeemuksen sattuessa, me tarvitsemme ”lammashuoneen” Jumalanvaltakunnan jossa Hyvä Paimen hoitaa terveeksi. Vaikka Johannes Kastaja eli erämaassa, silti hän asui Jumalanvaltakunnassa. Näin sinäkin Alpo saat uskon kautta olla turvassa Jumalan huoneessa.
Ei se uskominen vanhanliiton ihmisillä helppoa ollut, mutta kuitenkin heistä sanotaan:
Heb. 11:13 ”Uskovina nämä kaikki kuolivat. Sitä, mikä heille oli luvattu, he eivät saaneet; he olivat vain etäältä nähneet sen ja tervehtineet sitä iloiten, tunnustaen olevansa vieraita ja muukalaisia maan päällä.”- Peksujeff
on olennaista.
Monet kuulevat korvillaan saarnaa ja kutsua, mutta jos ei sydän kuule ja ole kuuliainen ei mitään tapahdu.
Johannes Kastajaa Jeesus, Jumalan Poika sanoi suurimmaksi vaimoista syntyneiden joukossa.
Johannes oli Pyhän Hengen vaikuttama mies ja Jeesuksen todistaja. Hänkin teki syntiä niin kuin me kaikki muutkin. Pyhä Henki ei häntä jättänyt vaan koska Johannes uskoi, hän eli jatkuvassa syntien anteeksiantamuksessa. Eikö niin ? - Heino.
Peksujeff kirjoitti:
on olennaista.
Monet kuulevat korvillaan saarnaa ja kutsua, mutta jos ei sydän kuule ja ole kuuliainen ei mitään tapahdu.
Johannes Kastajaa Jeesus, Jumalan Poika sanoi suurimmaksi vaimoista syntyneiden joukossa.
Johannes oli Pyhän Hengen vaikuttama mies ja Jeesuksen todistaja. Hänkin teki syntiä niin kuin me kaikki muutkin. Pyhä Henki ei häntä jättänyt vaan koska Johannes uskoi, hän eli jatkuvassa syntien anteeksiantamuksessa. Eikö niin ?mutta tämäkin on hyvin vaikea meidän ihmisten uskoa, että teemme joka hetki syntiä, ajatuksin - teoin. Teemme, vaikkemme aina itsekään tajua, että olemme rikkoneet Jumalan tahdon.
Kun kohtaamme Jumalan pyhyyden, meille käy kuin Pietarille:
Luuk. 5:8 2Tämän nähdessään Simon Pietari lankesi Jeesuksen jalkoihin ja sanoi: "Mene pois minun luotani, Herra! Minä olen syntinen mies."
Syntisyytemme takia, meidän on syytä olla aina Jumalan sanan neuvottavana, että emme eksyisi ja kun kompastelemme, "Sana" saisi olla meitä nostamassa ja kantamassa.
Nyt täytyy lähteä muihin touhuihin - keskustelkaa, keskustelu on jo nyt ollut rikas ja varmasti keskustelu vielä meidän kaikkien uskoa vahvistaa ja tukee. - kertoa
miten ja missä asioissa vl-opetus on mennyt vikaan tai on muuttunut ja milloin. Voidaan sitten sanoa pitääkö se paikkansa. Laita vaikka numeroidut kohdat selkeästi.
- konkreettisesti
tämä lammashuone #Lankeemuksen sattuessa, me tarvitsemme ”lammashuoneen” Jumalanvaltakunnan jossa Hyvä Paimen hoitaa terveeksi. #
Missä sanot sen kysyvälle olevan? Heinolle kysymys tässä. - Diana-ad-rem
Ei ole mitään vanhaa liittoa muualla kuin kristinuskon tulkinnassa.
Liitto on ikuinen, Jumala ei peru lupauksiaan.
Kristinoppi luulee, että Jumala on hyljännyt Israelin. Olisko Israel noussut kolmantena päivänä ylös, ( kolmannella vuosituhannella) ,jos Jumala olis hyljännyt
sen. Ei todellakaan.
Juutalaiset olisivat varmaan kertoneet Jumalasta ja Jumalan tahdosta ihmisten elämään, mutta kristityt laativat juutalaisvastaisia lakeja, joilla heitä kiellettiin näin tekemästä. Sensijaan juutalaiset pakotettiin kuuntelemaan kristittyjen käännytyssaarnoja.
