Miksi kuppaajat ja nysvääjät alkavat ajaa n. 20 km/h lujempaa heti kun tulee ohituspaikka, jolloin ihmiset pääsisivät ohittamaan heidät???
Sitten taas pudottavat nopeuden alinopeudeksi, kun ohituspaikka on ohi.
Eikö tämä olekin ihan ihmeellistä toimintaa??? Mihin se oikein perustuu?
Nysvääjien kiihdytys ohituspaikoilla
37
798
Vastaukset
- on suoli24
liikennepalstan sheriffejä jotka haluavat fiksuja keskustelijoita palstalle.
- ilmiö...
Vastaavasti hieman samanlainen ilmiö taasen on. Eli kun poistun nyt vaikka moottoritieltä ja takana on roikkunut joku auto niin se lisää vauhtiaan heti kun olen mennyt edestä pois. En siis itse ole hiljentänyt poistumisrampilla vaan tosiaan se motarille takana ollut kiihdyttää lisää nopeutta, miksi ei ajanut aikaisemmin jo ohitse niin ei tarvitse toisen tahdissa ajaa.
- autot rautaa
Autot ovat rautaa ja homma menee vielä niin, että takanatulevan auton keula hylkii tientukon auton perää. Näin itsekseen 80 km/h körötelleen tientukon vauhti nousee heti, kun taakse ilmestyy toinen auto. Nopeuden nousu riippuu etäisyydestä. Kun etäisyys supistuu alle 30 metriin takanatulijan valmistautuessa ohitukseen, magnetismi tuuppaa tientukon auton jopa 15 km/h aiempaa suurempaan nopeuteen.
----
Vielä suurempi, ja suunnaltaan päinvastainen vaikutus, on ohittajan perän ja tientukon keulan välillä. Ohituksen jälkeen itsekseen 80-85 vauhtiin tyytynyt tientukko raahautuu voimattomana ohittajan perässä, noin 10 m etäisyydellä. Näin voi jatkua useamman kilometrin, vaikka ohittaja yrittäisi painella karkuun 100 km/h. Onneksi isompi mäki tms. lopulta saa välin venymään päälle 30 m, jolloin magnetismin ote herpaantuu ja ohitettu "tipahtaa kyydistä", kadoten pian horisonttiin.
---
Magnetismi vaikuttaa myös autojen ollessa rinnakkain. Tämän havaitsee parhaiten moottoritiellä, esim. oman auton nopeuden ollessa tasan 120 (GPS) ja saavutettaessa n. 110 nopeudella ajanut auto. Ohitus kestää yleensä kilometrin verran, koska magneettiset voimat kiskovat ohitettavaa autoa, lukiten sen ohittajan rinnalle. Tästä otteesta vapautuminen vaatii yleensä terävää kaasun polkaisua. Kun välimatkan saa kasvatettua yli 10 metrin, magnetismin ote heikkenee ja välimatka alkaa lopulta kasvaa, kiihtyvällä vauhdilla. - palkinto tarjolla.
autot rautaa kirjoitti:
Autot ovat rautaa ja homma menee vielä niin, että takanatulevan auton keula hylkii tientukon auton perää. Näin itsekseen 80 km/h körötelleen tientukon vauhti nousee heti, kun taakse ilmestyy toinen auto. Nopeuden nousu riippuu etäisyydestä. Kun etäisyys supistuu alle 30 metriin takanatulijan valmistautuessa ohitukseen, magnetismi tuuppaa tientukon auton jopa 15 km/h aiempaa suurempaan nopeuteen.
----
Vielä suurempi, ja suunnaltaan päinvastainen vaikutus, on ohittajan perän ja tientukon keulan välillä. Ohituksen jälkeen itsekseen 80-85 vauhtiin tyytynyt tientukko raahautuu voimattomana ohittajan perässä, noin 10 m etäisyydellä. Näin voi jatkua useamman kilometrin, vaikka ohittaja yrittäisi painella karkuun 100 km/h. Onneksi isompi mäki tms. lopulta saa välin venymään päälle 30 m, jolloin magnetismin ote herpaantuu ja ohitettu "tipahtaa kyydistä", kadoten pian horisonttiin.
