Ensimmäinen hirvikärpänen

Metsien Mies

Sunnuntaina Kaarinanpolulla hieman Porrasjärvestä Ruutanaan päin oli hiuksissani ensimmäinen tämän kesän hirvikärpänen. Oli raukka tavallista pienikokoisempi.
Tänään oli Laipassa, mutta siellä ei ollut muita kuin itikoita.

36

850

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • täällä on

sellainen kuin porasjärvi en ole ikinä kuulut

• lappifani

Ainakin Luontohavaintosivulla oli Kangasalan Porrasjärvi.
        Ja kyllä tämä "Metsien mies" tietää! Ihana nimi muuten!

• Metsien Mies

Porrasjärvi eikä Porasjärvi. Se on noin kilometri Katajajärveltä Ruutanaan päin Kaarinanpolun varrella. Katajajärvi on taasen pari kilometriä suurelta sähkömuuntamolta Ruutanaan päin. Katajajärvellä on laavukin.

• Metsien Mies
        lappifani kirjoitti:

Ainakin Luontohavaintosivulla oli Kangasalan Porrasjärvi.
        Ja kyllä tämä "Metsien mies" tietää! Ihana nimi muuten!

Mielipiteesi nimestäni on kiva. Tuo Metsien Mies juontaa alkunsa kotiseudustani ja harrastuksestani.

• lappifani
        Metsien Mies kirjoitti:

Porrasjärvi eikä Porasjärvi. Se on noin kilometri Katajajärveltä Ruutanaan päin Kaarinanpolun varrella. Katajajärvi on taasen pari kilometriä suurelta sähkömuuntamolta Ruutanaan päin. Katajajärvellä on laavukin.

Kangasalan Ladun laavu. No, minäkin olen sitten patikoinut Porrasjärven ohi/kautta, nyt kun tiedän sen tarkan sijainnin.
        Kiitos kiitoksista!

• Metsien Mies
        lappifani kirjoitti:

Kangasalan Ladun laavu. No, minäkin olen sitten patikoinut Porrasjärven ohi/kautta, nyt kun tiedän sen tarkan sijainnin.
        Kiitos kiitoksista!

Vieläköhän Latu hoitaa sitä vai luovuttiko kunnalle, koska siellä tehdään niin paljon kaikenlaista tuhoa.

• lappifani
        Metsien Mies kirjoitti:

Vieläköhän Latu hoitaa sitä vai luovuttiko kunnalle, koska siellä tehdään niin paljon kaikenlaista tuhoa.

Mielestäni Kang.Latu hoitaa laavua.

• Metsien Mies
        lappifani kirjoitti:

Mielestäni Kang.Latu hoitaa laavua.

Olen itsekkin ollut siellä joskus puuntekotalkoissa Ladun porukan kanssa. Siitä on kyllä jokunen vuosi.

• Metsien Mies

Hirvikärpäsiä oli jo aika tavalla Aseman seudun metsissä.

• lappifani

.... en tavannut hirvikärpästä eilen 15.8. Ponsantien varren metsässä.
        Oli kai sen verran tuulista?!

• Metsien Mies
        lappifani kirjoitti:

.... en tavannut hirvikärpästä eilen 15.8. Ponsantien varren metsässä.
        Oli kai sen verran tuulista?!

Jos siellä ei ole paljonkaan hirviä. Se kärpänenhän on huono lentäjä. Ei kuulema lennä yleensä juuri enempää kuin 50m, mutta äärimatka on jotain 200m.

• syöneet hirvet
        Metsien Mies kirjoitti:

Jos siellä ei ole paljonkaan hirviä. Se kärpänenhän on huono lentäjä. Ei kuulema lennä yleensä juuri enempää kuin 50m, mutta äärimatka on jotain 200m.

Pedot , metsästäjät ja liikenne tappavat hirviä ja etenkin vasoja niin että
        jos ei ole hirviä - ei taida olla hirvikärpäsiäkään! -- Hirvikärpänen on tosi sitkeä
        otus ja jotkut ihmiset saavat tosi pahoja infektioita kun hirvikärpäset pääsevät
        puremaan. Hirviä saisi olla olemassa mutta mikä konsti hävittäisi pois inhottavat hirvikärpäset?