Maailma ei siis ottanut vastaan esikoista, vaan hävitti koko maan ja historian saatossa yritty surmata koko kansan. Ristiinnaulita,
Israel kuitenkin nousi kolmantena päivänä ylös. - Heino.
Diana-ad-rem kirjoitti:
Ei ole mitään vanhaa liittoa muualla kuin kristinuskon tulkinnassa.
Liitto on ikuinen, Jumala ei peru lupauksiaan.
Kristinoppi luulee, että Jumala on hyljännyt Israelin. Olisko Israel noussut kolmantena päivänä ylös, ( kolmannella vuosituhannella) ,jos Jumala olis hyljännyt
sen. Ei todellakaan.
Juutalaiset olisivat varmaan kertoneet Jumalasta ja Jumalan tahdosta ihmisten elämään, mutta kristityt laativat juutalaisvastaisia lakeja, joilla heitä kiellettiin näin tekemästä. Sensijaan juutalaiset pakotettiin kuuntelemaan kristittyjen käännytyssaarnoja.
Maailma ei siis ottanut vastaan esikoista, vaan hävitti koko maan ja historian saatossa yritty surmata koko kansan. Ristiinnaulita,
Israel kuitenkin nousi kolmantena päivänä ylös.Vai on täällä ikeskustelemassa Juutalaista uskoa tunnustava, ihan hyvä näin. Tulee asioita katsottua siltäkin suunnalta. Mitä sinä sanot tähän Jeremian ennustukseen:
Jer. 31:31 "Tulee aika", sanoo Herra, "jolloin minä teen uuden liiton Israelin kansan ja Juudan kansan kanssa.
32 Tämä liitto ei ole samanlainen kuin se, jonka tein heidän isiensä kanssa silloin kun tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta. Sen liiton he rikkoivat, vaikka minä olin ottanut heidät omakseni, sanoo Herra."
Minä en nyt oikein malttaisi olla täällä koneen äärellä - on muuta touhua. Toivoisin, että Jussi tulisi kanssasi keskustelemaan, hän on sukunsakin puolesta juutalainen. - Diana-ad-rem
Heino. kirjoitti:
Vai on täällä ikeskustelemassa Juutalaista uskoa tunnustava, ihan hyvä näin. Tulee asioita katsottua siltäkin suunnalta. Mitä sinä sanot tähän Jeremian ennustukseen:
Jer. 31:31 "Tulee aika", sanoo Herra, "jolloin minä teen uuden liiton Israelin kansan ja Juudan kansan kanssa.
32 Tämä liitto ei ole samanlainen kuin se, jonka tein heidän isiensä kanssa silloin kun tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta. Sen liiton he rikkoivat, vaikka minä olin ottanut heidät omakseni, sanoo Herra."
Minä en nyt oikein malttaisi olla täällä koneen äärellä - on muuta touhua. Toivoisin, että Jussi tulisi kanssasi keskustelemaan, hän on sukunsakin puolesta juutalainen.Jeremia 31 luvun, niin huomaat, että uuden liiton aika on vasta kun Israel on uudelleen perustettu, eli näinä aikoina.
Tuo liitto on ainoastaan uudistus, koska kansa on ollut eksiilissä ja palannut takaisin.
Uudistus ei tarkoita ensiksikään lain loppua, vaan laki kirjoitetaan sydämiin, niin että jokainen sitä sydämestään noudattaa.
Huom, kristioppi sanoo; laki on naulittu ristille, kristus on lain loppu.
Jeremian uudistettu liitto ei ole liitto ihmisen veressä, ihmisen verellä solmittu, kuten kristittyjen. Avauksesi on yksi palstan helmiä - jälleen kerran :)
>> ”Kuulemisen synnyttää Kristuksen sana”
Tuosta tuli mieleeni avauksessasi mainitseman Jeesuksen viitan kosketusta kurottavan naisen lisäksi Roomalainen sadanpäämies, joka lähestyi Jeesusta palvelijansa vuoksi. Jeesus lupasi lähteä parantamaan palvelijan, mutta sadanpäämies uskoi, ettei se ole välttämätöntä.