---
Magnetismi vaikuttaa myös autojen ollessa rinnakkain. Tämän havaitsee parhaiten moottoritiellä, esim. oman auton nopeuden ollessa tasan 120 (GPS) ja saavutettaessa n. 110 nopeudella ajanut auto. Ohitus kestää yleensä kilometrin verran, koska magneettiset voimat kiskovat ohitettavaa autoa, lukiten sen ohittajan rinnalle. Tästä otteesta vapautuminen vaatii yleensä terävää kaasun polkaisua. Kun välimatkan saa kasvatettua yli 10 metrin, magnetismin ote heikkenee ja välimatka alkaa lopulta kasvaa, kiihtyvällä vauhdilla.Hahhahhaa! Tää oli paras viesti, mitä oon koskaan lukenut. Kiteytit todella hyvin tämän Suomen luonnossa, usein juuri maanteillä / moottoriteillä esiintyvän puhtaaseen fysiikkaan perustuvan varsin yleisen luonnonilmiön!
autot rautaa kirjoitti:
----
---
Magnetismi vaikuttaa myös autojen ollessa rinnakkain. Tämän havaitsee parhaiten moottoritiellä, esim. oman auton nopeuden ollessa tasan 120 (GPS) ja saavutettaessa n. 110 nopeudella ajanut auto. Ohitus kestää yleensä kilometrin verran, koska magneettiset voimat kiskovat ohitettavaa autoa, lukiten sen ohittajan rinnalle. Tästä otteesta vapautuminen vaatii yleensä terävää kaasun polkaisua. Kun välimatkan saa kasvatettua yli 10 metrin, magnetismin ote heikkenee ja välimatka alkaa lopulta kasvaa, kiihtyvällä vauhdilla.Unohdit magnetismin vaikutuksen ohitustilanteessa toisinpäin. Esimerkiksi tänään moottortiellä (120 km/h rajoitus) lähti nainen kian sittarilla ohittamaan rekkaa. Ennen ohitusta nopeutta oli jopa yli 100 km/h, mutta rekan rinnalle ehdittyään vauhti alkoi hiipumaan... En keksi muuta syytä, kuin kuvaamasi magnetismin. Ilmeisesti isoissa autoissa tuo vaikuttaa enemmän, koska ohittajan vauhti tippuu sitä enemmän, mitä isompaa (ja hitaampaa) autoa ohittaa.
Paras ratkaisu olisikin ohituksen aluksi polkaista sen verran nopeuseroa ohitettavaan, että tästä magneettiansasta pääsisi ohi. Hiton ikävää, jos jää kiertoradalle...- sinulla
The_Rat kirjoitti:
Unohdit magnetismin vaikutuksen ohitustilanteessa toisinpäin. Esimerkiksi tänään moottortiellä (120 km/h rajoitus) lähti nainen kian sittarilla ohittamaan rekkaa. Ennen ohitusta nopeutta oli jopa yli 100 km/h, mutta rekan rinnalle ehdittyään vauhti alkoi hiipumaan... En keksi muuta syytä, kuin kuvaamasi magnetismin. Ilmeisesti isoissa autoissa tuo vaikuttaa enemmän, koska ohittajan vauhti tippuu sitä enemmän, mitä isompaa (ja hitaampaa) autoa ohittaa.
Paras ratkaisu olisikin ohituksen aluksi polkaista sen verran nopeuseroa ohitettavaan, että tästä magneettiansasta pääsisi ohi. Hiton ikävää, jos jää kiertoradalle...Olen minäkin tehnyt täsmälleen saman havainnon useasti; vasemmalla kaistalla "paahdetaan" n. 110 km/h todellisella nopeudella, mutta rekan tai bussin ohitus kestää silti 2 minuuttia...
Massoista se taitaa olla kiinni, isompi pyydystää tässä pienemmän.
