VESIROKKO kannattaako tartuttaa?

äippyli

Kannattaako vesirokko kärsiä pienenä?Eli tartutanko 3-v lapseeni tahalleen vesirokon,kun ystäväni lapsella on se nyt.Kuulema lapsena ei kärsi yhtä paljon kuin aikuisena jos saa rokon.Se myös vaarallisempi saada aikuisena?Pitääkö paikkaansa?

15

8038

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pihla

      iällähän jälkitautien vaara ( esim. sydänlihastulehdus ) on suurempi ja itse tautikin näppylöineenkin pahempi. En nyt tiedä,kannaattako sitä tarkoituksellakaan tartuttaa, tämä nyt vain sairaanhoitajan ja äidin mielipide. Kyllä lapsesi ehtii sen vielä "saada" myöhemminkin. Itse aikoinani rokotutin neuvolassa nyt 9- ja 10-vuotiaani, rokote oli tosin kallis, markoissa noin 350/lapsi, eli 700 markkaa yhteensä. Olen odotellut, milloin rokotus olisi osa yleistä rokotusohjelmaa, on se lapsellakin kelju tauti. Joskus sen voi sairastaa niin lievänäkin, että ei tule kuin muutama näppylä. Näin itselläni lapsena. Vasta tutkimalla vesirokkovasta-aineet verestä selvisi, että olin sairastanut sen lapsena.

      • TK Lääkäri

        Suomessa ei suoriteta yleisesti kyseisen Varicella-Zoster viruksen aiheuttamaa tulehdustautia (vesirokko) vastaan. Tauti on yleensä kivuton ja harmiton (poislukien kuume ja kutina) ja rokotettunakin se voi puhjeta vielä voimakkaampana myöhemmällä iällä.

        Kerran infektoituna on keho saavuttanut täyden immuunisuojan ja näin ollen myöskin paras tapa päästä vesirokon aikuisversiosta.


    • äippä

      itse olin aikanaan 17vee kun oli vesirokko..siitä on nyt15vuotta aikaa,mutta en ole unohtanut sitä kammotusta,kuumetta oli viikon kamalasti ja näppyjä joka hiton paikassa,ääh.

      omilla lapsilla se oli kun ne olivat 1v,2v ja 6v ja kaikki pääsivät tosi vähällä,muutamia näppyjä ja parin päivän kuume.

    • tarja

      oli viime keväänä kun nuorin oli 6kk ja toinen 6v saatiin vahingossa serkkutytöltä.No,nyt se on podettu ja vauva ei edes tuntunut kutisevan tai ei ainakaan oireillut sitä,kun taas vanhempi tytär kutisi aika paljon.Näppyjä oli aika paljon,kuumetta ei juurikaan.Meillä kävi kyllä harvinaisen paljon vieraita tänä aikana.Ja sepä ei välttämättä tarttunutkaan kun sitä tahallaan yrittivät.

    • Mam

      Parempi vesirokko on sairastaa pienenä kuin isona. Meillä nuorimmat ovat sairastaneet sen alle 2-vuotiaina, mutta varsinkin kuopuksella tauti oli kova, vaikka pieni onkin. Naama, peppu, pää ja selkä olivat täynnä rakkuloita ja kuumettakin kesti monta päivää. Nyt ruvet putoilevat, joten ilman jälkitauteja ilmeisesti selvittiin. Itse olisin ollut valmis rokotuttamaan, mutta lääkäri oli sitä mieltä, että jos ei kouluikään mennessä ole tautia tullut, niin sitten kannattaa antaa rokotus. Eniten pelkäsin aivokuumetta jälkitautina, vaikka ei kai se herkästi perusterveelle lapselle tule. Itse en ole tarkoituksella hankkinut lapsille vesirokkotartuntaa.