"sadanpäällikkö vastasi: "Ei, Herra, en minä ole sen arvoinen, että tulisit kattoni alle. Sano vain sana, ja palvelijani paranee." (Matt. 8:8)
Ja näin kävi: "Jeesus sanoi sadanpäällikölle: "Mene. Tapahtukoon niin kuin uskot." Sillä hetkellä palvelija parani." (Matt. 8:13)
Sadanpäämiehen palvelijalla ei ollut mitään muuta kuin yksin usko. Parannettavalla palvelijalla ei ollut yhtään minkään aistin kautta kosketusta Jeesukseen, mutta hänellä ja hänen herrallaan oli usko. Tämä riitti.- acimlai nen
admata kirjoitti:
Avauksesi on yksi palstan helmiä - jälleen kerran :)
Tuosta tuli mieleeni avauksessasi mainitseman Jeesuksen viitan kosketusta kurottavan naisen lisäksi Roomalainen sadanpäämies, joka lähestyi Jeesusta palvelijansa vuoksi. Jeesus lupasi lähteä parantamaan palvelijan, mutta sadanpäämies uskoi, ettei se ole välttämätöntä.
"sadanpäällikkö vastasi: "Ei, Herra, en minä ole sen arvoinen, että tulisit kattoni alle. Sano vain sana, ja palvelijani paranee." (Matt. 8:8)
Ja näin kävi: "Jeesus sanoi sadanpäällikölle: "Mene. Tapahtukoon niin kuin uskot." Sillä hetkellä palvelija parani." (Matt. 8:13)
Sadanpäämiehen palvelijalla ei ollut mitään muuta kuin yksin usko. Parannettavalla palvelijalla ei ollut yhtään minkään aistin kautta kosketusta Jeesukseen, mutta hänellä ja hänen herrallaan oli usko. Tämä riitti."Sadanpäämiehen palvelijalla ei ollut mitään muuta kuin yksin usko. Parannettavalla palvelijalla ei ollut yhtään minkään aistin kautta kosketusta Jeesukseen, mutta hänellä ja hänen herrallaan oli usko. Tämä riitti."
IOK ja (Renardin kirjat) selittävät MIKSI usko riittää.
Ajatukset saavat aikaan maailman, ja ajatukset saavat myös aikaan muutokset siinä. Muutos tapahtuu mielessä ja vasta sitten ne voivat näkyä siinä kuvassa jonka mieli projisoi.
Veeällyydessä ikäänkuin vaaditaan että kuvan pitäisi muuttua ensin. Vai? - Heino.
admata kirjoitti:
Sadanpäämiehen palvelijalla ei ollut mitään muuta kuin yksin usko. Parannettavalla palvelijalla ei ollut yhtään minkään aistin kautta kosketusta Jeesukseen, mutta hänellä ja hänen herrallaan oli usko. Tämä riitti.avaus oli hyvä, kiitos kumminkin kun rohkaisit. Olen miettinyt, että mikä ihme siinä on, kun ry:n saarnamiehet avoimesti myöntävät; usko on täysin Jumalan lahja. Mutta heti perään vakuuttavat, että heillä on ”Taivaanvaltakunnan avaimet”. Heillä on valta antaa synnit anteeksi, tästä on raamatun todistus:
Joh. 20:23 ”Jolle te annatte synnit anteeksi, hänelle ne ovat anteeksi annetut. Jolta te kiellätte anteeksiannon, hän ei saa syntejään anteeksi."
Kuitenkin jokainen tietää, että vaikka kuinka julistaa ihmisille synnit anteeksi, kukaan ei kuitenkaan saa mitään anteeksiantoa, ellei usko. Näin jää ihmiselle – uskovalle vain saarnavirka, eli voi vain todistaa, että Jeesus on sinun syntisi sovittanut/maksanut.
Näin minun lapsuudessani yleisesti saarnattiin. Puhuja sanoi; Jumala sana lupaa:
Ap.t. 13:38 ”Tietäkää siis, veljet: hänen ansiostaan teille julistetaan synnit anteeksi, ja hänen ansiostaan jokainen, joka uskoo, tulee vanhurskaaksi,”
Ennen, ei käsitetty ”julistamista” vallanvälineeksi, vaan ilmoittamiseksi, jota se onkin. Puhujat vakuuttivat: Sinun ei tarvitse edes ilmoitta kenellekään, että uskoit ja vaikka tämän salaisit, niin uskon kautta saat syntisi anteeksi”. Kun näin uskoo, ei ihmiselle jää minkäänlaista valtaa, toisia uskovia kohtaan. - minäkin käsitin,
kun selitit tätä raamatunpaikkaa, toisilla raamatunpaikoilla >Ksistuksen sanalla
- lyyleri
admata kirjoitti:
Sadanpäämiehen palvelijalla ei ollut mitään muuta kuin yksin usko. Parannettavalla palvelijalla ei ollut yhtään minkään aistin kautta kosketusta Jeesukseen, mutta hänellä ja hänen herrallaan oli usko. Tämä riitti.Pitihän sadanpäämiehenkin tuo kuulla omin korvin! Hänelle SANOTTIIN.