- ohituskaistan
alussa huomaa kun tie levenee niin nopeus tuntuu hidastuvan ja kaasujalka alkaa painaa monella eri tavalla kuin tien kapeammalla osuudella...
- hahmottaminen
toisen ajoneuvon nopeus ja etäisyys suhteessa omaan on joillekin autoilijoille ilmeisti vaikeaa.
- ..............
Näitä on liikaa liikenteessä ainakin. Vaikka ei olisi sitä ohituskaistaa vaan ilman ohituskaistaa oleva ohitustilanne saavat nysvärit vauhtia heti kun lähtee ohittamaan.
Esimerkkinä viikonlopusta kun 80 km/h alueella jokin henkilöauto ajoi alle tuon rajoituksen reippaasti, edelläni ajanut asuntoauto lähti tämän etanan ohi ja minä perässä mutta tämä nysvääjä sai vauhtia kotteroonsa niin paljon ettei asuntoauto meinannut kiihtyä tarpeeksi enkä minä päässyt autojen väliin ja vastaantulija lähestyi. Mikähän hemmetin järki tässäkin oli?? Asuntoauto ajoi paljon lujempaa vauhtia kun hän mutta kun se päätti lähteä ohi löytyi vauhtia pikkukotteroonkin vaarantaen takana tulevan eli minun ja vastaantulijan. Viime tipassa sain puoliksi kiilaten lykättyä autoni näiden kahden väliin, koska ei ollut mitään mahdollisuutta enää ennen vastaantulijaa päästä asuntoauton ohitse.
Pisteet sitten taas kummallisesta ajotavasta toiselle tuona päivänä edessäni ajaneelle. 80 ja 100 alueella pikkuteillä hän ajoi aina parikymppiä ylitse sallitun, mutta kun moottoritie (120 km/h) alkoi hän hidasti vauhtinsa 90-100 Km:iin/h. Tämä ei sinänsä minua haitannut koska pääsin toista kaistaa ohitse mutta ajotapa vain kummastutti, miksei mene silloin kun se olisi sallittua?- järjen ja muutenkin
Kyseessä oli ihan normikuljettaja eli ns. ysikymmpinen.
---
Reppana on köyhä ja yrittää maksimoida PA säästön. Hän on esson baarissa kuullut, että pienin kulutus on 90 km/h nopeudella (todellisuudessa 50-60 haarukassa) ja onhan polttoaineen säästö niin jalo tavoite, että se ajaa yli liikennesäännöistä. -> Ajellaan sitä samaa n. 90 km/h aina ja kaikkialla, ihan rajoituksesta riippumatta. Mitä nyt korkeintaan hidastetaan kahdeksaankymppiin taajamien 50 km/h rajoitusten kohdalla ... tai kiihdytetään sataseen moottoritiellä.
---
Huom. ysikympin uskovaisten kirjoittamattomiin sääntöihin kuuluu myös, että muitakin kuljettajia on autettava polttoaineensäästön jalossa taidossa. Huomaavainen ysikymppinen estääkin tarpeettoman polttoaineentuhlauksen estämällä ohitukset. Mikä onnistuu parhaiten kiihdyttämällä ohituskaistojen kohdalla 110 km/h mittarinopeuteen. - tuulipuku AE92
että vain yksi ohittaa kerrallaan, ettei tule tuollaisia vaaratilanteita kuin sinulla asuntoauton ja ohitettavan kanssa. Käsitykseni mukaan ohittajan imuun lähteminen on laitonta.
- tuulipuku AE92
Luin tekstisi uudestaan. Ymmärsin kyllä alunperinkin, että ohitettava vaaransi liikennettä kiihdyttämällä lainvastaisesti. Tarkoitin sitä, että sain sen käsityksen(saatoin ymmärtää väärin) että sinäkin rikoit sääntöjä lähtemällä ohittamaan kun asuntoauto oli vielä ohitettavan rinnalla.