    • Minna

      Meidän sukulais pojalla oli vesirokko kun tyttäremme kyläili heillä.
      Pojalla oli tuolloin jo kuumetta ja näppylöitä,mutta hän ei ollut kertonut niistä.
      Meidät tytöille tuo tauti ei kuitenkaan tullut, mitä suuresti ihmeteltiinkin.
      Tyttömme olivat tuolloin 3v ja 1v että varmaan aika helpolla oltaisiin siitä selvitty.
      Tarkoituksella en kuitenkaan rokkoa hakisi.
      Itse sairastin kyseisen rokon ollessani 10v ja kamalaa oli.
      Hirmuiset arvet kasvoissa ja käsissä kun raavin kutisevia näppyjä.(kun ei tullut toteltua äitiä)
      Jälkitautia ei tullut,mutta kuumetta kesti varmaan viikon verran.

    • Osku

      Siskoni sairasti vesirokon 5 vuotiaana, enkä muista, että hänellä olisi ollut pahemmin edes kuumetta. Näppyjä vain joka puolella.

      Itse sairastin vesirokon 12 vuotiaana. Kuumetta yli viikon ja kutiavia näppyjä aivan joka puolella kehoa. Vessassa käyminen oli kivuliasta, sillä näppyjä oli myös sukuelimissä, enkä pystynyt reiluun viikkoon syömään mitään muuta kuin sosekeittoja, sillä suuni ja kurkkunikin oli täynnä näppyjä...

      Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että mitä pienempänä sairastettu, sen parempi. Kannattaa myös muistaa, että pienenä sairastetut taudit saattavat suojata lasta myös allergioilta.

      • Äitykkä

        Itse sain vesirokon, kun olin 25-vuotias. Se oli niin kauhea kahden viikon kidutus, että vieläkin ajattelen kauhulla. Ensimmäisen viikon itkin yötä päivää, koska nivelkivut olivat niin sietämättömät. Ihoni oli auki ihan joka puolelta ja vessassa käynti oli kamalaa. En pahimmalle vihamiehelle soisi moista kokemusta. Arvet olivat ihossa kuukausia. Pelkäsin, että jään kamalaksi rupikonnaksi loppuiäksi, mutta onneksi ruvet hävisivät iän myötä.

        Kyllä lapsi aikanaan saa vesirokon, tuskin sitä kannattaa lähteä varta vasten tartuttamaan. Minun kolme lastani ovat saaneet vuosien 3-7 välillä vesirokon, se on mennyt suht kivuttomasti heillä ohi. Muutama näkyvä jälki on jokaiselle lapselle jäänyt, onneksi ei kuitenkaan kasvoihin.


      • nainen 33
        Äitykkä kirjoitti:

        Itse sain vesirokon, kun olin 25-vuotias. Se oli niin kauhea kahden viikon kidutus, että vieläkin ajattelen kauhulla. Ensimmäisen viikon itkin yötä päivää, koska nivelkivut olivat niin sietämättömät. Ihoni oli auki ihan joka puolelta ja vessassa käynti oli kamalaa. En pahimmalle vihamiehelle soisi moista kokemusta. Arvet olivat ihossa kuukausia. Pelkäsin, että jään kamalaksi rupikonnaksi loppuiäksi, mutta onneksi ruvet hävisivät iän myötä.

        Kyllä lapsi aikanaan saa vesirokon, tuskin sitä kannattaa lähteä varta vasten tartuttamaan. Minun kolme lastani ovat saaneet vuosien 3-7 välillä vesirokon, se on mennyt suht kivuttomasti heillä ohi. Muutama näkyvä jälki on jokaiselle lapselle jäänyt, onneksi ei kuitenkaan kasvoihin.

        Itse sairastin vesirokon 7-8 vuotiaana, muistan kyllä että kovasti kutitti ja kylvyssä istuskelin, mutta sairastuinpa vielä uudelleen murrosiässä samaan tautiin, tosin lievempänä. Että näinkin voi käydä, vaikka kuulemani mukaan ei pitäisi.


      • Mam
        nainen 33 kirjoitti:

        Itse sairastin vesirokon 7-8 vuotiaana, muistan kyllä että kovasti kutitti ja kylvyssä istuskelin, mutta sairastuinpa vielä uudelleen murrosiässä samaan tautiin, tosin lievempänä. Että näinkin voi käydä, vaikka kuulemani mukaan ei pitäisi.

