Hikoilu pilaa elämäni..

Hikoilee kuin sika..

Katsoiko joku aikanaan muistaakseni neloselta tota dokumenttia? Kärsiikö joku vastaavista oireista? Itse hikoilen kasvoista ja koko päästä aivan mielettömästi. Näin kesällä riittää pieni kävely ja sen jälkeen hiukset ja kasvot enemmän märät kun normaali ihmisellä saunassa.. Ylipainoa on hiukan, mutta se ei asiaan ihmeemmin vaikuta, olen painoni aiemmin tiputtanut normaali mittoihin mutta vaikutusta ei ihmeemmin ollut.. Ehkä hiukan mutta ei mainittavammin! Paino tietysti nousussa kun ei missään pahemmin kehtaa käydä..Sosiaalinen elämä kärsii todella paljon, koko ajan mielessä ajatus "älä hikoile, älä hikoile".. Se on todella ahdistavaa kun koko ajan tuntuu kuumotus päässä.. Hikoilen kyllä kainaloista ja selästäkin normaalia enemmän mutta se ei häiritse kun kaikki murheet keskittyy kasvoihin! Jännittäminen vaan tietysti pahentaa asiaa, mitä enemmän asiaa mietit, sen pahempi.. Parturissa käyminenkin on todella noloa kun hiki virtaa pelkästä istumisesta.. Hiustyylinä on pakko pitää todella lyhyttä, näin ei hiukset jatkuvasti ole sen näköiset kuin olisi suihkusta tullut! Juhlissa sun muissa noloa kun muilla puvut päällä kasvot kuivana ja itsellä pelkkä kauluspaita ja pää märkänä.. Talvea odotan kuin kuuta nousevaa, sillon on niin paljon ihanampaa.. Ikää mulla on 27v ja olen siis mies. Elämä pitäisi olla edessä mutta eipä siltä tunnu.

202

35824

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • iigbgjyyyee

      Oletko käynyt lääkärille puhumassa? En tiedä onko tuohon mitään hoitoa mutta luulisi nykyään kaikkeen olevan vähintään helpotus

      • ....

        Empä ole käynyt kyllä.. Ja eipä tuo brittidokumentti niin kovin vanha ollut. Mutta eipä siinäkään mitään halpaa/varmaa keinoa ollut. Botoxia tökkivät naamaan, sen pitäis vähentää kasvoista hikoilu yhdeksi tai kahdeksi kuukaudeksi. Ja sitten uudelle piikille. Siinäkin tuo aika lyhenee mitä useammin käytät. Sitten oli joku leikkaus, mutta se oli aika riskihomma, hikoilu voi vaan siirtyä muualle tai pahentua. Että empä usko että siihen mitään sen ihmeempää helpotusta on. Molemmilla veljillä on sama vika. Ei kyllä lähellekään tässä mittakaavassa.


      • susta.
        .... kirjoitti:

        Empä ole käynyt kyllä.. Ja eipä tuo brittidokumentti niin kovin vanha ollut. Mutta eipä siinäkään mitään halpaa/varmaa keinoa ollut. Botoxia tökkivät naamaan, sen pitäis vähentää kasvoista hikoilu yhdeksi tai kahdeksi kuukaudeksi. Ja sitten uudelle piikille. Siinäkin tuo aika lyhenee mitä useammin käytät. Sitten oli joku leikkaus, mutta se oli aika riskihomma, hikoilu voi vaan siirtyä muualle tai pahentua. Että empä usko että siihen mitään sen ihmeempää helpotusta on. Molemmilla veljillä on sama vika. Ei kyllä lähellekään tässä mittakaavassa.

        Mää tykkään susta märkä mies.


      • mene leikkaukseen
        .... kirjoitti:

        Empä ole käynyt kyllä.. Ja eipä tuo brittidokumentti niin kovin vanha ollut. Mutta eipä siinäkään mitään halpaa/varmaa keinoa ollut. Botoxia tökkivät naamaan, sen pitäis vähentää kasvoista hikoilu yhdeksi tai kahdeksi kuukaudeksi. Ja sitten uudelle piikille. Siinäkin tuo aika lyhenee mitä useammin käytät. Sitten oli joku leikkaus, mutta se oli aika riskihomma, hikoilu voi vaan siirtyä muualle tai pahentua. Että empä usko että siihen mitään sen ihmeempää helpotusta on. Molemmilla veljillä on sama vika. Ei kyllä lähellekään tässä mittakaavassa.

        Minulle on tehty tuollainen hermorataleikkaus n. 10 vuotta sitten ja sen jälkeen on ollut elämä pilalla. Oululainen lääkäri Lepojärvi leikkasi. Kysyn häneltä ennen leikkausta, onko mahdollista, että hikoilu siirtyy toiseen paikkaan? Vastaus oli: "hikoilu ei ole summa" eli ei siirry. Kainalohikoilu muuttui erittäin runsaaksi hikoiluksi selässä, taipeissa, haaroissa. Olen läpimärkä selästä vaikka en tekisi paljon mitään. Tanssit saa unohtaa, kun ei viitsi partnerin vaatteita kastella, kun tangoa mennään.


      • emt123

        ???????????mikä se on???????????


      • TYKKÄÄT
        susta. kirjoitti:

        Mää tykkään susta märkä mies.

        Menee vähän vitsin puolelle kommenttisi. Ymmärrätkö, että tämä asia on todella häiritsevä tällä mieshenkilölle. Ei varmasti vitsin väännettävä asia. Itse hikoilen (nainen) pään ja kaulan alueelta, mutta pääasiassa yöllä. Tietty jos siivoan tai teen jotakin fyysistä työtä - päänahka ja letti ihan märkänä. Ei kiva juttu.


      • TOIMII VARMASTI
        TYKKÄÄT kirjoitti:

        Menee vähän vitsin puolelle kommenttisi. Ymmärrätkö, että tämä asia on todella häiritsevä tällä mieshenkilölle. Ei varmasti vitsin väännettävä asia. Itse hikoilen (nainen) pään ja kaulan alueelta, mutta pääasiassa yöllä. Tietty jos siivoan tai teen jotakin fyysistä työtä - päänahka ja letti ihan märkänä. Ei kiva juttu.

        http://www.julkkikset.fi/forum/index.php/topic,1335.msg33737.html#msg33737

        ja

        http://www.julkkikset.fi/forum/index.php/topic,1337.0.html


      • maaninen.

        Hikoilussa on kyse autonomisen hermoston herkkyydestä/yliaktiivisuudesta ja aineenvaihdunnasta.


      • Vitsiniekalle
        susta. kirjoitti:

        Mää tykkään susta märkä mies.

        uraaniputki takapuoleen


      • Keskikuiva.
        TYKKÄÄT kirjoitti:

        Menee vähän vitsin puolelle kommenttisi. Ymmärrätkö, että tämä asia on todella häiritsevä tällä mieshenkilölle. Ei varmasti vitsin väännettävä asia. Itse hikoilen (nainen) pään ja kaulan alueelta, mutta pääasiassa yöllä. Tietty jos siivoan tai teen jotakin fyysistä työtä - päänahka ja letti ihan märkänä. Ei kiva juttu.

        märkä nainen. Märät naiset ovat ihania. Olen kuivahko miäs.


      • ....
        TYKKÄÄT kirjoitti:

        Menee vähän vitsin puolelle kommenttisi. Ymmärrätkö, että tämä asia on todella häiritsevä tällä mieshenkilölle. Ei varmasti vitsin väännettävä asia. Itse hikoilen (nainen) pään ja kaulan alueelta, mutta pääasiassa yöllä. Tietty jos siivoan tai teen jotakin fyysistä työtä - päänahka ja letti ihan märkänä. Ei kiva juttu.

        On kanssa tullut huomattua että imuroimisestakin tulee ihan jäätävä hiki.. Imuroinnin jälkeen ei tarvi kun roiskia vähän pesuainetta sinne tänne ja alkaa luuttuamaan.. Lattiat kun ovat jo valmiiksi märät...


      • kohtalotoveri
        .... kirjoitti:

        Empä ole käynyt kyllä.. Ja eipä tuo brittidokumentti niin kovin vanha ollut. Mutta eipä siinäkään mitään halpaa/varmaa keinoa ollut. Botoxia tökkivät naamaan, sen pitäis vähentää kasvoista hikoilu yhdeksi tai kahdeksi kuukaudeksi. Ja sitten uudelle piikille. Siinäkin tuo aika lyhenee mitä useammin käytät. Sitten oli joku leikkaus, mutta se oli aika riskihomma, hikoilu voi vaan siirtyä muualle tai pahentua. Että empä usko että siihen mitään sen ihmeempää helpotusta on. Molemmilla veljillä on sama vika. Ei kyllä lähellekään tässä mittakaavassa.

        Näin samaisen dokumentin ja muistelisin ettei näistä hoidoista ollut kuitenkaan mainittavaa apua. Olen etsinyt vaivaan hoitokeinoja netistä, mutta en ainakaan vielä ole löytänyt mitään.

        Itse olen 33-vuotias nainen ja kärsin suunnattomasti samasta päähikoilusta. Vaiva alkoi parikymppisenä. Sosiaalinen elämä todella kärsii kun hiki valuu kasvoille ja hiukset aivan läpimärkinä ilman mitään ruumiillista ponnisteluakin. Kesäaika varsinkin yhtä tuskaa. Suihkussa saa käydä monta kertaa päivässä, joskus jopa suihkua suihkun perään kun suihkusta tultaessakin hiki vaan virtaa.

        Pelkkä kaupassa käynti on nöyryyttävä ja tuskainen kokemus, kassalla viimeistään hiki virtaa pitkin kasvoja. Ystävien kanssa vaikkapa ulos syömään lähteminen etenkin kesäaikaan on kamalaa, vielä ulkona kävellessä hikoilu saattaa olla pientä, mutta astuessa ravintolaan hiki valuu kuin kraanasta ja hiukset ovat aivan märät etenkin ohimoilta ja niskasta. Koittaa siinä sitten olla rennosti ja nauttia illasta kun ihmiset ympärillä tuijottavat, sen tuoma stressi ja häpeä kun vain pahentavat hikoilua.

        Bussimatkat ovat kamalia, ja suututtaa kun bussit ovat lämmitettyjä talvellakin vaikka ihmiset ovat pukeutuneet lämpimästi. Siinä on työkaveritkin ihmeissään kun saavun jo valmiiksi hikipäissäni bussilla töihin vaikka ulkona on pakkasta.

        Luin koko ketjun läpi ja vaiva tuntuukin olevan paljon yleisempää kuin luulin. Tosin joillakin vaiva on huomattavasti lievempää hikoilun keskittyessä esim. käsiin ja kainaloihin. Itse vaihtaisin päähikoiluni noihin ihan koska vaan, sitä kun ei pysty millään lailla piilottamaan.


      • Sinänsä tuttua, mut mulla hikoili kainalot, eikä naama. Ärsyttävää, kun college-piadankin lapi tulvi kainaloista neiometrinkokoiset hikipussit.. Ketutti aika huolella. Apu löytyi apteekista. Sellaista törkyä, kuin Absolut Torr käytän kainaloihin. Pitäisi ohjeen mukaan lopettaa levitetyltä alueelta kikoilu kokonaan, mutta mulla vaan vähentää, sen verran hikinen mies olen. Mutta eipä tuo enää häiritse elämääni, nyt se hikoilu on "normaalin" ihmisen tasol. En tiedä voiko kyseistä lääkettä käyttää kasvoihin, mutta abteekista löytyy paljon muitakin vastaavia. Ei tarvitse käydä lekurilla, näitä saa ilman reseptiä. Kysyt vaan oikean hyllyn apteekin tädiltä.


      • kuski...
        kohtalotoveri kirjoitti:

        Näin samaisen dokumentin ja muistelisin ettei näistä hoidoista ollut kuitenkaan mainittavaa apua. Olen etsinyt vaivaan hoitokeinoja netistä, mutta en ainakaan vielä ole löytänyt mitään.

        Itse olen 33-vuotias nainen ja kärsin suunnattomasti samasta päähikoilusta. Vaiva alkoi parikymppisenä. Sosiaalinen elämä todella kärsii kun hiki valuu kasvoille ja hiukset aivan läpimärkinä ilman mitään ruumiillista ponnisteluakin. Kesäaika varsinkin yhtä tuskaa. Suihkussa saa käydä monta kertaa päivässä, joskus jopa suihkua suihkun perään kun suihkusta tultaessakin hiki vaan virtaa.

        Pelkkä kaupassa käynti on nöyryyttävä ja tuskainen kokemus, kassalla viimeistään hiki virtaa pitkin kasvoja. Ystävien kanssa vaikkapa ulos syömään lähteminen etenkin kesäaikaan on kamalaa, vielä ulkona kävellessä hikoilu saattaa olla pientä, mutta astuessa ravintolaan hiki valuu kuin kraanasta ja hiukset ovat aivan märät etenkin ohimoilta ja niskasta. Koittaa siinä sitten olla rennosti ja nauttia illasta kun ihmiset ympärillä tuijottavat, sen tuoma stressi ja häpeä kun vain pahentavat hikoilua.

        Bussimatkat ovat kamalia, ja suututtaa kun bussit ovat lämmitettyjä talvellakin vaikka ihmiset ovat pukeutuneet lämpimästi. Siinä on työkaveritkin ihmeissään kun saavun jo valmiiksi hikipäissäni bussilla töihin vaikka ulkona on pakkasta.

        Luin koko ketjun läpi ja vaiva tuntuukin olevan paljon yleisempää kuin luulin. Tosin joillakin vaiva on huomattavasti lievempää hikoilun keskittyessä esim. käsiin ja kainaloihin. Itse vaihtaisin päähikoiluni noihin ihan koska vaan, sitä kun ei pysty millään lailla piilottamaan.

        Bussissa on pakko pitää lämpöjä päällä koska kylmissä penkeissä on ikävä istua pidemmän matkaa ja kuskikin siinä jäätyy.Ovet aukee ja menee kiinni monta kertaa, ikävä viima käy talvella. Kuskinkin on jäykkä veivata rattia 8-10h päivässä toppatakki päällä :D


      • ksjdjkeooeo
        kuski... kirjoitti:

        Bussissa on pakko pitää lämpöjä päällä koska kylmissä penkeissä on ikävä istua pidemmän matkaa ja kuskikin siinä jäätyy.Ovet aukee ja menee kiinni monta kertaa, ikävä viima käy talvella. Kuskinkin on jäykkä veivata rattia 8-10h päivässä toppatakki päällä :D

        Kuskille oma penkinlämmitin niin ei tartte palella, kyllä sinne koppiin vois asentaa vaikka minkämoista lämmitintä. Onhan se älytöntä että lämmitellään bussit talvella niin kuumiksi että matkustajat hikoavat ja joutuvat riisumaan takkejansa, ja sieltä lämpimästä sitten ulos pakkaseen. Ja kuskit onnellisina veivaavat rattia ilman minkäänlaista takkia.


      • 12+5
        TYKKÄÄT kirjoitti:

        Menee vähän vitsin puolelle kommenttisi. Ymmärrätkö, että tämä asia on todella häiritsevä tällä mieshenkilölle. Ei varmasti vitsin väännettävä asia. Itse hikoilen (nainen) pään ja kaulan alueelta, mutta pääasiassa yöllä. Tietty jos siivoan tai teen jotakin fyysistä työtä - päänahka ja letti ihan märkänä. Ei kiva juttu.

        Hikoilen itsekin kasvoista voimakkaasti urheuluruorituksissa.

        Suorituksen jälkeen paketti puhtaita imukykyisiä nenäliinoja. Näillä taputetten hikinenkin naama on taas edustuskunnossa.


      • Ällöhikoilija
        kohtalotoveri kirjoitti:

        Näin samaisen dokumentin ja muistelisin ettei näistä hoidoista ollut kuitenkaan mainittavaa apua. Olen etsinyt vaivaan hoitokeinoja netistä, mutta en ainakaan vielä ole löytänyt mitään.

        Itse olen 33-vuotias nainen ja kärsin suunnattomasti samasta päähikoilusta. Vaiva alkoi parikymppisenä. Sosiaalinen elämä todella kärsii kun hiki valuu kasvoille ja hiukset aivan läpimärkinä ilman mitään ruumiillista ponnisteluakin. Kesäaika varsinkin yhtä tuskaa. Suihkussa saa käydä monta kertaa päivässä, joskus jopa suihkua suihkun perään kun suihkusta tultaessakin hiki vaan virtaa.

        Pelkkä kaupassa käynti on nöyryyttävä ja tuskainen kokemus, kassalla viimeistään hiki virtaa pitkin kasvoja. Ystävien kanssa vaikkapa ulos syömään lähteminen etenkin kesäaikaan on kamalaa, vielä ulkona kävellessä hikoilu saattaa olla pientä, mutta astuessa ravintolaan hiki valuu kuin kraanasta ja hiukset ovat aivan märät etenkin ohimoilta ja niskasta. Koittaa siinä sitten olla rennosti ja nauttia illasta kun ihmiset ympärillä tuijottavat, sen tuoma stressi ja häpeä kun vain pahentavat hikoilua.

        Bussimatkat ovat kamalia, ja suututtaa kun bussit ovat lämmitettyjä talvellakin vaikka ihmiset ovat pukeutuneet lämpimästi. Siinä on työkaveritkin ihmeissään kun saavun jo valmiiksi hikipäissäni bussilla töihin vaikka ulkona on pakkasta.

        Luin koko ketjun läpi ja vaiva tuntuukin olevan paljon yleisempää kuin luulin. Tosin joillakin vaiva on huomattavasti lievempää hikoilun keskittyessä esim. käsiin ja kainaloihin. Itse vaihtaisin päähikoiluni noihin ihan koska vaan, sitä kun ei pysty millään lailla piilottamaan.

        Minulla sama ongelma ja on vain pahentunut kun aikuisiän diabetes puhkesi ja käytän sekä tablettia että insuliinia pistoksena. En ole aikaisemmin hikoillut tällä tavalla en edes kainaloista. Tämä on todella PIINALLISTA.


    • liikuntaa

      Elimistösi on melko tehokas jäähdyttäjä joten jatka vain liikuntaa. Älä tyydy normaalipainoon vaan tee liikunnasta elämäntapa. Kaikki ongelmat ratkeavat siinä ohessa eikä jäljellejäävä hikoilu tunnu enää missään...

      • hahahah ja hei

        Ihan normaalipainon alarajoilla ja fyysisesti aktiivisena olen kärsinyt liikahikoilusta myös.


    • Hikoilu vähentynyt

      Olen myös hikoillut aina paljon varksinkin otsasta ja päänalueelta hiusten rajasta.Selkä on myös alue josta hikoan.Nuorempana kärsin enemmän hikoilustani, kun esim. diskossa käydessäni hiki valui hiusrajoista ja selästä tosi paljon.
      Sairastuin muutama vuosi sitten pitkittyneeseen stressiin ja silloin hikoiluni vain lisääntyi ja minua aivan hävetti kun olin hetkessä aivän hikimärkä.Otsalta aivan valui hikikarpalot ja hiukset olivat aivan märät.
      Hain ammattiapua pitkittyneeseen stressiin ja sen mukana tuomiin oireisiin.Ajan myötä hikoilu väheni eikä enää ole häirinnyt elämääni niin paljon.Uskon että jännittämisellä ja stressillä on osuutensa asiaan hyvin suuresti.
      Hikoilen kyllä paljon ja varsinkin tällainen kuuma kesä on ollut yhtä hikoilua, mutta ei minun ole tarvinnut tehdä asiasta itselleni hirveää ongelmaa.
      Olen huomannut että kahvi kiihottaa hikoilua ja saattaa yhtäkkiä puskea kahvin juonnin jälkeen hien otsalle.
      Olen nainen ja nyt 40 vuotta.

      • ...

        Kahvia mä en voi edes juoda.. Se tulee heti otsasta ulos.. Voin kertoa että ne jotka eivät kärsi eivät voi edes kuvitella miten tuskaisaa elämä on.. Ajatelkaapa tilanne että hikoilisitte n. 60% päivästä yhtä rankasti kun rankan lenkin aikana? Eipä ole todellakaan naurunasia..


    • Niizu76

      Oletko ajatellut, että apuja voisi saada täydentävistä hoitomuodoista, eli siis esim. homeopatia, vyöhyketerapia? Niissä syvennytään aina fyysisestä oireista syvemmälle. Myös omalla ruokavaliolla on iso osuus asiaan. Jollakin ruoka-aineilla kun on sisäisesti kehoa kuumentavia vaikutuksia esim. valkoinen vehnäjauho, sokeri. Itse en kärsi hikoilusta, mutta olen saanut täydentävistä hoitomuodoista apuja omiin "ongelmiini" eikä ole tarvinnut lääkkeisiin koskea. Tsemppiä Sinulle oikein paljon: )!!

      • ...

        En ole ihmeemmin noita ajatellut, ja vähän epäilen auttaisivatko edes. Eiköhän helpottavina keinoina lähinnä ole tuo botox ja leikkaus mutta kumpaankaan en halua. Makeisia en syö, limsaa en juo, heseissä sun muissa en käy.. Joten eipä tota sokeria hirveästi tule nautittua. Ihan normi ruokaa syön.. Salaatteja en kyllä ihmeemmin..


      • Kokenut....
        ... kirjoitti:

        En ole ihmeemmin noita ajatellut, ja vähän epäilen auttaisivatko edes. Eiköhän helpottavina keinoina lähinnä ole tuo botox ja leikkaus mutta kumpaankaan en halua. Makeisia en syö, limsaa en juo, heseissä sun muissa en käy.. Joten eipä tota sokeria hirveästi tule nautittua. Ihan normi ruokaa syön.. Salaatteja en kyllä ihmeemmin..

        Sokeri on hiilihydraatin pahin muoto, mutta ilman sitäkin saat varmaan riittämin ts. yli tarpeen (nopeita) hiilihydraatteja. Jos aiot pysyä hyvissä normeissa, niin yhtään valmisruokaa ei kannata syödä, leipä ja sokeri kokonaan pois ja hedelmiäkin on syytä rajoittaa. Vanhasuomalainen porkkana, nauris, lanttu, herne, pähkinä, liha, kala ja marja-ruokavalio on paras. Oliiviöljyä rasvaksi. Tulee samalla halvemmaksi...:D

        Suolan rajoittamiseen pätee samat säännöt. Piilosuolaa tulee uskomattoman paljon joka tuotteesta.