lyyleri kirjoitti:
Pitihän sadanpäämiehenkin tuo kuulla omin korvin! Hänelle SANOTTIIN.
>> Pitihän sadanpäämiehenkin tuo kuulla omin korvin! Hänelle SANOTTIIN.
Sadanpäämies oli vain viestintuoja. Hänen PALVELIJANSA oli se, joka tarvitsi parantamista. Tämä palvelija ei ollut mukana, eikä tämän PALVELIJAN tarvinnut kuulla mitään. Hän parani Raamatun mukaan -> sillä hetkellä- totta se
Heino. kirjoitti:
avaus oli hyvä, kiitos kumminkin kun rohkaisit. Olen miettinyt, että mikä ihme siinä on, kun ry:n saarnamiehet avoimesti myöntävät; usko on täysin Jumalan lahja. Mutta heti perään vakuuttavat, että heillä on ”Taivaanvaltakunnan avaimet”. Heillä on valta antaa synnit anteeksi, tästä on raamatun todistus:
Kuitenkin jokainen tietää, että vaikka kuinka julistaa ihmisille synnit anteeksi, kukaan ei kuitenkaan saa mitään anteeksiantoa, ellei usko. Näin jää ihmiselle – uskovalle vain saarnavirka, eli voi vain todistaa, että Jeesus on sinun syntisi sovittanut/maksanut.
Näin minun lapsuudessani yleisesti saarnattiin. Puhuja sanoi; Jumala sana lupaa:
Ap.t. 13:38 ”Tietäkää siis, veljet: hänen ansiostaan teille julistetaan synnit anteeksi, ja hänen ansiostaan jokainen, joka uskoo, tulee vanhurskaaksi,”
Ennen, ei käsitetty ”julistamista” vallanvälineeksi, vaan ilmoittamiseksi, jota se onkin. Puhujat vakuuttivat: Sinun ei tarvitse edes ilmoitta kenellekään, että uskoit ja vaikka tämän salaisit, niin uskon kautta saat syntisi anteeksi”. Kun näin uskoo, ei ihmiselle jää minkäänlaista valtaa, toisia uskovia kohtaan.mitä mm. Admata on esittänyt raamatun käännöksestä et toi kohta:
>olle te annatte synnit anteeksi, hänelle ne ovat anteeksi annetut. Jolta te kiellätte anteeksiannon, hän ei saa syntejään anteeksi<
Olisi vl.väen omaa tulkintaa joka olis vängätty suomenkieliseen raamattuun! miten se menee alkuperäis tekstissä. Onhan aika oleellisesta asiasta on kyse!.
- Pitäisikö kuuroutua?
Sovitaan niin, että usko tulee kuulemisesta (kuten Raamattu opastaa), ei esim. haistamisesta. Vaan mitäs sitten, kun usko on tullut? Pitäisikö ylläpitämiseksi ryhtyä esim maistamaan? Miksi Suviseuroissa viitotaan suomalaisille kuulijoille?
- veli.vapaa
seuroissa tarvitse kenenkään puhua eikä viittoa välttämättä kenenkään mitään. Miksi ? Siksi että Raamattu sanoo näin.
1. Joh. 2:27
Mutta te, teissä pysyy se voitelu, jonka olette häneltä saaneet, ja te ette ole kenenkään opetuksen tarpeessa; vaan niinkuin hänen voitelunsa opettaa teitä kaikessa, niin se opetus on myös totta eikä ole valhetta; ja niinkuin se on opettanut teitä, niin pysykää hänessä.
Pysytään siis sellaisen opettajan opissa, joka ei valehtele vaan opettaa aina totuutta. Tuo ei toki onnistu silloin, jollei ihmiselle ole annettu Pyhää Henkeä.
- kuuliainen,
Juuri näin! Avainten valta on totuudenmukaisesti taivaassa.