        Oletko ihan varma, että kyseessä oli vesirokko eikä vyöruusu? Vyöruusuun voi nimittäin sairastua sen jälkeen, kun on vesirokon sairastanut. Kyseessä on vesirokkovirus, joka jää elimistöön ja voi joskus aktivoitua vyöruusuna. Kokemusta on. Sairastuin itse vyöruusuun murrosiässä.


      • äiskä 78
        Mam kirjoitti:

        Oletko ihan varma, että kyseessä oli vesirokko eikä vyöruusu? Vyöruusuun voi nimittäin sairastua sen jälkeen, kun on vesirokon sairastanut. Kyseessä on vesirokkovirus, joka jää elimistöön ja voi joskus aktivoitua vyöruusuna. Kokemusta on. Sairastuin itse vyöruusuun murrosiässä.

        itse olen sairastanut vesirokkon parivuotiaan,kun oli 13-v ja pikkuveljeni sai vesirokon,minulle tuli vyöruusu!On muuten todella kipeä...


      • mitä vitttttua
        Äitykkä kirjoitti:

        Itse sain vesirokon, kun olin 25-vuotias. Se oli niin kauhea kahden viikon kidutus, että vieläkin ajattelen kauhulla. Ensimmäisen viikon itkin yötä päivää, koska nivelkivut olivat niin sietämättömät. Ihoni oli auki ihan joka puolelta ja vessassa käynti oli kamalaa. En pahimmalle vihamiehelle soisi moista kokemusta. Arvet olivat ihossa kuukausia. Pelkäsin, että jään kamalaksi rupikonnaksi loppuiäksi, mutta onneksi ruvet hävisivät iän myötä.

        Kyllä lapsi aikanaan saa vesirokon, tuskin sitä kannattaa lähteä varta vasten tartuttamaan. Minun kolme lastani ovat saaneet vuosien 3-7 välillä vesirokon, se on mennyt suht kivuttomasti heillä ohi. Muutama näkyvä jälki on jokaiselle lapselle jäänyt, onneksi ei kuitenkaan kasvoihin.

        "Kyllä lapsi aikanaan saa vesirokon" niinkuin sinäkin sait lapsena? 25-vuotias kakara?


    • sinivuokko

      Miksiköhän eksyin etsimään aiheita vesirokosta....
      9v poikani sai eilen kuumeen. Makoili tämän päivän. Äsken havaitsin hänen kaulallaan pienen ihonvärisen patin, vesikellon hämmästyksekseni. Nostin paitaa, ja jokunen näppy, pikkuisen punoittava ja puhjennut... Kuumetta eilen 38.72 tänään 37.68.
      Ilmeisesti ollaan saatu vesirokko, josta kuulimme viimeisellä kouluviikolla, että luokkatoverilla oli. Koulu loppui toukokuun viimeisellä, kolmatta viikkoa siis..

      Jos tää nyt on sitä....

      Itselläni ollut ala-asteiässä, ja esikoisellani vain pari näppyä vauvana- alta vuoden iässä. Saapa nähdä saako nuorimaiseni 13kk myös.

    • eräs mamma

      Ennenhän oli tapana tartuttaa vesirokkoon naapurinkin lapset, jotta siitä sitten pääsisivät. Mutta nykyään rokotetaan, jottei varmasti tulisi!

      En oikein ymmärrä tätä rokotushysteriaa, miksi pitää joka tautiin rokottaa? Ei vesirokkoon ole tietääkseni kukaan kuollut!

      Meillä ensin vanhin sai koulusta tartunnan ja pari viikkoa siitä tarttuivat nuoremmat. Ei muutakuin apteekista hain voidetta joka viilentää näppylöitä, jottei kutisisi. Ja sillä siitä päästiin. Ei pahemmin edes kuumetta.

      • anestesianurse

        hieman myöhään.

        "Ei vesirokkoon ole tietääkseni kukaan kuollut! " Kyllä on menehtynyt ja menehtyy jatkossakin, se kun on joillekin _hengenvaarallinen_ sairaus.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      119
      2711
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      256
      1165
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      94
      1151
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1094
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1021
    6. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      943
    7. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      940
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      906
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      42
      845
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      38
      817
    Aihe