    • kärsijä myös!!!

      kyllä- voiko kamalampaa olla kuin tuo hikoilu. mutta se voi myös johtua monesta syystä- kannattaa käydä lääkärillä. itselläni kestänyt jo muutamia vuosia, et voi mennä kauppaan, elokuviin, teatteriin et minnekkään- töissä on aivan kamalaa mutta yrittää vaan pitää. mene hakemaan apua! johtuu se sitten mistä hyvänsä ja kaikkea hyvää ja jaksamista.

      • ...

        Jaksamista myös sulle.. Samat on ongelmat mullakin.. Muutenkin olen hieman ujo luonteeltani.. Tuo vain tietysti pahentaa asiaa. Kun ei missään kehtaa käydä.. Viikonloput on yhtä helvettiä tylsyytensä vuoksi.. Onneksi on sentään kavereita jotka ymmärtävät ja joiden kanssa tulee jopa vitsailtua aiheesta.. Toki aina minun aloitteestani.. Muuten asiasta ei puhuta kun tietävät miten rankkaa on..


    • Rintasyöpä

      Joudun syömään seuraavat 5 vuotta Tamofen lääkettä, joka alentaa hormoonitasoa.....vähentää rintasyövän uusimis riskiä. Hikoilen, hikoilen ja hikoilen. Tiedän tunteen, todella rankkaa joskus. Vaihtoehtoista lääkettä ei ole ja riskiä en uskalla otta , jättäisin lääkkeen pois...siispä hiloilu jatkuu.
      Konsertit ym. sosiaaliset tapahtumat jääneet minimiin , koska hikoilun vuoksi ei haluja lähteä minnekkään. Mutta näin mennään nyt :))

    • Niizu76

      Oletko ajatellut, että hakisit apuja täydentävistä hoitomuodoista esim. homeopatia tai vyöhyketerapia? Niissä pureudutaan aina fyysisen oireen lisäksi hiukka syvemmälle. Omalla ruokavaliolla on tietysti iso osuus asiaan esim. valkoisella vehnäjauholla on kehoa sisäisesti kuumentava vaikutus, jolloin varmasti hikeä tulee enemmän pintaan. Itse en kärsi hikoilusta, mutta olen saanut ko. hoidoista itselleni apua omiin "ongelmiini" ja ei ole tarvinnut lääkkeisiin turvautua. Oikein Paljon tsemppiä Sinulle: )! Olen varma, ettei sinun tarvitse hikoilusta kärsiä lopun elämääsi.

    • zbxv

      Ennenkuin ryhdyt noihin raskaisiin hoitoihin kysele ja kokeile vyöhyketerapiaa ym. muita kehon tasapainoa tukevia terapioita. Jännittäminenkin lisää oireitasi, mutta en suosittele siihenkään lääkitystä vaan ensin lempeämpiä keinoja. Olen kokeillut ja saanut avun itse. Sinulle sopiva tapa löytyy kun etsit.

      • ...

        Olen tosiaan hieman ujo.. Ja olen kyllä huomannut että jännittäminen lyö heti hien otsaan. Ja tosiaan, kesällä ei voi käydä oikeen missään aina pakko pitää musta lippalakki päässä kun ulkona liikkuu.. Siinä kun ei näy vaikka olisi läpimärkä.. Hoitomuotoja en ole edes ajatellut.. Vasta tuon tv ohjelman jälkeen heräsin asian suhteen.. Ennen sitä kuvittelin olevani ainoa enkä kehdannut edes mennä lääkäriin... Nyt pitäis kyllä sinne uskaltautua..


      • 45678901298
        ... kirjoitti:

        Olen tosiaan hieman ujo.. Ja olen kyllä huomannut että jännittäminen lyö heti hien otsaan. Ja tosiaan, kesällä ei voi käydä oikeen missään aina pakko pitää musta lippalakki päässä kun ulkona liikkuu.. Siinä kun ei näy vaikka olisi läpimärkä.. Hoitomuotoja en ole edes ajatellut.. Vasta tuon tv ohjelman jälkeen heräsin asian suhteen.. Ennen sitä kuvittelin olevani ainoa enkä kehdannut edes mennä lääkäriin... Nyt pitäis kyllä sinne uskaltautua..

        Fyysisen kunnon systemaattisella kehittämisellä ja huolellisella ravinnon suunnittelulla luot pohjan ongelman ratkaisulle. Oleellisin ongelman ratkaisu piilee ujouden syissä. Miksi olet ujo? Ujouden voi tulkita epävarmuudeksi (suuremmassa) seurassa. Mistä johtuu epävarmuutesi? Tämä sinun pitäisi pystyä ainakin itsellesi selvittämään ja miettimään voiko sitä mitenkään poistaa.

        Miehillä esimerkiksi hyvä tai erinomainen tanssitaito voi auttaa ulkona käydessä. Tanssitaiturilla käy tyypillisesti aina flaksi ja reippaasti tanssiessa tulee kaikille hiki.

        On hyvä muistaa, että Jari Sillanpää näyttää aina esiintyessään hikoavan runsaasti ja on silti monien naisten märkien unien kohde... :D


    • pikaisesti

      lääkäriin, kysehän voi olla vaikka kilpirauhasesta ja näin ollen täysin hoidettavissa.

      • rnkovykmn

        Useimmilla kyse ei ole elimellisestä sairaudesta vaan on kyse pään tavallista suuremmasta hikoilusta ja sen jännittämisestä. (Jotkut hikoavat enemmän käsistä, toiset jaloista ja kolmannet kainaloista.) Koska pään runsas hikoilu näkyy, muut kiinnittävät siihen huomiota (ainakin hikoilijan mielestä) ja se häiritsee. Tällöin hikoilu vaan lisääntyy ja noidankehä on valmis. Tiedän asian 30 vuoden kokemuksella. Herkästi punastuvat ovat vertaisryhmä.

        Merkittävin tapa päästä ongelmasta on tehdä siitä tavanomainen ts. pyyhkiä tarvittaessa hikeä nenäliinalla ja olla ihan normaalisti. En suosittele kiinnittämään asiaaan huomiota vitsailemalla, koska silloin viestität sen häiritsevän.

        Hanki itsevarmuutta tavalla tai toisella. Yleensä sen systemaattinen hankkiminen on mahdollista hankkimalla arvostusta (ammatillista tai harrastukseen liittyvän) osaamisen kautta.

        Hyvä fyysinen kunto (pp. kestävyys) ja terveellinen ruokavalio poistavat ongelmaa fyysisellä tasolla ja osaltaan lisää itseluottamusta ts. parantaa mahdollisuuksia päästä jännittämisestä.


    • Jynssääjä

      Juu tuttu tunne on, meillä on suvussa hikoilua eikä sille ole löytynyt selitystä.
      Kyllä on noloa olla aina hikinen, vaikka hiki ei haise.
      Olen yrittäjä ja joudun tekemään päivittäin ruumilliista työtä pesen ja vahaan autoja, hiki virtaa kokoajan ei meinaa saada autoa kuivaksi.
      Sitten kanssakäyminen naisen kanssa, nainen saa väistellä hikipisaroita.
      Eikä johdu huonosta kunnosta eikä ylipainosta, talvella on vähän helpompaa.

      • ...

        Sama homma.. Talvea odotan kuin kuuta nousevaa.. Tiedä sitten pitäiskö ruveta suunnittelemaan muuttoa alaskaan tai siperiaan... =)


    • toinen mies

      Saatan yks kaks alkaa hikoilemaan niin, että hiki vain virtaa. Tuntuu kun rinnassa valuu pisaroita ja selkä menee ihan märäksi. Ilman mitään syytä. Joskus hikoilen myös jaloistakin - jalat menevät nihkeiksi. Psykosomaattisiin oireisiin en usko, koska tuskin kotonani mitään jännitän tiedostamattani - sen ymmärtäisin, jos tuolla ulkona vaikka tapaamiseen mennessäni olisin litimärkä, mutta kun ei liity mitenkään pelkästään tuollaiseen toimintaan. Lenkkeilessä paitani on kuin uitettu saavissa, jo pelkkä kävely riittää siihen, että paita on kostea. Samoin koko ruumis on nihkeä muualta.

      Lääkärissä kävin. Lääkäri tutki vain kilpirauhasen arvot, vaikka olisin halunnut muutakin - mm. testosteronitason tarkistamisen, sillä oireina on myös väsymystä ja voimattomuutta. Ei oikein tiennyt muutenkaan hikoilemisen oireista mitään. Pitäisi käydä ihotautilääkärillä.

      Talvella ei tilanteeni sinänsä ole parempi. Hikoilen talvellakin yhtälailla - tietysti kesällä tulee normaali kuumuudesta aiheutuva hikoilu päälle. Talvella on vain se ikävä puoli, että kun runsaasti hikoilee, tulee kylmä, kun vaatteet ovat kosteat.

      Normaalipaino itsellänikin on, joten ei liity myöskään ylipainon oireisiin.

      Ehkäpä sinulla auttaisi, jos kokeilisit olla jännittämättä? Jos ei muuten onnistu, niin voisit tiedustella lääkäriltä, auttaisiko esim. joku masennukseen käytettävä lääke (Cipralex, esim. hyvin mietona, miedoimpana 2,5 mg), jota myös käytetään voimattomuuden, väsymyksen tunteeseen sekä paniikin/jännittämisen lieventämiseen. Haittapuolena, sivuvaikutuksena, voi olla hikoilun lisääntyminen - silloinhan se lääke ei tietenkään toimi tarkoitukseen. Itse hikoilunoireisiin on olemassa huonosti lääkehoitoa. Jännittämisen oireisiin kyllä löytyy ja Cipralex on hyvinsiedetty lääke.

    • DrWatson.

      Heti alkuun voin luvata että runsaalla hikoilulla ja huonolla kunnolla ei välttämättä ole mitään tekemistä keskenään. Mä olen normaalipainoinen ja harrastan kovaa sykettä nostavaa lihaskuntopainoitteista liikunta noin 5x viikkoon. Hiki virtaa aina heti ja sitä jatkuu treenin loppuun saakka. Kunto on varmasti parempi kun keskivertotallaajalla mutta aina vois lattian pestä hikivesillä! Muutenkin normaalilämpö on mulle yleensä liikaa ja mm. kahvin juonnin jälkeen otsa on märkä.. tosin ihan paikallaan ollessa en hikoa.
      Sullahan voi olla kilpirauhasen toimintahäiriö tai sitten autonominen hermosto muuten toimii vähän väärin. Liittyykö hikoilu jännittämiseen ts. hikoilet parturissa mutta jos istut himassa jakkaralla valuuko silloin hiki? Jotkut mielialalääkkeet saattaa lisätä hikoilua, käytätkö niitä? Kävisin alkuun lääkärin kanssa juttelemassa, hän voi rajata sairaudet tms. pois.

      • Irene.

        Minulle alkoi outo äkillinen hikoiluilmiö nuorena, joka oli kovin harmillista. Vuosia myöhemmin tajusin, että ongelman tausta saattoi olla amalgaamipaikkojen laitto hampaisiin. Vaihdatin myöhemmin amalgaamit muovipaikkoihin, myös allergistyyppisten iho-oireiden takia. Se auttoi koko yleiskuntoon. Apu tuli Antioksidanttiklinikan kautta, sieltä sain myös kirjan luettavaksi amalgaamien lukemattomien sivuvaikutusten kautta. Sehän on myrkkyä elimistölle. Ehkä jokin muukin vieras aine kehossa olisi taustatekijänä?
        Kesällä sitä hikoilee vain lämmön takia, kannattaa pitää kevyitä asusteita ja pysytellä varjossa. Myös kahvinjuonti kesällä pahentaa asiaa, kannattaa juoda lasi kylmää vettä mukaan. Samoin oluet yms. alkoholit alkavat kuumottaa kesällä.


      • Irene.
        Irene. kirjoitti:

        Minulle alkoi outo äkillinen hikoiluilmiö nuorena, joka oli kovin harmillista. Vuosia myöhemmin tajusin, että ongelman tausta saattoi olla amalgaamipaikkojen laitto hampaisiin. Vaihdatin myöhemmin amalgaamit muovipaikkoihin, myös allergistyyppisten iho-oireiden takia. Se auttoi koko yleiskuntoon. Apu tuli Antioksidanttiklinikan kautta, sieltä sain myös kirjan luettavaksi amalgaamien lukemattomien sivuvaikutusten kautta. Sehän on myrkkyä elimistölle. Ehkä jokin muukin vieras aine kehossa olisi taustatekijänä?
        Kesällä sitä hikoilee vain lämmön takia, kannattaa pitää kevyitä asusteita ja pysytellä varjossa. Myös kahvinjuonti kesällä pahentaa asiaa, kannattaa juoda lasi kylmää vettä mukaan. Samoin oluet yms. alkoholit alkavat kuumottaa kesällä.

        lähinnä tuon viestini.


      • ...

        Kyllä kotonakin hikoilen, mutta kyllä se jännittäminen pahentaa asiaa aika voimakkaasti. Aika yllättävän monella tuntuu olevan samanmoisia ongelmia.. Sinänsä hyvä että mies.. Miehellä tuo ongelma kuitenkin ymmärretään jotenkin helpommin kun naisella.. Yhtä paljon hikoileva nainen kärsisi varmasti enemmän..


      • lyhyesti vain
        Irene. kirjoitti:

        Minulle alkoi outo äkillinen hikoiluilmiö nuorena, joka oli kovin harmillista. Vuosia myöhemmin tajusin, että ongelman tausta saattoi olla amalgaamipaikkojen laitto hampaisiin. Vaihdatin myöhemmin amalgaamit muovipaikkoihin, myös allergistyyppisten iho-oireiden takia. Se auttoi koko yleiskuntoon. Apu tuli Antioksidanttiklinikan kautta, sieltä sain myös kirjan luettavaksi amalgaamien lukemattomien sivuvaikutusten kautta. Sehän on myrkkyä elimistölle. Ehkä jokin muukin vieras aine kehossa olisi taustatekijänä?
        Kesällä sitä hikoilee vain lämmön takia, kannattaa pitää kevyitä asusteita ja pysytellä varjossa. Myös kahvinjuonti kesällä pahentaa asiaa, kannattaa juoda lasi kylmää vettä mukaan. Samoin oluet yms. alkoholit alkavat kuumottaa kesällä.

        lämmin vesi on elimistölle parempi. keho hyödyntää sen paremmin. amalgameista etc. en mene puhumaan, kun en tiedä. :)


    • ame-lia

      Suosittelisin, että kävisit lääkärissä ja pyytäisit ottamaan kilpirauhas kokeet, sekä hormoni kokeet. Olet vielä niin nuori, että Sinun kannattaa mennä lääkäriin ja vaatia näitä kokeita ym. joistä lääkäreiden täytyis tietää. Nykyään pihdataan näissä kokeissa mitä potilas itse esittää mutta ole tiukkana ja kerro, että elämäsi menee pilalle koska et voi elää "normaalia" sosiaalista elämää.
      Toivon Sinulle kaikkea hyvää.

    • PejPs

      Tutullani on sama ongelma, mene lääkäriin, hän sai naishormooneita hikoiluunsa, ja hän ei enää hikoile niin paljoa. eks tunnukki hassulta, jotta joudut ehkä kohta syömään naishormooneita : DD

      • ...

        Heh.. Joo... Hikoilu loppuu ja rinnat kasvaa.. Pitääpä kyllä koittaa ensi viikolla lääkäriin saada aika...


    • ttr.1200

      mittaileppa verensokereita, toi hikoilu taitaa olla diabeteksen oireita, korjaantuu ruokavaliolla.

      • Se joku lääkäriohjelma nelosella oli, saman tyyppinen. Pistivät kainaloihin potoxia niin loppu hikoilu. :)


      • ...

        Mitattu on viikko sitten ja ihan normi arvot on..


      • ihmettelee.

        liiallista hikoilua myös -en ole osannut ajatella lainkaan että verensokeri voisi asiaan jotain tehdä! jos noin voi tosiaan olla, on hyvin todennäköistä varmasti minun kohdallani.

        on tai ei, alan kiinnittämään huomiota asiaan NYT. :)


    • 50+ hikoilija

      Siihen hikoiluun tottuu, jos on "polla" kunnossa, eli älä ota turhia paineita asiasta. Itse olen hikoillut runsaasti murrosiästä lähtien, eli yli 35 vuotta.

      Mutta tässä pari hyvää neuvoa:

      1. Vältä SUOLAA, myös sitä piilosuolaa, jota on leivässä, leikkeissä, hampurilaisissa, soijakastikkeessa jne. Kun syöt suolaa, sinua janottaa -> juot ja sitten taasen hikoilet.

      2. Jos ryyppäät, niin unohda kalja, siideri ja muut limuviinat. Siirry viiniin tai muihin sinulle sopiviin juomiin. Vältä myös "tiukkaa" viinaa, se menee päähän helposti ja janottaa seuraavana päivänä niin pirusti.

      3. Pudota painoasi mahdollisuuksiesi mukaan, kunnon lenkki poistaa ylimääräisiä nesteitä ihan kivasti, liikkuessa saa hikoilla kuin sika!

      4. Tarkkaile juomistasi. Terve normaali ihminen pärjää noin 2l nesteellä / päivä. Mukaan lasketaan sitten myös ruoassa olevat nesteet, eli lautasellinen esim pinaattikeittoa on noin 2-3 dl nestettä.

      Todennäköisesti juot enemmän kuin on tarvis, siinä syy.

      • ...

        Vettä juon kyllä ihan hirveästi.. Mutta aina olen ajatellut että tuleehan sitä jano kun hikoilee noin.. Vettä epäilisin juovani ehkä n. 5 litraa päivässä.. Hankala arvioida kun ei koskaan ole asiaan tullut huomiota kiinnitettyä.. Siihen päälle tietysti ruokajuomana päivässä vajaa litra maitoa ja muuten jokusia laseja mehua..


      • oletttttt

        ottanut selvää? :)

        hikoiluun lääkkeenä ei ole nesteytyksen vähentäminen. ja hikoillessa menettää elimistöstä suoloja. jne jne jne. :/


      • Anonyymi

        Voisiko olla, että maito hikoiluttaa?
        Kun juon maitoa iltasin, hikoilen yöllä, onko muilla kokemuksia?


    • Green Girl

      Mulla oli kausi, jolloin silmäni rähmivät valkoista (improper fat metabolism).

      Kokeile colostrumia, olen tilannut netistä, kokeile elävää ravintoa, orasjauhetta, siitepölyä, koneellista suolenpuhdistusta, akupunktiota. Lue Louise H. Hayn kirjoja. Mieli on vahvassa yhteydessä ruumiiseen. Mieli pystyy ohjaamaan ruumista enemmän kuin tiedetään. Googlaa, googlaa.

      Olen varma, että saat hikoilun hallintaan. Bless you!

    • JanSil

      Olen monia mutkia kulkenut terveyden suhteen ja yhden jutun huomannut: Yrmeä päätös raakojen kasvisten, salaattien ja itsepuristettujen kasvimehujen laittamisesta päärooliin ruokailussa, kahvin ja makeisten, rasvan ja turhien hiilihydraattien käytön lopettaminen, määrätietoinen itsensä kehittäminen kohti positiivista riippuvuutta ulkoliikuntaa, varsinkin juoksemista, kohtaan.
      Moni haluaa löytää moisesta turhaan vaikka mitä kielteistä, mutta no pain, no gain. Sitä mukaa kun tietty kieltäymys kehittyy, huomaatkin hei nauttivasi elämästä ENEMMÄN kuin ennen. Tuollaiset nykymössössä elävän ihmisen vauvataudit kuten huomattava hikoilusi, jäävät pois painonlaskun, vitaaliaineiden ja luonnollisen terveyden käynnistyessä. Tällainen elämän haltuunotto ei kahlitse sinua mitenkään. Viikon mehupaasto oikein tehtynä esim. puhdistaa aineenvaihduntaa ja tätä kautta ihan fyysisesti aivoja, ja tunnet itsesi ja psykofyysisen kokonaisuutesi loistavan paljon paremmin.
      Tämän voit ottaa täsmälääkkeenä vaikealle hikoiluongelmallesi, mutta myös koko elämän muuttavana ja virvoittavana ohjenuorana.

    • Icebergsalaatti

      Olen monia mutkia kulkenut terveyden suhteen ja yhden jutun huomannut: Yrmeä päätös raakojen kasvisten, salaattien ja itsepuristettujen kasvimehujen laittamisesta päärooliin ruokailussa, kahvin ja makeisten, rasvan ja turhien hiilihydraattien käytön lopettaminen, määrätietoinen itsensä kehittäminen kohti positiivista riippuvuutta ulkoliikuntaa, varsinkin juoksemista, kohtaan.
      Moni haluaa löytää moisesta turhaan vaikka mitä kielteistä, mutta no pain, no gain. Sitä mukaa kun tietty kieltäymys kehittyy, huomaatkin hei nauttivasi elämästä ENEMMÄN kuin ennen. Tuollaiset nykymössössä elävän ihmisen vauvataudit kuten huomattava hikoilusi, jäävät pois painonlaskun, vitaaliaineiden ja luonnollisen terveyden käynnistyessä. Tällainen elämän haltuunotto ei kahlitse sinua mitenkään. Viikon mehupaasto oikein tehtynä esim. puhdistaa aineenvaihduntaa ja tätä kautta ihan fyysisesti aivoja, ja tunnet itsesi ja psykofyysisen kokonaisuutesi loistavan paljon paremmin.
      Tämän voit ottaa täsmälääkkeenä vaikealle hikoiluongelmallesi, mutta myös koko elämän muuttavana ja virvoittavana ohjenuorana.

      • hikoilija

        Mäkin hikoilen todella paljon ja se on rasittavaa, mutta ei pilaa elämääni, tosin hikoilen vaan käsistä.


      • Tara Ilmatar
        hikoilija kirjoitti:

        Mäkin hikoilen todella paljon ja se on rasittavaa, mutta ei pilaa elämääni, tosin hikoilen vaan käsistä.