- mahdollista..
tuulipuku AE92 kirjoitti:
Luin tekstisi uudestaan. Ymmärsin kyllä alunperinkin, että ohitettava vaaransi liikennettä kiihdyttämällä lainvastaisesti. Tarkoitin sitä, että sain sen käsityksen(saatoin ymmärtää väärin) että sinäkin rikoit sääntöjä lähtemällä ohittamaan kun asuntoauto oli vielä ohitettavan rinnalla.
ja tämän huomasin itsekin vasat kun olin lähtenyt perään. Mutta sillä hetkellä oli pitkä suora tienpätkä josta näki (muuten mutkainen tie) kauas, en ottanut huomioon ettei se suuri auto kiihdy kuten henkilöauto jotta kaksi autoa olisi päässyt (vaikkakin lainvastaisesti) ohi. Näkeehän näitä tilanteita useasti kun kaksi tai kolmekin autoa ohittaa vaikkapa rekkaa peräkanaa, mutta tämä ei toki ollut tarkoitus, vain ajatuskatkos ja typerä sellainen. Tämä etana ei kuitenkaan asiaa kiihdyttämällä auttanut, jos hän olisi ajanut samaa vauhtia koko ajan, ei olisi syntynyt minkäänmoista tilannetta.
- totuus julki
tuulipuku AE92 kirjoitti:
Jaaha, taas vedetään liikenteen vaarantamiskorttia esiin....
ja YLLÄTTÄEN taas unoitui sellainen pikkuseikka, kuten ohitettavan velvollisuudet. Minun muistaakseni ohituksen haittaaminen esim. kiihdyttämällä on lain vastaista ...mut ilmeisesti teillä tientukoilla on asiasta parempaa tietoa - tai ihan itse keksitty lupa rikkoa sääntöjä hädän tullen (hätätilanteen aiheuttaa mm. ohitus). - tuulipuku AE92
totuus julki kirjoitti:
Jaaha, taas vedetään liikenteen vaarantamiskorttia esiin....
ja YLLÄTTÄEN taas unoitui sellainen pikkuseikka, kuten ohitettavan velvollisuudet. Minun muistaakseni ohituksen haittaaminen esim. kiihdyttämällä on lain vastaista ...mut ilmeisesti teillä tientukoilla on asiasta parempaa tietoa - tai ihan itse keksitty lupa rikkoa sääntöjä hädän tullen (hätätilanteen aiheuttaa mm. ohitus).jonka kannattaisi lukea huolellisemmin. Tuossa viestissä johon vastasit, minä nimenomaan sanoin että OHITETTAVA vaaransi liikennettä kiihdyttämällä lainvastaisesti. Ohittajasta mainitsin, että hänkin saattoi rikkoa liikennesääntöjä.
- tosiaan,
mahdollista.. kirjoitti:
ja tämän huomasin itsekin vasat kun olin lähtenyt perään. Mutta sillä hetkellä oli pitkä suora tienpätkä josta näki (muuten mutkainen tie) kauas, en ottanut huomioon ettei se suuri auto kiihdy kuten henkilöauto jotta kaksi autoa olisi päässyt (vaikkakin lainvastaisesti) ohi. Näkeehän näitä tilanteita useasti kun kaksi tai kolmekin autoa ohittaa vaikkapa rekkaa peräkanaa, mutta tämä ei toki ollut tarkoitus, vain ajatuskatkos ja typerä sellainen. Tämä etana ei kuitenkaan asiaa kiihdyttämällä auttanut, jos hän olisi ajanut samaa vauhtia koko ajan, ei olisi syntynyt minkäänmoista tilannetta.
odotella että edellä ajava ohitukseen lähtenyt näyttää pääsevän ohi jonon ensimmäisestä, ennen kuin itse lähtee ohittamaan. Kaikki autot ei kiihdy kovin nopeasti, ja jotku kuskit ilmeisesti säästelee autoaan ohituksissa tai pelkäävät sakkoja, nysväten ohitettavan rinnalla vaarallisen kauan.