Me voimme uskovaisina sitoa ja päästää ainoastaan sen mikä on Raamatun
sanaan kirjoitettu. Mutta kannamme pyhän hengen virkaa!
Jos kuitenkin "sidomme" tai "päästämme" vilpillisesti, Jumala ratkaisee asian
oikeamielisenä tumarina.
Joh. 20:22-23
22 Ja kuin hän nämät sanonut oli, puhalsi hän heidän päällensä ja sanoi heille: ottakaat Pyhä Henki:
23 Joille te synnit anteeksi annatte, niille ne anteeksi annetaan, ja joille te ne pidätte, niille ne ovat pidetyt.
Tuomitahan voi molemilla puolilla. Ihminen kuitenkin tuomitsee usein vain sielunvihollisen kunniaksi. Käytännössä emme voi edes oikein tuomita.
1 "Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi. [7:1-5: Luuk. 6:37,38,41,42 : Room. 2:1; 1. Kor. 4:5; Jaak. 4:11]
Matt. 6:14-16 Sillä jos te annatte anteeksi ihmisille heidän rikkomuksensa, niin teidän taivaallinen Isänne myös antaa teille anteeksi; mutta jos te ette anna ihmisille anteeksi, niin ei myöskään teidän Isänne anna anteeksi teidän rikkomuksianne.
Käytännössä meidän on aina annettava katuvalle anteeksi! Ja kuinka voimme tehdä sen vilpillisesti koska itse Kristus
on silloin vierellämme:
Matt. 18:20-23
20 Sillä kussa kaksi taikka kolme tulevat kokoon minun nimeeni, siinä minä olen heidän keskellänsä.
21 Silloin Pietari tuli hänen tykönsä, ja sanoi: Herra, kuinka usein minun pitää veljelleni, joka rikkoo minua vastaan, antaman anteeksi? onko seitsemässä kerrassa kyllä?
22 Sanoi Jesus hänelle: en minä sano sinulle ainoastaan seitsemän kertaa, mutta seitsemänkymmentä kertaa seitsemän.
23 Sentähden on taivaan valtakunta kuninkaaseen verrattu, joka tahtoi lukua laskea palveliainsa kanssa.
Usko tulee sanan kuulemisesta:
Asian voisi hyvin kiteyttää, että usko tulee sanasta,
astimmepa sen miten tahansa. Ja sanan avaa aina Jumala - uskon
kautta. On kuitenkin lähes "luonnollisen" välttämätöntä, kuulla sanaa, että säilymme uskomassa. Sielumme tulee ruokituksi Jumalan seurakunnassa kuulemisen kautta. Vanhurskas sielu kaipaa sanan kuuloon, iloitsemaan yhdessä uskovien kanssa.
Jumala kutsuu valtakuntaansa ja ruokkii sielut sanallaan!
"Synninhätä" siis kutsu Jumalan yhteyteen voi tulla sanan kuulosta, sanan lukemisesta, tapahtumasta, merkistä, rippuen siitä, miten Jumala meitä lähestyy. Hän kyllä "kuulee" vilpittömän rukouksemme, avaa sielumme uskomaan ja johdattaa valtakuntansa yhteyteen. Kuulemisasiaa ei saa yrittää tehdä tyhjäksi! Se on hengen "hedelmä".
Kenen kanssa me sitten iloitaan ja missä seurakunnassa?
Luuk. 15:7 Minä sanon teille: samoin on ilo taivaassa suurempi yhdestä syntisestä, joka tekee parannuksen, kuin yhdeksästäkymmenestä yhdeksästä vanhurskaasta, jotka eivät parannusta tarvitse.
Raamatun mukaan tuhlaajapoikakin iloitsi yhdessä uskovien kanssa.- Heino1
Kirjoitukseesi voin kyllä yhtyä – oikein kirjoitit! Tuokin: ”Jumala kutsuu valtakuntaansa ja ruokkii sielut sanallaan!” Tämän me varmaankin kaikki tiedämme, tähän kutsujan tehtävään Jeesus lähetti opetuslapsensa. Hän puhuu tästä tehtävästä, myös vertauksen kautta:
Matt. 22:9 ”Menkää nyt teille ja toreille ja kutsukaa häihin keitä vain tapaatte.”