        ... hikoilen. Olen hikoillut lapsesta asti. Jännittäminen lisää sitä. Kouluaikana palautin koepaperitkin kupruille kostuneina. Lääkärille olen puhunut siitä ensimmäisen kerran teini-ikäisenä. Silloin se tuntui rajoittavan kaikkea. Lääkäri kehotti naureskellen pitämään pyyheliinaa mukana! Se siitä ongelmasta ja sen vakavasti ottamisesta. Enpähän ole siitä sen jälkeen valitellut. Mutta olen tottunut asiaan. Autonominen hermostoni on vaan niiiiiiiiiiiiiin herkkä. Asia ei ole todellakaan kuitenkaan *kuolemanvakava* enää keski-ikäisyyden kynnyksellä. Ja kun muuten olen kaikinpuolin *kunnossa*. =)


      • Puuppana
        Tara Ilmatar kirjoitti:

        ... hikoilen. Olen hikoillut lapsesta asti. Jännittäminen lisää sitä. Kouluaikana palautin koepaperitkin kupruille kostuneina. Lääkärille olen puhunut siitä ensimmäisen kerran teini-ikäisenä. Silloin se tuntui rajoittavan kaikkea. Lääkäri kehotti naureskellen pitämään pyyheliinaa mukana! Se siitä ongelmasta ja sen vakavasti ottamisesta. Enpähän ole siitä sen jälkeen valitellut. Mutta olen tottunut asiaan. Autonominen hermostoni on vaan niiiiiiiiiiiiiin herkkä. Asia ei ole todellakaan kuitenkaan *kuolemanvakava* enää keski-ikäisyyden kynnyksellä. Ja kun muuten olen kaikinpuolin *kunnossa*. =)

        Kaikille käsien liikahikoilusta kärsiville: kannattaa mennä ihotautilääkärille ja sitä kautta kokeilla iontoforeesihoitoa. Ongelma on minulle tuttu ja samoin olen törmännyt tuohon yleislääkärin raivostuttavaan tietämättömyyteen. Itse menin tässä asiassa kyllä vähän perä edellä puuhun, eli ensin stressihermosalpaukseen, joka kyllä toimi ensin alkuun täydellisesti (ja oli kallis), mutta sitten hikoilu alkoi pikku hiljaa palautua. Ei entiseen mittaansa mutta kuitenkin häiritsevästi.

        No, nyt minulla on iontoforeesilaite kotona ja kymmenen hoitokerran kuuri juuri takana ja hyvin pysyy taas kädet kuivina. :) Iontoforeesin vaikutus on tosin käsittääkseni aika yksilöllinen, mutta ainakin jonkinlaisen avun siitä saanee jokainen.

        Luulin aina nuorena olevani ainoa maailmassa, joka kärsii tuosta vaivasta. Kuprut koepaperit, koulun tanssitunnit, kättelyt.. tuskaa kaikki. Nykyään saa onneksi netin avulla tietoa näistä asioista kunhan vaan googlettaa. :)


      • Hikoilija35v
        Puuppana kirjoitti:

        Kaikille käsien liikahikoilusta kärsiville: kannattaa mennä ihotautilääkärille ja sitä kautta kokeilla iontoforeesihoitoa. Ongelma on minulle tuttu ja samoin olen törmännyt tuohon yleislääkärin raivostuttavaan tietämättömyyteen. Itse menin tässä asiassa kyllä vähän perä edellä puuhun, eli ensin stressihermosalpaukseen, joka kyllä toimi ensin alkuun täydellisesti (ja oli kallis), mutta sitten hikoilu alkoi pikku hiljaa palautua. Ei entiseen mittaansa mutta kuitenkin häiritsevästi.

        No, nyt minulla on iontoforeesilaite kotona ja kymmenen hoitokerran kuuri juuri takana ja hyvin pysyy taas kädet kuivina. :) Iontoforeesin vaikutus on tosin käsittääkseni aika yksilöllinen, mutta ainakin jonkinlaisen avun siitä saanee jokainen.

        Luulin aina nuorena olevani ainoa maailmassa, joka kärsii tuosta vaivasta. Kuprut koepaperit, koulun tanssitunnit, kättelyt.. tuskaa kaikki. Nykyään saa onneksi netin avulla tietoa näistä asioista kunhan vaan googlettaa. :)

        ..suosittelen minäkin, sekä myös akupunktiota. Koko lapsuus ja nuoruus meni erinäisiä sellaisia asioita ja tilanteita vältellessä, jossa käsivarsia pitkin juoksevat hikivanat olisivat paljastuneet kanssaihmisille tai muuten tulleet ilmi. Päiväkodissa hoitajat huusivat pää punaisina, että lopeta tyttö se käsien nuoleminen heti, enkä minä raukka uskaltanut sanoa, että käsien valuminen johtui hikoilusta.

        Tämän ongelman tuskaisuudesta ei todella tajua mitään, ellei sen kanss itse joud elämään. Mutta kuten sanottu, itselläni ainakin apua ollut iontoforeesista ja akupunktiosta.


    • on kamalaa!

      Tiedän tunteen! Kun sairastuin kilpirauhasen liikatoimintaan, niin hikoilin valtavasti ja leposyke huiteli hölkkälenkin lukemissa. Tuntui tosi nololta hikoilla, etenkin juhlissa. Piti olla hienot vaatteet, sukkikset ja kaikki sekä meikki ojennuksessa. Juu, olipa ojennuksessa, kun olin litimärkä jo ennen juhliin menoa! Myös töissä asiakaspalvelussa oli kamalaa, kun koitti palvella asiakkaita ja hiki valui yhtenään. Kai asiakkaatkin vähän ihmettelivät...

      Oma ongelmani loppui, kun koko kilpirauhanen poistettiin, minkä jälkeen lihoin reilusti ja palelin muutamia vuosia. Siis ääripäästä toiseen. :) Nyt tilanne on onneksi rauhoittunut.

      Sinun kohdallasi taitaa olla kyse jostain muusta, kun kerran kilpirauhaskokeetkin on jo tehty. Lueskelin netistä, että ongelmaan on useita hoitomuotoja, joten jos et yhdeltä lääkäriltä saa apua, niin kokeile toista. Toivon, että saat apua ongelmaasi!

    • olla monta syytä..

      Itse menisin lääkärille selvittämään johtuuko vaiva esim. kilpirauhas-, hormoni- tai diabetesongelmasta, ja jos sieltä ei löydy vaivaan syytä, kokeilisin esim. vyöhyketerapiaa. Olen saanut siitä itse apua ja kuullut auttavan moniin nimenomaan "selittämättömiin" vaivoihin. En missään nimessä lähtisi kokeilemaan mitään botox-hoitoa, sillä eihän se vaivan syytä poista ja kehoon tulee vaan lisää vierasta ainetta. Tuli myös mieleen, että voihan tuollainen johtua myös jostain myrkystä, kuten amalgaamista tai homeesta, onko asunnossasi/työpaikallasi hyvä ilma? Itse asuin jonkin aikaa homeasunnossa ja siellä koko hormonijärjestelmäni meni sekaisin, mikä vaikutti myös hikoiluun.
      Toivottavasti löydät ratkaisun ongelmaasi.

    • tässä ohje: aloita säännöllinen lenkkeily. Juokse 3 kertaa viikossa. Aluksi vaikka 5 km
      kerralla.Pidennä sitten 10 km lenkkeihin ja jatka sitä n 1 kk jälkeen huomat muutoksen.

    • randomuija

      meijän ukko hikoili joskus aika paljonki. sitä autto hiukan se ku se alko käymää talvisin melkee joka päivä avannos uimas. en tiiä mite se auttaa siihe mut näköjää jotenki ku ei se enää hikoile nii paljo. suosittelen kokeilee.. nyt on just talvi koht tulossa ni kannattaa alottaa jo nyt se päivittäinen kylmässä vedessä pulahtaminen ulkona. en tiedä auttaako mutta toivotaan parasta. nii ja kannattaa myös käydä lääkärissäki.. mut muista et joskus hikoilemine o myös seksikästä.. ;) ainaki joistai naisista. itelläni on poikaystävä joka hikoilee aika helposti.. viimeksi käveltii vaa vähä matkaa ja heti sen otsa oli iha märkä.. mut ainaki meil oli syy käydä yhessä suihkussa ;) älä vaa stressaa hikoilust nii paljo tai muuta johonki kylmempää paikkaa? :D en tiiä kyl yhtää. siperiaa en kyl suosittele ku kesäisin siel on viel kuumempi ku tääl.

    • Jaro.

      hiki tehokas jäähdyttäjä, mutta samalla nolo ja kallis tapahtuma. Sosiaaliset kanssakäymiset joutuu rajaamaan. Joka hetki on tehtävä valintoja mihin tilaisuuksiin mennä. Itse kärsin samasta, vaikka uin/lenkkeilen ja nostelen painoja. Yksi hyvä puoli on salille mennessä. Olen ottanut käyttöön uuden ilmaisun "alkulämmitelyssä." Ei mitään tehtynä hiki valuu päästä. Oikeastaan joka paikasta takapuolta myöten salille mennessä. Nytkin juuri heitin paidan pois tätä kirjoittaessani.
      Olen kuullut niin sanotuista "hikoiluleikkauksista."
      Käytän aamuisin ja iltaisin mielialalääkettä kaksisuuntaiseen mielialavaihteluun. Yöhikoilu on yksi pahimpia. Pesukone käy ja usein. hyvä että otit asian rohkeasti esiin. Jännitys on tietty pahin. Minulla vaikka nostelenkin aika kovia määriä painoja, ei sillä nuppia korjata. Psyykkeestä minulla kaikki on kiinni. sain kaverilta jonkun rauhoittavan ja hikoilu loppui seinään. Olo oli kuitenkin uninen ja en ammatissani niitä pysty enkä halua käyttää. Nuorempana ongelmaa ei ollut. En tiedä mistä on kyse. Neuvoja ja vinkkejä vaan. Kiitos. Ps:Olen muuten vege. En täysin.

    • ...näitä

      Hei, kokeile homeopatiaa, vyöhyketerapiaa ja akupunktiota...itse olen saanut näistä hoidoista avun! Aina kannattaa kokeilla edes kerran. Tsemppiä ja aurinkoista syksyä!

    • joku2.vaan'

      Mangnesiumin tarvetta lisää, jos on runsas hikoilu ja stressi. Itse hikoilen nyt enemmän rasituksessa ja kuumalla ilmalla, mut multa onkin leikattu imusolmukkeet kainalosta, niin sekin aiheuttaa että hikoilen sitten enempi pään alueelta. Kyllähän se harmittaa, mut minkäs mahtaa. Onneks talvella vähän helpottaa.

    • Liukas mies.

      Mullakin hikeä tulee aina solkenaan kun vähänkin touhuaa, mutta enpä suoranaisesti siitä kärsi vaan muut saa kärsiä siitä minun puolestani. =) Liikun säännölliseti ja pidän erittäin tarkkaa ruokavaliota ja muutenkin elän taspainoisesti, mutta ei niillä asiaa ole saanut korjattua. Lääkkeitä en itse moiseen "pikkuvaivaan " käytä. Kyllä sitä hikeä sopii maapallolle niinkuin suolaisia meriä..

    • nyt hikoiluttaa

      Ongelmia on monen laisia. Minä en aijemmin koskaan hikoillut edes saunassa. Kilpirauhaseni on kuollut ja siten toimimaton, mutta olin liian monta vuotta lääkkeittä, koska lääkärit piti minua vain hulluna. Olin lähellä kuolemaa.
      Kun vihdoin sain yhdeltä viisaalta lääkäriltä joka on myös homeopatiaan perehtynyt lääkityksen ja diaknoosin olotilaani aloinkin hikoilemaan.
      Nyt olen tosi onnellinen kun hikoilen kuin sika, koska olen laihtunut 25 kg ja varmasti laihdun lisää toiset 25 kg, jolloin olen norm. painooinen. Sekään ei ole normaalia jos ei hikoile.
      Tsemppiä sinulle hikoilija.

    • Hikiukko

      kesä oli yhtä painajaista.

    • tätä valitettavasti

      Itse hikoilen jos otan olutta vähän enemmälti viikonloppuna, siis sen jälkeen 3-4 päivää menee hikoillessa, ooppa siinä sitten töissä palavereissa missä istutaan, juu. Kerran lääkäri antoi ihan muun asian kautta beta-salpaajaa. Se näköjään auttaa hetkellisesti tähänkin mulla, jos on isompi julkinen tilaisuus.

      • ...

        Palaverit on kyllä tuskaa.. Huhhuh..


    • Ultsi43

      Minulla on sama ongelma. Pari vuotta sitten kävin lääkärissä ja pyysin ottamaan kaikki mahdolliset kokeet. Mitään syytä ei löydetty kuitenkaan.
      Sain kuulla eräältä virolaiselta, että heillä olisi tullut joku uusi tuote, josta olisi mahdollisesti apua. Pyysin ystävääni ostamaan sitä minulle. Katsotaan auttaako.

    • kofeiiniallergiasta

      ja se loppui kun lopetin kahvin juomisen. Aikoinaan kun join kahvia pystyin olemaan -20 asteen pakkasessa t-paita päällä ja silti hikoilin.

    • syksyn nainen

      Tiedän tuon tunteen mikä sinulla on... olen kyllä nainen ja ainahan sanotaan että naisilla on "mummutauti" jos hikoilee..
      Mutta minulla oli alle viiskymppisenä ne oireet ja taas alkoi hikoilu noin vuosi sitten.. kysyin lääkäriltä että voiko ne hikiaallot tulla taas uudestaan...
      Kilpirauhasissa ei mitään vikaa...
      Mutta kun olin kuntoutuksessa niin siellä puhuttiin eräällä luennolla sellasesta elimestä meidän sisällä joka jossain vaiheessa aina laittaa veren kiertämään ja sitten tulee sellanen mahdoton hiki päälle... en muista miksi sitä elintä sanottiin mutta jossain rinnan kohdalla se on... ei ole sydän, sen minäkin tiedän...
      Ja just se jännitys ja ressi vaikuttaa siihen... mulla on tälläkin hetkellä samanlaiset oireet ja sitten siinä samalla tulee rytmihäiriöitä...
      Mutta tiedän tunteen ja se ketuttaa ja jossain ihmisten seurassa se on kamalaa... joku katsoo pitkään että mikä hemmetti tuolle nyt tuli kun naama on punainen ja hiki päällä...
      Mutta tässä vain mennään päivästä toiseen...
      Mukavaa syksyä ja tsemppiä....

    • lääkärillä

      Kaikki ihmisethän hikoilee, mutta tuo nyt ei ihan normaalille kuulosta. Siihenhän voi olla joku syy esim. aineenvaihdunnassa, joka korjaantuisi lääkkeillä tms. Ei varmasti ole kiva olla, kun aina saa jännittää, että miten paljon hikoilee ja huomaako muut sen jne. Ja ylipaino ei tosiaan välttämättä hikoiluun vaikuta. Itselläni on ylipainoa, mutta silti hikoilen vähemmän kuin monet muut ihmiset. Tosin tiedän, että syy on sairaudessa, joka vaikuttaa aineenvaihduntaani. Eli kannattaa käydä lääkärillä tutkituttamassa asia, apua varmasti löytyy ongelmaasi. Kyllähän 27-vuotiaan pitää päästä elämään normaalia elämää ja tuntea olonsa mukavaksi toisten ihmisten seurassa. Rohkeasti lääkärille nyt vaan, kyllä ne auttaa ja ovat varmaan aiemminkin törmänneet tuollaiseen ongelmaan.

    • Kesäloma loppuu kohta

      Todellakin sain lääkäriltä apua. Lääkkeitä, joita otan niinä päivinä kun tarvitsen. En joka päivä. Ne estävät hikoilua, ja oikeasti toimivat. Kannattaa ottaa yhteyttä lääkärin.

      • mikä lääke on kysymyksessä. Olen hikoillut jo valovuosia mielettömästi, niin kesällä kuin talvellakin. Pää märkänä ja samointein hiukset,selkä ja pahimmillaan koko keho.Tämä on niin viheliäistä, varsinkin jos olen yleisillä paikoilla. Kotona siitä ei niin ole haittaa, koska ei tarvi näyttäytyä muille ihmisille. Olen nainen, enkä sairasta mummutautia.


    • mcwöl

      Kahvi, tupakka, alkoholi ja ruokavalio.

    • yksi halpa konsti

      Itse olen nainen ja hikoilen aika armottomasti, mutta varsinkin kainaloista. Kaikki paidat on pilalla hikiläikkien takia ja dödönä käytän miesten antiperspiranttia kun se toimii nykyään parhaiten. Ei ole kivaa niin mullakaan ja ymmärrän sua, mut naisena lohdutan, ei kaikki pidä vastenmielisenä kuitenkaan.

      Se halpa keino olis, lopeta kahvinjuonti, itsellä on sallittu 1 kuppi aamuisin ja auttoi jonkun verran. Sitten seuraavaksi menet lekurille ja pyydät kilpirauhas ja hormooni testit. Mulla on myös ollut ongelmia kilpirauhasen kanssa, mut silloin lähinnä palelin kokoajan.

      Yks kaveri ehdotti että pyyhkisin etikalla kainalot aamuisin, just muistin neuvon...onks kukaan kokeillut? Kyllä etikalla saa paidoista pois jonkun verran hajuakin.

      Mut käy ekana siellä lääkärissä, tsemppiä!

      • parempi konsti

        Osta apteekista liikahikoiluun Absolut Torr nimistä ainetta, 35 ml puteli ei maksa kuin hieman päälle kympin. Sitä voi käyttää kainaloissa, käsissä ja jaloissa.

        Itselläni on voimakasta kainalohikoilua ja kyseinen aine on lopettanut kainaloiden "lorinan" kokonaan, ihanaa :) Ainetta ei tarvitse laittaa kuin kerran viikossa.


      • Kokeillut tätä
        parempi konsti kirjoitti:

        Osta apteekista liikahikoiluun Absolut Torr nimistä ainetta, 35 ml puteli ei maksa kuin hieman päälle kympin. Sitä voi käyttää kainaloissa, käsissä ja jaloissa.

        Itselläni on voimakasta kainalohikoilua ja kyseinen aine on lopettanut kainaloiden "lorinan" kokonaan, ihanaa :) Ainetta ei tarvitse laittaa kuin kerran viikossa.

        Tuo Absolut Torr on tehokas aine, mutta sitä käyttäessä pitää muistaa käyttää "vähän huonompia vaatteita", koska itse huomasin, että yöpaitaani tuli pian reiät kainaloiden kohdalle, kun käytin ko tuotetta :(


      • ....

        En ole kahvia koskaan juonut.. Se lyö mulla heti naaman punaseks ja hikoilen rankasti seuraavat pari tuntia.. Energiajuomat tekee saman.. Siitä syystä niitä olen juonut ehkä yhden kuukaudessa.. Kesän aikana en yhtään..


      • apteekkiin täyttä ravia
        Kokeillut tätä kirjoitti:

        Tuo Absolut Torr on tehokas aine, mutta sitä käyttäessä pitää muistaa käyttää "vähän huonompia vaatteita", koska itse huomasin, että yöpaitaani tuli pian reiät kainaloiden kohdalle, kun käytin ko tuotetta :(

        Kiitos vinkeistä kokeilen kaikkea mahdollista =))


    • märät kainalot

      Tiedän tunteen, kun hikoilu yrittää pilata elämän. Olen 24wee nainen ja olen hoikka. Stressiäkään en osaa potea ja hikoilen kainaloista erittäin paljon! Tämä on suuri ongelma johon en ole löytänyt apukeinoja. Apteekista olen ostellut kalliita hikoilua vastaan olevia tuotteita ilman, että niistä olisi ollut mitään apua. Ainoa mitä nämä tuotteet tekevät on, että ne pilaavat kaikki paitani. En voi käyttää t-paitoja tai värillisiä, tiukkoja paitoja ja kerros pukeutuminenkaan ei auta, koska hiki pukkaa jopa toppatakin läpi! Ainoa pelastukseni on ollut mustat paidat ja paperia käden lähettyvillä! Tiedän myös, että hikoan sen takia, koska pelkään hikoilevani.
      Sinun vain kannattaa tavallaan hyväksyä se asia, että minä nyt vain hikoilen enemmän kuin muut ja jättää se asia sikseen. Minä olen löytänyt onneksi sellaisen miehen joka ei piittaa hikoilustani ja yritän vain elää ongelmani kanssa. Se ei saa ohjata elämääsi liikaa, koska monet tärkeät asiat menevät sivusuun!
      Onneksi olet mies, koska hikoilua pidetään miehille "kuuluvana piirteenä"...:)
      Kaikkea hyvää sinulle ja yritä löytää rauha sinun ja hikoilun välille.
      Niinkuin sanoin...tiedän miltä tuntuu, kun hikoilu "yrittää" pilata elämän!
      p.s Botoxi vaihtoehtona on vain väliaikinen ratkaisu ja elimistö alkaa pistää vastaan ja tehot katoaa... Katsoin saman dokumentin:)

      • entiset märät kainalot

        Oletko kokeillut apteekista saatavaa Absolut Torr:ia, ei maksa paljon, pullo noin 12€ ja on riittoisaa, minulla ainakin tehoaa todella hyvin kainaloiden hikoiluun.


      • ...

        Aika mustia ja tummia ova nuo omatkin paidat.. Mutta tosiaan.. Selän hikoilu ei mua häiritse.. Kunhan ton pään hikoilun sais loppumaan..


    • minullakin....

      ...
      Omalta osaltani voin sanoa, että tilanne on helpottanut näin vanhemmiten. Reilu 25 vuotta sitten olisit ollut kuten minä. Minä olin jo alistunut osaani, koska samasta asiasta kärsivät sukulaiseni olivat käyneet läpi kaikki tutkimukset. Tuloksena oli, että periytyvä ominaisuus, jolle ei voi mitään. Omalta osalta on pakko sanoa, että osa lapsista on tämän valitettavasti perinyt. He kuitenkin ehkä pystyvät asian hyväksymään paremmin minua seurattuani ja toivon mukaan neuvojani/esimerkkiäni noudattamalla pääsevät asian yli minua aiemmin.

      Tilanne oli minulle suuri ongelma, koska olin ja olen edelleen esiintymistä ja runsasta sosiaalista kanssakäymistä edellyttävässä työssä. Vaikka hikoilin runsaasti pienimmästäkin liikunnasta, niin sosiaaliset tilanteet olivat ydinongelma. Olen vain pakottanut itseni asian ylitse.