• lappifani
        Metsien Mies kirjoitti:

...hirviä sekä h-kärpäsiä. Siis siellä minun mustikka-ym.metsässäni Ponsantien varrella viime ja edellisinä vuosina olen tavannut kumpiakin. Ja jälkiä on hirvistä, mutta jos en vaan osunut nyt sellaiselle paikalle.

• Metsien Mies
        lappifani kirjoitti:

...hirviä sekä h-kärpäsiä. Siis siellä minun mustikka-ym.metsässäni Ponsantien varrella viime ja edellisinä vuosina olen tavannut kumpiakin. Ja jälkiä on hirvistä, mutta jos en vaan osunut nyt sellaiselle paikalle.

Hirvikärpäset ei ole vielä kovin runsaslukuisia esim. viime vuoteen vastaavaan ajankohtaan verraten. eikö puolukat ole vielä vähän raakoja. olen katsellut niitä ja todennut että paljon on vielä valkoista. En ole missään nähnyt kunnolla kypsiä.

• Metsien Mies
        syöneet hirvet kirjoitti:

Pedot , metsästäjät ja liikenne tappavat hirviä ja etenkin vasoja niin että
        jos ei ole hirviä - ei taida olla hirvikärpäsiäkään! -- Hirvikärpänen on tosi sitkeä
        otus ja jotkut ihmiset saavat tosi pahoja infektioita kun hirvikärpäset pääsevät
        puremaan. Hirviä saisi olla olemassa mutta mikä konsti hävittäisi pois inhottavat hirvikärpäset?

Kaikki nuo karsii hirviä. Kärpsistä eroon pääsykonstia ei ole tainnut vielä kukaan keksiä.

• lappifani
        Metsien Mies kirjoitti:

Hirvikärpäset ei ole vielä kovin runsaslukuisia esim. viime vuoteen vastaavaan ajankohtaan verraten. eikö puolukat ole vielä vähän raakoja. olen katsellut niitä ja todennut että paljon on vielä valkoista. En ole missään nähnyt kunnolla kypsiä.

.....paljon, mutta raakoja, juu.

• Liikut siellä

Metsissä niin kertoisitko onko täällä karhuja tai susia ja missäpäin. Pitäisi mennä marjaan mutta en oikein uskalla.

• tuolla alempana

ole aloitus varmasta karhuhavainnosta lue sitä äläkä kysele tyhmiä

• Metsien Mies

Oikeastaan minne vaan voit mennä marjaan senpuoleen. Ei varmaan karhut eikä sudet häiritse. Sinun pitäisi olla tosi taitava ernkävijä että onnistuisit näkemään niitä.
        Kyllä karhuja ja ilveksiä Kangasalan metsissä asuu ja joskus susiakin liikkuu.

• Metsien Mies

Hirvikärpäset eivät ole lisääntyneet niin nopesti kuin muina vuosina ensiesiintymisensä jälkeen. Sunnuntaina menen taas Laippaan katsomaan tilannetta.

• lappifani

.... joku muukin on sanonut niin!

• lappifani

Kirjoitan hirvikärpäsosastollekin tämän viestin.
        Kuulin tänään yhdeltä ystävältäni: oli tehnyt ostoksia tänä vuonna Huonekalu
        Juurikiveltä. Soitti kelloa ja pääsi ostoksille.

• kivaa..
        lappifani kirjoitti:

Kirjoitan hirvikärpäsosastollekin tämän viestin.
        Kuulin tänään yhdeltä ystävältäni: oli tehnyt ostoksia tänä vuonna Huonekalu
        Juurikiveltä. Soitti kelloa ja pääsi ostoksille.

Heh, ihan tosi? Pääsisinkö minäkin? Bytheway inhoan hirvikärpäsiä!

• lappifani
        kivaa.. kirjoitti:

Heh, ihan tosi? Pääsisinkö minäkin? Bytheway inhoan hirvikärpäsiä!

....pääsisit. Olitkohan se sinä, joka ekana tätä Juurikiven aukioloa kyselit??!!
        Hirvikärpäsistä puheenollen, tänään minä näin ekan!

• Metsien Mies

Laipassa oli vain yksi hirvikärpänen. Kyllä niitä tänä vuona on tavallista vähemmän. Aseman metsissä tänään oli kyllkin useita.

• lappifani

Samoin: minä tapasin eilen sekä tänään yhden hirvikärpäsen "metsässäni".