- totta..
tosiaan, kirjoitti:
odotella että edellä ajava ohitukseen lähtenyt näyttää pääsevän ohi jonon ensimmäisestä, ennen kuin itse lähtee ohittamaan. Kaikki autot ei kiihdy kovin nopeasti, ja jotku kuskit ilmeisesti säästelee autoaan ohituksissa tai pelkäävät sakkoja, nysväten ohitettavan rinnalla vaarallisen kauan.
Tosin tässä tunsin ensin ohittamaan lähteneen, mutta auton kiihtyvyys tosiaan aiheutti ongelman. Tässä voisi sanoa että vahingosta viisastuneena.. Mutta suurin ongelma ja mielestäni suurempi rike on tämä tarkoituksella kiihdyttäminen ja takaisin omalle kaistalleen pääsyn esto, vaikka miten harmittaisi että suuri tai pienempikin auto lähtee ohittamaan. Ohitus on kuitenkin sallittua ja tämä auto ajoi huomattavasti alle sallitun ennen ohitustilannetta.
- ....
Noista kannattaa ehdottomasti soittaa poliisille. Kysymyksessähän ei ole liikenneturvallisuuden vaarantaminen vaan TÖRKEÄ liikenneturvallisuuden vaarantaminen. Kortti lähtee pitkäksi aikaa.
- cghfjlf
mahdollista.. kirjoitti:
ohittaa pitäisi liikennesääntöjen mukaan yksi kerrallaa(siis ohittajia yksi kerrallaan),toisaalta ohitettavan pitäisi,ohittajan havaitessaa helpottaa ohitusta kaikin mahd.tavoin(siirtymällä enemmän oikealle,ei kuitenkaan pientareelle,pudottaa nopeutta).eli teit pienen virheen ohitukseen lähtiessä,mutta todellinen vaaran aiheuttaja tilanteessa oli ohitettava,joka kiihdytti nopeutta.
- harvinaista
Enpä ole moista ongelmaa havainnut. Aika harvinaista tuo lienee, että tarkoituksella vaikeutetaan liikennettä. Yksi selitys voi olla, että jos nopeusrajoitus nousee ohituskaistan kohdalla, ja ihmiset pyrkii sekä noudattamaan nopeusrajoituksia että ajamaan suurinta sallittua nopeutta.
- ja auto
kulkee 160km/h, kyllä tolla yleensä pääsee nysvärin ohi.
- tuollaisella...
ja auto kirjoitti:
kulkee 160km/h, kyllä tolla yleensä pääsee nysvärin ohi.
mopolla viitsii ajella ollenkaan?
- nysvääjä
Jos/kun ajan pitkän jonon mukana, en lähde ohittelemaan muutaman sekunnin säästämisen vuoksi autoja yksi kerrallaan. Odotan ohituskaistaa tai autojen vähenemistä edestäni. Pidän kuitenkin kokoajan etäisyyden suunnilleen samana edessäajavaan. Jono voi mennä selvästi alle tai yli rajoituksen - välimatka edessäajavaan säilyy. Kun ohituskaista alkaa ja edestä siirtyy ajoneuvoja ohituskaistalle, niin ne vievät ohitusmahdollisuuden ko. kaistan aikana minulta pois. Toisaalta ne tuovat mahdollisuuden edetä jonossa lähemmäksi jonon vetäjää - pidänhän välin edessäajavaan ja mikäli rakoja eteen avautuu, niin kuron välin umpeen nopeasti. Mielellään toivon, että ne ohittajan menevät sen koko jonon ohi, eivätkä tunge uudelleen eteen. Toivo on toisinaan turhaa, koska jotkut eivät osaa/uskalla ohittaa riittävällä nopeudella, jolloin suurin osa ohittajista joutuu palaamaan muutaman auton ohittaneena nolosti takaisin hitaan jonon keskelle odottelemaan seuraavaa ohituspaikkaa.