      Muista en tiedä, enkä väitä saman tehoavan muille, mutta minä olen selvinnyt asiasta seuraavilla tavoilla

      - HYVÄKSYMÄLLÄ asian (vaikka vihaankin sitä) ja käyttämällä avoimesti nenäliinaa (/-liinoja) kasvojen kuivaamiseen. Ihmiset tottuvat ja hikoilu muuttuu ikäänkuin normaaliksi.

      - VALMISTAUTUMALLA mahdollisimman hyvin työ- yms. tilaisuuksin, jotta epävarmuudesta johtuva jännitys ei lisää hikoilua. Tässä suhteessa tilanne paranee oleellisesti kokemuksen myötä.

      - muuttamalla URHEILUTOTTUMUKSIA. Aikaisemmin liikuin "satalasissa" harrastuksessa noin tunnin 3-5 kertaa viikossa ja tilanne oli kohtalainen. Muutaman vuoden vähäisempi liikkuminen ja painon lisääntyminen heikensi tilannetta (ml. henkisellä tasolla). Olen pudottanut painoa ja nykyisin pyrkin kehittämään systemaattisesti kestävyyttä huomattavasti monipuolisemmin (ml. runsaasti pitkiä matalaintensiteettisiä harjoitteita). Hikoilen edelleen runsaasti urheillessa, mutta normaali kävely ei hikoiluta samalla tapaa kuin aikaisemmin.

      - muuttamalla RUOKAILU- JA JUOMATOTTUMUKSIA. Ei alkoholia tai kahvia (säännöllisesti. Ainoastaan hyvin harvoin poikkeustilanteissa). Minimoimalla suolan käytön ja noudattamalla matalahiilihydraattista ruokavaliota (ts. normaalisti päivittäin itse tehtyä ruokaa. Ainoastaan hyvin harvoin poikkeustapauksissa valmisruokia tai ravintola-annoksia).

      Tämä ei paljon varmasti lohduta, mutta minä olen päässyt tämän ongelman yli... Tai ainakin sinuiksi sen kanssa ja kohtaan sen enää hyvin harvoin. Työuraa katsoessa voi sanoa, että työympäristö on sen hyväksynyt. Ainakaan hikoilu ei ole haitannut töissä etenemistä.

      Myös seurustelu on onnistunut. Merkittävä apu minulle on ollut ymmärtävä vaimo, joka on tukenut ongelman kestämisessä.

      Toivon, että tästä ongelmasta on sinulle jotain apua.

      Kestävyyttä hikoilun kanssa kamppailuun!

      • ...

        Oon aika hyvällä mallilla ton hyväksymisen kanssa.. Varaan aina joka taskuun tälläsiä käsipyyhkeitä ja nykyisin käytänkin niitä julkisestikin.. Toki jos mahdollista mielummin menen johonkin vessaan jos mahdollista.. Mutta kun kunnolla hiki niin pyyhin kyllä muuallakin.. Vaikka noloa onkin..


    • ripetys

      Itse en kärsi samasta vaivasta, mutta neuvoisin sinua ensiksi kääntymään lääkärin puoleen, sillä ei ole oikein, että hikoilu on ongelma. Sitten antaisin sinulle muutaman neuvon, joista toivon mukaan voisi olla jotain hyötyä. Ei välttämättä kovin suurta hyötyä, mutta edes hieman.

      En tiedä, kuinka ahkera olet liikkumaan, mutta neuvoisin sinua liikkumaan säännöllisesti edes pieniä ja rauhallisia kävelylenkkejä (3-6 km/2 krt/viikko). Ja sen lisäksi neuvoisin sinua tekemään kolme tai neljä "hikilenkkiä" joka viikko, jolloin teet sellaisen kävely-/juoksulenkin, että annat hien ihan kunnolla lähteä virtaamaan ja lenkin jälkeen tunnet antaneesi kaikkesi. Ja mikäli kävely ei innosta sen voi aina vaihtaa uintiin (uimahallissa hikoiluasi ei edes huomaa) tai pyöräilyyn. Liikkuessa ei tarvitse välittää hikoilusta, sillä silloinhan se on aivan normaalia.

      Sitten neuvoisin myös sinua käymään saunassa muutamia kertoja viikossa ja hikoilla siellä pahimmat hikoilut pois. Sen jälkeen kylmä suihku, joka toivon mukaan vähentää hikoilua.

      Ruokavaliosta olit saanut aika paljon hyviä neuvoja, joten siitä en sano muuta kuin, että kasvikset ja hedelmät ovat tärkeitä sekä ruisleipä. Niillä pidät elimistösi puhtaana ja terveenä. Sen sijaan tuosta juomapuolesta ajattelin sanoa, sillä olen eri mieltä siitä, että hikoilusi voisi johtua liiasta juomisesta. En tiedä, olenko ymmärtänyt väärin, mutta olen käsittänyt, että juomamme neste poistuu kehosta pääosin virtsan mutta myös hikoilun kautta. Jos siis joisit liikaa, niin eikö sen pitäisi näkyä myös siis vessareissuissasi? Tästä et ainakaan maininnut mitään. Mikäli hikoilet paljon, on sinun myös juotava riittävästi, sillä muuten kuivut. Enkä usko, että haluat maata sairaalassa tiputuksessa nestehukan vuoksi. Kunhan muistat juoda vettä ja jätät sokeripitoiset juomat vähemmälle, sillä ne vain janottavat entisestään.

      Toivon, että näistä vinkeistä olisi sinulle apua. Lääkehoitoon en itse pikkukummassa ryhtyisi, mikäli kyseessä on jokin mielialalääke, ja muutenkin selvittäisin hyvin tarkasti lääkkeen sivuvaikutukset. Ja tuosta jännityksestä sanoisin sen verran, että on aivan luonnollista, että jännität sosiaalisia tilanteita, koska olet hikoilusi vuoksi joutunut välttelemään niitä niin paljon. Ja kun nyt väistämättä joudut sellaiseen tilanteeseen, et tunne oloasi kotoisaksi ja pelkäät mokaavasi jotenkin. Eiköhän tuo ole ihan jokaiselle tuttua. Sinuna kulkisin rohkeammin ulkona ja tapaisin ihmisiä. Sellaista siedätyshoitoa. Voithan aloittaa kaiken tuttujen ihmisten seurassa. Huomaat vähitellen, ettei se olekaan niin kauheaa. Ja luultavasti myös hikoilusi vähenee. Elimistösi on vain turhaan liian kireänä ja jännitystilassa, kun mietit, että alkaakohan se hiki kohta valua ja apua, nyt on kainalot jo hiestä märät. Tarvitset vähän lisää rohkeutta ja itsevarmuutta. Ei kun ihmisten ilmoille vaan! :)

    • 4-6 paastossa

      Jos sokeriarvot heittelee niin silloin hikoilu on ihan hirveää. Olen sen itse kokenut. Kun sain lääkityksen ja ruokavalio kuntoon niin hikoilu loppui. Oikeaa ruokavaliota voit kokeilla itsekseenkin, että auttaako se. Nyrkkisääntönä kaikki nopeat hiilihydraatit pois ruokavaliosta ja eläinrasva minimiin. Tarkoittaa sitä, että valkoiset jauhot pois eli ruisleipää, täysjyvä pastaa, täysjyväriisiä. Perunaa ja maitoa rajoitetusti. Kuitua reippaasti eli vähähiilihydraattisia kasviksia, kuten parsakaalia, parsaa, kukkakaalia ja yleensä erilaisia kaaleja niin keitetynä kuin raakanankin. Vihanneksista kurkut, tomaatit, paprikat, erilaiset salaatit, kuten jäävuori, lollorosso jne., sipulit sellaisenaan. Hedelmiä todella varhaoin ja banaania, viinirypäleitä ja muita hiilihydraattipitoisia ja makeita hedelmiä ei lainkaan. Marjoista sopii monet hyvin, kuten mansikka, mustikka, tyrni, puolukka, vadelma jne. sekä puutrhamarjat.

      Ruokavalion tulisi painottua proteiiniin,mutta ei rasvaiseen eli kalaa ja broileria sekä vähärsvaisia lihoja, kuten kevyt tai paistijauheliha, porsaanlihan on parempi kuin naudanliha eli possun ulkofile. Lihat ja broilerit kannattaa ostaa marinoimattomana tai jos ostaa marinoitua niin pesee sen marinointikastikkeen pois ja maustaa itse kevyesti sopivilla mausteilla. Marinaadissa on kovettuja kasvirasvoja runsaasti sekä lisäaineita, jotka eivät ole hyväksi verensokeriarvoille. Kala kannattaa suosia. Esim. ruokana voi olla kasviksia ja pihvi ja salaattia tai kalaa ja kasviksia tai broileira ja kasviksia.Maitotaloustuotteista sopii maitorahka ja kevytjuustot. Makkaroista lihaisat ja vähärasvaiset makkarat ja leivän päälle mieluiten kokolihaleikkele esim. kinkkua tai paistia.

      Leivonnaiset, makeiset, jäätelöt sekä olutja siideri lähes kokonaan pois vain eritysitialnteissa voi ottaa jonkun pienen tai yhden oluen. Jos väkeviä ottaa niin ei sokerilimsalla. Tupakointi myös heikentää verenkiertoa ja siitä seuraa hikoilua.

      Liikunta tulisi olla ehdottomasti mukana. Sopisiko esim. uinti tai vesijuoksu sinulle niin voisit liikkua. Uimahalleissa käy kaiken kokoista ja näköistä väkeä, että sinne vain reippaasti. Kuntopyörän hankkiminen kotiin tai vastaavan laitteen jos uimahalliin on pitkä matka.

      Suosittelen kokeilemista, jos saisit avun tästä. Itse sain. Lopetin tupakoinnin, alkoholin käytön, aloitin vesiliikunnan ja vaihdoin ruokavalioni edellä manittuun vähähiilihydraattiseen ruokavalioon,jossa proteiinia reilusti.

      Liikuntaa ennen voi olla hiukan hiilihydraatteja ja liikunnan jälkeen taas proteiineja, jotta lihakset kehittyy.

      Suosittelen myös liittymistä kiloklubiin, se on ilmainen ja sieltä saa runsaati tietoa ravitsemuksesta. www.kiloklubi.fi , liity. Siellä on paljon normaalipainoisiakin, mutta myös ääripäästä eli todella ylipainoisia henkilöitä. Löysin itse kiloklubin ja seon mielestäni hyvä tuki- ja kannustusympäristö.

      Hiilihydraateista ja muist arvintoaineista saat tietoa www.fineli.fi. Tutustu.

    • pösö

      Tuttua on. Itse joudun vaihtamaan useammat vaatteet päivässä hikoilun takia. Tosin, en kyllä lukenut kaikkia noita vastauksia, minulla hikoiluun kuuluu myös se että iho menee kylmäksi, ja hiki valuu juuri pään alueelta ja kaulasta. Ei todellakaan mukavaa, itse olen miettinyt pitääkö tästä lähteä sydänkokeisiin, kun iho on aivan kylmä ja hiki valuu...

    • hikoillut koko ikäni

      olen 35 vuotias mies ja olen normaali kokoinen hikoilen jokaisesta mun kroppani kohdasta töissäkin on ihan tuskallista olla varsinkin kesäisin,ihan mitä vain teen tai vaikka en tekisikään mitään niin vähintään otsa/hiukset ovat ihan märkänä.olen hikoillut ihan koko aikuis iän,tiedän kyllä kokemuksesta että se on ihan tuskallinen olotila,tuntuu ettei mihinkään voisi mennä missä on paljon ihmisiä tuntuu siltä että kaikki vahtaa ja ajattelee että mikä tota vaivaa..mulle on sanottu että sinulla on vilkas aineenvaihdunta.mun enolla ja papalla on ollut samoja oireita kuulemma hikoilu hidastuu iän myötä olen 35 eikä vielä ole havaittavissa hikoilun hidastumista.odotan itsekin talvea niin olotila helpottuu ja on hyvä olla.

    • Entinen hikoilija

      Aloin hikoilla kainaloista noin 11 vuotiaana että se näkyi vaatteiden läpi. Teinivuosina hikoilin niin paljon että jopa toppatakkini kastuin vaikka istuin paikoilla! Vaatteeni menivät rikki hikoilun takia, pulpetti kastui koulussa ja piti miettiä tarkkaan mitä vaatteita laittaa päälle. Ei liian kireitä, mustaa ettei hiki näy. Elämäni oli tosi kurjaa hikoilun takia, en voinut pukea päälleni kauniita vaatteita tai olla aktiivinen sosiaalisessa elämässä.

      Sain lähetteen ihotauti klinikalle ja siellä minut hoidettiin vesi iontoforeesin avulla (antaa sähköiskuja kainaloihin, sopii myös käsien sekä jalkojen hoitoon). Sarjahoito ei auttanut. Lääkäri suositteli botoxia mulle, suostuin siihen. Botoxin vaikutus kestää noin 3-8 kuukautta ja ensimmäinen kerta on ilmainen. Minulla vaikutus kesti 3 kuukautta, eli minimi aika. Sinä aikana en hikoillut ollenkaan kainaloista ja elämä oli paljon helpompaa. Sitten kun aloin hikoilla taas niin en tiennyt mitä minun pitäisi tehdä. Oli silti yksi apteekin tuote mitä en ollut koskaan kokeillut, Absolut torr. Kaverin kaveri oli kokeillut sitä ja hän oli suositellut sitä minulle. En uskonut että mikään pystyy auttaa hikoiluani. Väärässä olin. Kyseinen tuote on tähän päivään meneessä ollut pelastukseni. Olen nytten 21 vuotias nainen ja en enään hikoile kun käytän tuotetta. Elämä on niin paljon parempaa nytten ja siksi toivon todella että kokeilet kyseistä tuotetta!

      Tsemppiä ja voimia sulle!,

      T. Entinen hikoilija

      • Päähiki

        Suositteletko siis päähikoilusta kärsiviä (aloittaja ja muutama muu...) laittamaan kainaloihin tarkoitettua Absolut torria päähänsä...?


    • Yetska

      mutta oletko tutkituttanut hormoonitasosi? Esim. kortisolitaso (/ lisämunuaisen toimintahäiriö)...?

    • storm.84

      Olen 25v. nainen ja minä taas hikoilen myös jokapuolelta vartalosta. mulla on paljon ylipainoo, mutta kuntoni on hyvä.

      En hengästy helposti, mutta hikoilen sitäkin enemmän. Hikeni haisee helposti. Vaikka kuinka käyn suihkussa ja laitan dödöö ja hajuvettä niin haisen kohta. Se hävettää ja myös sama kuin sulla eli pää märkä kuin olisin juuri suihkussa käynyt. Yritän liikkua, mutta kun menen töihin niin kävelen mahdollisimman vähän. Tai että jos menen virastoon. Kotona on kauheeta kun ei voi pitää parvekkeen ovee auki silloin kun 1v. ja 4kk vanha poikani on kotona koska muuten hän on siellä kiipeilemässä ja syömässä tumpit. Vaikka ikkunat oisi auki niin ei mitään vaikutusta. Hiki vaan valuu vaikka istun ihan paikallani. Niin on kiva mennä ulos kun on jo valmiiksi hiestämärkä.

      Siksi minäkin rakastan talvea kun on viileempi, mutta silloinkin elän T-paita, ohuet verkkarit ja ohut huppari päällä vaikka asteita oisi kuin paljon vaan, kun muuten olen taas hiestämärkä. Äitinikin aina taivastelee että miksi pukeudun niin vähiin vaatteisiin, mutta hän (kun palelee jopa kesällä) niin ei ymmärrä että mä hikoilen pienestäkin ja talvella ei oo mulle tarpeeksi kylmä.

      Olen jopa ajatellut niin radikaalia päätöstä, että muutaisin pohjois tai etelä navalle. (tää ei ollut vitsi) siellä ainakin kylmä oisi.

      Minäkään en oikeen tykkää tehdä uusia tuttavuuksia kun mua niin hävettää se et itse tiiän laittaneeni just dödöö ja käyny just suihkussa, mutta uusi tuttavuus ehdokas ei sitä tiedä.

      Pahiten hajun lisäksi hävettää se että kun istun johonkin jossa on "kiiltävä" kangas tuolin päälisenä (yleensä virastoissa) niin kun istun hetkenikin niin kun nousen niin jää hirvee hiki rantu siihen. On se sitten kivaa kun ihmiset kattoo et oonko kussu housuihini. Jos haluat jutella lisää kanssani niin sähköposti osoitteeni on: [email protected]

      • storm.84

        Nii ja lapsena minulle on todettu hormooninliikatoiminta. Se aiheuttaa hien voimakkaan hajun yms. Neuvottiin vaan ostamaan apteekista kalliita "hoito dödöjä" joista ei mitään apua ollut.

        En mielestäni stressaa tavallista enempää, ja koko ajan vähennän hiilihydraatteja ja sokeria ja kaikkee hyvää mikä lihottaa ja liikun aian kun ei tarvi mennä mihinkää virastoo/töihin niin ei apua ole.


      • saman kokenut

        Itselläni haiseviin kainaloihin auttaa kun pesen ne aamulla ja vielä pyyhin tämmöisellä intiimikosteuspyyhkeellä ennen deodorantin levittämistä. Aiemmin jatkuvasti oikeanpuolimmaisesta kainalosta dödö petti, mutta ei nyt enää. Eli pelkkä suihkupesu ei auttanut nähtävästi puhdistamaan kainaloja riittävän puhtaaksi.

        Itse kärsin myös liikahikoilusta, mutta tämä painottuu nimenomaan tuonne kainaloihin ja voimakkaasti. Häiritsee todella paljon, kun julkisille paikoille mennessä ei voi käyttää enää oikein mitään mikä paljastaisi voimakkaat hikiläikät kainaloissa. Olen yrittänyt vaatetuksella peittää tuota kainalohikoilua. Inhottava ongelma elämässä, en voi muuta sanoa.


      • ....
        storm.84 kirjoitti:

        Nii ja lapsena minulle on todettu hormooninliikatoiminta. Se aiheuttaa hien voimakkaan hajun yms. Neuvottiin vaan ostamaan apteekista kalliita "hoito dödöjä" joista ei mitään apua ollut.

        En mielestäni stressaa tavallista enempää, ja koko ajan vähennän hiilihydraatteja ja sokeria ja kaikkee hyvää mikä lihottaa ja liikun aian kun ei tarvi mennä mihinkää virastoo/töihin niin ei apua ole.

        Mä liikun pyörällä miltei jokapaikkaan.. Paitsi sitten jos joku tommonen meno niin koitan saada jostain kyydin... Autoa kun en itse omista...


    • sopeutumalla

      Meillä on hikoiltu runsaasti aina. Ei vaikuta paino asiaan. Ikävää oli 17 vuotiaana kun mies vie poski tankoon ja huomaa pian oman poskensa olevan märkä. Nyt 45 vuotiaana yritän olla sinut asian kanssa mutta ikäväähän se on kun autat muita ihmisiä ja vesi tippuu niiden päälle. Äitini hikoili samalla lailla. Kotona viihdyn useimmiten hyvin vähissä vaatteissa kun hiki pukkaa hyvin nopeasti teki mitä tahansa no onneksi pian on talvi. Olen nainen ja se on aina hankalampaa kun ei todellakaan tarvitse meikkiä käyttää ellei halua viirullisia kasvoja.

    • dsaf

      The Doctors ohjelmassa puhuttiin juurikin tästä ongelmasta. Siinä eräs nainen hikoili kainaloista ilmeisesti melko runsaasti. Hänelle laitettiin botoxia kainaloihin ja hyvin tuntui auttavan. Onhan se luultavasti melko rahakas vaihtoehto, en tiedä...

    • kohtalotoveri

      Olen alle kolmekymppinen ja normaalipainoinen. Olen kärsinyt nuoruusiästä lähtien itse myös samasta vaivasta ja pitkälti se on perinnöllistä, sillä liikahikoilua on perheessä muillakin. Hikoilussa on kyse autonomisen hermoston herkkyydestä/yliaktiivisuudesta ja aineenvaihdunnasta. Siten olen myös miettinyt johtuuko liikahikoilu elimellisestä viasta, jota voisi lääkkeillä korjata. Peruslabrat on otettu ja kaikki pitäisi olla normaailiarvojen rajoissa. Mitään lääkehoitoa en ole tähän saanut, eikä lääkäreillä ole ollut mitään muita vinkkejä vaivaan. Lääkkeitä en käytä, joten minkään sivuvaikutus tämä ei ole. Omalla kohdalla etenkin aamuisin hikoilu on voimakasta ja ruokailun yhteydessä/jälkeen sekä tietenkin liikkuessa. Tätä tapahtuu ympäri vuoden, mutta kesällä kuuma ilma tietenkin pahentaa asiaa ja silloin pelkästään istuessa lämpimässä huoneistossa saattaa hiki virrata naamasta. En kuitenkaan ole vältellyt sosiaalisia tilanteita tämän tähden, vaan olen avoimesti puhunut hikoilusta muille ja myös työssä, sillä hikoilua on vaikeaa peitellä. Tunne ei todellakaan ole mukava. Varmasti aamuliikunta ja säännöllinen ruoka- ja elämänrytmi sekä vähäinen kahvin ja alkoholin juonti parantaisi tilannetta, mutta vaikeaa on aina toteuttaa tuota säännöllisyyttä ja terveellisiä elämäntapoja. Vaatisi kovaa itsekuria ja pitää elämästä saada nauttia kuten muutkin, eikä suunnitella päiviänsä hikoilun mukaan. Luonnonmukaisia keinoja tietenkin kannattaisi kokeilla (akupunktio, eri terapiat jne.). Rauhottavissa lääkkeissä tai mielialalääkkeissä on hermostoa lamaavia aineita, joten siinä mielessä ne saattavat toimia myös tässä asiassa, mutta itse en ryhtyisi syömään loppuelämääni kemiallisia aineita, joissa saattaa olla sivuvaikutuksia ja vaikka aloittaisi pienellä annoksella, niin mahdollisesti annosta joutuisi kasvattamaan. Eli lääkkeisiin tottuu ja lääkkeet monesti aiheuttavat myös riippuvaisuutta fyysisesti ja psyykkisesti. Lisäksi lääkkeet ovat kalliita. Ratkaisu on löydyttävä muilla keinoilla: asian hyväksymisellä ja elämänsä tasapainottamisella/stressitekijöitä vähentämällä.