• takkune

hirvikrpäsiä on vaikka kuin paljon.kävin asemansuunnan metsissä tänään ja kyllä niitä hirvöitä oli ihan kiitettävästi

• Ötököitä vihaava

...tuli minulle tässä kun olin sienessä Ruutanan seudulla. Koska olen vaalea minulla ei oikeastaan koskaan ole ollut mitään ongelmaa näistä saatananperkeleistä, korkeintaan olen ihmetellyt kun muut ovat niistä valitelleet. Nyt kun pyörin jossain pöpelikössä ja kumartelin sieniä tutkimaan, alkoi korvissa surista ja luulin ensin että minulla on joku umpihullu yksi ainoa mikä lie surraaja kimpussani. Herranjumala, oli kokonainen parvi näitä hirvikärpäsiä. Sain kaapia niitä niskavilloista, päänahasta, kasvoiltani kulmakarvoista ja ties mistä ja vaatteidenkin alta pois. Meinasin tulla aivan hysteeriseksi ja melkein eksyä siellä metsässä kun menin niin pois tolaltani, uusi ja yllättävä asia kun oli.

Ja siellä mitään sieniä ole. Kangasalalla ilmeisesti nyysitään kaikki mättäät tyhjäksi heti kun vähänkin joku sieni jostakin pilkahtaa. Vaivansa palkaksi saa sitten pelätä sairastuvansa, kun kuulema hirvikärpänen nykyään levittää jotain tautia???

En mene enää koskaan tähän aikaan vuodesta metsään ilman jotain verkkoa kasvojen ympärillä!

• lappifani
        Ötököitä vihaava kirjoitti:

...tuli minulle tässä kun olin sienessä Ruutanan seudulla. Koska olen vaalea minulla ei oikeastaan koskaan ole ollut mitään ongelmaa näistä saatananperkeleistä, korkeintaan olen ihmetellyt kun muut ovat niistä valitelleet. Nyt kun pyörin jossain pöpelikössä ja kumartelin sieniä tutkimaan, alkoi korvissa surista ja luulin ensin että minulla on joku umpihullu yksi ainoa mikä lie surraaja kimpussani. Herranjumala, oli kokonainen parvi näitä hirvikärpäsiä. Sain kaapia niitä niskavilloista, päänahasta, kasvoiltani kulmakarvoista ja ties mistä ja vaatteidenkin alta pois. Meinasin tulla aivan hysteeriseksi ja melkein eksyä siellä metsässä kun menin niin pois tolaltani, uusi ja yllättävä asia kun oli.

Ja siellä mitään sieniä ole. Kangasalalla ilmeisesti nyysitään kaikki mättäät tyhjäksi heti kun vähänkin joku sieni jostakin pilkahtaa. Vaivansa palkaksi saa sitten pelätä sairastuvansa, kun kuulema hirvikärpänen nykyään levittää jotain tautia???

En mene enää koskaan tähän aikaan vuodesta metsään ilman jotain verkkoa kasvojen ympärillä!

Niitä otuksia on näköjään Aseman ja Ruutanan seudulla enemmän. Taas tänään olin Ponsantien varrella
        puolukassa 2t, enkä tavannut yhtään hirvikärpästä. Runsaiden puolukkamättäiden lisäksi näin sieniäkin,
        mutta nyt olinkin puolukassa. Viikko sitten löytyi sieniä enemmän ja KAKSI hirvikärpästä.
        Seuraavan kerran saan niskaani varmaan kamalan parven, kun näin kehun!

• nimimerkki Erkki

Sitä itse saa
        mitä toiselle toivottaa.

• edellinen
        nimimerkki Erkki kirjoitti:

Sitä itse saa
        mitä toiselle toivottaa.

Nyt tuo kyllä kuulostaa aika huvittavalta kun edellä ollut kommentti poistettiin. Ilmeisesti tämä systeemi toimii nykyään niin että poistettavan kommentin alla olleet kommentit eivät poistu.

Mutta koetetaan pitää tuosta värssystä kiinni.

• Metsien Mies
        lappifani kirjoitti:

Niitä otuksia on näköjään Aseman ja Ruutanan seudulla enemmän. Taas tänään olin Ponsantien varrella
        puolukassa 2t, enkä tavannut yhtään hirvikärpästä. Runsaiden puolukkamättäiden lisäksi näin sieniäkin,
        mutta nyt olinkin puolukassa. Viikko sitten löytyi sieniä enemmän ja KAKSI hirvikärpästä.
        Seuraavan kerran saan niskaani varmaan kamalan parven, kun näin kehun!