Ohittajien pitäisi päästä jonon ensimmäisestä ohi, jotta ohituksessa on järkeä. Jos ohittaa vain niitä ohitustilaisuutta odottavia ja tunkee väliin, on ohitus epäonnistunut ja alunperinkin turha (vei mahdollisuuden lähempänä jonon kärkeä olevalta). Parhaiten ohittaminen toimii, kun läheltä letkan kärkeä olevia autoja ohittaa letkan vetäjän mahdollisimman moni autoista. Jonon perältä ohittamaan lähtevät ja jonon keskelle tunkevat ovat kaikista pahimpia nysvääjiä ja jonon etenemistä haittaavia. Niitäkin välillä näkee - ikävä kyllä.- kerralla..
ja nopeus 160-180km/h ohituksen aikana.
- !!!!!!!!!!!!!!!!!
Eli jäät odottamaan, että edellä menevät ohittavat jonon ensimmäisen. Mitä jos jonossa toisena ajava on ohituskyvytön urvelo ja sen perässä ajavat jäävät vain odottamaan tämän ohitusta jonon ensimmäisestä?
Ei oo ihme että maanteille jonoja syntyy, jos ajatusmalli on tämä. Totta helvetissä autoja lähdetään ohittamaan jonon perältäkin vaikka yksi kerrallaan sitten, ei ne jonot muuten purkaudu. Ohituskaistaosuuden lähestyessä, ota vähän etukäteen kiinni sitä edelläajavaa.
Et ehkä itse halua ajaa ohi, mutta jokainen takaatulija kiittää, kun ohitettavaa letkaa on vaikka 50 metriä vähemmän. Tai jos useampi auto toimii näin, onkin letkaa vaikka 500 metriä vähemmän. Ja siinä on jo todennäköisesti aika monen auton verran eroa ohitustilanteessa.
Edelläolevan ohjeen noudattamattomuuden takia itse pyrin ohittamaan mahdollisuuksien mukaan myös juuri ennen ohituskaistaosuutta.- nysvääjä
The_Rat kirjoitti:
Ohituskaistaosuuden lähestyessä, ota vähän etukäteen kiinni sitä edelläajavaa.
Et ehkä itse halua ajaa ohi, mutta jokainen takaatulija kiittää, kun ohitettavaa letkaa on vaikka 50 metriä vähemmän. Tai jos useampi auto toimii näin, onkin letkaa vaikka 500 metriä vähemmän. Ja siinä on jo todennäköisesti aika monen auton verran eroa ohitustilanteessa.
Edelläolevan ohjeen noudattamattomuuden takia itse pyrin ohittamaan mahdollisuuksien mukaan myös juuri ennen ohituskaistaosuutta.Olen jo tuntumassa ennen ohituskaistaa ja siinä on edessä pitkä jono, josta osa on ehtinyt siirtyä ohittamaan muita ennenkuin itselleni avautuu kaksi kaistaa. Haluan ohittaa niitä edessä ajavia ehkä jopa enemmän kuin useat vasenta kaistaa ajavat, koska ajan oikeaa kaistaa niitä hitaasti ohittajia nopeammin - mikäli siitä joku lähtee nysväohitukseen. Ja mikäli joku ohittaja joutuu palaamaan taakseni, olen onnistuneesti tehnyt ohituksen oikealta! ;-) Sitten, kun jonon keulalle on alle 10 autoa matkaa, niin mulla on mahdollisuudet 130-140 nopeudella ehtiä ohittamaan kaikki kerralla (ellei joku tule hidastelemaan eteen) ja sen myös teen. Matka on rentouttavampaa, kun ei kokoaikaa ohittele vaan silloin kun on sopiva paikka, niin antaa mennä useasta ohi. Normaalimatkanopeuteni on 80-rajoituksella noin 100 (todellista) ja 100-120 rajoituksella noin 110. Mutta pitkien jonojen perässä ajan vaikka ne jonot kulkisi alle 70:ää 80 rajoituksella. Vaihtoehtoista reittiä saatan harkita ja yleensä muutenkin ajan maisemareittejä, joilla voi käyttää nopeampaa vauhtia liikenteen vähyyden vuoksi. Muutan kymmenen kilometriä voi ajaa hitaankin letkan perässä, eikä menetä pitkällä matkalla kuin muutaman minuutin. Yleensä keskinopeus matka-ajossa 95-100 km/h (ruuhkat ja 80 rajoitukset ja taajamat pudottaa keskinopeutta), vaikka maksiminopeus on noin 110... Että tämmöstä nysväämistä kyseessä.