      • Ruoka.

        hikoilu on voimakasta ja ruokailun yhteydessä/jälkeen pitkäänkin. Vatsa tyhjänä hikeä ei tule voimakkaasti.


      • Verg
        Ruoka. kirjoitti:

        hikoilu on voimakasta ja ruokailun yhteydessä/jälkeen pitkäänkin. Vatsa tyhjänä hikeä ei tule voimakkaasti.

        Minulla on todennäköisesti täsmälleen sama ongelma kuin ketjun aloittajalla.
        Olen mies 175cm 70kg.
        Aina ei ole ollut tätä, vaan se alkoi noin parikymppisenä.
        Harrastan myös liikuntaa päivittäin.


      • Hikoillut nainen

        Hei !

        Olen lueskellut tätä viestiketjua ja tunnistan tuon tuskan ja häpeän mikä liiallisesta hikoilusta aiheutuu. Itse olen nyt 50 v. nainen ja hikoilin nuorempana kainaloista todella runsaasti. Se joka ei ole sitä kokenut, ei todellakaan tiedä miten ikävää se on. Mitään patenttilääkettä en itse siihen löytänyt. Absolut Torr on ihan ok kainaloihin. Pahimpina murrosiän hikoilukausina vesi valui todella norona kainaloista ja pusero oli hetkessä märkä.
        Mietin tuota seikkaa, jonka ketjun aloittaja mainitsi jossakin kohdassa.Nimittäin sen, että juot vettä 5 l päivässä ja muut ruokaruomat siihen päälle. Määrä kuulostaa paljolta ja hikoilu varmasti poistaa tehokkaasti elimistöstä kaikki suolat ym. tarpeellisia ravintoaineita.

        Nyt vanhempana olen oppinut tietämään kuinka tärkeää olisi säilyttää elimistössä tasapaino. Se ilmenee eri termeissä, viimeisin jonka opin tietämään, on happo- emästasapaino. Jos on yhtään taipumusta esim. diabetekseen suvussa, on tärkeää ylläpitää tasapaino elimistössä. Isäni ratkaisi asian esim. pitämällä taskussa sokeripaloja tai ruisleivän palasta. Näillä uhkaava heikotuksen tunne saatiin nopeasti aisoihin. Tämä on varmasti tuttu konsti monelle.

        Vähän poikkesin aiheesta mutta tällä yritin sanoa, että ikäänkuin hikoilu olisi puo lustusmekanismi sille, että juot niin paljon vettä. Tuntuu kuin elimistö stressaisi ja puolustautuisi tällä tavoin.
        Itselläni hikoilu alkoi vähentyä huomaamatta joskus ehkä 45 v. kieppeillä, en edes osaa sanoa tarkasti näin jälkikäteen. Joka tapauksessa uskon vakaasti ja varmasti, että olet montaa naista kiinnostava mies. Kun se oikea sattuu kohdalle, ei hikoilu haittaa. Toivoisinpa tuntevani sinut.
        Tiedän että kun hiki taas virtaa saattavat nämä monet kauniit sanat ja hyvät neuvot tuntua hyödyttömiltä. Mutta näin ainakin näet, että sinulla on paljon koht alotovereita ja monia hyviä vinkkejäkin olet saanut. Niitä kyllä kannattaa kokeilla. Leikkauksesta on puhuttu täällä myöskin; en suosittele käy mieluumin luontais hoitoja antavan terapeutin luona.

        Tämä saattaa tuntua hassulta mutta voisitko harkita hikinauhan tai pannan pitä mistä, jotta hiki imeytyisi siihen. Lopuksi kysymys; voitko ajatella, että olet sovussa hikoilusi kanssa ja se on niiden ongelma, joita se häiritsee. Itse olen pystynyt selättämään monta ongelmaa tällä konstilla.
        Tiedän, helpommin sanottu kuin tehty, mutta oman suhtautumisen kehittäminen on oman itsen kannalta monta kertaa paras tapa minimoida ongelma.

        Joka tapauksessa; tsemppiä et ole yksin, kohtalotovereita löytyy.


      • Hikoilee kuin sika..
        Hikoillut nainen kirjoitti:

        Hei !

        Olen lueskellut tätä viestiketjua ja tunnistan tuon tuskan ja häpeän mikä liiallisesta hikoilusta aiheutuu. Itse olen nyt 50 v. nainen ja hikoilin nuorempana kainaloista todella runsaasti. Se joka ei ole sitä kokenut, ei todellakaan tiedä miten ikävää se on. Mitään patenttilääkettä en itse siihen löytänyt. Absolut Torr on ihan ok kainaloihin. Pahimpina murrosiän hikoilukausina vesi valui todella norona kainaloista ja pusero oli hetkessä märkä.
        Mietin tuota seikkaa, jonka ketjun aloittaja mainitsi jossakin kohdassa.Nimittäin sen, että juot vettä 5 l päivässä ja muut ruokaruomat siihen päälle. Määrä kuulostaa paljolta ja hikoilu varmasti poistaa tehokkaasti elimistöstä kaikki suolat ym. tarpeellisia ravintoaineita.

        Nyt vanhempana olen oppinut tietämään kuinka tärkeää olisi säilyttää elimistössä tasapaino. Se ilmenee eri termeissä, viimeisin jonka opin tietämään, on happo- emästasapaino. Jos on yhtään taipumusta esim. diabetekseen suvussa, on tärkeää ylläpitää tasapaino elimistössä. Isäni ratkaisi asian esim. pitämällä taskussa sokeripaloja tai ruisleivän palasta. Näillä uhkaava heikotuksen tunne saatiin nopeasti aisoihin. Tämä on varmasti tuttu konsti monelle.

        Vähän poikkesin aiheesta mutta tällä yritin sanoa, että ikäänkuin hikoilu olisi puo lustusmekanismi sille, että juot niin paljon vettä. Tuntuu kuin elimistö stressaisi ja puolustautuisi tällä tavoin.
        Itselläni hikoilu alkoi vähentyä huomaamatta joskus ehkä 45 v. kieppeillä, en edes osaa sanoa tarkasti näin jälkikäteen. Joka tapauksessa uskon vakaasti ja varmasti, että olet montaa naista kiinnostava mies. Kun se oikea sattuu kohdalle, ei hikoilu haittaa. Toivoisinpa tuntevani sinut.
        Tiedän että kun hiki taas virtaa saattavat nämä monet kauniit sanat ja hyvät neuvot tuntua hyödyttömiltä. Mutta näin ainakin näet, että sinulla on paljon koht alotovereita ja monia hyviä vinkkejäkin olet saanut. Niitä kyllä kannattaa kokeilla. Leikkauksesta on puhuttu täällä myöskin; en suosittele käy mieluumin luontais hoitoja antavan terapeutin luona.

        Tämä saattaa tuntua hassulta mutta voisitko harkita hikinauhan tai pannan pitä mistä, jotta hiki imeytyisi siihen. Lopuksi kysymys; voitko ajatella, että olet sovussa hikoilusi kanssa ja se on niiden ongelma, joita se häiritsee. Itse olen pystynyt selättämään monta ongelmaa tällä konstilla.
        Tiedän, helpommin sanottu kuin tehty, mutta oman suhtautumisen kehittäminen on oman itsen kannalta monta kertaa paras tapa minimoida ongelma.

        Joka tapauksessa; tsemppiä et ole yksin, kohtalotovereita löytyy.

        Siinä käsityksessä olen ollut että apua ei oikein ole.. Joten kyllähän tämä ketju on jo nyt suonut apua aivan mielettömästi. Ja suo jatkossakin, kun olen huomannut että en tosiaan ole yksin ongelmani kanssa. Se on ikävää että ihmiset ovat niin kapeakatseisia,erilaisuutta ei juurikaan hyväksytä. Vettä on pakko juoda kun janottaa, kyllähän se on selvä että valtaosa juodusta nesteestä tulee taas ihon läpi, mutta eihän sitä janoakaan kauan kestä. Enkä mä edes harkitse leikkausta tai tuota botoxia. Olen mä jo nyt oppinut jotenkin elämään tämän kanssa. Vaikkakin se elämä on kyllä aika yksinäistä. Mutta kuten joku mainitsikin, pitää olla tyytyväinen siitä että on muuten terve. Tämäkun ei sellainen sairaus ole jonka kanssa ei voisi elää. Häpeällistä ja noloa elämää mutta elämää kuitenkin..


    • Keinoja ?

      Hyvä että joku asiasta puhuu. Onko pohjoinen kansa hikoilevampaa ? Seuraan keskustelua.

    • W4lter

      Ite kanssa hikoilen todella helposti. Kaveriseurassa, kun pelailee tai on lenkillä niin kaverit saa oikeesti painaa, että tulee hikee pintaan, kun itse en tarvitse kuin muutaman hassun juoksuaskelee. Ite kans mies ja ikää 20v. Oma fyysinen kunto on kiitettävä, koska harrastan urheilua ihan kilpailumielessä. Itse ainakin mietin asian näin, että on vaan niin hyvä aineen vaihdunta enkä anna sen häiritä itseäni ollenkaan. Jos hajua haittaa, niin peittää sitä sit dödöllä. :) Ei sitä kannata murehtia ollenkaan. Jos joku ottaa asian puheeks, sanoo vaan, että aineen vaihdunta toimii.

      • Walterie

        mutta jos asiasta on tullut kova ongelma, niin en lähtisi sitä noin kuittaamaan. Auttaisiko muuten nesteenpoistolääkkeet ?


      • nesteenpoistolääkkeet
        Walterie kirjoitti:

        mutta jos asiasta on tullut kova ongelma, niin en lähtisi sitä noin kuittaamaan. Auttaisiko muuten nesteenpoistolääkkeet ?

        käsittääkseni vessa tulee tutuksi.


    • kartsa.

      yhteyttä lääkäriin. turha kärsiä.

      • Hikoilee kuin sika

        Olipa kyllä yllätys kun nyt iltasella kurkkasin onko tänne vastauksia tullut.. Neljä päivää oli niin hiljaista.. Ajattelin jo että eikö muka Suomessa ole muita kuin minä joka näin hikoilee.. Ihmetys oli kyllä suuri kun huomasin ketjun kasvaneen näin suureksi.. Pitääpä nyt koittaa uskaltautua sinne lääkäriin ja koittaa selvittää onko tälle mitään tehtävissä. Onhan tästä jo nyt tullut ihan riittävästi kärsittyä.. Kiitoksia kaikille. Ja jaksamisia kaikille kohtalotovereille...


      • lääkäriltä....
        Hikoilee kuin sika kirjoitti:

        Olipa kyllä yllätys kun nyt iltasella kurkkasin onko tänne vastauksia tullut.. Neljä päivää oli niin hiljaista.. Ajattelin jo että eikö muka Suomessa ole muita kuin minä joka näin hikoilee.. Ihmetys oli kyllä suuri kun huomasin ketjun kasvaneen näin suureksi.. Pitääpä nyt koittaa uskaltautua sinne lääkäriin ja koittaa selvittää onko tälle mitään tehtävissä. Onhan tästä jo nyt tullut ihan riittävästi kärsittyä.. Kiitoksia kaikille. Ja jaksamisia kaikille kohtalotovereille...

        koska valtaosalla on kyse ihan normaalista asiasta. Runsaan käsien, jalkojen tai kainalojen hikoilun sijasta sinä kärsit monien muiden lailla runsaasta päähikoilusta, joka muita näkyvämpänä muodostuu muita suuremmaksi psyykkiseksi ongelmaksi. Verrattavissa punastumiseen.

        Lue huolella vastaukset ja helpotusta löytyy lähes varmasti. Useiden ongelmasta kärsivien kehottaisin tarkastelemaan uudestaan
        - kestävyysharjoittelua ja painonhallintaa. Siinä on useamilla parantamisen varaa. Kaikki liikunta ei paranna kestävyyttä samalla tavalla. Peruskävely tai kepeä pyöräily ei ole kestävyyttä parantavaa liikuntaa.
        - ruoka- ja juomavaliota. Useimmat saavat aivan liikaa suolaa ja nopeita hiilihydraatteja...
        - oma suhtautuminen asiaan ja muiden jännittämiseen liittyvien syiden pohdinta.

        Vaikka tilanne on epätoivoinen, niin toivoa löytyy. Sanon tämän omasta kokemuksesta.


      • Sweaty
        Hikoilee kuin sika kirjoitti:

        Olipa kyllä yllätys kun nyt iltasella kurkkasin onko tänne vastauksia tullut.. Neljä päivää oli niin hiljaista.. Ajattelin jo että eikö muka Suomessa ole muita kuin minä joka näin hikoilee.. Ihmetys oli kyllä suuri kun huomasin ketjun kasvaneen näin suureksi.. Pitääpä nyt koittaa uskaltautua sinne lääkäriin ja koittaa selvittää onko tälle mitään tehtävissä. Onhan tästä jo nyt tullut ihan riittävästi kärsittyä.. Kiitoksia kaikille. Ja jaksamisia kaikille kohtalotovereille...

        Olen yleensä huono kirjoittelemaan näille palstoille, mutta nyt osui niin lähelle omaa elämää, että oli pakko kirjoittaa. Itse olen kolmekymppinen mies ja kärsinyt hikoilusta reilu 10 vuotta. Nimenomaan päänhikoilu on se joka vaikeuttaa suunnattomasti elämää. Olen luonteeltani hyvin sosiaalinen ihminen, joka lisää kärsimystä. Hikoilen muualtakin runsaasti, mutta se on hyvin vähäinen ongelma päähän verrattuna.

        Kuten aiemmatkin ovat kirjoittaneet, niin ongelman suuruutta on mahdoton ymmärtää jos sitä ei ole itse kokenut. Yhtäkkiä olet aivan läpimärkä, vaikka ei olisi edes kuuma. Ja tämä on siis päivittäistä. Toki talvella hieman parempi. Olen pyrkinyt hyväksymään asian ja osittain siinä myös onnistunut, mutta silti se rajoittaa ainakin 30%:ia kaikesta sosiaalisesta elämästä. Useita tilanteita joutuu miettimään, muuttamaan, perumaan yms. tämän takia.

        Kaverit tietävät asian, joten se on suht ok. Kuitenkin töissä, matkoilla ja joka puolella tapaa ihmisiä, eikä haluaisi aina aloittaa keskustelua selittämällä, että kaikki kunnossa, mulla on tällainen ongelma. Usein on kuitenkin pakko.

        Itse olen käynyt 2 kertaa lääkärissä ja kilpirauhaset, diabetes yms. on katsottu. Sain jotain rauhottavia, joista en huomannut olevan apua, enkä viitsi muutenkaan tuollaisia popsia. Itselläni tuo hiki on enemmänkin vettä, eli ei haise vaan on kuin suihkusta tulisi. Nauratti erityisesti nuo imurointiin liittyvät kommentit, koska itselläni siivotessa on aina järjetön hiki, vaikka olisi alasti :)

        Harrastan paljon, olen hoikka ja ruokailutottumuksetkin vähintään kohtuulliset, joten en usko sen paljonkaan vaikuttavan asiaan. Isoäidiltä olen varmasti perinyt, koska hän hikoili paljon kasvoista. Olen myös lukenut noista leikkauksista ja totesin, että riskit on liian suuret. Jos riskejä ei olisi, niin maksaisin helposti 10t€ tai enemmänkin, jotta pääsisin asiasta eroon. Niin monet päivälliset ja muut hauskat asiat jää kokematta ongelman takia. Myös rahaa säästyisi kun voisi käyttää taksin sijaan julkisia.. Tsemppiä siis ja jos löytyy jotain apua, niin laitahan ihmeessä tiedoksi!


    • parantaa
      • hikoilusta

        Tiedän että on todella inhottavaa kun ei mitään voi tehdä koska aina tulee lorona hikeä otsasta, nestettä ei ole normaalia enempää kehossa jotenka ainoa selitys on aineenvaihdunta joka toimii liikaa,

        HUOM!! Salviatee auttaa väliaikaisesti liikahikoiluun, kokelkaas toimii oikeasti


      • luin muistaakseni
        hikoilusta kirjoitti:

        Tiedän että on todella inhottavaa kun ei mitään voi tehdä koska aina tulee lorona hikeä otsasta, nestettä ei ole normaalia enempää kehossa jotenka ainoa selitys on aineenvaihdunta joka toimii liikaa,

        HUOM!! Salviatee auttaa väliaikaisesti liikahikoiluun, kokelkaas toimii oikeasti

        Tuosta salviasta että, vaikka se on mauste, että se olis jotenkin myrkyllinen tai haitallinenkin ihmiselle. inkivääristäkin joku kertoi mulle, että se ei oliskaan terveellinen ja kanelistahan jo tiedetään, että se on myrkyllinen ja sitä saa muistaakseni käyttäa 6mg painokiloa kohti. Pitääkin olla tarkkana, kun tekee korvapuusteja..:)


    • -----

      Kaikkee voi kokeilla. Yksi on, että haet luontaistuotekaupasta salvia- tippoja. Sen pitäisi auttaa hikoiluun. Kysy sieltä lisää.

    • oikeasti

      ditropan 5mg 2-3 kertaa 2taplettia päivässä.Olen syönyt jo pari vuotta ja se auttaa.Lääkäri joka määräsi oli alan huippu.muut lääkärit ovat epäilleet josko auttaa,kun vaikuttaa kuulemma ihan eri paikkaan.Lääke on tehty virtsan karkailuun,mitä minulla ei ole.
      kävin varmaan kaikissa testeissä ja monella lääkärillä.Ei löytynyt apua...kunnes...lopulta löytyi.
      Otan aamulla 2kpl ja päivällä 2kpl ja jos tarvetta niin joskus 17 aikoihin 2kpl.
      Ja kahvi hikoiluttaa,mutta nyt voin juoda sitäkin kohtuudella.
      Onnea josko auttaisi sinuakin/teitäkin.

      • vaihtokauppa

        Suun kuivumista, ummetusta, ruokahaluttomuutta, oksentelua, happamia röyhtäisyjä ja mahakipua voi esiintyä, kuten myös pyörrytystä, uneliaisuutta, päänsärkyä, kouristeluja, jännittyneisyyttä (levoton liikehdintä), painajaisunia ja psyykkisiä vaivoja kuten harhakuvia, ahdistusta tai sekavuutta. Muut Ditropanin haittavaikutukset ovat sydämentykytys, heikentynyt näkökyky, vaikeudet kohdistaa näköä lähelle tai kauas, mustuaisten laajentuminen, silmänpaineen nousu, kuivat silmät, virtsaamisvaikeudet, kuiva iho, kasvojen punoitus, ihottuma ja muut ihoreaktiot.

        toisaalta

        Hyvin kuumassa ympäristössä saattaa tulla lämpöuupumusta hikoilun vähentyessä.

        Haittavaikutukset tietty ovat yksilöllisiä.


      • Lääkäri.
        vaihtokauppa kirjoitti:

        Suun kuivumista, ummetusta, ruokahaluttomuutta, oksentelua, happamia röyhtäisyjä ja mahakipua voi esiintyä, kuten myös pyörrytystä, uneliaisuutta, päänsärkyä, kouristeluja, jännittyneisyyttä (levoton liikehdintä), painajaisunia ja psyykkisiä vaivoja kuten harhakuvia, ahdistusta tai sekavuutta. Muut Ditropanin haittavaikutukset ovat sydämentykytys, heikentynyt näkökyky, vaikeudet kohdistaa näköä lähelle tai kauas, mustuaisten laajentuminen, silmänpaineen nousu, kuivat silmät, virtsaamisvaikeudet, kuiva iho, kasvojen punoitus, ihottuma ja muut ihoreaktiot.

        toisaalta

        Hyvin kuumassa ympäristössä saattaa tulla lämpöuupumusta hikoilun vähentyessä.

        Haittavaikutukset tietty ovat yksilöllisiä.

        ovat rantautuneet USA:sta tänne oikeudenkäyntejä silmälläpitäen. Kaikki pitää mainita vastuuvapauden takia.


    • rakastunut nainen

      Älä välitä hikoilustasi. Olen ollut tosi hikoilevan miehen kanssa 13vuotta yhdessä. Eikä se ole mua vielä haitannut millään tapaa. Jokainen meistä hikoilee eri tavalla. Kun tapasin nykyisen kumppanini niin en ajatellut hänen hikoiluaan vaan ihmistä itseäänsä. Mieheni oli saman ikäinen kun sä nyt ku ruvettiin olemaan enkä ole katunut päivääkään vaikka rakas hikoilee jo pelkästään tuopin nostosta. Joten semppiä sulle hikoileva mies. meillä on kaksi ihanaa lasta josta olemme molemmat onnellisia

      • Hikoilee kuin sika

        Tuo on ihana kuulla että mahdollisuuksia siis itselläkin... =) naisten seurassa vaan jännitän normaalia enemmän. Etenkin sellaisten seurassa joita kohtaan tuntee mielenkiintoa. Taas tulee se ajatus mieleen: "älä hikoile, älä nyt nolaa itseäsi" ja se ajatus kun on voimakkaana takaraivossa on miltei mahdoton keskustella mistään. Eli ehkäpä voisin ajatella niin että tuo hikoilun jännittäminen on mulla suurempi ongelma kuin hikoilu itsessään.. Jommasta kummasta olisi pakko päästä eroon, silloin jäljelle jäävä ongelmakin todennäköisesti helpottaisi valtavasti.


      • Neuvoja1239
        Hikoilee kuin sika kirjoitti:

        Tuo on ihana kuulla että mahdollisuuksia siis itselläkin... =) naisten seurassa vaan jännitän normaalia enemmän. Etenkin sellaisten seurassa joita kohtaan tuntee mielenkiintoa. Taas tulee se ajatus mieleen: "älä hikoile, älä nyt nolaa itseäsi" ja se ajatus kun on voimakkaana takaraivossa on miltei mahdoton keskustella mistään. Eli ehkäpä voisin ajatella niin että tuo hikoilun jännittäminen on mulla suurempi ongelma kuin hikoilu itsessään.. Jommasta kummasta olisi pakko päästä eroon, silloin jäljelle jäävä ongelmakin todennäköisesti helpottaisi valtavasti.

        ja ryhdy kiertämään tanssipaikkoka ja lavoja. Hyvällä tanssijalla onnistuu naisen pokaaminen lähes aina ja itseluottamus lisääntyy.

        Ongelma on hyvin pitkälle jännittämisessä ja itseluottamuksessa.