Niitä hirviökärpäsiä on vain paikoitellen. Vähemmän puolukkakankailla koska siellä ei ole niinpaljon hirvile ruokaa.

• lappifani
        Metsien Mies kirjoitti:

Niitä hirviökärpäsiä on vain paikoitellen. Vähemmän puolukkakankailla koska siellä ei ole niinpaljon hirvile ruokaa.

....selvityksestä!

• Ötököitä vihaava
        Metsien Mies kirjoitti:

...omituinen kokemukseni oli ehkä jotenkin poikkeuksellinen. Olisikohan alueella juuri liikkunut hirviä että olivat siihen jääneet väijymään parvittain.

Ongelmaa ei olisi muodostunut mikäli hiukseni olisivat olleet kiinni ja mielellään vielä sellainen ötökkähattu eli hyttyssuoja kasvojen ympärillä. Taisin käydä sienessä vuosi sitten enkä havainnut mitään tällaista, mutta alue oli eri (en muista enää mikä). Hiukseni kun heiluivat irrallaan ne hirvikärpäset tukkaan laskeuduttuaan valuivat pitkin suortuvia kasvoille ja se oli se missä minulla iski se hysteria. Suurin osa kärpäsistä ei ollut edes pudottanut siipiään siinä vaiheessa kun riivin niitä yltäni, joten ne eivät nähtävästikään pitäneet minua hirvenä.

Onkohan olemassa jonkinlaisia tököttejä tai hajuja joita kyseiset ötökät kaihtavat? Kyllähän sitä tarvittaessa haisisi vaikka p...skalle jos se vain pitää tällaiset petolaumat pois kimpusta.

Vaikka en minä tätä painajaisuniksi asti säikähtänyt. Kaupunkimaisempiin oloihin tottuneena sitä kaiketi yllättyy tällaisesta yhtäkkisestä tilanteesta. Normaalisti en pelkää esim. hämähäkkejä, mutta toisaalta ne eivät kyllä lentelekään päin naamaa. Eli tuo "ötököiden vihaaminen" koskee lähinnä juuri näitä naamalle änkeviä.

• sipi sienestäjä
        Ötököitä vihaava kirjoitti:

...omituinen kokemukseni oli ehkä jotenkin poikkeuksellinen. Olisikohan alueella juuri liikkunut hirviä että olivat siihen jääneet väijymään parvittain.

Ongelmaa ei olisi muodostunut mikäli hiukseni olisivat olleet kiinni ja mielellään vielä sellainen ötökkähattu eli hyttyssuoja kasvojen ympärillä. Taisin käydä sienessä vuosi sitten enkä havainnut mitään tällaista, mutta alue oli eri (en muista enää mikä). Hiukseni kun heiluivat irrallaan ne hirvikärpäset tukkaan laskeuduttuaan valuivat pitkin suortuvia kasvoille ja se oli se missä minulla iski se hysteria. Suurin osa kärpäsistä ei ollut edes pudottanut siipiään siinä vaiheessa kun riivin niitä yltäni, joten ne eivät nähtävästikään pitäneet minua hirvenä.

Onkohan olemassa jonkinlaisia tököttejä tai hajuja joita kyseiset ötökät kaihtavat? Kyllähän sitä tarvittaessa haisisi vaikka p...skalle jos se vain pitää tällaiset petolaumat pois kimpusta.

Vaikka en minä tätä painajaisuniksi asti säikähtänyt. Kaupunkimaisempiin oloihin tottuneena sitä kaiketi yllättyy tällaisesta yhtäkkisestä tilanteesta. Normaalisti en pelkää esim. hämähäkkejä, mutta toisaalta ne eivät kyllä lentelekään päin naamaa. Eli tuo "ötököiden vihaaminen" koskee lähinnä juuri näitä naamalle änkeviä.

kyllä ikäviä kavereita metsässä. tietäsköös tuo metsien mies mitää millä niitä karkoittaisi

• lappifani
        lappifani kirjoitti:

....selvityksestä!

...katsastamaan hirvikärpästilanteen puolukka- ja mustikkamailleni. Ne ovat samaa aluetta kummallista kyllä.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      204
      3085
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1590
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      92
      1442
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      88
      1342
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1304
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      148
      1206
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1168
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      120
      992
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      912
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      793
    Aihe