”Oikean” paimenen äänen kuuleminen on hyvin tärkeää:
Joh. 10:4 ”Laskettuaan ulos kaikki lampaansa hän kulkee niiden edellä, ja lampaat seuraavat häntä, koska ne tuntevat hänen äänensä.”
Vain oikean paimenen äänessä, voimme löytää Jumalan kutsun ja vain yksin >Sana< voi hoitaa ja ruokkia uskovan. Valhepaimenia on maailma pullollaan!
Kyllä uskova kaipaa Jumalan lapsilaumaan, on niin kuin Siionin laulussa lauletaan:
”Mun sydämeni halajaa Jumalan joukkoon palajaa. Siionin muurein sisälle, Herran vuorelle pyhälle.”
Mutta kun ”laumaan” tulee ”susia”, niin lauma hajoaa:
Joh. 10:12 ”Palkkarenki ei ole oikea paimen eivätkä lampaat hänen omiaan, ja niinpä hän nähdessään suden tulevan jättää lauman ja pakenee. Susi saa lampaat saaliikseen ja hajottaa lauman,”
Kun luin kirjoitustani, niin tunsin, että olet, eli kuulut ry:n uskoviin! Kysyn sinulta – uskallatko vastata? Oletko kenties pappi/puhuja? Jos olet, niin miten näet oman tehtäväsi – Palkkarenkinä on helppo olla – ei tule paineita ”susien” puolelta!
Jos on Hyvän Paimenen asialla, täyty toimia ihan niin kuin hyvä paimen:
Joh. 10:11 "Minä olen hyvä paimen, oikea paimen, joka panee henkensä alttiiksi lampaiden puolesta.”
Miten Luther virressään sanookaan; ”Jos veis he henkemme, osamme onnemme, ne heidän olkohon. Vaan meidän iät on Jumalan valtakunta”. - veli.vapaa
joutuu aikanaan Jumalan edessä tekemään tilin jokaisesta turhasta sanastaan. Mikäli osoittautuu, että hän on totellut esimerkiksi enemmän SRK:ta kuin Jumalaa, hänet ohjataan vasemmalle puolelle vuohien joukkoon. Se on lopullinen tuomio, josta ei ole paluuta. Siitä päätöksestä ei voi valittaa.
- okra
lukutaitoisia oli todella harvassa. Luku- ja kirjoitustaidon hallitsi vain murto-osa ihmisistä. Kaikki kirjat oli kirjoitettu käsin ja niitäkin oli vähän. Kirjapainon keksiminen 1400-luvulla mahdollisti luku-ja kirjoitustaidon leviämisen tavallisen kansan keskuuteen.
Uskoisin että Jeesuksen aikana käytettiin puheissa tuota "kuulkaa" ilmaisua vain siksi, koska kansa ei osannut lukea. lukutaitoisia oli todella harvassa. Luku- ja kirjoitustaidon hallitsi vain murto-osa ihmisistä. Kaikki kirjat oli kirjoitettu käsin ja niitäkin oli vähän. Kirjapainon keksiminen 1400-luvulla mahdollisti luku-ja kirjoitustaidon leviämisen tavallisen kansan keskuuteen.
Uskoisin että Jeesuksen aikana käytettiin puheissa tuota "kuulkaa" ilmaisua vain siksi, koska kansa ei osannut lukea.
Mielestäni tieto pitäisi ottaa alkuperäisestä lähteestä ja luottaa siihen, että jokaisessa uskovaisessa ihmisessä oleva Pyhä Henki auttaa ymmärtämään luetun oikein. Jos luotamme täysin toiseen ihmiseen, on aina mahdollisuus, että "tieto" tulee "sudelta jolla on lampaan vaatteet"
Lasten leikki "rikkinäinen puhelin" osoittaa mainiosti, kuinka tieto vääristyy pelkän kuulemisen kautta. Leikissä yksi lapsista kuiskaa toisen korvaan jonkin lauseen, toinen yrittää mahdollisimman tarkasti kuiskata kuulemansa lauseen seuraavan lapsen korvaan jne. Mitä enemmän lapsia on leikissä mukana, sen hullunkurisemmaksi lause on muuttunut viimeisen leikkijän kohdalla.
Myös rakentajat tietävät tuon muuttumisen ilmiön: jos halutaan saada saman mittaisia lautoja nopeasti vaikkapa 100 kpl, yksi mitataan ja vain tätä alkuperäistä pidetään mittana muille. Jos aina edellinen lauta otetaan mitaksi, sadas lauta on alkuperäistä huomattavasti pidempi.