    • kurmeli...........

      Vuosia ennen diabetestä talvellakin alituinen kuuma olo ja 2-4v ko tää alkoi hikoilla samalla tavalla ko sinäkin päästä..vesivaloi ihan.Ja se valui talvellakin.Se oli noloa,
      ja lääkäri ei osannut auttaa vaikka puhuin sille??ihmetteli vaan..pää ihan märkä..........sitten kainalot ja jalat hiukan..Nyt ei kovinkaan paljoa hikoa nuo paikat.

      Olen diab.2nen ja sain täs viime elokuussa insuliinin pitkävaikutteisen, nyt hikoilen normaalisti sanotaan ponnistusten yhteydessä kuumalla mutta ihanaa kun olen saanut takas normaalit ruumiin toiminnot palelun ja kuumuuden.
      Ei ollut lainkaan normaalia talvella mennä toppatakin alla pelkkä t-paita.
      Nyt jos sokeri korkeella tai matala hikoiluttaa sen tietää siitä...
      Toinen mikä ainakin mulla tutkittiin oli kilpirauhanen sen toiminnot..nekin oli normaalit.

      Jotkut ihmiset vaan hikoaa kesäkuumuudella varsinaista syytä ei ees löydy...
      hikoilu on normaaliakin mutta jos märkänä koko pää se ei normaalia ainakaan..

    • pää märkänä täälläkin.

      Hyvä ketju. Neuvoja vaan.

    • Med-del.

      lapuista, että ne ovat rantautuneet USA:sta tänne oikeudenkäyntejä silmälläpitäen. Kaikki pitää mainita vastuuvapauden takia. Toki ota lääkäriin yhteyttä jos joku noista haitaksi asti pääsee.

    • AMIR93somppu

      JOO ELIKKÄS TARJOLLA OLISI TÄLLÄINEN KEINO, maksaa sen 5e... Axe dry.. lopettaa hikoilun w00t

      • ketjusta

        Joka kertoi käyttävänsä miesten dödöä, juuri tuota käytän, mutta ei toimi mulla niin hyvin että pysyisi kainolot kuivana. Valitettavasti.
        Joo ja mua ei oo koskaan hävettänny tuoksua mieheltä, olen aikaisemminkin joutunut kokeilemaan miesten tuotteita kun mikään ei ole tuntunut auttavan.

        Kokeilen itse Absolut Torria seuraavaksi.


    • Mattikuusipuusuklaa

      Itsellä alkoi hikoilu ensin vain koulussa ja muissa sosiaalisissa tilanteissa, pikkuhiljaa se kehittyi siihen että hikoilin myös kotona koko. Nukkuessa en hikoile lähes lainkaan, en myöskään meditoidessa. Voisikohan ihminen tietämättään stressata koko ajan niin että hikoilee, pystyisiköhän tätä hoitamaan alitajunnasta jotenkin?

    • ............

      kuin muut, eli esim. jos on vähänkin lämpimämpi ilma, esim. noin 25 astetta lämmintä ja liikun kevyesti kävellen, hikoilen silloin aivan helvetisti kun muut hikoilee sillä ilmalla vasta jos liikkuvat kovempaa. Kasvojen iho ja hiukset myös rasvoittuu todella helposti.

      Itsellä hikoilua on runsaasti vain lämpimillä ilmoilla, eikä se haittaa sosiaalista elämää. Luulen silti että hikoilen ympäri vuoden hieman enemmän kuin ihmiset keskimäärin.

      • mies saa hikoilla.

        se on vaan tewrveellistä, että kuonat poistuvat ihohuokosten kautta. Itselläni on aika tiivis karvapeite ja heti on paita märkänä, jos kesällä jotain yritää heilua ruumiillisessa mielessä. Metsähommat ovat pahimpia ja pitäisi vaan varrota pakkasia.


    • Hok Hki

      Typerä ihminen juo ja hikoilee ! ole juomatta niin tajuat ! sama pätee lihavuuteen ole syömättä niin varmasti laihdut ! Voin maksusta hoitaa sinut niin ettei hikeää tule ! kun et sitä näköjään itse tajua, ja se on maailman helpoin asia, ole juomata puuaivo !!

      • petramoi

        Ei siinä, jos te "vanhat" hikoilette kyllä sitä ongelmaa löytyy nuoremmastakin porukasta, itse olen 16-vuotias ja hikoilu on paha ongelma minullekkin. Minun täytyy valkata tarkkaan mitä paitoja voin pitää, sillä kainalohikoilu on todellinen vaiva. Minun ei tarvitse edes kuntoilla, kun hiki alkaa virtaamaan. Myös kasvojen hikoilu on runsasta ja kiusallista. En ole ylipainoinenkaan.


      • ....

        Ei pitäisi näihin ala-astelaisten provoihin tarttua mutta tartutaampa nyt kuitenkin. Meinaatko etten ole ollut juomatta? Ei sillä niin suurta merkitystä ole ollut ongelmaani että sen takia viitsisi kuolla janoon..


      • Hikoilee kuin sika...
        petramoi kirjoitti:

        Ei siinä, jos te "vanhat" hikoilette kyllä sitä ongelmaa löytyy nuoremmastakin porukasta, itse olen 16-vuotias ja hikoilu on paha ongelma minullekkin. Minun täytyy valkata tarkkaan mitä paitoja voin pitää, sillä kainalohikoilu on todellinen vaiva. Minun ei tarvitse edes kuntoilla, kun hiki alkaa virtaamaan. Myös kasvojen hikoilu on runsasta ja kiusallista. En ole ylipainoinenkaan.

        Jaksamisia.. Mulla ongelma alkoi aika tarkkaan sun ikäsenä.. Että semmosen 11 vuotta olen tästä kärsinyt. Tiedän kyllä miten hankalaa elämä on tuossa iässä tällaisen ongelman kanssa. Vaikkakin tosiaan naisilla tämä on varmasti todella paljon nolompi vaiva.. Toivottavasti sullekin jotain apua on tästä ketjusta löytynyt.


      • Kuivunut = kylmennyt

        Koetin olla juomatta ennen työvuoroa, (olin kuljetustehtävissä auton ratissa) join janon pois edellisenä päivänä ja ainakin n. 12 tuntia ennen työvuoron alkua. Tunsin nestehukan vaikutukset ja en hikoillutkaan mutta kun se hiki tuntuu johdattavan sitä elimistön kuumuutta ulos, olin silloin punottava ja sen kuumuuden tunsin selvästi iholla silti. Siihen se nestehukka lisäksi niin aloin olla riski liikentessä. Lopetin sen kikkailun kun kerran oli taju mennä liikennevaloissa. En suosittele ja järkikin sen sanoo vaikka ois "puuaivo", se hikoilutilanne vaan on niin rasittava että vaikka mitä kokeilee. Kyllä siis hikoilun saa loppumaan mutta saattaapi henkikin mennä ohella.
        Viime vuosina olen löytänyt tekniset vaatteet, väljät urheilupaidat joissa ei ole puuvillaa. Ne oikeasti hengittää ja jopa tuntuu tiettyyn rajaan asti viileältä kun kosteus ei jää ihoa vasten. Aika on parantanut vähitellen vaivaa, n.25 vuotta kärsinyt ja viimeiset 6 -7 vuotta hikoilu jotenkin hallinnassa paitsi töissä.


    • Jaybles

      En edes muista milloin en olisi hikoillut normaalia enemmän, hmph. Metrossa ja bussissa tulee aina tukala olo ja en halua istua muiden vieressä koska pää virtaa kuin vesiputous. Hikikarpaloita tipahtelee huulesta, otsasta, poskista ja leuasta. Kainalohikoiluakin on normaalia enemmän, mutta se ei tällä hetkellä häiritse niin paljoa.

      Absolut Torr on hyvä apu, mutta siinä on yksi haittapuoli: jos laitat tavaraa esim. kainaloihin, niin mulla ainakin tapahtuu niin, että kainalot on TÄYSIN kuivat ja se hiki minkä pitäis tulla kainaloista tuleekin kasvoista. Voitte kuvitella millaista se on kun kasvot normaalistikin hikoilevat... Otsaan en ole uskaltanut laittaa ko. ainetta koska siinä on alkoholia ja muita haitallisia aineita. Kokemuksia?

      • Hiki on hyväksi

        Olen 37-vuotias nainen ja olen kärsinyt runsaasta hikoilusta pään alueella ehkä kymmenisen vuotta. Tämä vaivaa erityisesti kesäisin. Ajattelen asian niin, että minulla on oikeus hikoilla joten hikoillaan sitten, kun tämmöinen taipumus näyttäää olevan. Kauppojen kassajonoissa pyyhin otsaani, mutta mitäpä siitä, olen sinut sen kanssa että tässä sitä nyt hikoillaan. Joissain tilanteissa se voi olla kyllä erityisen kiusallistakin.

        Olen funtsinut asian niin, että hikoilu voi johtua siitä, että olen semmoista nopeasti kiihtyvää tyyppiä, joten hikoilu voi johtua joskus hermostumisesta tai että elimistö toimii jotenkin ylikierroksilla. En tiedä, voisiko beetasalpaajat lieventää hikoiluherkkyyttä.

        Kahvinjuonnin vähentämistäkin voisi kokeilla vähentää.


      • ---
        Hiki on hyväksi kirjoitti:

        Olen 37-vuotias nainen ja olen kärsinyt runsaasta hikoilusta pään alueella ehkä kymmenisen vuotta. Tämä vaivaa erityisesti kesäisin. Ajattelen asian niin, että minulla on oikeus hikoilla joten hikoillaan sitten, kun tämmöinen taipumus näyttäää olevan. Kauppojen kassajonoissa pyyhin otsaani, mutta mitäpä siitä, olen sinut sen kanssa että tässä sitä nyt hikoillaan. Joissain tilanteissa se voi olla kyllä erityisen kiusallistakin.

        Olen funtsinut asian niin, että hikoilu voi johtua siitä, että olen semmoista nopeasti kiihtyvää tyyppiä, joten hikoilu voi johtua joskus hermostumisesta tai että elimistö toimii jotenkin ylikierroksilla. En tiedä, voisiko beetasalpaajat lieventää hikoiluherkkyyttä.

        Kahvinjuonnin vähentämistäkin voisi kokeilla vähentää.

        Siis tietty tarkoitin, että kahvinjuonnin vähentämistä voisi kokeilla.


      • kokeiltu
        Hiki on hyväksi kirjoitti:

        Olen 37-vuotias nainen ja olen kärsinyt runsaasta hikoilusta pään alueella ehkä kymmenisen vuotta. Tämä vaivaa erityisesti kesäisin. Ajattelen asian niin, että minulla on oikeus hikoilla joten hikoillaan sitten, kun tämmöinen taipumus näyttäää olevan. Kauppojen kassajonoissa pyyhin otsaani, mutta mitäpä siitä, olen sinut sen kanssa että tässä sitä nyt hikoillaan. Joissain tilanteissa se voi olla kyllä erityisen kiusallistakin.

        Olen funtsinut asian niin, että hikoilu voi johtua siitä, että olen semmoista nopeasti kiihtyvää tyyppiä, joten hikoilu voi johtua joskus hermostumisesta tai että elimistö toimii jotenkin ylikierroksilla. En tiedä, voisiko beetasalpaajat lieventää hikoiluherkkyyttä.

        Kahvinjuonnin vähentämistäkin voisi kokeilla vähentää.

        vain päinvastoin lisäävät hikoilua, terveisin kokemusta omaava hikoileva mies


    • LL

      Olen myös mies, 23v. ja hikoilen aika samalla tavalla. On kuulemma monta tekijää tohon, olen mm. kuullut että se on geneetinen (isällä ja veljelle sama ongelma sekä äidillä), ylipaino ei auta (multakin löytyy ylipainoa noin 5-10 kiloa) ja toinen saattaa olla kilpirauhasen toiminta tai puutteellinen toiminta. Jotkut lääkkeet myös aiheuttavat.

      Mulla sama juttu että jos joudun liikkumaan edes vähäsen niin on heti paikat märkänä. Kun tulen suihkusta tai saunasta niin täytyy olla nakuna että keho viileentyy muuten alan uudestaan hikoomaan. Nurmikonleikun jälkeen joka kestää noin 20 minsaa ja on aika lepposaa touhua niin on sen näkönen että olis mennyt saunaan vaatteet päällä.

      Inhottavin on ajaa autoa jos on esim vaalea t-åaita päällä kun selkä tulee aivan litimäräksi vaikka olisi airco täysillä. Koita vaan pitää niin vähän vaatteita kun voit ja käy ihmeessä lääkärillä.

    • tohtori435

      lääkäriin vaivasi kanssa....kyllä luulisi olevan jokin lääkitys.Miten masennuslääkitys tai paniikkihäiriölääkitys.Ihan totta.Mene lääkäriin.
      Itsekin hikoilen ja inhoan hikoilua.
      On varmaan joku aineenvaihdunnan vika.
      Mutta stemppiä elämään joka voi olla todella raakaa joskus.

    • pukatkoon

      Hikeä on aina piisannut minullakin vaikka muille jakaa.

      Lentopalloharjoituksissa ensin verryttelimme jonka jälkeen harjoittelimme tiikeriä. Muut liukuivat noin puiolitoista metriä ja itse nirahtaen tökkäsin noin 5 senttimetriä.
      Itse peleissä kävin taipreikkien välissä vääntämässä paidanhelmastani hikeä pyyhkeelle.
      Kukaan, joka minut tunsi, ei taputtanut minua selkään mahdollisen onnistumiseni jälkeen.

      Remonttia kun teen niin olen ilman paitaa ja sukkia. Lattia on silloin liukas.

      Pyöräillen kun menen saunaan ja avantoon niin kotona pitää vaihtaa kuivat vaatteet päälle siis tuon pakollisen 20:n minuutin jäähdyttelyn jälkeen.

      Ostin sähköavusteisen polkupyörän. Se avustaa noin 250:llä watilla ja toimii. Enää en hikoile pyöräilyn jälkeen.

      Kylässä kahvi- tai ruokapöydässä hikoilen kasvoista ja kainaloista, joskus jopa selkäni tummenee (riipuen vaatetuksesta ja vuodenajasta). Ihmettelijöille sanon vain että "hiki laiskan syödessä, kylmä työtä tehdessä. Nyt tarttis päästä töihin."

    • ...

      Itellä sama homma et naamasta, ja päästä hikoilen ihan melko paljo vaik ei tekis mitää, varsinki suun ympäriltä ja töissä saa vähä väliä olla paperin kanssa pyyhkimässä... :S Hikoilu ei kuitenkaan ole niin kovaa, että kokisen sen ongelmaksi :) Luulen, että sulla on vielä pahempaa tuo hikoilu, joten kannattaa käydä lääkärillä puhumassa, ei siinä ainakaan mitään häviä :)

    • ja apua sain!

      Tuossa noin 4-5 vuotta sitten aloin ihmettelemään, kun aina vaan tyynyt ja petivaatteet olivat litimärkiä aamulla herätessä.Ja aloin ihmettelemään oikein tosissani--no joskus krapula-aamuna voipi olla, mutta miten nyt, kun ottanut viinaakan pariin kuukauteen?Olen 60-äijä ja sitten sattumalta, kun kävin arvauskeskuksessa ja otin puheeksi tämän vaivani!Niin terveyshoitaja sanoi, kun olin aivan muun vaivan takia sinne lekurille menossa ja tk-hoitaja sanoipi puhuppa lekurille!No tein työtä käskettyä ja lekuri oli kyllä todelle hyvä--hän sanoi varataan aika tonne labraan--ja kirjoitti lähetteen labraan ja taas olin "neulatyynynä! ;D
      Juttu ratkesi sitten noin viikon kuluttua, kun labra oli tehnyt testinsä.
      Vastaus oli, että minulla on kilpirauhasen vajaa toimintaa ja lekuri kirjoitti reseptin synteettistä kilpirauhashormoonia--puoli pilleriä vuorokaudessa ja maksaapi vuoden pillerit vähemmän, kuin Disperiinipakkaus!Ja siitä saakka ei ole ko.vaiva vaivannut mua.
      No kaikkea hyvää sulle/muillekin ja käyppä siellä lekurilla ja labrassa--niin toivottavasti vaiva paranee!

      • on luonnollistakin,

        mutta väkevää hienHajua ei voi sietää. Onneksi on apteekista saatavilla tuota hajustamatonta Hicoroll-perspiranttia, joka antaa monen päivän suojan.


    • voi johtua kilpirauhasen vajaa- tai liikatoiminnasta, joten suosittelen lämpimästi lääkärissä käyntiä mahdollisimman pikaisesti.

    • maake60

      Rupea harrastamaan kestävyysurheilua niin kun kunto kasvaa niin hikoilu vähenee. Jos ei ole mistään sairaudesta johtuva niin se sitä että on huono kunto ja se hikoiluttaa kun ei jaksa mitään.

      • Dr Nixson

        kestävyysurheilua ? Liikuntaa tarkoitat varmaan. Totta on kun kunto kasvaa niin hikoilu vähenee/lisääntyy jos kyse on sairaanloisesta hikoilusta aineenvaihdunta rullaa entistä enemmän. Ei huonokuntoiset mummot ja papat hikoile sen pahemmin kunnosta huolimatta. Jostain muusta on kyse. Hyviä neuvoja täällä voi poimia.


    • vikkaa...

      Mutta minä hikoan selästä, paita litimärkä, kun jotaki koittaa teherä.. Samassa aijassa, samassa hommassa muut kerkiää vasta saamaan itsensä "lämpimäksi", kun meikäläinen saa jo ottaa paitaa pois ja vääntää enimmät hiet pois...

      • Plaseporaikas.

        Kiusallisen paljon.


    • opittu on

      Hei!
      Kirjoitit että hikoilet paljon. Oletkos miettinyt milloin se alkoi ja olisiko syynä kenties huono sisäilma kotona työpailla ym. paikassa missä olet paljon. Itse aloin hikoilla juuri päänalueelta paljon kuin muutin asuntoon missä on huono sisäilma...nyt sitä hikoilua on myös täysin "hulluissa" paikoissa.
      Itse käytän kaupasta pesuun Lactoline-nimistä pesuainetta se auttaa vähän.
      Toivottavasti syy selviää! Koska itse tiedän kuinka kurjaa tuo/tämä on.
      Hyvää syksyn jatkoja

    • Hikipinta

      Olen aina luullut olevani ainoa... Vaivannut teini-iästä lähtien (nyt olen 57), joskus enemmän, joskus vähemmän, mutta yleensä enemmän. Stressi selvästi lisää ongelmaa ja sitähän pienyrittäjällä piisaa.

      En ole koskaan ollut mikään urheileva tyyppi, mutta se vähäkin, mikä voisi olla hauskaa, menee pilalle järjettömän hikoilun vuoksi. Edes petankkia kehtaa pelata, tai oikeastaan varsinkaan, kun vain seisoskelusta hikoilee.

    • kuviteltaisiin, että et

      hikoilisi, niin kaikki mesteet kertyi kehoosi ja muuttuisivat sitä kautta rasvaksi. Moni tekee mitä vaan, että aineenvaihdunta pysyisi vilkkaana ja kuonat lähtisivät liikkeellä. Asia on vain hyväksyttä ja tarvittaessa laskettava vaikka huoneen lämpöä. Tämä on periytyvä ominaisuus, johon voi itse hieman vaikuttaa, mutta tätä ei voi muuttaa..Mutta onhan asialla hyvätkin puolet..esim. urheilijoista sanotaan, että mitä enemmän urheilija hikoilee, sitä paremmassa kunnossa hän on :-)..keho siis toimii..

    • lknt

      Minttu aikaansaa hikoilua. Lienee muitakin aineita ravinnoissa, jotka tekee samaa. Kannattaa tarkistaa ruokavalio, ettei olisi mintulla maustettuja tms mukana!

      • hikoilu vähentynyt

        Itsekin hikoilin nuorenpana runsaasti. Osittain lääkkeiden ja ujouden takia. Kannattaa noin yleisesti tsekata kaikki lääkkeiden sivuvaikutukset!
        Oon oppinut myös pukeutumaan kainaloista "väljempiin" vaatteisiin. :)


      • Sosiaalinen pelkuri
        hikoilu vähentynyt kirjoitti:

        Itsekin hikoilin nuorenpana runsaasti. Osittain lääkkeiden ja ujouden takia. Kannattaa noin yleisesti tsekata kaikki lääkkeiden sivuvaikutukset!
        Oon oppinut myös pukeutumaan kainaloista "väljempiin" vaatteisiin. :)

        "puolet..esim. urheilijoista sanotaan, että mitä enemmän urheilija hikoilee, sitä paremmassa kunnossa hän on :-)..keho siis toimii.." Mutta ongelma on että se toimii koko ajan kuin suihku.


      • Hikiperse
        hikoilu vähentynyt kirjoitti:

        Itsekin hikoilin nuorenpana runsaasti. Osittain lääkkeiden ja ujouden takia. Kannattaa noin yleisesti tsekata kaikki lääkkeiden sivuvaikutukset!
        Oon oppinut myös pukeutumaan kainaloista "väljempiin" vaatteisiin. :)

        Olen samanikäinen kuin ketjun aloittaja.
        Täällä aivan sama ongelma kuin ketjun aloittajalla ja monella muullakin kirjoittajalla.
        Pää on kuin vesiputous jo pienestäkin liikunnasta tai liian kuumasta lämpötilasta. Selässä myös samaa ongelmaa. Lippalakkia käyttämällä saa pään/otsan hikoilun piiloitettua, mutta sellaisiakin tilanteita on jolloin hatun käyttö ei ole soveliasta.
        Ilmeisesti tähän hikoiluun ei taida ratkaisua olla, olisi sen muuten jo joku tänne palstalle kertonut.
        Onneksi kohta koittaa talvi ja helpottaa hieman.


      • Hikoilee kuin sika
        Hikiperse kirjoitti:

        Olen samanikäinen kuin ketjun aloittaja.
        Täällä aivan sama ongelma kuin ketjun aloittajalla ja monella muullakin kirjoittajalla.
        Pää on kuin vesiputous jo pienestäkin liikunnasta tai liian kuumasta lämpötilasta. Selässä myös samaa ongelmaa. Lippalakkia käyttämällä saa pään/otsan hikoilun piiloitettua, mutta sellaisiakin tilanteita on jolloin hatun käyttö ei ole soveliasta.
        Ilmeisesti tähän hikoiluun ei taida ratkaisua olla, olisi sen muuten jo joku tänne palstalle kertonut.
        Onneksi kohta koittaa talvi ja helpottaa hieman.