- täynnä ihmisiä
nysvääjä kirjoitti:
Olen jo tuntumassa ennen ohituskaistaa ja siinä on edessä pitkä jono, josta osa on ehtinyt siirtyä ohittamaan muita ennenkuin itselleni avautuu kaksi kaistaa. Haluan ohittaa niitä edessä ajavia ehkä jopa enemmän kuin useat vasenta kaistaa ajavat, koska ajan oikeaa kaistaa niitä hitaasti ohittajia nopeammin - mikäli siitä joku lähtee nysväohitukseen. Ja mikäli joku ohittaja joutuu palaamaan taakseni, olen onnistuneesti tehnyt ohituksen oikealta! ;-) Sitten, kun jonon keulalle on alle 10 autoa matkaa, niin mulla on mahdollisuudet 130-140 nopeudella ehtiä ohittamaan kaikki kerralla (ellei joku tule hidastelemaan eteen) ja sen myös teen. Matka on rentouttavampaa, kun ei kokoaikaa ohittele vaan silloin kun on sopiva paikka, niin antaa mennä useasta ohi. Normaalimatkanopeuteni on 80-rajoituksella noin 100 (todellista) ja 100-120 rajoituksella noin 110. Mutta pitkien jonojen perässä ajan vaikka ne jonot kulkisi alle 70:ää 80 rajoituksella. Vaihtoehtoista reittiä saatan harkita ja yleensä muutenkin ajan maisemareittejä, joilla voi käyttää nopeampaa vauhtia liikenteen vähyyden vuoksi. Muutan kymmenen kilometriä voi ajaa hitaankin letkan perässä, eikä menetä pitkällä matkalla kuin muutaman minuutin. Yleensä keskinopeus matka-ajossa 95-100 km/h (ruuhkat ja 80 rajoitukset ja taajamat pudottaa keskinopeutta), vaikka maksiminopeus on noin 110... Että tämmöstä nysväämistä kyseessä.
jotka aina yrittivät kiirehtiä, mutta aika loppui kuitenkin kesken.
- nysvääjä
täynnä ihmisiä kirjoitti:
jotka aina yrittivät kiirehtiä, mutta aika loppui kuitenkin kesken.
Juurikin näin. Rauhallinen tasanopeus ennakoiden - turvallista, taloudellista ja yllättävän joutuisaakin.
- Kallonkutistaja1
Asiaa pitäisi lähteä selvittämään siltä kantilta, että miksi sinulle tuntuu käyvän usein noin, mutta minulle ei juuri koskaan?
Yksi selitys voisi olla, että ohitettava on katsonut sopivan ohituspaikan ja pitää nopetensa tai jopa hidastaa nopeuttaan ennen sitä. Jos et heti ohituspaikan ilmaannuttua lähde ohittamaan, nostaa edellämenevä nopeuttaan, koska olettaa, ettet lähdekään ohitukseen ja koska tienkohta on turvallisempi mm paremman näkyvyyden takia. Sinun osaksi jää siis nauttia vain tuon mahdollisen ohituspaikan verran suuremmasta nopeudesta, joka auttaa myös sinua, vaikket sitä ehkä niin ajattelekaan. Vaikka ohituspaikan avauduttua turvallisuus pitääkin varmistaa huolelllisesti, niin ei siihen kannatta pientä ikuisuutta tuhlata.- tai yritys
> Yksi selitys voisi olla, että ohitettava on katsonut sopivan ohituspaikan ja pitää nopetensa tai jopa hidastaa nopeuttaan ennen sitä.