Luetaan raamattua. luotetaan Pyhään Henkeen ja käydään virkistäytymässä uskovien ja uskomattomien yhteisöissä sekä luotetaan, että Pyhä Henki suojelee meitä kaikilta vaaroilta.- on aivan
oikea käsitys! Sitten kysyisin; näkyykö teidän koneissa viestit yhtenä pötkynä, kappalejako on poistunut! Tämän takia lukeminen on suuresti vaikeutunut!
Palstaa päivitettiin eilen ja tämän myötä hävisi kappalejako - kirjoitukset näkyvät yhtenä pötkynä ja varsinkin pitempää kirjoitusta on vaikea lukea. Laitan tämän kirjoituksen kahteen osaan, saa nähdä näkyykö kahdessa osassa. Jos joku voisi tälle asialle tehdä jotain - toimitko? on aivan kirjoitti:
oikea käsitys! Sitten kysyisin; näkyykö teidän koneissa viestit yhtenä pötkynä, kappalejako on poistunut! Tämän takia lukeminen on suuresti vaikeutunut!
Palstaa päivitettiin eilen ja tämän myötä hävisi kappalejako - kirjoitukset näkyvät yhtenä pötkynä ja varsinkin pitempää kirjoitusta on vaikea lukea. Laitan tämän kirjoituksen kahteen osaan, saa nähdä näkyykö kahdessa osassa. Jos joku voisi tälle asialle tehdä jotain - toimitko?- okra
on aivan kirjoitti:
Palstaa päivitettiin eilen ja tämän myötä hävisi kappalejako - kirjoitukset näkyvät yhtenä pötkynä ja varsinkin pitempää kirjoitusta on vaikea lukea. Laitan tämän kirjoituksen kahteen osaan, saa nähdä näkyykö kahdessa osassa. Jos joku voisi tälle asialle tehdä jotain - toimitko?yhteen pötköön. Siksi minulle sattui edellisessä viestissä kömmähdys; samaa teksitä tuli vahingossa pariin otteeseen koska taistelin kappalejaon kanssa!
- silloinkin
"Kaikki kirjat oli kirjoitettu käsin ja niitäkin oli vähän."________________________ ................................................................................................................................
Apt. 19:_________________________________________________________
18 Ja tuli myös monta niistä, jotka uskoivat, tunnustivat ja ilmoittivat tekonsa........ 19 Ja monta niistä, jotka hempeitä juonia harjoitelleet olivat, toivat kirjat ja polttivat kaikkein nähden. Ja kuin niiden hinnat laskettu oli, niin löydettiin viisikymmentä tuhatta hopiapenninkiä..............................................................................................
20 Niin voimallisesti kasvoi Herran sana ja vahvistui................................................... .............................................................................................................................. ainakin tämän verran.
- linjaus...
"Tinkaa tulee siitä" jne. Raattamaan opetti jo ennen 1900 lukua, että luetustakin saa synnit anteeksi.
Ei kait oppi siitä ole muuttunut?
VL-oppi on muuttumaton, näin paasataan jatkuvasti.
O.Voittonen saa haistaa...............- Missä ja milloin on
tämä väite tuotu esiin? Onko sinulla mustaa valkoisella tästä asiasta? Jos ei, asia voidaan unohtaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies
Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?801562Tumman vihreä mercedes
Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,141024Käyttäkää kumia kajaanilaisten naisten kanssa
Elkää ottako riskiä ilman kumia kun saattaa käydä niin että sinusta tuleekin isä lapselle ja elättäjä molemmille.95922Miksi tällainen pelottaa ja aiheuttaa joillakin ärtymystä?
"Sitoudun ystävien ja kollegoiden kanssa puuttumaan seksistisiin vitseihin ja vähättelyyn. Sanon ääneen, kun jokin ei ol79912Tunnusmerkkejä Kaivatulle
Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt51724Jymyuutinen: Suomen talous kasvaa hurjaa vauhtia
https://www.iltalehti.fi/talous/a/11fba8a8-a7fb-44f4-a58b-f129f6d5bdf5 Akavan pääekonomistin mukaan Suomen kokonaistuot141689- 53664
- 79664
Pakkomielle
Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs48651Oletko nainen enää täällä?
En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv51641