        Jep, ja nimenomaan musta lippalakki on se minkä voi ainoastaan kelpuuttaa päähänsä. Joskus sinistä koitin mutta ei hyvä.. Läpimärkä puolessa tunnissa. Tällä iällä rupeaa vaan lippiksen pitäminenkin olemaan aika noloa jotenkin.. Eikä sitä tosiaan edes joka tilanteessa voi pitää.. Meneppä nyt ravintolaan syömään lippalakki päässä. Tai jonkun häihin. Tahtoisin pitää värikkäitä paitojakin mutta eihän sekään onnistu. Mustat tai tosi tummat paidat käy ainoastaan.. Mutta eipä tuo muu hikoilu tosiaan ole mitään verrattuna tohon naamarin kostumiseen.. Sitäkun tosiaan niin mahdoton peitellä..


      • Hikoilija
        Hikiperse kirjoitti:

        Olen samanikäinen kuin ketjun aloittaja.
        Täällä aivan sama ongelma kuin ketjun aloittajalla ja monella muullakin kirjoittajalla.
        Pää on kuin vesiputous jo pienestäkin liikunnasta tai liian kuumasta lämpötilasta. Selässä myös samaa ongelmaa. Lippalakkia käyttämällä saa pään/otsan hikoilun piiloitettua, mutta sellaisiakin tilanteita on jolloin hatun käyttö ei ole soveliasta.
        Ilmeisesti tähän hikoiluun ei taida ratkaisua olla, olisi sen muuten jo joku tänne palstalle kertonut.
        Onneksi kohta koittaa talvi ja helpottaa hieman.

        En ole kyllä kokeillut.


      • Kohtalotoveri
        Hikoilee kuin sika kirjoitti:

        Jep, ja nimenomaan musta lippalakki on se minkä voi ainoastaan kelpuuttaa päähänsä. Joskus sinistä koitin mutta ei hyvä.. Läpimärkä puolessa tunnissa. Tällä iällä rupeaa vaan lippiksen pitäminenkin olemaan aika noloa jotenkin.. Eikä sitä tosiaan edes joka tilanteessa voi pitää.. Meneppä nyt ravintolaan syömään lippalakki päässä. Tai jonkun häihin. Tahtoisin pitää värikkäitä paitojakin mutta eihän sekään onnistu. Mustat tai tosi tummat paidat käy ainoastaan.. Mutta eipä tuo muu hikoilu tosiaan ole mitään verrattuna tohon naamarin kostumiseen.. Sitäkun tosiaan niin mahdoton peitellä..

        Verkkopaita sinne paidan alle, niin ei tule hiki niin helposti näkyviin. Niitä saa nykyään aika pieniruutuisenakin, ts. muitakin kuin "kalaverkko" mallia SAINT löytyy....

        värejäkin löytyy, mulla on kaapissa mustiakin verkkiksia - hihallisia ja hihattomia.

        Hätätilassa t-paitakin alla käy - on tosin kuumempi vaihtoehto, mutta voihan niitä varata juhliin pari ja käydä välillä vaihtamassa kuivaa alle.


      • Nainen 47 v

        Minttupastillit saattaa olla yks mun hikoilun aiheuttaja, kun nyt ajattelen asiaa.

        Nappaan aina yhden uloslähtiessä ja loro-loro alkaa ...

        Pieni pyyhe repussa kulkee mulla mukana.

        Mun ongelma alkoi 10 vuotta sitten. Elämäni muuttui silloin muutenkin täysin. Vanhaan ei ole paluuta, vaikken silloin hikoillutkaan.

        Temesta-lääke on mun apunani ollut. Määrä pysynyt vakiona, eikä siksi lääkärin mielestä syytä huoleen.


        Itselleni keräsin kirjoitetuista neuvoista nämä:

        "Minttu aikaansaa hikoilua.

        ditropan 5mg 2-3 kertaa 2taplettia päivässä.Olen syönyt jo pari vuotta ja se auttaa.Lääkäri joka määräsi oli alan huippu.muut lääkärit ovat epäilleet josko auttaa,kun vaikuttaa kuulemma ihan eri paikkaan.Lääke on tehty virtsan karkailuun,mitä minulla ei ole.

        Osta apteekista liikahikoiluun Absolut Torr nimistä ainetta, 35 ml puteli ei maksa kuin hieman päälle kympin. Sitä voi käyttää kainaloissa, käsissä ja jaloissa.

        Itselläni on voimakasta kainalohikoilua ja kyseinen aine on lopettanut kainaloiden "lorinan" kokonaan, ihanaa :) Ainetta ei tarvitse laittaa kuin kerran viikossa.

        Todellakin sain lääkäriltä apua. Lääkkeitä, joita otan niinä päivinä kun tarvitsen.

        syy aineenvaihdunnassa.

        kokeile homeopatiaa, vyöhyketerapiaa ja akupunktiota

        Olen monia mutkia kulkenut terveyden suhteen ja yhden jutun huomannut: Yrmeä päätös raakojen kasvisten, salaattien ja itsepuristettujen kasvimehujen laittamisesta päärooliin ruokailussa, kahvin ja makeisten, rasvan ja turhien hiilihydraattien käytön lopettaminen, määrätietoinen itsensä kehittäminen kohti positiivista riippuvuutta ulkoliikuntaa, varsinkin juoksemista, kohtaan.
        Moni haluaa löytää moisesta turhaan vaikka mitä kielteistä, mutta no pain, no gain. Sitä mukaa kun tietty kieltäymys kehittyy, huomaatkin hei nauttivasi elämästä ENEMMÄN kuin ennen. Tuollaiset nykymössössä elävän ihmisen vauvataudit kuten huomattava hikoilusi, jäävät pois painonlaskun, vitaaliaineiden ja luonnollisen terveyden käynnistyessä. Tällainen elämän haltuunotto ei kahlitse sinua mitenkään. Viikon mehupaasto oikein tehtynä esim. puhdistaa aineenvaihduntaa ja tätä kautta ihan fyysisesti aivoja, ja tunnet itsesi ja psykofyysisen kokonaisuutesi loistavan paljon paremmin.
        Tämän voit ottaa täsmälääkkeenä vaikealle hikoiluongelmallesi, mutta myös koko elämän muuttavana ja virvoittavana ohjenuorana.

        Hikoilussa on kyse autonomisen hermoston herkkyydestä/yliaktiivisuudesta ja aineenvaihdunnasta."

        Siinä yllä ne kirjoitukset, mitkä voivat minua ehkä auttaa?

        Kokeilen yhden kerrallaan?

        Keväällä mulla oli pari kuukautta, etten hikoillut lainkaan. Olin itsekin aivan ymmällä. Oliko mulla paussi minttupastilleissa silloin???

        Kiitos kaikille neuvoista! En tiennyt, että meitä olikin näin paljon. Se lohduttaa.


    • Kohtalotoveri

      Kovin on "ohut nahka" minullakin, hiki lentää herkästi päästä.

      Onhan noihin noita klipsijutuja olemassa. Tohtori Telaranta T:reelta ainakin tekee. Johonkin sympaattiseen hermoon laitetaan klipsi,joka puristaa sen hermon kiinni ja hikoilu päästä ja kainaloista loppuu kuin seinään.

      Itse harkitsin aikoinani jopa tota leikkausta. Mutta jätin sitten koko asian. Leikkauksissa on riskinsä ja tolla leikkauksella on sivuvaikutuksia.

      Tän asian kanssa on vaan oppinut tuleen toimeen.

      Hikoiluun vaikuttaa paljon mielialatkin. Väsyneenä ja stressaantuneena hiki lentää herkemmin. Samoin kesäisin....

      Hikoilua voi estää tärkeissä tilaisuuksissa valmistautumalla. Päähän voi vetää apteekista saatavaa kirvelevää nestettä, joka pitää hikihuokoset vähän kiinnempänä.

      Mutta kyllä tämäkin mies kulkee juhlissa pieni pyyheliina taskussa ja kuivalee otsaansa välillä aika tiuhaankin....

      Kannattaa muuten varmistaa, ettet jännitä liikoja. Tarvittaessa voi satunnaisesti ottaa bentsodiatsepiini tabun tms. kunhan ei joka päivä rupea niitä vetämään. Itsellä on sellaisiakin joskus taskussa. En ole tosin moneen vuoteen käyttänyt, mutta jos meinaa paniikiksi iskeä, niin jo pelkkä ajatus siitä, että taskussa on rauhoittavaa, rauhoittaa :-)

      Bentsodiatsepiiniin jää siitten koukkuun - joten niitä ei pidä käyttää kuin vain max. hätätapauksessa, 2-3 krt vuodessa tyyliin...jos käyttää lainkaan.

      Ota vähän etäisyyttä asiaan ja huumoria. Kyllä tän kanssa voi oppia elämäänkin.

      • Rauhoittavaa

        "En ole tosin moneen vuoteen käyttänyt, mutta jos meinaa paniikiksi iskeä, niin jo pelkkä ajatus siitä, että taskussa on rauhoittavaa, rauhoittaa :-)"


      • niksi.
        Rauhoittavaa kirjoitti:

        "En ole tosin moneen vuoteen käyttänyt, mutta jos meinaa paniikiksi iskeä, niin jo pelkkä ajatus siitä, että taskussa on rauhoittavaa, rauhoittaa :-)"

        Kun on ylipainoa ja rapakunto,silloin hiki lentää. Paino normaaliksi ja kunto hyväksi,eipä hikoiluta.


    • Huh hellettä

      Ihan samat ongelmat mullakin. Salilla täytyy aina pyyhkiä lattiatkin alkuverryttelyn jälkeen : ) Saunan jälkeen pakollinen jäähdyttely 20-30 min tai hikoilu alkaa uudelleen.

      Mulla tylsimmät ongelmat liittyvät erityisesti sosiaalisiin tilanteisiin. Pahimpia ovat palaverit töissä ja erilaiset kokoukset, joissa joutuu istumaan tuntitolkulla niin, ettei pääse huomiota herättämättä poistumaan kesken kaiken. Ensin alkaa otsa kastua ja sitten koko naama, ja lopulta olen kuin ihmissuihkulähde, ja tätä siis kestää vaikka kuinka kauan. Kerran jäi tuoliinkin märkä läntti kun lopulta pääsin lähtemään pois : (

      Oon 34v mies, normaalipainoinen, urheilen ja syön kunnolla, enkä ole aina hikoillut näin. Ongelma on oikeastaan pahentunut opiskeluiden jälkeen. Olen luonteeltani tosi sosiaalinen ja siksi kärsin tästä päähikoilusta aivan älyttömästi. Olen jo ruvennut välttelemään tiettyjä tilanteita, joissa tiedän hikoilun olevan pahempaa.

      Oon ajatellut kysäistä lääkäriltä Propralia (Beetasalpaaja). Katotaan saisko siitä avun noihin työtilanteisiin. Urheillessahan sitä tietty pitääkin hikoilla : )

    • 26v-mies

      Kylläpä meitä hikoilijoita löytyy!! On mukava huomata, ettei ole ainoa runsaasti hikoileva ihminen, mutta toisaalta tietäen kuinka helvetillistä hikoilu voi olla, niin on myös ikävä todeta, että meitä on näin runsaasti. Täältä palstalta löytyy todella monta ajatustenlukijaa.

      Kainaloiden hikoilusta kärsien kannattaa ehdottomasti kokeilla Absolutt torria, tuntuu auttavan monia ja on varsin edullinen "lääke" ongelmaan. Botox toimi itselläni muutaman kuukauden, mutta on kallis hoitomuoto.

      Paras lääke itselleni taitaa olla muutama kalja, mutta alkoholistiksi en viitsisi ruveta :(

    • minna.

      sillointällöin yleisissä. On varmasti tuskallista kärsiä hikoilusta. Itselläni hikoilu ei varsinaisesti ole ongelma. mutta luettuani ketjua tuntuu että aihe on aika yleinen. Hyvä keskustelu.

    • Samoja kärsinyt

      Olen nyt 43 v nainen, joka myös tietää mitä on tuo helvetillinen hikoilu pään/kasvojen alueella. Siihen oli vuosia sitten hyvä lääke joka lopetettiin jostain kumman syystä. Näinollen jouduin itsekkin etsimään uuden ratkaisun asiaan. Helppoa se ei ollut, mutta hikoiluni on vähentynyt. Ensinnäkin olen alkanut harrastamaan liikuntaa reipasta juoksua/hölkkää, niin että hiki lentää. Se edesauttaa joksikin aikaa ettei hikeä erity niin kamalasti. Mutta lääkkeeksi sain Cipralex 10 mg. Lääkehän on kyllä masennuslääke, mutta sitä käytetään mm.paniikkihäiriön hoitoonkin. Kun kahvijuontitilanteet ym vielä pahentaa hikoilutilanteita niin noidankehä on valmis - sitä kun kahvipöydässäkin ajattelee että voi kamala kohta se hiki taas lentää ja sitä tulee valumalla pitkin niskaa ja otsaa.
      Nuo edellämainitut olen kokenut tällä hetkellä ainoaksi ratkaisuksi/helpotukseksi tähän järkyttävään vaivaan. Suosittelen kokeilemaan, sillä minä kyllä tiedän minkä helvetillisen vaivan kanssa taistelet. Kannattaa ainakin kokeilla tätä minun vaihtoehtoakin, ellet ole muuta vielä keksinyt.Itse sain ainakin lievennystä asiaan em asioilla. Tsemppiä!!

    • Tirehtööri M

      Vanhan kansan lääkäri antoi ohjeen jonka mukaan toimin.

      Hikoilu perustuu todella moneen eri asiaan. Mutta toimippa seuraavasti:
      Osta persilja puristeita luontaistuote kaupasta ja ala syömään ohjeiden mukaisesti.
      Maksan toiminta vahvistuu ja hikoilu vähenee. Myös kananmunan säännöllinen 2-3kpl vuorokausittainen syönti auttaa asiaan. Nämä keinot vähentävät hikoilua ainakin jonkin verran. Minulla ne toimi. Nyt hikoilen ainoastaan liikunnan saralla.
      Sitä ennen hikoilin juuri samoin. Alkoholin käytön vähensin myös harvoihin kertoihin, enkä viikottaiseen ottamiseen. Eli mikäli ymmärrän, niin maksan aktivointi auttoi hikoiluun.

    • Hiki päässä

      Yksi syy joka voi aiheuttaa runsasta hikoilua on kilpirauhasen liikatoiminta joka on aika yleinen vaiva. Se selviää verikokeessa ja siihen on olemassa lääkehoito. Lääkäri todennäköisesti määrää tuon verikokeen jos valitat runsaasta hikoilusta.
      Kesällä hikoiluun auttaa jos nukkuu hyvin ilmastoidussa tilassa (esim. ilmanviilennin laskee huoneen lämpötilaa.) Uiminen on hyvää liikuntaa koska siinä hikoilu ei häiritse ja se samalla poistaa ylimääräisiä nesteitä koska nesteaineenvaihdunta kiihtyy.
      Toisaalta; runsas hikoilu ei ole aivan niin vakava haitta kuin voisi olettaa. Kaikki (naisetkaan) eivät pidä sitä vakavana vikana ja jotkut liittävät sen intohimoiseen luonteeseen ja "kuumaverisyyteen." Tietysti sillä edellytyksellä että huolehtii muuten hygieniasta. Joten ei kannata antaa siitä muodostua "elämää suurempaa" ongelmaa omassa päässä. (Ne jotka eivät hikoile edes kesähelteillä ovat outoja.)

    • jngoir

      Absolut Torria vaan ostamaan apteekista! Lopettaa hikoilun mistä vain (tarkoitettu kuitenkin kainaloihin, käsiin ja jalkoihin). Tehoaa kasvoihinkin.

      Käsittelyn uusiminen aina on kyllä helvettiä kun pistelee niin paljon.

    • Hikoilija

      Olen 26 vuotias mies ja olen kärsinyt noin 10 vuotta liikahikoilusta. Erityisesti otsan ja kasvojen hikoilusta. Kainalot eivät niinkään ole ongelma. Hikoilu liittyy hyvin voimakkaasti sosiaalisiin tilanteisiin, mutta saatan hyvinkin hikoilla myös yksin kotona. Minäkin olen käyttänyt "helpotuksena" usein lippalakkia, mutta jos esimerkiksi menee syömään lippis päässä niin ei siitä kovin hyvää mainetta saa :(. Usein ruokailujen yhteydessä ja silloin kun istuu johonkin ja tietää, että tässä nyt tarvii istua määrätty aika, vaikuttavat siihen että otsan hikoilu alkaa välittömästi.

      Minullakin on suvussa tuota hikoilua jonkin verran. Isä ja veljensä ovat molemmat kovia hikoilemaan. Tänä vuonna uskalatauduin kuitenkin vasta ensimmäistä kertaa puhumaan lääkärille asiasta, kun sain työtä myyntiedustajana ja tuntui, että työtä on suorastaan mahdoton tehdä kun hikoilee vaan koko ajan. Tämä ihotautilääkäri ottikin sitten ongelmani vakavasti. Sanoi että on kärsinyt siitä itsekin paljon. Hän määräsi minulle Ditropan ja Propral -lääkkeitä, joista tuntuu ainakin minulle olevan apua. En sanoisi, että hikoilu välttämättä poistuu täysin, mutta ainakin vähenee merkittävästi. Hän myös suositteli harkitsemaan botuliinihoitoa, joka olisi kallis, mutta myös tehokas. Siinä tosin kuulemma ongelmana on se, että otsaan botuliinia voidaan laittaa, mutta naamaan ei.

      Suosittelen muidenkin hikoilijoiden kääntyvän lääkärin puoleen. Ainakin yksityisen puolen ihotautilääkärit ottavat varmasti asian vakavasti. Itselläni oli erittäin suuri kynnys mennä, mutta olen tyytyväinen että menin. Hikoiluongelmaa on vaikea ymmärtää niiden, jotka siitä eivät kärsi, mutta ketjun pituuden perusteella kärsijöitä on paljon. Tsemppiä kaikille hikoilijoille :)

    • luultavasti

      Itse myös kärsin liikahikoilusta, varsinkin kainaloalueella. Hikoilen myös kasvoista ja selästä helposti. Olen kuitenkin nyt pysynyt melkein kokonaan kuivana lopetettuani kahvin juonnin ja vähentänyt alkoholin käyttöä.

      Enää juon kahvia noin 2 kuppia päivässä, ennen joku 3-4 pannua. Käytän myös 1 kerran viikossa absolut torr ainetta kainaloihin ja jatkan seuraavat paripäivää Triple Dry:lla.

      Uskon, että en enää hikoilisi vaikka lopettaisin absolut torr:in ja triple dyn käytön, pahimpana pidän kahvia. Kahvin tilalla juon todella paljon vettä. Muista myös vähentää voimakkaasti maustettuja ruokia.

      Toivottavasti tämä auttaa edes vähän.

    • ketjun aloittaja

      Eli olen ketjun aloittaja.. hei vaan kaikille :).. hikoilen vieläkin helvetisti. Muuta keinoa en keksinyt niin lähdin riskillä kokeilemaan tuota absolut toria otsaani. Sattui muuten aika helvetisti. Ekan kerran jälkeen olin pettynyt, hikoilin silti yhtä paljon. Ja pää tuntui jotenkin sekavalta. Ei ollut kiva tunne. Ohjeen mukaan vedin seuraavana päivänä uuden satsin naamariin (vaika eihän tota naamaan ole tarkoitettu).. se auttoi.. minulla lyhyet hiukset vieläkin ja hikoilen kyllä päästä kokonaisudessaan. Mutta se ei näy enää.. välillä päänahasta valuu ikeä otsalle mutta ei niin paljon että häiritsisi. Näyttää ihan normi hikoilulta. Ei paha lainkaan. Olen nyt kaksi kuukautta tuota käyttänyt ja olen tyytyväinen. Kerran viikossahan tuota pitää laittaa, enää se ei satu, hiukan kirvelee. Koitin eri lääkkeitä mutta apua ei ollut, betasalpaajat vain lisäsivät hikoilua. En toki tiedä onko tuo jotenkin haitallista. Mutta ainakin voin lähteä nyt kesälläkin ulos. Olen tyytyväinen. Naisia tuo ei toki auta, hiukset ovat silti märät.mutta meitä lyhyt hiuksisia miehiä tuo auttaa. Tarkoitus on käyttää tuota vain keaäisin. Talvella en sitä käytä. Itseluottamus on noussut aika tavalla. Aluksi tuntuu siltä kuin hikoilisi kasvoista yhtä paljon kuin ennenkin, mutta kun katsoo peilistä ei hikeä näy, iho kiiltelee hiukan mutta onhan se nyt parempi kuin tuo solkenaan vuotava hiki.. juuri äsken laitoin uuden satsin naamaan.. on huomenna menoa.. :) :) :).. sen verran voin neuvoa ettei kannata laittaa tuota ainetta kauhean lähelle nenää.. sinä meinaa taju lähteä, niin voimakkaan hajuista tavaraa tuo on. Ja tosiaan, omalla vastuulla voitte koittaa. Parin ensimmäisen keran jälkeen naama on tulipunainen, joten kannatta varata jotain rasvaa mukaan. Ja mielellään niin että olisi vapaata seuraavana päivänä. Myöhemmillä kerroilla ei ole muita oireira kuin tuo ihon kirvely.. eikä sekään ole niin pahaa etteikö sitä kestäisi

      • Rane.R

        Ei voi muuta sanoa kuin, että runsas hikoilu on todella ärsyttävää. Itselläni hikoaa selkä jopa istuessani ja varsinkin pyörälenkillä ollessa selkä märkänä jo ennen kahta kilometriä. Ylipainoa ei ole, liikun paljon ja syön terveellisesti enkä juo alkoholia tai kahvia. Vanhin veljeni kärsii myös runsaasta hikoilusta. Oma hikoiluni alkoi noin 3 vuotta sitten. Kaveritkin ihmettelevät aina miten minulla on selkä taas märkänä vaikka olisi mennyt vasta vartti kun tulin suihkusta. Vaatetuskaan ei erityisemmin auta. Kesällä kun kulkee t-paidassa ja muissa kesäkuteissa niin sitä kun menee kauppaan ja selkä märkänä ostoksissa ja muutama supisee sielä selän takanan niin ei ole erityisen miellyttävää. Talvella käytän ohuita takkeja jotta selkä ei hikoaisi niin herkästi. Hoitoa en oo tähän löytäny. Kotona helpottaa tuo kun on tuuletin niin ei hikoile niin herkästi.