Joo, sehän se syy onkin. Ohitettava hidastaa ennen ohituspaikkaa ... eli siinä keltaisen viivan ja/tai vastaantulijoiden kohdalla körötellään 70-80 km/h satasen alueella, mutta suorilla pätkillä sitten voi hyvällä omallatunnolla kiihdyttää 90 km/h laukkaan, kun se takanatulija ei selvästikään tahtonut ohi. tai yritys kirjoitti:
> Yksi selitys voisi olla, että ohitettava on katsonut sopivan ohituspaikan ja pitää nopetensa tai jopa hidastaa nopeuttaan ennen sitä.
Joo, sehän se syy onkin. Ohitettava hidastaa ennen ohituspaikkaa ... eli siinä keltaisen viivan ja/tai vastaantulijoiden kohdalla körötellään 70-80 km/h satasen alueella, mutta suorilla pätkillä sitten voi hyvällä omallatunnolla kiihdyttää 90 km/h laukkaan, kun se takanatulija ei selvästikään tahtonut ohi.Joillekin keskikaiteella ja 1 kaista suuntaansa olevilla teillä ajaminen tuntuu olevan todella vaikeaa (tai pelottavaa). Sitten kun tie levenee, niin "yllättäen" kaasupoljin löytyy ja auto sopii tielle paremmin - keskiviivan päällä, jopa välillä hieman ylikin (vastaantulijoitahan ei ole). Kannattaisi mieluumminkin ajaa nopsempaan silloin, kun jonoa kertyy taakse tai jotkut tekee riskiohituksia ja sitten, kun tulee ohituspaikkaa näkyviin (ohituskaista/pitkä suora), niin selkeälle alinopeudelle ja auto sinne kaistan oikeaan (ei vasempaan) reunaan. Mutta jotkut on saaneet ajokorttinsa ilmeisesti käymättä autokoulua. Arpajaisista?
- sopiva vauhti
ohituskaistoilla,pääsee aika monen auton ohi tai koko letkan.Kokemusta on.
- tero palkala
jos joku on ohittamasa tiellä missä on ohituskielto eli vaikka keltanen viiva, niin painan aina lisää kaasua. yleensä ohittaja on jonku aikaa vastaantulevien kaistalla ja palaa suosiolla omalle kaistalleen. Siitä oon yrittäny pitää kiinni et ohi en päästä.
- 330d ja hajis
Teeppä tuo minulle niin seuraavaksi sitten kaivatkin vaihdekeppiä ulos perseestäsi mulkku!
- mg-7u
jos vaaratilanne tulisi niin kiilaisin surutta kylkeen pakullasi. Takana tulija todistaa käytöksesi.
Toivottavasti oli provokatiivinen viesti.
- nysvääjiä löytyy
Tuo on yleinen valituksen aihe, mutta itse en ole moista ihmettä kohdannut. Aina on ohi päästy jos on tarvis. Se on itsekin nysväri jos ei nysväristä ohi pääse.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?
Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?853534- 252046
- 1941951
PoIiisi jahtasi mopopojan hengiltä
Toivottavasti on s i n i v u o k k o nyt ylpeä itsestään, kun ajatti teinin päin lyhtypylvästä. https://w3431384Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia
Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell861383Emme voi elää velaksi, sanoi Riikka
Valtionvelan odotetaan nousevan 86,3 prosenttiin bruttokansantuotteesta vielä kuluvan vuoden aikana. https://www.iltale891147Varoitus kyläläisille Suomussalmella
Paikkakunnalla on ilmennyt huolestuttavaa toimintaa jossa kaksi aikuista miestä ( Dimitri ja Teemu ) on syyllistynyt nuo13994- 84981
Et halua kohdata niitä tunteita ja asioita, joita minä herätän sisälläsi
Vastustelet. Yrität esittää, että kaikki on hyvin. Leikit perhettä.25890Miksi epäilit kaivattusi kiinnostuneen
Juuri sinusta? Mihin piirteisiin hän aikanaan saattoi sinussa ihastua? Olivatko ne yhtään samoja asioita joihin itse iha63823