      • minäää..
        Rane.R kirjoitti:

        Ei voi muuta sanoa kuin, että runsas hikoilu on todella ärsyttävää. Itselläni hikoaa selkä jopa istuessani ja varsinkin pyörälenkillä ollessa selkä märkänä jo ennen kahta kilometriä. Ylipainoa ei ole, liikun paljon ja syön terveellisesti enkä juo alkoholia tai kahvia. Vanhin veljeni kärsii myös runsaasta hikoilusta. Oma hikoiluni alkoi noin 3 vuotta sitten. Kaveritkin ihmettelevät aina miten minulla on selkä taas märkänä vaikka olisi mennyt vasta vartti kun tulin suihkusta. Vaatetuskaan ei erityisemmin auta. Kesällä kun kulkee t-paidassa ja muissa kesäkuteissa niin sitä kun menee kauppaan ja selkä märkänä ostoksissa ja muutama supisee sielä selän takanan niin ei ole erityisen miellyttävää. Talvella käytän ohuita takkeja jotta selkä ei hikoaisi niin herkästi. Hoitoa en oo tähän löytäny. Kotona helpottaa tuo kun on tuuletin niin ei hikoile niin herkästi.

        Oisko jollain mitää neuvoja??!! Eli oon kohta 15-vuotta täyttävä tyttö ja kärsin kainaloiden liikahikoulusta. Kun aamusin laittaa normaalia dödöä, niin tuntuu että sen imeytymisessä menee lähes tunti ja heti kun lähtee kouluun ja on päässyt bussipysäkille niin kainalot on ihan märkinä.. Ja kun pääsee kouluun niin alkaa naamaa kuumottaa ja kainalot ovat ihan litimärät! Sama juttu kun harrastan tanssia, niin kainalot ovat aluksi märät ja sitten puolessa välissä tuntia naama on ihan punainen ja tulikuuma.Tämä todella häiritsee elämääni. Usein kun olen yksin kotona, niin kainalot ovat kuivat, mutta kun esim puhun jollekkin niin kainalot kostuvat. SUURIN ongelma tässä kuitenkin on, että kun kainalot hikoilevat, niin haisen dödön ja hien sekoitukselta... ): Oisko kellään samanlaisia kokemuksia ja mitään konsteja miten kainaloiden hikoilua voisi vähentää??


    • ABSOLUT TORR

      OSTAKAA IHMEESSÄ IHMISET APTEEKISTA ILMAN RESEPTIÄ SAATAVAA ABSOLUT TORR-TUOTETTA, AUTTAA 100 % LIIKAHIKOILUUN MISSÄ RUUMIINOSASSA TAHANSA, KASVOT, KAINALOT, KÄDET, JALAT, JNE. VAIKUTUS ALKAA HETI VÄLITTÖMÄSTI JA AINEETA LAITETAA HIKOILUALUEELLE VAIN KERRAN VIIKOSSA. MAKSAA 11 EUROA PUTELI JOKA ON TOSI RIITTOISA. EI TULE HIKIPISARAAKAAN SILTÄ ALUEELTA KUN OHJEEN MUKAAN KÄYTTÄÄ PESTYLLE JA TÄYSIN KUIVATULLE ALUEELLE. VOI KÄYTTÄÄ VUOSIEN AJAN. NIMIM. 20 V KASVOJEN LIIKAHIKOILUSTA KÄRSINYT.

      • dwadwadwadawdwada

        Ja vitut auttaa kaikissa ruumiin osissa!!! Olen kärsinyt koko elämäni käsien hikoilusta ja siihen ei ole auttanut mikään eikä varsinkaan absolut torr. Muillakaan ei toimi kämmeniin/sormiin. Kokeilin laittaa 10 kertaa kahdessa viikossa ja ei auttanut yhtään paitsi että kädet kuivuivat.


    • hiki lentää

      Hikoilu on todella minulle ongelma. Eniten kasvojen ja pään alueella, kirjaimellisesti hiki lentää.
      Olen monesti lääkärissä käydessä siitä kysynyt, yleensä vastaus on, että liittyy vaihdevuosiin (olen 50) ja siihen ei ole mitään "lääkettä"....olen itse etsinyt vastausta käyttämistäni lääkkeistä ja sairauksista, mutta niissä ei pitäisi olla syytä...tämä hikoilu on todella kamalaa ja rajoittaa sosiaalista elämää.

    • gfffhdjgjfgjfjgfjf

      Tuntuu että noi lääkärit keksivät mistä jokin johtuu mieluummin kuin sanovat etteivät tiedä. Jos hikoilee jatkuvasti tilanteesta riippumatta kyseessä voi olla hyperhidroosi johon voi saada ERITTÄIN VAHVOJA antiperspirantteja tai muita lääkkeitä.

      Itselläni käsien hikoilu johtuu huolehtimisesta ja ahdistuksesta.

    • asiantuntijatässä

      kokeilkaahan laittaa kuiviin, puhtaisiin kainaloihin käsi/vartalorasvaa, antaa sen kuivaa ja päälle deodoranttia. ihonne saattaa erittää hikeä niin kovasti, koska yrittää saada sille luonnollisen kosteustasapainon kainaloistakin.

    • märkäakka

      On outoa, että kaikkeen melkeen saa apua, mutta ei hikoiluun :(
      Tietysti on botoxit ja apsolut torrit, mutta ei mitää mikä oikeasti tehoasi.

      Elämäni on ollut yhtä helvettiä 12 vuotiaasta asti kun hikoilen niin paljon. Nyt olen 46 ja sama jatkuu, hiki haisee, eikä siihen auta joka aamuiset suihkut eikä vaatteiden vaihdot. Hikoilen vain kainaloista ja alaselästä.

    • Toivoa on

      Kuulostaa tutulta. Itse olen 40 -vuotias mies ja koen juuri kiusallisimpana tuon pääalueen hikoilun. Olin työpaikan kuntokuurilla ja siellä oli itseäni vantterampia ihmisiä, mutta itse onnistuin aiheuttamaan lätäköitä verryttelytuokion aikana. Viime syksynä todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta, tuntui, että piristyin kun aloin popsimaan Thyroxinia. Nyt on siis kesä tullut ja sää lämpimän kostea = ei hyvä. Kehoni reagoi selkeästi lämpötilan nousuihin. Täytyy tosiaan tsempata ja kokeilla vaikka terveellisempää ruokavaliota, vähentää oluen nauttimista ja lisätä liikuntaa. Tsemppiä muillekin, jotka kokevat ongelman omakseen.

    • Vanha, mutta hyvä ketju :)

      25v naisena liikahikoilu on TODELLA kiusallinen ongelma!
      Jokainen päivä on tulvillaan tilanteita, jolloin hikeä pukkaa: kerrostalon rappuset, pyöräily töihin, kävely lähikauppaan, siivoaminen, kokkaaminen...varmasti tuttuja tilanteita muille hikoilijoille.

      Kainaloiden hikoiluun olen vihdoin löytänyt LOISTAVAN, tavarataloista saatavan tuotteen REXONA women MAXIMUM PROTECTIONin!! Voidetta levitetään kainaloihin ennen nukkumaanmenoa, jolloin se imeytyy ja vaikuttaa yön aikana. Kestää seuraavan päivän riennot täydellisesti! :). Käyttökertoja vähennetään vähitellen, itselläni kerran viikossa lisääminen riittää eli hinta-laatu-toimivuus-suhde täysi 10 :).
      No ei hyvää ilman pahaa; nyt kasvojen hikoilu tuntuu tuplaantuneen, kuten myös selän, rintakehän, jalkojen......talkkia olen ainakin kasvoihin tuputtanut, heikoin tuloksin.
      Eli nenäliina kulkee edelleen matkassa, kunnes joku keksii toimivan tuotteen erityisesti kasvojen hikoiluun.

      Huh hellettä - HIKI! :D

    • tukkahiki nainen

      Kaliumin puutos tulee jos hikoilee liikaa ja kaliumin puutos aiheuttaa janoa ja turvotusta etenkin kesällä ja urheiltaessa. Myös muita esim. vesiliukoisia vitamiineja tarvii enemmän hikoilija.

      • tukkahiki nainen

        Ja kaliumin puutos on tekemisissä magnesiumin puutoksen kanssa.


    • hikinen4

      Itse kärsin myös todella kovasta hikoilusta, kauppaan on noin 100 metriä kävelen kauppaan ja sitten se järjetön hikoilu alkaa, otsa ja hiukset litimärät ja kainalot hikoilee, ja kassalla näytän siltä että joku olisi kaatanut vesisankon päälleni, paita märkänä, hiukset märkänä ja hiki valuu.
      Olen kokeillut kaikenlaisia deodorantteja jotka lupailevat 24-48 tunnin turvaa hikoilulta ja yms.. toimiivat minulla sen 2tuntia ja sitten pelkästään hitaassa kävelyssä alkaa sama hikoilu... Toivottavasti tulisi jokin lääke tähän kauheaan vaivaan

    • KESÄKURPITSAN KUKKA

      Heips!
      Minulle on auttanut ns. kuumiinaaltoihin paniikkihäiriölääkkeet. Kannattaa kokeilla jos vaikka apua olisi niistä sinullekkin.

    • 51165196

      Ota mukaan tavallisia puhtaita nenäliinoja. Tällä taputtele naamasi. Hiki ja rasva imeytyy liinaan.

      Kainalohikoiluun tehokkain valmiste on apteekin Absolut Torr. Vaikutus kestää n. viikon. Ei kannata käyttää jatkuvasti ettei kainalot totu/ärsyynny aineesta.

    • mertsi4

      Moi, tämän viestiketjun aloittaneelle sanoisin, että itsellä sama vika. Olen nainen ja olen ihan lapsesta saakka hikoillut mielettömästi. En nyt toki aina, mutta viime aikoina hikoilu on alkanut taas kunnolla. Ei oo naurun asia. Ajattelin kokeilla salviaa ja mäkikuismaa, joita suositteli hammaslääkärini. Kukaan, joka ei tätä ymmärrä ei tiedä, kuinka vakavasta asiasta on kyse. Lääkärit eivät tee asialle mitään. Talvella on ehkä helpompaa. Urheillessa, mm. jumpassa, kuntosalilla hiki valuu ihan noronaan ja tarvii pitää koko ajan treenipyyhettä. Jumpassa hikoilen todellakin ihan sairaasti. Joskus hävettää oikeen, kun kanssajumppaajat naamat ja treenivaatteet kuivina ja meikä hikoilee nilkkoja myöten :( ainakin aineenvaihdunta pelaa, mutta millä kustannuksella. Joskus kaupan kassalla viimeistään hiki valuu ihan noronaa ja meinaa ihan paniikki iskee sen takia, kun kassan tyyppikin tuijottaa. :(

      • Iisakin kirkko

        Minulla auttaa viljaton ruokavalio. En uskonut ennen kuin kokeilin. Nyt vasta 53-vuotiaana tajusin viljatonta kokeilla. Hikoilen myös sokerillisia tuotteita ja muita nopeita hiilihydraatteja syötyäni. Samoin kaikki light- tuotteet lopetin ruokavaliostani. Järjetön jalkaturvotuskin hävisi muutamassa päivässä. Eikä otsasta tursua hikikarpaloita enää Niagarana. Heti, kun syön 'väärin', alkaa päähikoiluni uudestaan. Pitikö tästäkin vaivasta 40 v kärsiä ennen kuin löytyi apu? Eli lopeta normileivän syönti ja etenkin vehnäjauhotuotteiden pupellus. Juu, ei aluksi ole helppoa, mutta googleta hakusanoilla 'viljaton ruokavalio', löydät helppoja ja halpoja ohjeita. Lisäksi vähähiilihydraattinen ruokavalio auttaa eli unohda pasta, riisi ja peruna. Minä rakastan perunaa ja ruisleipää, siksi kai onkin niin vaikeaa ollutkin aloittaa, mutta nyt tuli mitta täyteen hikoilun ja vatsaongelmien vuoksi. Juu, peruna ei ole vilja, mutta mulla auttaa yhdessä viljaton ja VHH. En ole karppaaja, joten minkään muodin perässä en juokse. Mutta tällä ruokavaliolla jatkuva finnien tulokin hävisi eli 40-vuotinen puberteettikin loppui lopulta tältä tytöltä. Otsan hikikarpalot vähentyneet roimasti ja siis ilman lääkkeitä. Ja kun siis olen syönyt 'väärin', alkaa hikoilu, se järjetön taas. Pihvin kanssa salaattia ja/tai lämpimiä vihanneksia. Ei tarvi olla nälässä. Eikä tarvi syödä mautonta eikä kuivaa ruokaa eikä kalliisti, eron huomasin ihan muutamassa päivässä. Turhaan kärsin monta vuotta. Toivottavasti joku saa tästä postauksesta avun itselleen!


    • TÄ-mies

      Olen 35-vuotias mies ja sairastin noin kuukausi sitten aikuisiän vesirokon. Toivuttuani huomasin hikoilevani melkoisesti. Lieneekö taudilla mitään yhtäläisyyttä alkaneeseen hikoiluun? Hikoiluni oli siis ennen vesirokkoa aivan normaalilla tasolla.

      Mikään ei elintavoissani eikä ruokavaliossani ole muuttunut.

      Hikoiluni on nyt siis lämpötiloista riippumatta runsasta, myöskin riippumatta makaanko sohvalla vai harrastanko liikuntaa. Varsinkin öisin herään usein kun petivaatteet ovat aivan litimärät.

    • trgfdgfd

      Hikoilusta stressaaminen todennäköisesti pahentaa vain oireita. Itse ainakin huomaan hikoilevani eritoten stressaavissa tilanteissa ja ajatellessani asiaa. Esimerkiksi pyörälenkillä saatan polkea aika kovaakin ilman, että hiostun ainakaan pahemmin. Sitten kun yritän pyöräillä rauhallisesti niin hikeä alkaa puskemaan ja se ei meinaa millään loppua.

      Itse olen urheilullinen ja ylipainoa ei ole. Kohtalaisen runsas hikoilu alkoi kun murrosikä alkoi ja on pahentunut siitä vielä merkittävästi jostain 22 ikävuodesta lähtien. Pahiten itselläni hikoaa kainaloiden lisäksi selkä. Turhauttavaa kun tuntee hikikarpalon valuvan alaselkää pitkin. Kohta se imeytyy paitaan ja paita on täynnä piskoja. Jos reppu on selässä ja otan repun pois niin selässä on repun kokoinen hikiläiskä.

      Mitkään hikoilua estävät tuotteet eivät tunnu auttavan. En ole ajatellut, että lääkäriltä apua tähän saisin. Ehkä kyse on siitä, että olen tottunut aika viileään, koska porukka ympärilläni yleensä palelee kun minulla on sopiva. Liikun myös aika reippaasti ja vaikka yritän liikkua hiljaa niin liikun ilmeisesti aika nopeasti, koska hikoilua ei esiinny yleensä niin paljon jos olen liikkeellä jonkun toisen kanssa ja joudun odottamaan tätä.

      Huomaan hikoilevani vähemmän silloin kun nautin alkoholia, joten asialla on varmasti tekemistä myös stressin kanssa. Aloitusviestistä on aikaa, mutta ehkä stressi on osa hänenkin ongelmaansa.

    • kiusallistahikoilua

      Kai se on jaettava omakin tarina tänne eli ikää on vasta 18 ja hikoilen aivan jumalattomasti.. Esim. ollaan kavereitten kanssa pelaamassa jalkapalloa niin parin sprintin jälkeen tukka märkä ku ois saunasta tullu ja kaverit ihmettelee että mitä ihmettä :D Oon ihan normaalipainonen eli ei painosta voi johtua. Myöskin hiki alkaa valua ensi tapaamisissa eli jos tapaan jonku ihmisen ekaa kertaa (treffit, työhaastattelu yms) TODELLA ärsyttävää ja ehkäpä noloa... uskon että johtuu jännityksestä tai jostain semmosesta mutta miten ihmeessä voin hoitaa asian kuntoon?!

    • Nainen45v

      Olen yli 4-kymppinen ja hyväksynyt liikahikoiluni aikaa sitten. Jotkut ihmiset vain hikoilevat enemmän kuin toiset. Sillä simppeli. Jos jotakuta häiritsee mun hieneritykseni ja että juhlissakin olen kesäilmoilla varustautunut hikirätillä (froteekäsipyyhe), siinähän häiritsee :) Meikkaisi en muutenkaan, eivätkä arvoni perustu ulkoiseen, kuten vaatteisiin. Tää on mun ominaisuus, joka pysyy. Piste :)

    • hikiruisku

      Olen 4-kymppinen mies ja hikoillut parikymmentä vuotta kilpirauhasen vajaatoiminta lääkkeen aloittamisen jälkeen. Ylipainoa on, mutta hikoilua on ollut ennen sitäkin.
      Lääkitys on lääkärin mielestä kunnossa, mutta kesällä on aina kuuma ja talvella kylmä, siitä huolimatta heti enemmän liikkuessa hikoilu alkaa.
      Minulta hikoaa kaikki muut paitsi jalat kenkien sisällä, tosin sukat kastuu hikinorojen suunnatessa kenkiin. Kesällä ulkona liikkuessa paita heti läpimärkä ja seksiä ei voi vaimon kanssa harrastaa, kun sänky olisi läpimärkä tunnin session jälkeen. Ei ole yhtään hauskaa, kun vaimo laittaa pyyheliinan kasvojensa päälle hikisuojaksi ja siinä pitäisi sitten nauttia työn ilosta. Jos kääntyy vatsalleen, niin alkaa valitus hikivirran kastellessa hänen selkäpuolensa.
      Kesällä on tuskaisinta, kun kassit tuntuvat välillä suorastaan kiehuvan hikoavien reisien välissä liiasta kuumuudesta.
      Syön paljon kasviksia, en karkkia, kahvia, teetä, alkoholia tai valmisruokia, laktoositon ja gluteeniton ruokavalio, mutta mikään ei auta. Jos ei hikoa ulkona rauhallisesti kävellessä, niin auta armias kun menee esimerkiksi kauppaan sisälle. Hiki virtaa ihan solkenaan, kun olisi suihkun alla ja sukkia myöten on ihan märkä.
      Talvella hikoan yhtä paljon, jos liikun hiemankin enemmän vaikka töitä tehdessä.
      Ikävintä kesähikoilussa on päähien valuminen silmiin, se kun kirvelee kunnolla. Olen tehnyt liinasta hikipantoja, mutta ne kastuvat heti ja hikoilu pahenee.
      Toiset vetää metsähommissa talvella 15 asteen pakkasella hirveät varusteet päälle ja minä laitan collegehousut ja ohuen paidan. Hyvä, ettei lämpöhalvausta tule liikkuessa.
      Olen yrittänyt saunoa usein, mutta ei se vähennä hikoilua. Suvussa on muut myös kovia hikoamaan, mutta minä olen kuin suihku.
      Kostea trooppinen matalapaine ilma on kaikkein pahin, hiki virtaa ihan sikana ja tuntuu, ettei henki kulje kunnolla. Sitä aikaa on suomessa syksyllä usein.

      • Anonyymi

        Tämä on vanha ketju, mutta onko sinun kilirauhaslääkitys varmasti kohdallaan? TSH pitäisi saada laskettua ainakin 1-2 välille. Jos annos on riittävä potilaan kuuluisi olla oireeton.


    • Hikinen

      Sama vika täällä. Perus terve, hyvä kunto, ei ylipainoa. Uudet tapaamiset yms jännittää ja silloin hikoilu alkaa ja loppua ei tule ennenkuin pystyn rauhouttumaan. Tosi ikävä vaiva. Minua on auttanut kun olen puhunut ihmisille asiasta.

    • Anonyymi

      liekö näin vanhaa keskustelua kukaan lukee, mut halusin silti kertoo jonnekkin oman ratkaisun mikä vähenti reippaasti kasvojen/pään hikoilua! ilmeisesti se johtu minun tapauksessa siitä että join vaan liikaa vettä! vähensin "normaaliin" määrään (eli joku 1.5-2L/pvä) ja kas kummaa, muutaman päivän päästä helpotti heti! Hikoilen vieläkin liikunnan aikana ehkä enemmän kuin normaalit ihmiset mutta luultavasti johtuu ylipainosta ainakin osittain. Nyt ei sentään kasvot valu hikeä bussiin kävelyn jälkeen (3min) ja tommosen 25min kävelyn jälkeenkin on vaan "normaalimpi" hikimäärä eikä joudu pyyhkimään kasvoja 30s välein <3<3

      Nyt jos kehtaisi vaikka vähän enemmän ulkoillakkin niin jospa saisi painoa alas ja sitä kautta vielä vähentää muuta hikoilua/kesän helteiden epämiellyttävyyttä.

      Toivottavasti tästä joku löytää neuvon, tätä näin yksinkertaista kikkaa kun ei lääkärit eikä muut osanneet neuvoa. Tietysti ei toimi kaikille, mutta jos joku edes hyötyy niin hienoa, ja ei ole vaikea kokeilla eikä maksa mitään!

      ps. älkää sitten hyvät ihmiset menkö liiallisuuksiin tätä kokeillessa, jos juo liian vähän vettä siitä seuraa omat ongelmansa! (ja myöskin liian kuiva elimistö voi joissain tapauksissa aiheuttaa liikahikoilua, tai jotain semmoista muistelen lukeneeni).

    • Anonyymi

      Kokeile pestä kainalot ja jalat palasaippualla ja sitten laita deodorantti kainaloihin. Sinuna soittaisin terveyskeskukseen ja pyytäisin päästä verikokeisiin tai lääkärille. Jos olet ylipainoinen tai lihava se myös pahentaa hikoilua, mutta taustalla voi hyvinkin olla sairaus, joten kannattaa rohkeasti tutkituttaa asia.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      129
      9905
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      52
      2891
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      177
      2687
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      2074
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1834
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      16
      1657
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1562
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      16
      1520
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      13
      1508
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1348
    Aihe